| Leidsch Dagblad | pagina 1
Beginnende met het verhaal van den stichter van het Boeddhisme, die 600 jaren vóór Christus leefde, hetwelk deed hooren hoe die Indische prins tut het instellen van zyn godsdienst, het Boeddhisme
Beginnende met het verhaal van den stichter van het Boeddhisme, die 600 jaren vóór Christus leefde, hetwelk deed hooren hoe die Indische prins tut het instellen van zyn godsdienst, het Boeddhisme
Op de vraag of Marie Corelli een Christelyke scbryfster is in dien zin, dat ze de verlossing door Jezus Christus predikt, moet spr. een ontkennend antwoord geven; ze raakt byna het Boeddhisme. In
De drie wereldgodsdiensten, waarover ds. Jonker wenschte te spreken, ook vergelijkend met elkander, waren: het Boeddhisme, het Mabomedanisme en het Christendom. ... , dat Boeddha niet is voor het Boeddhisme wat Christus is voor het Christendom: het Boeddhisme kan zonder Boeddha, maar wat zou het Christendom zyn zonder Jezus Christus?
In hot wetenschappelijk ondorzoek ovor hot Bood dhi 01110 neomt ook weder Kom con belangrijke plaats in. Zijn geschiedenis van het- Boeddhisme in Indic (2 dln. 1881'83) is een bewonderenswaardig
zijn: 4 October prof. Yan Dijk uit Gro ningen, over Boeddhisme cn Christendom; 11 en 15 November prof. Grocnewegen uit Leiden, over den godsdienst in het be schaafde geestesleven onzes tijds; 21 Fe
Gisteravond heeft prof. dr. H. Bou- man het rectoraat dor Theologische School to Kampen overgedragen aan prof. dr. A. G. Honig, mot een redevoering over: „Boeddhisme en Christendom."
voor het Neo Boeddhisme in Duitschland, Frankrijk, Engeland en vooral ia Amerika wordt gemaakt, om meer m het bijzonder stil tc staaD bij ons land, waarna hij tot de slotsom kwam, dat de Christenvo ... Liten van onzen tijd meer oo derworpen zijn aan het Boeddhisme dan ae Boeddhisten zelf.
Boeddhisme en Christendom. ... Gisteravond liield prof. dr. E. Lelima.nn, de bekende Barlijnsohe hoogleeraar, voor de Theo-1. Faculteit dor Leidsclic Studenten in liet Umvorsitedtsgebouw alhier een lezing over „Boeddhisme en
, getiteld: Studie en waardeering van het Boeddhisme". In- itusschen is hij langzamerhand van de oud- Indische tot de historische studiën over gegaan en sedert zjju er tal van zeer ge roemde geschiedkundige
de voornaamste was. Volgens overlevering wu3 Kanishka een groot schutspatroon van het Boeddhisme en het is dan ook on der zijn bewind, dat de Graeco-Boeddhis- tische b e el dhoxi wscho ol bloeide. Aan
; kunst, wetenschap en staatsinstellingen geven daarvan de bewij zen. In het bijzonder Is de invloed van Palem bang van belang geweest door de invoering van het MAhkyfimistiisch Boeddhisme, hetwelk het ... vroegere HInayfina geheel van Java ver drongen heoft. Terwijl nu dit Boeddhisme, naar nit Boeroboedoer valt op te maken, zijn oor spronkelijke zuiverheid volkomen bewaard heeft, heeft de kunst der reliefs
Ook speurde spr. er don invloed van het Boeddhisme in, blijkende in het teruugvïn den van het symbool: een kruis op een veld van sterren, waaromheen een wente lend rad, toeken van geboorte» en dood. ... Spr. ging zoo ver, verband te zoeken tus schcn het Boeddhisme met het Christus- kruis.
den godsdienst als iels aparts, los staande •van het maatschappelijk en economisch leven, opvatte en beschreef. Dat de debater het Boeddhisme tot een der groote góds- diensten rekende, achtte hij een ... onjuist heid. Het Boeddhisme erkent geen God en is dus een godftdimstlooze religie.
boeddhisme brengt mot zich mode de alpkabeUen, do geneeskunde, de opbouwende lelf-crkunde van Indië; het vindt als steun punten op zijn weg verwante bovolkingou, zoo wol van oorsprong als van taal indo ... mardeisme, ver- volgoii3 het - Mauikêisnic, dat het Boeddhisme in gevaar brengt in hel oost on, zooals het Christendomin liet Wesfen. In den loop der 'Se öeu-fr' légt .ïniië bet nf logen zijn bestrij
God. clus geen ontwikkeling in dc wereld, zooals liet Boeddhisme zich afsterft van de wereld dbor verachting van het geslachts leven en beschouwt de natuur als minder waardig en liet natuurlijke gaat
Spreker begon met er op te wijzen, dat het noordelijk Boeddhisme, zooals dat bijvoor beeld bestaat in Tibet, ons een zeer uitge breid Pantheon van hoogere en lagere godde lijke wezens te aanschouwen
kunstgeschie denis. waarbij de lagere godenwereld van het boeddhisme in de beeldhouwkunst werd gesproken ... oorspronkelijk Boeddhisme nauwelijks denk baar zou zim geweest.
Prof. dr. N. J, Krom zal deze reeks le ggen besluiten op Donderdag 29 dezer met een lezing over: „Het Boeddhisme in de Javaansche kunst".
De reeks lezingen over Boeddhistische kunstgeschiedenis is gisteren besloten met een lezing van prof. dr. N. J. Krom over Het Boeddhisme in de Hindoe-Javaansche kunst. ... vereering van Bodhisattwa's. Het Boeddhisme heeft vooral in de lioogere kringen zijn aanhangers ge vonden, terwijl de groote massa zich meer aangetrokken gevoelde tot den dienst van Ciwa. De hooge positie der
Boeddhisme, het Christendom en het Hin doeïsme heeft de Islam geen dergelijk ge bruik willen maken van versiering door middel van beelden. Want Moslimsche theo logen veroordeelden het weergeven van le vende
van het land en volk, gebruiken en zeden; over den godsdienst, het Boeddhisme met zijn offerdiensten en het kloosterleven.
gebruiken en geloofsvoorstellingen tusschen het Chi- neesch-Tibelaansche Boeddhisme cn de Roomsch-Katholieke Kerk.
dat land aan zich verplicht. Het is zeker een zeldzaam voorrecht een landgenoot te hooren vertellen van dat weinig bekende land, waar Hindoeisme en Boeddhisme naast elkander •bestaan. De lezing van den
bij de oude bouw- en beeldhouwwerken van Brahma nisme, Boeddhisme en Islam, die het eigen lijk doel waien van zijn studiereis. Aange zien het ondoenlijk was alle door hém be zochte plaatsen te
Een angstige periode in spr.' leven was, toen hij beïnvloed door een vriend in de wereld van de „ismes" leefde en het occul tisme, spiritisme, gnosticisme, Boeddhisme bestudeerde en hoewel zijn
Boeddhisme overheerschend, maar vooral bij de Oeigoeren bloeide ook de Mani- chaeische godsdienst, terwijl ook sporen van het Christendom niet zeldzaam zijn. ... , waarvan de twee belangrijkste momenten zijn het binnendringen van het Boeddhisme in China en d3 zegetocht van de hellenistische kunst over Perzië Noord-Indië en Oost- Turkestan naar het oosten. In die
bergland, dat thans bewoond wordt door een achterlijke en fa natieke Mohammedaansdhe bevolking, in de eerste eeuwen onzer jaartelling het Boeddhisme heeft geheersc'ht en dat de Boeddhistische beeldhouwkunst
Voorts schreef hij nog verschillende popu laire werkjes, o.a in 1911 in de serie „Groote godsdiensten" (uitgave Hollandia-drukkerij). getiteld Shinto, de godsdienst van Japan" en „Het Boeddhisme in
voorts enkele sociologische werken van dezen schrijver en ter vergelijking daarnaast het werk van Kurata Momozo, die sterker door het Boeddhisme der realistische Shin-secte wordt geïnspireerd dan door het
ontmoeting I 'an het Christendom met den Islam en 1 Boeddhisme, met Hindoeïsme en Confu- I vanisme. Een groot verschil met de ont- I ttoetlng met primitieve religiën is, dat het I jjer godsdiensten betreft die ... ook werf- I wÜ?' hebben, terwijl bij Islam en I Boeddhisme zelfs van missionaire gods-
wijsbegeerte aan de Rijksuniversiteit te dezer stede om on derwijs te geven in het Pali en de geschie denis van het Boeddhisme,
Spreker behandelt daarna de meest be kende godsdiensten, zooals Hindoeïsme, Boeddhisme, de Egyptische, de Perzische, de Grieksche, de Joodsche, de Islamietische en de Christelijke Godsdienst. Alle
Overeenkomstig de voorschriften van het Boeddhisme waar Tojo tijdens zijn detinering toe bekeerd is. heeft hy zich voor het hiernamaals een nieuwe naam gekozen en wel: „Weldadig licht, dat de wereld
Wellicht hebben de rebellen steun van de bevolking gevraagd en gekregen wegens het anti-eodsdienstige beleid van de regering ln Peking. Voor zover bekend telt het Boeddhisme vooral onder de Chinese
De Chinese autoriteiten staan geen uitoefening van het Boeddhisme toe;
achteruitzet ting van het Boeddhisme door president Ngo Dinh-Djems rooms-katholieke regering. Vol gens onbevestigde berichten hebben regeringstroepen ook de Toe Dam-pagode in de stad Hué, 640 kilometer ten
aantal „officiële vertegenwoordigers van het boed dhisme" streeft naar een „bevredi gende regeling van de problemen in de sfeer van het boeddhisme".
, studenten en scholie ren en tegen de leugenachtige ver klaringen van het zogenaamde co mité van de vereniging van het zui vere boeddhisme, dat slechts dienaar van de regering is".
honderden kloosters verwoest om het boeddhisme uit te roeien.
van een nieuwe „Commissie voor de bescher ming van het boeddhisme", die tot taak heeft „leiding te geven aan de strijd op alle niveaus". Behalve Tam Tsjau hebben zijn naaste medewerkers in de commissie
'Boeddhisme net zo'n secte als christendom'
Boeddhisme ... yi Angst voor opruk- I kend boeddhisme bestaat in ons land niet. De 'religie van de stilte' kent geen zendingsdrang.
het Tibetaanse Boeddhisme. Drie dagen later verdwenen Gedhun en zijn ouders spoorloos.
Falun Gong is een mengeling van traditionele meditatieoefe ningen, denkbeelden ontleend aan het boeddhisme en taois- me en het gedachtegoed van Li Hongzhi.
stichtte in 1987 de sekte, een mengeling van boeddhisme en hindoe isme, meditatie en apocalyptische les sen. Op het hoogtepunt telde de groepe ring zeker 10.000 leden in Japan en daarbuiten. De vrijwel
ontwikke lingsgeschiedenis der menschheid heeft gehad. Hy doorliep daartoe de geschiedenis der Veda's, die van het Brahma nisme en Boeddhisme, wees verder op den onmiskenbaren invloed, dien het, door vernuft
Een ander der aanwezigen vroeg, hoe vrijzinnige Christenen tegelijk voorstan ders van het Boeddhisme, socialisme, anar- chismo en atheïsme konden zijn? ... Do spreker antwoordde, dat men van het Boeddhisme studio kan maken en de schoonheden er van erkennen, zonder zijn Christen-zijn te verzaken, eo dat socialisme en anarchisme polLieko en maatschappelij
Voorwerp, eeu steen, een stuk hout, enz. als God besohouwd' wordt, maar ook spoe dig weder verworpen en met een ander .verwisseld wordt en de uitbreiding van liet boeddhisme in onze dagen, ook in ons
Prof. Y. M. Fausbóll, wiens werk van zoo onherkenbaar groot belang is geweest voor dc kennis van het Boeddhisme in Europa, sleet, bijna blind als hij was, zijn laatste levensdagen in stilheid. Niets
De bekende Berlijnsche hoogleeraar prof. A. Lehmann, die verleden jaar we gens ziekte verhinderd werd zijn lezingen over Boeddhisme en Christendom voor de Tneologische Faculteit alhier te houden, zal