| Leidsch Dagblad | pagina 1
In hot wetenschappelijk ondorzoek ovor hot Bood dhi 01110 neomt ook weder Kom con belangrijke plaats in. Zijn geschiedenis van het- Boeddhisme in Indic (2 dln. 1881'83) is een bewonderenswaardig
In hot wetenschappelijk ondorzoek ovor hot Bood dhi 01110 neomt ook weder Kom con belangrijke plaats in. Zijn geschiedenis van het- Boeddhisme in Indic (2 dln. 1881'83) is een bewonderenswaardig
zijn: 4 October prof. Yan Dijk uit Gro ningen, over Boeddhisme cn Christendom; 11 en 15 November prof. Grocnewegen uit Leiden, over den godsdienst in het be schaafde geestesleven onzes tijds; 21 Fe
Gisteravond heeft prof. dr. H. Bou- man het rectoraat dor Theologische School to Kampen overgedragen aan prof. dr. A. G. Honig, mot een redevoering over: „Boeddhisme en Christendom."
voor het Neo Boeddhisme in Duitschland, Frankrijk, Engeland en vooral ia Amerika wordt gemaakt, om meer m het bijzonder stil tc staaD bij ons land, waarna hij tot de slotsom kwam, dat de Christenvo ... Liten van onzen tijd meer oo derworpen zijn aan het Boeddhisme dan ae Boeddhisten zelf.
Boeddhisme en Christendom. ... Gisteravond liield prof. dr. E. Lelima.nn, de bekende Barlijnsohe hoogleeraar, voor de Theo-1. Faculteit dor Leidsclic Studenten in liet Umvorsitedtsgebouw alhier een lezing over „Boeddhisme en
, getiteld: Studie en waardeering van het Boeddhisme". In- itusschen is hij langzamerhand van de oud- Indische tot de historische studiën over gegaan en sedert zjju er tal van zeer ge roemde geschiedkundige
Foekien zul len alleen voorrechten aan Japan iers worden verleend; 7e. de prediking van het Japanscbe Boeddhisme zal worden toege-
de voornaamste was. Volgens overlevering wu3 Kanishka een groot schutspatroon van het Boeddhisme en het is dan ook on der zijn bewind, dat de Graeco-Boeddhis- tische b e el dhoxi wscho ol bloeide. Aan
; kunst, wetenschap en staatsinstellingen geven daarvan de bewij zen. In het bijzonder Is de invloed van Palem bang van belang geweest door de invoering van het MAhkyfimistiisch Boeddhisme, hetwelk het ... vroegere HInayfina geheel van Java ver drongen heoft. Terwijl nu dit Boeddhisme, naar nit Boeroboedoer valt op te maken, zijn oor spronkelijke zuiverheid volkomen bewaard heeft, heeft de kunst der reliefs
Schoone verzen ongetwijfeld, maar toch verzen waaruit spreekt een wereld van pes simisme, evenals trouwens heel de leer van het Boeddhisme met zijn eindelijk wegzin ken in het niet, zonder eenige
Ook speurde spr. er don invloed van het Boeddhisme in, blijkende in het teruugvïn den van het symbool: een kruis op een veld van sterren, waaromheen een wente lend rad, toeken van geboorte» en dood. ... Spr. ging zoo ver, verband te zoeken tus schcn het Boeddhisme met het Christus- kruis.
den godsdienst als iels aparts, los staande •van het maatschappelijk en economisch leven, opvatte en beschreef. Dat de debater het Boeddhisme tot een der groote góds- diensten rekende, achtte hij een ... onjuist heid. Het Boeddhisme erkent geen God en is dus een godftdimstlooze religie.
religie kan ik dit echter evenmin beweren. In sommige opzichten 6tel ik de Christelij ke" religie bijv. boven die van- Boeddha, in andere opzichten acht ik het Boeddhisme hooger.
boeddhisme brengt mot zich mode de alpkabeUen, do geneeskunde, de opbouwende lelf-crkunde van Indië; het vindt als steun punten op zijn weg verwante bovolkingou, zoo wol van oorsprong als van taal indo ... mardeisme, ver- volgoii3 het - Mauikêisnic, dat het Boeddhisme in gevaar brengt in hel oost on, zooals het Christendomin liet Wesfen. In den loop der 'Se öeu-fr' légt .ïniië bet nf logen zijn bestrij
God. clus geen ontwikkeling in dc wereld, zooals liet Boeddhisme zich afsterft van de wereld dbor verachting van het geslachts leven en beschouwt de natuur als minder waardig en liet natuurlijke gaat
Een volksuniversiteit is een instelling, waar men door b.v. een tiental lessen te volgen kennis krijgt van, laten we zeg- gn: spiritisme, hypnotisme, boeddhisme, letterkunde, geschiedenis enz. In het
In een duidelijk betoog schildert spr. het karakter van den Islam in verhou ding tot dat van het Animisme en het Boeddhisme, wat vroeger de godsdiensten der Javanen waren. Met eenige voorbeel den
Spreker begon met er op te wijzen, dat het noordelijk Boeddhisme, zooals dat bijvoor beeld bestaat in Tibet, ons een zeer uitge breid Pantheon van hoogere en lagere godde lijke wezens te aanschouwen
kunstgeschie denis. waarbij de lagere godenwereld van het boeddhisme in de beeldhouwkunst werd gesproken ... oorspronkelijk Boeddhisme nauwelijks denk baar zou zim geweest.
Prof. dr. N. J, Krom zal deze reeks le ggen besluiten op Donderdag 29 dezer met een lezing over: „Het Boeddhisme in de Javaansche kunst".
De reeks lezingen over Boeddhistische kunstgeschiedenis is gisteren besloten met een lezing van prof. dr. N. J. Krom over Het Boeddhisme in de Hindoe-Javaansche kunst. ... vereering van Bodhisattwa's. Het Boeddhisme heeft vooral in de lioogere kringen zijn aanhangers ge vonden, terwijl de groote massa zich meer aangetrokken gevoelde tot den dienst van Ciwa. De hooge positie der
De Griékscbe wijsbegeerte beeft bet niet omdat miiet hoog genoeg gedacht wordt ATajn de Goden. En het Boeddhisme ikent wél medebjden, maar geen schuldeloos lijden en daarom kent het ook heit pro blem
Voor den liberaal zijn politiek alle gods diensten van .dezelfde waarde. Hét Chris tendom wordt met het Jodendom en het Boeddhisme op eene lijn geplaatst.
van wat affeedwaald Boeddhisme. Alles begeleid van zulk verheven en waarlijk 'goddelijk schoon ritueel, dat de zending daarnaast géén kanis 'heeft.
Boeddhisme, het Christendom en het Hin doeïsme heeft de Islam geen dergelijk ge bruik willen maken van versiering door middel van beelden. Want Moslimsche theo logen veroordeelden het weergeven van le vende
zoeken in de pes simistische leer van het Boeddhisme. En zoo staan daar straks in een der
Er zijn in China drie godsdiensten: de staatsgodsdienst, waarin de keizer de middelaar is tusschen de aarde en den hemel, het Taoisme en het Boeddhisme. ... Het Boeddhisme, de leer van Gauta ma, is een verlossingsleer. Tegenover het Brahmanisme met zijn eindelooze wedergeboorte in den zin. van reïn carnatie, heeft Gautama, "3ie 500 jaar voor Christus
van het land en volk, gebruiken en zeden; over den godsdienst, het Boeddhisme met zijn offerdiensten en het kloosterleven.
gebruiken en geloofsvoorstellingen tusschen het Chi- neesch-Tibelaansche Boeddhisme cn de Roomsch-Katholieke Kerk.
Het Boeddhisme, de leer van Gauta ma, is een verlossingsleea*. Tegenover het Brahmanisme met zijn eindelooze wedergeboorte in den zin van reïncar natie, heeft Gautama, die 500 jaar voor Christus ... De eerste Jezuïeten, die als zende- linge< naar China gingen, hebben ook die overeenkomst opgemerkt tusschen het Boeddhisme en de Roomsche kerk en zij hebben daarin gezien eén uit vinding des duivels
Do Japanscho regeering bereidt een nieuwe kerkelijke wetgeving voof^"volgens welke voortaan drie religies door den Staat zullen worden erkend, fo weten: hot Schin- toisme, het Boeddhisme en het
dat land aan zich verplicht. Het is zeker een zeldzaam voorrecht een landgenoot te hooren vertellen van dat weinig bekende land, waar Hindoeisme en Boeddhisme naast elkander •bestaan. De lezing van den
liefde predi ken. Noch in het Boeddhisme, noch in het Mohammedanisme is plaats voor de lieide Cods, hcogstens voor Zijn barmhartigheid Vandaar de ontroe rende dankbaarheid der Javanen voor Jeze prediking
bij de oude bouw- en beeldhouwwerken van Brahma nisme, Boeddhisme en Islam, die het eigen lijk doel waien van zijn studiereis. Aange zien het ondoenlijk was alle door hém be zochte plaatsen te
Spr. stond vooral stil bij de oude bouw- en beeldhouwwerken van Brah manisme, Boeddhisme, en Islam, die het eigenlijke doel waren van zijn studiereis.
dienst (het Boeddhisme) tegen „vreem de penetratie" beschermen?
Een angstige periode in spr.' leven was, toen hij beïnvloed door een vriend in de wereld van de „ismes" leefde en het occul tisme, spiritisme, gnosticisme, Boeddhisme bestudeerde en hoewel zijn
Boeddhisme overheerschend, maar vooral bij de Oeigoeren bloeide ook de Mani- chaeische godsdienst, terwijl ook sporen van het Christendom niet zeldzaam zijn. ... , waarvan de twee belangrijkste momenten zijn het binnendringen van het Boeddhisme in China en d3 zegetocht van de hellenistische kunst over Perzië Noord-Indië en Oost- Turkestan naar het oosten. In die
De moderne christelijke jeugd mag een eigenwilligen godsdienst er op na houden, zij mag grasduinen in het Spiritisme en de Theosofie, in de Christian Science en het Boeddhisme, zij mag de
bergland, dat thans bewoond wordt door een achterlijke en fa natieke Mohammedaansdhe bevolking, in de eerste eeuwen onzer jaartelling het Boeddhisme heeft geheersc'ht en dat de Boeddhistische beeldhouwkunst
Voorts schreef hij nog verschillende popu laire werkjes, o.a in 1911 in de serie „Groote godsdiensten" (uitgave Hollandia-drukkerij). getiteld Shinto, de godsdienst van Japan" en „Het Boeddhisme in
voorts enkele sociologische werken van dezen schrijver en ter vergelijking daarnaast het werk van Kurata Momozo, die sterker door het Boeddhisme der realistische Shin-secte wordt geïnspireerd dan door het
nog niet, of slechts in aanleg aan. Het is ontzaglijk zake lijk. doelbewust, berekend. De Exercitia zijn ook godsdiensthistorisch van be lang. Men vindt trekken van overeenkomst met het Boeddhisme, het
ontmoeting I 'an het Christendom met den Islam en 1 Boeddhisme, met Hindoeïsme en Confu- I vanisme. Een groot verschil met de ont- I ttoetlng met primitieve religiën is, dat het I jjer godsdiensten betreft die ... ook werf- I wÜ?' hebben, terwijl bij Islam en I Boeddhisme zelfs van missionaire gods-
zijde van het Boeddhisme, dat de voornaamste con current van het Katholicisme was, maar dat vond geen steun van de zijde der auto riteiten.
Het Boeddhisme, gelijk het zich op Ja va ontwikelde, was echter anders geaard dan in Voor-Indië. Spr, noemde de Ja vaansche verschynings-vorm „toover-Boed dhisme".
wijsbegeerte aan de Rijksuniversiteit te dezer stede om on derwijs te geven in het Pali en de geschie denis van het Boeddhisme,
Spreker behandelt daarna de meest be kende godsdiensten, zooals Hindoeïsme, Boeddhisme, de Egyptische, de Perzische, de Grieksche, de Joodsche, de Islamietische en de Christelijke Godsdienst. Alle
Tot zijn voornaamste werken be horen „Do evolutie van het huwelijk", „Het Boeddhisme", „Franse Moralis ten". ..Schopenhauer", „Wijsgerige ge schiedbeschouwing", ..Woordenboek van Wijsgerige
gedrongen Boeddhisme grooten opgang ge maakt heeft. Inderdaad. Vooral ten platte- lande vindt men belangrijke Boeddhistische centra, evenals in Birma en Siam. Dat Boeddhisme is in de laatste decennia