| Leidsch Dagblad | pagina 1
In hot wetenschappelijk ondorzoek ovor hot Bood dhi 01110 neomt ook weder Kom con belangrijke plaats in. Zijn geschiedenis van het- Boeddhisme in Indic (2 dln. 1881'83) is een bewonderenswaardig
In hot wetenschappelijk ondorzoek ovor hot Bood dhi 01110 neomt ook weder Kom con belangrijke plaats in. Zijn geschiedenis van het- Boeddhisme in Indic (2 dln. 1881'83) is een bewonderenswaardig
D© leiders dor Britsche missie in Tibet bobben hun zin. Den 7den werd in do voltrokken van den Dalai-Lama, dus in het heiligo dor heiligen voor al do millioe-" non, die het Boeddhisme huldigen, het
zijn: 4 October prof. Yan Dijk uit Gro ningen, over Boeddhisme cn Christendom; 11 en 15 November prof. Grocnewegen uit Leiden, over den godsdienst in het be schaafde geestesleven onzes tijds; 21 Fe
van bot Boeddhisme uit Hindoestan, uit Ja- pan ©n uit China den kenners cn bemin naars van het Orientalismc een weelde voor de oogeu on oen genot voor den geest zijn.
Een ander der aanwezigen vroeg, hoe vrijzinnige Christenen tegelijk voorstan ders van het Boeddhisme, socialisme, anar- chismo en atheïsme konden zijn? ... Do spreker antwoordde, dat men van het Boeddhisme studio kan maken en de schoonheden er van erkennen, zonder zijn Christen-zijn te verzaken, eo dat socialisme en anarchisme polLieko en maatschappelij
Gisteravond heeft prof. dr. H. Bou- man het rectoraat dor Theologische School to Kampen overgedragen aan prof. dr. A. G. Honig, mot een redevoering over: „Boeddhisme en Christendom."
Voorwerp, eeu steen, een stuk hout, enz. als God besohouwd' wordt, maar ook spoe dig weder verworpen en met een ander .verwisseld wordt en de uitbreiding van liet boeddhisme in onze dagen, ook in ons
voor het Neo Boeddhisme in Duitschland, Frankrijk, Engeland en vooral ia Amerika wordt gemaakt, om meer m het bijzonder stil tc staaD bij ons land, waarna hij tot de slotsom kwam, dat de Christenvo ... Liten van onzen tijd meer oo derworpen zijn aan het Boeddhisme dan ae Boeddhisten zelf.
Prof. Y. M. Fausbóll, wiens werk van zoo onherkenbaar groot belang is geweest voor dc kennis van het Boeddhisme in Europa, sleet, bijna blind als hij was, zijn laatste levensdagen in stilheid. Niets
de vraag: „Waarom is de proef met het Britsche par lementarisme op het vasteland mislukt?" Prof. Kalff zal spreken over „Vondels le ven en werken". Prof. Speyer zal behande len „Het Boeddhisme en zijn
Verzonken in anymistisch heidendom heb ben het Brahmisme, het Boeddhisme en nog allermeest de Islam demoraliseerend op dé bevolking gewerkt. Alleen het Christendom kan haar opheffen, opvoeden tot
Ten slotte zegt de schrijver: „het Boeddhisme voert tot overpeinzing, niet tot actie."
In Indië staat onze Regeering als de overheid van een Christenvolk tegenover een inlandsche bevolking tienmaal sterker dan de onze, die óf nog aan het Animis me en Boeddhisme hangt, óf den Islam
serie „Pro en Contra" (Hollandia- drukkerij) geschreven heeft tegen de Zen ding. Tegenover de bewering van den heer Borel, dat Christendom, Boeddhisme en de Isl&m in wezen en in hoofdzaak dezelfde
De bekende Berlijnsche hoogleeraar prof. A. Lehmann, die verleden jaar we gens ziekte verhinderd werd zijn lezingen over Boeddhisme en Christendom voor de Tneologische Faculteit alhier te houden, zal
Boeddhisme en Christendom. ... Gisteravond liield prof. dr. E. Lelima.nn, de bekende Barlijnsohe hoogleeraar, voor de Theo-1. Faculteit dor Leidsclic Studenten in liet Umvorsitedtsgebouw alhier een lezing over „Boeddhisme en
aantal godsdiensten bevat. Naast den oorspronkelijken godsdienst, *t Hindoïsme, hebben Boeddhisme, Ma- homedaansche godsdienst en Christen dom hun vertegenwoordigers. Door zijn lang verblijf in Voor
handelt de ontwikkeling der wederzijd- sche handelsbetrekkingen, zoo ook de vorderingen, die de verbreiding van het Boeddhisme maait.
Boeddhisme in In— dië geschreven heeft, is hij na zijn emeri taat zich in ons midden komen vestigen en met open armen door allen, wilen de weten schap lief is, te Utrecht ontvangen. Hem zij ook te dezer
Boeddhisme in China. Enkel in Lhassa d ue -in Tibet waren nog grooter en rijker Boeddhistische kloosters. Het fraaiste en K-'Sibaarsfce gedeelte van het klooster to Ho^mboem wag een tempel met gouden dal. in
Vleesch wordt in Japan weinig gegeten. De invoering van het Boeddhisme was daar oorzaak van. Toch bestaat er tegen woordig geen bepaald vorbod meer om vleesch te eten.
, getiteld: Studie en waardeering van het Boeddhisme". In- itusschen is hij langzamerhand van de oud- Indische tot de historische studiën over gegaan en sedert zjju er tal van zeer ge roemde geschiedkundige
dat China aan Japan zal toestaan dezelf de voorrechten als aan andere landen, om missies, scholen en kerken over het gehee- lo land op te richten, met het recht ora het Boeddhisme te propageeren
de voornaamste was. Volgens overlevering wu3 Kanishka een groot schutspatroon van het Boeddhisme en het is dan ook on der zijn bewind, dat de Graeco-Boeddhis- tische b e el dhoxi wscho ol bloeide. Aan
-Gravenhaag- ache volksuniversiteit, bereid verklaard een tentoonstelling te organiseer en op het ge bied van Hindoeïsme, Boeddhisme en den Islam.
Lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Rrhnographisch Musenm, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 Uur, eiken werkdag.
Lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Erhnographisch Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 jaur, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Ei-hnographiscli Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 pur, eiken werkdag.
lot 1 October tentoon.-telling in 's Rijks £thnographi:oh Museum, Ripenburg CTi van Hindoeïsme en Boeddhisme? van 10 tob 4 trur, eiken werkdag.
lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks E'nograpfii;ch Musenm, Rapenburg 67. van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 uur, eiken werkdag.
lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks E^-nographirch Museum, Rapenburg 67, van EirdoeTsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 jaar, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 's Rijks' ïk'-nograpliisck Museum, Rapenburg G7, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 }ur, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 'sRijks S^bnographisch_Museum, Rapenburg G7. van Uirdoeïsme en Boeddhisme, van 10 tob 4 fear, eiken werkdag.
Tol 1 October tentoonstelling in 's Rijks 'Etbrtraphisch Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 pur, eiken werkdag.
I'.'t 1 October tentoonstelling in 's Rijks Ek' ncgraphisch Museum, Rapenburg 67, van "Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 ï»ur, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling iu 's Rijks nographiich Museum, Papenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 fiur, eiken werkdag.
lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks EH-nographisch Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 jiur, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Etbnographisch Museum, Rapenburg b7. van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 Uur, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Ethnographicch Museum, Rapenburg G7, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 .tot 4 tinr, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 's Rijks jEtbnograpiisck Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 pur, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Etbnogxaphiich Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 jmr, eiken'werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling io 'sRrjka Etbnographisch Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme eu Boeddhisme, van 10 tot 4 uur, eiken werkdag.
lot I October tentoonstelling in 's Rijks SEH&ogrsphkch Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 feob 4 uur, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Jk- nograpkiich Museum, Rapenburg 67, vifn Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tofc 4 irer, eiken werkdag.
lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks "-nographisck Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 uur. eiken werkdag.
lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks ïkbnographïsch Museum, Rapenburg 67, van Hindoeisme en Boeddhisme, van 10 tot 4 ïiur, eiken werkdag.
Tot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Ek'- r.cgraphiich Museum, Rapenburg 67, van 1 Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 1 uur, eiken werkdag.
lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks Jkhjicgraphirch Museum, Rapenburg 07, van Hindoeïsme eu Boeddhisme, van 10 tob 4 pur. eiken werkdag.
lot 1 October tentooustalling in 's Rijks EGmcgraphisch Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 uur, eiken werkdag.
lot 1 October tentoonstelling in 's Rijks •EK1nographi:ch Museum, Rapenburg 67, van Hindoeïsme en Boeddhisme, van 10 tot 4 uur, eiken werkdag.