STROOP Plv. Hoófóttó.: I- W. de Vrle», Deo Hn*g: Red. Builen;/».nd: Mr, H. Gcisti Leiden; Red Binnenland. Stad en Sport J M. ZoaderJp. Leiden. Red. Omgeving: L. Rooien. Leiden. Verantwoor delijk voor de adv.: C- de Heiden, Leiden. K 1669 VERDUISTERINGSTIJDEN. van 21 tot en ïnet 27 Mei van 21.45 tot 5.30 uur. Zon op en onder: Vrijd. 26.5: 5.29 op. 21.45 onder. Zat. 27.5: 5 28 oo, 21.47 onder Zend. 28.5: 5.27. op. 21.43 onder. MAANSTANDEN. Vrijd. 26.5: 0.09 onder, 9.12 op. Zat. 27.5. 1.32 onucr. 10.11 op. Zonu. 28 5: 2.05 onder, 11.16 op. HERDERLIJK SCHRIJVEN van het Nederlandsche Episcopaat De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland. aan de hun toevertrouwde Geestelijkheid en Geloovigen Zaligheid In den Heer. Beminde geloovigen. Telkens weer hehben Wij U in dezer oorlogstijd vermaand om nu meer dan ooit te leven uit een bovennatuurlijke gestel tenis. Heel bijzonder hebben Wij U erop gewezen, dat de beproe vingen van dezen tijd volgens Gods bedoeling ook dienen om ons te louteren, te zuiveren van te groote gehechtheid aan het aardsche. Het lijden, zoo zeiden wij U letterlijk, moet ons dich ter brengen bij God. terwijl Wij U de woorden voorhielden van de H. Schrift: „Daaróm moeten wij ons niet tegen het lijden ver zetten, maar bedenken, dat deze straffen minder zijn dan onze zonden verdienen, en dat God ons met deze slagen tuchtigt, niet om ons te vernielen, maar om ons te verbeteren." 1). Thans achten Wij het noodig om nog eens met allen nadruk tot U te spreken over de noodzakelijkheid van ge bed en boete, en komen Wij U oproepen tot een grooten dag van gebed en boete, voorafgegaan door een Triduum. Het is een bekende gedachte, beminde geloovigen. dat God nu en dan wonderen doet, mede om den rnensch, die 2oo gewend raakUaan de wonderen der na tuur, weer eens duidelijk en krachtig de herinnering aan Gods grootheid en almacht bii te bren gen. In een zelfden gedachten- gang kan men zeggen, dat God soms groote rampen toelaat of wil, om den mensch het bewust zijn bij te brengen van den groo ten plicht, niet alleen om elkan der te helpen, maar tevens ook om te bidden en boete te doen. voor de zonden, die ten slotte bron en oorzaak zijn van alle lij den. Een der wezenstrekken immers van het Christendom is de boete. De komst van den Zaligmaker die mensch werd ..om te redden wat verloren was gegaan" 2> door de zonde, werd aangekondigd en voorbereid door den grooten her aut van de boete St. Joannes den Dooper, wiens geweldig woord ,-,Poenitentiam agite Doet boe- Kapileynskost Een gerecht uit den ouden tijd. d^t u thans kunt klaarma&n met (?éfjulp vanW.A.Jthohetvs sinpop de fijne, \oe4etïdc Gro ninger strqop.-'n Boekje vol ouden^etsobe recep ten zendt a Seholten u op aanvr^pg. W. A. Scheltest'* te" 3) nog ieder jaar in den Ad ventstijd over heel de aarde weerklinkt. De Zaligmaker zelf voltrok het groote Werk der Ver lossing in den geest en in de wer ken der boete. „Propitiatio pro peccalis". 4). Zijn leven en lijden was één groote boete voor de zon den der mensehen. Zijn Kruis dood was de hoogste en smarte lijkste daad.van boete, welke ooit gesteld is. en waaraan alle ande re boeiewerken hun waarde ont- leenen Heel de H. Schrift is vol van het goddelijk vermaan tot boete. Uit het Oude Testament, waarin de kinderen van Gods volk zich telkens weer teekenden met de assche der boete, klinkt ons het „Miserere" toe als een groote. belijdenis van schuld en een machtige uiting van boete. Ook in het Nieuwe Verbond tee kent de H. Kerk ieder jaar haar kinderen met de assche der boe te en wordt het oude „Miserere" met evenveel zin en kracht voort gezet. Zoolang de mensch zal moeten erkennen „Tibi soil pec- cavi et malum coram te feci Tegen U alleen heb ik gezondigd en voor Uw oogen heb ik kwaad gedaan". 5) zoolang zal hij zich alleen tot God kunnen wenden met een „cor contritum et humi- liatum een vermorzeld en ne derig hart", dat „God niet zal verstooteii" 6). De ware Christen moet dan ook een mensch zijn van gebed en boete. Hij kan en mag zich niet onttrekken aan de keuze tusschen den geest van cle wereld, die zich uitleeft in genot en gemak en den geest 'van Christus, die zijn za ligspreking uitspreekt over hen die „treuren', dié „rein zijn van harte". Het is een verschrikke lijke dwaling te meenen. dat men tegelijk God zou kunnen dienen en de wereld. „Niemand zoo zegt de Zaligmaker kan twee heeren dienen". 7). En met on verbiddelijke consequentie leert Hij: „Zoo iemand Mijn volgeling wil zijn, dan moet hij zich zelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen" 8). Dien heiligen plicht van boete en versterving beminde geloovigen, hebben wij dus altijd. Zonder boete geen christelijk leven, zonder boete geen zaligheid. Nog altijd geldt het gestrenge woord van den Zaligmaker: ..Als gij. geen boet vaardigheid doet, zult ge allemaal evengoed omkomen". 9). Zelfs de Heiligen, wier leven vaak zoo schuldeloos was, heb ben boete, en dikwijls zoo zware boete gedaan. Laat de H. Kerk ons immers niet .bidden, dat wij hen „wier onschuld wij niet nh- volgden. mogen navolgen in hun boete"? 10) Ook al hadden zij' geen eigen schuld meer uit te boeten, dan deden zij ze toch nog uit liefde tot den lijdenden Hei land. uit liefde tot de zondige menschheid, om Gods toorn af te wenden, om zoo één te worden met Christus, die „Zichzelf had gegeven als zoenprijs voor al len". 11) In tijden van groote rampen. wh raan het karakter van Gods straffende gerechtigheid nooit ontbreekt, heeft het menschdom dézen plicht steeds Weer opnieuw beseft.en uitgevoerd. Reeds in het Oude Verbond werd her Volk Gods door liiden en ca.npen tot bijzondere oefeningen van boete gebracht, gelijk gij u allen her innert uit de Bijbélsche geschie denis. In het Nieuwe Testament hebben deze bijzondere boete oefeningen onder leiding van de H. Kerk niet opgehouden. Op den oproep van Pausen en 'tisschop^- pen greep het volk Gods telkens weer naar het reddende' middel van gebed en boete, om oen be- Jeedigdén God te verzoenen. Zou dat nu niet noodig zijn? Is het liiden der menschheid can nog niet groot genoeg? Zijn de ham- pen nog niet dient genoeg tot bij ons genaderd? Telt ook ons volk niet reeds duizenden slachtof fers? Duizenden zijn reeds geval len, andere duizenden verloren ^ïave en haard, nog andere dui zenden lijden onder gevangen schap en allen leven wii dage lijks onder de dreiging van dood en verschrikking. Moet Gods straffende hand dan nóg harder op ons neerkomen? Zeker, be-minde geloovigen. Wii weten en Wij voelen het als een grooten troost, dat velen bidden en boete doen. Zij dra gen de lasten, welke over hen en ons heele volk zijn gekomen, met christelijke gelatenheid en trach ten door boete en versterving Gods gerechten toorn te stillen. Maar daarnaast zijn er nog zoo- velen. die de teekenen des tijds niet verstaan of niet willen be grijpen. Het doet Ons leed. als Wij moeten hooien, dat er nog zoovelen zijn, die in een ramp- 'zaligen honger naar geid voort gaan met woekerprijzen te vra gen, en die zich zoodoende blij ven schuldig maken aan dat wraakroepend misdrijf tegen de geestelijke en lichamelijke ge zondheid van ons volk. Het doet Ons leed, als Wij telkens weer vernemen, dat er nog zoovelen zijn, die in een heidenschcn geest van zinnelijkheid en ge not. zich blootstellen aan groote gevaren voor hun ziel en zalig heid. bijvoorbeeld door het roe keloos bezoek aan de film. Het doet Ons leed, als Wij vernemen, dat cie duisternis, die iederen avond ais ten sombere dreiging over ons komt, door zoovelen misbruikt wordt om zich over te geven aan een veel te vrijen en uiterst gevaarlijken omgang met personen van het andere ge slacht. Het doet ons bitier leed, ais Wij moeten hooien, dat in deze droevige tijden door som migen dans- en braspartijen wor den gehouden. Het doet Ons ein delijk bitter leed, als Wij uit be voegde bron vernemen, dat zoo vele huwelijken, die toch een band vormen, heilig en onver breekbaar als de eenheid van „Christus en de Kerk", door een schynontbinding worden vernie tigd. Laten deze allen goed be denken, dat ook zij verraad ple gen aan hun plicht en aan het W3re welzijn van ons volk. Waarlijk, beminde geloovigen, rooit meet een Chrisienmensch zich schuldig maken aan dit en dergelijk kwaad. Maar vooral nu moet de ware Christen zich tot Gód keeren in onophoudelijk ge bed en waarachtige boetvaar digheid. Wij. uw Herders, ver manen U allen nog eens ten krachtigste daartoe. „O. als gij Onze stem verneemt, wilt uw harten dan niet verharden". 12) maar keert U tot God in gebed en berouwvolle boete. Niemand versmade Ons dringend ver maan. Dat zal de beste, ja de eeltige waarborg zijn. dat God zich over ons en ons dierbaar vaderland zal ontfermen en ons wederom in genade eu barmhar tigheid zal zegenen. Het vorig jaar. beminde geloovigen. heb ben wii ons allen toegewijd aan het Onbevlekt Hart van Maria. Met vreugde hebben Wij ook nomen, dat op vele plaatsen reeds Wijf achtereenvolgende Za terdagen bijzonder worden ge vierd om eerherstel te geven aan het Onbevlekt Hart van Ma ria. Het Hart van Maria is de poort v/aardoor wij ingang vin den tot het Goddelijk Hart van Jezus, waaraan de goede Chris tenen altijd door boete en eer herstel voldoening aanbieden voor de beleedigingen en won den, welke dat Goddeijik Hart hebben doorwond. Aan onze toe wijding echter zijn echter eerst getrouw, als wij leven in den geest van boete en eerherstel. Heel bitzonder'richten Wij ons ook tot Onze talrijke religieu zen Zii zijn' immers de uitver korenen wier ideaal het is in geesit" ii:ke eenheid met hun God- deiijken Bruidegom te leven, te Hiden en te-sterven. De H. Tho mas leert zoo terecht dat het kloosterleven is „een levens staat. waardoor iemand zichzelf en al het zijne aan God aanbiedt en een slachtoffering" 13). Zij vooral moeten in dezen tijd de reddende engelen willen zijn. die eerherstel bieden voor de zonden der mensehen. Welaan dan. dierbare kloosterlingen, weest vooral nu één met uwen: hemel.schen Bruidegom, die zich geheel heeft geofferd voor de zonden der menschheid. en die nu nog zooveel lijdt in zijn Mys tiek Lichaam, de H. Kerk. In dezen geest, beminde ge loovigen. schrijven Wij een Tri duum voor, dat gehouden zal worden van Donderdag 15 Juni tot en met Zondag 18 Juni. In dat Triduum zullen de pries ters. tot wie God gezegd heeft „Clama ne cesses: „roep en houd niet op met roepen" 14 U de noodzakelijkheid van het gebed en van de boete met krach Ug en ernst voor oogen stellen. Een hij zonderen vorm van boete schrij ven Wij niet voor. maar Wij la ten dit over aan ieders persoon lijken iiver. Wel dringen Wii er sterk op aan dat allen zich in die dagen zullen onthouden van alle openbare vermakelijkheden en dat allen zonder uitzonde ring vooral op den Zaterdag een bijzondere, vrijwillige maar ech te versterving zullen doen. Op Zondag 13 Juni zal de H. Mis, het groote boete-Offer, wor den opgedragen om Gods gerech tigheid te verzoeken. Minstens gedurende drie uren zal-het H. Sacrament ter aanbidding wor den uitgesteld en in den namid dag worde een plechtige oefe ning van gezamenlijk gebed er. boete gehouden. Ook in onze kloosters moge dien dag alles ge daan worden, wat eerherstel kan bieden aan het goddelijk Hart en aan het medelijdende Onbe vlekte Hart van Maria. Als be sluit én bekroning van dezen dag legge ieder dit heilige voor nemen in Jezus' handen: Méér boete en versterving. Geen woe ker. Geen bezoek aan ongepaste films. Geen braspartijen. Geen gevaarlijke omgang. Geen hu welijksontrouw. Wü besluiten dit Ons Herder lijk schrijven, dat op Zondag 21 Mei in alle kerken en kapellen waarover een Rector is aange steld. zal worden voorgelezen, met de woorden van den H. Pau- lus. welke hij „zoo vaak had ge zegd en onder tranen herhaal de: Velen leven als vijanden van Christus' Kerk; hun einde is de ondergang: hun god is de buik, hun eer ligt in hun schande, hun- zinnen zijn op het aardsche ge richt. Maar ons vaderland is in den hemel. Vandaar verwachten we den Verlosser, Jezus Chris tus. den Heer: Hij zal ons verne derd lichaam herscheppen aan Zijn verheerlijkt lichaam gelijk, door de kracht, waarmee Hij al les aan zich onderwerpen kan.,.. En de vrede Gods, die alle be grip te hoven gaat. zal uw har ten en zinnen bewaren in Chris tus Jezus". 15). Gegeven te Utrecht op den 10 Mei van het jaar .1944. Dr. J. PE JONG. Aartsbisschop van Utrecht. f,P. A. W. HOPMANS, Bisschop van Breda, t Dr. J. H. G. LEMMENS. Bisschop van Roermond, t J. P. HUIBERS. Bisschop 'van Haarlem, t W. P. A. MUTSAERTS. Bisschop van 's-Hertogenbosch. 1) Judith VIII, 26—27. 2) Matth. XVIII. 11. 3) Matth. III. 2. 4) Jon. II. 2. 5) Ps. L. 6. 6) Ps. L. 19. 7) Matth. VI, 24. 8) Matth. XVI, 24. 9) Luc. XIII, 3. 10) Oi'atio van den H. Alovsius. 11) I Timoth. II 6. 12) Ps. XC. 8. 13) S. Th. Ha Iïae. 186, a. I. corp. 14) Isai XVIII. 1. 15) Phillipp. III, 18—21: IV. 7. BINNENLAND Zware geldboeten .voor bloe- mengrossiers en sluiting hunner bedrijven. De bloemenhandel is in den laatsten tijd vele malen ernstig gewaarschuwd zich aan de bestaande voorschriften, met name aan de prijsvoorschriften te houden. Waarschuwingen, die geenszins overbodig waren en die dan ook door een intensieve con trole zijn gevolgd. Hierbij boekte de opsporingsdienst der prijsbe- heersching in samenwerking met den C.C.D. éen opmerkelijk suc ces. Rond middernacht werd eenigfe weken geleden te.'s-Her togenbosch een vrachtauto aan gehouden. beladen rriet 10.000 bossen bloemen, bestemd voor het buitenland. De vereischte uit- voerpapieren ontbraken evenwel, dus volgde inbeslagname en ver koop der bloemen aan de plaat selijke handelaren. Bij verder onderzoek bleek dit al dé- achtste of negende zending bloemen te zijn. die uit Noord en Zuid-Holland via Limburg naar Duitsehlandplaats vond. Een zeer voordeelige transactie overigens, waarbij ongeoorloofde bruto-winsten van 15 tot 35 cent per bos werden gemaakt en die slechts mogelijk was wegens de hooge bloemenprijzen in Duitseh land - Behalve de grossiers, die in het westen de bloemen hadden opge kocht, konden ook nog 9 kwee kers worden geverbaliseerd, die de bloemen buiten de veiling om hadden verkocht. De grossiers hebben zich reeds voor den Bosschen inspecteur voor de prijsbeheersching moeten verantwoorden. Er werden zeer strenge'straf fen opgelegd: W. Spruit te Heer len 25.000 boete, C. de Mooy te Op de eerste groote lemmei enmarkt, welke dei er degen te Hoorn werd gehouden, we'en vete mooie exem plaren aangevoerd CHF/Kulper/Pax m I Oegst geest en A. Zandbergen te 1 Rijnsburg ieder 20.000 boete, A. de Mooy te Rijnsburg 5000, L. A. Spruit te Heelen 1000 en J. Schuitenmaker eveneens te Heer- s len 10.000 boete. Behalve bij laatstgenoemde werden ook 'dc bedrijven der veroordeelden ge sloten voor den tijd van één en twee jaar en hun gedurende dien tijd verboden in bloemen te han delen. Verplaatsing afd. Ned. Roode- de Kruis. De Ve afdeeling van het Nederlandsche Roode Kruis, tot op heden gevestigd dr. Kui- 1 perstraat 9 te 's-Gravenhage. zal met ingang van 1 Juni a.s. wor den verplaatst naar het adres Ju liana van Stolberglaan 27-29 te 's-Gravenhage, tel. 772113. In verband met de verhuizing kunnen van Dinsdag 30 Mei tot en met Vrijdag 2 Juni geen be zoeken worden afgewacht. DISTRIBUTIENf EU VVS De distributie van scheermes jes. Mannelijke personen, die om de een of andere gelcbge re den niet in staat zijn fbweest bon R07 tijdig bij een hande laar in scheermesjes in te leve ren. dienen zich in geen geval te wenden tot het Centraal Distri butiekantoor. daar dit kantoor met deze aangelegenheid geen bemoeienis heeft. Zii kunnen zich in voorkomende gevallen wenden tot het Bureau voor Me- talenvérwerkende Industrie, i Riouwstragt 182 te *s-Graven- j hage. Extra-bonaanwijzing van Ukrai- ne-sigaretten. De dienst pers- zaken van het Ned. Oost-insti tuut deelt mede: Evenals dit met Paschen het geval was, wordt thans met de Pinksterdag een extra-bon aangewezen, waar op één pakje Ükraine-sigaret- ten kan worden gekocht. Hier-' toe wordt van de blauwe kaart bon. No. 22 en van de roöde j kaart bon. No. 35 aangewezen. In afwijking van tot op heden gepubliceerde berichten ziin dus thans voor de maand Mei aan gewezen de bonnen 22 en 32 van de blauwe kaart en 32 tot en met 35 van de roode kaart. Naar reeds werd medegedeeld ziin de bonnen 22 tot en met'31 van de roode kaart en-12 "tot en njet 21 van de blauwe kaart ongeldig verklaard. Op de reeds eerder aangewezen bonnen 1 tot én met 21 van de roode kaart en 1 t.m. 11 van de blauwe kaart kunnen echter tot nadere mededeelihg nog sigaretten worden gekocht. SPORT VOETBAL. Radio-uitzending de Volewijckers-Heerenveen. De Ned. Omroep zal van het tweede' gedeelte van den kam- I pioenswedstrijd de Volewiickers- 1 Heerenveen. te spelen op Twee den Pinksterdag te Amsterdam. tusschen 3.3(T en 4.15 uur een oog- j getuigeverslag uitzenden. De promotie der 3e klasse. De aanvankelijk voor Twee den Pinksterdag vastgestelde wedstrijden voor de promotie competitie derde klas van den j N. V. B. V.O.C.Laakkwartier en Wassenaar—V.F.C. zijn uit- j gesteld tot 4 Juni.Maandag- s a.s. wordt nu alleen gespeeld de J Zondag uitgestelde wedstrijd V. j F.C.V.O.C. te Vlaardingen. Uitslagen afd. Leiden N.V.B. Van 18 Mei": 3de ronde Bekér: i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Zuidhollandsch Dagblad | 1944 | | pagina 2