Een verloren Jeruzalem teruggevonden
n
Oecumenisch comité neemt
het op tegen Stroessner
rt
Ierse kerkleiders
tegen politiek Thatcher
Trouw
Gelukkig kon de paus
er niets van zien
X
A
M
Conferenties
sort-o-post
Gereformeerde
bond genoeg
dominees
Schutz met 30.000
jongeren in Rome
Begeleiding IKON
op plaatselijk vlak
h. -v
T
Zeventig miljoei
lutheranen
iro
VOORBIJGANG A
ar
sa
DINSDAG 30 DECEMBER 1980
TROUW/KWARTET
1 téDA<
door Koos Koster
Na de moord op de vroegere
dictator van Nicaragua, Anas-
tasio Somoza, midden sep
tember in de hoofdstad van
Paraguay. Asuncion, is de
rust in dat land nog niet te
ruggekeerd. Het oecumenisch
comité van de kerken, dat
sinds 1976 bestaat, heeft zijn
handen vol met Juridische
hulp aan buitenlanders, die
verdacht van de moord op So
moza bij razzia's worden gear
resteerd.
Slachtoffer van deze razzia'» zijn
vooral Argentijnen, Brazilianen en
mensen uit Uruguay. Tweehonderd
van hen zijn inmiddels uitgewezen
naar Argentinië. De gezinnen krijgen
hulp en advies van het oecumenisch
comité. Nog steeds zitten twaalf boe
ren gevangen, beschuldigd van een
overval op een bus in Caaguazu in
maart van dit jaar. Het oecumenisch
comité schakelt advocaten in om de
ze mensen vrij te krijgen. Voor de
advocaten is dat werk nogal riskant,
want ze kunnen er na hun werk voor
het oecumenisch comité zeker van
zijn dat ze geen ander werk meer
krijgen in Paraguay.
De advocaat van de oudste pollUeke
gevangene in Latijns Amerika, Satur-
Alfredo Stroessner
nina Almada, is een van deze advoca
ten. Mevrouw Almada heeft tien Jaar
opgesloten gezeten zonder enig pro
ces. Nu heeft ze wel een proces gekre
gen en is tot twee jaar verdere vrij
heidsstraf veroordeeld.
Indianen
Missionarissen, gesteund door de ad
vocaten van het oecumenisch comité
helpen zevenhonderd Tobas-lndla-
nen in de provincie Chaco bij hun
pogingen tienduizend hectare grond
terug te krijgen van de Argentijnse
onderneming Carlos Casado. On
danks een regeringsdecreet, uitge
werkt door het Instituut voor Platte
landswelzijn (IBR), waarbij de Tobas
de grond wordt toegewezen, weigert
de Argentijnse firma, een van de
grootste grootgrondbezitters in La
tijns Amerika met een bezit van
3.560.000 hectare grond in Paraguay,
het land aan de indianen af te staan.
Zwaar
In het comité werken protestanten,
katholieken en anglicanen samen.
Het werk van de kerken in Paraguay
is niet eenvoudig. Zojuist is de staat
van beleg opnieuw verlengd, ditmaal
tot Januari 1982. De pers is gecensu
reerd. De voornaamste leider van de
oppositiepartijen Domingo Lalno is
na de moord op Somoza twee weken
zonder enig contact met de buitenwe
reld gevangen gezet. Zijn persoonlijk
archief en boeken zijn door het leger
in beslag genomen.
President 8troessner heeft bijna vol
ledige macht. HIJ regeert al 26 Jaar en
schijnt tot 1983 te willen aanblijven,
als zijn gezondheid dat tenminste
toelaat. HIJ werd .geboren om te die
nen", vertelt een affiche in het kan
toor van de federatie van veeboeren,
die Stroessners bewind prijzen om de
rust, de orde. de veiligheid en het
economische groeipercentage van elf
percent per Jaar.
Kerk en Isrmèl, Hezenberg-confe
rentie voor predikanten en andere
ambtsdragers m.m.v. drs. D. J. van
Uden, drs. P. J. Tomson en rabbijn D.
Llliéntal, 7-9 Januari. De Bron. Dalf-
sen. Aanm. tel. 05206-1648.
Predikantenconferentie gerefor
meerde bond over Ood en de geschie
denis (prof. dr. H. Jonker) en de mis
sionaire gemeente (drs. W. van Laar,
drs. J. J. Visser en ds. W. J. Bouw), 7-8
januari, Dunanthuis Zeist. Inf. tel.
02152-54199
Gescheiden predikantsvrouwen,
9-10 Januari, Kerk en Wereld, Drieber-'
gen (tel. 03438-12241).
ADVERTENTIE
postsorteersysteem
brengt rust èn dynamiek
in uw organisatie
02510-2564^
ÖVlNO
Van onze kerkredactle
AMSTERDAM De vier leiders van de grote kerken in
Noord-Ierland hebben in een brief aan de staatssecretaris
voor Noord-Ierland Humphrey Atkins bezwaar aangetekend
tegen de economische politiek van het kablnet-Thatcher.
De anglicaanse aartsbisschop John.
W. Armstrong, voorzitter W. Syndey
Callaghan van de methodlstenkerk,
de voorzitter van de presbyterianen
Ronald O. Oralg en kardinaal Tomas
O'Fiaich brengen weliswaar begrip
op dat de economische politiek ln het
algemeen ten goede zal komen aan
het land, maar zij waarschuwen tegen
de gevolgen van een nog verder toe-*
nemende werkloosheid in Noord-Ier
land.
We zijn gewend aan hoge werkloos
heidscijfers in Noord-Ierland, zeggen
de kerkelijke leiders, maar als die
cijfers nog hoger worden komt de
basis van de Industriële sector in
Noord-Ierland ln gevaar. Een verdere
terugval van de industrie kan volgens
de vier het geweld weer doen toe
nemen.
De kerkelijke voorlieden pleiten er
bij de staatssecreatrls voor dat er
geld beschikbaar komt om industrie
die toekomst biedt over tijdelijke
flauwtes heen te helpen. Ze willen dat
het aantal arbeidsplaatsten ln de
openbare sector op peil blijft. ZIJ vra
gen in het bijzonder aandacht voor
werkgelegenheid voor Jongeren.
waarin opgenomen: Da
dammar, mat Dordta Dagblad,
Nlauwa Haagaa Courant mat
Nieuwe Laldaa Courant
Uttgava: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-5629444
tele* 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 2300 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnement*
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
REGIO OEN HAAG/IEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17080
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797.
Opgave mmi-advertenties tel
020-5626262 of schriftelijk aan
Mim-Adv. afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam-
Van een onzer verslaggevers
HUIZEN Algemeen secretaris lr. J.
van der O raaf van de gereformeerde
bond ln de hervormde kerk verwacht
een kandldatenoverschot in zijn
kring.
Kandidaten zie nu van de theologi
sche faculteiten afkomen en dominee
willen worden ln een bondsgemeente,
zullen moeten wachten, of kunnen
niet rekenen op meer dan één beroep,
schrijft hij ln De Waarheidsvriend.
Het aantal vacante kandidaatsge
meenten is momenteel op de vingers
van één hand te tellen.
Het totale aantal vacatures ln de ge
reformeerde bond is drastisch ver
minderd, zodat ook de doorschuiving
van predikanten naar andere ge
meente minder wordt. De laatste
twintig Jaar kwamen er jaarlijks 20
tot 25 kandidaten af. Ir. Van der
O raaf becijfert het aantal predikan
tenvacatures ln de bond momenteel
op 27. Intussen vindt hij het beter, om
van „kandidatenzegen" te spreken in
plaats van kandldatenoverschot. „Er
zullen andere mogelijkheden open
mogen gaan, opdat de evangeliepre
diking ook vandaag voortgang heb
ben," aldus Van der Oraal.
Liedjesfestival
Youth for Christ
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN Om Jong ta
lent te stimuleren heeft Youth
for Christ een landelijke liedjes-
wedstrijd uitgeschreven. Alle
muzikale genres zijn toegestaan.
Wel moeten de liedjes ontstaan
zijn vanuit een christelijke le
vensvisie en raakvlakken heb
ben met wat er ln de maatschap
pij en in een mensenleven
plaatsvindt.
De Inschrijving ls open tot 28
februari. Een Jury zal de tien
beste liedjes selecteren voor de
finale, zaterdag 11 april In Or
pheus te Apeldoorn. Op deze
avond zal het winnende lied wor
den gekozen. NCRV-radlo neemt
de finale In Orpheus op. Youth
for Christ hoopt op deze manier
een bijdrage te leveren aan het
niveau van de moderne lichte
muziek. Ook hoopt men dat
christenen op een creatieve ma-'
nier laten zien wat geloven en
betrokkenheid Inhoudt.
Reagan doet het
zonder Billy Graham
WASHINGTON (ANP) In de gods
dienstplechtigheid bij de ambtsaan
vaarding van Ronald Reagan als pre
sident van de Verenigde Staten zal de
presbyteriaanse dominee Don Moo-
haw voorgaan. Don Moohaw ls predi
kant van de gemeente van Reagan ln
Los Angeles.
De bekende prediker Billy Graham,
die de godsdienstplechtigheden leid
de bij de laatste drie protestantse
presidenten, is overigens wel voor de
plechtigheid bij Reagans ambtsaan
vaarding uitgenodigd. Uit de directe
omgeving van Or ah am wordt erop
gewezen, dat Billy O rah am sedert de
Watergate-affalre liever wat afstand
van het Witte Huis bewaart.
Roger Schutz
ROME (ANP) Dertigduizend Jon
geren uit de hele wereld zijn ln Rome
voor een week van gebed onder lei
ding van prior Roger Schutz van het
oecumenisch klooster van1 Talzé in
Frankrijk. Zij hebben een brief aan
de paus gestuurd, waarin zij duidelijk
maken, dat naar hun mening de een
wording tussen de christelijke kerken
geen uitstel meer verdraagt.
De katholieke en protestantse Jonge
ren logeren bij Romeinse gezinnen.
ZIJ blijven de hele week in Rome,
waar zij ln de late ra arise basiliek bij
een komen voor gebed en meditatie.
Vandaag komen zij samen met de
paus ln de St. Pieter. Op nieuwjaars
dag besluiten zij hun Romeinse week
met een gebedsbijeenkomst voor de
vrede in de wereld.
In de brief, die is ondertekend door
prior Roger Schutz, wordt verklaard,
dat „wie verzoening wil geen minuut
mag verspillen aan het uitzoeken van
wie nou gelijk of ongelijk heeft ge
had. Beslissend ls het de verzoening
ter plaatse te voltrekken". Roger
Schutz schrijft ervan op de hoogte te
zijn, dat de verantwoordelijke leiders
der christelijke kerken beweren, dat
zij tientallen of meer Jaren nodig heb
ben om de oecumenische problemen
op te lossen. Hij beklemtoont echter,
dat voor veel Jongeren een verder
opschuiven van de verzoening tussen
de kerken ondenkbaar ls.
Dr. H. B. Weyland
Paus Johannes Paulus II
door Jac. B. Looijen
Wie zag lk ook aan het werk ln het kerstgebeuren bij de
televisie? De zwarte gereformeerde ds. Ntoane uit Sowe-
to. die ln Kampen theologie studeert. HIJ dook op voor
het kijkglas ln de kerk van de katholieke omroepparochle
te Amersfoort teneinde daar de priesters te assisteren bij
de viering van de nachtmis.
Dat deed eveneens een bootvluch
telinge uit Cambodja, een koptl-
sche vluchteling uit Egypte en een
Chileense hulsmoeder die onder
ons ook gastvrijheid geniet. Van
welke kerkelijke kom-af die waren
werd niet medegedeeld. Alleen ds.
Ntoane werd als gereformeerd
aangekondigd.
Een gezang, heel goed gezongen
op de wijs van psalm 118 gaf me
meteen al een vertrouwd gevoel ln
de paapse mis te Amersfoort,
maar dat mag lk eigenlijk niet zo
zeggen, want het was echt een
hartelijk oecumenisch feest met
veel kerstversjes en muziek, waar
bij een kleurige, wat Beiers aan
doende kerststal niet ontbrak. Het
was hartverwarmend.
Ds. Ntoane stond met de priesters
en de reeds genoemde drie vluch
telingen achter de Amersfoortse
altaartafel en leidde het eigenlijke
tafelgebed bij de eucharistie ln
met een voorbede, hetgeen ook de
andere assistenten deden, een ie
der ln zijn eigen taal. Maar de
schrik schoot me in de benen toen
lk de dominee uit Kampen zag
meedoen aan de uitreiking van de
sacramenten en die zelf ook nut
tigde. Ik dacht: dit gaat te ver. dit
kan niet en dit mag niet van de
gereformeerde synode en ook niet
van de katholieke bisschoppen,
laat staan van de paus. ondanks
diens oecumenisch taalgebruik bij
z'n zegeningen vanuit Rome. Maar
de Amersfoortse nachtmis werd
gelukkig wel in kleur, maar niet
door de Eurovisie uitgezonden zo
dat de paus er niets van kon zien.
Maar ik bleef zitten met m'n
vraag. Mag dat allemaal reeds nu
in onze dagen, ondanks de warmte
die er van het internationale
kerstgebeuren te Amersfoort uit
straalde? Ik maakte dr. H. B. Welj-
land, de secure secretaris van de
gereformeerde synode, deelgenoot
van alles wat ik gehoord en gezien
had. Tja, zei hij, het mag natuur
lijk niet, maar we kunnen er niets
tegen doen. want da. Ntoane stu
deert wel ln Kampen, maar ls geen
lid van onze kerk; hij ls dominee
van de Nederduits Oereformeerde
Kerk ln Afrika en daar moeten ze
«r maar wat van zeggen als ze dat
•nodig vinden.
Met dit antwoord was lk dik tevre
den. Ik dacht: ze zullen ln Zuld-
Afrlka niets zeggen want ze heb
ben daar al herrie genoeg en dat Je
ons in Nederland niet meer ver
trouwen kunt als het op de oecu
mene aankomt, hebben ze ons al
vaak genoeg te verstaan gegeven.
Ze weten het wel.
Intussen vind lk het wel zonde van
't papier dat er achter in ons kerk
boek nog altijd staat, dat de paap-,
se mis een vervloekte afgoderij is.
Aan het Amersfoortse altaar werd
wel duidelijk dat Je zoiets niet
meer mag zeggen, laat staan in Je
kerkboeken publiceren. Dat leer
de ons de zwarte gereformeerde
dominee uit Kampen wel. voorzo
ver we 't zelf nog niet ln de gaten
hadden.
ASSEN (PNHK) In hervormd As
sen-Rozenburg, Peize en Roden
wordt op verzoek van de IKON een
groepje gemeenteleden gevormd dat
gaat volgen hoe er in de gemeenten
op de IKON-programma's wordt ge
reageerd en wat men er plaatselijk
mee doet. De IKON hoopt op deze
wijze met de basis in gesprek te ko
men en te blijven.
ADVERTENTIE
Het vele geld
dat zelfs
de gratis
vredeskrant
SHALOM Y0
heeft gekost,
ls er gekomen!
De Stichting Bijbel en Vredes
vraagstukken (postgiro 4173827 te
Bussum) wil allen die hiertoe heb
ben bijgedragen hartelijk danken.
door mr. K. A. D. Smellk
Men kan zich afvragen of het
bezoeken van de heilige plaat
sen in Israël nu werkelijk be
vorderlijk is voor het verstaan
van de Bijbel. Bevorderlijk
voor het geloofsleven ln leder
geval nauwelijks, lijkt mij.
Welk geestelijk gewin ligt er in het
bedolven worden met religieuze sou
venirs of in de confrontatie met de
onverdraagzaamheid, waarmee de
verschillende christelijke geloofsge
meenschappen elkaar bejegenen, als
het gaat oru de veiligstelling van een
stukje van het Heilig Graf voor de
eigen parochie. Maar mogelijk ben ik
te pessimistisch: men heeft mij ten
slotte nog niet de plaats laten zien,"
die Jezus niet had om zijn hoofd neer
te leggen.
Een bezoek aan Israël zal een kritisch
lngesu;:'* reiziger echter dichter bij
de Schrift kunnen brengen. Immers
de Bijbel is niet alleen ln een histori
sche, maar ook een geografische situ
atie ontstaan en belde situaties zijn
medebepalend voor de inhoud. Wie
echter in Jeruzalem naar authenUeke
resten uit bijbelse tijd zoekt, zal het
niet makkelijk hebben: middeleeuw
se gebouwen worden hem als uit de
tijd van David en Salomo gepresen
teerd, terwijl het graf van Jezus op
twee plaatsen te bezichtigen is.
Protesten
Dat de reconstructie van het nieuw
testamentische Jeruzalem zo moei-,
lijk ls. valt niet aan een gebrek aan
IJver van de archeologen te wijten.
Het enthousiasme waarmee Israëli-I
sche archeologen het terrein rondom
het terras van de voormalige tempel
hebben onderzocht, heeft de nodige
protesten opgeleverd.
•V,
A
a -^i
i
-
Fraai plaveisel dat door Herodes de Grote gelegd was als onderdeel van de herindeling van de straten,
onmiddellijk rondom de tempelhof: Jezus heeft hier hoogstwaarschijnlijk op gelopen. De grote stenen
die erop liggen maakten deel uit van de muur van de tempelhof en zijn in 70 na Chr. op het plaveisel
gevallen. Uit .Jeruzalem in Jezus' tijd".
Deze moeilijkheden met de recon
structie zijn in de eerste plaats het
gevolg van de vrijwel volledige ver
woesting van Jeruzalem door de Ro
meinen in 70 n. Chr. en de Romeinse
bouwactiviteiten in 135 n. Chr. Bo
vendien zou het opgraven van even
tueel nog gespaard gebleven resten
van het oude Jeruzalem, de afbraak
van grote delen van de huidige stad
vereisen, hetgeen niemand zal beplei
ten. Zo is het onderzoek beperkt ge
bleven tot de enkele gedeelten, waar
men door een gelukkige omstandig
heid wel archeologisch onderzoek
kan doen. Op grond van deze deelop-
gravlngen zal men de rest van de stad
moeten reconstrueren.
Ondanks deze moeilijkheden zijn
toch opmerkelijke resultaten bereikt
vooral in de afgelopen twintig Jaar.
Men kan thans proberen een alge
meen beeld van Jeruzalem ln de eer
ste eeuw te schetsen. Om dit verant
woord voor een groter publiek te,
doen vereist bijzondere kwaliteiten
en gezien het resultaat bezit de schrij
ver van „Jeruzalem as Jesus knew it"
Van onze kerkredactie
GENêVE Het bureau van
therse wereldfederatie in
heeft uitgerekend, dat er wt
69.648.453 lutheranen ln de
zijn. Voor het eerst na Jaren
weer groei (van bijna 90.000).
In Europa lopen de aantallei
Daar staat groei tegenover ln
en Azië. De meeste lutheranei
in West-Duitsland (22 miljc
Verenigde Staten (8.7), Zwedi* oni
en Oost-Dultsland (6.5). Na De
ken, Finland en Noorwegen si IN Hl
doneslê ais eerste derde-weri var
op de achtste plaats met 2,1 nt chu v
In Nederland wonen volgens Fétei
tlstiek van Oenève 34.000 luthi
De kleinste lutherse groepen
Israël (110), Panama (107) en U •rtóen
(95). Voor China geeft de sti
sinds 1958 nog steeds hetzeifc
tal: 53.000.
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Eindhoven:
EIJk te Assen.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Emmen:
bers te Mussel.
Bedankt voor Nleuwpoort: G.
te Den Haag-Loosduinen; voo
cum: J. Jonkman te Almelo.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Veen: J. van
Aagtekerke; te Franklin
(USA) J. M. Kleppe te Woerdt
bedankte voor Apeldoorn; te
huizen: A. F. Hongkoop
terdam-Centrum.
Bedankt voor Scheveningen:
v.d. Net te Utrecht.
Kardinaal Vagnozzi
voor
mak<
var
eUJ)
ond
genot
de
i rekt
drie
in or
settel
erdeei
rsgeu
bet I
Ie lei
uit tl
lens c
itlefi
t „d
and
In Rome is plotseling overlede
dinaal Egidlo Vagnozzi. de vi
van de „prefectuur voor de eco
sche aangelegenheden van de
Stoel", wat zoveel wil zeggen
nister van financiën van het
caan.
Kardinaal Vagnozzi heeft zijn
kerkelijke loopbaan in dienst v
Vaticaanse diplomatie doorgeb
In de Jaren zestig was hij als pai
vertegenwoordiger ln Ameriki iwa<
antwoordelljk voor enige bissc mei
benoemingen die tot grote mof
heden leidden.
et
$TT
iterei
la mi
de I
pi
25<
Her
dei
na o
den f
2 «lult
deze. Het boek ls onlangs in een Ne
derlandse vertaling verschenen.
Vooral aan de hand van talrijke kaar
ten en foto's leidt hij de lezer rond
langs de resten van dit Jeruzalem in
een volgorde gebaseerd op die in de
evangeliën. Zonder dit illustratiema
teriaal, dat ln de Nederlandse editie
beter tot zijn recht komt dan in de
Engelse, zou een leek ondanks de
heldere tekst niet ver komen. Maar
bij deze opzet is het mogelijk zich een
indruk te vormen van het Jeruzalem
dat Jezus gekend moet hebben. De'
talrijke verwijzingen naar bijbel
plaatsen helpen bovendien deze ken
nis toe te passen bij het verstaan van
de Evangeliën zelf.
Ook het schrijven over heilige plaat
sen is op zich geen eenvoudige taak:
men vervalt snel tot meditatieve uit
spraken van betrekkelijke waarde of
tot een historiserende schriftbe
schouwing. waarin de waarachtig
heid van de verkondiging in de evan
geliën afhankelijk wordt gesteld van
de eventuele historische Juistheid
van hun mededelingen.
Wilkinson is zich van deze zaken be
wust en hij spreekt er op verantwoor
de wijze over. Ook waar hij zich
waagt aan zulke beladen vragen als
wie verantwoordelijk waren voor de
terechtstelling van Jezus, toont hij
een bezonnen oordeel, al zou lk zelf er
in het algemeen minder snel van uit
gaan, dat bepaalde gedeelten van het
Nieuwe Testament ook historische
informatie bieden.
Omdat de bestudering van het illu
stratiemateriaal met meer personen
eenvoudiger zal gaan dan wanneer
men alleen ls, en omdat de tekst ook
uitnodigt tot overdenking en bespre
king, lijkt mij dit boek bovendien ook
bijzonder geschikt voor het lezen in
een kring.
J. Wilkinson, Jeruzalem ln Jens'
tijd; Gids voor oud Jeruzalem; Haar
lem. Fibula-Van Disboeck, 1980. 198
bil., rijk geïllustreerd, 31.00.
F. Simons, De waarheid va
Christendom; vertaald uit bet
door P. Landman, Den Haag
Boekencentrum, 1080, 348
De auteur, afkomstig uit Limbi n£| 0
Jaar missionair en later ook bf*
in India, heeft ln zijn ..De wi
van het Christendom" rekenschC
gelegd van zijn afwijkende ir"1*
van het rooms-kathoiicisme.
moeizaam betoog, verzet de
schop zich tegen de onfeilbi
van kerk en paus, de uitleg .««yc
Schrift, de gangbare opvattinj d(
het ambt en de werking van deT
ge Geest zoals deze in de
ls neergelegd. D&t is nogal wal
vraagt zich af of de schrijver
eigen inzichten weergeeft, of
gedachten anderen citeert.
Jammer dat geen literatuurlijst
wezlg is. Het gevolg is dat wi
wetenschappelijke studie p
deert te zijn slechts een ont
schappelijk gesprek ls. Daar
nog iets bij Wie een boek van zo'
bladzijden schrijft over de waa^ELl
van het christendom zal toch he (fob
de en Nieuwe Testament dien (O z
raadplegen en niet volstaan
breedvoerige behandeling va
wonderen in de evangeliën. De
held van het christendom scfo v
naar de mening van de schr n de
vooral op de meeste wonderver!
te berusten. Met enkele psychi t ge
sche en sociologische motiv ittni
wordt de redenatie aangevuld üde
moderne exegese wordt eenzijd B
gewezen. Juist hier blijkt dat het or e
breken van literatuur geen dii r
toelaat. Het boek is vertaald ui
Duits, wat goed te merken is at
lange zinnen en ingewikkelde
bouw. We kunnen de uitgever
deze publikatie niet feliciteren.
dr. G. J. van de
Oranje-Nassau Wegens haar^™
zondere verdiensten voor de Indl jjut
gemeenschap in Nederland is Vi
vrouw mr H. C. L. van Maarse iani
benoemd tot ridder in de Orde n n
Oranje-Nassau. Vandaag op
zeventigste verjaardag onti
zij de versierselen uit handen vi
Haagse burgemeester Schols.
Mevrouw Van Maarseveen vesCj
zich in 1950 in Nederland en ker
meteen betrokken bij de opvan he
begeleiding van Indische Nede sar
ders die toen in groten getale
Nederland kwamen. In de loop
Jaren werd zij bestuurslid van
acheidene organisaties van Indl
Nederlanders. W&»
kJ
til
ter
sti
a ngf
Ie 2
ADVERTENTIE
i sSignaalkampen I
der C.S.B.
Schollaren opgelat!
Signaalkampen zijn fantastische z>
merkampen voor middelbare scho
lieren
Zeilen door Friesland, fletse
In Twente, speurtochten li
Drente met een groep van
eigen leeftijd.
Lijkt dit je wat. vraag dan onze grati
affiche met alle informatie over onr
chr. kampen aan.
Postbus 5349 Amsterdam
020-120374
*il
Uh