Béjart hult zich in onduidelijkheden amro bank ft) Uit brieven van lezer De favoriete kunst van bekende Nederlanders 8 lU/o Driehonderd jaar Comédie Frangaise Louis Neel verongelul En dan.noci dkonm Expositie in Gouds stadhuis MAANDAG 29 DECEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Louwrens Langevoort PARIJS De Comédie Frangaise, Frankrijks nationale theater, bestaat dit jaar driehonderd jaar. In 1680 voegde koning Lodewijk XIV de groep van Molière, die enkele jaren daarvoor overleden was, en de troep van het Hotel de Bourgogne, samen. Sindsdien richt dit gezelschap zich op de traditionele klassieken van de Franse literatuur. Drie eeuwen Comédie Frangaise. hoe kan je dat beter vieren dan met een Molière-opvoering? De eerste premiè re van dit seizoen was de doorgewin terde „Bourgeois Gentilhomme". die echter als een zodanig boulevardstuk over het voetlicht kwam dat het zelfs het premièrepubliek te veel werd. Luidkeels liet het zijn afkeuring blij ken. Niettemin loopt men in Parijs storm voor dit spektakel, waarin de populaire acteur Jean le Poulain (een soort Piet Bambergen) de rol van de omhooggevallen marktkoopman speelt. Niemand minder dan Maurice Béjart kreeg de opdracht een stuk naar ei gen keuze te doen. Béjart is Frans man geen Belg, wat door zijn direc teurschap van het Brusselse ballet wel eens gedacht wordt en vond dit de grootste eer die hij als choreograaf kon krijgen. Hij wierp zich maar liefst op drie stukken tegelijk, die op één avond uitgevoerd moesten worden. Analoog aan de grootse feesten, die de jonge Lodewijk XIV in mei 1664 hield, werden die stukken van Moliè re opgevoerd, die indertijd ook op het programma hadden gestaan van de „Geneugten van het betoverde Ei land" ofwel „Les Plaisirs de l'Ile En- chantée". Een Proloog de auteur is niet in het programma vermeld schetst de si tuatie op het landgoed in Versailles. Het Kasteel nu grote toeristische attractie was nog niet in de huidige staat; er werd in de tuinen gespeeld. De Koning is hevig verliefd op het nichtje van kardinaal Mazarin, Marie Mancini, maar wordt door de politie ke situatie gedwongen te trouwen met de Spaanse Infante Marie-Thérè- se. In Mariage Forcé beschrijft Moliè re een analoge intrige. Dat was slechts voorgeschiedenis. Op het mo ment dat „Les Plaisirs" gespeeld wordt, is Mile La Vallière de door de Koning aanbedene. Of deze nobele dame werkelijk op de avances van Lodewijk XIV is ingegaan, is niet bekend. In ieder geval beschrijft Mo lière in „La Princesse d'Elide" een hoogverheven vrouw, die zich niet laat inkapselen in 's konings web. Deze Prinses van Elide blijkt echter wel degelijk iets voor de beste man te voelen, maar kan dat niet uiten. Door tussenkomst van een alwetende va der loopt het toch goed af. Minnaar en Minnares worden in de echt vere nigd. Wat een ellende voor de koning dat het wat dat betreft niet zo gemak kelijk ging. Halverwege had Lode wijk XIV er ook genoeg van en liet de verheven poëzievorm veranderen in snellere prozateksten. Tot zover was er geen probleem voor Maurice Béjart in het leggen van overeenkomsten tussen schijn en werkelijkheid. Gedurende beide stukken liep de echte koning, al dan send en spelend door de intrige heen. Op dezelfde wijze als in mozarts Don Giovanni was Béjarts visie overal aanwezig. Hij stuurde de handeling zoals het hem uitkwam. Het derde stuk dat in het drieluik verscheen, was Tartuffe, dat in de bewuste week in 1664 gedeeltelijk ge speeld werd. Gedeeltelijk, want het stuk was nog niet af. slechts drie bedrijven waren toonbaar. Daarna heeft het Molière nog vijf Jaar gekost (en diverse bewerkingen) om het stuk door de censuur te krijgen. Het schoppen tegen de geestelijkheid nam in deze komedie iets te grote vormen aan, vond men. Maurice Bé jart wilde juist deze drie stukken op één avond omdat ze zo duidelijk Mo lières beeld van Lodelwljk XIV ge ven; de zon. die opkomt, op zijn hoog tepunt staat en ondergaat. Deze gedachte gaat dus prima op in de eerste twee stukken, maar mist overtuiging in Tartuffe. Béjart laat zijn acteurs half dansend over het toneel bewegen. Le Mariage Forcé is nog een echte commedia dell'arte en LIER - Louis Neefs. een zanger die ook in Nederlani bekendheid genoot, is vorii om het leven gekomen bij keersongeluk in Lier. Belgiè. Neefs. die 43 jaar werd. was dood en zijn echtgenote, die in de auto zat. overleed later ziekenhuis Hun zoon van i Jaar werd levensgevaarlijk gev La Princesse d'Elide is een halve tra gedie en verzuipt bijna in de twees lachtigheid tussen ballet op muziek van Lulli en theater. Tartuffe is echt toneel, maar wordt door Béjart als anti-theater opge voerd. Zelden zal men zo'n saaie en vervelende Tartuffe gezien hebben. Het is niet leuk. ondanks de geestige teksten van het dienstmeisje en twee jonge gelleven; noch is het spits, zelfs Maurice Béjart is ook in deze ensce nering erin geslaagd om, uitgaande van een algemeen idee. meer ondui delijkheden aan zijn publiek te geven dan als regisseur de intriges uit de doeken te doen. Telkens vraag je je af. waarom iets gebeurt, maar nooit krijg je er een antwoord op. En er gebeurt veel in een Béjart-opvoering. Kijkspelen, dat zijn het zeker. Jam mer in leder geval dat hij voor deze Comédie Francaise-voorstelling met Het ministerie van CRM he subsidie van 75.000 gulden b f' baar gesteld voor de inrichtii een permanente tentoonstcllir de zogeheten „Russenoorlog". waai Jersm toffei wo gesc Dit ls de benaming voor de str ïnjj», het opstandige, uit Georgische et ve ten bestaande, bataljon „Ge< nteui in april en mei 1S45 op Texel te crhi Duitsers voerde De expositie zal worden on bracht in het Maritiem Muse Oudeschild. teft een iword «ine us4- Het koorwerk Areas, een coi tie die de Rotterdamse com Klaas de Vries in opdracht Rotterdamse Kunststichting het Rotterdams Philharmonis kest en het Philharmonisch „Toonkunst" heeft geschreven, laas op een zodanig tijdstip gekomen, dat de voorbereid» te kort is ieworden om de voo men uitvoeringen op 23 en 25 ji te laten doorgaan. Half ballet, half theater. Maurice Béjarts visie op Molières Princesse d'Elide van de Comédie Frangaise. zit dus vol onverwachte actie, waar- de Tartuffe lijkt hier een suffe verve- van de spelers een spektakel maken, lende man. ADVERTENTIE ronduit smakeloze decors en kos tuums werkt een soort Hema-visie van de zeventiende eeuw. Tegelijkertijd met deze jubileum- voorstellingen van Molière-stukken, die beide nog tot april 1981 gespeeld zullen worden, heeft men in het Cen tre Beaubourg een expositie gewijd aan de Comédie Frangaise. Decors, kostuums requlsleten en vooral vele video-banden moeten een indruk ge ven. wat Frankrijks eerste toneel groep op het ogenblik brengt. Op naar het. vojgende jubileum. van h< kwaliti PERMANENTE VERKOOPEXPOSITIE Openingstijden in nov. en dec u »jfon1 breid lot alle dagen van 9-12 er te uur Vrij 19-21 u. (behalve zo., ochtend en kerstd Za tot 5 u dkoncncAlcric £>\V&rtmaw| Sintlaan 128 Zeist -03404-11 JO£ mei gro idoi 10 lag V Mai ling aar DR Dat wordt weer uniek amu sement, Sylvia de Leur en Henk Molenberg, als barones en baron Van Hulmayer, bege leiden een collage van TROS- programma's uit het afgelopen jaar. Ned. 2/21.30 Voor popliefhebbers twee kansen. Abbah in Zwitserland (Ned. 1/14.30) en Queen speelt fragmenten uit de speelfilm Flash Gordon, naar de stip- held (Ned. 2/18.59) Tros Aktua op Special-toer. Onderwerp: de ruimtevaart. En met name het Spaceshutt- le-project van de Amerikanen. Volgend jaar een testvlucht. Zo tegen 1984 een echte vlucht met mogelijk onze eigen Wub- bo Ockels aan boord. Ned. 2/21.55 Opera: Pelléas en Mélisan- de van Claude Debussy. Ly risch drama in vijg bedrijven. Het Radio Filharmonisch Or kest speelt onder leiding van Kean Fournet. Hilv. 4/14.30 door G. Kruis GOUDA Wat is je (RVQrfet^Wtttyqgrjvej-B? Tjaftgie enorm moeilijk daar een zinnig antwoord op te geven, want, met je bui, wisselt dat met de dag. 'n Stuntje is er natuurlijk wel van te maken en dat deed het (Goudse) Kunstcentrum Burgvliet ter afsluiting (en om de kosten te dekken) van de viering van het 25-jarig bestaan. Honderd bekende Nederlanders werden benaderd met het verzoek dat favoriete stuk af te staan voor een tentoonstelling in het stad huis. Velen wilden dat niet en lie ten, zoals dat hoort, keurig weten waarom niet. En hoewel niemand behalve het bestuur van Burg vliet daar verder eigenlijk niets mee te maken heeft, hangen er toch een paar van die brieven op de expositie. Waarschijnlijk hebben ze daar toestemming voor gevraagd. In ie der geval weten we nu allemaal dat dr. Jeile Zijlstra, de „uitgever" van die grafiekjes van Oxenaar (in de prijsklassen van 5,10, 25,100 en 1000 gulden) niet meedoet omdat hij bang is voor diefstal. Een ande re prominente Nederlander, Wil lem Ruis, die vrolijke Frans van radio en tv, ontpopt zich nu plot seling als een cultuurbarbaar: hij bekent nederig geen kunst met een grote K in huis te hebben. In ieder geval geen snob Een-en-dertig inzendingen toch nog, waaronder enkele verrassin gen. A. C. Willink stuurde als zijn favoriete kunstwerk, wat te ver wachten was. een A. C. Willink. Minder voor de hand lag de keuze: g^en ijskoud portret van Sylvia of "ppri Fong T.png-jiirk maar een puur abstracte callage uit 1922. Paul Citroen stuurde ook een ei gen werk, een teder portret van zijn dochter, Wieteke van Dort, die zeil helemaal niet onverdien stelijk schildert, liet als haar mooiste bezit een dromerige Ge- org Hadeier zien en zangeres Cisca Peeters blijkt bloemen te schilde ren en is daar kennelijk nogal te vreden over: ze hangen hier. Van Ans Wortel geen Ans Wortel die zwerven op exposiUes door het ganse land maar een ronduit indrukwekkend mooi fragment van een Koptisch weefsel. Een van de fraaiste stukken van deze pre sentatie. Mr. L. R. J. Ridder van Rappard eens de veelbesproken burge meester van Qorcum en nazaat van Anton G. A. Ridder van Rap pard. kunstenaar en intiem vriend van Van Gogh geeft toch de voorkeur aan Meisner porselein, 'tls ook een verrukkelijk stukje Joop den Uyl laat de zon in het water schijnen en brengt een kari katuraal (geschilderd) portret van hemzelf door uiteraard zou je haast zeggen Opland. Nog een paar favorieten. Mr. Pie- ter van Voilenhoven stuurde een spekstenen zeehondje van Malle, Theo Olof en Alexander Pola hou den van naleven (respectievelijk T. Smits en Willen Westbroek), bisschop A. J. Slmonis brengt een Johannes de Doper van Mari An- driessen in en Verolme een model van een 18e-eeuws koopvaardij schip. een zogenaamde hoeker. Verder gaat het van een 16e-eeuw- se anonieme Italiaanse meester (ingezonden door mr W. J. Geert- sema) tot een paar tekeningen van oud-Amsterdam uit het bezit van majoor A. M. Bosschardt. Ze staat er zelf ook een keer op; Anton Pieck tekende ze. Met daartussen de zeer gevarieer de voorbeelden van wat mensen zoal mooi vinden. Dat zijn hier dan nog kamervoorzitter Dolman, staatssecretaris Nelie Smit-Kroes. Jan Terlouw, Vrolijk, Vonhoff. Duisenberg, de gebroeders Kerk- hoff, Simon Vinkenoog, Ir. Philips. Fong Leng en Johan Maasbach. Deze expositie in de hal van het stadhuis van Gouda is nog tot 5 januari 1981 te tien. Dagelijks van 10-17 uur, sondags vaq 12-17 uur. Nieuwjaarsdag gesloten. Toegangsprijs 2,50. De bijdrage van majoor Bosschardt: de Enge Kerksteeg in Amsterdam van Anton Pieck met op de voorgrond de majoor self. Speciaal vandaag ADVERTENTIE Hoge rente! De Amro Vaste Looptijd Rekeningen. Het hoogste rendement voor uw spaargeld bij de Amro Bank. Beleg uw geld voor 2,3,4,5 of 6 jaar. Geen bijkomende kosten. Vaste hoge rente voor de gehele looptijd. Uiteraard geldt: hoe langer uw geld vaststaat, hoe hoger uw gegarandeerde rente. Voor 2 jaar 8%%, voor 5 en 6 jaar: W lQ/ De Amro Giro Extra Rekening. Gemakkelijk sparen: u hoeft er niet voor naar de bank. Storten en opnemen doet u vla uw betaal- of girorekening, ook als deze niet bij de Amro Bank loopt. Uw geld blijft direct opvraagbaar. Alleen over opgenomen bedragen betaalt u 2% opnamekosten. De extra hoge rente kunt u vrij opnemen. Die rente is nu: Deze ruhnek js uitsluitend bestemd voor korte reacl®s op in deze kranl 0eiezA_n berichten, artikelen en commentaren, en mei voor open brieven gedichte öpr'óepen'öT'reacties bp advertenties ((leze laatste dienen lot de directie gericht ÏCl worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of o* jen het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wq helaas rvet correspond se ren Brieven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw. Postbus 859,10( AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijv m vermeld. PlaI ter: Stichting voor Medisch Verant de Zwangerschapsonderbre l NV8H en de actiegroep „WIJ vr< eisen" het door de Tweede aangenomen wetsontwerp. waL!!J het wet wordt, zullen gaan m g Dit is echter niets nieuws, want v: jarenlang overtreden zij de bes J;" de wetten. Al meer dan 10 Jaar treedt de 8tichtlng voor Medisch :L antwoorde Zwangerschapsonde king de bestaande wetten Vele rt derlandse staatsburgers hebben aan dat onrecht gruwelijk geë| en dienden daarom tientallen klachten in bij het ministerie Justitie. Tot hun nog grotere ergi werd echter tegen het overtreden Yl de bestaande wetten en het schei Jt; van de fundamentele levensrec van de ongeboren kinderen niet o treden. Het Nederlandse volk di onder de voet te worden gelopen een kleine niets ontziende groep 16! zich furieus inzet voor geweld en d( nletiging onder het mom van te i n den voor recht en vrijheid, maar willen zij geen vrijheid en recht t de meest weerloze in onze samt ving: het ongeboren kind. Veel j, Tweedekamerleden hebben ge -SI steld (volgens hun zeggen) met vraag: „wat te doen?": Dat kon niet anders, omdat zij niet voldoe rekening hebben gehouden met onwrikbare principe: „Oij zult doden", dat is een goddelijk gebo geen discussiepunt. Zij hebben Bron van levend water verlaten hebben zich gebarsten putten ge ven, die geen water kunnen beh den. Zij wilden combineren, wat i gecombineerd kan worden. Onsc dl ge weerloze medemensen laten den mag nooit. Zij verzaakten 1 plicht om op te komen voor de zw sten en ln hun redeneren en handt verloochenden sij de elemenU principes van de ..rechtsstaat" ,n' Nijmegen Pater J. Koopt ld iai lit ïr In Trouw van 16 december bespn m Frans Dijkstra de fouten van het i sterdams PvdA-raadslid Pelle 1 u en daarbij probeert Dijkstra de ii de ge van Pelle Mug zoveel mogelljl n redden. Deels doet hij dit door scl r I baar subtiele zinnen als: „Mug ma ut te fouten, maar was niet fout", de ie door over slechts „handigheidje* spreken als Mug zich, nota bene raadslid van een stad die lettel dreunt van de huisvestingspro men, weet meester te maken woonvergunningen voor twee wo r< gen. Enfin, wie wil. kan zich in n noemd artikel verder op de hoe stellen van de visie van Dijkstra n de handelingen van Mug en zich d< oordeel vormen over de wijze waa ve Dijkstra poogt uit te leggen, dat ei eigenlijk allemaal zo heel erg I rcr was. Maar als Dijkstra dan bij door partijgenoten gegeven conrlu van „maatschappelijk onourba zegt. dat dit toch gebeurt volgensi politieke norm. die „bijvoorbeeU de VVD niet zal gelden", dan moei protesteren, omdat ik zo'n metW van Dijkstra, om het geval Mug verzachten nu juist „maatschap lijk onoorbaar" vind. Denkelijk za nooit op de WD stemmen, haar p tieke visie is de mijne niet Maard de ernst van Mugs handelwijze al zwakken door een schop naar de Vt acht ik minderwaardig Bergen op Zoom drs. A. K. v. d. Ml Abortuswet Christenen weten dat God verboden heeft deze onschuldigén 1e doden. Eens zal Hij rekenschap vragen over het doden van die kinderen. Toch heeft het CDA (op twee na) gestemd voor de dood van duizenden. Waar om? Omdat er bij een andere abor tuswet nog meer gedood zou worden? Maar je mag deze onschuldigén toch niet laten doden om anderen te red den! Wij zijn allemaal graag vrij. Maar -je moet wel rekening houden met de mensenrechten van anderen. In een democratisch land heeft ieder een gelijke rechten. Ook het recht om te leven. Toch stemde de partij Volk spartij voor Vrijheid en Democratie (WD dus) voor de dood van duizen den in de moederschoot. Nu abortus in het ziekenfondspakket komt. wordt iedereen gedwongen om ook te betalen voor al dat doden. Hoeveel stemmen gaat dit alles kosten bij de volgende verkiezingen? Want veel kiezers zijn zeer teleurgesteld in het CDA en WD. Didam Frater Borromeus Abortuswet (2) Waar zijn we in Nederland mee bezig. In ieder geval wel met verloochening van haast alle christelijke waarden. Zelfs met een beroep op de Bijbel wordt pure moord goed gepraat! Dat is toch wel het einde van de „C" in het CDA. Al met al een wel zeer „trieste erkenning" van de onmacht en laf heid van het CDA om op de bres te staan voor het ongeboren LEVEN. „Het had zoveel erger kunnen zijn", enz. enz. enz. „Feit is in ieder geval dat in het CDA een doorbraak is bezegeld." „Bezegeld," maar waar mee Nog één, te late, raad aan bij voorbeeld minister De Ruiter „U had eerder te rade moeten gaan bij het bestuur en de professoren en dok toren en het verplegend personeel van het Sint Radboudziekenhuis te Nijmegen. Dat zijn mensen die „staan" voor het ongeboren leven en alles wat mogelijk is doen om dat leven te redden. Zonder te strui kelen Rhenen. G. W. Boers. Abortuswet (3) Nederland let op uw zaak. Nog is het niet te laat. Eerste Kamer-leden! Als deze wet wordt aangenomen, kan de Schepper niet meer instaan voor wat er volgen gaat. want wie niet voor Mij is. is tegen Mij. Dat onze Schepper ln ons midden mag blijven, is mijn enige bede Aiphen a.d. Rijn mej. J. A. A. Mooij Abortuswet (4) Godsbede uit de troonrede Thans abortus. God geeft en God neemt. Men noemt zich ook nog Christenen. Onbegrijpelijk en schandalig. Had den wij niet eens en nog niet zo erg lang geleden niet een hongerwinter achter de rug? Mocht het ons nog eens zeer slecht vergaan, laat nie mand wederom vragen waarom Amsterdam J. van Houten Abortuswet (5) Onoorbaar Vrijdag 19 december heeft men in alle dagbladen kunnen lezen, dat de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4