'M'n dochter mag ons niet bezoeken'
Bijbellezen met
RENTE-STIJGING
Hervormde gemeente
pakt niet-betalers aan
8
Trouw
8A%s:
9
9A%
9lA%'--
WA%
8 A%
954%
1014%
Ex-Jehova's Getuigen vormen vereniging
BEWIJZEN VAN
INLEG
KLIMGROEI-
BEWIJZEN
AAN TOONDER
VAN DA to
I
VOORBUGANC 1E
Duitse kerk vraa
vrijlating anglicai
'n
Hervormde diakoi
Hardenberg kiest
sociaal rendement^
MAANDAG 29 DECEMBER 1980
door ALDERT SCHIPPER
„De meester op school zei tegen mijn vader; „Die jongen van je heeft hersens". Ik had best
naar de HTS gekund. Ik had het ook wel gewild, maar vader dacht; „Het duizendjarig rijk
staat voor de deur Studeren en denken aan een goeie baan is onzin". En hij zei: „Laat de
doden de doden begraven". Ik nam een baantje en besteedde al mijn vrije tijd aan het
Genootschap. Ik leerde een meisje kennen, maar de kerk stond er tussen. Zo sloeg ik een deel
van mijn leven over".
Aan het woord is een van de bestuurs-
leden van de Nederlandse Vereniging
van Ontgoochelden, allen oud-leden
van het Wachttorengenootschap,
vroegere Jehova's Getuigen. Ze heb
ben liever hun naam niet in de krant,
een verlangen dat Ik ditmaal maar
inwillig. Een moeder zegt: „Onze
dochter is nog Jehova's Getuige. Ze
komt soms stiekem bij ons langs. Dat
wil ik niet missen".
Trouw sprak met de vier ontgoochel
den in een Rotterdamse flatwoning
over het Har-mégedon, het Duizend
jarig Rijk, de colportage, de studiën,
het Vaticaan in Amerika, de twijfel,
de grote teleurstelling en het isole
ment.
In de oorlog
De voorzitter is een omstreeks zestig
jarige man, die als gevolg van een
vroeger ongeluk een stijve arm bezit.
Dat gebrek stelde hem in staat om
veel vrije tijd aan het Genootschap te
geven. In de oorlog deed hij nog als
overtuigd socialist samen met Plet
Nak mee aan het organiseren van de
Februari-staklng. Groeide op in de
Jordaan. Na gepakt te zijn, dook hij
onder in Driebergen en kwam na de
oorlog terecht in Weert. „Daar woon
de een pionier van de Jehova's Oetul-
gen in een woonwagen. De man ver
telde een prachtig verhaal over de
Bijbel, maar ik had geen belangstel
ling. Pas nadat ik verhuisd was naar
Rotterdam kwam ik weer in contact
met Jehova's Getuigen. Twee dames
kwamen aan de deur en drongen erop
aan dat ik mee zou doen aan een
bljbelstudle-krlng. Ik had Inmiddels
mijn arm en had een invaliditeitsuit-
kerlng. Toen Ik meer geïnteresseerd
raakte, vroegen ze mij of ik niet ook
langs de deuren wilde. Ik kon lekker
praten, al zeg ik het zelf en voordat lk
het wist was ik ook pionier. Ik werkte
honderd uur per maand". De man
laat de lijsten zien, waarop hij zorg
vuldig noteerde welke vorderingen
hij maakte. HIJ-kreeg Zeeuws Vlaan
deren toegewezen. Op de lijst onder
meer de naam van de toen zeer be
kende wielrenner Wagtmans. „Ik
kwam veel bij hem thuis en had hem
bijna bekeerd".
De man met de stijve arm vertelt dat
hij veel aan „studiën" deed. „Op het
laatst mocht ik zelfs uurlezingen ge
ven. Maar ik deed het op mijn eigen
manier en dat hadden ze liever niet.
Dan gaan ze je tegenwerken. Elke
keer kwamen nieuwe studieboeken
uit en van elke Jehova's Getuige
werd aangenomen dat hij die kocht
en er ijverig in las. Ze zeiden: „De
oude boeken kan Je beter maar weg
doen". Pas later begreep ik waarom:
wat In het ene boek stond klopte
vaak niet helemaal met wat er later
werd geschreven. Ik lette daar op en
stuurde daarover brieven naar Ame
rika. Antwoord kreeg ik niet. Tenslot
te hoorde ik dat ik moest komen om
bijbels uitgesloten te worden".
De man met de arm vertelt hoe hij
werd opgebeld voor de uitslultingszit-
ting. „De een na de ander las een
tekst voor. Ik werd beschuldigd van
van alles. Na de zitting heb lk nooit
meer wat gehoord. Ik was dood ver
klaard".
Vrienden kwijt
vader las vooral de profeten. De oor
log gaf veel onzekerheid. Je krijgt
dan een geschrift onder ogen. Dat
pakte vader en mij. Je denkt Jezus te
vinden, maar je wordt ingelijfd en
gehersenspoeld."
Eruit gezet
De vrouw vertelt dat zij pas later haai
man bij de Jehova's Getuigen volgde.
„Na twee Jaar werd lk gedoopt. Ach
teraf schaam ik me dat ik er bij
hoorde. M'n dochter is ook bij het
Genootschap gekomen. Ze mag ons
niet bezoeken, maar soms doet ze het
toch. We zijn al onze oude vrienden >161 yGIQ
kwijt. Alleen mijn familie, die er nooit
wat in zag. daar mag ik weer over de
vloer komen"
De 'HTS-er' is omstreeks 19(50 uit het
Oenootschap gezet, toen hij merkte
dat de bijbelvertaling die onder de
Jehova's Getuigen ln gebruik was
voor dit speciale doel was aangepast
aan de behoeften. Als lk zei dat som
mige berekeningen niet klopten, zei
den ze: „Je moet nog groeien". De
man kent de Bijbel Intussen op zijn
duimpje. BIJ de Jehova's Oetulgen
heeft hij geleerd met bijbelteksten te
goochelen „Als Je ergens mee op
houdt ben je die manier van denken
niet zomaar kwijt", zegt hij.
De derde man was als jongen commu
nist. HIJ heeft veel meegemaakt.
Woonde Jarenlang ln Zuid-Afrika.
„Maar de communisten en de Zuid-
afrikanen waren net zulke farizeeërs
als de Jehova's Getuigen". De ex-
communist vertelt dat hij in 1960
werd gedoopt. Hij was boekstudledle-
naar, schooldienaar en tenslotte
comptablilteltsdlenaar, een soort
boekhouder.
Lectuur van en voor Jehovah's Getuigen.
De andere ontgoochelden hebben
grofweg eenzelfde geschiedenis door
gemaakt. De man die eigenlijk naar
de HTS had gewild, vertelt dat hij in
de oorlog al bij de Jehova's Getuigen
kwam. Het was toen een soort ver
zetsdaad, want het Genootschap was
verboden. „De meesten van ons zijn
bedot, omdat we geen bijbelkennis
hadden" vertelt de 'HTS-er'. „Totdat
we genoeg Inzicht kregen. Toen zijn
we eruit gegooid, bijbels uitgesloten
heet dat" De 'HTS-er' komt uit een
gereformeerd milieu. „We waren wel
gelovig thuis, maar we liepen niet zo
hard naar de kerk. We lagen er op het
dorp daardoor een beetje uit. Maar
In die laatste functie kreeg hij enig
inzicht hoe er met .geld werd gegoo
cheld. „Het Wachttorengenootschap
is stinkend rijk", vertelt hij. „Het is
een tweede Vaticaan. De Nederlan
ders hebben nu een nieuw gebouw in
Emmen. Dat kost tien miljoen gul
den. Weet Je hoe ze dat geld bij elkaar
krijgen? Alle 30.000 Jehova's Getui
gen krijgen een briefje: „Zou u ons
gedurende twee Jaar kunnen helpen
met honderd gulden?" De mensen
wordt beloofd dat ze het geld na die
twee jaar terugkrijgen, maar na die
tijd rekenen ze bij het Oenootschap
er op dat ze het geld wél mogen
houden. Alle gebouwen zijn van
'Amerika', ook het lokaaltje hier om
de hoek. In Amerika hebben ze grote
gebouwen, hotels en boerderijen. Nie
mand weet wat er met dat geld ge
beurt".
De ex-communist zegt dat de Jeho
vah's Getuigen elke week een stapel
tje Wachttorens, het tijdschrift, krij
gen om uit te venten. Velen doen dat,
maar wie geen tijd heeft, legt het
thuis ergens ln een hoek. Sommigen
hebben kelders vol van die rommel.
Het blad wordt in Amerika gezet,
maar hier gedrukt. Meest onbetaalde
arbeid. Maar de mensen moeten er
wel het normale bedrag voor betalen.
Dat loopt lekker op.
Misrekening
Toen de ex-communist merkte dat er
allerlei dingen niet in de haak waren,
wilde hij dat aan de leider van heë
Genootschap,.O. W. Caron.uitleggen. StOflCitS
„Maar hij wilde me niet eens ontvan*-- u
gen," zegt de man. HU laat luitspra-
ken ln de geschriften van de Jeho
vah's Getuigen zien, die later werden
„gecorrigeerd", omdat ze tegenstrij
dig waren.
„In 1975 zou het Duizendjarig Rijk
aanbreken. Veel mensen hadden hun
boeltje al verkocht. Maar ook dat rijk
bleek een misrekening te zijn. Oude
publikaties daarover mag Je niet
meer lezen. Eerst zou het rijk al ln
1878 beginnen. Toen dat niet door
ging was het 1914. Ik ben vijftien Jaar
Jehovah's Getuige geweest, maar het
waren vijftien verloren Jaren in mijn
leven". De ex-communist is trouwens
de enige die zichzelf- niet „ontgoo
cheld" noemt. „Ik beschouw mezelf
als 'teleurgestelde', zegt hij beschei
den. „Da( Wachttorengenootschap is
een echte sekte. Je kan van de rooms
katholieken zeggen wat Je wilt, maar
ze hebben tenminste wat over voor de
de derde wereld. Nu maakt niemand
me weer wat wijs. Ik lees mijn Bijbel
en als ik op een goede dag niet meer
wakker zou worden, is het mij be>t".
De drie bestuursleden van de Neder
landse Vereniging van Ontgoochel
den willen hetgeen hun nog rest van
het leven besteden aan het geven van
tegen-informatie. De voorzitter toont
door dr. C. Rijnsdorp
Onlangs Is van de hand van dr. Okke
Jager een stichtelijk dagboek ver
schenen onder de titel Opklaring,
„Bijbellezen met verbeeldings
kracht". Het ls een uitgave van Zo
mer Keuning te Ede, telt 627 blz. en
kost ƒ28,50. Een dagboek om „dag.
waarin opgenomen: De «oner-
dimmer, met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haegee Courant met
Nieuwe Letdee Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 659
1000 AW Amsterdam
Wibautitraat 131 Amsterdam
te. 020-5629444
tele* 13006
Postgiro 66 0000
San* Ned Cradiatb
Rakanmgnr 23 00 12574
XI1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
lei 010-115588 (abonnememe
en bezorging)
tel 010-115566 (radactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
Westbiaak 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIOEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (wtslmtend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen;
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half (aar 101.90
Per jaar 201.60
Advertenhatanavan op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave tamiiieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur teief 020-
5622797
Opgave mim-advertenties tel
020-5626262 ol schriftelijk aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam
se adressen
boek" tegen te zeggen; niet als af-
•cheid, maar als verwelkoming. Want
het is een Indrukwekkende pil met'
zijn 9 pagina's Inleiding. 366 korte
dagoverdenkingen en een Register
van teksten uit 44 canonieke bUbel-
boeken en één apocrief (Jezus 6i-
rach).
Wat bedoelt de auteur met zijn „bij
bellezen met verbeeldingskracht"?
De beelden van de bijbel zijn in een
proces van eeuwen tot begrippen ver
stard. Het zware karwei dat op de
agenda van de theologie staat, is dat
begrippen weer in beelden moeten
worden overgezet. Aan het door ge
stalteloze geest verdampte bijbel
woord moeten vlees en beenderen
zichtbaar worden. De Schriftlezing
moet worden verlost van alle mach
ten die haar knechten; „Idealisme,
verbalisme, ontbeelding, manlijke en
westerse en vakmatige vooringeno
menheid" (blz. 11). Een zwaar pro
gramma, met de uitvoering waarvan
ln dit boek volgens de schrijver niet
meer dan een experimenteel begin is
gemaakt. De bijbellezers moeten
trouwens zélf leren door de korst van
de begripmatige uitleg heen te
breken.
Nieuwe manier
Wij moeten een nieuwe manier van
kijken aanleren door ons open te stel
len voor wat de Schrift zelf over ons
visuele vermogen te zeggen heeft. Dr.
Jager constateert een toenemend ver
zet tegen het schriftgeleerdendom en
gelukkig ontwaart hij bij de exegeten
meer openheid. Bij het herscheppen
van het bijbelverhaal wil hij ook alle
geïnteresseerde lezers betrekken,
want ook de subjectieve leeservaring
moet serieus worden genomen. „De
plaatsing van een bijbelboek ln zijn
Juiste literaire kader en het aanvoe
len van de gevoelswaarde van elk
woord in zijn eigen context zijn de
twee minimumvoorwaarden voor het
verstaan van de Schrift" (12). En
voorts: „WIJ houden onze theologie
voor universeel, maar zij is in feite de
Westeuropese theologie voor blanke
mannen. Daar moeten wij doorhéén
leren kijken. Dat ls letterlijk een
kwestie van kijken" (14). Dit bijbel-
kijken (zich bij de woordealeta voor
stellen) is, aldus dr. Jager, geen doel
.ln zichzelf, maar recht-doen aan wat
er staat. De schrijver heeft zijn denk
beelden verder dan in de Inleiding
niet systematisch uiteengezet, maar
gekozen voor de dagboekvorm, waar
bij in korte stukjes een bijbeltekst of
gedeelte daarvan visueel wordt door
gelicht. Het blijft trouwens niet bij
kijken: ook het horen komt aan de
beurt en zelfs het ruiken (denk maar
aan de bloedlucht en de stank van
geschroeid vlees in de tempel bijvoor
beeld). Zo wordt onze gehele zintuig
lijkheid bij het nieuwe bijbellezen
betrokken.
Een jaar
De recensent moet zoveel mogelijk
blijven doorlezen, maar voor wie zich
dit boek aanschaft ls het 't beste, er
een Jaar voor te nemen, want ln elk
compact geschreven stukje staat ge
noeg om het een dag lang op Je te
laten inwerken. Men kan zich afdra
gen hoe de schrijver op zijn idee is
gekomen. Dit kan verband houden
met de grootschalige" verruiming van
onze horizon, waardoor wij onszelf,
onze westerse historie en onze hele
manier van denken wel moeten relati
veren. We zijn in een geestelijke ruim
te geplaatst waarin onze nestgeur
verdampt en onze naïviteit als een te
krap geworden slangehuid van ons
afschuift. .Niettemin is hét Jagers ver
dienste dat hij probeert uit de nieuwe
situatie theologische winst te puren.
Van het begin af aan heeft de dichter
in hem geprotesteerd tegen een dorre,
a-muzische manier van theologise
ren. Het algemene klimaat, dat lang
tegen hem is geweest, is nu gewijzigd
op een manier die aan zijn denkbeel
den een betere ingang kan ver
schaffen.
BIJ het telkens opnieuw ter hand ne
men van het indrukwekkend dikke
boek begint een spontane vormanaly
se voor onze ogen te schemeren. Voor
lopig zie ik drie bestanddelen In de
eerste plaats het bijbels materiaal,
waarmee de schrijver ln de loop van
zijp leVén, preken en publiceren
om het doceren niet te vergeten
intiem vertrouwd is geraakt. Dan is
er, ln tweede instantie, een omvang
rijk documentatie-materiaal aan ci
taten. verhalen, uitspraken en anek
doten, waaruit de schrijver met ge
mak put. zonder dat men merkt of
zijn geheugen hem dit onder het
schrijven spontaan aan de hand deed
of dat de hand het in een systemati
sche kaartenbak te juister tijd en
plaats wist te vinden. In de derde
plaats is er het nimmer aflatend spe
len met de taal. een kostbare maar
niet ongevaarlijke eigenschap, want
de auteur moét attènt blijven op üe
juiste dosering en-niet het risico 4o-
pen dal" de vernuftige vondsten in
vondstjes het totaalbeeld-verstoren.
Wat men op een later tijdstip over de
huidige periode zal kunnen zeggen,
zeker niet dat het een dooie boel was!
Zo is ook dit recente boek van dr.
Jager een opmerkelijk teken van
leven.
Dr. Okke Jager
^QyjpT^tiTtf -
Door de ontwikkeling op de geld- en kapitaal markt heeft
de Spaarbank Rotterdam een aantal rentetarieven verhoogd.
Met ingang van 29 december 1980
gelden onderstaande rente-percentages.
Van onze correspondent
MAASTRICHT De kerkvoogdij
van de hervormde gemeente Maas
tricht heeft besloten een groot aantal
leden passief te gaan registreren. In
1980 bleken vierhonderd van de dui
zend hervormde gezinnen niets aan
de kerk bij te dragen. Deze niet-beta
lers zijn verschillende keren bena
derd, maar slechts een klein deel van
hen heeft daarop gereageerd.
Besloten is daarom, deze mensen die
wel hervormd wensen te blijven,
maar verder niets van de kerk wil
weten, uit de plaatselijke administra
tie te verwijderen. Volgens kerk
voogd J. R. Hoogland in het kerkblad
„Protestants Maastricht" houdt dit
in dat deze mensen geen verzoeken
om geld meer krijgen, geen gratis
kerkblad meer, maar ook geen ouder
ling of predikant op bezoek. Als zo
iemand dan wel in de kerk wil trou
wen, of kinderen wil laten dopen is
het geen vanzelfsprekendheid meer
dat dat kan. Anderzijds blijft de deur
van de kerk voor ieder open staan;
geloven is geen vrijblijvende bezig
heid. aldus de kerkvoogd, die daarbij
aantekent dat men het zich niet meer
kan permitteren dat zovelen de bij
drage aan de kerk als een sluitpost
zien van het gezinsbudget.
Omdat deze passief geregistreerden
echter wel geadministreerd blijven in
de Mechanische Administratie van
de hervormde kerk te Delft (SMRA),
wordt men bij verhuizing naar een
andere woonplaats automatisch weer
ais „actief" lid ingeschreven.
Alsu bedragen vanaf f 100,- vastzet
en een gegarandeerde hoge rente
wilt ontvangen gedurende de
gehele looptijd
1 jaar vast
2 jaar vast
3 jaar vast
4 jaar vast
5 jaar vast
1/ (was
0 8 V»%)
(was
9%)
.is
Mi)
(was
10%)
De nieuwe percentages gelden voor
bedragen gestort vanaf boven
genoemde datum.
verkrijgbaar in coupures van f KM).-.
I KMK).-enfS(MM).-
Kn maarliefst vaste hoge rente op
vaste hoge rente. Inwisselbaar na 2.
3.4. of 5 jaar
(onge
ijzigd)
>nge
ijzigd)
na 3 l'.ur
ijzigd)
(was
na 5 jaar JLXJ /4 /0 10%)
I)e nieuwe percentages gelden vtxir
bedragen gestort vanaf boven
genoemde datum.
Op alle spaarvormen vergoeden wij de rentev
berekend volgens de dagelijkse methode.
De rentevergoeding op overige spaarvormen
is ongewijzigd.
Poetbufs 1005 - 3000 BA Rotterdam - telefoon OIO - 1A99QQ
Ier
een aantal stencils, die vol «taan met
weerleggingen van beweringen die de
Jehovah's Getuigen doen. „We willen
geen nieuwe sekte vormen", zegt hij,
„maar we willen wel mensen helpen,
die uit het Genootschap zijn gegaan"
Hoe voelen oud-Jehovah's Getuigen
zich? „Ze strooien het praatje rond
dat ik er rijk van geworden ben, zegt
de vooizltter. Hij lagt in een zijka
mertje van zijn flat een "rijk voorziene
boekenkast zien: vol met onverkoch
te boeken over het Har-mdgedon. de
grote reiniging die almaar uitblijft en
dat soort onderwerpen.
De ex-communist zegt dat hij ln an
dere kerken ook teleurgesteld ls. „De
paus regeert ook als een vorst. Ik
begrijp de schepping niet meer. Er is
zoveel ellende ln de wereld. Dat God
dat allemaal toelaat. Ik kan soms
•voor mijn-elgeiv welvaart niet dank-
.h»v imr iUn".
Het adres van de vereniging van
ontgoochelden is Postbus 53032 in
Rotterdam.
WAAR HIJ ONZE OGEN
van Godswege ingelieht,
zich daarom naar het gebied
Galilea".iMattheus2.19-23»
In het verhaal van Mattheus 01
de profetische woorden vaak
Jozef moet met Maria en het ir.
tijd ln Egypte verblijven jfog
vervulling zou gaan wat de j,
gesproken had door de profe 'r
heb mijn zoon geroepen uit 11 g
We zullen het nog een keer
tegenkomen in dit verhaal III. d
vertelt hoe Jozef op weg naai al*
Israël hoort dat Archelaüs in Ven
van zijn vader Herodes op d«
van het land Juda gekomen l da
schijnt een onaantrekkelijke ind
zijn. In zijn bevreesdheid voo^se
nieuwe heerser krijgt hij „vai 'tlJ
Oodswege" de wenk om naar dat
te gaan. Hij was dus blijkbaa 'sn
van plan zich in Juda te vestl da'
het hem dan toch goed bevall
Bethlehem? Maar het loopt u e.
Nazareth. En ook dat „omdat
profeet zegt: HIJ zal een Nazal
genoemd worden". Het komt lds-
natuurlijk wel op neer dat het hc
opnieuw op een plek terecht kn(
door opjagende mensen bepa k,
Het begin van dit leven, van d he
verschijning onder ons, is pre
zoals het einde: opgejaagd en Jcs
uitgeworpen. We vieren sijn gi n
zijn komst onder ons als lets d
verheugt. Maar vieren is: dat 11
gebeurd is opnieuw overdenk ,cra
als een zaak die vandaag nog: Da
orde is i n vervolg laten hebbi ln
het ls nog steeds aan de orde et
dirigeren van mensen, het m
transmigreren. opsluiten, late
verdwijnen, al naar het ons zie
geraakt )n ObUlea. het gebied
opstanden, het terrein var. de
Suërrillos en de messendrager
laar. midden in onze verwan
wereld ziet Hij ons aan, zoekt
ontmoeting met onze
'dS
Ds. H. Torenbeek
ipe
tb
di
Op 80-jarige leeftijd is overlsédo
gereformeerde emeritus-predil
Torenbeek te Vroomshoop. D Irei:
renbeek heeft de gereformeer
ken gediend te /erseke. te EÉd g
gen. Bunschoten-Spakenburgfan
Den Ham (Overijssel), waar
1967 met emeritaat ging.
heeft hij de gemeente te
nog een kjetne.twee Jaar als
diker gediend. Ds. Torei
ook de gereformeerde kerken
algemeen gediend, onder
maakte hij deel uit van de
synode.
zij
au
Ogorodnikow
De broer van de Russische dii ere
Alexander Omgorodnikow. de de1
termonnik Rafail Ogorodnik aag
door metropoliet Johan van hel
uit de geestelijkheid van die it i
dom gestoten. Rafail had tijde
proces tegen zijn broer aan de vai
dent van de rechtbank gevrai ooi
hij zijn broer de biecht moch pa
men en het avondmaal mocht ien
nen. De ln het klooster PJetzh ndv
Pskow levende monnik had i
verzuimd hiervoor toestemmi |d.
een bisschop te vragen. Ale:
Ogorodnikow werd in septeml
elf jaar vrijheidsstraf veroordt
FRANKFORT (AFP)De
gelische kerk ln Duitsland heef
tollah Khomeini de vrljlatin
vraagd van zes medewerkers
anglicaanse kerk in Iran, die a
maanden vast zitten op besd
ging van spionage. Het gaat om
predikanten, het hoofd van de
houding en drie Engelse zendlul
beiders. De bisschop van de
Hassan Deghani Tafti. wist nog
bijtijds het land te verlaten,
reeds een aanslag op hem
pleegd. Diens zoon werd in
dit jaar vermoord
nog j
sn. BW
I Wij'
EI
tn
HARDENHERO (PNHK) - D
vormde diakonle van Hardf 'n
heeft voor 25.000 gulden aandel '6
kocht bij de oecumenische onti at
lingscoöperatie (EDCS) van d acj
reldraad van kerken te Amen
De Hardenbergse diakonle lx
hiertoe, omdat zij een duidelljkt
wenste te maken voor een hoog
aal rendement ln plaats van fin 'ei
cel rendement van haar vernl I°e
De EDCS leent geld aan arme b
kingsgroepen in de Derde Werel
gen zachte voorwaarden.
an
De 25.000 gulden kwam vrij da
verkoop van een huls Men tx '&1
iets van de opbrengst in resefl
houden en de rest te besteder
diakonale doeleinden. Behalve <f *Jn
legging bij de EDCS heeft d< en
vormde Hardenbergse diakonif
25.000 gulden aan het hervormd ft!
relddiakonaat geschonken, 5.000
den aan een centrale voor pleegfl
nen en duizend gulden aan ee#
kantieverblijf voor gehandicapt