Een stukje met een stichtelijke draai
Kerkeraad pleit
bij De Geus
voor officier
Vaticaan ontkent
interview paus
ktha
Trouw
VAN DA A
Geen visum
voor diakenen
Conferenties
VOLLE EVANGELIE GEMEENTE
UIT DE KERKBLADEN
VOORBIJGA!
Gerefor
meerden
liggen nu
een eind voor
PART TIME PREDIKANT
m
MIJN JODENDOM
JNV J- N. VOORHOEVE - DEN HAAG
KATHOLIEKE
THEOLOGISCHE
HOGESCHOOL AMSTERDAM
een informatiedag
een ontmoetingsdag
ZATERDAG 27 DECEMBER 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Gisteravond zijn we naar het
familie-kerstconcert van het
Amsterdams Philharmonisch
Orkest geweest. Ik zeg: gisteravond,
omdat het de bedoeling is dat dit
stukje in de krant van 27 december
komt. maar op het moment dat ik
deze regels aan het papier
toevertrouw, strekt de ganse
kerstweek zich nog voor me uiten
hebben we dat concert nog te goed.
Het is onze gewoonte daar naar toe
te gaan. we zitten zelfs elk jaar op
dezelfde plaatsen, zodat we van een
puntgave traditie mogen spreken.
We genieten dan ook reeds volop
vóórdat er een noot klinkt.
Het is altijd een verrukkelijke
avond. Het programma pleegt druk
bevolkt te zijn met bestsellers en
van 't jaar bestaat de uitsmijter uit
de Notenkraker-suits van
Tsjaikofski, dus kun Je nagaan. De
muziekrecensenten ontbreken, die
weten al hoe 't afloopt, maar het
wemelt in de zaal van Jeugdige
familieleden die voor de eerste maal
de bloemenwals in 't echt horen,
terwijl hun ouders een feest van
herkenning beleven.
De betekenis van zo'n
familieconcert reikt verder dan dat
het een populaire bedoening Is voor
jong en oud en tegen een billijke
prijs. Je haalt nieuwe mensen in de
concertzaal en voordat. Je 't in de
gaten hebt. nemen ze een
abonnement en ontdekken ze dat er
meer is dan gezelligheden van
Vivaldi en mee-neuriërs van
Tsjaikofski.
Misschien vraagt zich thans iemand
af of deze overweging niet eerder op
de kunstpagina thuishoort. Nee.
want straks krijgt mijn stukje een
stichtelijke draai, let maar op.
Op straat kwam ik een kennis
tegen, een jonge man die alles zeer
ernstig neemt, hetgeen In hem te
prijzen valt Hij informeerde hoe wij
de kerstdagen zouden invullen.
Ik ben nog nooit gewend aan dit
gebruik van het woord „invullen."
Ik vul een belastingpapier in of een
stembiljet maar geen dagen. Mijn
dagen breng ik door en ik doe dit.
mag ik zeggen, op gepaste wijze.
Maar goed. bij die gelegenheid
vertelde ik hem van onze muzikale
afsluiting van de kerstdagen.
Hij keek me enigszins misnoegd
aan, hij had liever vernomen dat we
met een vredesmars zouden
meedoen en dan 's avonds lekker
evalueren in plaats van de
bloemenwals. Hij vroeg zich zelfs
bezorgd af, of het niet réchts was.
naar een concert met louter
welbekende werkjes te gaan; dat
was alleen maar bevestigend.
Ik lachte hem uit en zei dat het
familie-kerstconcert van het
Amsterdams Philharmonisch
Orkest zoiets was als een on
evangelisch broertje van de
Anton Kersjes voor het
Amsterdams Philharmonisch
Orkest
familiedag van de EO. In beide
gevallen zitten mensen van alle
leeftijdsklassen te luisteren naar
vertrouwde klanken en in beide
gevallen vinden ze dat plezierig..
Mijn kennis schudde het hoofd en
verklaarde dat ik het wel nooit zou
leren. Hij zei er niet bij wèt.
Overigens heb ik daarover niet
verder nagedacht. Wèl over mijn
vergelijking met de EO-famllledag.
Waarom Juich ik een concert toe,
waarop de mensen zitten te
genieten van bekende muziek en
waarom wekken christelijke
toogdagen (ik maak he t nu los van
de EO), waarop de mensen zitten te
genieten van bekende
stichtelijkheden, op z"n minst mijn
wrevel?
Waarom vind ik gemakkelijk te
verteren muziek niet erg en
gemakkelijk te verteren toespraken
wel? In het eerste geval zeg ik
royaal dat Je de mensen niet meteen
een ingewikkelde fuga of het twaalf-
tonensysteem hoeft voor te zetten,
maar in het tweede geval zul je me
nooit horen beweren, hoe goed het
is dat mensen niet altijd met
verkeerde structuren of
Zuidamerikaanse generaals om t
hoofd worden geslagen.
Vanwaar dit verschil?
Laat ik eerst zeggen dat ik ook wel
eens de kriebels krijg als ik,
wanneer ik amper een voet in een
kerkgebouw gezet heb. hoor
toeteren over solidariteit en liever
wou. dat me hier de rust
geschonken werd. Maar...en nu
komt mijn antwoord...zoals vlotte
opwekkende muziek de oren kan
openen voor wat er verder in de
muziek te koop is. zo kunnen vlotte,
opwekkende preken de ogen doen
sluiten voor wat er verder in de
wereld aan de hand is.
Vandaar.
En dit alles wegens ons uitgangetje
op de avond van tweede kerstdag.
>nzi
rei
Van een onzer verslaggevers
LEIDEN De algemene kerkelijke Meren wijkraad heeft er
bij minister De Geus op aangedrongen, de beroepsmilitair T.
Hoekstra niet te ontslaan.
ADVERTENTIE
Hoekstra behoort tot de oecumeni
sche geloofsgemeenschap ln de Me-
renwijk, een nieuw stadsdeel van Lel
den. In een brief aan minister De
Geus heeft hij laten weten, dat hij het
gebruik van kernwapens niet kan ver
enigen met wat hij heeft beleden in
de kerk en wat hij heeft beloofd toen
hij officier werd. Hij schreef dat hij.
wanneer ooit kernwapens gebruikt
zouden worden, zijn taak in het leger
niet langer zou kunnen vervullen. De
Geus zou daarop gereageerd hebben,
dat Hoekstra dan maar ontslag moet
nemen.
De kerkeraad vraagt minister De
Geus te voorkomen dat de uiterste
consequenties van bepaalde menin
gen en overtuigingen ten aanzien van
de kernwapens gedragen zouden
moeten worden door één of enkele
mensen (en hun gezinnen), die zich
duidelijk hebben uitgesproken en die
hebben vertolkt wat velen denken, op
een tijdstip waarin binnen vele gele
dingen van de maatschappij de me
ningsvorming op dit punt concreter
gestalte krijgt.
Zeker nu de democratische besluit
vorming nog niet tot eenduidige be
slissingen heeft geleld moet er vol
gens de kerkeraad ruimte zijn voor
mensen die tegen hun geweten zou
den handelen wanneer zij zouden
zwijgen over hun onoverkomelijke
bezwaren tegen het gebruik van kern
wapens; ruimte ook in het leger, hoe
moeilijk dat ook mag zijn. Hoekstra
staat Immers ook achter het eigenlij
ke doel van de krijgsmacht, hét wer
ken aan vrede en berechtighetd ln de
wereld, aldus de Merenwijkraad.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Zuid-Afrika heeft aan
twee vertegenwoordigers van de ge
nerale diakonale raad van de Neder
landse hervormde kerk de toegang
geweigerd. Ds. T. van Weelle en me
vrouw E. H. Groeneveld, belden van
de afdeling werelddlakonaat, hebben
op hun verzoek om een visum een
negatief antwoord gekregen.
Waar haal je de moed vandaan?
Voor vrouwen over hun rol in kerk en
samenleving, 30 Januari - 1 februari,
De Drieklank. Paterswolde (tel.
05907-2700)
De vrouw ln de derde wereld, voor
leden van zendingscommissies en we
relddiakenen, zaterdag 24 januari
10.15-16.30 uur. Toerustingscentrum.
Leusden (tel. 033-943244)
Open studiedagen Ned. christen
vrouwenbond: 15 Januari 10.30 uur.
Rotterdam, Pauluskerk. Mauritsweg
(„Media", mr. J. F. van Maanen); 22
Januari 10 uur, Amsterdam, Krasna-
polsky („De Bijbel zegtwat zegt
de Bijbel?" dr C. J. Labuschagne). Inl.
tel. 070-451370.
Geestelijke weerbaarheid, voor
remonstrantse vrouwen, dinsdag 20
januari 10-15.30 uur. remonstrantse
kerk. Heerengracht. Meppel. Opg. tel.
05220-52591
Vrouwen in ontwikkelingslanden
m.m.v. Liesbeth Streefland, donder
dag 29 Januari 10 uur, geref. kerk,
Helloo. NCVB-Melania-KPN-KVO
Inl. tel. 070-451370.
HELP AZIÈH
EN STEUN K\
BIJBELSE ENl
MEDISCHE
ZEN0IN6S
GEMEENSCHAP
(BMZG)IHH
De BMZG rs een tak van de Bible
and Medical Missionary Fellowship
(BMMF), sinds 1852 werkzaam in
Centraal Azië, nü met meer dan
300 medewerk(st)ers, o.a. in Bang-
la Desh, India, Iran, Nepal en Pa
kistan.
Werk mee en stort uw bijdrage op
giro 1942305 Ln.v. Stichting
BMZG te Gouda.
Wilt U er eerst meer van weten?
Informatiemateriaal wordt U
gaarne toegezonden door het
sekretarlaat BMZG: Joost de
Hondtlaan 17, 2803 XH, Gouda.
Tel. 01820-18562.
ROME/CAIRO OJPI/AFP) - Het Va
ticaan heeft woensdag categorisch te
gengesproken, dat paus Johannes
Paulus H zich heeft laten Interviewen
door het Egyptische dagblad Al Ach-
ram. Dit blad publiceerde woensdag
een vraaggesprek met de paus, waar-
In hij lelijke dingen zegt over Israël
en zijn steun belooft aan de politiek
van Sadat.
Al Achram is een van de voornaamste
spreekbuizen van de Egyptische rege
ring. Het blad zegt. dat het de paus
geïnterviewd heeft na zijn recente
bezoek aan WestrDuitsland.
Volgens het interview vindt de paus
Israéls inlijving van OosWeruzalem
een „onverantwoordelijke" daad, die
voor het Vaticaan „onaanvaardbaar"
ls. De paus herhaalde het idee van
zijn voorgangers, dat Jeruzalem een
„vrije en open" stad moet worden
onder internationaal bestuur.
Al Achram laat de paus zeggen, dat
geen enkel volk Jeruzalem exclusief
voor zich kan opeisen De stad valt'
gelijkelijk toe aan christenen, mos
lims en joden. Daarom zou er een
stabiel en legaal bestuur moeten ko
men uit vertegenwoordigers van deze
drie godsdiensten.
ADVERTENTIE
(J^2fl boekennieuws
ADVERTENTIE
RIJSWIJK ZONDAG 10 UUR LAAN HOFRUST 1
Avondmaalsstel naar museum
Van een medewerker
EIJSDEN De kerkeraad van
de hervormde gemeente te
Eijsden (Zuid-Limburg) heeft
besloten het avondmaalsstel
van de kerk af te staan aan het
Bonnefantenmuseum te Maas
tricht.
Het avondmaalsstel dateert
van 1734 en is vervaardigd door
een Maastrichtse zilversmid.
Het materiaal is in een zodani
ge toestand komen te verkeren
dat het gebruik ervan niet lan
ger verantwoord is, terwijl men
ook de verantwoordelijkheid
voor dit historisch gezien zo
kostbare avondmaalsstel niet
meer aandurft.
Inmiddels heeft men een tin
nen avondmaalsstel aange
kocht dat ln Januari ln gebruik
zal worden genomen.
96 ÖU 0*6 34.25
Twintig votwdige reproductie* m vtfi Ideuren i
s toelichting van da euteur Een
DE VREEMDE VREDE 18 NU
Sta op. neem het kind en zijn mo
en vlucht naar Egypte (Mattl ijgin
2 vers 13-15) ?erd
eroo
Door het evangelie lopen alle do t loc
strepen die door het leven van EX
mensen lopen. De strepen van t na
kleinheid en geringheid, van hoi pre
en verdriet, van onderdrukking t
verzet. Hier de streep van de a
We lezen; Toen de wijzen waren
heengegaan verscheen een engel "v f
de Heer aan Jozef in een droom v-
Het hoog bezoek met al die glaw a
luister van de uitzonderlijke >-i -i
geschenken is nauwelijks weg of fl
begint al. Het leven zoals wij dat v
maken. Elkaar angst aanjagen e
de narigheid brengen. Jozef moe TtEi
vluchten. De grond waarop hij n na c
zijn vrouw en zijn kind leeft is lai tft I
geen heilige grond, hl) moet eraf iden
despoot komt eraan. Herodes ne aror
geen risico. Iedere kans op een n til
toekomstige rivaal moet worden bl
uitgesloten. Je kunt Je afvragen n
wie de grootste angst ls, bij Hera n Kt
of bij Jozef. Jozef heeft tenslotte d
engel nog die hem op tijd komt
waarschuwen. Herodes heeft nle T
ld v
De „generaals" en de „kolonels"
hebben niets, alleen die voortdu rart
angst voor hun positie. De „vred jete
aarde" wordt spoedig gesmoord
heerschappij van de angst. Opnf
wordt duidelijk dat er geen plaa
voor dit kind en zijn vreemde v
Zijn vrede ls niet welkom. De vri 1
van de wereld ls duur. Hele volki i I
worden eraan opgeofferd. Het 1
„vredesbudget" legt het budget
stilling van de wereldhonger laniL
Maar dat ls voor ons geenbëzwa k
De vreemde vrede van het kind iK*
te duur. Net als de Gerasenen
verzoeken wij de vreemde gast v „rpt
Bethlemhem de grens over te ga 11
Hij gaat. Het hoort bij 't vieren v SOI
zijn komst om te overdenken hex kW
Hem hebben weggejaagd. n v.
[JPJKOK KAMPEN
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen door de generale
tot pred. voor bultehgew. werl
heden (theologisch adviseur te
zalem) O. H. Cohen Stuart te
gaal.
Aangenomen naar Qendj
(toez.): J. A. Seeleman te Brow
ven-Zonnemalre; de benoei
bijstand in het pastoraat te Hl
Leeuwarden; D. J. Bouwstra
pred. te Holl&ndscheveld.
Bedankt voor Utrecht
Onderstal te Overschle.
krui
De Rotter
dammer, met Dordte Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 059
1000 AW Amsterdam
Wibautstraai 131 Amsterdam
lel. 020-5629444
tele* 13006
Postgiro 65 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekenmgnr 23 OO 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Pos'bus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115560 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115500 (rodactm)
iel 115700 (uitsiurtend voor
advertenties I
Westbiaa'n 4
Rotterdam v
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
rel 070-460064 (urtslurtend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
6000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar f 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aenvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 10-20 uur telel 020-
5622797
Opgave mmi-advertenties tel
020-5626262 ol schriftelijk aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schritteli|k aan onze Amsterdam
se adressen
De hervormde theoloog prof. dr. H.
Berkhof in Kerkinformatie over het
rapport van de gereformeerde synode
over de aard van het Schriftgezag:
Een gevoel van verbaasde vreugde,
omdat we hier nu eens een kerkelijk
werkstuk hebben, dat niet de traditie
stoer handhaaft met veroordeling
van alles wat daarmee strijdt of lijkt
te strijden (Assen, Rome); maar dat
ook niet een voorzichtige en weinig
krachtige middenweg volgt, van het
„enerzljds-anderzljds", ..zowel-als
ook" (een weg die protestantse syno
des, ook de mijne, in onze eeuw nogal
eens volgen). Hier wordt niet ver
heeld, dat er een aanzienlijke koers
correctie in het beleid en zelfs in het
belijden wordt beoogd, maar deze
wordt zonder enige verdoezeling toch
zo geformuleerd, dat ook zij die daar
over bezorgd kunnen zijn, voortdu
rend het gemeenschappelijke doel
van die koerscorrectie voor ogen krij
gen. Het gevolg ls, dat dit stuk door
mensen van sterk uiteenlopende op
vattingen kon worden samengesteld
en ondertekend.
Jarenlang heb ik deelgenomen aan
het officiële gesprek tussen gerefor
meerden en hervormden (na de oor
log). Over de aard van het Schriftge
zag werden we het nooit eens. De
hervormden kwamen steeds met las
tige ontdekkingen uit de historische
kritiek aan: de gereformeerden lever
den achterhoedegevechten. De ver
houdingen zijn nu omgedraaid. Aan
de hervormde kerk voltrekt zich „de
wet van de remmende voorsprong"
(Jan Romein). Zij ligt ln de aanpak
van dit brandende probleem een eind
op de gereformeerde kerken achter:
en dat zie ik voorlopig niet veran
deren.
Maar de hervormde kerk heeft zich
toch al minstens twee maal over het
Schriftgezag uitgelaten? („De leer
aangaande de Heilige Schrift" van
1953; „Klare Wijn" van 1967). Jawel
maar in geen van belde waagde men
de lastige vragen rondom het histo-
risch-kriüsch onderzoek van de bijbel
te lijf te gaan. Er werd heen verwezen,
maar zo werden ze tegelijk ontweken.
Vreemd, waar toch alle hervormde
predikanten aan de universiteiten er
ln zijn onderwezen (wat voor de gere
formeerde nog maar sinds kort geldt).
Ja, maar zeer velen vergeten het
maar weer gauw. omdat het ln de-
gemeenten maar onzekerheid en ver
deeldheid schept. Er ligt een taboe op
dit thema. En ln de synode zal de
rechtervleugel er wel over waken, dat
dit taboe gehandhaafd blijft Maar
waarheden die wij verdringen, zullen
zich steeds weer hinderlijk melden.
Hopelijk zal „Samen op weg" ook
betekenen, dat ln de hervormde syno
de een taboe bespreekbaar wordt
Kerstverhalen
Een „werkgroep kinderboek Almelo"
publiceert in Woord en Dienst haar
bevindingen met bundels kerstver
halen:
Wie een respectabel aantal bundels
doorwerkt (en in ons geval waren dat
er 32) en let op de grote UJnen in het
De Ned. Herv. Gemeente te Wedde (Prov. Gronin
gen) zoekt een
(1/4 weektaak)
Gedacht wordt aan een emeritus-predikant of candi-
daat-theologie.
De kerkelijke ligging is gematigd Hervormd.
De kerk is in 1976 aerestaureerd en was opgenomen
in 'Kerkepad 1980' van de N.C.R.V.
Een goed onderhouden nog nieuwe pastorie is aan
wezig.
Wedde ligt in Westerwolde. een bosrijk randgebied,
dat aansluit bij Drenthe.
Het mooie recreatieoord 'De Wedderbergen' ligt na-
mot Winschoten en
spreken? Blijft ons leven, ook nó
Kerstpils, vaak niet onveranderd en
de toekomst onzeker? Misschien mo
gen we alleen zeggen dat daar. waar
ln een mensenleven lets van God her
kend en ervaren wordt, dat leven op
dét moment leefbaar wordt, een uit
zicht krijgt. Het is een vonk die over
slaat. Maar ook niet meer dan een
Vonk. Dat gebeurt waar mensen een
.Ahnung" krijgen van hoe het zou
moeten zijn en dan op onverklaarba
re wijze boven zichzelf uitstijgen
tegen beter weten en willen in. Zon
der de suggestie dat van nu aan alle
leed geleden en alle strijd gestreden
is. De beate kerstverhalen zijn nog
altijd die, waarin lets van dat „ge
heim" bewaard ls gebleven.
se I
GEREF. KERKEN (VRUG.)
Beroepen te Drachten: A. O. Refc.ja
te Avereest-Dedemsvaart. jet.
Bedankt voor Daarlerveen: M. te i
Niet te Zuldwolde. cwaï
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Bussum: J.
te Urk.
let
GEREF. GEMEENTEN Lelir
Beroepen te Leerdam: A. Moerk eroj
te Nieuw Beijerland.
Mb
bes
ia::
Sfeertje
Voor dominees met een kerstkater
schrijft ds. A H Algra in Opbouw
(Ned. geref. kerken):
Dan komt de eigenlijke kerstdag. Ve-
zlch ervooi
Ds. L. Berger
Op 72-Jarige leeftijd is overledei
L Berger te Veenendaal. Ds. B^Êin
was gereformeerd predikant, i
eenvolgens ln Kootwijkerbt
Steenwijk, legerpredikant in Ind g c
sië, Dedemsvaart, Halfweg en
neuzen. In 1972 ging hij met t
taat
een
De advertentiernbriek van „Woord en Dienst'
bestaan aan het licht van nieuwe, tot nu toe onbekende,
hervormde kerk, soals deae uit Wedde (Gr.).
len hebben zich ervoor uitgesloofd
om samen een feestelijke dienst te
maken. Koren hebben wekelijks gere
peteerd. De organist heeft uren gestu
deerd op muziekjes van d'Aquin cn
Bach. De medewerkers deden dit niet
alleen, om de gemeente een feest te
bereiden, maar ze hadden de stille
hoop, dat mensen, die ln de wereld
verdwaald geraakt zijn, zich in de
bmurt tUd tot tlidhrl kerk "ixta «Hen voeltn. Dit wordt «""l1 d' «Heoloïtochc
een teleurstelling. Ik heb het nog niet ^orm«de1
gros van deze „Kerstverhalen" wordt
één ding duidelijk: armzaliger kan
het niet. Erger: ze zijn misleidend en
onwaarachtig, ze verkondigen een
waarheid die geen waarheid is. De
waarheid van Kerstmis ligt ln een
nauwelijks te vatten gebeuren nl.
dat God tot ln de diepste diepten
ADVERTENTIE
NCRV-televisie 30 december a.s.
uitgebreide Hier en Nu-special over het zojuist verschenen boek:
Dlck Houwaart (aamenstelling)
BIJdragan van: Marman Blalch. Slmon Hammalburg,
Dick Houwaart, Opperrabbijn Mayor Just, Mau Kopult,
mr. Robart Abraham Lavlsaon, Gsrrtt Philip Kok,
dra. Ronny NaftanM, Baa Polak-Bist, prof. dr. Hsnry van Praag,
Rabbijn Awraham Soatandorp, dra. Ed van ThlJn.
Twaall joodse Nederlanders geven in dit boek hun visie op hel
jodendom en geven tevens een indruk van de wijze waarop zij
persoonlijk hun jood-zijn ervaren
Een uniek en fascinerend document!
176 blz. met toto's, 24,90
Verkrijgbaar in de boekhandel
moest afdalen in een verloren en ge
broken wereld, waarin HIJ nog te
gronde gaat ook. Kerstfeest is niet
het feest van een vrede die al geko
men ls. Door de komst van Jezus
wordt de gebrokenheid van de wereld
pas goed zichtbaar. Er wordt een be
gin gemaakt met de herschepping.
De „oorlogsverklaring" wordt afgege
ven. Mag Je dAt gebruiken voor verha
len waarin Je bv. een zendeling een
auto laat winnen met een loterij (op
kerstavond)? Een kind laat ver
dwalen en thulskeren? een auto
zonder benzine aan de kant van de
.weg laat staan waarbij het wachten
op de Wegenwacht gedood wordt met
het zingen van kerstliedjes? een
baby zijn eerste lachje laat opzenden
naar de sterren omdat Jezus voor ons
geboren ia? of waarin een boer die
voor een financiële ramp staat op
eerste kerstdag meegedeeld wordt
dat de ulenprljs verhoogd ls?
Het ls een nj me zonder moeite met
de meest gezochte voorbeelden uitge
breid kan worden. Kijk, zulke verha
len doen het geloof ln het evangelie
geen goed maar maken het veeleer
belachelijk. Ze getuigen niet van ge
loof, maar van bij-geloof. Immers, het
grote motief is: alles komt goed. Alle
rimpels worden gladgestreken. God
grijpt ln op het Juiste moment en dan
nog op ons verzoek. Is dat zo? Kómt
God als een deus ex machina op
Kerstmis uit de hemel? En ls bidden
hetzelfde als het oproepen van een
soort tovervisje uit de golven? Mag Je
met name tegenover kinderen zo
oppervlakkig en onbijbels over God
meegemaakt, dat iemand door een
kerstfeestviering een band met de
gemeente kreeg. Dit kan aan mij lig
gen of aan ons maar lk denk, dat het
een algemene ervaring ls. Vorig Jaar
zag lk tóch iemand binnenkomen, die
al in geen Jaren naar de kerk was
geweest Bij de begroeting in het por
taal van de kerk sprak ik m'n blijd
schap erover uit. De persoon in kwes
tie zei: „Och. ik wou dat sfeertje van
vroeger nog wel eens proeven." Sinds
dien niet meer gezien. Maar wie
weet
Dr. C. J. den Heyer
Dr. C. J. den Heyer te Kampt
benoemd tot bijzonder hooglerai [«rn
dalstiek aan de Vrije Universiteit
Den Heyer (38) ls thans wetensc tol
pelljk hoofdmedewerker Nieuwe
MMMiM hi
- hl
te Kampen. Het betreft ln Am om,
dam een nieuwe bijzondere leen
die gevestigd ls op wens van de 11
formeerde synode om studt on
meer mogelijkheid te bieden, ki n
te nemen van de Joodse godsdl
cultuur en filosofie. Daarbij bei WH
de wens, dat deze leerstoel kao (ml
dragen aan het gesprek tussen jl ierp
en christenen. De leerstoel gaal ha:
van eer speciale „stichting tot W eis
dering van het wetenschappelijk lissl
derwijs ln de Judalstiek". wa
mr. P. J. Verdam voorzitter is.
ADVFRTFNTIF
nodigt uit voor
voor belangstellenden in de theologiestudie op zaterdag
3 januari 1981 te 11.00 uur;
voor kerkelijke werk(st)ers op maandag 12 januari 1981 i
11.00 tot 15.30 uur. (aanmelden vóór 8 januari 1981tel. 0I
242752).
KATHOUEKE THEOLOGISCHE HOGESCHOOL
Amsterdam
Keizersgracht 105, postbus 19481, 1000 GL Ami
nk.
ho
ns t
lote
tl gi
gel