Geëngageerde grafieken I Béjart propt Don Giovanni vol symbool Tiepolo W. O. J. Nieuwenkamp Ijsvermaak zei Arie Lieman WOENSDAG 24 DECEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROliW/KWARTET 1SD> Grrd Arnit: twee visies op Spanje: Spanje links en rechts. door G. Krui* DEN HAAG De expositie „Politieke grafiek 1900-1940" wordt door het Haagse Gemeente museum aangekondigd als een kleine tentoonstelling. En dat is eigenlijk niet zo, net zo min als het politieke grafiek betreft. Er hangen in de Werkmanzaal vijftig prenten en als je die goed wil bekijken, moet je daar echt wel even de tijd voor nemen. Want het zijn niet de eersten de bes ten: Otto Dlx. George Orosz, Kflthe Kollwltz. Frans Masereel. Georg Scholz. Oerd Amtz en Peter Alma En meer dan om politieke grafiek, waarbij je dan toch snel denkt aan een politiek-gebonden krantencar toon. gaat het hier veel meer om een sociaal-kritische opstelling. Geëngageerde kunst dus. En deze maatschappelijk geëngageerde kunst moet ln de eerste plaats niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. „Ik probeer" schreef Grosz eens. „voor iedereen begrijpelijk te zijn Ik bedank voor de in deze tijd zo gewilde diepte, waarin Je toch niet kunt afdalen zonder een duikerpak, volgepropt met kabbalistisch bedrog en intellectuele metafysiek" Oeen enkele twijfel, op deze exposi tie. aan de bedoelingen van de kun stenaars. Frans Masereel ontmasker de, maar minachtte nooit. Masereel protesteerde tegen alles wat hij als misstanden zag, maar zijn protesten waren ook lessen in beschaving. George Grosz, vol venijnige begrij pelijk kwaadaardigheid. Prenten vol „heersende klasse". De kleine man is bij hem niet meer dan een figurant, een zielige figuur op de ach tergrond. En dat doet dan zijn inten se triestheid en hun hulpeloosheid eens te meer uitkomen Dix Otto Dlx: prachtige doorwerkte et sen: bij hem wordt zelfs een lijk ln een prikkeldraadversperring of een dode in de modder tot schoonheid. Maar hij maakte ook die afgrijselijke droge naald „Oorlogsinvaliden", mannen zonder benen, geduwd in karretje door blinden met op de achtergrond een schoenmakerij, waar in de etala ge laarzen aangeprezen worden. Kflthe Kollwltz ik heb kortgeleden nog over haar werk geschreven is vertegenwoordigd door enkele schit terende litho's en etsen uit de series „Weversopstand" en „Boerenoorlog". Oeorg Scholz, hoewel meer estetlsch, doet door zijn maniëristische var kenskoppen sterk aan Crosz denken. Oerd Amzt en Peter Alma verwant in werkwijze een korzellg-koel beeldschrift, dat er nooit om liegt, niet om liegen kan. Prenten, die ln duizendvoudige vermenigvuldiging, geen grein van hun zeggingskracht verliezen. Oeen object voor geldbe leggers dus! Politieke grafiek 1900-1940. Tot 12 Januari 1981 in het Haags Gemeente museum, Stadhouderelaan 41. Den Haag. Werkdagen van 10-17 uur, son- dag van 13-17 uur, bovendien woens dag van 20-22 uur. Eerste Kerstdag van 13-16 uur, Tweede Kerstdag van 13-17 uur. Oudejaarsdag 10-16 uur. Nieuwjaarsdag gesloten. door Franz Straatman BRUSSEL Don Giovanni, niet als vrouwenverleidende Spaanse edel man Ln zeventiende-eeuws Se villa, maar als een achttiende-eeuwse Itali aanse Casanova, zwervend in nachte lijk Venetië, waar hij de dood in de armen loopt. Zo zet de choreograaf, maar ook theaterregisseur Maurice Béjart de titelheld van Mozarts opera neer op een gedeeltelijk draaibaar speelplan van de Koninklijke Munfc schouwburg in de Belgische hoofd stad. Het is ai weer een Jaar of zes geleden dat Béjart zich op het terrein van de opera begaf; toen in Brussel Verdi's La Travlata. Niet alleen daarvan, maar nog meer door zijn danstheater spektakels, weten we dat de Brussel se meester met gretige handen ln zijn onderwerp rondroert, zich inleeft ln -verborgen diepten en die zichtbaar wil maken op het toneel. En dan is geen effect teveel om de symbolen, met name die van de Liefde en de Dood, in te kleuren. Daarom Is deze opera-produktie ln de eerste plaats een kijkspel geworden waarbij Je Je soms moet dwingen toch vooral ook te luisteren. En dat loont de moeite, want intendant Maurice Huisman, bezig aan zijn laatste Jaar. heeft een ploeg puike kelen geëngageerd De Brusselse voorstelling is voor Ne derlandse operaliefhebbers daarom zo aardig, omdat wij hetzelfde werk een dik half Jaar geleden gepresen teerd kregen in de regie van Oötz Frledrlch. Na die voorstelling kon Je denken: nou snap ik Don Giovanni, zo helder, zo realistisch zet Frledrlch hem neer, veroordeeld wegens zijn moord op de Commandeur, geveld door een gecombineerd front van wraaknemers: Donna Anne. Donna Elvira en Zerllna Zonnebril af Het overhoop steken van de Com mandeur krijgt bij Béjart nauwelijks aandacht; het geschiedt terloops. Wat Don Giovanni's ondergang wordt, is volgens Béjart zijn dubbel zinnigheid. Hij is de grote verleider die maar hoeft te komen, te zien en hij hééft. Heel overtuigend regisseert hij dat uit ln de bruiloftsscène van Masetto en Zerllna. dat leuke boeren- span. Zo gauw Giovanni ten tonele verschijnt, zijn ogen op haar richt en zijn zonnebril (moderne variant van achttiende eeuwse vermomming, te vens hedendaags symbool van de ver overaar aan zonnige vakantlestran- den) afzet wordt Zerllna naar Giovan ni toegetrokken. Een nogal brute he- man zeker zoals Siegfried Vogel hem speelt en zingt, maar de vrouwen val len voor hem en hij kan er alleen cynisch bij grinniken. En als die vrou wen zich achteraf beklagen, laat Bé jart een heel stel jongemannen (twaalf zijn het er> opdraven, alle-, maal in zwarte broek en hemd met zonnebril op. Jeugdige, slanke even beelden van de nogal corpulente Don; zij staren meewarig, spottend achter hun donkere glazen toe. Deze zwarte zwijgers zet Béjart ook ln als decorbedieners want Thierry Bosquet maakte een buitengewoon suggestief decor van vele. soepel draaiende en schuivende panelen. Een stad ln verval, een labyrinth van de dood. een heel vrije interpretatie van Venetië, beslist geen toeristische doorkijkjes. Oók symbool van het labyrinth van Giovanni's eigen leven waarin hij uiteindelijk dood loopt, letterlijk, oog in oog met de Dood. de Commandeur. Neen, zegt Béjart, die Commandeur is Giovanni zelf; hij kleedt de stenen gast dan ook in hetzelfde kostuum van Don Gio vanni Hier leidt de opeenstapeling van in terpretaties tot een kortsluiting. On begrijpelijk. Typisch Béjart denk Je dan. Daar staan genoeg verrukkelijke momenten tegenover: eerst de scène dat Giovanni met Zerllna heel ele gant aan het „spelen" gaat; later het verzoeningsduet tussen Zerllna en Masetto. als een pas de deux in bewe ging gezet: nog nooit zag ik beeld en muziek zo harmonisch in eikander grijpen. Niet in het spektakel, maar in de Intieme uitbeelding merk Je pas welk een groot-meester Béjart is. Deze zeker voor het oog overladen Don Giovanni is in de Brusselse Munt to zien op 26 dec. (20 u 28 dec. (15 u.). 31 dec. (20 u.). 2 jan. (20 u.) en 4 Jan. (15 u.). Kaarten ook telefonisch in het Nederlands te bestellen: 0932-2- 21963.41. Helder Het ministerie van CRM heeft gis teren een brief gestuurd aan de Vpro, met het verzoek enige ophel dering te verschaffen over de uit zending van Koot en Bie, afgelo pen zondagavond. Of de Vpro j even kan uitleggen waar de grens ligt tussen persiflage en reclame. CRM ook al in verwarring. Dat moet cabaret van zeer hoog gehal te geweest zijn. Dan weet je nooit waar je aan toe bent. Het staat alleen wat sullig om na afloop aan de makers opheldering te vragen over het gebodene. CRM. Jarenlang hebben ze iedere vorm van sluikreclame over zich heen laten gaan, onder het motto: hier wordt op gestudeerd. Dan wordt reclame eindelijk eens bloot gelegd, en dan sturen ze een brief je om helderheid in de materie te krijgen. Zo kan ik ook aan het werk blijven. Heeft bij voorbeeld de KRO ook een schrijven van CRM gehad we gens de laatste Sport op Zater dag? Daarin zat een persiflage op een sfeerreportage, handelend over Nederlandse schaatsers in den vreemde. De hardrijders kon den nog zo raar op de film komen, fergens op hun kledij was altijd wel te lezen, voor welk zuivelprodukt ze reclame maken. Nog even afge zien van de overdreven aandacht voor de „aërodynamische schoenen". Oevraagd. Maar. nee. De KRO heeft geen briefje gekregen. Waar schijnlijk hebben ze bU CRM ook liggen huilen van ellende over het aperte gebrek aan kwaliteit in de ze persiflage van lik m'n vestje. De Vpro krijgt wel een briefje. Terwijl de c van CRM toch staat voor cultuur. Daartoe behoort ook cabaret Voor de duidelijkheid. Koot en Bie verzorgden zondagavond een persiflage op de toekomstige sa- telllettelevisie. Met gebruikma king van reclamefilmpjes voor Haagse middenstanders, die nor maal hooguit annonces plaatsen door Ruud Verdonck in het buurtblad Cabaret. Dat is nou net het ver schil tussen de 8TER (plus andere vormen van sluikreclame) en de parodie van Koot en Bie. Eigenlijk heel pijnlijk, zo'n briefje Verwarrend Koot en Bie draaien met een voor Nederlandse televisie-begrippen, uitzonderlijk hoog kwallteitsge- middelde. Dat gemiddelde werd zondag nog iets opgekrikt. De in houd van het programma was goed genoeg voor de helft van een voorstelling waarmee Je een sei zoen lang volle zalen kunt trek ken. Terwijl op de tv normaal, cabaret wordt .getoond waarmee een seizoen lang volle zalen zijn getrokken, terwijl het eigenlijk een half programma betrof Intrigerend goed, was de verwar ring die bleef. Terecht gelachen, of ten onrechte? Vorige maand verhieven Koot en Bie de samenkomst van De Te genpartij van Jacobse en Van Es. waar het verkiezingsprogramma werd gepresenteerd (evenals trou wens de Bescheurkalender van Koot en Bie). tot een vloed van heel en half fascistisch gebeuzel, waar de kijkers thuis nog om za ten te lachen ook. Bie gooide er zijn woede-aanval tegenaan. Sinds zijn drastische vermage ringskuur heeft die alleen maar aan verbeeldingskracht ge wonnen. Zondag lieten ze zich uit de ether drukken door dezelfde Jacobse en Van Es. Weer het gezonde ver stand van de vrije Jongens. Koot en Bie deden aan het slot nog even j tragisch, in de rol van verslagen j televisiemakers. Maar. lachen, i mocht dat? Ja. Zolang niemand ze maar na doet. Net zoals bij een goede moordfilm. Nadoen is heel pijn- lijk. Voor de Imitator Manjana Het station van Jacobse en Van Es, Manjana, gaf een perfecte per siflage op omroeppiraterlj. Voor gesteld als edelmoedige, wat wilde piraatjes met een gouden hart, in werkelijkheid doffe poenpakkers met een grote mond. Net zoals Jacobse en Van Es. ook al verke ren die nog in het amateuristische stadium Hun onderwerpen weken in ieder geval niet af van de gangbare pira- tendroom. Om te beginnen na tuurlijk: sport. Liefst met veel sen satie. Stukje catch-as-catch-can, valpartij bij ijsspeedway, valpar tijen bij waterskiën. Een beetje sex, kan ook nooit kwaad. En na tuurlijk een eigen actualiteitenru briek (Docu), met onderwerpen over een misdeelde schoenmaker en de waarheid van de bodybuil ders. Docu was een geslaagde satire op Tros Aktua, waar stompzinnig verstoppertje spelen verward wordt met een losse presentatie van voornamelijk flutonderwer- pen. De misdeelde schoenmaker Herman, die sprak de taal van de vrije Jongens. Als Je maar geen moeilijke vragen stelt, dan loopt zo iemand vanzelf leeg. De ver slaggever als aangever. Tros Ak tua. bezoekt Gino's sportschool. Taal en ideeën, waar Jacobse en Van Es zelf nog nauwelijks aan toe zijn. Zoals, dat negers nu eenmaal betere bodybuilders zijn, kijk maar eens naar hun gebit. Ondertussen, alleen nog dat ge voel, dat er ergens wel iemand uit zal roepen: die goser heb gelijk (of welk ander dialect daarvoor in de plaats kan komen). Om te lachen? Ja. om te lachen. Zoals ook de commercials om te lachen waren De werkelijkheid teruggebracht tot amateuristische ongepolijste waarheden. Wie daar gevaar in ziet voor de argeloze tv-kijker, moet de televisie afschaffen. Positief (5) Bij de dopingcontrole. Voor alle zekerheid: heel Tros Ak tua betrapt. Zonden de klaagzang uit van Amerikaanse militairen in West- Duitsland. „Onze bevrijders". Het moreél is hoog, maar de modder ligt centimeters dik, er zitten scheuren in de muren, er is geen geld. de dollar is gekelderd en ze zitten met hun hl-fl installaties op veel te kleine kamers in kazernes die Hitier nog heeft laten bouwen. Dat moet ruzies opleveren. En dan de volzin: „Gewelddadige ruzies, die met alcohol of drugs worden opgelost." Proef dat nog maar eens na. Gooi een pijpje pils tussen twee knok kende militairen en de zaak is opgelost. Een kilo cocaïne en de vrede breekt uit. Drugs en alcohol bij militairen in Duitsland. Eigenlijk onze schuld. Een mooie kerstgedachte. Voor de Amsterdamse binnenstad. onder redactie van Cees Straus met bijdragen van Jac. Lelaz. Ger Kruis en Peter Karstkaret Het prentenkabinet van het Rijksmuseum in Amsterdam heeft weer eens een bijzondere keus uit eigen bezit gemaakt: het grafische oeuvre van drie Ita lianen uit de 18e eeuw. Het zijn vader Olambattlsta Tiepolo en zijn zonen Glandomenlco en Lo renzo. Het museum is in de ge lukkige omstandigheid dat het over het complete grafische oeu vre van de drie Tiepolo's kan beschikken. Enkele jaren na de laatste wereldoorlog kwam de collectie los uit de verzameling van de vorst van Liechtenstein 225 werken groot Als schilder kunnen de Tiepolo's worden gerekend tot de hoogte punten die het 18e-eeuwse Vene tië heeft voortgebracht. In de laatste bloeiperiode van de Do- genstad maakten zij onovertrof fen plafond- en andere decoratie- schilderingen. Toen Italië niet meer voldoende emplooi te bie den had. trokken ze weg. Eerst naar WQrzburg. later naar Ma drid. Daar zou vader Olambat tlsta overlijden, zijn zoon Loren zo eveneens. Glandomenlco ging terug naar zijn geboorteland waar hij het volledige grafische werk van de drie Tiepolo's zou publiceren. De grafiek nam in het 18e-eeuw- se Italië nog geen zelfstandige plaats ln. Technisch, artistiek en als medium was ze onderge schikt aan de schilderkunst, een situatie die min of meer ook el ders in Europa voorkwam. De grafiek van de Tiepolo's moeten we zien in het licht van hun schilderwerk en als zodanig geeft ze daarin een goed inzicht. Zo ontstaat van Olambattlsta Tiepolo een beeld van een kun stenaar die een voorkeur heeft voor mythische voorstellingen, met typische vanl tas-elementen. Glandomenlco is van alledrie de meest produktieve en veelzijdi ge. BIJ hem zijn ook bijbelse on derwerpen te zien met vaak een „scenische" uitdrukkingskracht. Als portrettist is hij eveneens erg Interessant. Zijn broer Lorenzo, die naar schilderijen van Olam battlsta en Glandomenlco werk te, heeft een stijl die veel weeër en zoeter overkomt. HIJ treft daarnaast met zijn inzicht in het chiaroscuro, het spel van licht en donker dat ten tijde van de Itali aanse barok in de school van Caravagglo werd ontwikkeld. Rijksmuseum, Amsterdam, tot 8 maart, dagelijks geopend van 16-17 uur, op son- en feestdagen van 13-17 uur. C. S. Glandomenlco Tiepolo (1727-1804): een van de variaties op het thema van de vlucht naar Egypte, ets. Met grote tussenpozen worden er van die tentoonstellingen ge houden die ais doorscheme rend doel hebben kunstenaars uit een nog nabij verleden nu eindelijk eens de plaats te geven die ze toekomt. Dat zijn heel vaak Juist die kunstenaars, die niettegenstaande de vele revolu ties in de kunst zichzelf bleven en werkten zoals zij dat verkozen te doen. Zo gezien bevindt W. O. J. Nieu wenkamp (1874-1950) van wie op de tentoonstelling „Nieuwen kamp thuis en op reis" in Dor- drechts Museum een keuze uit het grafisch werk wordt getoond zich in illuster gezelschap. Je houdt het nu bijna niet meer voor mogelijk, maar 'tis toch nog maar zo'n twintig jaar gele den, dat kunstenaars als Suze Robertson. George Hendrik Breltner. Marius Bauer en Isaac Israëls (ik noem er maar een paar) een dergelijk „eerherstel" ten deel viel De naam Nieuwenkamp was ja renlang een begrip, de aandui ding W.O.J.N. was al voldoende voor de liefhebbers. Hij schijnt een wat afstandelijk man te zijn geweest, maar dat weerhield hem er overigens niet van toch wel aan de weg te timmeren. Hij maakte grote reizen met een voorliefde voor Nederlands- Indlë en Voor-Indië en woonde in Nederland jarenlang op een door hemzelf ontworpen atelier- en woonschip. „De Zwerver". Aan boord hield hij vaak exposi ties van eigen werk, waarvoor hij zelf de catalogi drukte. Hij gaf ook boekjes en mappen met zijn etsen en houtsneden uit. Dat wijst al enigszins op zijn liefde voor het ambachtelijke. Met de grafische technieken had hij nauwelijks moeite: een paar lessen van Graadt van Roggen waren voldoende om hem het etsen bij te brengen, het hout snijden leerde hij zichzelf. Door die technische beheersing kon hij alle kanten uit. En dat deed hij ook: hij kon prachtig „schoon" drukken (Zeilen dro gen. Colombo, le staat), maar de „toon" was hem kennelijk toch liever. Je krijgt ook het gevoel dat de exotische landschappen en grootse onderwerpen (Rou- aan b.v.) hem beter lagen dan veel van die Nederlandse poort jes. sluisjes en bruggetjes die dikwijls van een uitgesproken kneuterigheid zijn. Toppen zijn de tempels in Benares, die zijn werkelijk schitterend van kleur en licht. „Nieuwenkamp thuis en op reis. Keuze uit het grafisch werk van W. O. J. Nieuwenkamp" Dor- drechts Museum, Museumstraat 40. Maandag t/m saterdag 10-17 uur. Zon- en feestdagen 13-17 uur. Eerste kerstdag en nieuw jaarsdag gesloten. Gratis. G.v.K Het dikke sneeuwpak dat op en rond de Fraeylemaborg gelegen heeft ls inmiddels weer gesmol ten, maar het blijft winters bij deze borg in het Groningse. Er is op het ogenblik een tentoonstel ling „Ijsvermaak in vroeger tijd" ingericht die bestaat uit een veelheid aan wintergezich- ten en voorwerpen die met de wintergenoegens te maken hebben. Het is zeker een wintergenoegen om de tentoonstelling te bezoe ken, maar dat genoegen is niet onverdeeld: het ijsvermaak-the ma is ingericht ais een 19e-eeuws kabinet van oudheden. De be zoeker wordt niet tot het thema ingeleid en niet langs de voor werpen geleid. De .realia" zijn in vitrines geplaatst, afbeeldingen kwamen tegen de wanden in een hiërarchie van „kunstwaarde" met slechts de hoogstnodige in formatie van hoe de voorwerpen heten en van wie de afbeeldin gen zijn. De meeste bezoekers zullen wel wat van schaatsen af weten, een uitgebreide collectie van een verzamelaar kon hier worden tentoongesteld met eni ge toelichting van de types. Bij enkele „botten" werd niet meld wanneer deze protot ondergebonden werden. Arresleden. duwsleetjes en ijsstep (moest je dan afze met spijkerschoenen?), een 1 ikaar stof en pikhout zijn getoond der toelichting van het gebi reig< Ter verklaring van het plksc een ten ls achter ln een vitrine encyclopedie opengeslagea wordt niet eens op geattend( dat het pronkstuk van de toonstelling, een paneel ruim één bij anderhalve mi met een wintergezlcht van h agcr jaar trstd irlijl wil van Ostade het kolfspel in bt brengt. vija Ocsi urge it v: d Schaatswedstrijden, meest Friesland (Harlingen en L< warden) worden overvloedig toond, maar er wordt niet meld wanneer er voor het e|ers om prijzen werd gereden, veelheid aan zichtbare lnfor tie. waarvan hier slechts klein gedeelte genoemd is. rfcgij, helaas een behoorlijke toel m tlng. De tentoonstelling laat werkelijk geïnteresseerde in jjj" kou staan sl£ Tot 31 december in de Frae asl* tnaborg in Slochteren, dl. t ml" 10-12 en 13-16 uur. ook tijden ISC feestdagen. trcr IC oor vai iMn op Bei en Arie Lieman. die in de voi cn eeuw op palels Het Loo we zaam was als decoratieschllck^ ls ook een bekwaam tópogj* fisch kunstenaar geweest, al hij zichzelf waarschijnlijk nwa' als zodanig hebben gezien. was geen Jan de Beljer, die in 18e eeuw her en der zwierf plekjes, kastelen en kerken v bei te leggen en dan ook nation 23 bekendheid verwierf. Maar in het bijzonder de topograf'-j van Apeldoorn en omgeving de 19e eeuw is Lieman van gn in betekenis geweest. Hij verva :ru digde enige honderden teken lie gen en aquarellen en ln mindt mate ook schilderijen. In Historisch Museum Marialust Apeldoorn is een vrij uitgebrel ;(c expositie aan deze figuur in schaduw gewijd lel Art r*. Een decoratieschilder, zeker 'sKonings dienst, was wel it anders dan een gevelschilden moet ook daarvan het vakmi schap niet worden onderscl Lieman (1816-1893). voorzag het paleis niet alleen plafoi deuren en panelen van oi tiek, maar verleende ook koetsen, calèches en arresli van de Oranjes van de schooi versieringen. In zijn vrije was hij echter op straat te den. schetsend en zo. Aan werk is te zien welk een machtige ontwikkeling het b dedorp Apeldoorn in een eei doormaakte Lieman tekende ln een realis sche stijl. Sfeervol, maar wa van romantiek. Zo leverde hij zijn manier een boeiende doc N mentaire van een overigens m je opwindend, maar wel mooi. li< lijk en vertederend Apeldoon Veel heeft Lieman op.Het L< geschetst: het palels en het Ou< Loo, het park daarachter, booi partijen, verschillende dlM I pel aangeduide bouwsels en boerderij van prinses Mariann it )n Ook de documentaire waan van dit werk moet in de loop d( jaren toenemen, temeer omdi a( het witte sprookjespaleis eigei lijk al niet meer bestaat. Het Lol wordt zoals bekend ln een vrot e| gere staat teruggebracht. Grol delen vertonen al de meer au ei thentieke bleekrode baksteei n waaraan het wel even wennen is Dl Historisch Museum Marialust Vereetsstrijderspark in Apd dooorn, tot en met 10 januai geopend op dinsdag tot en nu saterdag van 10-17 uur, op xoi dag en tweede kerstdag van 1 17 uur, op oudejaarsdag tot 1 uur. Het museum is gesloten fl eerste kerstdag en nieui jaarsdag. Arie Lieman: aquarel uit 1842 van de Hervormde Kerk aan de Dorpsstraat (thans Hoofdstraat) in Apel doorn. De situatie is dras* tisdch gewijzigd; de kerk be staat allang niet meer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4