In clownspak meelopen
op meesters verjaardag
Verrassende verbeelding
in kindervoorstelling
s
3j
1
ijfJ
H0TITIE
in
Improvisatoren
structurele problemef
Aan 'De zesde klas' ging uitgebreid research vooraf
Krokewit, het mannetje van Stavoren
En dan nog
Nieuwjaar met
70 blazers
Terugkijken
met de opera
yïü
Geen kiekjes
Uit met Kerst
en daarna
Niéuwe boekc
DINSDAG 23 DECEMBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Rlat Dlemer
HILVERSUM De gebeurte
nissen in „De zesde klas", de
zevendelige dramaserie die
iKON-televisie aan het begin
van de woensdagavond uit
zendt. zijn stuk voor stuk op
de werkelijkheid gebaseerd.
Aan het draaiboek ging
maandenlang research voor
al. Om het gewone leven van
alledag in zesde klassen van
christelijke basisscholen mee
te beleven werd „meegelo
pen" op vijf verschillende
scholen. Gekozen werd voor
een school uit de provincie,
uit de grote stad. op het plat
teland. in een middelgrote
stad. en onder de Moerdijk.
Verschillende types scholen werden
bezocht, die met vrije orde of die met
wat meer autoritair gezag. Veel mees
ters blijken nog autoritair te zijn. net
zoals ..Borstel" uit de serie. Als een
soort kwekeling, zoals dat vroeger
heette, heeft Mary Mlchon weken
lang achter in de klassen gezeten
..Gewoon kijken hoe de onderwijzers
met de kinderen omgingen, of ze open
stonden voor een spion', hoe kinde
ren elkaar behandelden en hoe ze
tegen de volwassenen aankeken
Maar ze bleef niet braaf in haar bank
je. Mary ging bij de research grondig
te werk. „Ik ging bij de onderwijzers
op visite. Was de meester Jarig dan
liep ik in een clownspakje over de
dijk. mee in de stoet, om van dichtbij
te zien hoe alles gebeurde en om
ruzietjes onderling mee te maken. Ze
merkten op den duur niet meer dat ik
ertussen zat."
Ouderavonden
„Ik kwam op ouderavonden en bij
ouders thuis om te kijken hoe het
daar was. Kinderen „kregen" van mij
ouders. Karakters vulde ik in Die
past bij die en die bij die. Kinderen
kregen vaders en moeders en leuke
of stijve broertjes en zusjes
Zo kwamen ook de onderwerpen voor
de serie uit het echte schoolleven
naar boven. Onderwerpen over Jaloe
zie. vriendschap, verliefdheid, eman
cipatie. ouders die gaan schelden,
kinderen die wel eens wat „pikken",
het overgaan naar een andere school.
Vorige week werd „Het briefje" uitge
zonden. Mary: „Ik viel net met m'n
neus in de boter toen ik in de klas
aankwam waar iets voorviel met een
liefdesbriefje. Ik ben toen de weg
teruggegaan van hoe is het zo ver
gekomen. Wie zijn de partijen En zo
kom Je altijd wel bij een branie of
meldengek in de klas terecht
Dezelfde authenticiteit geldt voor
„Het condoom", dat oudejaarsavond
wordt uitgezonden Meester „Bor
stel" gespeeld door Hein Boelen,
vindt dat het tijd wordt voor seksuele
voorlichting op school. Hij vergeet
echter de gevolgen voor een paar kin
deren van gematigde ouders en voor
Turkse kinderen uit zijn klas Mary:
„Die twee Turkse meisjes zaten er
echt"
Tehuiskinderen
Het verhaal over de konijntjes werd
door een onderwijzer verteld als een
anekdote. Daarbij moest er in „De
zesde klas" ook iets over tehuiskinde
ren komen. In „Het cadeau" dat mor
genavond (Ned. 2/zeven uur) wordt
uitgezonden gebeurt dat ook. Een
jongetje uit een kindertehuis wil zijn
zusje dat ergens anders woont een
mooi cadeau op haar verjaardag ge
ven: twee kleine konijntjes. Maar nie
mand begrijpt waar hij ze vandaan
heeft.
Genoemde voorvallen en bij elkaar
gezochte personen vormden samen
de synopsis, het basisontwerp voor de
zeven afleveringen, die de tekstschrij
vers Marianne Fennema en Rob
Erensteln tot scripten verwerkten.
Als verschil met haar eigen lagere
schooltijd ziet Mary Mlchon dat de
Jeugd van nu opener en sociaal vaar
diger is. De kinderen leren op dat
gebied veel meer dan vroeger. Zo
maakten ze spreekbeurten mee over
onderwerpen die varleerden van
drugs tot prostltuées in de Utrechtse
straat van Amsterdam. Maar ook in
de emotionele sfeer is veel veranderd.
De kinderen geven veel meer uiting
aan hun emoties. Ze spreken veel
makkelijker over bepaalde zaken in
het openbaar waar je het vroeger
liever onder vier ogen over had
Zo kan de serie „De zesde klas" voor
10
Je doet iets en daar ben je bant
iet! I da
Als Je speelt denk dan aan i
eigen leven
Terugkomend op haar eigen aa
de voorbereiding, legt Mary B|
een enorm enthousiasme aan 4 igc
„Research voor televisie zou ee nalc
moeten worden. Het is een metl) |(r(
die Je moet kunnen leren
Methodiek
Mary Mlchon
ouders een programma zijn dat hun
de ogen opent hoe kinderen op school
met elkaar omgaan en ze zullen vra
gen stellen als zou het kind dat ook zo
hebben. 8teeds blijkt dat er nog een
hele grote schelding bestaat tussen
de wereld van het kind en die van de
volwassene.
Schoolkinderen
Werken met een complete schoolklas'
zoals in „De zesde klas" gebeurt is
iets geheel nieuws in ons land. Het
spel wordt gedragen door 23 school
kinderen in de leeftijd van twaalf tot
vijftien jaar. Amateurs dus, die voor
een deel ook bij de research op de
scholen en tijdens toneelstukjes en
klassefeestjes werden ontdekt.
Voor de spelregle werd Nancy Gould
aangetrokken. Algehele regie berustr
te bij Trudy van Keulen. Nancy deed
haar ervaringen op bij het kinderthe
ater in Amerika, waar het erg popu
lair is. Nederland is op dat gebied
slecht ontwikkeld. Mary: ..Als Je bij
voorbeeld Klaas-Jan. de dader in
„Het Briefje" ziet dan kun Je de emo
ties van z'n rug aflezen als hij de
schuldbekentenis op het schoolbord
schrijft. Op zulke emoties heeft Nan
cy heel lang gewerkt, in de trant van
ildr
di
De methodiek van vragen steil [t d
op zo'n manier aanwezig zijn i
vergeten waarvoor je komt. Je
je een sociaal gedrag eigen mak
denk dat er een theoriestudie
stellen zou zijn, net zoals v<^(
search voor Journalistiek. De u
siteiten kennen toch ook het va
onderzoeker."
»s
Oepokt en gemazeld in de pn an
heeft ze er in de loop der Jaren u Da
vak van gemaakt, begonne: ,.s
jeugdprogramma's van IKON t
„Heeft de regen een vader". E< se
derwerp daarin was: „M'n zu ion
gestorven" of .M'n vader zit cn
gevangenis". „Voor het eerste 1,0,
maandenlang rouwadvertentli
Trouw gevolgd, en mensen a
schreven of ik op visite mocht ki lijl
Je begon maar te praten en dan]
men de emoties los ais: Weet u
de eerste bent die er zo gewoon!
praat. Aan zulke reacties heb ÜPP
gehad." me
i nn<
door André Rutten
AMSTERDAM De nieuwe kindervoorstelling van het Amsteltoneel. „Krokewit, het
mannetje vn Stavoren", die tot en met 27 december in het Nieuwe de la Martheater gespeeld
wordt, is met een leuke, vindingrijke fantasie op het toneel gebracht.
Kleurige decors, van Herman van El-
teren. die toch een niet zo kleurige
werkelijkheid tekenen, even door de
verbeelding opgefleurd. Snel en bijna
terloops verwisselbaar. Verlevendigd
door mooie bloemen, die de hangende
kopjes kunnen heffen, tortelende
duifjes, door een grote kater beslo
pen, trippelende muisjes, fladderen
de vlindertjes, zwemmende vissen
allemaal door Felke Boschma ge
maakt. samen met Enny Verhaak, die
ze op de Juiste momenten laat ver
schijnen en bewegen Zelfs een grote
slak. die met het huisje op de rug
langzaam tegen een muur op kruipt
Ark
Die muur is de achterkant van het
huis van meneer Krokewit, dat met
de voorkant aan de Achtergracht
staat. In zijn achtertuintje Is hij een
schip aan het bouwen, een soort ark
van Noach. Hij verzamelt er dieren
op, die met hem de vervuiling van de
stad en de natuur willen ontvluchten,
op zoek naar een plek waar aarde,
water en lucht nog schoon zijn. Zoals
De beroemde, van oorsprong Euro
pese familie Von Trapp is in het afge
lopen weekeinde bij een brand haar
bekende huis in Stowe. in de Ameri
kaanse staat Vermont kwijtgeraakt
De Zwitserse familie kon bij deze
brand gered worden, maar onder de
gasten vielen een dode en enkele ge
wonden. Het huis zowel als de familie
leverde inspiratie voor de succesrijke
film The Sound of Music waarin Julie
Andrews de hoofdrol had.
In New York is op 90-jarige leeftijd
de journalist en toneelacteur Mare
Conelly overleden. Connelly, pseudo
niem van Marcus Cook, schreef sa
men met George Kaufman een reeks
Broadway-successen, waar onder
Beggar on horseback en Merton of
the Movies, maar de meeste bekend
heid verwierf hij door zijn toneelstuk
Orazige welden dat goed was voor de
Pvillitzerprijs
De Martinus Nijhoffprljzen 1981
voor vertalingen zijn toegekend aan
Erika Dedinsky (vertalingen van poè-
$e uit het Hongaars). Tom Eekman
(Russisch) en Philippe Noble voor
diens vertaling in het Frans van Het
land van herkomst van Edgar du Per
ron. De prijzen, 7500 gulden groot,
borden op 30 januari uitgereikt.
Speciaal vandaag
vroeger ook in de stad. waar hij nu
woont. Wat voor een troep hij zelf
maakt blijkt hem volledig te ont
gaan. Dat klopt ook met de les, die in
het slotlied wordt gegeven, terwijl
alle spelers met grote bezems de tuin
schoonvegen: laten we in leder geval
onze eigen rommel opruimen
Niet eenvoudig
Zo eenvoudig stelt Mies Bouhuys. die
het stuk geschreven heeft, het pro
bleem van de milieuvervuiling oven
gens niet voor. In tegendeel, zij
brengt de verschillende facetten er
van ter sprake, verpakt in het ver
haal. niet alleen van meneer Kroke
wit (Oer 6mlH Ook van de walrus
(Ad van Oessel), een weliswaar ver
geetachtig, maar verstandig-goed-
moedig dier Van buurman de profes
sor (Jan Staal), die een mens probeert
te maken, ongevoelig voor alles en
dus ook voor vervuiling, wat neer
komt op een robot. Van buurvrouw
mevrouw Van Zon (Rlny Blaaser). die
met borden en spandoeken tegen ver
vuiler Krokewit ageert. Van de Jour
nalist (Ed Bauer), die om achter het
nieuws van Krokewit en van de pro
fessor te komen eerst ais politie
agent, vervolgens als burgemeester
optreedt, wier houding tegenover de
stadsproblemen daardoor even ter
discussie komt. Van de twee meisjes
(Marijke Jaburg en Yvette Wijsman),
die door de voorstelling dartelen. En
van de robot (Martin Simonls) na
tuurlijk
Het wordt onder regie van André van
den Heuvel, met muziek en goed ge
zongen Liedjes, gecomponeerd door
Joop Stokkermans, onder diens lei
ding door een orkestje op de band
gezet, op dansjes gemaakt door Lieke
de Leeuw, mooi lichtvoetig gespeeld.
Het verhaal is nogal ingewikkeld, om
dat het probleem genuanceerd be
handeld wordt, en ook omdat de ge
schiedenis van het Vrouwtje van Sta
voren wordt uitgebeeld, om uit te
leggen, waarom Krokewit het manne
tje van Stavoren heet.
door Frlts Lagerwerf!
DELFT/AMSTERDAM Op het vlak van de Nederlakur
geïmproviseerde muziek waren de afgelopen dagen twee
sentaties van belang: het concert van het Guus Jan.
septet betrof voor de stichting Smpr een echte première ei
optreden van de groep Vijf, in het Stedelijk Museum Am 11
dam. was een drukbezochte hernieuwde kennismaking, pi
Alle figuren op en bij de boot van Krokewit, het mannetje van
Stavoren r*. n*rn tube*
Guus Janssen, die onlangs de gemoe
deren in Donaueschingen met zijn
nieuwe stuk Toonen nog danig in
beroering wist te brengen, had voor
zijn improvisatie-ensemble hoboïste
Maud Sauer, trombonis te-violiste
Anne-Marie Roelofs, de saxofonisten
Paul Termos en Ab Baars, alsmede
contrabassist Roel van der Weide en
drummer Wlm Janssen uitgenodigd.
Dit septet speelde in het sfeervolle
Delftse Waaggebouw een mengeling
van composlUes en improvlsaUes.
waarbij voor de spontane invallen
van de groepsleden ruimschoots
plaats werd gemaakt
Aldus ontstond een optreden met
scherpe contrasten in de ensembles
en de muzikale structuren. Er werd
geïmproviseerd door het trio hobo-
vlooi-contrabas, door de saxofonisten
en de drummer, het ritme werd volle
dig vrijgegeven of swingend in vieren
gehouden, stemmige harmonische
momenten uit de salon werden afge
wisseld met schrille dissonanten uit
het meer eigentijdse idioom, kortom
aan variatie was absoluut geen ge
brek.
Twee stukken vielen in posltiei
op. Janssen speelde op piai
sprankelend staccato een sol< i]
uitgewerkt met humoristisch
merkingen over ..mijn laatste p
gejongleer met opspringende U
en korte hommages aan Theli
Monk en Mlsha Mengelberg. D;
kwam een tango-bolero met gep
neerde salonswing en frenetie
piep tot slot. In feite was dit
H
nl
een wat magere oogst van een tfu£
volle groep, die hier maUg ingi
leek. die de strakke hand 1
leider ontbeerde en die. wat no
meest tegenviel, weinig strueti
de solistische bijdrage wist
brengen
1
Een special in Hier en Nn
over de misdeelde kinderen
van Bethlehem. Drie jaar gele
den maakte de NCRV een film
over Bethlehem. Naar aanlei
ding daarvan kwam veel geld
binnen. Na blijkt dat er nog
steeds te weinig geld is om de
kinderen te helpen.
Ned. t I 21.50
Ouder worden we allemaal,
handelt deze keer over een ta
boe: onderen en seksualiteit
Een directrice van een Delfts
bejaardentehuis, een gynaeco
loge en een psycholoog, spre
ken erover.
Hilv 2 /10.30
Fruitautomaten, de eenar
mige bandieten; programma's
met „verslaafden", horeeaper-
soneel, fabrikanten van speel
automaten. Vereniging Auto
matenhandel Nederland en
wat zegt de wet hierover. Nog
maar een joetje pieken, siga-
Hilv. 2 13.30
Met groot materieel rukt het Ne
derlands Blazers Ensemble op de
eerste dag van het nieuwe Jaar uit.
om in het Amsterdams Concertge
bouw zijn Nieuwjaarsmatinee
<15.00 uur) te spelen. Een traditie
onderdehand, want het geschiedt
voor de tiende keer in successie.
Een concert waar Jong en oud met
graagte naar uitkijkt, omdat het
NBE in de negen voorgaande Ja
ren steeds op verrassende wijze
het nieuwe jaar opende. Op gezag
van Bernard van Beurden hebben
we zitten zingen. Koot en Ble
sprongen een ander Jaar satirisch
door muzikaal Nederland en
Frans Brüggen wist van het eer
biedwaardige orgel in het Concert
gebouw een soort spookhuis te
maken En bij dat alles toeterden
de NBE'ers dat het een lieve lust
was. Rotterdam heeft ook enkele
jaren mogen genieten van dit
schoons, maar komend keer gaat
het groot materieel richting
Utrecht; op 4 Januari om 11 uur als
koffieconcert In Muziekcentrum
V redenburg
Met groot materieel, d.wz. 70 bla
zers, acht slagwerkers en één pia
nist. Dit woud van pijpers is nodig
voor de Grande Symphonle funè-
bre et trlomphale die Hector Ber
lioz in 1840 afleverde ter viering
van de tiende verjaardag van de
revolutie van 1830. Het uitgebreid
NBE speelt ook zelden gehoorde
werken van Florent Schmitt (een
Frans componist, 1870-1958. die
zeer veel schreef voor blaasorkes-
ten). Olivier Messiean (Les cou-
leurs de la cité celeste, oftewel De
kleuren van de hemelse stad) en
Louis Andrlessen (8ymfonieên der
Nederlanden). In deze werken ko
men bijzondere blaasinstrumen
ten voor die bulten de gangbare
orkestbezetting vallen, zoals con
trabasklarinet, althoorn en pavil
ion chinols. Lucas Vis dirigeert dit
geheel. Toegangsprijs in Amster
dam 10 gulden, in Utrecht 6
gulden
Op de valreep van 1980 biedt de
Nederlandse Opera 8tichtlng haar
Opera-Jaarboek 1979/80 aan. het
eerste sinds Jaren. Het is ln de
eerste plaats een kijkboek van
dertig pagina's, met een keuze uit
de vele foto's, die Jaap Pieper, de
vaste fotograaf van de Opera
8tlchtlng, rond Iedere première
maakt. Soms erg mooie platen, ln
aanmerking genomen de vaak
kommervolle belichting die regis
seurs en decorontwerpers over het
speelplan laten schijnen en die bij
de generale repetities meestal nog
niet goed ingesteld ls.
Het ls leuk bladeren ln dit boek
werkje, met goed formaat (22'/.bij
23 /i cm) en dat doorschoten ls met
wat tekst; een heel openhartige
terugblik van Franz Marijnen bij
voorbeeld, die de eerste regie van
dat seizoen deed: Der fliegende
Hollander. Het was ook de eerste
opera-regie van deze toneelregis
seur. HIJ schrijft: „De muziek, de
zangers, en wat voor zangers
soms. de gulheid waarmee dingen
gebeuren binnen de opera en de
atmosfeer die ontstaat als Je
werkt met mensen die stuk voor
stuk van hoog professioneel ni
veau zijn, maken veel momenten
binnen zo'n produktieproces on
vergetelijk." Ook een heel sympa
thiek interview met Cristina Deu-
tekom („Nog altijd voel ik het pu
bliek zitten als het doek opgaat
Allemaal vrienden. Dat ontroert
me elke keer weer")
Fascinerend de foto's bij de pro-
duktle van Elektra (8trauss) met
het fantastische decor van Wll-
frled Were en het Ijzingwekkende
optreden van Anny Schlemm als
f„f f
V
E£Ü
i f
=jfc
f
Ui
door Frans Straatman
Klytamnestra. En bij de prenten
van Thljl. hoor Je John Bröcheler
weer dat fameuze lied zingen:
Slaet op den trommele van dire-
domdelne. Aan het einde van het
boek een volledig overzicht van de
rolbezettingen Heel handig. Ho
pelijk maakt de Stichting van de
ze uitgave een gewoonte. Voor
12,50 gulden te koop ln de Stads
schouwburg Amsterdam en ln het
Circustheater Schevenlngen.
De omslagfoto van het Operajaarboek
maar het ls ook te bestellen bij de
Opera Stichting, Korte Leidse-
dwarsstraat 12. 1017 RC Am
sterdam
WIJ hebben onrecht aangedaan,
want er kwam een brief binnen
van Cor Boer. mede-auteur van
het foto-boek Orgels ln Amster
dam. deel 1. In de kritische bespre
king daarvan ln Notitie van 4 de
cember meldde lk over dat boek:
„Het bevat 61 soms buitengewoon
fraaie kiekjes van alle pijporgels
etc." De heer Boer ls het met de
kwalificatie „kiekjes" niet eens.
want „kiekje ls een woord ge
noemd naar de Leldse fotograaf
Kiek. voor snel en achteloos geno
men foto's, afgedrukt op klein for
maat." Van Daele (Oroot Woor
denboek der Nederlandse Taal.
1976) komt niet verder dan ama
teurfoto. gelegenheidsfoto" Nu ls
de maker van de orgelfoto's. Theo
Proeskle, amateur, maar dan wel
een héél goeie. Ook al zal niet
iedereen zo encyclopedisch reage
ren als Cor Boer, om mlsveritan
den te voorkomen: de foto's ln
Orgels ln Amsterdam meten 20 bij
25 centimeter, werden met zorg
genomen en afgedrukt, en geven
ln sommige gevallen buitenge
woon fraai de Instrumenten weer.
Cor Boer schrijft dat de uitgever
er niet aan denkt om een door mij
bepleit vijfde deel uit te geven met
teksten ter aanvullende Informa
tie. Jammer, het zou dit project
- van vier foto-boeken waarin alle
bestaande en verdwenen orgels
van Amsterdam zijn vastgelegd,
voor breder publiek toegankelijk
maken.
Vier vrije dagen in de kersttijd:
wat gaan we met onze vrije tijd
doen. Concertzalen en schouwbur
gen bieden Interessante tijdspas
sering waarvan wat voorbeelden
in vogelvlucht:
Op Eerste Kerstdag: het kerstcon
cert door het Concertgebouwor
kest om 14.45 uur. waarvoor u
thuis kunt blijven, want de tv
zendt dit programma uit (het ge
luld komt tezelfdertijd vla de ra
dio stereo in de huiskamer). In
Den Haag speelt De Haagse come-
die diezelfde middag (14 uur) ln de
Kon. 8chouwburg Midzomer van
Julian Mitchell en 's avonds (20.15
uur) Axnadeus (over Mozart en 8a-
llerl) van Peter 8haffer
Op Tweede Kerstdag:. Amster
dam Concertgebouw om 11.30 uur
Albert de Klerk orgel en Han de
Vries hobo. Om 14.30 uur het Ne
derlands Kamer Orkest o.Lv. Kees
Bakels met als soliste de Hongaar
se sopraan Sylvia Sass. Het Neder
lands debuut van een 30-jarlge
zangeres die drie Jaar geleden in
Parijs al uitgeroepen werd als „de
nieuwe Callas." ZIJ zingt aria's van
Mozart en Van Beethoven. Ditzelf
de programma wordt herhaald ln
Rotterdam, Doelen op 27 decem
ber als Kerstmatinee (14.30 uur)
en ln Den Haag, Congresgebouw
op 29 december (20.15 u). Op
Tweede Kerstdag 's avonds ln het
Concertgebouw Amsterdam het
traditionele kerstconcert door het
Amsterdams Phllharmonlsch. dat
de volgende avond herhaald
.wordt in Rotterdam. Doelen, ln
Rotterdam in de Schouwburg
speelt het R.O.-theater tijdens de
kerstdagen „Toen nam de hemel
ook de vrouw" (20.15 uur).
De Stadsschouwburg Amsterdam
biedt een zeer afwisselend geheel
Op 23 december om 20 uur en op
28 december om 14 uur Mozarta
opera Le Nozze dl Figaro, een aan
trekkelijke. nieuwe voorstelling.
Het Nationale Ballet danst vier
maal een programma met ballet
ten van Michael Foklne, choreo
graaf bij de legendarische Ballets
Russes: op 24 december 20.15 u..
25 december 14 en 20.15 uur en 27
december 20.15 uur. Op tweede
kerstdag speelt het Publieks thea
ter tweemaal Bertold Brechts
stuk .Mijnheer Puntilla en zijn
knecht": om 14 en 20.15 uur.
Het Circustheater Schevenlngen
presenteert op 3 en 4 Januari om
20.15 uur Lehars operette Der Za-
rewltsch. Het ls een gastvoorstel-
llng door het Wiener Operetten-
Theater. De directie van het Cir
custheater meldt ln haar commu
niqué dat deze Zarewltach ln een
eersteklas bezetting gebracht
wordt.
Het Nationaal Jengd Orkest
maakt een toemee langs Haarlem
(Concertgebouw 29 dec Lelden
(Stadsgehoorzaal. 30 dec.) en Rot
terdam (Doelen, 31 dec.. 12.45 uur).
Onder leiding van Adam Gate
house spelen de jeugdige muzi
kanten van dit uitstekende orkest
Romeo et Juliette van Berlioz.
Sheherazade van Rimski-Korsa-
koff en Ouverture FrelschQtz van
Von Weber
Musici uit de klassieke hoek h#lei(
wel vaker moeilijkheden bij vc
vrije improvisatie, maar nu ha
een gelauwerd Jazzsaxofonist i
Baars betrekkelijk weinig lnbre
vrije passages gaat het toch oi D c
balans tussen emotionele geg me
en de stilering daarvan. Nu was
overvloed aan modieus avant
disme bespeurbaar: gepiep, geb 'aB
de saxofoons, nerveus geriedel,
beltonen en richtingloos gep
dat veel van een vrljetljds th< ~r
weg had. Men kan waardering J**'
ben voor dit gezoek, lk wil oo
eens wat resultaat horen 1
wo
bh
De
Bluesvorm
De groep Vijf. bestaande uit t ul[^
saxofonist Rlnus Oroeneveld .ye
trombonisten Joep Maessen en
van Ulsen, contrabassist A
Dooyeweerd en Martin Bunje
kommerde zich aanmerkelijk rr
om een avontuurlijke aanpak,
concert stond de verfijnde
vorm. zoals die vooral door Cl r'
Mlngus werd gehanteerd, eer
Dit resulteerde ln enigszins g(
zuchtige voorspelbare muziek,
vrolijke compacte thema's aan 1
en eind van de soli. Hoewel de i
balanceerde ritmetandem D vr
weerd-BunJes hier elegante co
ren voor Improvisatie aangaf, t
de solobeurten van de blazen j
van het niveau dat hier ver ICl
mocht worden.
ut
Niet alleen mankeerden zij teel "er
maar ook ontbrak het hen aai les
vermogen om chorussen persoi 001
op- en af te bouwen. Onorlglm
met liters valse lucht la Shi
Ben Webster was het saxofi
krampachtig en zeker niet
Mlngus-idioora behorend de bl
van de twee trombonisten. Joi
derlandse improvisatoren lijl
het ogenblik onzeker en wat oi
ciplineerd.
Van uitgeverij de Arbeiden
Amsterdam zijn de volgende boj|
De bierkaai, handelend over 1
derlandse Uteralre-bedrljf in del
1979 en 1980, ls van J. Brouw
blz 28.50). Averechts
Komrlj (320 blz 29.50) 8oni
van R. D. Lalng (66 blz 17.31
katjes tekeningen van Stfl
26.50).
Vlinders in je balk, ls het verhei
een eerste liefde, verteld d<X
Fehrmann en P. Welsmann Uit|
loom. Odijk. 137 blz 14.50.1
Wie tal cessen of ik gesond i
ben?, Tijdschrift Spelinf. Uitfl
notten Tilburg. 108 blz. - 10.-.
aalnummer over de grenzen I
religie en gezondheidszorg, gek!
heiligheid, christelijk geloof enl
telljke gezondheid, maatschap
werk en godsdienstige mlsvoi