Geen bekeerlingen, maar smaakmakers Joodse bruiloften zo luidruchtig De zomerprogramma's liggen voor u klaar! Rabobank Q Moeilijke tijd voor evangelisatiewerk ssS Profeten, vroeger en nu Trouw I Pater Ton Storeken in Marokko VAN DA Wanneer integratie uitblijft: Problemen Ds. Van den Berg uit Geref. Gem. in Nederland Lozen of loslaten ;u' VOORBIJGANG l ar Wie het eerst boekt, boekt het best. MAANDAG 22 DECEMBER 1980. TROUW/KWARTET door Haro Hlelkema FES De stem van Udo Jürgens galmt door de hoge hal van de pastorie. De liede ren van Corry Konings klin ken smartelijker dan ooit. En ondertussen werkt pater Storeken aan zijn preek. Over „les riches et les pau- vres" zal hij het hebben, over rijk en arm. Udo Jürgens zorgt voor de inspiratie: „Zeig mir den Platz Toon me de plek waar alle mensen elkaar begrijpen en de liefde niet tenondergaat". Het is even wennen In het hartje van Marokko, in de oude koning- stad Fes. Je stapt er zomaar een stukje West-Europa binnen. Een an dere wereld, de pastorie van de rooms-katholleke Franciscuskerk, de cassette-recorder met Schlager- muzlek, de Limburgse pastoor in spijkerbroek, het koele bier, het pompeuze kerkgebouw. Inderdaad, twee werelden. Terwijl Storeken zich opmaakt voor de mis van zaterdagavond, roept zijn „col lega" de imam van een enkele honderden meters verderop gelegen moskee de moslims op tot gebed. En als de rijken en de armen in de Egllse St. Francois aan de orde ko men, zit bulten de poort een bede laar en houdt de hand op. Ton Storeken, 34 Jaar, is in septem ber pastoor in Fes geworden, nadat hij een aantal jaren als kapelaan in de Marokkaanse hoofdstad Rabat, heeft gewerkt. Hij heeft zo'n drie duizend parochianen, hoofdzakelijk Fransen die in scholen of de univer siteit doceren. Hun kerkgang Ls nauwelijks frequenter dan we hier gewend zijn. Ruim honderd mensen zitten er die zaterdagavond onder het gehoor van de Zuldllmburgse pater en diens assistent, een Franse arts die in de medina (oude stad) van Fes z'n praktijk heeft Orgel Er wonen nogal wat religieuzen in de stad en door hun aanwezigheid is het ontbreken van een orgel nauwe lijks merkbaar. A capella zingen ze, het klinkt fraai. De aanschaf van een orgel is te kostbaar en voor een plano zou er steeds een stemmer uit 8panje over moeten komen. Terwijl twee grote windblazers vóór in de kerk ons frisse lucht toe wui ven, preekt 8torcken: „Zalig zijn de armen in de Heer". Het collecte- mandje dat vervolgens rondgaat, wordt slechts gevuld met klinkende munt. Boos kwakt het vrouwtje dat voor het collecteren is aangesteld, het mandje onder het altaar. Ze vindt het maar niks dat die kersver se pastoor het oude mandje heeft afgekeurd en zelf een nieuw exem plaar heeft aangeschaft. Even later windt ze zich nog meer op en stiefelt schielijk de kerk uit. de deur met kracht achter zich dicht gooiend. De christelijke gemeente van Fes wordt steeds kleiner. Toen Stor- ckens voorganger vijf Jaar geleden naar deze, wel eens als hoofdstad van de islam genoemde stad kwam, waren er nog twee keer zoveel zielen als nu. De Fransen worden steeds meer vervangen door Marokkanen, het aantal „gastarbeiders" in Ma rokko neemt af. „Als het zo door gaat, kun Je de tent hier over een paar Jaar wel dicht gooien", zegt Storeken. „Als Je tenminste vast houdt aan het verzorgende pasto raat Maar ik voel me te Jong om hier voor hekkeslulter te spelen. Ik ben hier niet gekomen om straks de haren over de vraag of Jezus nu wel of niet de zoon van God is. Die vraag hoeft niet ónder tafel gescho ven te worden, maar Je kunt beter eerst praten over wat Je gemeen schappelijk hebt. Je kunt elkaar erkennen in een gezamenlijke hoop op een betere toekomst." Deskundig Ton Storeken verlaat zijn pastorie, een het hart van Marokko. stukje West-Europa in sleutel onder de mat te leggen en de deur dicht te trekken." Aan de basis Ton 8 toreken gelooft dat er voor hem wel werk is in Marokko. „Ik geloof dat de islam en het christen dom elkaar enorm kunnen verrij ken; in Fes moeten we laten zien dat dat aan de basis mogelijk is, dat Je als doodgewone doorsnee-men sen elkaar erg veel kunt zeggen. Gods openbaring is geen affaire die alleen de christenen kunnen claimen." Er zijn nog maar weinig mensen te vinden in Marokko, die zich als christenen solidair willen verklaren met de Marokkanen, die zich willen vereenzelvigen met het land en het milieu, zegt Storeken. „Als christen denken we allemaal dat we iets te vertellen hebben. Ons iets léten ver tellen valt ons erg moeilijk. WIJ me nen dat het christendom en de wes terse cultuur een hogere stap van beschaving vormen. We zullen ons eens moeten gaan trainen in het tonen van bescheidenheid. We moe ten andere culturen leren liefheb ben, de taal leren kennen, ons voor de muziek open stellen, de geschie denis bestuderen, de beschaving se rieus nemen. Binnen de parochie moeten we daaraan gaan werken. Die sfeer van bescheidenheid en be langstelling moet merkbaar worden." Pas dan is het mogelijk om met de islam werkelijk tot een dialoog te komen, meent 8torken. „Als we nu om de tafel gaan zitten, vliegen we elkaar binnen een half uur in de Een volgende etappe voor de kleine christelijke gemeente van Fes ls volgens Storeken het naar „bulten" brengen van het standpunt ten op zichte van de islam. Naar Nederland toe, bij voorbeeld. „Er wordt geen enkele hygiëne in acht genomen, als er in Nederland over de islam wordt gesproken. Sinds de gebeurtenissen in Iran is iedereen maar deskundig op dit gebied: typisch de Neder landse volksaard om van alles iets af te weten. De islam is Noord- Afrika, dat zijn Arabieren, rouw- douws dus. De vreemdelingenhaat krijgt vervolgens de vrije hand. Als kerk in een moslim-gemeenschap kunnen wij zeggen: het ls niet zo, het kan anders! We hebben heel wat voorbeelden, waaruit blijkt dat de 'islam zich over het algemeen netjes heeft gedragen ten opzichte van het christendom. De islam heeft het christendom gerespecteerd. Scènes als de Spaanse inquisitie heeft de islam nooit gekend." Storeken vindt dat de christelijke gemeente de eerste stap moet doen naar een betere relatie met de is lam. „Wij moeten als eerste de hand uitsteken; dat mag Je van navolgers van Jezus wel verwachten. De mos lims hebben tot nu toe alleen maar de hand moeten óphouden; de gast arbeiders zijn er een levend bewijs van. Een land als Marokko heeft altijd een knieval moeten maken om enigszins aan de bak te kunnen komen. Marokko is niet altijd over rompeld door de christelijke we reld: de dikke winst ging altijd naar Europa. Dat ls nu nog zo, misschien minder openlijk dan in de koloniale periode. Als het minder gemakke lijk gaat, dan zijn moslims „die smerige sjeiks met hun veelwijve rij". Men maakt zich zo druk om het feit dat de Arabische wereld kritiek had op de film „De dood van een prinses" en dat de olieprijzen wor den opgedreven. Maar wordt er wel eens gewezen op het effect van het oliebezlt voor de gezondheidszorg of het onderwijs? Nee, men ls op z'n teentjes getrapt." „Wij christenen zijn gewend aan het tonen van charitas." zegt Storeken. „Wij willen met het pannetje soep rondgaan en zeggen: eet maar eens lekker. Maar als er iemand naast ons komt zitten en het zelfde wil eten als wij, dan accepteren wij dat niet Men wil de charitas beleven, het geweten sussen, maar de ander niet als gelijke naast zich hebben." In een scriptie op de hogeschool voor theologie en pastoraat in Heer len schreef Storeken een aantal Ja ren geleden al dat de houding van de christelijke gemeente in Neder land tegenover een andere cultuur en zeker de Arabische meestal net zo negatief ls als die van de Nederlandse samenleving in haar geheel. „Het ls een uitdaging voor de kerk om daar verandering in te brengen en nu eens te laten zien dat ze bestaansrecht heeft." Het laatste wat Storeken in zijn Marokkaanse pastorie dan ook wil is het ouderwetse bekeren. „Chris tenen mogen geen Marokkanen be keren; anders verliest de Marok kaan zijn nationaliteit. Het is trou wens een zegen dat ik niet hoef te bekeren. Wij kunnen echter wel pro beren het zout der aarde te zijn, smaakmakers zonder de hele zaak tegelijk te willen verzouten. Die pre tentie hebben moslims ook. Daarin moeten we elkaar zoeken", besluit 8torckea fEF ZENDING IN NEDERLAN^rlai .ten .om onder alle volkeren me ,on* brengen tot de gehoorzaamhf het geloof (Romeinen 1 vers 1-7) idei nat ran i Paulus begint zijn brief aan d J,fr christenen in Rome met iets t schrijven over zijn eigen roep apostel. HIJ is door God besti &v een bepaalde dienst, nl. de dii het evangelie, dat vroeger ooi iarl' verkondigd ls. maar dat nu to t0171 inhoud heeft de zeer concrete boodschap aangaande Jezus. r>acl moet hij daarmee doen? Hier 't heel compact: mensen bren de gehoorzaamheid van het g AMERSFOORT (PNHK) De hervormde bond voor Inwen- dinge zending op gereformeerde grondslag (IZB) verwacht een moeilijke tijd voor zijn evangelisatiewerk, als de plaatselijke gemeenten zich hun evangellsatorlsche roeping niet beter bewust worden. „Wanneer het evangelisatiewerk niet geïntegreerd wordt in het geheel van de gemeenten, zal het nog meer dan nu al het geval ls, bestaan uit goedbe doelde, enthousiast verrichte, indivl- euele werkzaamheden, die wel tal van mensen tot zegen zijn, maar onvol doende bijdragen tot de obpouw en .het functioneren van het lichaam van Christus in de wereld van nu, aldus de IZB in zijn Jaarverslag over 1979. De gemeente komt zo ln een onvrucht baar Isolement. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Lefdee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraal 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) iel 010-115588 (redactie) tel. 115700 (ur- REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel. 070-469445 tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Heag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand f 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101,90 Per /aar f 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag urn vrijdag. Op zondag van 18-20 uw telef 020- 5622797 020-5626262 ot schrrfteli|k aan Mim-Adv. afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen. De IZB heeft 19 evangelisten ln dienst ln 20 gemeenten. Zij houden zich bezig met evangelisatorisch-pas- toraal werk (krlngwerfc, kinder- en Jeugdevangellsatie door middel van clubs en koffiebars, lectuur- en be- zoekwerk), toerusten en begeleiden van medewerkers in het evangelisa tiewerk en het meehelpen aan de be wustwording van de gemeente inzake haar evangellsatorlsche roeping. De evangelisten krijgen in hun dage- Van een onzer verslaggevers GOUDA Na ds. Ar Wink te Veenen- daal en ds. J. de Groot te Rijssen heeft nu ook ds. A. van den Berg te Gouda zich met zijn gemeente losge maakt van het kerkverband van de gereformeerde gemeenten in Neder land. Het is nog niet bekend, of deze predikanten zullen trachten een nieuw kerkverband te stichten. Hun aanhang wordt op 2000 tot 2500 men sen geschat Deze week is de 550 zielen tellende oud-gereformeerde gemeente van Doetinchem uit het kerkverband van de oud-gereformeerde gemeenten in Nederland getreden. Deze gemeente wil zich aansluiten bij de gerefor meerde gemeenten. Kerstliederen, een bundel (met mu ziek) samengesteld onder redactie van J. D. van Laar. Uitg. Callenbach, Nljkerk. 151 blz - 37.50. Territoriale decentralisatie, van dr J. L. M. Hakvoort Uitg. Van Gorcura, Assen. 258 blz 37.50. Moeilijke tijd voor evangelisatiewerk nomen uit B&ndchen „Theologeien"). (Via „Voorlopig" overge lijks werk te maken met de proble men die overal in de maatschappij spelen: echtscheiding, eenzaamheid, zelfmoord, verslaving, woningproble men, werkloosheid. .Lang niet altijd zijn instanties voor maatschappelij ke hulpverlening in staat adequaat op de problemen in te gaan, soms niet door overmacht, soms ook niet door de uitgangspunten die men hanteert Van de evangelist wordt dan ver wacht dat hij wèl kan helpen kan. Vaak is echter niet méér mogelijk dan erbij zijn, luisteren en het weini ge doen dat gedaan kan worden." De grote geestelijke noden die de evangelisten aantreffen, wijt de IZB aan het wegsluiten van de kennis van de bijbel, waardoor mensen hun heil zoeken in oosterse godsdiensten en dergelijke. Van onze kerkredactle UTRECHT BIJ uitgeverij „De Ploeg" (gevestigd Nieuwe Gracht 23) te Utrecht en goed voor publikatles •uit de vrijzinnig-protestantse krin gen) is verschenen: „Profeten, vroe ger en nu", een zestig pagina's teilend boekje, dat de voordrachten behelst, welke gehouden zijn op een ln sep tember te Utrecht gehouden sympo sium. Dit symposium viel in het ka der van de algemene vergadering van de vereniging van vrijzinnige her vormden. Ds. W. H. 8tenfert Kroese, secretaris der vereniging, voegde een samenvatting van de discussie toe. De vereniging koos het onderwerp „Profeten, vroeger en nu" „op een moment waarop tegengestelde e- thlsch-politleke stellingnames het keuzeproces in onze samenleving sterk bemoeilijken". De sprekers wa ren: de Leidse oudtestamenticus prof. dr. M. J. Mulder („Proferen van vroeger"), de Leidse chemicus prof. dr. C. J. F. Böttcher („De rol van wetenschap en technologie") en de Leidse godsdiensthistoricus prof. dr. L Leertouwer („Het schaarse woord"). De Wageningse plantenfy- sioloog dr. Ir. L. C. van Loon schreef een korte inleiding. Deze tekening komt nlt „(M'n oudere) Lozen of (m'n kinderen) loslaten", een 77 pagina's tel lend boekje, dat werd samenge steld door de Stichting Levens vorming Jeugd en Jongeren Bis dom Den Bosch, in samenwer king met De Horetlnk te Amers foort. Het biedt verhalen uit de praktijk van alledag over hoe oudere en kinderen met elkaar omgaan, en die aanleiding kun nen geven tot bezinning op de eigen situatie. In bet eerety hoofdstuk zijn Jon geren aan het woord, in bet tweede de oudere. „Lozen of loslaten" kost ƒ8,50 en kan besteld wor den bij De Horetlnk, postbus 400, Amersfoort. Het woord gehoorzaamheid ki gemakkelijk doen denken aan wettisch. Van Paulus weten wt dat ongeveer 't laatste is wat h bedoelt. BIJ hem ls gehoorzaal een levenshouding waarin de getuigt dat hij iets gehoord he dat hij dat wil blijven horen al oriëntatie voor zijn leven. Het meer: een volhardend gehoor verlenen aan. Je er niet vanaf brengen en op die manier in bevrijd leven terecht komen, verbindt dat begrip gehoorzt met „geloof". Ook dit woord gemakkellk misverstand wel Helaas ls nog altijd voor veel n geloof in de eerste laats zoiets J handtekening zetten onder eei aantal verklaringen. Nu hebbi verklaringen wel te maken mei maar iets anders gaat voorop. <T is die verbondenheid die God i mensen wil hebben. Geloof ls h woord voor het aandeel van de in het gesprek met God over alltrv< dingen die God doet en dus ov«1 hele mensenleven. Zending ln Nederland ls dus: daarop ultzl mensen ln dat gesprek betrokL. worden, gehoor gaan geven aaryP woorden van God. En dat laats mogelijk maken door alles weg un *1 halen wat die woorden in hun bedoeling ln de weg staat. GEREFORMEERDE KERKE Beroepen: te Middelburg, L IJkel te Beverwijk-Heemskeri zl, Beroepen: te Vlaardingen H. 1 iter te Hoek van Holland, die dit skei aannam. Hij zal een halve lftl kantsplaats en een half coi schap bij het christelijk on vervullen. Ds.G. J.W. den Hei Op 74-jarige leeftijd is te Ret: ment (Zeeuws-Vlaanderen) ove 01 de doopsgezinde emeritus pre G. J. W. Den Herder. Ds. Den heeft de doopsgezinde gemeen dlend te Bovenknljpe, te Frantfcn Drechten-Ureterp, te Amsterd u te Den Haag, waar hij in 197 emeritaat ging. Ds. Den Hcrde een belangrijke plaats ln de br LTi schap in en was onder andere ifilj het dagelijks bestuur van de ne Doopsgezinde Sociëteit. door M. Kopuit GRONINGEN Nadat enige Jaren geleden met het uitgeven van een boekje met foto's en teksten van Joodse grafstenen op begraafplaat sen ln Groningen een begin was ge maakt met het vastleggen van de Joodse geschiedenis ln die provincie, ls thans een omvangrijker werk ver schenen. In hoofdzaak uit vrijwillige arbeid hebben medewerkers van het Rijksarchief van Groningen een om vangrijke studie samengesteld, geti teld „Joden ln Noordoost Gro ningen". Het is een uitgave van de stichting Vrienden van het Rijksarchief ln Groningen. Het gaat bij de beschrijving uit van de 19e eeuwse Indeling van de Joodse gemeenten Applnge- dam, Delfzijl, Stedum en Uithuizen onder wel ke gemeenten tal van omliggende dorpen wer den gerekend. Deze gemeenten van hun prille begin af worden door medewerkers van het Rijksarchief beschreven, onder redactie van Rijksarchivaris mr. J. HL de Vey Mestdagh. In het lijvige boek zijn eveneens afbeeldingen van grafstenen opgenomen, alsmede de verta lingen van de stenen. Ook bevoiklngsoverzich- ten zijn ln het boek Vermeld. De onderzoekers hebben minutieus de archieven van provincia le en gemeentelijke overheden, rechtbanken, kerkelijke Instellingen en particulieren na ge plozen. Hierdoor ls veel onbekends boven ge komen, ook op het terrein van de kerk en de Joden. Waar de plaatselijke overheid al ln een zeer vroeg stadium Joden toestemming gaf zich te vestigen en de Joodse religie na te leven, verzetje zich de kerk. In 1612 maakte de kerk al bezwaar, dat Joden „nu hyr ende daer in deze Provincie beginnen in te krupen." Maar de provinciale synode kreeg zelfs nauwelijks di rect antwoord van de plaatselijke overheid. ten ingediend over de luidruchtigheid van Joodse bruiloften en over de verkoop van vlees op zondag. Dat laatste vooral had wel enig resultaat, omdat de christelijke slagers weinig ingenomen waren met de concurrentie van de „in te krupen" Joden. De weerstand ging ech ter mettertijd over. De Joodse minderheid groeide en met de groei werd zij meer getole reerd. Het waren in het begin vooral geldschie ters die toestemming kregen. In 1563 ai mocht Joest Mueskens „die Joede" met echtgenote en kinderen zich in Applnge- dam komen vesUgen. 'Damme' was in die UJd een belangrijke handelsstad. En Mueskens moet wel een bijzonder mens zijn geweest. Want hoewel hij Jood was, had hij van het stadsbestuur van het Duitse Llnnlch en van dat aan Musch van de Ahr bijzonder goede papleren meegekregen. In het bijzonder uit Duitsland kwamen de Joden Groningen binnen. gegevens naar boven te komen. Ulteraai studie wat eenzijdig, daar mede door dwljnen van Joodse archieven te weinlL kon worden genomen van de interne oj gen. Daar staat tegenover, dat door speuren van gerechtelijke en kerkelljl ken een beeld van Joden wordt gegevc die door de Nederlandse maatschappijn, toch wat afgesloten deel van het land gezien. Daarbij is de tolerantie van de al .L ne overheid opvallend. De onderzoekers hebben met hun studie 'J brekend werk verricht. De geschiedsch: over Joden in Nederland is sinds 191 Incidenteel en hooguit plaatselijk g: Idei Slagers Op den duur verzocht de provinciale synode de predikanten te gaan klagen. Er werden klach- Tolerantie In de studie van het Rijksarchief (Uitg. Stich ting Vrienden van het Rijksarchief, postgiro 2851478, 49.- plus 6,50 porto. Oplage 500 exemplaren) blijken tal van nog onbekende maar nergens regionaal en zo breed i vrijwilligers van het Groningse Rijksa; In voorbereiding is het bronnenonderzoe >tt< daarbij beschrijving van Noordwest Q gen, met als middelpunten Leek en Wiuj Het ls meer dan verdienstelijk werk, I noodzakelijk werk. Tevens uitzonderlijk: len deriand, waar wel tal van nostalgische v. ti s over Joden verschijnen, maar nauwelijö rw tenschappelljk, historisch onderzoek i in verricht. ADVERTENTIE iel Chi «UI K1 >1 b t Boe ele iet »or ui Boe Voc B» bra bro I tel, op nat Be no.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2