Grote bezwaren tegen synodebesluit homofilie Verrijking van Namibisch uranium niet te voorkomen Spionnen maken eind aan congres Onderdrukking van vrouwen met een theologisch sausje Jan, Tineke en Coosje Trouw ÏZ Confessioneel gereformeerd beraad: Van der Klaauw tot hervormde synode: Rome: kolen en uranium nodig Taizé naar Rome 'Vertalen' VOORBUGANI P Bonders boos brief Van der l VRIJDAG 19 DECEMBER 1980 TROUW/KWARTET Van onze kerkredactie AMSTERDAM Het confessioneel gereformeerd beraad (CGB), dat binnen de gereformeerde kerken stem geeft aan verontrusting over de ontwikkelingen in deze kerken, heeft in een brief aan alle gereformeerde kerkeraden uiteengezet, welke „grote bezwaren" het heeft tegen de synodale besluiten inzake de pastorale benadering van de homoseksuele relatie. Het CGB heeft op zichzelf veel waar dering voor het feit. dat de synode zich met dit onderwerp heeft willen bezighouden en geeft daar in zijn brief ook nadrukkelijk uiting aan. Protest Dan vervolgt de brief: dergelijke situatie leven moeten als zodanig geaccepteerd en gehand haafd worden." ..Toch heeft het CGB grote bezwaren tegen de besluiten van de synode zoals die nu voor ons liggen. Wij kun nen ze niet anders lezen dan als een indirecte erkenning van het goed recht van de homofiele relatie en praxis, ook binnen de gemeente. Dit geldt met name van de besluitvor ming in november 1980. Ongetwijfeld is alles nog steeds gesteld in het ka- -der van een „oproep" om elkaar in de gemeente geheel te aanvaarden, maar het is ook duidelijk dat binnen dit kader gezegd is dat tot beleving ook behoort „het lichamelijk uitdruk king geven aan de onderlinge gene-_ genheid" en dat het ons niet past' elkaar hier te veroordelen, maar dat we eikaars levensgeheim moeten eer biedigen en de eigen verantwoorde lijkheid voor de Heer moeten erken nen. Dit alles kan o.i. niet anders uitgelegd worden dan als een indirec te erkenning dat er in de christelijke gemeente plaats is voor een homofie le relatie, waarin de onderlinge gene genheid ook lichamelijke uitdruk king vindt." „Het is duidelijk dat deze uitspraak van de synode ve rgaande gevolgen heeft. Gemeenteleden die in een der gelijke homofiele relatie leven moe ten toegelaten worden tot doop en avondmaal. Ambtsdragers die in een Zijn bezwaren nader toelichtend, wijst het CGB erop. dat de synode in haar besluitvorming de Schriftgege- vens over homoseksuele praktijk niet in aanmerking heeft genomen. Het CGB noemt dit „opvallend". De Schrift, aldus de brief, spreekt altijd in afkeurende zin over homoseksuali teit en een gereformeerde synode kan en mag de weg naar de homofiele relatie en praxis niet openstellen „zonder de gemeente eerst duidelijk gemaakt te hebben dat dit een door de Here God toegestane weg is. Dit is helaas niet gebeurd en wij menen hiertegen protest te moeten aanteke nen. evenals tegen het feit dat in de besluitvorming van de synode in het geheel geen aandacht gegeven is aan de schriftuurlijke els dat ambtsdra gers voorbeelden voor de gemeente behoren te zijn". Pastoraal Ook in pastoraal opzicht heeft het CGB grote bezwaren tegen het syno debesluit. Wij citeren: „Wij zijn van mening dat verschillen de groepen In de kerk het bijzonder moeilijk gaan krijgen. In de eerste plaats zijn er de homofiele broeders en zusters die het. op grond van de Schrift, als hun opdracht zien hun 'anders zijn' als een kruis te aanvaar den en tegen elke 'beleving' ervan te strijden. Laat de synode hen niet in de steek? Is al hun strijd krachtens dit besluit niet onnodig geweest? In de tweede plaats zijn er de vele ambtsdragers (predikanten, ouderlin gen. diakenen) die nog steeds van mening zijn dat de Schrift alle homo seksuele praxis verbiedt. Zij worden door dit besluit onder zware gewe- tensdruk gezet. Om maar niet te spre ken van de vele leden van onze ker ken die worstelen met de vraag: wel ke plaats heeft het Woord nog onder ons? In de derde plaats vragen wij ons af of de synode in feite ook niet de homofiele broeders en zusters die geen moeite hebben met de schriftge- gevens, in de steek laat, want sterkt zij hen niet in de gedachte dat de schrlftgegevens hen niet raken?" al dus het CGB. Ds. A. C. Hofland Naar aanleiding van het woensdag gepubliceerde artikeltje „De gerefor meerde synodevoorzitter en de ho mo's" laat ds. A. C. Hofland ons we ten dat hij zich bepaald niet in allerlei bochten heeft behoeven te wringen, maar steeds hetzelfde heeft onder streept nl. dat de gereformeerde sy node geen uitspraak deed, maar een oproep tot gesprek en ontmoeting met vollédlg aanvaarden van de an der. Volgens hem behelst deze oproep geen (verkapte) uitspraak over het al dan niet geoorloofd zijn van homo seksuele praktijk. Dit geldt ook na de toelichting van november 1980. De Urenco-fabriek in Almelo. DEN HAAG (ANP) Sinds een aantal jaren vinden geen leveringen van Nederland uit aan Zuid-Alrika plaats van goederen die te maken hebben met de kernindustrie. Wel wordt in ons land uranium uit Namibië verwerkt, ook al is dat niet als zodanig herkenbaar door A. A. Spijkerboer Catechisatie in de zesde klas van de lagere school. Dominee vertelt het verhaal van Jericho. De bazui nen hebben geklonken en Juist wanneer de muren met groot ge raas instorten, laat Jan zich ont vallen: „Het kan niet bestaan"! Er valt even een stilte. Tineke, die haar orthodoxe afkomst niet ver loochent, zegt: „Het is waar. om dat het in de Bijbel staat". Dan doet Coosje een zwakke poging tot bemiddeling: „Volgens mij is het een spróókje". Dominee, die (het zij terzijde opge merkt) ook niet helemaal zeker is van zijn zaak. legt uit dat het verhaal van Jericho een samenvatting is van de manier waarop het volk Israël het land van God gekregen en niet door militaire kracht veroverd heeft. De kinderen kijken nu een beetje wazig: vermoeden zij, zonder het onder woorden te kunnen brengen, dat do minee worstelt met het vraagstuk van de hermeneutiek? Waar moet je waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 059 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tet 020-6629444 telex 13006 Rekanmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam iet 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tei 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tei 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend vóór advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 0000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101,90 Per |aar 201.60 Advertentietétitvth op aanvraag Telefonische abonnemenienop- drachten (zié adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 10-20 uur telef 020- 5622797. Opgave mini-advertenties tel 020-5626262 ot schriftelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan cnze Amsterdam se adressen op letten bij de uitleg van de Bijbel? In dit geval, wat is er historisch waar vande inname van Jericho, en wat wil de Bijbel verkondigen wanneer hij dit verhaal vertelt? Heel wat Aan de bijbelse hermeneutiek (bezin ning op de uitleg van de bijbel, red.) heeft de pas tot kerkelijk hoogleraar in Utrecht benoemde dr. H. W. de Knijff een boek gewijd. Hij beeft het een „beknopte geschiedenis" ge noemd. maar er is heel wat in te vinden: Origenes, Theodorus van Mopsuestia. Augustinus, de Middel eeuwers. Luther, Calvijn, Schleierma- cher, Barth en Bultmann ze ver schijnen allemaal ten tonele. Zij zijn het er met elkaar over eens, dat de Bijbel niet zomaar verhalen vertelt en dat die verhalen een betekenis hebben. Maar welke betekenis dan? Hoe vind je die? Kun je die betekenis losmaken van wat er historisch waar Is, en kun je er nog achter komen wat er precies gebeurd is? De Knijff laat alle deelnemers aan dit de kerkgeschiedenis beheersende de bat tot hun recht komen en dat geeft aan deze wetenschappelijke studie iets ontroerends. Misschien beginnen de Nederlandse lezers bij het elfde hoofdstuk, dat gewijd is aan de Am sterdamse school van drs. F. H. Breu- kelman. Volgens deze school schept het gepreekte Woord geschiedenis en mag je nooit achter de tekst gluren om te kijken wat er precies gebeurd is. De Knijff stelt de vraag: als het gepreekte Woord nu geschiedenis schept, heeft het dat dar. vroeger niet gedaan? Waarvan is Israël dan eigen lijk getuige geweest? Als je de predi king losmaakt van de historische ba sis, blijft er dan van de Bijbel meer over dan een meeslepend verhaal? Dit schrijft minister Van der Klaauw aan het moderamen van de hervorm de synode in antwoord op een brief van 21 oktober. Daarin werd ge vraagd naar de Nederlandse betrok kenheid bij de verwerking van urani um uit Namibië in de Almelose Urenco-fabriek Volgens Van der Klaauw bestaan er geen officiële vormen van weten schappelijke samenwerking op kern fysisch gebied tussen Nederland en Zuld-Afrika. „Zulk een samenwer king zal door de regering onder de huidige omstandigheden ook niet worden bevorderd." aldus de minis ter. .incidentele contacten tussen kernfysici van belde landen hebben echter wel plaatsgehad. Het zal u duidelijk zijn dat het uitoefenen van controle op zulke contacten tussen wetenschappers moeilijk, zo niet on mogelijk is." Ongewenst Voor de kwestie van een mogelijke Eigen visie De Knijff geeft ln het twaalfde en laatste hoofdstuk zijn eigen visie: het ene gedeelte van de Bijbel heeft een Prof. Dr. H. W. de Knijff grotere historische dichtheid dan het andere maar geen enkel gedeelte ls zonder verkondiging. Nu eens komt het „Woord" naar voren, dan weer de „geschiedenis". .Het Woord-karakter zal het sterkst duidelijk worden bij de prediking van kruis en opstanding, waar de tijd bij wijze van spreken stil staat, <...r Achter ln het boek staat een lijst met de verklaring van de gebruikte vreemde woorden. Ook de nlet-theo- logisch geschoolde lezer kan dus met dit boek aan de gang, al zal hij er, net zoals de theologen, wel even voor moeten gaan zitten. Maar van belang voor de hele gemeente ls het allemaal wel: tenslotte stuiten Jan, Tineke en Coosje ook al op de vragen van de hermeneutiek. Dr. H. W. de Knijff, Slentel en slot. Beknopte geschiedenis van de her meneutiek. Kok, Kampen; 179 bis. 27,50. VATICAANSTAD (ATP) ..Alleen steenkool en kernener gie, gecombineerd met een krachtig energiebesparingsbe- leid en de opsporing en win ning van gas en aardolie, kun nen doeltreffend de groeiende energiebehoefte in de komende twintig Jaar opvangen." Tot de ze conclusie kwamen 32 des kundigen. door de Pauselijke Academie van Wetenschappen bijeengeroepen, na een studie week over „Mensheid en „In het huidige ontwikkelings stadium van de wereld is het zonder aanvullende energie voorziening niet mogelijk de bevolkingsgroei, de voedselbe- hoefte en de werkloosheid op te vangen", aldus de conclusie, „een ernstige energleschaarste kan de wereldvrede bedrei gen". De academici roepen op tot gezamenlijke actie van In dustrielanden en olieproduce rende landen om de armste lan den te helpen, hun eigen ener giegrondstoffen te ontwikke len. Die landen zijn door de sterke stijging van de olieprijs ln een „bijzonder dramatische toestand" geraakt. verwerking door de Almelose Urenco- fabriek van uit Namibië afkomstig uranium verwijst de minister naar een notitie die op 17 oktober aan de Tweede Kamer werd gezonden. Hier in valt onder meer te lezen dat de Nederlandse regering het recht streeks aankopen van uranium uit Namibië niet wenselijk acht en dat dit ook niet wordt gedaan. Zou de Nederlandse regering hier toch toe willen overgaan, dan zou zij daarvoor toestemming moeten verkrijgen van de raad voor Namibië van de Verenig de Naties. Onherkenbaar Wel is het zo dat uranium uit Nami bië. samen met uranium uit andere delen van de wereld, wordt bewerkt in de Verenigde 8taten. Canada, Groot-Brittannlë. en de Duitse Bondsrepubliek. Het produkt dat hierdoor ontstaat en dat in Almelo wordt verrijkt valt dus niet meer te herkennen als een Namibisch pro dukt Alleen een totale stopzetting van ex port van uranium uit Namibië zou verrijking van uranium uit Namibië in Nederland kunnen voorkomen. De slotconclusie van de notitie is dan ook: „Terwijl de regering onverkort vasthoudt aan haar toezegging de invoering van Namibisch uranium voor Nederlands gebruik te zullen te gengaan. ziet zij geen mogelijkheid om de verrijking voor derden van Namibisch uranium, indien het al tra ceerbaar zou zijn, ln Almelo te voor komen. Gewenst moet worden dat dit materiaal spoedig zijn karakter van „minder gewenste herkomst" ver liest. doordat Namibië eindelijk zijn onafhankelijk held bereikt." TAIZE (ANP) Meer dan 25 000 Jon geren uit heel Europa worden ln Ro me verwacht voor de Europese bij eenkomst. die de communiteit van Taizé daar belegt tussen kerst en nieuwjaar. ZIJ zullen bijeenkomen met talloze Jongeren uit Rome. die zich ln 150 parochies van de stad erop voorbereiden hen te ontvangen. Op dinsdagavond 30 december zal er ln de Sint Pieter een gebed met paus Johannes Paulus zijn. MANZINI (Swazlland-EPS) - Een Internationaal christelijk jongerencongres ln Swaziland ls voortijdig afgebroken, toen ontdekt werd dat zich tussen de congresgangers leden van de geheime politie bevonden. Swaziland ls een onafhankelijk mi nistaatje, dat geheel omsloten wordt door de republiek Zuld-Afrika. Het congres was georganiseerd door de Jeugdafdeling van de pan-Afrikaanse raad van kerken, samen met de we reldfederatie van christenstudenten (WSCF). „Wij ontdekten de twee politieman nen tijdens de openingsbijeen komst", zei Costa Maglga, Jeugdse- cretaris van de pan-Afrikaanse raad van kerken. „Wij vroegen hun weg te gaan. Dat deden zij, maar de volgen de dag kwamen twee hoge politie officieren ons vertellen, dat het vol gens de wet was, dat alle vergaderin- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De Bijbel is een boek dat door mannen is geredigeerd en heeft zijn ont staan te danken aan een cul tuur waar mannen de baas waren. Dat vind je terug in de manier waarop de Bijbel is geschreven. Vrouwen worden zich bewust dat zij eeuwenlang de tweede viool hebben gespeeld en dat daarvoor argumen ten aan die door mannen geschreven Bijbel zijn ontleend. Vrouwen trek ken daar verschillende conclusies uit, mede afhankelijk van de cultuur waarin zij leven. Sommige vrouwen hebben met de patriarchale Bijbel volledig vrede. Zij willen niet anders en hebben het grootst mogelijke bezwaar tegen vrouwen die hun vraagtekens heb ben. In veel landen, vooral in de wes terse wereld voelen vrouwen zich in ae christelijke kerk steeds minder thuis. Dat leidt er toe dat velen er over denken uit de kerk weg te lopen. Morgen loopt ln het Amsterdamse Tropeninstituut een studieconferen tie over het gezag van de Bijbel in het licht van de feministische kritiek tón einde, die georganiseerd was door de wereldraad van kerken. Namens de wereldraad was daar onder meer aan wezig de secretaris van het studiepro gramma inzake de gemeenschap van mannen en vrouwen in de kerk, de Amerikaanse theologe dr. Connie Parvey. Apart Connie Parvey maakt zich er bezorgd over dat vrouwen in de kerk zich minder op hun gemak voelen en erva ren dat zij zich moeilijk kunnen ont plooien. Uit de kerk weggaan ls niet de oplossing die dr. Parvey voor ogen staat. Maar ze wijst er op dat in de VS. Australië en de Bondsrepubliek hu al vrouwengroepen zijn, die Üch apart organiseren ln een Women's Spirituality Movement, een beweging van vrouwelijke spiritualiteit In deze groepen bestaat een sterke neiging de Bijbel overboord te werpen. Bij de wereldraad van kerken zoekt toen een andere richting. Connie Par vey: „Wij zoeken naar een nieuwe manier van uitleg van de Bijbel. Hij moet ontkleed worden, zodat we het levend lichaam van de Bijbel kunnen ontdekken. „BIJ het nieuw lezen van de Bijbel willen sommigen zo ver gaan ln het wegdoen van het patriar chale jasje dat zij ook de naam van God willen vervrouwelijken. Volgens dr. Parvey hangt dat maar ten dele af van de cultuur waar men in leeft. De Indonesische Marianne Katopo, die ook ln Amsterdam aanwezig is, voelt, ook al komt zij uit een land in de derde wereld, daar best voor. Nu zijn nog steeds veel vrouwen betrokken ln het kerkelijk werk, doorgaans op on dergeschikte posten. Dr. Parvey ver wacht dat de grote uittocht in de jaren tachtig zal plaatshebben, wan neer de kerk niet rap radicaal tege moet komt aan de vrouwelijke gevoe lens van vervreemding. Vandaag zullen de conclusies van de conferentie op tafel komen, waarin aanbevelingen zitten voor de kerken. Een van de aanbevelingen zal zijn de roostere voor de bijbellezingen in de kerken te veranderen. De conferentie heeft daar al een begin mee gemaakt, door in de bijbelstudies aandacht te geven aan de Lofzang van Maria (het Magnificat). Dr. Connie Pervey (rechts) met een van de mannelijke deelnemers aan de tbeol conferentie van de wereldraad over feminisme en t ologie. Connie Parvey illustreert hoe vrou wen sommige teksten in de bijbelle zingen ervaren. Zij was predikant in Boston en had in haar gemeente een kleine groep mensen met joodse ach tergrond. Die kwamen er elke keer tegen in opstand, wanneer vooral in het evangelie van Johannes de joodse religieuze leiders ln een kwaad dag licht werden gezet. Ze vonden Johan nes anti-joods. Dr. Parvey besloot toen in plaats van de „Joodse leiders" te lezen „het kerkelijk establish ment". „Dat ls veel dichter bij de bedoeling van de bijbelschrijvers." meent zij. „Op dezelfde manier zou den wij met het oog op de vrouwen met de Bijbel moeten leren omgaan. Daardoor zou de diepere bedoeling van de Bijbel beter tot haar recht komen." Vrouwen zijn vaak wat praktischer dan mannen en zo is ln de afgelopen dagen heel wat ruimte genomen voor het vertellen aan elkaar van praktijk-' VERMOEIENDE fnd' BESLUITELOOSHEID inge Maar Achaz zei: fdbe: „Ik vraag niet om een teken; naa) ik wil de Heer niet op de proel mp stellen" Jesaja 7 vers 10-14 U^t 1 VVI Dit gedeelte van de profetieën (je Jesaja is bekend door het slot fpn pericoop waarin de profeet sp van de jonge vrouw die zwang ie U1 worden en een zoon zal baren, on t zal die zoon noemen: Immanu jezii God met ons. De situatie is de i Pl Koning Achaz is ln de knel get zowel naar binnen als naar bu Het koningshuis wordt bedre! uitsterving en het zit klem tuj ?ide buitenlandse munten. Voorlojk die wedt de koning op Assyrië. Z1 K411 buitenlandse politiek is er éér. f ;- God. Godsvertrouwen mist hij niir In die situatie biedt de profee tn i aan om van God een teken tei m«' dat hij werkelijk op de God va f Pv vaderen kan vertrouwen. End 1 komen de woorden die hierboi il!eei staan. Op 't eerste gezicht vroi 'PR woorden. De koning corrigeert en c meer de profeet. Je mag God j verzoeken. Hij kent zijn „bijbe l' tovert zonder meer een tekst t hoed. Maar de „tekst" gaat nk nwe want in God zelf die hem do« uwe profeet die mogelijkheid vani ten tken aanbiedt. Achter deze *rs manoeuvre van de koning zlti abir niets anders dan besluiteloosii Pi: kan er niet toe komen om God is all vertrouwen. Een gevraagd en her. gegeven teken kan hem uit bal ieleu brengen. En zo laat hij de woo van God in zijn weigering doo jnnp Wij herkennen dat. We zittenl D'ft kneL We zien wat er „eigenlijk ge i moeten gebeuren, maar we wl VVI niet aan. We grijpen naar eent adn als afweermiddel. Een vermort k3t zaak. Je vermoeit er mensen n wachten op Je keuze en Je vers God mee die verder wil met ra im NED. IIERV. KERK Aangenomen: naar Amersta vera. De Lichtenberg) D. te Amersfoort. Afscheid: op 21 dec. van Wet time) Ph. J. Leenman ber. t hoorn. Intrede: te Rtjssen H. F. Melissant; te Waddinxveen land uit Barneveld. Bevestiging: te Sommelsdi, oei St. Herv. DIakonale Oezffl zorg) kand. H. J. Lam. aldaar, kerk J. C. Schaap, aldaar Intrede: te Willemsoord tlfeel pastG. Blok, em. pred. vanl te Ommeren (bijstand past qa Bloemsma. em pred. van Oral 26 dec.: te Vinkeveen kand. «ft» Klelberg uit Doorn: te kand. L. W. Chr. Ruijgrok i weralula. gen door de politie zouden worden gevolgd". De congresleldlng besloot daarop het congres, dat een week duren zou. on middellijk te beéindigen. „Wij besef ten het gevaar voor sommigen van de deelnemers, als de politie erbij zou zitten", zei Maglga. Het congres werd onder meer bijgewoond door meer dan twintig jeugdleiders uit zuidelijk Afrika Het was de bedoeling, dat op het Jongerencongres gepraat zou worden over de bevrijdingsstrljd uit in zuide lijk Afrika en hoe vluchtelingen uit Zuid-Afrika en Namibië daadwerke lijk geholpen zouden kunnen worden. GEREF. KERKEN Afscheid: op 21 dec. van Aai n van de Wel wegens em.; Beijerland J Waagmaker Joure. Intrede: te Hemrik (tijdelijk I. van Til, em. pred. van Hen Rijsoord A. C. Mooy uit Oou GEREF. KERKEN (VRLIG) Aangenomen: naar Leek-Rc Goedhart te Zwolle. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Terwolde J. Mol sen; te Hellevoetssluis A. Oostkapelle; te Poortugaal fcei Schreuder te Ooea. VRUE EVANG. GEM. Beroepen: te Franeker SJ. Wfl|von kand. te Zeist kere var W ma DEN HAAO (ANP1 - De bltt '6i het moderamen van de her synode 2ich distantieert van "J ties over ds. W. R. van der TA de ergernis opgewekt van Ir J' der Graaf, secretaris van de meerde Bond in de Nederiafl vormde Kerk. In ,.De Wac vriend" van deze week schrij alle begrip voor te hebben moderamen een „pastoralt' heeft geschreven aan Van der d" werd „gepasseerd" voor de p secretaris-generaal van de her synode. Van der Graaf nw „onbegrijpelijk" dat zo'n b bliek moet worden gemasl AN! stellen wel aan de kaak dat bi ndi ramen luidruchtig afstand nrt lam wat de gereformeerde bond i fsta zaak deed met zijn open brie! ar e confenssionele Vereniging rut ibet telegram wordt gehéél niet ge En de voortijdige openbaa* van de voordracht door del vraagt Van der Graaf rhetorische vraag af. mmm ADVERTENTIE ervaringen. Een vrouw uit Kenia ver telde hoe haar vader haar moeder verliet omdat zij vier dochters baarde maar nu spijt heeft omdat alle vier een academische opleiding voltooi den. In een andere groep kwam een vrij felle discussie over het gebruik van dans en mime in de groep. In dezelfde groep vertelde een Indiase vrouw dat de Introductie van het christendom in haar dorp de positie van de vrouwen verslechterde, door dat mannen, die de gewoonte hadden hun vrouw te slaan, nu Ineens aan de Bijbel een soort wettiging daarvan ontleenden. Wereld en Zendii tijdschrift voor de opbcW van de missionaire gemert Zo/uist verschenen: 9e jaargang. 1980. numn* 128 pagina's vol informatie over Melbourne en Pattaya Nu verkrijgbaar voor Ir over te maken op giro 493? van de Nederlandse Zer met vermelding: nummer'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2