Vrouwen willen de bijbel uit patriarchale handen wil De bijbel als stripboek De gereformeerde synodevoorzitter en de homo's Kies een Kleine KLM-vakantie. KLM Trouw Conferentie van wereldraad in Amsterdam Winkelen: in Wenen een antieke toneelkijker kopen, en gemakkelijk betalen met de American Express Kaart. V A> I I I Thuis in de lucht. VAN PA AC ipe 1( VOORBIJGANG k .Ploegschaarfon voor vredeswe Nieuwe boek OINSDAG 16 DECEMBER 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Voor homo's houden we er in de kerk een apart taaltje op na. Wanneer een synodelid ziet dat een Jongen en een meisje elkaar op een bank ln 't Vondelpark Innig omhelzen, en hij het wenselijk acht daarvan mededeling te doen. zal hij zeggen: Dat stel zit te vrijen. Zou zijn waarneming echter twee homo's betreffen, dan gebruikt hij deze omschrijving: Dat stel geeft gestalte aan zijn geaardheid. Hoe?, vraagt misschien iemand nieuwsgierig. Het kerkelijk geijkte antwoord luidt: Deze medemensen geven lichamelijk uitdrukking aan hun onderlinge genegenheid. Is dit discriminerend, dit wonderlijke taaltje? Nee hoor. ze bedoelen 't goed Zoals bekend is er in de gereformeerde kerken een hele heisa geweest of de synode in november IP79 bij het aanvaarden van de homoseksuele geaardheid en de beleving daarvan dat lichamelijk aspect nu wel of niet Insloot. Niet, verklaarde de gereformeerde synodevooraltter dominee A. C. Hofland, toen strenge buitenlandse gereformeerden hem ernaar vroegen. Wèl, zei daarna de gereformeerde synode, en een vrouwelijk synodelid. dat per vergissing gewoon praatte, stelde vast dat vrijen er dus bij hoort. Daargelaten of ledereen er even gelukkig mee was. de synode had zijn zegje duidelijk gedaan. Dat dénken Jullie maar!, komt nu de reeds genoemde dominee Hofland ons vertellen ln een artikel van zijn hand ln het gereformeerde Centraal Weekblad. De heer Hofland is blijkbaar geheel vergeten dat hij al eens een door hem gegeven uitleg van het synodebesluit moest inslikken en begint vrolijk aan een nieuwe uitleg. De synode heeft helemaal geen uitspraak over homoseksualiteit gedaan, legt hij uit. ..De synode ging een andere weg. De weg van een oproep aan gemeenten en kerkeraden. aandacht te geven aan de nood en het leed ■f f li l xT" v atfaiX TftgX A i Ds. A. C. Hofland van eenzame, gediscrimineerde medemensen". Ds. Hofland gaat verder: >rIs dit alles? Ja. dat is alles en noem dat maar weinig. Want pastorale, liefdevolle aandacht betekent veel. in elk geval ook: elkaar aanvaarden zonder tevoren op grond van een vooringenomen standpunt iemand te veroordelen, af te schrijven of uit te sluiten". Ik noem dit inderdaad weinig. De synode heeft, als lk de heer Hofland goed begrijp .géén standpunt Ingenomen en niet veel meer gedaan dan opwekken, er niet direct over te gaan zaniken als een homo wel eens aan 't vrijen is. Maar we behoeven het hoofd niet bedrukt te laten hangen, want de synodepraeses komt ons voorts vertroosten met de verzekering dat de weg van de oproep nog maar een eerste stap is. Dominee Hofland:.Men „zegt" niets, bijvoorbeeld: zo is het, dat mag wel, dat mag niet, maar men doet iets, wat het evangelie ons voorhoudt. Op die eerste stap van een oproep zullen vele andere volgen. En daarvoor is nodig enige nadere hulp bij het bijbellezen". Hé, ik dacht eigenlijk dat de gereformeerde synode al verscheidene stappen had gezet, althans jaren achtereen met deskundige hulp de op homoseksualiteit betrekking hebbende bijbelteksten had gelezen. Oaat dat nu allemaal weer opnieuw beginnen? Öf niet? We lezen verder ln het artikel van dominee Hofland: „En als ik nu hierbij ontken, dat het spreken van een „eerste stap" niet betekent jater komt er een definitieve uitspraak", dan mag men daaruit beslist niet de slotsom trekken: „dat de huidige verduidelijking (van het synodale standpunt, ajk) de finale uitspraak is"." Wie dit snapt, mag z'n vinger opsteken. In elk geval ls de heer Hofland van oordeel: „Er ls niets veranderd, vergeleken met november 1979". En waarom moet de synodevoorzitter zich dan ln zoveel bochten wringen? Ik hoop voor A. C. Hofland dat de homo's niet lichamelijk uitdrukking geven aan de gevoelens die hen zullen bekrulpen bij de lezing van dit artikel ln het Centraal Weekblad, anders kon hij wel eens een paar fikse tikken op zijn schrijvende vingers krijgen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Gisteren ls de conferentie van de wereldraad van kerken begonnen over „bet gezag van de bijbel ln het licht van de feministische kritiek". In het Amsterdamse Tropenmuseum houden dertig mensen een besloten studieweek rondom vragen als: ln hoeverre laten vrouwen hun zicht op de bijbel beïnvloeden door hun ervaringen? Is een nieuwe kijk op het Schriftgezag voor vrouwen en mannen mogelijk? ADVERTENTIE De conferentie maakt deel uit van een lang proces waarin de wereldraad zowel voor zichzelf, als voor de leden- kerken en voor groepen in die kerken wil nadenken over man-en-vrouw in maatschappij en kerk. De delegatie uit Genève wordt geleid door dr Connie Parvey. Zij wijst erop dat al ln de eerste christengemeenten het onderscheid tussen Jood en hei den werd afgeschaft. Pas in de vorige eeuw gebeurde iets dergelijks met slaaf en vrije. In deze eeuw zou het moeten komen tot erkenning van de gelijkwaardigheid van man en vrouw, aldus Connie Parvey De studieweek in Amsterdam is de derde conferentie over het thema man en vrouw in de kerk. Eerder ls, het thema behandeld voor wat be treft het ambt en de mensvisie. Met de resultaten van deze bijbels-theolo gische week wordt volgend Jaar een grotere internationale bijeenkomst gehouden in Sheffield in Engeland. Dat geheel wordt dan weer Inge bracht in de vergadering van het cen trale comité van de wereldraad in Dresden (DDR), volgend Jaar au gustus. Meerderheid De samenstelling van de groep heeft de organisatie heel wat hoofdbrekens gekost, zo vertelt mevrouw Parvey. De vrouwen zijn duidelijk ln de meer derheid. maar men heeft niet gekozen voor een bijeenkomst van uitsluitend vrouwen. Evenmin wilde men alleen maar geleerden. „De bijbel ls niet het bezit van professoren, bisschoppen en pausen, maar van het hele volk Gods", zegt Parvey. De dertig deelnemers komen uit de hele wereld vandaan, met een rede lijk evenwicht tussen oost en west en noord en zuid en rijk en arm. Ook is een zeker evenwleht bereikt tussen professionele theologen en mensen die meer „aan de basis" werken. Deze nlet-doorgewlnterde congresgangers zijn op zulke bijeenkomsten vaak op vallende en weldadige verschij ningen. De deelneemsters en deelnemers zijn zich ervan bewust dat veel vrouwen de bijbel al hebben dichtgedaan en de kerken hebben verlaten. Veel vrouwen zien niet hoe het boek dat zozeer de sporen draagt van een pa triarchale cultuur voor hen nog iets bevrijdends heeft te bieden en hoe zij in kerken kunnen blijven die wat de vrouw betreft bij de maatschappelij ke ontwikkeling achterblijft in plaats van die voor te gaan De conferentie ziet er uiteraard nog wel iets ln. veel zelfs. ZIJ vinden het trouwens ..zonde" om de bijbel en de kerk ln handen te laten van de „patri archen" van deze tijd. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordta Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 '000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 tele* t3006 Postg.ro 66 00 00 Bank Nod Credietbank Rekeningnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel H5700 (urtsKirtend voo» advertenties) Westbiaak Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus tOt 2501 CC Den Haaa - tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voo< advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per |aar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boveni Opgave 'amiiiebenchien 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur Iele» 020- 5622797 Opgave mini-advertenties tel 020-5626262 ot schnttettjk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsiu'ieno schritiek|k aan onze Amsterdam se adressen Sin: 'Paus komt niet "1 om Marcos te steunen' MANILA (UCAN) De aartsbis- schop van Manila, kardinaal Jaime Sin. heeft verklaard dat er terecht verzet wordt gepleegd tegen de voort durende staat van beleg in de Filip pijnen. Dit verzet tegen de politiek van president Marcos moet echter wel vergezeld gaan van positieve ideeën voor andere mogelijkheden voor het land Kardinaal Sin sprak hierover toen hij mededelingen deed over het aan staande bezoek van de paus aan de Filippijnen. De paus zal ln februari zijn eerste reis naar het Verre Oosten maken en daarbij behalve de Filippij nen ook Japan aandoen. Volgens kardinaal Sin zal dit bezoek allerminst kunnen dienen ter onder steuning van het regime van Marcos. Integendeel Hij verwacht dat de paus verzet zal aantekenen tegen de schending van de mensenrechten. De paus zal de mensen wel weer waar schuwen tegen het godloze commu nisme. maar ook tegen allen die -«ii.e U heeft maar twee dingen nodig: een KLM- ticket en een American Express Kaart. Dan kunt u gaan winkelen in Wenen. Of flaneren in Barcelona. Of etalages kijken in Parijs. Of rondneuzen in Rome. Of naar de markt gaan in Madrid. Of iets kopen op een antiekbeurs in Berlijn. Een leuk idee! Vlieg er eens uit om winkels te bekijken en koopjes te halen. De KLM vliegt u overal naar toe. En met zo'n American Express Kaart kunt u onafhankelijk van de valuta bijna aan elke kassa gemakkelijk betalen. De KLM heeft een speciale 'winkelen' folder samengesteld. Boordevol goede tips en nuttige informatie. Deze folder kunt u met onderstaande coupon aanvragen. Reizen naar de in de folder genoemde winkelsteden worden door touroperators geor ganiseerd. U vindt ze in de brochures van o.a. Pé-Bé Tours, Mondial, ANWB en Hotelplan. Heeft u nog geen American Express Kaart? Bestel dan een aanvraagformulier via onder staande coupon of bel American Express Kaart Services 020-442939, toestel 100. Kardinaal Sin ..slechte bedoelingen verpakken ln vrome woorden over vaderlandsliefde en nationale opbouw". Ja, stuur mij meer informatie over: Kleine KLM-vakanties American Express Kaart. NaamMZIB Adres Postcode Plaats COUPON - Opsturen aan: KLM. antwoordnummer 469. 1110 VG SCHIPHOL. U hoeft geen postzegel op de open enveloppe te plakken. MM I door da. Wonno Bieij Laatst vertrouwde een kennis mij toe, dat zijn kinderen destijds van hem geen stripboekjes ln huls mochten hebben Alleen Asterlx was toegestaan, maar dan wel ln het Frans! Wel, bij kan zijn kleinkinderen nu meer gunnen dan Asterlx alleen, want het ls dan zover, eindelijk: men geeft nu ook een stripboekje uit van bijbelse verhalen Het zat er in. In de kinderbijbles nemen de illustraties de laatste Jaren toch al een steeds belangrijker plaats in. Vooral materiaal dat oorspronke lijk uit de U8A komt. is altijd rijk van plaatjes voorzien. Men heeft die plaatjes ook steeds dichterbij de ge wone mensen zien komen: Gustaf Do rt werkte nog als de Richard.Wagner van de bljbellllustrators. Zijn Mozes of Daniel hebben hun gebaren zo van het klassieke ballet afgekeken. Maar Graham Round maakt van Nafiman een soort Abrahamourgetlx. Graham Round ls de tekenaar van de serie „Verhalen uit de bijbel" van uitgever ij Voorhoeve. En met wat hij doet. zijn wij ver. heel erg ver van huls. Het bijkomende verschijnsel ls even onverbiddelijk: de tekst neemt ln omvang en diepte enorm af. En daar over heb ik lang zitten nadenken. Kün Je de bijbel wel LATEN ZIEN? En niet LATEN HOREN? Is de bijbel dan niet heel duideUjk een WOORD BOEK? Valt er echt wel met plaatjes iets uit te richten bij de verkondi ging? Ik weet het wel: de flanelbor- den hebben de zondagsscholen stor menderhand veroverd. Maar zij wa ren de eerste stap op een weg, aan het einde waarvan het stripboek ligt en daarna het graf van de Heilige Schrift Zien? Nou zette ik mijzelf even schaakmat door te denken aan de tekst uit Mat- theüs. Jezus antwoordt op de vraag van de discipelen van Johannes de Doper: „gaat heen en bericht hem al wat gij hoort en ziet!" Zie Je wel. dacht lk. daar staat toch maar horen en zien? Maar dan wist ik toch weer beter: het zien van het werk van de Messias ls wel even iets anders dan het bekijken van stripplaatjes. En dan nog iets: Jezus zélf heeft Zijn eigen opstanding uitgelegd met Mo zes en de Profeten. Daaruit mogen de Emmaüsgangers leren wat er te leren valt. Ja zelfs wanneer Iemand uit de doden opstaat, zal zijn bericht niet helpen, maar gaat het weer alleen om de Wet en de Profeten: dat lezen we in de gelijkenis van de Rijke man en de arme Lazarus. Het gaat steeds maar om het Woord en niet om de plaatjes. Ik denk dat deze ontwikkeling in de richting van het plaatje in de kinder bijbelboekerij een hele slechte ont wikkeling ls. En wat overigens de serie want het zijn allemaal kleine boekjes 4 1,50 per stuk betreft: je lacht je een kriek, want Graham kan geweldig en geestig tekenen. Dat wel. maar Niet alleen ln deze serie Nadman dus. maar ook Mirjam, Ella en Nehemia. Fantaserend denk ik mij een boekje over Goliath's gevecht met David, met teksten als: „81paaassshh". „whoooommm" „wwwhhaapp"! Er is ook nog een ander boek bij Voorhoeve uitgekomen, groter en Naüman (in de Jordaan met spiegel) roept: „Hoera, ik ben beter!' Uit de strip „Nafiman en het dienstmeisje". dikker en van meer allure: „Lees Je bijbel, bid elke dag" bijbelverhalen en gebeden, verteld door Mary Bat- chelor en ln het Nederlands bewerkt door Wilma Offers, aan dit boek heb ben 24 verschillende tekenaars mee gewerkt. geen pagina is dus gelijk aan de andere. Op pagina 1 staat het tltelversje: „Lees Je bijbel, bid elke dag. opdat je groeien mag." In de volksversie gaat dat zo:als Je groeien wil". U weet. dat ls dat ellen dige liedje, dat onze kinderen sugge reert dat ze groeien als ze maar bid den en bijbellezen. En laat niemand mij vertellen dat een kind er iets anders in hoort. „Als" ls voor een kind „indien". En groeien ts „groter worden", opgroeien Als de verdedigers van dit af schuwe lijke lied verwijzen naar het „groeien in de kennis Gods", dan zou ik zeg gen: ga dan maar hele andere boeken schrijven voor het zeer jonge kind, met andere Inhoud dan nu gebeurd ls. Boeken waarin hele andere dingen over de 8chrift staan. Dén heb Je de kans dat de kinderen die symboliek van dat óndere groeien op die jonge leeftijd al snappen. Van dit boek is de Inhoud heel eenvoudig gehouden en zeker niet verwijzend naar de Inge wikkelde suggesties die de taal van de bijbel zo kenmerken. De verhalen uit dit boek zijn de allerbekendste uit de bijbel en van de gebeden geef ik één voorbeeld: „Lieve Heer Jezus, wij willen U ook graag helpen. Wilt U ons laten bedenken wat we vandaag voor U kunnen doen? Amen." Het boek kost 17.50 en is 94 pagina's dik. Typisch Tenslotte kwam er bij Kok. Kampen onz Bl mini OVERSTROMINGEN D< eriee De armen wonen benei en wachten tot de rivlap^J1 stijgt ln de nacht en hen meesleurt naar Wiegjes heb ik zien dobjtt K en brokstukken van hulzen, stoelen en een verheven toorn van lijkbleek water waarin hemel en af grijzig"1 smelten. Enkel voor Jou ls dit. berooide, voor je vrouwfct grond, voor Je werktuig en je als een les om het bei leren. Het water stijgt niet tot de hulzen der heren met dat eeuwige sneeui boord om hun nek. Eet dit verwoestende sli en dit puin dat opzwem met je doden, kabbelend naar de zee, naast povere tafels naast ontwrichte bomen die hun wortels tonen bij elke golfdulk. jtn 81 I Klgl li d< tfT takel 11 alen Ia (Pablo Neruda. vertaling bara v.d. Pol) tht< Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Hulzen G l 6et Knegt te Barneveld; naar Wes we R. T. Huizlnga te Nieuwe Pd Bedankt: voor Barneveld (tos n(j on k 10- Dder Reuver te Capelle aan den voor Woerden W. Verboom dlnxveen. GEREF. KERKEN Aangenomen: Naar Rottertf selmonde W. A. Jelsma te naar Culemborg D. N. Vers Zelat, die bedankte voor I naar Rheden-De Steeg M. kand. te Eindhoven, die t voor Oostkapelle en voor berg; voor Den Haag-Oost J. nen te Amersfoort, die geen beroepen in overweging kan Beroepen: te Delfzijl J. A. Gorinchem; te Laren NH (sp dracht, verpleeghuis Hoog Ls Kï W. van Harten, kand. U Hihfe, Emeritaat: A. L. Janse de Ji tog Rotterdam-Hlllegersberg/Schx bet broek. GEREF. KERKEN (VRIJG.I en Beroepen: te Enschede-Zuldi het O Rcitsma te Avereest-I vaart. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Hilversum-Oo missionair pred.) M. Rebel tt lersdal (Zuid-Afrlka). die ditfd heeft aangenomen Intrede: op 18 dec. te kand. H. van den Heuvel uit1 daal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te IJsselmonde Haaren te Amersfoort, die voor Bodegraven: te Barneveh rens te Opheusden; te Rot 1( Zuid Chr. v.d. Poel te Yerselu DH, Catharines (Ontario-Canada)p gelaar te Genemuiden. een boek uit „Luister maar!", verha len uit de bijbel, naverteld voor kin deren. Dit boek. 189 bladzijden, kost 19,90 en het is mede uitgegeven door Lannoo, Tlelt. De schrijver ls A. J. McCallen en de Nederlandse be werking is van All Knecht en O. v.d. Bothof De indeling ls typisch. Het eerste deel draagt als thema „Ood heeft ons lief", het tweede deel „WIJ hebben God lief". De verhalen uit OUde- en Nieuwe Testament staan in belde ge deelten door elkaar. Achterin het boek komen aanwijzingen voor t.b.v. het gebruik van dit boek ln school en huis. Elk verhaal heeft een eigen the ma, waarvoor ook weer achterin ver werkingssuggesties worden gegeven. Of elk thema echt wel het betreffende verhaal dekt. ls soms de vraag, maar dat doet niet zozeer schade. De hierboven besproken boeken, vooral de eerste, tonen aan dat de creativiteit van mensen, die boeken bij de bijbel maken, ons telkens weer voor nieuwe ervaringen plaatst. De driestheid van sommigen noopt ons daarbij toch wel tot oplettendheid Soms denk Je: nu nog één hfilf stapje verder en men ls over de grens van wat nog kón. Eerst is er al de rechttoe recht-aan trant van dit soort boeken: twijfel en aanvechting kom Je an ders dan in de bijbel! zelden tegen. Het ls alles vertrouwen en geloof en zekerheid. Maar dan komen ook nog de Illustraties: een populariseren van de bijbel tot ln het absurde. We heb ben nu dus het niveau van het strip verhaal „bereikt". Dat gaat mijns in ziens toch over de grens van het smaakvolle en dus het toelaatbare. Want, je zult het zien: voor je kinde ren ls straks Inderdaad David niet veel meer dan Asterlx. Ds. W. Blelj is luthers predikant te Amstelveen. Bedankt: voor Boskoop Tricht-Oeldermalsen J. van Aagtekerke; voor Gouda C. te Dordrecht; voor ZwijndreC™ Honkoop te Kampen. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen: te Heerde (Gld) ent terdam-Zuid 8j. Westrate kï Zeist Beroepbaar: 8j. Weststrate Rietberglaan 53. 3705 PV Zeil ALKMAAR (ANP) De Argl Nobelprijswinnaar Adolfo P« qulvel heeft in Alkmaar de stl gekondigd van het zogefl ploegschaarfonds. Met dit foi Church and Peace, het interni en oecumenische coördlne gaan voor christelijke vredesgi er aan bijdragen dat „energie delen die op oorlog zijn geric den omgezet in werktuigen vil vredeswerk". Esquivel, die de Nobelprijs vrede 1980 kreeg, is dezer d Nederland als gast van onderi internationale broederschap) zoening (IFOR) een religieus l reerde oecumenische vrede ging, die over de hele wereld afdelingen heeft. Bij Ifor. het secretariaat ln Alkmaar ii tigd, is de christelijke „Serviel Justlcia (dienst vrede en heid) uit Latijns-Amerika ten. van welke vredesorgi qulvel secretaris ls. Speurend naar sij-sporen. Tij< voor geestelijk leven, 1980. blz ƒ5.-. Vooral van de r.^ wordt gevonden dat zij „dl* rend, vrouw-vijandig" is. Vee wen ervaren een spanning ttff gagement in die kerk ot «rul Het tweemaandelijkse BelgW schrift voor geestelijk leveo dit themanummer deze ervsf het woord komen. Er wordtttf wat een en ander historisch schappelijk betekent, vooral1 het oog op het pastoraat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2