Meeslepende Brecht-avond Lichtzinnige oppervlakkigheid met pseudo-geëngageerd tintje Bacchanten wat mat Nederlandse voorstellinge waren wat teleurstellend Latijns-Amerikaans concert werd onbedoeld onthuller Pandbrief1980per1982/88 Spaarpandbrief 1980/85 Opkomst en ondergang Haagse Comedie met De Revisor Haagse Comedie speelt Euripides Boek van 11 miljoen Internationaal Festival Moderne Dans WestJand Utrecht Hypotheekbank 0 WesUand Utrecht Hypotheekbank MAANDAG 15 DECEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten DEN HAAG Erik Vos en zijn spelers van de toneelgroep De Appel zijn met een overrompelende energie in twee vroege stukken van Bertolt Brecht gedoken en hebben daar een vrij fenge toneelavond van gemaakt, die je als toeschouwer heu gen zal. De eigen versie van Songspiel/opera ..Opkomst en ondergang van de stad Hahagonnny" waarschijnlijk méér dan de er aan toegevoegde ..Burger mansbruiloft". In Mahagonny bepaalt de nog altijd uitdagende muziek van Kurt Weill voor een belangrijk deel de speelstijl, alhoewel die toch telkens opnieuw in de praktijk waargemaakt moet wor den. Anne-Marie Prins lukte dat in een vorig seizoen op een verbluffende manier met een groep gretig werken de amateurs. Erik Vos kan met zijn mensen uit het vak toneelspelers zowel als musici nog een bedui dend aantal stappen verder komen. Opnieuw ben Je als publiek in het Appeltheater rond de circus-piste ge groepeerd, waar de spelers, ingeleid door spreekstalmeester Aus Grefda- nus met grote overtuigingskracht hun kunsten vertonen, gestimuleerd door een schitterend orkestje in de nis boven het speelvlak. Kurt Weills muziek, voor deze bezet ting aangepast door Bob Zimmer man, inspireert de acteurs en actrices tot een groteske speelstijl, die Je als onweerstaanbaar komisch onder gaat. Je herkent er de wild-westrfigu- ren in, zoals je die in cowboy-films en Luckie-Luck-strips ontmoet hebt. maar hier zijn ze de verpersoonlijking geworden van menselijke ondeugden. Drie grotesk uitgekookte schurken onder aanvoering van de weduwe Begbick (Geert de Jong, Rein Edzard, Henk Votel), een reeks hoertjes met mooie benen in netkousen (Annelies Knoop. Will van Krallngen, Katrien Vansteenkiste Astrid Wijn), en een verbijzondering, uit hun midden. Jen ny Smith (Catherine ten Bruggenca- te). met een heel mooie zangstem. En een groepje goudzoekers, dat in dat schurken- en hoerenstadje vertier komt zoeken (Niek Pancras, Hubert Fermin, Robert Prager, Hugo Maer- ten). Zij bewegen, praten, zingen meeslepend op de muziek, die het orkestje hen pittig voorpijpt, en het wordt een vertoning, die Je volledig inpakt. Die stijl-bepalende, het spel ordenen de stimulans van de muziek mis Je in de wat chaotische burgermansbrui loft, waarin dezelfde spelers met een even grote inzet bezig zijn. Maar daar gaat het om kleinburgerlijke, bene pen hebbelijkheden, die doeltreffend aan de kaak worden gesteld, maar Je Juist daardoor een wat voze smaak in de mond geven. Je kunt dat ook zien als een nuttige correctie op het „culi naire" genot, dat Mahagonny Je be reid heeft. Voor Mahagonny heeft Ellen de Zwart bijzonder tekenende kostuums ontworpen. Haar uitgewerkte kleuri ge tekeningen daarvoor hangen wel sprekend in de foyer-ruimtes van het Appeltheater. Ze zijn ook te koop. door Ralph Degens De burgermansbruiloft: Catherine ten Bruggencate, Katrien Vansteenkiste, Will van Kralingen en Annelies Knoop als gasten, Geert de jong als de bruid. Foto pan sok AMSTERDAM Het boeiendste van het concert dat de Argentijnse groep „Encounters of contemporary music" zaterdagmiddag in het Stedelijk Mu seum gaf was. dat er noch schriftelijk noch mondeling tekst en uitleg bij gegeven werd. Jawel, er stonden nietszeggende namen van de Latijns- Amerikaanse uitvoerenden en com ponisten in het programma, en titels van de werken, maar daarbij bleef het. Wanneer er gezongen of gedecla- meeerde teksten (in een voor de meeste toehoorders onbekende taal) aan te pas kwamen werd het hele maal raden. Zo kon Je bijvoorbeeld „Selva II" van de Argentijn Augusto Rattenbach vanwege de pathetische zangdeclamatie, de harde toonclus- ters en de benarde geluiden van de toonband aan een hartstochtelijk be leden liefdesleed, aan politieke ge vangenen, of aan iets anders treurigs denken. Kommer en kwel leken ook dt naamste inhoud van „Voces" vi cia Terzian die dirigente is vanc Jrt i man kleine groepje (viool, cello, net. piano en een vocaliste) wa er drie aan het Nationale 8yn d j'3 Orkest van Buenos Aire s verbo He' zijn. d Aan dat „Voces" kwam een pij.j wit gewaad (voor de vocale solu flhei< pas. en wisselend gekleurd lk jnfu (alweer) een band met geluidi zou ten. en veel dramatischer gej oord zodat het bijna een soort muziel bber ter werd. Waarbij het overigen van duidelijk werd of het ging 01 5oud klacht of een klucht. j)en| Meer zekerheid boden de kon °P strumentale solo-stukjes, afwisi eger voor klarinet en cello, van de in caan Manuel de Elias. de Braz god Radul do Valle en de Rus E Cult Denisow. Stukjes absolute q dec die dus naar hun aard niets voc „ben den maar ook in ander opzicht v te betekenen hadden. En dat Zede teleurstellend voor degenen di nleuwd waren naar de kwalltei rige de Latijns-Amerikaanse avant eden muziek waaruit dit programma ong uitzondering van die ene Rus) a larij gesteld heette te zijn. jeer Wat betreft de „inhoudelijke" n was het afgezien van de gi» z vindingrijkheid daarvan, ook wi onthullend programma doordat eens kon blijken hoe vaag de ulu z kingskracht van muziek is als J. vooraf weet wót ze moet uitdru *P5 Overigens was dat niet de bede 01,36 van deze Argentijnen, die vana omr nog te horen zijn in Utrechts II i*51 centrum Vredenburg. t H door Dirkje Houtman DEN HAAG In een zilverglimmend voordoek kan het publiek zichzelf spiegelen en een erop afgebeelde volkswijs heid. die duidelijk maakt dat je de spiegel niet de schuld kan geven als je een scheve tronie hebt, waarschuwt de toeschou wer: alles wat u in deze opvoering van Gogoljs „De Revisor" te zien krijgt betreft uzelf, dus wees op uw hoede. - De ziener Teiresias (Wim de Haas) en Dionysos (Eddy Brugman) in Bacchanten. Foto r>n s©* door André Rutten DEN HAAG De Haagse Comedie heeft voor de regie van Euripides' „Bacchanten" de Engelse theaterman Bernard Goss uitgenodigd, die in een vorig seizoen ook in het Hot zulke verrassende resultaten bereikte met Paul Forsters „Elisabeth I" De spontane Impulsiviteit van die voorstelling heeft hij bij de Griekse tragedie niet bereikt. Het lijkt dat hij en zijn spelers met de eigen wetma tigheden daarvan wel een heel eind, maar toch niet helemaal in het reine gekomen zijn. Het boeiendst erin zijn de twistge sprekken tussen de twee hoofdfigu ren. Dionysos en Pentheus. Een kers verse nieuwe god en een nog jonge koning. Merkwaardig genoeg niet al leen leeftijdgenoten, maar ook bloed verwanten: hun beider moeders wa ren zusters, hun gemeenschappelijke grootvader is de vorige koning van Thebe, Kadmos, maar Pentheus heeft een aardse vader gehad (Echion), Dionysos is door Zeus zelf verwekt. Maar zijn aardse familie heeft dat nooit willen geloven. Die zei: zijn moeder heeft van een gewoon AMSTERDAM (ANP) On der grote belangstelling is bij het Londense veiling huis Christie's de „Leicester codex geveild, een door Leo nardo da Vinei geschreven en geïllustreerd boekwerk. Het, uit 1507 daterende document bracht elf miljoen op. De nieu we eigenaar is een Amerikaan se industrieel. De „Leicester codex" is een van de weinige werken van Da Vinci die zich nog in particu lier bezit bevinden. Het boek telt 36 pagina's en beschrijft verschillende natuurver schijnselen, zoals de getijden en de kringloop van de maan. slippertje iets geweldigs willen ma ken. En zo dacht heel Thebe er over. Om de stad daarvoor te straffen is de jonge god met een deel van de aan hang, die hij zich al in Azië verworven heeft, naar Thebe gekomen. Hij heeft er de vTouwen, met aan het hoofd daarvan Pentheus' moeder Agaue, in een roes gebracht, waardoor zij de stad uitgetrokken zijn om een para- dijs-achtige droom te verwezenlijken. Je zou daarbij kunnen denken aan het „Paradise now" van het Living Theatre uit 1968, en dus aan de hip pies uit die jaren, aan de verbeelding aan de macht", aan .All you need is love", die het klimaat van die tijd mee bepaalden. Misschien hebben de makers van de voorstelling daar ook wel aan ge dacht. maar er terecht niet al te veel mee gedaan. De „echte" Bacchanten, die hem vergezellen in deze voor stelling door slechts drie'vrouwen ge speeld. Nanni Vermeer, Maria Stiege- lis en Guusje Eybers zijn wel enigs zins hip gekleed maar de met waanzin gestrafte Thebaanse vrou wen. geen echte Bacchanten dus, krijg je niet te zien behalve aan bet slot Agaue (evocatief gespeeld door Anne-Marie Heyligers). Het wezenlijke van de tragedie wordt getekend in de twee hoofdfiguren, die bloedverwanten zijn, en zelfs twee kanten van het menselijk bestaan. Pentheus (beheerst als een keurige figuur gespeeld door Reinier Heide- mann) staat voor bekrompen, bange lijke behoefte aan orde en rust. de god Dionysos, ook wel de man-vrouw genoemd (met licht-ironisch, bemin nelijk overwicht gespeeld door Eddy Brugman) voor de hang naar vrijheid. Het is het krampachtig vasthouden aan de bestaande orde. de angst voor verandering, die de tragedie veroor zaakt, want Dionysos tot zijn wraak actie prikkelt. Pentheus, die in pa niek uitriep: laat alle mannen, die een schild kunnen dragen.zich hier bij mij verzamelen", laat zich gretig verleiden als vrouw verkleed de Thebaanse vrouwen stlekum te gaan beloeren, waarmee hij zijn dood tegemoet gaat. De voorstelling is helder genoeg om dat te laten horen, maar zij blijft wat mat en heeft daardoor wat te weinig overtuigingskracht ADVERTENT* Pandbrief, looptijd maximaal 8 jaar. Huidig rentepercentage 11%; huidige afgifteprijs f995,- O opgelopen rente vanaf 15 maart 1980 (effectief ren - dement ca. 11.12%).Jaarlijkse rente-uitkering f 110,-. Aan toonder. Tussentijds verhandelbaar op de effektenbeurs. Verkrijgbaar bij de kantoren van Westland/Utrecnt Hypotheekbank, Zaterdagavond ging deze voorstel ling in de regie van Pierre Laroche in première. De opgeheven vinger voor af was. zo leek het, tegelijk een vin gerwijzing naar de weinig originele gedachte achter de voorsteUlng: to neel als spiegel van het leven. Maar op welk leven hier gedoeld werd en wat het naast het platgeslagen come- diewerk nog meer wilde laten zien bleef mistig. Gogolj schreef zijn Revisor in 1836. Hij was zeer begaan met het lot van de Russische burgers die onder de terreur van de tsaar en de com/pte willekeur van de domme landadel moesten leven. „Ik heb besloten al het kwaad op een hoop te gooien en daar in een keer om te lachen', zo citeert de Haagse Come die de schrijver in een inleiding, die tijd, leven en werk van Gogolj schetst. Maar door die lachwekkende komedieschijn schemerde indertijd de gruwelijke Russische realiteit waardoor het stuk met name bij reac tionaire critici verontwaardiging wekte. Een soortelijke reactie is nu ondenk baar omdat we de toenmalige werke lijkheidswaarde van de sociale kri tiek niet meer herkennen. Natuurlijk geeft het stuk aanknopingspunten actuele verbanden te leggen: de cor rupte Zuldamerikaanse regimes of ln eigen land de grootscheepse belas tingfraude waar het meer welgestelde deel van de bevolking zich schuldig aan maakt. Maar dat zijn voor de hand liggende associaties achteraf, die niet bijster Interessant zijn en weinig met de voorstelling te maken hebben. Of het moet het expressio nistische achterdoek met zwartrhon- gerig holle gezichten zijn. waartegen een popperig geveinsd snobistisch le ven van toen reliëf krijgt. Maar dat is slechts een uiterlijke verwijzing naar de gevolgen van een verwerpelijke mentaliteit, die zich niet uit het ver beelde leven hinderlijk aan de toe schouwer opdringt. Dat leven speelt zich af ln een Rus sisch dorpje waar de gemeenschap tijdelijk ontwricht raakt als er een reiziger neerstrijkt die de plaatselijke ambtenaren voor de gevreesde revi sor, een overheidslnspecteur. houden. De burgemeester in het dorp is de grote boosdoener, die zijn ambtena ren als marionetten dirigeert en plaatselijke onderdanen uitbaat. Veelzeggend is dat deze man het pu bliek regelmatig in vertrouwen neemt, een truc om het tot direct medeschuldige te maken. Maar zo'n truc werkt niet als er geen band van affiniteit wordt geschapen tussen speler en toeschouwer en de uitvoe ring de toeschouwer ook niet onge wild op sleeptouw neemt. Het verloop van de gebeurtenissen is vrijwel onmiddellijk duidelijk. Dat hoeft geen bezwaar te zijn als regis seur en spelers die besmuikte ge meenschap in een perfect gekunsteld keurslijf zouden hebben gedwongen. Gekunsteld was het wel maar ook niet meer dan een kijkdoos vol strip figuren waarin Jansen en Jansens verdwaald leken en de te grote morsi ge meubelen het moreel venral van deze en niét onze gemeenschap al bijvoorbaat onthulden. Geen pijnlij ke herkenning via een perfect gecon strueerde komedie noch een opzien barende bewerking die dit stuk moge lijk van een onvoorspelbare invals hoek had kunnen voorzien, maar lichtzinnige oppervlakkigheid met een pseudo-geëngageerde knipoog. Van links naar rechts Guusje Westennan, Anne Oostveen, Lies Franken, Francine Dreessen, Nicolet en Anita Kegge in De Revisor van Gogolj, in een opvoering van de Haagse Comedie. zijn door Eefje van Schaik UTRECHT Tussen het buitenlandse aanbod op het Internationale Festival Moderne I te Utrecht zijn de algelopen week ook enkele Nederlandse dansvoorstellingen te zien geïJJ Drie daarvan waren produkties van achtereenvolgens Anne Walsemann uit Den Haag. Gale en Ton Lutgerlnk uit Schiedam-Rotterdam en de Amsterdamse Anneke Barger. of bi j uw bank of commissionair in effekten. Hoofdkantoor: Amstcrd;im, Sarphatistraat 1,020-26 31 31 De tweejaarlijkse Van Bommel- Van Dam-Prijs voor een Jonge beel dende kunstenaar groot 1.500 gul den is toegekend aan de Amsterdam se kunstenaar Jan van der Pol. De prijs werd hem verleend op grond van „zijn authentieke schilderkunstige verbeelding van in hem groeiende concepties, met sterk aansprekende zeggingskracht en kleurstelling bij verantwoorde compositie". Voor de ingewijden ln de moderne dans in Nederland ls Anne Walse mann geen onbekende, meer door haar lessen en experimentele studl dan door haar optreden als uitvoeren de danseres. Des te opmerkelijker is haar besluit om financieel gesteund door het Instituut voor Theateron derzoek te Amsterdam met een klein clubje naar nieuwe theaterdansvor men te gaan zoeken om met andere woorden een echte, eigen dans voor het toneel te maken. Daarmee doet ze afstand van haar bemoeienissen met de agogische, the rapeutische en andersoortige aspec ten dan dans en beweging. Dat was althans haar bedoeling, maar ik kan niet zeggen dat ze hierin samen met Mickey de Haan, Ellen Nijenhuis, Rob Heiligers, Rutger Jan de Lange, Tilly Huiberts in hun „Anna Club '80" volledig geslaagd is. Hoewel het voor Walsemann persoon lijk een belangrijke stap in haar ont wikkeling als danseres/choreografe moet betekenen, had dit project be ter binnen de vier muren van een studio kunnen blijven. Het hinkt na melijk op te veel gedachten. Ten eerste worden amateurs en be roepsdansers door elkaar gebruikt, wat ten nadele van belde groepen werkt. Ten tweede wordt geforceerd naar humor gezocht, op een manier die eerder navrant wordt dan leuk. Ten derde wordt gehint naar seks op een wijze die meer preutsheid laat zien dan een normaal hiermee om gaan. Met uitzondering van een pan tomimisch verkleednummer dat zich zelf minutenlang herhaalt, bewegen de zes dansers in felgekleurde Jog gingpakken of pyjamabroeken van badstof en hoewel de komblnatle hiervan soms een kaleidoscoplsch ef fect geeft, wordt over het algemeen zo armetierig en spanningsloos bewogen in evenwichts oefeningen (zonder balk) over de diagonaal dat het ge heel als onvermijdelijk veel te lang en te ingewikkeld overkomt. Geheel in tegenstelling hiermee ls de .dance performance: The tragic tale of the dog who killed himself van Amy Gale en Ton Lutgerlnk naar het gelijknamige boek van Richard W. Jennings. Een korte (drie kwartier) durende maar kernachtige voorstel ling. die lang bijblijft door de simpele ontroering van het trieste verhaaltje zelf en de eenvoudige en oprechte manier waarop Gale en Lutgerlnk dit proberen uit te beelden. De aankondiging dat het stuk in het Engels gedanst zou worden, was on bewust een zeer rake opening. Pri mair in dit stuk is inderdaad het Engelse verhaal, dat Gale met een zeer goede timing en een heldere stem voordraagt en dat door Lutge rlnk en haar samen wordt geïllu streerd. Hiervoor gebruiken zij veel rekwisie ten en een stapel tekenvellen waarop zij met verschillende kleuren viltstif ten aangeven hoe de hond Cromwell zich moet voelen. Ook als passen de driftiger Gale en de meer bescheiden Lutgerink zeer goed bij elkaar als toneel-danspaar, toch blijft het ge voel overheersen dat zij beiden niet op kunnen tegen het verhaal zelf. De combinatie van beweging en tekst zou immers meer moeten zijn dan alleen de som van belde delen en dat op. ssei was niet altijd het geval. Het Éi a verhaal van het hondje dat als p tiescherm in een Amerikaans wordt misbruikt en tenslott» moord pleegt door in de beek tei gen, is door Jennings al ontroe n en duidelijk genoeg geschrt manier waarop de toelichting Gale werd uitgesproken 01 meer dan de wijze waarop dit g wordt door hen beiden. Over de moderne dansmanifestatie, die Anneke Barger kunnen we kor Barger blijkt een in gestichtd gestoken exhibitioniste te zijn een uur voor de echte voorsl tussen de toeschouwers door I felt en met allerlei touwen lappen pop heel ingewikkeld ci velend doet. Een opdringerige (for waarmee mensen niet lastig n* worden gevallen He - iee AMSTERDAM (ANP) - De Roëllprijs 1980, groot 15 000 g*n( is toegekend aan de kunstenaar m< ley Brouwn. De prijs, in 1963 d« Prins Bemhard Fonds inge wordt zo mogelijk één keer per ns jaar toegekend aan een kunsM et als erkenning voor diens bijdragl ok de Nederlandse cultuur op het gr van de beeldende kunst, toegel kunsten of de architectuur. ADVERTENTIE UO/ Spaarpandbrief, groeit in 5 jaar n;tir f 1.700,-. /O Huidig rentepercentage 11%; huidigeidwftcprijs f995,- opgelopen rente vanaf 3 m;tirt 1980 (cOectid retxkr- I ment cl 11.10%). Aan toondcc Tussentijds verhandelbaar op de effektenheurs. Verkrijghnr bij de kan» toren van Wcstland/Uöetht Hypotheekbank, of bij uw hink of com missionair in effekten. Hoofdkantoor: Amsterdam, Sarphatistraat l, 020-26 3131

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4