Remonstranten zeggen ja op kern van IKV-voorstel Kerk en Vrede denkt over burgerlijke ongehoorzaamheid 'Israël verkeert in oorlogssituatie' Verkouden? "Otrivin helpen direkt Bluyssen: genuanceerde reactie op IKV-leuze Trouw Indonesiërs geschok door kerkelijk leven in Nederland tijdloze tafelcultuur Wedgwood serviezen Ambassadeur tot kerken: neusdruppels VANDAi Een fors gebouwde Groninger als bijbels humanist Motel evangeli vormingscentri Dooi kerk/staat in oosten gaat door ST' S3EuM!ï"812' MAANDAG 15 DECEMBER 1980 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers HILVERSUM De algemene vergadering van bestuur (algemeen bestuur) van de remon strantse broederschap heeft zich In een buitengewone vergadering, zaterdag in het gebouw van de Avro in Hilversum, uitgesproken voor eenzijdige Nederlandse stappen van kernontwa pening. De broederschap heeft zich daarmee achter de kern van het voorstel van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) gesteld: „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland." Aan het besluit, dat met 76 stemmen voor en 33 tegen werd aangenomen, ging een discussie vooraf, waarin nauwelijks meer nieuwe gezichtspun ten naar Voren kwamen. De vergade ring besloot de uitspraak het karak ter te geven van een „overweging". De uitspraak heeft derhalve de bete kenis van een advies of aanbeveling. Erkend wordt dat de principiële keus en beslissing van de individuele leden van de broederschap op dit punt be horen tot die zaken van geweten in geloof en leven, die volgens remon strants besef aan Oods oordeel alleen onderworpen zijn. Als kem van het IKV-voorstel aan vaardde de vergadering de formule ring: „Het nemen van een reeks van eenzijdige maatregelen vanuit Neder land terzake van nucleaire ontwape ning, welke uiteindelijk tot doel heb ben een proces van meerzijdige ont wapening op gang te brengen en maatregelen die zoveel mogelijk in overleg met andere kleine landen (binnen de Navo, binnen de niet ge bonden landen en binnen het War- schau-pact) worden genomen en die op den duur en zo mogelijk tot onder deel gaan worden van het beleid van de Navo." Dat de remonstranten tot dit besluit zijn gekomen heeft als achtergrond het besef dat de tot nu toe gevolgde Internationale gedragslijn van onder handelingen niet heeft geleid tot be ëindiging of zelfs afremming van de nucleaire bewapeningswedloop. Daarom stelden de remonstranten vast dat het huidige veiligheidsbeleid toereikend is. Werkplan waarin opgenomen: E dammer, met Dortfta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bark Nod Crediotbank Rekemngnr 23 00 12 574 .REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) lel. 115700 (uitsluitend voor REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor - advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen. Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adresoen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797 Opgave mmi-advertenties tel 020-5626262 of schnfteli|k aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen van de IKV-voorstellen. Bij het einde van de bijeenkomst zei de voorzitter van de commissie tot de zaken, het dagelijks bestuur van de broeder schap. mevr. A. A. in 't Veld, dat de uitspraak weliswaar een bijzonder belangrijke stap is. maar dat de zaak hiermee nog niet is afgedaan. De ver gadering nam daartoe een werkplan aan dat onder meer voorziet in con tacten tussen remonstrantse gemeen ten ln ons land en kerkelijke gemeen te en groepen ln Oost-Europa. De broederschap wil samen met de doopsgezinden en conferentie hou den voor militairen die bezwaren heb ben tegen nucleaire taken van de Nederlandse krijgsmacht. Over een jaar wil men bezien wat van het werk plan terecht gekomen is. Toelichting fDe broederschap zal zich met haar uitspraak tot de regering, het parle ment en de politieke partijen wenden en die vragen om politieke vertaling ADVERTENTIE In een toelichting worden enkele the ologische kanten van de uitspraak geformuleerd. Ook wordt daarin ge zegd dat de uitspraak niet ingaat op het totaal van de IKV-plannen, waar in onder meer een fasering en termi- nerlng van de kernvoorstellen is op genomen. De commissie tot de zaken vond het onverstandig om het totale voorstel van het IKV over te nemen, omdat men zich dan te veel op het terrein van de praktische politiek zou begeven. Op het laatste moment be sloot de vergadering uit de toelich ting een passage te verwijderen die behelsde dat overneming van de kern van het IKV-voorstel niet betekende dat de broederschap zich uitsprak voor het onmiddellijk afstoten van alle Nederlandse kerntaken. De ver gadering nam daarmee afstand van het ontwerp-verkiezingsprogram van de PvdA. De vergadering sprak zich in een af zonderlijke motie uit tot het bevesti gen van het remonstrantse deelne men in het Interkerkelijk Vredesbe raad. Discussie Tijdens de discussie die vooraf ging aan de stemming over de voorstellen en de amendementen daarop bleek dat verscheidene leden van de alge mene vergadering diepgaande bezwa ren hadden tegen het besluit. Een van de leden hield er zelfs rekening mee aat de broederschap uiteen zou val len en dat dit de laatste algemene vergadering van bestuur zou zijn. Een ander merkte op dat de remonstrant se broederschap zich ëénzijdlg had laten voorlichten. Het interkerkelijk comité tweezijdige ontwapening had zich, zo bleek ter vergadering, met een schrijven gericht tot remon strantse gemeentes. Onder applaus distantieerde zich de vergadering evenwel van deze oproep van het „Icto". Anderen vonden dat de uitspraak niet ver genoeg ging. Zo zei prof. dr. H. J. Heering in het voorstel een uit spraak te missen, waarin de oorlog als zonde wordt aangemerkt. Heering had liever gezien dat de uitspraak het karakter zou hebben gehad van een belijdenisuitspraak. Prof. dr. O. J. Hoenderdaal zei: „Ik ken mijn remon- strantjes. Die willen aldoor verder studeren en zijn beducht voor bin dende uitspraken. Maar dit is niet de synode van 1619!" Heering en Hoen derdaal gaven namens de theologi sche commissie hun instemming met het voorstel van de commissie tot de zaken en de Hengelose predikant dr. M. D. Koster deed het zelfde namens het convent van predikanten. Prof. dr. W. E. Verdonk AMERSFOORT (ANP) Burgerlijke ongehoorzaamheid is de strijd tegen de wanorde, die door bestaande rechtsverhou dingen wordt gesanctioneerd of mogelijk gemaakt. In die zin is deze gerichte wetsovertreding een plicht van de mens. Het vindt plaats in de bereidheid de dr. W. E Verdonk, hoogleraar christe- gevolgen van de wetsovertreding te lijke ethiek aan de universiteit van dragen. Bovendien is burgerlijke on- Amsterdam, zaterdag ln Utrecht op gehoorzaamheid geweldloos. Dit zei een werkdag van „Kerk en Vrede" over dit thema. Verdonk maakte een onderscheid tussen burgerlijke ongehoorzaam heid enerzijds en voor eigen rechter spelen anderzijds. Een speculant, die met een knokploeg zijn gekraakte pand ontruimt, is niet burgerlijk on gehoorzaam, hoewel hij de wet over treedt. Hij is misdadig bezig, aldus Verdonk. DEN BOSCH (ANP) Mgr. J. Bluyssen, de bisschop van 's-Hertogenbosch zal niet zonder meer „ja" zeggen op het advies van de katholieke vredesbe weging Pax Christi, zich achter de leus van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland". De bisschop zei zaterdag op een bijeenkomst van de pastorale raad in zijn bisdom dat hij bezig is zijn standpunt te bepalen voor een beraad van de bisschoppen over dat onderwerp, begin volgend jaar. Dat standpunt van de bisschoppen hoeft volgens Bluyssen niet eensgezind te zijn. „Ik voor mij zal a érsrunflsihat in deze kwestie zeker genuanceerd reageren", aldus Bluyssen. AlOUlUUCDdl De aanleiding tot het bestuderen van De diocesane pastorale raad Utrecht heeft in zijn vergadering van vrijdag aan kardinaal Willebrands gevraagd zich in zijn functie van legerbisschop persoonlijk contact te zoeken met de minister van defensie en er bij hem tegen te protesteren dat de geestelijke verzorging beperkingen worden opgelegd om het vraagstuk van kernwapens binnen de krijgsmacht ter discussie te stellen. VC Gemeenschappelijke acties zijn van groot belang bij deze vorm van ver zet. zei Verdonk. Individuele acties worden door de overheid gemakke lijk verengd tot een gewetenszaak, waarvoor uitzonderingen gemaakt worden. De spits van de actie is daar mee gebroken. Hij noemde dit repres sieve tolerantie. PUTTEN (GKN) Het offi ciële samenwerkingsverband van de hervormde, de gerefor meerde, de christelijk gerefor meerde en de. vrije evangeli sche Israël-organen, de vier moderamina genoemd, heeft in Putten de nieuwe ambassa deur van Israël, Eytan Ronn. ontvangen voor een gesprek. Deze kreeg gelegenheid te re ageren op een brief van de vier moderamina, waarin zij hun zorg over bepaalde aspec ten van het beleid van de Is raëlische regering tot uitdruk king hadden gebracht. Tijdens de ontmoeting kwamen o.m. de volgende onderwerpen aan de or de. het toenemende isolement van het Joodse volk en de staat Israël in de volkerenwereld, het herlevend an- ti-semitisme en de mogelijke oorza ken daarvan, de bezorgdheid over de stagnatie van de vredesbesprekingen met Egypte en de Verenigde Staten op het punt van de Palestijnse kwes tie, de Israëlische politiek ten aanzien van de bezette gebieden (o.a. de uit wijzing van twee Palestijnse burge meesters) en de Jeruzalemwet en de toekomst van deze stad. Van de zijde van de kerken werd er sterk op aange drongen dat Israël alles zou doen wat een oplossing van het Palestijns-Ara bische vraagstuk zou kunnen bevor deren. De ambassadeur onderstreepte dat Israël in een oorlogssituatie verkeert met alle Arabische landen uitgezon derd Egypte. Dat wordt zijns inziens te gemakkelijk vergeten, waardoor kritiek op Israël nogal eens de wrange bijsmaak oplevert van selectieve ver ontwaardiging. ADVERTENTIE [Lees voor het kopen ecru de lanwiiangen op de verpikkinp uitsluitend verkrijgbaar bij apotheker en crogist dit onderwerp op een werkdag van Kerk en Vrede was de afloop van het kamerdebat over de plaatsing van atoomraketten op Nederlands grond gebied. Een mogelijke actie tegen die plaatsing zou de vorm van burgerlij ke ongehoorzaamheid moeten krij gen, naar de mening van Kerk en Vrede-mensen. Op deze werkdag zijn o.m. vragen aan de orde gekomen als: zijn er dusdanige problemen die een bedreiging voor de mensheid zijn dat (massale) wetsovertreding gerecht vaardigd is? Tasten dergelijke acties de parlementaire democratie aan? Kerk en Vrede zal deze vraagstukken nader bestuderen en tevens leden voorbereiden op acties (van burgerlij ke ongehoorzaamheid) tegen de voorthollende bewapening. Een pijnlijke vraag „Zijt gij de komende of hebben wij een ander te verwachten?" Mattheus 11, vers 2-11. Johannes de Doper is gei voorlopig tot eenzame oj oordeeld. Een ontstellen* Het betreft hier een Joni thousiast en radicaal. Hij wereld op tot omkeer dus. meer dan een profeet. Een baanbrekend mens, v mende uit. Iemand die delljke visie heeft op de op wat er gebeuren moet. Zi sen bergen wij op. Ze zijn stellen verontrustende vi daar hebben we geen tijd hebben 't over de grondsli ons bestaan en wij zijn tevr rommelen in de marge, met aan de oppervlakte. Vanda "c vangenls 't Ergste van alli Johannes zelf daardoor raakt. De hersenspoeling zame opsluiting begint Het enige contact dat hij nl. met zijn volgelingen b gevangenis, gebruikt hij tem aan Jezus te vragen: Zijt O mende? Een pijnlijke vraj weet dat die vraag afkomst iemand die het eens heel ze Jezus aanwees als het Lam de zonden der wereld wegnt zus verwijt hem die vraag ook niet dezelfde vraag als ^tei advent door velen gesteld i is die situatie ingetreden Jezus zelf gezegd heeft: Zle.i vele valse messiassen optn laatste tijd dringen ze zich a^jve met hun boodschappen vi vrij ding. verinnerlijking en mende aandacht voor het Jezus wijst een andere stiel messias is daar waar de blii u's. en de lammen, de melaata os doven, de „doden" en de arm 1 herkenbaar aan die Hem a op weg naar genezing. am •t ?vs I lijn I n H b€ laa ui door H. Steendam Het is lang geleden dat iemand zich voorstelde als bijbels humanist. Deze stroming vertoont zich nauwelijks aan de oppervlakte. De combinatie bijbel en humanisme lijkt uit de tijd. Daarom alleen al is de verschijning van een eerste deeltje „Fragmenten van bijbels humanisme" een verras sing. Twee Groningers zijn, behalve Eras mus van" Rotterdam, als vertegen woordigers van deze stroming in de 15e/16e eeuw misschien nog bekend: Wessel Gansfort en Rudolf Agricola. Het is een fors gebouwde Groninger, die in zijn boekje „Op leven en dood" bij deze stroming aansluit: dr. G. W. Reitsema, in Rotterdam predikant met een speciale opdracht van de hervormde gemeente. - In zijn voorwoord zegt hij, dat ook in onze tijd een godsdienstig doorleefd humanisme van de grootste waarde kan zijn. „Humanisme concentreert zich op de zin en de betekenis van het mens-zijn als uniek geschenk en unie ke mogelijkheid van leven, gevoed door rijkdom van culturele en gods dienstige tradities, belijnd door criti- sche, redelijke bezinning." En: „Vele bijbelse geloofsmotieven zijn een onuitputtelijke bron van in spiratie. ook vandaag-de-dag." Die bron is er om uit te drinken daar zonder zullen we verdorren. Dat risico lopen we vandaag, zegt Reitsema. en hij haalt Karl Jaspers aan, die gezegd heeft: zónder bijbel zullen we in het niets wegzinken. Intussen: bijbels humanisme slikt uit het „Oude Boek" niet alles zonder meer. „Een critische en redelijke ver werking van inspirerende geloofsmo tieven uit de bijbel kan ons helpen aan een moderne levenskijk en aan een geloof, dat nü stand kan houden." Licht en donker Deze eerste bundel bevat korte op stellen, die telkens aan de hand van een passage uit de bijbel de thema tiek „leven en dood" verhelderen. Van Deuteronomium tot de brieven van Johannes, telkens onderbroken door meditatieve beschouwingen vanuit de Psalmen. Reitsema gaat niet systematisch uiteenzetten wat dé bijbel over hét leven en dé dood zegt. Daarvoor is de bijbel te veelzij dig en het spreken over dood en leven te veelduidig. Hij neemt je mee naar een kathedraal en laat je zien hoe gevarieerd de bijbelse verhalen, pro fetieën en gedichten hun licht laten vallen in die twee grondaandufdingen van ons menselijk bestaan: leven en dood. Gaandeweg wordt dat éne begrensde creatuurlij ke bestaan van ons men sen in al zijn grandeur en misère belicht met de daarbij behorende schaduwen. Voortdurend Iaat Reitse ma zien hoe licht en hoe donker de kleuren zijn onder de belichting van schepping, opstanding en van de Hei lige Geest. Je krijgt soms het gevoel alsof de tijd stil staat en ook alle „donker" een zinvolle plaats krijgt. Blijft het donker zó nog „duisternis"? Hij leidt je naar buiten en fluistert: „In het leven zijn we in Gods éne hand. in de dood in Gods óndere hand." Maar je staat dan wel weer buiten! Bultmann en Sölle Mijn hoofdbezwaar kan ik al te kort zó samenvatten: Pasen en Pink steren vallen in deze beschouwingen niet op één dag, maar Pinksteren slokt Pasen op en daarmee raakt Pinksteren los van deze aarde. Ik bedoel dit: Reitsema sluit zich aan bij Bultmann. voor wie opstandingsge- loof hierin bestaat: Christus' kruis verstaan als actueel gebeuren nü. Pa sen krijgt te weinig eigen gewicht De laatste van wie Reitsema een woord aanhaalt is Dorothee Sölle. Zij heeft gezegd: „En niet de 'kleine dood', het eenmaal sterven, maar de 'grote dood', de ónbetrokkenheid, zouden wij moeten vrezen." En daar om voldeed haar de existentialisti sche interpretatie van het evangelie niet. Zij was het, die in discussie met Bultmann doorstootte naar een „be trokken", een politieke theologie. Zo'n theologie krijgt pas zijn kansen, als het paasgeloof niet verengd wordt tot kruisgeloof, maar verstaan wordt OEGSTGEEST (PNHK) Wat de Indonesische gasten die op uitnodiging van de her vormde kerk een bezoek aan ons land hebben gebracht is opgevallen, is dat binnen de Nederlandse kerken weinig verantwoordelijkheid gevoeld wordt voor mensen buiten de kerk. Men heeft in Nederland weinig missionaire kracht be speurd. Dit is des té merkwaardiger omdat er in Nederland veel aandacht bestaat voor zending en werelddiakonaat Binnenslands doet men blijkbaar niet wat men buitenslands wel doet, zo hebben de gasten geconstateerd. De Indonesische gasten ervoeren dit tijdens hun bezoek als schokkend, omdat hun eigen kerken zijn ont staan door het zendingswerk vanuit Nederland. De acht gasten, vier afgevaardigden van de protestants christelijke kerk van Ball en vier afgevaardigden van de evangelische christelijke kerk van de Minahassa. hebben naar aanlei ding van hun bezoek brieven geschre ven aan de hervormde gemeenten in de classes Hoorn en Hengelo, waar zij gedurende de maanden september en oktober in gastgezinnen waren onder gebracht. Zij hebben brieven met hun bevindin gen geschreven op verzoek van de organisatoren van het bezoek (dat onderdeel uitmaakte van een uitwis selingsprogramma van de Nederland se hervormde kerk met de kerken in Indonesiè), namelijk de raad voor de zending van de hervormde kerk en het hervormd evangelisatorisch be raad. Verontrustend vond men ook de ver grijzing van de kerken in Nederland. De Jeugd is niet meer ïndel vinden en er wordt door f weinig gedaan om de Jeufl trekken of te behouden vo< Jongeren worden in beslagl door buitenkerkelijke actlvf vervreemden zo steeds mei kerk Geschokt waren de bezoi door het grote individual Nederlandse kerken. Hoew nen de kerk toch gaat om h van een gemeenschap, leven leden langs elkaar heen. worden veelal telefonisch i den. waardoor velen bij persoonlijk contact vere met name zieken en bejai kerkdiensten ln Nederland i varen als koud en onpersoc HAAMSTEDE (ANP) V vier miljoen gulden is de Stil Burght eigenaresse gewo* een gloednieuw motel in hel dorp Haamstede. Het zal aü lisch conferentiecentrum li gericht. Vrijdagmiddag werd het gd a het openbaar geveild in opdr de Amro-bank, die het in h gekregen door het faillisj de bouwonderneming. De Stichting De Burght he^fct afgelopen maandag ondi over de aankoop van het eerst met de bouwonderneni R met de Amro-bank. Het ml onder de naam „De Burgh" als vormings- en ontmoet^ trom. Dr. G. W. Reitsema als het Begin van een nieuwe weg naar een nieuwe wereld. Drs. H. Steendam, gereformeerd studentenpredikant te Rotterdam. bespreekt: Fragmenten van bijbels humanisme, deel 1. Op leven en GENÊVE/BERLIJN (ANP, EPD) Ondanks de verslechtering van het internationale politieke klimaat zet de dooi in de betrekkingen tussen kerk en staat in de meeste landen van Oost-Europa door. Dit zegt de Lu therse Wereldbond ln een verklaring voor de Europese conferentie over veiligheid en samenwerking in Ma drid. De lutheranen verwachten wel een verslechtering in de positie van Oost- europese christenen, als de huidige spanningen voortduren. In de verkla ring wordt gewezen op de zorg van sommige kerken, zoals over de para militaire vorming op scholen in de DDR, beperkingen van de reismoge lijkheden tussen de DDR enerzijds en Polen en de Bondsrepubliek ander zijds, de beperking van kerkelijke Journalistiek en de maatregelen te gen dissidenten. ROTTERDAM Bisschop Simonls van Rotterdam heeft de deken van Den Haag, J. Kwaaitaal. benoemd tot vicaris. In het bestuur van een bisdom is een vicaris de rechterhand en plaatsver vanger van de bisschop. De Rotter- ADVERTENTIE dood. door dr. G. W. Reitsema. Uitge- damse kerkleider heelt nu drievlei vicaris-generaal Ph. Bfir er een dag- 1 .taak aan heeft De aankoop van HiFi-apparaluufl 2 raak van vergelijken en dan b Ontdek daarom eerst wat Onkyo verstaat onder Quarlz Lock. Aco h en Super Servo ONKYO S 2 Jaar garantie n r? 1 BON U gelieve mij Ie zenden docurtie" over de ONKYO apparaten Woonplaats U kunt deze bon opsturen m een enveloppe zonder postzegel eh: Acoustical Antwoordnr 93 1200 VK s-Graveland

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2