Bisdom Haarlem kiest voor kleinschaligheid IKV-voorstel centraal op vergadering t transalpino Douma en de code der vrijgemaakten ïl Trouw Synode neemt Van der Zee in bescherming Nieuwe boeken Conferenties Wereldraad vraagt voor Polen hulp Parijs: 3 dagen vanaf f 209,- omdat het echt niet duurder hoeft! a c: Priesters bezette?, Parijse kerk VRIJDAG 12 DECEMBER I960 TROUW/KWARTET Milt èïï.77 'het repent, het regent door Pieter van der Ven HAARLEM De rooms katholieke gelovigen van het bisdom Haarlem hebben voor de tweede keer binnen tien Jaar een werkdocument gekregen over de naaste toekomst van hun kerk. Na ,\De kerk, wij samen" van 1974 verscheen gisteren „Kerk, wij samen, anno 1980". als een vervolg op de eerste nota. De Illustratie is afkomstig uit het speciale nummer van het Remonstrants Weekblad van 29 oktober dat geheel gewijd la aan de vragen van de kernbewapening. Van onze kerkredactle HILVERSUM De remonstrantse broederschap is formeel de eerste kerkgemeenschap ln ons land, die zich uitspreekt over de leuze van het IKV: „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland." Weliswaar heeft de hervormde synode zich onlangs Inhoudelijk achter het voorstel van het IKV geplaatst, maar dit niet met zoveel woorden tot uitdrukking gebracht. Het stuk Is ondertekend door bis schop Th. Zwartkruis van Haarlem, maar er kan geen misverstand zijn: het is het resultaat van samenwer king. niet alleen binnen de leiding van de r.-k. kerk ln Noord-Holland, maar ook met de „basis". De grote nadruk valt op de noodzaak van geza menlijke verantwoordelijkheid voor de kerk. Aan dé ene kant wordt er kend dav de kerkelijkheid wind tegen heeft, aan de andere kant wijst men op groeiende betrokkenheid en des kundige Inzet ln de breedte. Daar naast kiest het bisdom voor kerkelij ke kleinschaligheid. Het afnemend pastoresbestand wil men dus niet op vangen door grote eenheden te schep pen, maar door vooral op plaatselijk vlak het werk en de verantwoorde lijkheid te verdelen. Planning, op bouw en toerusting eisen volgens de nota uiteraard wel een bredere aan pak en dat zou dan ook volop moeten gebeuren. Kortweg: geen samenvoe ging, wel samenwerking van plaatse lijke geloofsgemeenschappen. Ervaringen De veertien pagina's tellende nota werkt een en ander tilt op onder meer catechese, school en jongeren, sa menleving, oecumene, liturgie en de financien. De nota la bepaald geen somber document De opstellers zien ln de plaatselijke kerkgemeenschap veel mogelijkheden dat mensen daar echt aan bod kunnen komen en hun ervaringen kunnen uitwisselen. Rea liteitszin ontbreekt evenmin. Proble men worden genoemd: vervreemding, migratie. Men wijst op het gebrek aan ambtsdragers en verwacht voorlopig geen verruiming van de regels. De band met andere bisschoppen en met Morgen zal namelijk de remonstrant se broederschap in een buitengewone algemene vergadering van bestuur ln de studio van de AVRO in Hilversum zijn standpunt bepalen over het voor stel (wil men: de leuze) van het IKV. De commissie tot de zaken van de broederschap (COZA, het dagelijks bestuur, red.) heeft twee voorstellen voorbereid: één houdt ondersteuning van het IKV-voorstel ln, het ander bevestigt de remonstrantse deelne ming ln het vredesberaad Beraad Veel gemeenten ln de broederschap hebben zich over de kwestie beraden Overwe irin fT De remonstrantse dominees spraken op hun jaarvergadering over de kern wapens en de conferentie ter voorbe reiding van de buitengewone algeme ne vergadering van bestuur ging ook al over dat onderwerp. Alle remon stranten hebben een speciaal num mer van het weekblad ontvangen, waarin van verschillende zijde bet kemwapenvraagstuk werd belicht staat" tegen de aanspraken van de absolute staat uit 1835. De remonstrantse broederschap on derscheidt bij uitspraken drieérlei karakter. Op grond van een besluit uit Juni van dit jaar wordt bij een uitspraak onderschelden: ,31J een 'belijdenis' spreekt de kerk zich uit over de meest wezenlijke Inhoud van het geloof; bij een 'getuigenis' spreekt de kerk naar bulten, omdat zij zichzelf tekort zou doen indien zij niet zou spreken; een .overweging' heeft meer het karakter van een ad vies of een aanbeveling." De voorzitter van de COZA, mevrouw A. A. In t Veld behandelt daarin onder meer de vraag wat het gewicht is van een eventuele uitspraak tegen de kernwapens. „Naar remonstrants besef zal een dergelijke uitspraak nimmer ln de plaats kunnen treden van het eigen geweten. Immers, ons geweten is inzake godsdienst, leer en leven onder geen beding aan iemand anders dan aan God onderworpen Wel Is het de bedoeling dat een dergelijke uitspraak een belangrijke bijdrage levert Juist bij onze gewe tensvorming," schrijft mevrouw In 't Veld. Zij herinnert aan de uitspraak van de broederschap „Kerk. volk en De uitspraak over de kernwapens wil de COZA het karakter geven van een „overweging". In de door de COZA voorgestelde tekst spreekt de broe derschap zich uit „tegen Iedere verde re uitbreiding en vernieuwing van de kernbewapening." Zij „stelt vast dat het IKV-voorstel een weg aangeeft die ombuiging van de bewapenlngs- splraal beoogt". Zij „verzoekt de re gering. het parlement en de politieke partijen zodanige voorstellen te ont wikkelen waardoor concrete stappen worden gezet tot afschaffing van de kernwapens." In het tweede voorstel bevestigt de remonstrantse broederschap haar deelname ln het IKV, dat „ln voort durend overleg met de deelnemende kerken" moet werken. Onder dit overleg wordt de volgende procedure verstaan: „Het IKV stelt periodiek een beleidsplan op dat aan de kerken wordt voorgelegd, waarna overleg volgt met de kerken, die dit plan onder meer toetsen aan de doelstel ling van het IKV; met de vertegen woordigers van de kerken worden duidelijke afspraken gemaakt over tussentijdse rapportage." Het wordt de vierde maal dat de algemene vergadering van bestuur over de kernbewapening spreekt: ln 1957 werd de toepassing van kerne nergie als verdelgingsmiddel afgewe zen; ln 1934 sprak H. J. Heerlng over de zedelijke onaanvaardbaarheid van de kernbewapening en ln Juni 1980 wees de algemene vergadering van bestuur het dreigen met massaver nietigingswapens af. ADVERTENTIE waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraaf >31 Amsterdam tet 020-5629444 fete* 13006 Postgiro 66 0000 Bank Nod. Credietbank Rekonmgnr 2300 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnement» en bezorgmg) iel OtO-115588 (redactie) tel. 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERIAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwttte Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnemenienop- drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur letef 020- 5622797 Opgave mmi-advertenties lei 020-5626262 of schriftelijk aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen MET JE LEVEN BIJ ELKAAR IN DE LEER Een mens heeft ervaring, goede en slechte Een mens heeft vragen. Een mens verlangt. Waar kan ik ermee terecht? ik heb tijd voor mezelf nodig. Alleen kom ik er moeilijk toe. Misschien witten anderen meedoen ln de loop van 1981 worden hiervoor op verechtiionde plaetsen meerdaagse bijeenkomsten georganiseerd, waarbij mensen samen komen voor een meer dan oppervlakkige ontmoeting. Deze samen komsten dragen verschillende namen: ervaring an galoot, verken nend geloven, gebedspracticum. Een twaalftal mensen wil onder deskundige leiding levenservaringen uitwisselen, op verhaal komen, mediteren, elkaar helpen zicht te krijgen op het leven, beter zien wat er te doen staat op persoonlijk en maatschappelijk gebied. De samenkomsten nodigen uit tot verdieping en verruiming van geloven en bidden, als troost èn als uitdaging. Informatie over deze dagen: Pauls Smits van WaesbergheEmmaus Priorij Salesianenstraat 125 Postbus 76 5042 OR Tilburg 3600 AB Maarssen tel. 013-681297 tel. 03465-62146 Karmet St Jozeflaan 56 5817 AD Smakt-Ven- ray tel. 04782-232 Van een onzer verslaggevers DEN HAAO De generale synode van de Nederlandse hervormde kerk heeft zich nadrukkelijk gedistanti eerd van bepaalde uitlatingen ln de pers over de theologische standpun ten van de Haagse predikant W. R. van der Zee. In een brief aan ds. Van der Zee schrijven praeses da. C. B. Roos en eerste assessor ds. P. van den Heuvel namens de synode dat hem .groot onrecht Is aangedaan." De synode koos vorige maand dr. R. J. Mooi als secretaris-generaal, hoe wel ds. Van der Zee als eerste op de voordracht stond. Dit gebeurde na een actie van de gereformeerde bond. In een open brief aan de synode zei het hoofdbestuur van de gerefor meerde bond onder meer, dat ds. Van der Zee als hoofdredacteur van het blad Woord en Dienst „er geen enkele onduidelijkheid over heeft laten be staan op welk een eenzijdige wijze hij positie kiest ln gevoelige en contro versiële zaken ln kerk en theologie." Ir. J. van der Graaf, secretaris van de gereformeerde bond, sprak voor de NCRV woorden van gelijke strek king. In de brief aan da. Van der Zee wil de synode nadrukkelijk van deze uitla tingen afstand nemen. In synodekrin gen werd al direct na de stemming gezegd, dat de verkiezing van dr. Mooi niet onder Invloed van de open brief van de gereformeerde bond zou zijn gebeurd. Geloven leven samenleven, hoe leven wij onszelf ln het evangeli satiewerk. Voor evangellsatleouder- llngen en leden van evangelisatie- commissies m.nvv. drs. J. B. O. Jon kers en dr. J. D. te Winkel. 10 en 31 Januari, Toerustlglngacentrum, Leus den (teL 033-943244). Chrlsten-tljnvandaag en mor gen, Wlndrooskeratconferentle voor jongeren 27-31 december. Stevens- beek. Ini. en aanm. teL 08380-21980 Zit er nog moslek ln de toekomst? Jongerenconferentie van Youth for Christ, 27-31 december, Maassluis. Inf. en opg. tel. 03438-15744. Kerstdagen voor alleenstaanden en geslnnen, charismatische stich ting Vuur. 25-26 december. Seppe, Bosschenhoofd (NB). Opg. tel. 01720- 74140. Rome wordt belangrijk geacht, maar „het zal duidelijk zijn dat deze taak er ln de loop van de Jaren niet gemak kelijker op geworden Is", aldus stelt de nota voorzichtig. Op het gebied van de oecumene wordt erkend dat er een achteruit gang ls opgetreden ln belangstelling en activiteit. „Een van de oorzaken ls de spanning tussen wat plaatselijk als legitieme ontwikkeling wordt be leefd en de beperklnen van de alge mene kerkorde. Tegelijk dreigt de zorg om het eigen overleven de ker ken op zichzelf terug te werpen. Over leven ln een moeilijk tijdperk vraagt echter niet alleen behoud, maar ook groei." De nota hoopt dat de kleine kernen hier nieuw elan kunnen geven. Bisschoppen synode Opvallend knoopt dit kerkelijke do cument vooral aan bij de eerdere no ta: nauwelijks verwijst het naar de bijzondere bisschoppensynode van januari. Nadere analyse en kritiek kan aan het licht brengen of en ln hoeverre de nota met die synode ln strijd is. Zeker ademt het Haarlemse werkstuk een andere sfeer en spreekt het een andere taal. maar zo te zien zonder tegen de synodebesluiten aan te varen. Wat dat betreft lijkt het een diplomatiek hoogstandje. Er wordt een kerkmodel voorbereid waarin een toekomstige bisschop (Zwartkruis ls 71 Jaar) niet één-twee-drie alles naar zijn of hogerhand kan zetten. De op stellers zelden overigens dat zij zich niet zo politiek hadden laten leiden. „Het gaat ln feite om een vorm van pastoraal leiderschap", aldus de nota die elders spreekt van „Inspirerend" of „spiritueel" leiderschap. Wat daar de Inhoud van ls. waar of bij wie dat te vinden zou zijn wordt niet duide lijk. Toch ls die Inhoud harder nodig dan de beste blauwdruk, vooral waar de vervreemding van kerk en bood schap groot ls. O EN EVE (EP8) De commissie voor Interkerkelijke hulp en hulp aan vluchtelingen van de wereldraad van kerken heeft gevraagd om materiële hulp aan Polen. Ze wil voedsel en kleding bijeenbrengen om de nood te leningen van vooral kinderen ln zie kenhuizen en ouden van dagen ln bejaardentehuizen. Kinderen en bejaarden zijn volgens de wereldraadcommlssle de eerste slachtoffers van het ernstige voedsel tekort ln Polen. Ze vraagt ln de eerste plaats om poedermelk, boter, olie, koffie, rijst en andere voedingsmid delen die bewaard kunnen worden. Verder wil de commissie so n duizend winterjassen en vijf tot tienduizend dekens bij elkaar zien te krijgen. Bisschop Zwarthuis van Haarlem. Uitgeverij Voorhoeve ln Den Haag stuurde: KleLne omnibus, van A. San ders (hierin zijn opgenomen: 8trtjd om Berend, Want groots ls uw roe ping, Pension Kornet en De taak die Ood ons geeft) (159 blz. - 22.50). Nieuw geslnsboek voor kerst, bundel verhalen en gedichten samengesteld door M. van Rooijen (136 blz. - 16.50). Besuinlglnfskookboek, door M. Berk en J. Krabbé. Ultg. Ttebosch, Aroster dam. 188 blz. - 17.50. Eieren en kaas, praktisch koken, ls een uitgave van Tlme/LUe te Amster dam. 176 blz. - 35.75. ADVERTENTIE dagelijks vertrek met keuze uil 5 treinen. j Haal de gids bij uw reisadviseur ™^X,_ door prof. dr. H. M. Kultert In de serie Ethisch Kommen taar, op gezet door de hoogleraren Douma (Kampen, vrijgemaakt gereformeerd) en Velema (Apeldoorn, christelijk ge reformeerd) ls een nieuw deeltje ver schenen van de hand van prof. Dou ma onder de titel Verantwoord Han delen. Inleiding ln de christelijke ethiek (Amsterdam, Bolland. 150 bis. Prijs 19,50). Blijkens de omslag wil len de schrijvers met deze serie aan hen die in de morele verwarring van deze tijd hun weg zoeken, een hand reiking bieden. Doen zij dat ook? Wat betreft het genoemde boekje van Douma ben lk daar niet zo zeker van. Het verschaft nuttige Informatie op theologisch terrein, maar aan verant woord handelen draagt het mijns In ziens te weinig bij om de titel waaron der het gaat, te rechtvaardigen. La ten we eens kijken hoe dat komt. Het boekje ls, zoals het Woord Vooraf vermeldt, een bewerking van een col legedictaat dat in 1975 reeds ln offset druk verscheen ln Kampen. Daaraan zowel aan het Jaartal als aan het doel waarvoor het moest dienen wijt lk het dat het een tamelijk droog boekje ls geworden, dat op de rij at een aantal theologische thema's be handelt die studenten in de theologie moeten weten als ze van de traditie op de hoogte willen zijn. Het zijn thema's die ln alle klassieke ethiekboeken van christelljken huize aan de orde komen, en ik noem er meteen maar een paar op. Wat ls de rol van de Schrift ln de christelijke ethiek, ls een van de eerste en aardig ste hoofdstukjes. Christelijke ethiek moet, wil zij christelijk mogen heten, op Oods Woord gegrond zijn, zoals we dat ln de Heilige Schrift vinden. Deze ondubbelzinnige uitgangspositie staat meteen aan het begin van het boek. Ingewikkeld Maar zodra de schrijver het stand punt moet uitwerken hij doet dat ln het hoofdstukje over de bijbel riet de zaak er wel wat Ingewikkelder uit. Het aanvaarden van Oods Woord, zoals dat ln de Schrift staat opgete kend, mag ons niet verleiden tot bi blicisme, dat wil zeggen: tot het ge bruiken van bijbelteksten bulten de historische situatie om waarin ze ont staan zijn, en evenmin tot het vla bijbelteksten vasthouden aan verou derde ethische opvattingen. De Schrift ls wel een lamp voor voet, maar Je moet wel uit Je ogen blijven kijken. Kort gezegd: we moe ten ln tal van zaken ons verstand gebruiken. Met Instemming lees lk zulke passa ges. Maar wat doet de schrijverer verder mee? Niet veel, zoals even ver der (en trouwens overal) blijkt. Uit Schriftgegevens blijkt dit ls een citaat dat het huwelijk een heilige Instelling is die niet verbroken mag worden (ln dit verband staat zelfs een bijbeltekst). Hoe nu, vraagt de een voudige lezer. Krijgen we nu toch een argument ln de vorm van Schriftge gevens? Waarom de ene keer wel en onze prof. dr. Douma waarom de andere keer Je verstand gebruiken? Ik raak op dit soort onef fenheden bij mijn medechristenen niet uitgekeken. Concrete morele problemen komen overigens weinig aan bod. Daarvoor blijft het geheel te veel ln de sfeer van de dogmatiek en haar geschiedenis. Ik moet er billijkheidshalve bij zeg gen dat natuurlijk ook de definitie van ethiek een rol speelt. Ik zou ethiek niet opvatten als: bezinning op het verantwoord bandelen jegens Ood en de naaste. Je kunt Ood toch niet moreel of Immoreel behandelen? De spraakverwarring wordt zo wel erg groot. Kaarten op tafel Mijn hoofdbezwaar ls echter van an dere aard: het boekje weet niets van morele problemen, het kent alleen een morele code die al vaststaat vóór het beraad begonnen ls. en die we allemaal voor christelijk moeten hou den. Problemen zijn er alleen voor zover het wat minder simpel dan vroeger lijkt deze code tot de bijbel of het christelijk geloof terug te voeren. De code zelf ls geen probleem. Op blz. 86 komen de kaarten op tafel: kenmerkend voor christelijk zijn: bidden, bijbellezen, kerkgang (l),nlet vloeken (2), tijd en geld geven voor de dingen van Oods Koninkrijk (3), geen seks voor of bulten het huwelijk, geen homofilie (4) en geen abortus en eut hanasie ((5). Ik formuleer haastig, maar dat doet de auteur ln deze pas sage zo mogelijk nog meer. Maar ls dat alles? Zijn dit de kenmer ken van christelijk ln het Jaar 1980? Zo kon je mijns Inziens tien of twintig Jaar geleden nog in alle argeloosheid spreken, maar na alle Ingrijpende dis cussies van de laatste jaren kan dat niet meer. Het is de code van vrijge maakte christenen, die ons gepresen teerd wordt als wereldcode van ert voor alle christenen. Maar Douma moest toch weten dat er talloze chris tenen binnen en bulten Nederland zijn die deze code niet herkennen? En daarvoor moet toch een andere ver klaring mogelijk zijn dan dat al deze mensen van Ood en zijn gebod zijn afgedwaald? Niet aan bod Eerst door het binnen laten van dit soort vragen komt de ethiek in bewe ging. maar ln Douma's boek komen ze niet aan bod. De schrijver blijkt de literatuur die hem op dit spoor zou kunnen zetten, wel te kennen maar hij gebruikt die alleen om zijn betoog wat frisse kleurtjes te geven. Echt op anderen ingaan doet hij niet. Hoe het komt dat mensen met verschillende geloof dezelfde moraal hebben en mensen met hetzelfde geloof een ver schillende moraal het zijn dingen die bulten de argumentatie blijven. Spreek tot allen die de moed hebben. (Jesaja 35 vers 1-10). De profeten waren vaak lastly Q T mensen. Ze vertolkten de kritt Ood op het doen van menseal kwamen niet voor zichzelf o ze kwamen op voor de bedo< van Ood met de mensen, ln éi woord samengevat, voor een 1 gelukkige samenleving. Degt met hun kwalijke praktijken^ samenleving ln de weg kregen er vaak niet zuinig van I Zo kennen we ze. de profeten] figuren. Volstrekt onbekend tg strijkages en vleierij. Maar dat profeten niet alleen. Ze hebbci AJ een andere kant. Naast de krUl staat de troost of boe Je dat no wilt Hier hebben we zo'n wo« 1 riepen de mensen op om einde en eens op te houden met al die w WC met negatieve inhoud. Want di ifcil zijn we vaak matadors. We vot krant dicht en onze ogen sprek boekdelen. Het oordeel dat we de wereld hebben liegt er niet i J zal niet zeggen dat het niet ter Maar hier wil de profeet nog ie anders op gang brengen. Sprei allen die de moed verloren heb! Dat is niet zo gemakkelijk als) t€ lijkt, want mensen die de moed t0! verloren hebben laten zich niet zien. Ze blijven liever thuis oft lopen met een hangend hoofdi f Ze zien niets meer zitten, 't Hel TC allemaal toch niet. mompelen) ,tu zich uit. En dan komt de prold ons en hij bezweert ons om niet te gaan praten. Niet omdat er; ook een heel hopeloze kant an Jf leven is. maar omdat een mem moed niet mèg verliezen. HIJ n moed houden om op te staan,! [°e te gaan staan, de draad weer oj 1 1 nemen. Waarom? Omdat het h Wl want dat betekent advent. Nq 1 precleser: de komst, van iemu Hem die hier kwam om het le» VOORBUGANt L Beroepingswerk n snlsse en K|n te Amers^H iderstal m «fill ang. luthw1*1 NED. HERV. KERK Beroepen: te Hontenlsse en M. Hartog kand. te Schiedam H. Onderstal terdam-Overschle. Aangenomen: naar (toez) J. Kralma evang. Dordrecht en Oorinchem (Old) O. 8. Alma te Soest: nafclAl W. Oosterhof. kand. te ZuJdli Afscheid: op 12 dee. in (als pred./directeur herv boni wendlge zending op OO) C. te Noordhom; op 14 dec. i veld J. Maasland ber te veen. Intrede: op 14 dee. te Breda Brórens uit Druten; te RljsV H. J. van Druten uit Buren; ie iet drecht H. W. Rlphagen uil m broek. Intrede en bevestiging op Olnneken P A Elderenba Amersfoort en F. V. Rod kand. te Breda Afscheid: op 12 dee. te (als secr. binnenland van de Ni dlngsraad) A. Rlgters, wegen em. GEREF. KERKEN Afscheid: van Hoofddorp P. Hengst ber. te Zwolle ^ÉHI Intrede: te Wetslnge-Sauwo Hogerhuis, kand. te Kampen; tricum (l.s.m herv. gem.) karX Westmaas aldaar. N A, af ini mri GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Amsterdam J. M pe te Woerden; te Middelburg Rietdijk te Vlaardlngen. Thomas van Aquino, een I benadering van zijn filosofie Bernard DeUgaauw. Uitg. We ster. 210 blz. 29,90. De scta hoogleraar wijsbegeerte in gen en heeft al heel wat put over (de geschiedenis van de) op zijn naam staan. Het onöèn t van dit boek leent zich ni« the lichtvoetigheid, maar het ia k dg voor leder leek die echt lets n p weten over de meester van df tl eeuw se scholastiek. Dl schrijft zakelijk en kritisch; ke passages ln Thomas' werkére vrouw en over de behandeh ds ketters worden niet verzwegen *g evenmin bulten verhouding dikt. Geest en Ylees In godsdienst ,tI tens chap, vijf opstellen overl Ve conflicten in de 17e eeuw, doet tk, Schulte van Kessel. 8taatsult| tI 285 blz. 17 afbeeldingen, 35 Handelsuitgaven van een schrift; Nederlandse gesctat t kerkgeschiedenis, vrouwen? ar, denis ln één. Wetenschap, gel nis en kerk zijn terreinen man nog altijd „heer en meeA Aan de hand van onder mee schiedenls van een priesters» zijn twee vrome zussen maai' u, Schulte van „mannen-" id< schiedenls". De vrees van gen en kerk voor vlees, vrouw en wordt aan het licht gebracht. 0 at Dat ls een wezenlijk tekort volgens mij, wat maakt dat Je mensen niet leert verantwoord te handelen maar een groepsmoraal te volgen die voor zien wordt van het predikaat „Oods wil". Alsof men in Kampen nooit ge hoord had van ideologisch misbruik van Ood en godsdienst (dat is: gods dienst ln dienst van eigen belangen en Idealen). Niet alle gebruik van Oods naam bij wat mag en niet mag ls ideologisch misbruik, natuurlijk niet. Maar als je zo argeloos als Dou ma ermee omgaat, mag je wel oppas sen dat de mensen niet door jouw toedoen geknecht worden in plaats van vrijgemaakt. KN PARUS (ANP) Vijftien P hebben enkele uren een kerk b Parijs uit protest tegen ..een m gaande toenadering tussen tionalistische aartsbisschop ier 14 Marcel Lefèbvre en paus p? Paulus II". Na een poging de) van de kerk, de Notre-Dame» t u tolres, vast te houden, zijn de^fcd uit zichzelf weer weggegaan di 3?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2