Gesprek met Driebergse instituut vastgelopen Aarde is geen koopwaar Hips Onderdak voor bijbelschool Trouw Andere visie op bijbel en evangelisatie Frère Roger naar Zuid-Italië 'Katholieken erger dan communisten' alternatief voor CDA Elsevier-interview verhindert benoeming Feestelijke wijn hoeft niet duur te zijn. Tenminste niet bij de slijter-wijnhandelaar! Kersttentoonstelling in Bijbels Museum VOORBIJGANf Sti bez DONDERDAG 11 DECEMBER 1980 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers LEUSDEN/DRIEBERGEN Samenwerking tussen het Evangellsatiecentrum van de gere formeerde kerken en het in Driebergen gevestigde Instituut voor Evangelisatie „behoort thans niet tot de mogelijkheden". Dit wordt gezegd ln een gezamenlijk opgesteld persbericht. De gesprek ken. die beide 'Instanties de laatste maanden hebben gevoerd, „hebben er niet toe geleid dat de verschillende opvattingen dichter bij elkaar geko men zijn," aldus het communiqué. Aanleiding voor de in totaal zes ge sprekken die er geweest zijn, was de brief, die het Evangelisatiecentrum eind 1979 naar de plaatselijke gere formeerde kerken stuurde over de activiteiten van het Driebergse insti tuut. Dit (van oorsprong Amerikaan se) instituut wil plaatselijke kerken en groepen helpen bij het evangelise ren. Als proef werd in 1979 al een grootscheepse actie gevoerd in Vee- nendaal, in samenwerking met ver schillende kerken daar. Maar het ge reformeerde Evangellsatiecentrum adviseerde de plaatselijke kerken, om niet met het Driebergse instituut -ln zee te gaan. - De verschillen in visie en werkwijze 'zijn in open sfeer besproken, aldus - het persbericht. De opvattingen over -.wat evangelisatie betekent en hoe zij gestalte kan krijgen, zijn over en weer toegelicht en verduidelijkt. Men kwam echter niet tot elkaar. Bezien zal worden of het gesprek na enige tijd zal worden hervat De ge sprekken werden bijgewoond door een vertegenwoordiger van de her vormde stichting Kerk en Wereld, waarmee het gereformeerde Evange- - lisatiecentrum nauw samenwerkt. Exclusief Volgens dra. H. Wesseling, coördine rend secretaris van het Evangelisatie centrum, ontbrak de ruimte voor een goed gesprek omdat de vertegen woordigers van het Instituut voor Evangelisatie het eigen gelijk bij voorbaat veilig wilden stellen. Dat speelde met name bij de bijbelbe schouwing. Waar hij vooral van ge schrokken was, is de exclusiviteit van denken, die steekt achter uitdrukkin gen als „bijbelgetrouw", zoals die door de mensen van het Instituut en andere evangelicals worden gebruikt Wesseling: „Daarmee worden grote groepen andere christenen in de ver* dachtenbank gezet. Ik vind dat on zindelijk woordgebruik. Tegen het In stituut voor Evangelisatie hebben we gezegd, dat een dergelijke benade ring de tegenstellingen in de kerken verscherpt. Ons gesprek met hen werd hierdoor belemmerd." In de gereformeerde visie op de evan gelisatie gaat het volgens Wesseling om een totaal-benadering van men sen: door verkondiging, gemeen schap. dienst en gerechügheldsbe- vordering. Het zal moeten afhangen van de situatie, welk element de na druk krijgt. Alleen op die manier neem Je mensen serieus. Als Je aan hun maatschappelijke nood voorbij gaat, is er geen basis om over de blijde boodschap van Jezus te praten. Het Driebergse instituut vindt, dat de situatie waarin waarin mensen verke ren, in principe niet van invloed hoeft te zijn op de verkondiging. De gere formeerde evangelisatie-deskundi gen ln Leusden achten die visie niet alleen onjuist, maar ook onbijbels. Als wat gezegd wordt overkomt als een tijdloze en nletgesitueerde bood schap. dan geef Je een aantal waarhe den door, die niet slaan op de leef- en denkwereld van mensen. Leo Habeta, algemeen coördinator van het Instituut voor Evangelisatie, Uit het instructiemateriaal van het gereformeerde Evangelisatie» centrum. onderschrijft de mening van Wesse ling, dat het verschil ten diepste vast zit op een andere visie op de Bijbel. „In de gesprekken stelde het Evange llsatiecentrum onder meer, dat de Bijbel ons leert hoe het woord van God werkelijkheid is geworden ln de geschiedenis van mensen en dat de Bijbel ons uitnodigt aan de doorver taling mee te werken. Volgens het Evangeilsatlecentrum kunnen bijbel se waarheden niet als op zichzelf staande waarheden worden doorge geven. WIJ willen daarentegen vast houden aan de goddelijke inspiratie, de betrouwbaarheid en het gezag van de Schrift als enige onfeilbare maat staf van geloof en leven." Evangelisatie is ln de visie van het Driebergse instituut de verkondiging van Christus als Verlosser met het doel mensen te overtuigen om per soonlijk tot Hem te komen en zich zo met God te laten verzoenen. Volgens Leo Habets is het verschil tussen Leusden en Driebergen niet anders dan wat zich overal afspeelt tussen „evangelicals" en „oecumenlcals". Vandaar dat hij het gesprek wel voort wil zetten, maar dan roet anderen erbij. Wesseling vindt dat als er weer ge praat wordt, eerst het gereformeerde synoderapport over de aard van het Schriftgezag aan de orde moet ko men Nationale actie Intussen gaat het Instituut voor Evangelisatie de Nederlandse tak van „Campus Crusade for Christ", door met de voorbereidingen voor zijn grote actie „Project '82". Het is de bedoeling om in heel Nederland begin 1982 zoveel mogelijk mensen intensief in aanraking te brengen met het evangelie. De actie past in het kader van het door de Evangelische Alliantie voor 1982 uitgeroepen „evangeilsatorlsch Jaar". „Project '82" heeft niet alleen ten doel buitenkerkelijken te interesse ren voor het geloof in Jezus Christus, maar ook gemeenteleden meer evan gelisatie-minded te maken. Degenen die meedoen aan de actie, worden vla een cursus getraind om met anderen over hun geloof te praten. Leusden heeft tegen dit instructiemateriaal ernstige bezwaren. Wesseling: „Daar staat ln dat je als evangelist je ge sprekspartner moet zeggen zijn of haar vragen even terzijde te schuiven om eerst de boodschap aan te horen. En Je moet ook niet te lang talmen om daarna te vragen: wat vindt u van deze waarheden? Wilt u ze ln gebed aannemen? Denk aan wat er in Jo hannes 3 staat: wie in Hem gelooft wordt niet veroordeeld, wie niet ge looft ls reeds veroordeeld. Als het zó gebeurt, heeft evangelieverkondiging niet veel meer te maken met het brengen van een blijde bood schap Van een onzer verslaggevers ZEIST De Reformatorische Bijbelschool te Zeist heeft na lang zoeken een pand gevonden. Gisteren ls bekend geworden, dat de bijbelschool per 1 augustus 1981 het gebouw van het Jongensinternaat De Nieuwe Weg aan de Krakellngenweg zal overnemen. De kosten bedragen 1,6 miljoen. De bijbelschool zat al geruime tijd ln moeilijkheden. De huidige be huizing, aan de SloUaan, was te klein, als gevolg van de snelle groei van deze opleiding. Boven dien had de gemeente ln het kader van de kernplannen tot afbraak besloten ten behoeve van parkeer ruimte. De bijbelschool heeft twee oplei dingen. die belde ln het gebouw zullen worden gehuisvest: een driejarige opleiding voor christe lijk werker (o.a. onderwijs 3e graads. gemeente, zending, Jeugd- en evangelisaUewerk) en een een- Jarige basis-vormingscursus voor mensen met een MBO/HBO of ge lijkwaardige opleiding. In het ge bouw ls ook woonruimte voor de Het nieuwe gebouw van de Reformatorische Bijbel school te Zeist. studenten (thans 70) en begelei- Ook is er mogelijkheid voor con gressen en weekends, en geduren de de twee vakantiemaanden in de zomer voor bezinningsweken. Door een financiële actie (Aktie Honkvast) wil de bijbelschool de nodige 1,6 miljoen bij elkaar krij gen aan gliten en leningen tegen lage rente. Het Jongensintemaat werd om streeks 1922 ln gebruik genomen en ging tot 1969 uit van het Chris telijk Lyceum te Zeist. Het was oorspronkelijk bedoeld voor kin deren, van wie de ouders in het buitenland woonden. In 1969 werd het een zelfstandige stichting. Er zijn op het ogenblik 23 jongens. Besprekingen over nieuwe huis vesting van het Internaat in Zeist zijn in een beslissende fase. TAIZÊ (PD) Prior Roger Schutz, Frère Roger, is van plan de kerstda gen ln een oude caravan door te bren gen temidden van de aardbevings slachtoffers ln Zuld-ItaJlê. Na kerst komt hij naar Rome om deel te ne men aan een internationale jeugdbij- eenkomst, die door de broeders van Taizé ls georganiseerd. Tijdens de bijeenkomst zal frère Roger samen met de paus deelnemen aan een gods dienstoefening in de Sint Pieter. Er hebben zich al duizenden deelnemers voor de bijeenkomst aangemeld. BONN (EPD) Voor de protestanten in Polen ls de rooms-katholleke kerk nog altijd erger dan de communisti sche partij. Deze uitspraak heeft de voorzitter van de evangelische kerk in Rijnland, Karl Immer, gedaan tij dens een bijeenkomst van de evange lische studentengemeente in Bonn. ADVERTENTIE Het bestuur van NBBA besloot na te gaan hoe groot de behoefte is aan een nieuwe christelijke partij als Als U zo'n partij nodig vindt stuur dan een briefkaart met naam en adres aan Burg. van Walsumlaan 285. 3135 WJ Vlaar- dingen. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFOKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned. Crediettank Rekeningnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam Xt 1000' REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel H5700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) lel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per |aar f 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797 Opgave mini-adverlenties tel 020-5626262 ot schriftelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen ADVERTENTIE Van onze correspondent JOHANNESBURG In Zuld-Afrlka is een rel ontstaan rondom de theo loog Charles Villa Vicencio, die op grond van uitlatingen gedaan tijdens zijn bezoek aan Nederland door de raad van de universiteit van Zuld- Afrlka (UNISA) is afgewezen als hoogleraar in de ethiek. Dr. Villa Vicencio is lector aan deze universiteit. Hij nam deze zomer deel aan de conferentie die het Program ma tot Bestrijding van het Racisme van de Wereldraad van Kerken in Noordwijkerhout hield. BIJ die gele genheid werd hij geïnterviewd door Rex Brico, redacteur van Elseviers Magazine. De giften die de wereldraad uit het Speciaal Fonds doet aan bevrijdings bewegingen omschreef hij als gestes van broederlijke solidariteit. Dit le verde hem een scherpe aanval op in Toen bij de universiteit de post van hoogleraar ethiek open kwam, wees een commissie Villa Vicencio aan als de meest gekwalificeerde kandidaat. De benoeming is volgens sommigen echter tegengehouden door dr. Theo van Wijk, die als Ud van de selectie commissie eerst voor Villa Vicencio koos, maar zich later moet hebben bedacht. Van Wijk ls rector van de Unlsa en heeft als zodanig een belan grijke stem. ADVERTENTIE door Pieter van der Ven „De Schepper heeft ieder volk een eiland land, een eigen godsdienst en een eigen taal gegeven. Vrede is waar iedereen eikaars land, godsdienst en taal eerbiedigt. Missie en zending zijn een vorm van oorlog, omdat ze geen respect hebben voor onze godsdienst, net als de blanken die ons land roven." Na het Russell-tribunaal ln Rotter dam over de situatie van de Indianen zijn enkele deelnemers hier nog wat blijven hangen. Ze zijn door een ac tiegroep ondergebracht in een woon boot in het centrum van Amsterdam. „Irokezen" worden ze genoemd, maar zelf noemen ze hun stam de „Haude- nosaunee", volk van het lange huis; na enkele vergeefse pogingen kan ik het bevredigend uitspreken: hódden osjónie zoiets. Het Russell-tribunaal is nogal van leer getrokken tegen de zending. Vooral de paters salesianen in het noorden van Brazilië en enkele overij verige secten werden schuldig bevon den aan agressie, volkerenmoord, cul tuurvernietiging, landschenxüs, kin derroof of medeplichtigheid daaraan. In feite, zo verzekert mij Chief Lee, is dat gebeurd vanaf het moment dat de eerste missionaris in het spoor van Columbus voet aan wal zette. De In diaanse levenswijze kent een zeer strenge eenheid van cultuur, land en religie. Wie zijn geloof kwijtraakt is ook bereid zijn land te verkopen, zegt Lee, en iemand proberen te bekeren, hem van zijn godsdienst af te helpen is hetzelfde als proberen hem van zijn grond te krijgen. Heiligschennis Van meet af aan waren de kolonisten erop gericht om die eenheid van de Indiaanse levenswijze te breken. Op die manier kon het land .rechtsgel dig" worden ingenomen. Voor de In dianen is dat eigenlijk een vorm van heiligschennis: Moeder Aarde als koopwaar, een lap onroerend goed. Moeder Aarde en mensen, verkwan seld als pelzen, mals of een paar schoenen. Hoe hebben de banken dat bereikt als het zo tegen de diepste overtui ging van de Indiaan ingaat? Behalve geweld en terreur werden de volgende middelen met royaal succes aange wend: religie, onderwijs, alcohol en rijkdom. De religie viel htm denkwij ze aan, ondermijnde hun persoonlijk heid, verdoemde hun spiritualiteit, noemde hun ouderverering en andere gebruiken heidens en duivels. Het onderwijs weekte de kinderen los van hun ouders, ze begonnen de taal en de waarden van hun overheersers over te nemen. Missie en onderwijs hebben aldus ef fectief bijgedragen aan het verdeel- en-heersbeleld van de kolonisten. Volgens de Indianen is die verdeeld heid pure import. Hun levensstijl werd altijd gekenmerkt door grote onderlinge eenheid. Hun verschillen in taal en gebruiken betekende nooit dat ze het niet eens konden worden. Het stammenoverleg voerde altijd tot akkoorden. Een beginsel als de meer derheid, de helft plus één beslist, was onbekend. De verlokkingen van rijk dom en bezit versterken de verdeeld heid, alcohol verzwakt de geest en breekt de weerstand. Mohikanen De Indianen die op het tribunaal aan het woord kwamen zijn Inderdaad „de laatsten der Mohikanen". Zij houden vast aan de oude tradities van de stam. Dat is niet zonder ge vaar, want mensen als zij zijn noch bij de overheid noch bij hun „progres sieve" stamgenoten geliefd. De Indianen van de Haudenosaunee zijn erg overtuigd van de kracht van hun overgeleverde waarden. In de verdrukking lijkt het Indiaanse zelf bewustzijn de laatste Jaren sterk ge worden: ze kennen hun geschiedenis en de zwakke plekken in de geschie denisboekjes van de blanken. Ze vertellen me van een verdrag dat hun stam ln de zeventiende eeuw met de Hollanders over beschermde han delsroutes. Ik krijg een kopie te zien van de verdragstekst die door de eeu wen en door water nogal verbleekt en vlekkerig ls. Oud-Hollands, dat kan ik zien, maar meer dan een enkel woord kan ik niet ontcijferen. Him eigen versie van het verdrag is duide lijker. Een soort gordel van vrij zwaar materiaal, witte en blauwe stroken: het meisje op de foto heeft het in haar handen. Het witte, zo leggen ze uit, symboliseert de stroom des levens. De blauwe stroken zijn even breed, het betekent de gelijkwaardigheid van belde verdragspartijen; ze lopen evenwijdig: dat wil zeggen ze spreken af om elkaar niet dwars te zitten. Dat was het verdrag en dat is hun heilig. Tien Geboden Maar de blanken kwamen en ver scheurden de verdragen desnoods de zelfde dag. Ze kwamen en preekten de Tien Geboden en lapten ze stuk voor stuk alle tien aan hun laars. Er is bij de Indianen veel bitterheid. Ze zouden willen dat de kerken het me nens maakten met broederschap en zich inzetten voor hun rechten en hun vrijheid. Er is maar één krachtbouillon en die is van Struik. Krachtbouillons van Struik zichtbaar beter Haudenosaunee-meisje met klas sieke verdragsgordel. In hun gebeden vragen de Indianen nooit om dingen; zij danken de Schepper om Moeder Aarde, om de zon en de regen. En ze willen dat blijven doen tot in de hoogste nood, zoals het Zonnelied van Franciscus. Veel ellende op aarde komt, zo zeggen ze me met klem, omdat de blanken zelf niet meer geloven in hun gods dienst, niet meer gehecht aan hun geboortegrond, losgeslagen van hun familieverband. Het lijkt wel of Jullie toch aan zen dingswerk doen, zeg ik. AMSTERDAM In het Bijbels Mu seum te Amsterdam (Herengracht 366) is van dinsdag 16 december tot en met zondag 11 Januari de kerstten toonstelling „En het geschiedde in die dagente bekijken. Deze ex positie bestaat grotendeels uit oude gravures uit de eigen collectie van het museum. In voorbereiding is een tentoonstel ling onder de titel: „Macht, wat is dat?" Met in hoofdzaak fotomateri aal wil men een discussie op gang brengen over machtsverhoudingen in het groot en in het klein en een oriën tatie bieden tegen de achtergrond van bijbelse verhalen. JTO |EN DE VRIEND VAN MIJN Nu ik de datum van deze dag votfiC 1 heb. denk ik aan mijn vriend. De oor vriend van mijn Jeugd. Hoe ik pn met hem bevriend raakte weetik jL, meer. Hij was wel op dezelfde scl maar dat zegt niet zoveel. Hij zal olie klas lager. Wel woonde hij bij om qcII de straat. Op weg naar school ka .«h ik langs zijn huis. Nog kijk ik altl i even naar boven als ik dat huis nerJ passeer. Hij woont er allang niet ilt meer. Eerst verhuisde hij en toen je J en later verhuisde ik nog eens. Di nnei lrnn cphpiirpn tn lip Inrpn vnri vnr. "uc. kon gebeuren in de jaren van votf"*^ oorlog. De halve stad stond leeg.fenG Je bereid was in een huis te trekia kreeg Je van de elgenaaar een nie rem! behang, heb ik me laten vertelle Sterker nog. men beweerde ln d__ dat er Amsterdammers waren dit IDA leder voorjaar verhuisden om op ome manier de voorjaarsschoonmaak tn ii ontlopen. Zit iets in. Mijn vriendpeer een andere kant uit dan ik. Ik d dat dit één van de dingen was die in hem aantrok. Hij was technisd het tegenovergestede. Ik kan alle f een schakelaartje losschroeven,! d dan moet het weer nlc-t te ingewikkeld zijn, want dan krijgj het van z'n levensdagen niet met elkaar. HIJ kon dat allemaal. HIJ bezocht er ook een opleiding voc nog meer geheimen der techniek kunnen beheersen. We deden a samen. Samen liepen we naar del en brachten dan de zondag gehei gedeeltelijk om de week bij elkat door. Hij had net als iedereen z'n Jeugdneurose. Hij sprak wel eei een „haak". Als hij 't over die h had dan wees hij naar een doi hoek hoog onder de overkappi de veranda. Er was iets met dl iets bedreigends. Ik ben er not achter gekomen wat het was. Eigenlijk hield lk ook niet vanzi stadsveranda, Maar goed, hij is j| vandaag Jarig. Ik vergeet hem w Hij heeft me nog, zo'n kleine vlfl jaar geleden, auto leren rijden, q toen nog doodstille stadionple Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Klazienaveen-2£^tJ meer E. G. Boesenkool te 's-Gt wtt? deel; te Tjerkgaast (toez) J. U man. pred. Vrije Evang. Gein, steiljk legerpred. te Harkef Sommelsdijk (geest. verz. 8t nvt j Dlakonale Gezondheidszorg)^ gam? Lam. kand. te Sommelsdijk. m d Aangenomen: naar Leiden A. p] kers (secr. Raad v. Jeugdwerk Driebergen; naar Niekerk-Oldt v J. C. Schaap, kand. te Niekerfc en w Bedankt: voor Arnemulden en mg Giessendam-Nederhardinxveld I ehe Reuver te Capelle aan den IJsst fn v GEREF. KERKEN (VRIJGI Beroepen: te Doesburg-Doetim wx en te Eemdljk J. W. van der! kand. te Bunschoten. Bedankt: voor Vollenhove P. F ve meris te Spakenburg. ^tei Patriarch Benedict De Grieks-orthodoxe patriai Jeruzalem, Benedictus I, is op dl tijd van ruim 90 Jaar overled< heeft die functie bijna 25 jaar! oefend en hij was dan ook een vf belangrijkste figuren in zijn t in het veelkleurige religieuze 1 van Jeruzalem. Als hoofd vanf langrljkste christelijke godsdJ die streken, geldt de Griek! doxe patriarch als de bijzónder hoeder van de heilige plaatsen J christenen. Het is de bedoeiingj binnen veertig dagen een opi wordt gekozen. Billy Graham De Amerikaanse evangelist I Graham krijgt volgende maand eredoctoraten in Oost-Europa ene is van de calvinistische th« fan c sche hogeschool van Debrecen (l ams-] garije), de andere van de theolop ran academie in Warschau. De ereó raten zijn bedoeld als blijk van« dering voor de evangelisatiecan acjer nes, die Graham in 1977 in Hong ue en in 1978 in Polen heeft geho, nogg] De Amerikaan hoopt in 1982 aas ut campagne ln Oost-Duitsland te Cn zj nen meewerken. Andei Richard Stevens De Zuidafrikaanse theoloog Ric Stevens, lid van de nederduitS' formeerde kerk, heeft in de Veret Staten politiek asiel aangevrt „omdat het leven voor hem enfipn gezin ln Zuid-Afrtka ondraai geworden". De laatste elf jt Stevens gemiddeld drie maant jaar vast wegens zijn activiteit gen de apartheidspolitiek. KERSTDAGEN VOOR AU fcen STAANDEN •chap ook Een nieuwe kijk op de werfc toaati held, 23-27 december. De B burgh, Hierden bij Harderwijk 03413-1841) Van 0RO! ping Nooit Kerst-inn o.l.v. zusters rep* Lutherse vrouwendagen, (c.q. 29) december, HoekelunV Opg. tel. 01820-17720 een, 24-25 december. Maria Bt trix. Witmakersstraat 14. Maasi (tel. 043-16304). Open Huis, naar keuze 20-27' 27 december. De Bron. Dalfsf 05297-218). »arer ?en «chre verkli hoofd SS vertrr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2