Mime-mogelijkheden niet altijd even goed gebruikt Zuiver zilver, met gekroonde jaarletter Veel activiteiten bij museum-kaart Helft bioscoopbezoek wil Nederlandse film steunen Noe enkele dami! Nieuwe produkties Grif en Termiek En dan nog ZATERDAG 6 DECEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Dirkje Houtman AMSTERDAM Mime is een theatervorm waarmee de makers vele kanten op kunnen. Een specifieke omschrijving is nauwelijks mogelijk. Enige overeenkomst tussen de diverse mimegroepen is dat ze beweging als uitgangspunt nemen, veelal in combinatie met iets anders. Dat iets kan een verhaal, een beeld, een ruimte of een voorwerp zijn op basis waarvan via improvisatie en associatie de voorstelling groeit. Deze week gingen er weer twee mime- produkties in première. Het Grif Teat^r gaf in de tot theater verbouwde studioruimte aan de Plantage Kerklaan 61 in Amsterdam zijn eerste voorstelling van „Glazen Huis" en mimeteater Termiek startte een reeks voorstellingen van „Cafetaria Regenboog" in het Amsterdamse Shaffy Theater. Twee totaal verschillende produkten dat zowel in de uiterlijke vormentaal als in de opgeroepen atmosfeer tot uitdrukking komt. Glazen Huis staat met zijn steriel abstract interieur lijn recht tegenover de banale cafetaria werkelijkheid van het etablissement „Regenboog". Een tegenstelling die nog eens geaccentueerd wordt door de wijze waarop beide gezelschappen beweging hanteren. Grif verlegt de bewegingen en de daaruit voortko mende emoties naar de gebruikte ob jecten, dat wil zeggen het driftig zwaaien van een stoel beperkt zich niet tot de speler maar ook tot het object in kwestie. Termiek maakt in zijn voorstellingen veelvuldig ge bruik van slapstick en acrobatiek af gewisseld met al dan niet suggestieve of kitscherige verstillingen. Glazen huis Voor glazen huis nam Grif als uit- De Spaarndamse textielkunstena- res Gerda Edens is door een commis sie van het ministerie van CRM als enige Nederlandse aangewezen om deel te nemen aan de tiende interna tionale biennale van de tapisserie, die van 20 Juni tot 4 oktober in de Zwit serse stad Lausanne wordt gehouden. Gerda Edens zal op de biënnale verte genwoordigd zijn met haar textiele perspexdozen die momenteel te zien bij galerie Balans in Amsterdam. In de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam zal op Nieuwjaarsdag weer de Gijsbrecht van Aemstel van de 17e eeuwse schrijver Vondel wor den uitgevoerd, in een regie van Carel Briels. Daarmee wordt een oude tra ditie in ere hersteld: de Gijsbrreght werd voor het laatste op nieuwjaars dag 1976 gespeeld. Na afloop van de komende voorstelling zal in het Am- stel Hotel door Jan Posch en Adéle Bloemendaal Thomasvaer en Pieter nel worden opgevoerd. Volgens orga nisator en regisseur Carel Briels is de entourage van de Nieuwe Kerk hier voor niet geschikt. De Gijsbreght blijft tot en met 4 Januari in de kerk. De schilder BrAm Doorgeest heeft een grote schenking van zijn naïeve schilderijen aan het Frans Halsmu seum gedaan. Uit de collectie van 138 werken is een expositie samengesteld die tot en met 11 januari in de Vishal op de Grote Markt in Haarlem is te zien. De leden van de vermaarde rock groep Led Zeppelin hebben besloten hun formatie op te heffen. Ze doen dat na de dood van hun drummer John Bonham in september van dit jaar. De bandleden vinden dat ze na het verlies van hun „goede vriend en uit respect voor zijn familie" niet langer op de bestaande voet kunnen doorgaan. In het Museum Boerhaave in Lei den wordt tot en met mei 1981 de tentoonstelling „Net echt, de anato mische wereld van dr. Auzoux" ge houden. Te zien zijn 75 anatomische modellen die uit papier-maché zijn gemaakt. Ze variëren van de negen stadia van de zwangerschap en een levensgrote man met 129 „onderde len" tot het zenuwstelsel van een zeester en een sterk vergroot model van een bloedzuiger. In de Taffeh-zaal van het Rijksmu seum van Oudheden in Leiden wordt van 12 december tot 18 Januari 1981 een tentoonstelling gehouden van temperaschilderingen van Gerti Bie renbroodspot. Speciaal vandaag Informatief, ontspannend en toch prikkelend. Een nieu we poging met Schrikdraad. Artiest van de dag: Urbanus van Anus. Dat moet prikken. Ned. 1 20.40 De grote gifvondst in Broek in Waterland. Brandpunt be steedt er aandacht aan. Ook komen aan bod: werkgelegen heidsprojecten voor werkloze jongeren en abortus. Ned. 2 21.20 Vara-medewerker dr. Karei Roskam en Trouws eigen Nico Kussendrager discussiëren in de Alles is Anders Show, over de berichtgeving in Nederland over economische sancties te gen Zuid-Af rika. Ned. 2 22.30 Minister De Geus bezoekt In de Rooie Haan. Hij praat over de mening van de Her vormde Synode over de kern bewapening, de ideeën die de PvdA op dit punt in het ver kiezingsprogramma wil zetten en over een mogelijke coalitie na de verkiezingen, van CDA en PvdA. Verder discussiëren partijvoorzitters Bukman (CDA) en Van den Berg (PvdA). Staatssecretaris Wal lis de Vries laat zijn licht schijnen over de subsidiëring van het betaalde voetbal. Hilv. 1 13.03 gangspimt een' vierkante ruimte waarvan twee wanden uit spiegels bestaan die aan de bovenkant schuin naar beneden gebogen zijn, zodat de spelers niet alleen van voren, en van achteren, maar ook van boven te zien zijn. Langs de twee open (transparan te) wanden zit het publiek, dat af en toe de gelegenheid krijgt zichzelf via de gewaande muren in de spiegels gade te slaan. In de ruimte staan twee tafels van chromen buizen met door zichtige glazen blad en een stoel die een soortgelijk gebogen vorm heeft als de spiegelwanden. Drie spelers, twee vrouwen en een man zijn in het wit gekleed en afwis selend gehuld in fluitende geluidsto- nen krijgt het geheel iets transpa rants. Alles is doorzichtig, niets kan/ door de overheid aan spiegels verbor gen blijven. Die doorzichtigheid wordt aanderzijds weer teniet gedaan door de optische bedriegelijke wer king van de vele spiegels. Negeer je die als toeschouwer dan zie je louter drie mensen, al dan niet in beweging: betrek je de spiegels in je beeldvorming dan wordt er een on doorzichtig doorzichtige dimensie aan de gebeurtenissen toegevoegd. Het aantal spelers kan zich bijvoor beeld vele malen vermeervoudigen en het hangt af van de afzonderlijke of op objecten toegepaste bewegingen welke suggestie die toename wekt. Als twee spelers over een diagonaal in hardhollend en abrupt omdraaiende vaart heen en weer bewegen lijkt het alsof je via de bovenste spiegel naar een krioelend haastig straatbeeld kijkt. In de meer verstilde gedeelten waarin de spelers vertragen of tot stilstand komen, ontstaat een gestileerd ta bleau. In de reeks bewegingsmomenten komt soms de opgeslotenheid van het doorzichtige tot uitdrukking, maar veelvuldig zijn ze nauwelijks te inter preteren. De voorstelling als geheel kun je misschien beschouwen als een grote impressie opgebouwd uit een aantal kleinere inpressies, die wat mij betreft niet altijd even veelzeggend of intens waren. En daar kom de impo sante omgeving waarin het zich af speelde niets aan veranderen. In Cafetaria Regenboog is, hoe sum mier ook, een verhaallijn met herken bare figuren mogelijk. Zij worden in de eerste scène getekend in een dode lijk cafetaria-bestaan van dwangma tig schoonboenen en bedienen. Steeds weer arriveert dezelfde gast die om een milkshake vraagt maar koffie krijgt. Elke keer als hij terug komt heeft het bedieningsritueel en de omgeving kleine verschuivingen ondergaan. Het meest in het ooglo- pend is wel de wat afgekauwde sym boliek van het vergaan der Jaargetij den uitlopend op de dood door mid del van wisselende bloemen in de vaasjes op tafel. De bezoeker blijkt dan ook dood, die het nichterige cafe- taria-chefje om zeep helpt, zodat de twee bedienden de voor eenmaal hun fantasieën de vrije loop kunnen laten gaan. En die blijken weinig anders te zijn dan een striptease voor de inge togen serveerster, die haar grillen op de kok uitprobeert Dat lukt aanvan kelijk, maar ook deze dociele figuur wordt wakker waardoor er een wissel werking in machtsstrijd ontstaat. Die gebrekkige fantasie vin de toneelfi guren heeft blijkbaar zijn weerslag gehad op de fantasie van de spelers die weinig inventief met hun bewe- Een beeld uit Glazen Huis van Grif Theater. Foto Maarten Brinkfreve gin gsm o gelijkheden omgingen. Die bleef aanvankelijk beperkt tot welis waar suggestieve minimaal gezichts uitdrukkingen en het stoelen met ca fetaria-meubilair, dat al gooiend in uitgedachte patronen terechtkwam. Die minimaliteit ontaarde in een ex plosieve slapstick en acrobatiek waarin de timing opviel maar de uit werking niets anders was dan voor de hand liggende overbekende bewegin gen. die aan het slot, toen alles weer werd zoals het was tot stilstand kwa men. Een afgerond produkt dat wel. Jammer dat de groep die in het verle den tot meer in staat was, zichzelf niet meer heeft uitgewrongen. zou miss dcsl enig me het AMSTERDAM (ANP) Meer dan de helft van het Nederli se publiek (54 procent) ls bereid voor een bioscoopkaartje t kwartje meer te betalen als dat geld gebruikt wordt t ondersteuning van de Nederlandse film. Het tijdschrift ..fiJÏJ®, en tv-maker" heeft dat via een enquête uitgezocht. ADVERTENTIE gekroonde jaarletter Nu kan het nog nog in het bezit te komen van zuiver zilveren couverts.doordeRijkswaar- borg gewaarmerkt met de gekroon- gj (g) Deze gekroonde jaarletter is een of ficieel kenmerk van een historisch belangrijk jaar In dit geval de troonswisseling. In de rijke traditie van de nederiandse zilversmeed kunst kwam een gekroonde jaarlet ter slechts tweemaal eerder voor. Tijdig bestellen Dit keurteken wordt na 31 dec. 1980 door de Riikswaarborg vernietigd. Indien U echter tijdig voor het eind van dit jaar Uw bestelling plaats bent U verzekerd van dit bijzondere Rijks- keur: de uit historisch oogpunt be langrijke, gekroonde jaarletter. Drie exclusieve modellen vaardigd zijn van minder waardevol gelegeerd zilver. Een zes-persoons 39-deiige zuiver BON zilveren cassette koopt U al voor I 6495,-. Alle artikelen zijn ook afzonderlijk te bestellen. Tel. inlichtingen: 03404-13677. - I Graag ontvang ik vrijblijvend Uw do- t cumentahe over de 100% zuiver zil- Chippendale Alléén bij zilversmeden Gerritsen Deze exclusieve 100% zuiver zilve ren couverts koopt U alléén bij zil versmeden Gerritsen. Rech{- ke prijzen. Belanqrnk lager dan de winkelwaarde van vergeli|kbare couverts, die bovendien altijd ver- Belangstelling? Stuur voor uitgebreide documentatie de bon in ol breng vrijblijvend een bezoek aan onze showroom aan de Van Reenenweg 155 te Zeist. Wij zijn dagelijks ti|dens kantooruren ge opend en na afspraak -v ook op zaterdag. Be- zoek aan huis is ook mogeli|k. Dit echter al leen na Uw uitdrukkelijk verzoek. veren couverts. laats Bon zenden aan M.J Gerritsen N V Sola Fabriek,antwoordnr 105, 3700 VB Zeist Postzegel is niet nodig In opdracht van het tijdschrift wer den 1025 Nederlanders van 13 tot 70 jaar door het ISK (Instituut voor So ciale Kommunlkatie en marktonder zoek) ondervraagd. Dat leverde de volgende resultaten op. Bijna 20 pro cent van de geënqueteerden bleek nog nooit een bioscoop te hebben bezocht en 48 procent was meer dan een jaar niet naar de film geweest. Ongeveer 10 procent gaat gemiddeld een keer per maand. Daarbij viel op dat mensen met een middelbare schoolopleiding in deze groep over vertegenwoordigd zijn, evenals man nen en 18- tot 25-jarigen. De laatste film die men had gea was in 60 procent van de gevalleni buitenlandse produktie en bij 16 f cent een Nederlandse. Vooral de sen die zelden naar de bioscoop noemden vaak een Nederlandse Van de geregeld bioscoopbezoek heeft 38 procent de Nederlandse nog nooit een blik waardig geket Verder blijkt dat Spetters de kijkers heeft getrokken, gevolgd diond Soldaat van Oranje en Turks Fn In de onderste regionen bungelen liana Regina, Een vrouw als Eva,f ve jongens en dr Vlimmen. Van onze kunstredactie AMSTERDAM Ter gelegenheid van de verschijning vani landelijke museumkaart zal een groot aantal musea In I weekeinde van 13 en 14 december extra activiteiten ontpla en. De museumkaart, die maximaal 15 gulden gaat kostj stelt de koper ervan een jaar lang ln staat om een gra bezoek te brengen aan circa 170 musea ln den lande, activiteiten variëren van bijzondere exposities tot rondlelj gen, films en concerten. beid om Vaa «rif late Mi|l Aan de Invoering van de museum kaart ls geruime tijd gewerkt. Toch werken nog lang niet alle musea aan dit initiatief van de Nederiandse mu seumvereniging mee. Aan de ene kant zijn dat de musea die al vrij toegankelijk zijn, anderzijds zijn er ook Instellingen die zonder opgave van redenen niet mee willen doen Zo De museumkaart geldt dan ook voor het Stedelijk Museum en Amsterdamse Historisch Musea Maar vrijwel alle andere bekende n sea die entree heffen zijn er wel zoals het Mauritshuis in Den het Frans Halsmuseum ln Hai het Vincent van Goghm-iseum ----- - nel vincent, vrni vjukiuii'jocuui _i U. rn0Sel'llt Brilleken om de Amsterdam, het Catharljnecon» J' stedelijke musea in Amsterdam bU m utrecht en het Fries Museum het project te betrekken, i Frits Bom In het artikel „Frits Bom nn ook voor het kind" In de krant van vrij dag is een vraag weggevallen. Deze luidt: Wat is de rol van de Stichting De Ombudsman in het tv-program- ma „Ombudsman voor de kinderen". Daarop volgt dan het antwoord van Bom: „De stichting heeft een coördi nerende en verwijzende taak. Ze be antwoord brieven of verwijst de hulpvragers naar het netwerk van hulpverleners." Zonder de vraag lijkt het of het nog steeds gaat over de Stichting voor het Kind, in plaats van over de Stichting Ombudsman. Doctor Aigra, de Friese senator van dr. G. Puchinger en anderen met een woord vooraf van prof. dr. J. Zijlstra. Uitg. Wever, Franeker en Friesch Dagblad, Leeuwarden. 192 blz - 29.50. Speciaal morgen Studio Sport heeft in de- middaguitzending in ieder ge val de voetbaluitslagen en een stuk concours hippique in - Zuidlaren. Daarna naar het andere net voor Davis Cup tennis (Tsjechoslowakije-Ita- lië). En weer terug naar de thuisbasis voor de avonduit zending met voetbal, skiën om de wereldbeker in Val d'Isère en de zaalhandbalwedstrijd Hellas-Dinamo Kiew. Ned. 2/17.05 en 19.00 - Ned. 1/ 17.35 Driester, maandelijks docu mentaire programma van de AVRO, met deze keer twee on derwerpen: vliegdemonstra- ties in Engeland en de nieuwe reisgidsen. Ned. 1/20.00 Tweede themaprogramma van de VPRO. Na de relaties nu de ouderdom. Portretten van bejaarde mensen, die met hun ervaringen midden in het leven blijven staan. Ned. 2/20.40 Ruim twee uur lang Toon Hermans. Vroeger zag je dan geen kip op straat. Twee zin nen erbij en daar dan een half uur over doorgaan. Ned. 1/20.45 Positief Leuke stukjes schrijven, een potje schelden, jaha, dat kunnen ze alle maal wel. Maar je zult nooit eens lezen hoe je zo'n programma dan echt beter kunt maken. Dan hoor je de heren niet Samengevat en uit m'n hoofd, de kritiek die Ad Langebent van Brandpunt, óp zijn beurt weer heeft op de televisiekritiek. Hij vertelde het aan Het Parool. Dat ruikt een beetje naar sportof- ficials. Niet zodra zijn die wegens hun notoire onbekwaamheid weer onder hun portie kritiek bedolven, of ze jeremiëren er langdurig op los, dat de kritiek zo weinig posi tief is. Daar wordt dan hetzelfde mee be doeld als bij Langebent op schoot: het is zo vervelend om kritiek te krijgen, als je alle§ toch zo goed bedoelt. Komt er desondanks toch kritiek los, dan noemt men die onhandig, men kan er geen brood van bakken en men gaat dus op de oude voet verder. Ondanks de televisiekritiek is het programma-aanbod nooit een spat beter geworden. Begin deze zin nog eens, maar dan met dank zij in plaats van ondanks, en het klopt nog steeds. Weet ik dan bij voorbeeld, hoe Brandpunt binnen de kortste ke ren beter kan worden? Natuurlijk weet ik dat. Langebent eruit. Maar ja, dat is toch voornamelijk leuk •gescheld, daar help je hem geen steek mee vooruit. Vermoed lk. Bovendien, stel nu eens dat een televisiecriticus per programma zou kunnen aanwijzen hoe alles in ieder geval, iets beter kan. Dus niet alleen zeggen wat er niet deugt, waarom het niet deugt, maar ook hoe het wel kan deugen. Wat doe je dan nog achter een typemachine? Iets populairder ge zegd, dan ben Je een dief van Je eigen portemonnee, als Je je niet onmiddellijk meldt bij de portier van de KRO en vraagt of de ka mer van de directeur reeds ont ruimd is. Zo zit de wereld in el kaar. Even afgezien van de televi siewereld. Alsof televisiekritiek er is geko- door Ruud Verdonck men, vanwege de makers van de programma's. Nee, natuurlijk. Die hebben gewoon hun eigen kritiek te zoeken. Het is alleen wat tra gisch dat het scherm voorname lijk getuigt van het feit dat ze die in eigen kring niet hebben kunnen vinden. Maar dan niet uit nijd bij mij op de muur komen bonzen. Wat jij. buurvrouw? Want dat ls de zin waarmee televisiekritiek, buiten de studio, begint. Ghetto Waarschuwing van mr. H. J. Min- derop, voorzitter van de TROS, bestemd voor de vaste kamercom missie voor CRM: niet kletsen maar poetsen. Hij stuurde de com missie deze week een brief waarin hij waarschuwde voor het gevaar dat het Nederlandse omroepbestel dreigt te declasseren tot een „tele- visie-ghetto" binnen de ons omrin gende landen. De kabel en de satelliet, daar gaat het weer over. Het dreigt dus ook weer. Want de TROS beschikt over informatie dat niet alleen Luxemburg en het Zwitsers/Engelse consortium Tel- sat plannen hebben met een satel- liet, er zijn nog meer financieel zeer sterke bedrijven of groepen bedrijven die vergevorderde plan nen hebben ontwikkeld om ook vla een satelliet met ons eenzijdig te gaan communiceren. - Opschieten dus met de Neder landse tegenzetten. Fase één: uit- breidlng van zendtijd en STER- reclame per 1 oktober 1981. Want: „Polemieken over tal van aspec ten en consequenties van uitbrei ding van de televisiezendtijd, waarbij overigens terecht wordt Ingegaan op culturele en ethische vraagstukken, krijgen een on evenredig zware nadruk, terwijl daarentegen reële en praktische argumenten uit het zicht dreigen te verdwijnen." In gewone mensentaal: laten we nou maar gewoon doen wat de TROS wil, dan kan iedereen voor de rest een eind weg kletsen, dat is dan tenminste ongevaarlijk ge worden. Het is het proberen waard om Je zin door te drukken. Maar Europa dan, zullen sommige mensen zeggen. Straatsburg, on derlinge afspraken? Flauwekul al lemaal, nietwaar mr. H. J. Min- derop? Inderdaad, daar mag je niet op hopen. „Het zelfstandig opereren van Frankrijk en West-Duitsland ls in deze een teken aan de wand, terwijl internationale afspraken dan wel ln het openbaar uitge sproken intentieverklaringen he laas doorgaans slechts opgeld doen totdat het voordeel van een andere gedragslijn zijn nut heeft bewezen." Heel Europa, eigenlijk één grote TROS. Schaf het Europese parle ment maar af. Niemand houdt zich toch ergens aan, wat ze ook hebben afgesproken. Je moet ge woon doen waar je zin in hebt. en verder geen gezeur. De TROS wordt moe van al dat gepraat, is dat duidelijk? Meer STER op de televisie. Ja maar, eh, dinges. Niks dinges. Minderop, kom op. „De ons inziens op korte termijn noodzakelijke uitbreiding van de STER-zendtiJd mag niet geblok keerd worden door discussies over eventuele consequenties voor de pers. Als wij ervan uitgaan, dat het van het grootste belang Ls be schikbare reclamegelden binnen Nederland te houden, dan zijn er oplossingen te vinden voor even tuele problemen, die zich als ge volg van het kiezen voor deze op tie bij de pers voordoen." We doen wel, en we zien wel wat er» van komt. Op die manier is per slot van rekening de TROS ook groot geworden. Een portie daad kracht en een wereldbeeld dat niet 'verder reikt dan de Billekesdans. Sfeer De radio barst weer van de gezelli ge sfeervolle muziek, wegens de aankomende feestelijkheden. Het kan de platenmaatschappijen niet dol genoeg zijn. Zo kan het dat begin december op de hitparade geknokt wordt tus sen het kerstnummer „Vrede" en het carnavalsnummer „D'n aap die heeft n'n krul in z'nne steert" (of iets van die strekking). En dan merk je toch weer, dat je van vrede ontzettend agressief kunt worden. Leeuwarden. De kaart, die om geldig te zijn e zegel nodig heeft, is behalve in meeste musea ook verkrijgbaar het postkantoor en zit voorts bi sloten in het Groot Museum boek, nieuwe boek van de maand decent dat vanaf 11 december in de wint ligt. Jongeren tot 26 Jaar beta! slechts drie gulden, wie tussen de 65 jaar oud is betaalt met 15 gull de hoogste prijs, terwijl bejaard met hun 65-plus-pas 7,50 guit wordt gevraagd. Wie van plan is 1 het spoor te reizen, kan bij de NS handig boekwerkje krijgen wal adressen van de meeste musea compleet met hun beretkbai Kerstwandeling Een keus uit het aanbod van actfr teiten in het weekeinde van 13 enl december: In het Rijksmuseum in An dam wordt zaterdag een sp< kerstwandeling georganiseerd i wordt een gratis boekje aangebodt met de titel „En het geschiede to dagen". Het Drents Museum in Ass houdt zaterdag van 13-17 uur kijk- en doetentoonstelling met Ij naam De warme pottenbakker en |j is een filmvertoning. In het Brabantse Deurne staal| Gemeentemuseum De Wieger zaterdag van 14-17 uur demonsti worden gegeven van het weven gobelingetouw en het spinnen wol, zijde en vlas. Het Dordrechts Museum pre teert zaterdagmiddag om 15 i nieuwe aanwinst van het scht Aanbidding van de herders van muel van Hoogstraten. Het Nederlands Postmus» Den Haag geeft zaterdagmidd: uur rondleidingen en demonstr over diverse aspecten van het I wezen en de filatelie. De Dubbele Palmboom in dam laat alweer op zaterdag klucht opvoeren op het thema vf medische zorg. Dit naar aanlel van de expositie Patiënt in Rotlf dam die in het museum ls te zien. Het Visserijmuseum in Vis gen biedt zondag 14 december om' uur een optreden van een vrouf visserskoor met begeleiding van klavecimbel. Er zijn ook filmvfl* ningen Tijdens het weekeinde zijn tal musea op gewijzigde tijden toegati lijk. Ook zal een groot aantal entreeprijs heffen zonder dat voor de museumkaart moet woé getoond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4