Raad van kerken
struikelt over
de intercommunie
Levenlang leren
Kort voor kerktijd belden een paar soldaten aan
Trouw
W
CHRISTELIJKE
ACADEMIE
voor
BEELDEND
KUNSTONDERWIJS
INSCHRIJVING
VAN STUDENTEN
UIT DE KERKBLADEN
Vrij van de
tirannie van
het bezit
VANDAAG
VOORBIJGANGER!
DANS OM
DE PANDEN
VU MAGAZINE
VU MAGAZINE
ZATERDAG 6 DECEMBER 1980
KERK
TROUW/KWARTET
doorA. J. Klei
Het dorp, waar Ik ben grootgebracht was
ik heb dat al eerder verteld alleszins
godsdienstig. We gingen zondags tweemaal
naar de kerk en als in de mlddagbeurt
iemand opeens ontbrak, veronderstelden
we nooit dat de betrokkene misschien
gewoon geen zin gehad had, maar vroegen
we ons bekommerd af wat er met hem of
haar aas de hand zou wezen. Je bleef
immers alleen maar thuis wanneer Je
„wettig verhinderd" was en een
onverwachte wettige verhindering werd in
de regel geleverd door een plotseling
opkomende kwaal.
Levendig herinner ik me het probleem
waarvoor mijn ouders in 1940, een paar
weken na de capitulatie, gesteld werden. Op
een zondagmiddag belden kort voor
kerktijd een paar soldaten aan, die in de
mobilisatiemaanden vaak bij ons over de
vloer waren geweest. Ze kwamen ons
groeten voordat hun en onze paden
voorgoed uit elkaar zouden gaan, want daar
zag het toen wel naar uit.
Het ging natuurlijk niet aan, hen op de
stoep te laten statui met de mededeling dat
de kerkklok ons riep. En om hen met de
woorden van de 122ste pealm te noden: kom
ga met ons en doe als wijleek evenmin de
aangewezen weg, want daarvoor waren ze
tenslotte niet gekomen. Gefluisterd overleg
tussen mijn ouders leidde ertoe dat mijn
vader met de jongemannen bleef zitten
praten en dat wij, de kinderen met moeder
naar de kerk gingen. Die avond is
herhaaldelijk geïnformeerd, wat mijn vader
scheelde.
Overigens waren we nog maar net
teruggekeerd uit een dorp, waar het met de
kerkgang aanzienlijk minder nauw
genomen werd en waar geen sterveling Je
bezorgd zou opbellen als je niet ln de kerk
was waargenomen. Na de Duitse Inval werd
onze orthodoxe gemeenschap namelijk
geëvacueerd naar Wleringerwaard, gelegen
ln de kop van Noord-Holland waar, naar ons
op catechisatie was verzekerd, het
modernisme verwoestinngen had
aangericht.
Ons gezin werd ondergebracht bij een
bakkersechtpaar, dat ons zeer hartelijk
ontving. De vrouw des huizes wees me de
plek, waar oude tijdschriften bewaard
werden, ze dacht dat het wel leuk voor me
was, ze door te bladeren. En zo geschiedde
het dat lk reeds enkele uren na onze
aankomst in Wleringerwaard een der
droeve gevolgen van het modernisme
ontdekte: ln de bakkerswoning lagen geen
jaargangen van De Spiegel of TlmotheQs,
maar van Het Leven.
Dit heeft meegebracht dat lk de
oorlogsdagen voor een niet gering deel
doorbracht met lezen in Het Leven, 't Zou
mooier geweest zijn, indien lk had kunnen
berichten, dat ik Het Leven in edele
verontwaardiging weggeschoven had, maar
ik was Jong en de wereld lokte en lonkte.
Het was zelfs zo dat lk bij ons vertrek, vrij
snel na de 10e mei, me moest losrukken uit
een meeslepende verhandeling over Het
Speelhol in de Warmoesstraat, terwijl lk me
ook nog veel voorstelde van de lectuur van
De Vergiftigde Tante te Hoorn
Het kerkje van Oosterland (uit „Wieringerlant 2").
Het malle ls dat al deze herinneringen, aan
de spannende verhalen ln Het Leven en die
visite op een zondagmiddag tegen kerktijd,
wakker zijn geroepen door een rijmpje, dat
lk aantrof ln „Wieringerlant 2" van de
geograaf en historicus dra. J. T. Bremer die
(zoals lk bij de verschijning van
„Wieringerlant 1" treffend opmerkte) graag
en vlijtig spit ln het verleden van de
bovenste helft van Noord-Holland.
In „Wieringerlant 2" (176 pagina's, tachtig
illustraties, in linnen gebonden met
kleuromslag, pljs 33,50, te bestellen bij
Orgelwerkgroep Oosterland, p/a Kees
Klein, Poststeeg 3. Den Oever) beschrijft de
auteur ontwikkelingen en gebeurtenissen
op het eiland Wleringen sinds het midden
van de vorige eeuw en het verhaal eindigt
bij de komst van het IJsselmeer, toen
Wlerlngens bestaan als eiland een einde
nam (wel is er een beknopt overzicht van de
laatste vijftig jaar).
Maar goed, dat rijmpje dus. Ik kwam het
tegen op pagina 163. Het ls van Jan de
Rijmer, die omstreeks 1890 over de
Wieringers schreef: „De onverschilligheid
neemt thans de overhand/En ls nu, naar
men meent, de kerk al niet meer noodlg/En
om er heen te gaan, dat waant men
overbodig". Deze Jan deed overigens meer
dan klagen, door zijn toedoen werd het
oude romaanse kerkje van Oosterland in
1680 voor afbraak behoed.
Belde boeken over „Wieringerlant", die
voortreffelijk zijn uitgegeven door Pirola te
Schoorl. worden verkocht ten bate van de al
genoemde Orgelwerkgroep Oosterland. En
dank zU deze door cantor-organist Kees
Klein aangevoerde (en aangevuurde) groep
waant geen mens meer een gang naar het
kerkje van Oosterland overbodig, 't Is er
zomers zelfs dringen. Ik denk: net zo erg als
in de kerk van Wleringerwaard op
pinksteren 1840, met ons als kerkse
evacue's erbij
AMERSFOORT (ANP) De raad van kerken ln Nederland
heeft deze week gesproken over de beleidsaanbevelingen van
de tweede kerkenconferentle. Deze voorstellen zullen ln de
verschillende secties nader worden uitgewerkt. Het ls de
bedoeling, dat de secties hun uitwerking voorleggen aan de
raad, die de voorstellen dan doorstuurt naar de leden-kerken
om hierover in eigen kring beslissingen te nemen.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Uitgebreid heeft de raad van kerken
stilgestaan bij de vijfde en vijftiende
beleidsaanbeveling, waarin een op
roep staat tot grotere gastvrijheid in
de viering van de maaltijd des Heren.
De vijftiende „bepleit de wenselijk
heid, dat de plaatselijke kerken voor
al diegenen die hun eenheid in Chris
tus willen vieren, regelmatig die gele
genheid bieden in gezamenlijke
woorddiensten en diensten van
Woord en tafel bijeen te komen."
Bij deze aanbevelingen maakte de
raad van kerken de aantekening, dat
hij „tot zijn pijnlijke teleurstelling dit
voorstel niet zonder schade ten uit
roer kan brengen vanwege funda
mentele bezwaren van de rooms-
katholieke kerk. De raad wil voort
gaan met het zoeken naar een beleid
dat voor alle kerken aanvaardbaar
is."
De raad kwam tot deze aantekening,
omdat, zeker op een dergelijk belang
rijk punt, een gezamenlijk beleid van
wezenlijk belang werd geacht, en de
solidariteit tussen de kerken duide
lijk bewaard en uitgesproken moest
worden.
De voorzitter van de raad van kerken,
prof. dr. H. Berkhof, sprak zijn grote
dank en waardering uit voor alle
mensen, die aan de tweede kerken
conferentle hebben meegewerkt en
die de kerkenconferentle hebben mo
gelijk gemaakt.
ADVERTENTIE
boekennieuws
Prof. Or. Aufca Ma
OC KUNST VAN HET LOSLATEN
17® «W. 24.90
Can confront»f.» mor Aar ioran aan Franas-
CDS van AAcM studenten van da Thaor
Hotfeachooi te Kampen hebben zich o.l.v.
Prof Jetsme bezig gehouden mot laar en
leven van Frartoxus van Am*
OUDESTRAAT 216, 8261 CA KAMPEN,
TEL.05202-18210
voor het studiejaar 1981/1982 staat open tot en met 3 maart
1981. Nadere informatie en inschrijvingsformulieren zijn te
verkrijgen op het adres van de academie,
het is mogelijk de academie te bezoeken tijdens de open dagen
op maandag 2 en dinsdag 3 maart 1981 van 9.30 tot 12.00 uur
en van 14.00 tot 16.30 uur.
tevens bestaat de mogelijkheid tot inschrijving voor TEH ATEX
welke waarschijnlijk in 1981 van start zal gaan.
ONGETWIJFELD DE MOOISTE, IS ONZE BEKENDE
REMBRANDTBIJBEL MET ZIJN 44 REPRODUKTIES IN
KLEUR EN 112 ETSEN EN TEKENINGEN VAN REMBRANDT
o.a verkrijgbaar in deze uitvoeringen
8317 "Nieuwe Vertaling, formaat
16,5x22.5 cm., kunstleer,
goudsnede, witte, rode of
zwarte band 89,50
8517 Statenvertaling, formaat
16,5*22,5 cm., kunstleer,
goudsnede, witte of zwarte
band 89,50
DE REMBRANDT
BIJBEL tS EEN MOOI.
WAARDEVOL BEZIT EN EEN
PRACHTIG GESCHENK BIJ
JUBILEA, HUWELIJKEN EN
AFSCHEID.
UITGEVERIJ
(verkrijgbaar bij uw boekhandelaar)
POSTBUS 84176.2508 AD s-GRAVENHAGE.
waarin opgenomen: De Rotier
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagee Courant met
Nieuwe Letdee Courent
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenxe Tamminqa
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
W'bautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
teiex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Nod Credietbank
ftekenmgnr 230012 574
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115568 (abonnementen
en becorpng)
tet 010-115588 (redactie)
tet. 115700 (uitsluitend vóór
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/IEIOEN
Poetbue 101
2501 CC Oen Haag
tel 070-489445
(abonnementen en bezorpng)
tel 070-469445 (redectte)
tel 070-468664 (urtsigitend voor
Parkstraat 22 Oen Heag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
8000 AA Zwplle
tet 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per Kwartaal 50.95
Per half jaar f 101,90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
drachten (zie adreseen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t/m vnjóag Op
zondag ven 15-20 uur teief 020-
5622797.
'Opgave rniro-advertenties tel.
020-5626262 of schfitteli)K aan
Mme-Adv afdeling, poetbus 433.
1000 AK AMSTERDAM.
A^ewnpigmgen uitsluitend
schriftelijk aan onze Ameterdam-
Ean karetten Me* van de vier avangahtn
Een „afcjitande biografie van Jezus valt er
li ontlenen Er «ora Hechts be-
EVAHOCUSAnE
Wie - Wat - Waar Ho»
Op verzoek ven aa Evengeaeche Ahanëa
la ftunéra
iboek geschreven
Een bunder emkefen en verharen bqeenge-
bractit an van aan imaging voorzien door
Ock Houwaan Verschenen ter getegennext
"~n de 75e veoeardag van Os Rortenfterg
n de boek tender
QOfl KOK KAMPEN
door dr. K. A. 0. Smelik
Veel leerlingen op school zal
geen straf meer schrik aanja
gen dan een veroordeling tot
levenslang leren. Toch wint
het idee van permanente edu
catie steeds meer aanhang en
wordt er gediscussieerd over
de mogelijkheden tot een be
taald studieverlof. Het is ty
perend voor onze tijd, dat
men hiermee een nieuwe ge
dachte meent te hebben ont
wikkeld Niets is minder waar.
In de klassieke oudheid was
het zich permanent bezighou
den met filosofie het grote
ideaal, dat echter alleen voor
de gegoede klasse was wegge
legd.
Dat lag voor de Joden anders. Vanaf
de oudheid wordt leren in de Joodse
traditie als voor mensen d e meest
geëigende bezigheid beschouwd, voor
mensen van alle standen en leeftijds
klassen, al zag men de noodzaak voor
vrouwen om te leren minder in. In
principe gaat het hier om het bestu
deren van de wet van Mozes, de
schriftelijke zoals deze tn de bijbel te
vinden ls en de mondelinge die pas ln
een later stadium ls vastgelegd. Maar
ln een meer geseculariseerde omge
ving is de studie van vakken als medi
cijnen, klassieke talen en rechten
hiervoor ln de plaats gekomen.
De ervaringen die men ln meer dan
tweeduizend Jaar aan permanente
educatie heeft opgedaan in de Joodse
traditie, zijn niet alleen belangrijk
voor geïnteresseerden ln het Joden
dom, maar juist ook voor wie vanuit
het onderwijs of vormingswerk voor
„levenslang leren" belangstelling
heeft. Voor deze doelgroep zal de dis
sertatie van I.B.H. Abram „Joodse
traditie als permanent leren" een goe
de inleiding kunnen zijn om kennis te
nemen, welke Ideeën er op dit terrein
binnen het Jodendom zijn ontwik
keld. Deze ideeën worden door de
auteur deels door vertaalde citaten
uit de rabbijnse literatuur en deels
door onderwijsfUosoflsche analyses
aan de lezer voorgelegd. Wie dergelij
ke analyses niet vertrouwd zijn, maar
wie wel meer wil weten over de func
tie van „lemen" in het Jodendom.
In De Vriendenkring, het blad van
het religieus genootschap der vrien
den (quakers), schrijft Kay Veltch
over de beweging Life Style:
Zo is de beweging Life Style begon
nen in Engeland. Er is een minimum
aan organisatie, er ls geen contribu
tie, de leden beloven alleen het vol
gende in acht te nemen! „Ik beloof:
Eenvoudiger te leven zodat anderen
ook een kans krijgen op een nieuw
bestaan; ik begrijp dat mijn begeer
ten vaak de oorzaak zijn van het niet
willen zien van de nood van anderen.
Begin bij Jezelf, verander Je eigen
levensstijl, voordat Je van anderen
verlangt hetzelfde te doen. Geef meer
en spontaner zodat ook anderen meer
kunnen geven. Accepteer dat zij die
armer zijn dan jij, je een stijl van
leven te bieden hebben, wat een prak
tisch alternatief kan zijn voor een
concurrerende, vervreemdende en be
perkend materieel Ingestelde maat
schappij. Verheug Je over die mate
riële dingen den diensten die je kunt
verenigen met Je belofte. Verheug Je
ook in je consequente vrijheid, vrij
van de tyrannle van het bezit."
Wat komt er nu uit zo'n belofte?
Wanneer je Je leven probeert te ver
eenvoudigen ga Je merken dat de
dwingende els van advertenties om
vooral meer te kopen dat Je nodig
hebt, zijn waarde verliest; Je krijgt
een open oog voor de verspilling van
papier en verpakking, van ingebouw
de zogenaamde „weelde" en slecht
vakwerk. Wetende dat de wereldvoor
raden op verspillende wijze worden
opgebruikt met eeh gevaarlijke snel
heid, besef Je dat repareren en opk
nappen van dingen, in plaats van
steeds nieuw kopen een belangrijke
bijdrage is. Het zal Je duidelijk wor
den dat wanneer Je franje en luxe in
je leven opgeeft, Je nog steeds fantas
tisch rijk bent. Meer dan 200 miljoen
kinderen in ontwikkelingslanden
krijgen niet genoeg eiwitten ln hun
jeugd, nodig voor hun hersenfuncties
en blijven achter. Eén op de vijf Euro
peanen sterft aan te zwaar gewicht.
Je moet eens gaan overwegen regel
matig geld af te staan, minder te eten
en eens per week een hele maaltijd te
laten vervallen.
Life Syle ls niet een religieuze bewe
ging maar voor christenen staat er
nog steed in het Onze Vader; Oeef
ons heden ons dagelijks brood, het
staat er niet alleen voor ons maar
voor de hele mensheid en daar zullen
we dan toch aan moeten meewerken.
Zowel van de blikvangers ln de win
kels en onze niet verzadigbare verlan
gens en de wens van onze omgeving,
daarvan zullen we moeten zien los te
kotnen
We moeten zelf uitvinden hoe we
gastvrij kunnen zijn zonder verspil
ling, hoe we tijd kunnen vrij maken
voor bezinning, hoe ons te leren ver
heugen ln simpele vreugden, ook ln
de omgang met vrienden en familie.
Lid worden van Life Style verhoogt je
lasten niet. integendeel in mijn erva
ring verlicht het je lasten. We tobben
minder en we hebben ook minder om
over te tobben. Life 8tyle is een ver
andering van richting, stap voor stap
Het voert Je naar een veel rijker le
ven, dan Je ooit voormeld kunt kopen.
Taal
Henk Prins in Recreatie-informatie:
Maandenlang hing op het station
Naarden-Bussum een aanplakbiljet
Dit plaatje van een dominee-op-hulsbezoek, oorspronkelijk uit
Punch, heeft ook wel eens op de kerknlenwspagina van Trouw
geprijkt Nu stond het in Via-VIa, het blad vap het studentenpasto
raat in Amsterdam, en daar kreeg het een verrassend feministisch
bijschrift Dit: „Weet u, dominee, ik ben al grootvader."
van de stichting stations-evangelisa
tie of zo, waarop met grote vette
letters verkondigd werd. dat Christus
alle macht heeft in hemel en op aar
de Met een zwarte stift stond daaron
der duidelijk geschreven; „O ja?
Waarom heeft hij Ajax dan niet van
Nottingham Forest laten win
nen Een klaarder illustratie van
„verschil ln taalvelden" heb ik zelden
gezien. Die teleurgestelde Ajax-fan
nam zo te zien deze bijbeltekst letter
lijk en waarom zou hij nietHet ls
ook een extreem plaatje van het een-
richtlngs-verkeer, dat veelal vanuit
de kerken plaatsvindt. De boodschap
wordt uitgezonden ln het wilde weg
en de Geest mag de rest doen. Wan
neer het dan losse flodders zijp en we
onze boodschap niet kwijt kurmen,
dan hebben wij er geen boodschap
meer aan. Het nare is, dat we dit dan
meestal zielig voor de ander vinden
Het zou ook andersom kunnen zijn.
De vanzelfsprekendheid waarmee ve
le kerkelijken en kerken woorden en
begrippen gebruiken, die volkomen
onbekend zijn bij of volledig anders
ingevuld worden door de doorsnee
Nederlander ls griezelig.
Gebedskalender
Christenen over de hele wereld bid
den het hele Jaar voor elkaar door
middel van de gebedskalender „For
all God's people (ln het Nederlands:
Voor het hele volk van God, uitgave
Gooi en Sticht en Kok). Elke week
een ander land. Dat gebeurt al een
paar jaar, maar nog steeds leeft dit
initiatief van de wereldraad niet echt.
Suze van Klees-Hillesum daarover in
De Heraut:
Ik vrees dat er meer en diepere oorza
ken zijn waarom het zaadje van de
LASTIGg PROFEET
De geringen zal Hij ^echt doen.
en de kleinsten der aarde
eerlijk richten,
maar de aarde zal Hij slaan
met de gesel van zijn mond
en de boosdoener doden
met de adem van zijn lippen.
(Jesaja 11, vers 1 tot 10)
Ja. lk kari er ook niets aan doen, het
staat er weer. Zelfs ln die
adventslezingen. die in deze stille
dagen van boete en inkeer ons
bereiken. U kunt het vervelend
vinden, want u zat juist zo stil en
innig te mijmeren over de komende
stille, heilige nacht en dan vallen
zulke maatschappijcritische woorde
van de profeet Jesaja niet zo goed.
Jesaja ls ook niet meer wat 't geweot
is. Nogmaals, lk kan er niets aan
doen. De bijbel is een vervelend boel
Wie er ln leest wordt lastig gevallen
Ze houden Je vast bij Je arm, die
profeten, en vragen waar Je heen
gaat. Of ze blijven pal voor Je staan
en willen eerst van je weten hoe Je
over de werkelijke problemen van dt
wereld den^t. En als je eronderuit
probeert te komen door tegen zo'n
man te zeggen dat heter toch ten
diepste om gaat dat de mensen de
blijde boodschap horen om op die
mdnier zalig te worden en dat Je
daarom niets met die opruiende
praatjes te maken hebt. dan heb Jedi
kans dat hij zegt: Ja, maar jij kent dit
blijde boodschap al en wat doe Jij da
aan de geringen en de Weinen in de
wereld? Overigens een Jbort
versluiering voor mensen die de dupt
worden van de anderen. Zuid
Amerikaanse bisschoppen en
werkers ln het veld van de armoede
komen ons vertellen dat daar, bij de
verschopten, de kerken de eerste
kans hebDen waar te maken wat ze
geloven. Ik kan me best Indenken dn
iemand er wanhopig van wordt en
zich machteloos voelt, maar Je raakt
het bij de profeten niet kwijt. Het
hoort bij hun adventsboodschap.
kan echter dit boek zonder meer ook
ter hand nemen: de opzet ls zodanig
dat men deze informatie er op een
voudige wijze in kan vinden, zonder
zich te moeten verdiepen in leerdoe
len en leerprocessen.
i
Joodse traditie als permanent leren-
Is het tweede deel van de serie „Hand
boek vor de studie va/1 de rabbijnse
literatuur", die door de B. Folkerts-
ma Stichting voor Talmudica wordt
uitgegeven. Het eerste deel. een be
schouwing over het belangrijke ge
bed het Achttiengebed, verscheen ln
1978 onder de titel „Elke morgen
nieuw". Joodse traditie als perma
nent leren van dr. I. B. H. Abram is te
bestellen door ƒ29.50 ovr te maken
op postgirorekeningnummer 3461119
tn.v. de Folkertsma Stichting te
Arnhem.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Utrecht (part-time):
Onderstal te Overschle;
Aangenomen: naar Veghel J
Haaf ten te Terkaple; de benoem
tot geest verz Duinrust te Sc hl
ningen (parttime) J. Verwelius
pred. te Waddlnxveen; de benoei
tot bijstand pastoraat te Sassen!
H. J. van Achterberg em. pred.
Lelden; de benoeming tot geest, va
Randerode te Apeldoorn L. Wlerta
te Eefde.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Soes ter berg M. C. Moe
kand. te Eindhoven.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Papendrecht J. Joal
man te Almelo.
Bedankt: voor Komhorn J. Gernui
Winschoten.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Scheveningen J. S. a
der Net te Utrecht
ADVERTENTIE
gebedskalender (nog) niet is uitge
groeid. Ik vrees, dat wij heel vaak met
de voorbede niet goed raad weten,
niet écht geloven „dat het werkt",
niet werkelijk overtuigd zijn van de
kracht van het gebed, al zoeken we er
soms wel oqze toevlucht ln als we
geen Andere raad meer weten, een
soort paniek-bidden dus. Voorbede
heeft alles te maken met onze relatie
tot God én de naaste, de broeder en
zuster dichtbij en ver weg. Terwijl ik
deze regels schrijf is het nog zomer,
deze week wordt ons gebed gevraagd,
voor de eilanden ln de Stille Oceaan
Wat weet lk daarvan? De moet er niet
alleen de Informatie uit het boek, lk
moet er zelfs de atlas bijhalen. Dan
lees lk het voor deze week afgedrukte
gebed en er gaat een wereld voor me
open, Gods wereld, vol met zijn ge
liefde kinderen, aan wie Hij zich op zo
heel verschillende wijzen heeft geo
penbaard: onze Vader, of: de ene, die
ons helemaal goed gezind ls, ook: vol
van genade, en: het mededogen zelf,
en lk bid dat ze daar. op die meer dan
duizend eilanden elkaar als zijn kin
deren zullen leren kennen en liefheb
ben, dwars door alle scheidsmuren
heen. Intussen ervaar ik: er gebeurt
lets met mij; Juist als lk probeer ande
ren te dragen, ze aan Hem op te
dragen, tilt Hij mij op in warmte van
zijn liefde en geeft mij hoop. Als U
deze regels leest zullen onze gebeden
uitgaan naar landen in Latijns-Ame
rika: Columbia, Jamaica, El Salva
dor, Costa Rica, evenzovele haarden
van onrust en geweld, ook onder
christenen, die elkaar verketteren in
sommige gevallen; de nogal funda
mentalistische protestantse groepe
ringen en de r.k. kerk verdragen el
kaar nóg maar slecht. Maar ook daar
zullen zeker vijf rechtvaardigen wo
nen en ik bid God, dat Hij die landen
zal sparen, dat de kerken er samen
een teken mogen worden van heil,
van genezing. Intussen ga ik de kran
ten anders lezen, speurend naar
hoopvolle tekens
Vóór de Grote Wetering
ontruimd werd. was er sprake
van een eventuele vordering.
Die mogelijkheid biedt de
woonruimtewet van 1947. Hoe
ging en gaat vorderen in de
praktijk? Welke kansen biedt
straks een nieuwe
leegstandswet?
Het decembernummer van Vli-
magazine biedt ruimschoots
informatie én opinie!
BON
Noteer ook mij als abonnee op
VU-magazine voor 23,50
per jaar.
naam: TR
adres:
woonplaats:
datum:
handtekening:
Opsturen aan VU-magazine.
antwoordnr. 1771,1000 SN
Amsterdam. Géén postzegel!
MArAZ&E
'n opinieblad
«raar studie achter
zit!