'Oekraïense orthodoxie gedwongen en ongeldig' Taizé richt zich meer op gemeente Trouw een verschrikkelijk rooie krant Een havik die Duif heette (Jona) Trouw Schillebeeckx moet boek voor lezers verhelderen Kerkmensen tevreden over communisten Winterswijk steeds pastoraal bewaakt VANDAAG VOORBIJGANGERn Conferenties Russische secte pleit in 'Madrid' Pax Christi bezorgd om Polen DONDERDAG 4 DECEMBER 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei ..Trouw wordt steeds meer een verschrikkelijk rooie krant". Deze aardige uitspraak hebben mijn collega's Peter Bergwerf! en Tjerk S. de Vries van het vrijgemaakt-gereformeerde Ne derlands Dagblad opgetekend uit de eerwaarde mond van de Rotterdamse vrijgemaakt-gere formeerde emeritus-predikant D. K. Wlelenga J. Dzn. en hem (die uitspraak) neergelegd in een boekje. Ik heb 't dus zwart op wit en daar ben ik erg blij mee. Waarom? Omdat linkse mensen me soms toevoegen dat Trouw zo rechts wordt. We pakken, zo begrijp ik, de heer Van Agt niet krachtig genoeg aan en mijn stukjes zijn meestal volstrekt waardenvrij. Ik verweer me flink en wijs erop dat gerenommeerde IKVers zich in onze kolommen verdrln- D». D. K. Wlelenga J. Dan. gen en dat Ikzelf wel eens dap per getuigd heb van mijn gerin ge genegenheid voor 't CDA Nu. zo kun je een poos heen en weer praten en dat heb ik ook meermalen gedaan, maar voor taan snoer ik ieder links persoon de mond door de woorden van D. K. Wlelenga J.Dzn. te citeren Daar hebben ze natuurlijk niet van terug: als een vrijgemaakt- gereformeerde dominee het zelf zegt Intussen hoor ik in het kamp van de EO rechts gejubel, omdat eindelijk iemand duidelijk zegt. hoe t er met Trouw voorstaat. Ik zou maar niet te hard Jui chen. want de EO krijgt ook een beurtje van dominee Wlelenga. HIJ verklaart van deze omroep: „Sekteleden maken daar de dienst uit". Overigens leest de heer Wlelenga Trouw wel en is hij steunlid van de EO. Dit laatste verhindert hem weer niet. te verkondigen dat lieden die geen weet hebben van de „leer der verbonden" bin nen de kortste keren „EO-man- netjes en charismatische don- dersteentjes" worden. Van Abraham Kuyper moet hij (ook) niets hebben. Heeft hij boeken van Kuyper in zijn kast? ..Nee, ben Je gek. dat is toch zonde van de plaatsruimte". En hij vertelt vol afgrijzen hoe het toeging als Kuyper of een doch ter van hem sprak: ..Dan kwijl de het hele volk" Over de eigen vrijgemaakte kring slaat dominee Wlelenga even eens gekrulde taal uit. Het geld gaat naar een sta-caravan of een autootje, een behoorlijk boek kan er niet af. „Maar inmiddels roken ze zich kapot. En ze zijn vrijgemaakt hoor. O. ze zijn zo vrijgemaakt! Hoogmoedige bliksems zijn het af en toe". Vrijgemaakte specialiteiten, zoals een eigen reisvereniging. vinden evenmin genade in zijn ogen: „Jaja. En dan wordt er op een bergtop een preek gelezen. Nou. ik ga in het buitenland altijd naar de christelijke kerk ter plaatse". Dit alles haal ik uit „Vrede door recht", een ruim honderd pagi na's tellend geschrift met het verslag van de gesprekken die Peter Bergwerff en Tjerk 8. de Vries met dominee D. K. Wlelen ga J. Dzn. hadden èn met een aantal foto's. Het is een uitgave van De Vuurbaak te Groningen en het kost vljftlen-en-een-halve gulden. „Vrede door recht" is het eerste van een reeks boekjes met ge sprekken van beide collega's met vrijgemaakten van de eer ste generatie. In het volgend deel komt de hoogbejaarde do minee Douwe van Dijk aan bod en die is ook altijd goed vooreen paar gepeperde uitspraken. Nu ik dit zo zeg. besef ik dat ik aan dit boekje de indruk overhoud, dat het vooral dient om in de eigen vrijgemakate club het „Die D. K. W. toch. in ver sterkte mate te doen klinken. De lectuur ervan heeft me ge boeid en vermaakt. Je komt veel mooie en veel malle dingen te gen. maar ik ben er niet veel wijzer van geworden. Dat ik er niet achter kom wat ik eraan mis. dat ik de betekenis van de orde van Melchizedek niet ken. laat lk zitten, maar ik betreur dat de interviewers op wezenlijke punten niet doorvra gen Zo blijft bijvoorbeeld on duidelijk of het nogal ruimhar tig kerkbegrip van dominee Wlelenga een van 's mans eigen aardigheden is, of dat het een kenmerk is van de eerste gene ratie. die synodale enghartig heid aan den lijve ondervond Voor de heer Wielenga is een lans in beginsel hetzefde als een nucleaire bom. de overheid draagt het zwaard niet tever geefs en Je hoeft van hem geen preken over kernwapens te ver wachten. Best. en dan gaat de discussie verder over preken en niet over kernwapens. Kortom. Peter Bergwerff en Tjerk S. de Vries zijn er. naar me voor komt. in de eerste plaats op uit geweest goeie zetten van domi nee Wielenga te noteren en heb ben er vervolgens nauwgezet voor gezorgd dat alle problemen vrijgemaakte afmetingen ont vingen. Dit laatste neemt overi gens niet weg. dat D. K. Wielen ga J. Dzn. langs zijn neus weg dingen kan zeggen, die ook niet- vrijgemaakten zich behoorlijk kunnen aantrekken. Ik zou zeg gen: lees maar. Van onze kerkredactle AMSTERDAM Voor de tweede maal dit jaar is in Rome een bijzondere synode bijeenge weest van de zogenoemde „geünieerde" bisschoppen van de Oekraïense kerk in ballingschap. De synode heelt van de Sovjet-Unie gevraagd dat deze de rechten eerbiedigt van de vervolgde gelovigen. verbonden kerk was toen geen plaats meer. Een afgedwongen synode moest besluiten om voortaan deel uit te maken van de Russische ortho doxie. De Oekraïense bisschoppen noemen deze synode van 1946 „on geldig" De kerk bestaat in de Oekraïne nog maar zeer klein en ondergronds, maar over de wereld verspreid zijn er zo n vier miljoen leden, vooral geconcen treerd ln Amerika en Canada. In maart van dit jaar was er al een Ook hebben de bisschoppen nog eens sterk veroordeeld dat hun kerk kort na de tweede wereldoorlog door Sta lin praktisch is vernietigd. Volgens de Russische autoriteiten hadden de Oe- kraipUeriers te zeer met de Duitsers samengewerkt en voor een min of meer zelfstandige, met het Vatlcaan Kardinaal Slipyj (rechts) waarin opgenomen: Oe dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Lakte* Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam iet 020-5629444 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Cradialbank Rekenmgnr 23 00 12574 REGIO ROTTERDAM/OORORECMT Postbus 948 3000 AX Rotterdam 'tel 010-115588 (al en bezorging) tel 010-115588 lei 115700 (uitsimt end voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/IEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tei 070-468864 (urtskMend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tei 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwote Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per |aar 201.60 AOvadentietarmvon op aanvraag Telefonische abonnemenlenop- drachten (zw adressen boven) Opgave fanWtebenchten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur leks! 020- 5622797. Opgave mmi-advertenties lel. 020-5626262 of schriftelijk aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schnftekjk aan onze Amsterdam se adressen 4 MANILA (ANP) Vele kerkmensen op de Filippijnen zijn blij met de activiteiten van het nieuwe volksle ger (NPA) van de communistische partij ln het Zuid-Oosten. Als het NPA ln de buurt is, zijn de landeige naren aardiger tegen hun arbeiders en krijgen de boeren een rechtvaar dig deel van de oogst Dit meldt het kerkelijk persbureau voor Oost- en Zuidoost-Azië „Uca News". Het NPA stuurt waarschuwingen naar de landeigenaren die hun werk nemers te weinig betalen. Als zij die in de wind slaan, volgen er maatrege len van meestal gewelddadige aard. Aan een landeigenaar stuurde het leger een brief met een zwart lint en een geldbedrag voor de begrafenis. De kerkmensen zijn het ln het alge meen niet eens met het geweld dat het NPA gebruikt, maar ze zijn wel blij met de verbeteringen die het be werkstelligt. „Het volk voelt zich veiliger met het NPA dan met de regering", zo zei een katholieke zuster. De meeste soldaten van het NPA zijn mensen van een jaar of twintig. Som migen zijn gewezen seminaristen. synode gehouden, vooral om een op volger aan te wijzen voor de bejaarde leider van deze kerk. kardinaal 811- pyj. Ook nu kwam men bij elkaar vooral voor het regelen van Interne zaken. Problemen zijn er voor deze kerk genoeg. Allereerst het feit dat het een ballingenkerk is. Bovendien wordt met gemengde gevoelens geke ken naar de Vaticaanse Oost-politik; julst onder de Oekraleners zijn er velen die wars zijn van ieder compro mis met communistische regimes. De paus heeft de bijeenkomst in maart persoonlijk wel meegemaakt; de sy node stond nu onder leiding van de Poolse kardinaal Rubin, de leider van het Vaticaanse departement voor de Oosterse kerken. WINTERSWIJK (PNHK) De cen trale kerkeraad van hervormd Win terswijk heeft een „pastorale tele- foonwacht" ingesteld voor mensen die op zaterdag of zondag dringend behoefte hebben aan een gesprek met een predikant. In het kerkblad van Winterswijk valt voortaan te lezen welke dominee waarneemt. Wel wor den de mensen verondersteld ln voor komende gevallen eerst contact te zoeken met hun eigen wijkpredi- kan ten- De deinende massa van toen... door Aldert Schipper AMSTERDAM Professor Schille beeckx is door het Vatlcaan niet ver oordeeld; wel heeft hij nu per brief opdracht gekregen verhelderingen" te verschaffen aan zijn lezers, zoals hij die een Jaar geleden verschafte ln een gesprek met een commissie van theologen- Het desbetreffende departement, de congregatie voor de geloofsleer, denkt aan een artikel dat Schille beeckx in samenwerking met de con gregatie zou kunnen voorbereiden. Maar Schillebeeckx mag zelf ook iets anders voorstellen. De congregatie voor de geloofsleer had grote moeite met Schillebeeckx' lijvige werk „Je zus het verhaal van een levende". Behoudende rooms-katholieke krin gen ln Nederland gingen al verder en vonden ln het boek dwaalleringen en ketterijen. De congregatie, die onder leiding staat van de Joegoslavische kardinaal Sepker. sprak vooralsnog van „dubbelzinnigheden". Als de pro fessor deze voor zijn lezers uit de weg ruimt, dan lijkt voor wat kardinaal Sepker betreft de kous af. Dit betreft echter alleen de zogenoemde „Jezus- boeken" en niet zijn latere pubiika- ties over het ambt. Van de kant van prof. 8chillebeeckx wordt vanmiddag een reactie verwacht. Een vergeeld knipsel uit Le Monde van 3 september 1974 herinnert mij eraan dat er en kele dagen tevoren veertig duizend jongeren bijeen wa ren op de heuvel van Taizé om daar het begin te vieren van het jongerenconcille. Het zag er in die dagen naar uit. dat Taizé net zoiets als de Hare Krisjna was. De oosterse sekten wezen de Jongeren de maatschappij uit en Tai zé wees de jongeren de kille oninspi rerende kerken uit naar 'lutte et con templation' (strijd en zoiets als be spiegeling). Voor zo n menigte waren eenvoudige slogans nodig, maar veel verder kwa men die jongeren er niet me. Nu, zes jaar na de opening van het concilie, zegt de leider van de gemeenschap van Taizé. Rogèr Schutz (frère Ro ger): „De opening van het concilie van de jongeren was een mislukking. Je raakte er jezelf kwijt. Van bidden, kwam niets." Inderdaad was het daar op de heuvel de hele zomer een deinende zingende massa Jongeren, die dankbaar waren elkaar bulten de kerk te ontdekken. Naast de Fransen en Duitsers vielen vooral ook de Nederlandse jongeren op en onder hen veel gereformeerden, zoals gewoonlijk haantje de voorste Onder hen waren hele catechisatle- groepen. Veranderd Taizé is sindsdien veranderd. In plaats van over 'strijd en bespiege ling' heeft frère Roger het tegenwoor dig over 'een kerkelijke beweging op zoek naar Jezus Christus' en over 'verzoening van Oods volk met de gemeente' De wending vond twee jaar geleden plaats, toen frère Roger Jezus' vraag te binnen schoot: „Als ik terugkeer op de aarde, zal ik dan nog geloof vinden?" Roger Schutz stelt vast dat veel Tai- zé-jongeren na terugkeer in hun eigen omgeving nog korte tijd lid waren van een groep of huisgemeente, die nog even teerde op wat ze in Taizé hadden meegemaakt. Maar er zijn maar heel weinig van dit soort groep jes overgebleven. Het enige wat er nog steeds bestond, waren de kerke lijke gemeenten, hoe ziekelijk hun leven ook vaak is. Schutz schrijft deze een nieuwe waarde toe. Hij zegt: „Het zijn de laatste plaatsen van ver zet en de laatste plaatsen waar het geloof beleden wordt. In zijn brief uit Afrika (1979) schreef Schutz: „De gemeenten moeten worden tot plaat sen van verzoening." Vorming Deze ommekeer weerspiegelt zich ook op de heuvel van Taizé. De kleu rige internationale kermis is de laat ste jaren veranderd in een (nog steeds reusachtig) vormingscentrum met het oog op de gemeente. De vroeger veel gehoorde vraag: „Hoe vind ik contact met Ood in deze roerige tij den?" is door andere vervangen, zoals. „Hoe kan lk mijn gemeente weer tot leven wekken, hoe organi seer ik een avondgebed of een week end naar bulten?" Je ontmoet er niet meer de zoekers van het concilie van de jongeren, maar actieve gemeente- Vrij Nederland en de Hoop V.v Onlangs werd een gedeelte van een fcj] „vandaagje" geciteerd op de achterpagina in Vrij Nederland. Hi was iets uit een opmerking over de reis van de paus. In die opmerking kg uitte lk kritiek op de |q( geldverslindende reizen van de paui alsmede over het verontrustende verschijnsel van de massa-missen. Vrij Nedrland zette erboven: hoop. Waarschijnlijk bedoelde men dit ak een hoopvol teken. Maar waarvan dan, want het citaat wordt ingeleid door de opmerking „Verfrissend antipapisme waait ons tegemoet uilfch: de kolommen van het christelijke Bu dagblad Trouw". Nu heeft het woon n( „antipapisme" een negatieve ladln| iin Voor mij zit er altijd iets ln van „op man spelen". Antipapisten moeten niets van „de roomsen" hebben. Vi zo n instelling wil ik me graag duidelijk distantiëren. Een ieder ditL t mij kent weet dat ik me lnzo'n (t gezelschap niet thuis voel. Als lk ov die dingen schrijf, loop lk niet rood aan tegen mijn rooms-katholieke mede-christenen. Integendeel. juistLf omdat ik me heel bijzonder met her verbonden voel. meen ik zulke zaki aan de orde te moeten stellen. De g rooms-katholieke kerk behoort voor mijn besef bij die beweging die door r, Jezus van Nazareth op gang gebracl rj, is. Maar Juist daarom meen lk tegen in mijn ogen bijzonder schadelijke uitwassen te moeten ageren. Zoals dat ook op z'n tijd doe tegen dergelijke dingen binnen het protestantisme. Ik kan het opschi „Hoop" alleen waarderen als Vrij Nederland hiermee bedoelt dat hetl 't vervolg wat genuanceerder gaat denken en schrijven over wat zich al christelijk aandient. Ik weet dat vei t katholieken mijn kritiek delen en bi is mijn bedoeling hen ln hun eigen ni kritiek op dergelijke vergroeiingen! u steunen. Die vele rooms-katholieka zijn mij te sympathiek om ze zo mi met massa-missen en te zegenen Jachtgeweren en dergelijke te identificeren. door dr. C Rijnsdorp In 1975 verscheen het boekje Jona van Th. J. M. Naastepad destijds in onze krant besproken dat een ei gen vertaling bracht van het merk waardige bijbelboek in kwestie, met een verklaring die de tekst op de voet volgde. De gewezen docent Oude Tes tament J. L. Erkelens (geb. 1908) heeft Naastepads vertaling en exege se bestudeerd en de overzetting in het Nederlands belangrijk genoeg gevon den om die op te nemen ln een inleg vel behorend bij zijn onlangs ver schenen boek Maak u op.. J. met de ondertitel „Jona in het Oude Testa ment". In dat inlegvel zijn vier vertalingen naast elkaar afgedrukt, namelijk de Statenvertaling, die van Naastepad, die van de Katholieke Bijbelstichting en de overzetting van de Duitse hoog- I ieraar Rudolph. Erkelens' boek is voor het godsdienstonderwijs be stemd en plaatst het boek Jona in het ruimere kader van de oudtestamenti sche wetenschap. Want „het gaat hier in dit boekje niet slechts om Jona. maar veel meer nog om het Oude Testament als geheel, waarbij hier en daar ook nog een uitstapje moet wor den gemaakt naar het Nieuwe Testa ment" (bL 75). Het werk is een uitgave van Boekencentrum te 's-Oravenha- ge telt 135 bladzijden en kost 21 gulden. Verhaalvorm De schrijver stelt dat het bijbelboek Jona een soort dogmatiek in verhaal vorm bevat met als centraal thema Oods barmhartigheid. In de Joodse synagoge wordt het boek op de Grote Verzoendag elk Jaar voorgelezen. Een vraagstuk apart vormt de Jona- paalm, die de indruk kan wekken afzonderlijk te zijn ontstaan en ln het geheel te zijn ingevoegd. Aan het eind van zijn boekje geeft Erkelens tien citaten van deskundigen over zin en betekenis van het boek Jona, uitspra ken die het accent verschillend leg gen, maar toch een zekere mate van overeenstemming vertonen. Voor de student zijn, verspreid over de tekst van het boekje, 150 vragen opgesteld die tot zelfwerkzaamheid prikkelen. Achterin vindt men een literatuurlijst, de vertaling van een aantal Hebreeuwse woorden, een op somming van de afgedrukte kaartjes, registers van personen en zaken en een lijst van ter sprake gekomen bij belplaatsen. Erkelens' boekje is ken nelijk uit de onderwijspraktijk gebo ren; het legt de zaken duidelijk uit en betrekt voortdurend de gebruiker van het boek bij het betoog. De eind indruk is. dat het profeet-zijn in het Oude Testament „niet naar de mens" was en dat de Jona van het gelijkna mige bijbelboek in zijn onwil tot de uiterste grens is gegaan. HIJ had Ni neveh graag zien verwoesten en mag dus, hoewel de naam Duif dragend, tot de haviken worden gerekend. leden, die bijvoorbeeld een pelgrims tocht naar Rome of Santiago de Com- postella willen organiseren. Op Taizé wonen naast de veertig broeders nog eens veertig leken', die de jongeren (en steeds meer ouderen) opvangen. Vroeger kon Je een groot deel van je vakantie blijven 'hangen' Dat kan niet meer. Na een week word Je geacht weer te vertrekken. Wie dat 'vergeet' te doen krijgt eenvoudig na zeven dagen geen eten meer. In de zomer komen ongeveer tweeduizend mensen per week naar Taizé. Elke week worden zo'n vijftig jongelui af gewezen omdat het duidelijk niet hun bedoeling Is serieus mee te doen aan één van de drie groepen (studie, werk, stilte). Teleurgesteld Een van de deelnemers van deze zo mer. de negentienjarige Alain, was nogal teleurgesteld Hij kwam al sinds 1975 ln Taizé. HIJ vond het bidden, het zingen en de stiltes wel aangenaam, maar hij is wars van alle discipline, die er nu heerst. „Vroeger kon je de hele nacht met z'n allen zingen rondom een kampvuur Nu lopen er bewakers rond. die patrouil leren met zaklantaarns Je moet van af half twaalf stil zijn en bij de ingang van het dorp ligt een slagboom, om mensen tegen te houden die 's nacht* arriveren. Frére Roger vind lk wel aardig. Ik zie niet zoveel ln dat praten over samen delen, maar hij meent het echt. De andere broeders verknoeien wat Roger wilde maken: een ontmoe tingsplek voor gelovige en niet-gelo- vige jongeren. En de 'leken' die hier permanent zijn? Dat zijn net agenten." De geciteerde Alain hoort duidelijk tot een minderheid. Het aantal Fran sen onder de deelnemers neemt af. De Duitsers vormen de grootste groep Nog steeds is Taizé produktief op het gebied van liturgische teksten. Zo kwam dezer dagen het vierde deel van Laudate Domlnum beschikbaar. Uitgave Tén Have Baarn; prijs twaalf gulden De teksten zijn in het Frans. Duits en Engels. Maar een Talzé-gan- ger is best ln staat daar ln een Neder landse gemeente wat mee te doen. Bovendien zijn de teksten van grote eenvoud en bevat het boekje ook enkele Instrumentale stukken voor onder meer fluit, hobo en viool beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Wateringen van 't Ende te Oroningen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Wolfheze (tevens p time psych. ziekenhuis) W E. M ning te Wagenlngen. die dit bertjwi heeft aangenomen, te Katwijk Zee D. N. Verschoor te Zeist (die t verdere beroepen ln overwei neemt) GEREF. KERKEN (VR1JG.I f®' Beroepen: te Rijswijk (ZH) J vani Haar te Oouda. te Waardhuizen Jonker, kand. te Zwolle; te Hoogla ,kl T. O. O. M. Bosma te Haarlem. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Nieuwpoort O BouwLv Den Haag-8cheveningen GEREF. GEMEENTEN fed Beroepen: te Apeldoorn J. M. Klep te Woerdea m r pra hrBI lï K' rn: Tekening (hier verkleind) van Mart Kempen bij Jona I ven 3 Het land voor wie het bewerkt, werkdag Solldaridad met inleiding door bisschop Brandflo de Castro van Propla (Noordoost-Brazilië). zaterdag 13 december, Tilburg Inl en opg. tel 070-655207. MADRID (Keston College) groep Russische zevendedagsadrt tisten (die door de regering nietl kend worden) heeft een lijvig rapi opgesteld over de vervolgingen i de groep aan bloot staat. Het rap[ is gestuurd naar de deelnemers i de Europese veiligheidsconferentii Madrid. Volgens het rapport zitten 55 led van de groep vanwege hun gek gevangen en zijn er nog eens 2501 wie de woningen zijn doorzocht d« de politie met het oog op religiem_ lectuur. Eerder dit jaar zou de I jarige adventlstenleider Sjelkow een werkkamp ln Siberië zijn om komen. Het rapport moet aantoi dat de 8owjet-Unie op grote schaal akkoorden van Helsinki schendt gens deze groep. DEN HAAG (ANP) De in ten nale katholieke -vredesbew „Pax Christi International" heeft Russische president Brezjnew in« telegram gevraagd geen militaire t senkomst in Polen te plegen en aid een terugkeer naar de koude oorlof vermijden Pax Christi meent dat« interventie als die in TsjechoskW kije in 1968 indruist tegen de V sinki-akk oorden. De vredesbeweging vreest dat 1 inmenging in Polen zou kunnen H den tot „veel bloedvergieten en rr co's die het proces van ontspa onmiddellijk zouden beëindigea" .Als internationale organisatie, n betrokken bij het Helsinkl-prc dringen wij er bij u, mijnheer de p sident, op aan de gevolgen van <1 het even welke geplande militaire^ tie ernstig te overwegen en wij t dat een terugkeer naar de koude logssituatie en de onvermijdelijki calatie in de bewapeningswei' zouden kunnen vermeden wort zo staat in het telegram. Aanleiding tot de boodschap is artikel in het Tsjechoslowaakse i blad Rude Pravo waarin erop wfl gewezen dat de situatie in Polen 1 kunnen leiden tot een militaire senkomst door andere landen vaal Warschaupact.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2