Uitputtingsslag van
dolgedraaide dansers
Reclame per satelliet
kan heel voordelig zijn
Tante Ag nes
slaat raak toe
til
H
Nieuw ballet bij Nederlands Danstheater
Weinig gevolgen voor de STER
dkonan
Jtonmualme
^WSrtmann
Ik i i&wfr
m* I
Gazzaniga's Don Giovanni
dramatisch oninteressant
Popdagen
Nieuwe boeken
Fon Klement
Michel van Overbeeke
André Brasilier
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
Nederlands Danstheater met Say Bye-Bye, een nieuwe choreografie van William Forsythe.
Eefje van Schalk
SCHEVENINGEN Wan
neer de programmatoelich-
ting bij een ballet erg uitge
breid wordt, is dat meestal
een veeg teken. In principe
moet een ballet geèn toelich
tende tekst nodig hebben: de
dans en het toneelbeeld die
nen voor zichzelf te spreken.
Woensdagavond kwam dit angstige
•vermoeden bij de première van Say
Bye-Bye van William Forsythe bij het
Jlederlands Dans Theater voor een
afgeladen zaal van het Circustheater
inderdaad-uit: dit „theaterstuk met
l dans" oftewel „dit proces van de
structie van een vorm", „deze infor
matie over agressie en structuren in
onze-samenleving die door choreo
graaf Forsythe óok nog „eén mikïb-
kosmos en een journalistieke dans"
wordt genoemd is korter gezegd veel
geschreeuw en weinig wol.
William Forsythe is een vrij onbeken
de choreograaf, die Jlrl Kylian nog
uit zijn periode bij het Stuttgarter
Ballett kent, waaraan Forsythe drie.
jaar als danser en vier'jaar als choreo
graaf verbonden was. Uitgaande van
de gedachte dat het Nederlands Dans
Theater niet té Kylian-minded moet
worden heeft hij Forsythe uitgeno
digd om eens iets heel onverwachts te
•maken. Dat is het dan ook geworden,
namelijk een kakofonie van zes in het
zwart gehulde danshoeren tegenover
zes agressieve heren in zwarte broe
ken, witte overhemden met stropdas
sen en leren zwarte handschoenen.-
over wie Arlette van Boven als een
zogenaamde outsider een leidersrol
vervult.
Het frusterende en quasi-ero-
tlsche spel van aantrekken en afsto
ten, het elkaar zogenaamd versieren
in ordinaire houdingen, agressieve
gebaren en het voortdurende schijn-
opvrijen speelt zich af op een asfalt
weg tegen een wit-rood-zwart gat met
auto (decor van Axel Manthey) en
doet sterk denken aan een Duits Ba
byion in de jaren dertig in het deli
rious New York van de jaren tachtig.
Forsythe wil dit laten overkomen als
een hysterische uitputttngsslag.
waarin de' dansers doldraaien en
doordraven om tenslotte stapelme
sjokke te worden. Nu klinkt dit alle
maal erg opwindend en spannend,
maar na tien minuten had ik het
eigenlijk wel gezien. Vooral omdat dit
Say Bye-Bye (titel is ontleend aan
een Engels synoniemenboek) geen
dramatische ontwikkeling of ontkno
ping laat zien. Aan het begin is men
gek aan het worden en aan het einde
zijn de zeven vrouwen, van wie Arlet
te vah Boven en Eve Walstrum het
i
opvallendst dansen, en zes mannen
nog steeds even ver in dit Duitse
expressionisme op de leest van een
Amerikaanse musical.
Wel zet dit een mens aan het denken
over het internationale karakter van
het Nederlandse Dans Theater, dat
langzaamaan verdwaald lijkt te ra
ken in de diverse windstreken. Dat
werd nogmaals geactiveerd door de
leden van de aspirantengroep De
Springplank, die het publiek via rode
postkaarten onverholen lieten weten
waarover zij verbolgen zijn. Zij wijzen
er op dat het huidige Nederlands
Dans Theater (32 dansers) voor 85%
uit buitenlanders bestaat en dat de
vrijkomende plaatsen volgend sei
zoen waarschijnlijk opnieuw door
buitenlaüders gevuld wordén. Daar
bij hebben alle tweedejaars aspiran
ten van De Springplank recent te
horen gekregen dat ze aan bet eind
van dit seizoen zullen worden ontsla
gen en geen plaats in de grote groep
krijgen -aangeboden Op deze manier
wordt een subsidie van CRM van 4.2
miljoen nauwelijks door Nederlandse
dansers gebruikt, zo meent de aspi
rantengroep.
ZIJ riepen de aanwezi
gen dan ook op vla deze rode kaarten
protest aan te tekenen bij het Minis
terie van CRM. Hopelijk hebben ve
len hiervoor een postzegel over.
door Riet Diemer
HILVERSUM In de Nederlandse reclamewereld wordt stevig gespeculeerd over de
consequenties die de commerciële satelliettelevisie in de toekomst voor de reclame kan
hebben. Reclame-adviseurs laten er geen twijfel over bestaan dat de satelliet voor-de
adverteerders een hemel op aarde zou kunnen worden. Er zijn, volgens een van hen, media-
adviseur B.G.J. Stoelinga, meer voordelen verbonden aan het adverteren per satelliet dan via
de Nederlandse STER. Hij baseert zijn gegevens voor een belangrijk deel op ervaringen met
de Luxemburgse commerciële zender RTL en met de Amerikaanse televisie.
De ontvangstmogelijkheid per satel
liet is in een aantal landen mogelijk,
mits de televisiebezltters een speciale
ntenne hebben. De STER kan alleen
televisiebezltters binnen zendbereik'
pakken", dat is in Nederland, de
Speciaal vandaag
Ernie Damen maakte een
film over de ziekenhuisopna
me van twee kinderen. Brigit
te (4) en Stefan (3) zijn scheel
en kunnen nog geholpen wor
den. Maar de ziekenhuisopna
me zelf is al een grote ingreep.
Wat gaat er allemaal bij de
ouders en de kinderen om? En
hoe kunnen ouders, verpleeg
kundigen en artsen daarbij
helpen?
Ned. 1/23.00
Extra: voor slechte slapers
en liefhebbers. Gevecht om de
wereldtitel boksen tussen de
Amerikaan Mustafa Muhamad
en de Nederlander Rudy Koop-
mans. Volgens de prognoses
kunt u weer snel terug naar
bed, Koopmans schijnt kans
loos.
Ned. 1/05.00
Het debat in de Kamer over
de abortuskwestie in Televi-
ziermagazine, waarin ook een
reportage over de aardbe
vingsramp in Italië en een re
portage van het dorp Oranje
dat door sluiting van de Ave-
be-fabriek in moeilijkheden
dreigt te raken.
Ned. 2/22.20
grensstrook, België en een stuk
Duitsland.
De reclame per satelliet kan personer.
uit verschillende landen bereiken die
verschillende talen spreken. Kan de
reclameboodschap in de toekomst
door middel van de chip vertaald
worden, dan krijgt ze uiteraard nog
meer aandacht. Maar omdat de verta
ling veel kosten met zich mee zal
brengen is het veel praktischer het
produkt aan te prijzen zonder enige
tekst. Zo experimenteert Coca Cola
met alleen beeld, klank en naam. De
STER bereikt Nederlanders en
Vlaams sprekende Belgen, in een ver
houding vier op een. Adverteerders
proberen via de STER ook een ge-'
deelte van het budget uit België te
ontvangen.
Merknaam
Een voorwaarde voor adverteren per
satelliettelevisie is dat het alleen gro
te en voornamelijk internationale
produkten betreft. Ze moeten dan
dezelfde internationale merknamen
hebben. Een uit Nederland afkomstig
produkt als Jif heeft nu in ieder ander
land waar het wordt verkocht een
andere naam. Voor de STER zijn in
principe alle adverteerders interes
sant of ze nu groot of klein zijn.
Verder gaat het bij de STER om
produkten die in elk geval in Neder
land verkrijgbaar zijn.
Satelliet-televisie zou geen beperkin
gen kennen, waar de STER te zijner
tijd geen alcohol, snoep en genees
middelen meer mag uitzenden.
De beschikbare zendtijd via satelliet
televisie kan aanzienlijk meer zijn
dan die van de STER met maximaal
vijftien minuten per dag voor elk van
de twee zenders Nederland 1 en 2,
alleen 's avonds en alleen op de werk-
Nieuwe kindervoorstelling van Proloog
door André Rutten
UTRECHT Proloog heeft
zijn nieuwe voorstelling voor
kinderen van 10 tot 14 jaar
„Tante Agnes slaat toe" nu
zover klaar, dat volwassenen
er al vast naar kunnen komen
kijken.
Zo'n eerste confrontatie was er
woensdagavond in Utrecht in Rasa,
de volgende waren/zijn ln De Berg
ruimte (van Globe) in Eindhoven (27
en 28 november), de stadsschouw
burg van Arnhem (1 december) en het
Cleyntheater in Amsterdam (2 de
cember).
Op die eerste avond in Utrecht werd
er al zeer smakelijk gelachen. Je zit
naar drie actrices en twee acteurs te
kijken, die geen kinderen meer zijn
sommigen al lang niet meer maar
wel kinderen spelen en ook nog een
aantal volwassenen, zoals kinderen
die zouden spelen om er de draak mee
te steken. Zo ontstaat er een kinder
lijke satire, die de volwassenen gea
museerd herkennen.
ADVERTENTIE
van hoge
kwaliteit
PERMANENTE
VERKOOPEXPOSITIE.
Openingstijden in nov. en dec. uitge
breid tot: alle dagen van 9-12 en 2-6
uur 'Vrij 19-21 u. (behalve zo., ma-
ochtend en kerstd.) Za. tot 5 u.
Slotlaan 128 Zeist 03404-12285
Het gaat om twee meisjes van twaalf
en veertien Jaar, die. plotseling wees
geworden, in het geweer komen tegen
volwassenen, die hen gaan betutte
len, zonder er rekening mee te hou
den wat die meisjes zelf zouden wil
len Wat die meisjes willen, en met de
hulp van een vriendinnetje en twee
vriendjes proberen waar te maken,
kan ook niet zo maar. dat wordt wel
duidelijk, en de volwassenen gedra
gen zich onmogelijker dan met de
werkelijkheid overeen zal komen,
maar toch: in de overdrijvingen
wordt wel een realiteit geraakt.
Dat wordt allemaal met een rijke,
echt kinderlijke fantasie uitgewerkt
En dat is het resultaat van de nauwe
samenwerking van de makers van de
voorstelling met een groep kinderen
uit de Eindhovense wijk (het vroegere
dorp Stratum), waarin Proloog zijn
thuis heeft. Uit de fantasie van die
kinderen, en uit de manier waarop zij
de spelers sommige dingen voorspeel
den. is dankbaar en met vrucht ge
put. De schrijvers van de teksten
hebben goed geluisterd, de spelers
nauwkeurig gekeken. Wat Je hoort en
ziet is verrassend leuk én veelzeg
gend. De grote vondst is de tante
Agnes. die de kinderen zelf als een
feilloos wapen hanteren.
Dat wil allemaal niet zeggen, dat de
voorstelling al helemaal gaaf is. Er
mankeert in de afwerking nog van
alles aan. Maar de hoofdzaken zijn
raak. Wat nog niet zo goed gaat groeit
wel in de contacten met het publiek,
dat na elke voorstelling ook nog zijn
zegje kan doen.
De spelers zijn: Carla Dekker. Mar-
greet Bernsen, Pia van den Berg, Ton
van den Nleuwenhuizen en Eric
Schuttelaar. Medewerkers achter de
schermen Rik Hancké, Jan 8meets,
Rein Douze..Ad de Leeuw. Jan. de
Rooij en nog anderen.
"v
„JBW
Jk t»4>
De vijf spelers in „Tante Agnes slaat toe" van Proloog
dagen. De zendtijd op satelliet-televi
sie zal waarschijnlijk ook op zondag
en overdag zijn en als de plannen van
de Britse commerciéle televisie door
gaan, kan al onder het ontbijt worden
begonnen.
Bij satelliet-televisie wordt de recla
me in blokjes tussen vrijwel alle pro
gramma-onderdelen gebracht, de zo
genaamde natuurlijke onderbrekin
gen. De programma's kunnen oók ge
sponsord worden, waardoor er ach
teraf eén mededeling komt: dit pro
gramma werd u aangeboden door
dan volgt een merknaam.
De interval bij satelliet-televisie is
minimaal vijftien tot dertig minuten,
bij de STER een A twee weken. Wor
den de commercials voor de STER
vierweken voor uitzending beoor
deeld, bij satelliet-televisie zal zo'n
keuring vooraf waarschijnlijk hele
maal niet verplicht zijn. Komen de
regels en voorschriften ln ons land
van de reclameraad, bij de satelliet
televisie zal het Europees Parlement
moeten beslissen en eventueel de In
ternationale Kamer van Koophandel.
De prijzen van de uitzendkosten voor
satelliet-televisie zullen concurrerend
zijn, de spots langer en in verhouding
goedkoper. Ook is er korting bij gro
tere afname. De STER kent een vast
bedrag (\rijfhonderd gulden) per se
conde. s
Als reclame per commerciële satelliet
doorgaat kan dat dus enige conse
quenties voor de STER hebben. Maar
de 8TER heeft nu veel meer aanvra-*
gen dan men aankan. Als de STER
zou kunnen ingaan op alle aanvragen
dan zou ruim honderd miljoen gulden
meer in de STER-pot vloeien, volgens
een berekening van directeur Smeek-
es van de 8TER.
door Louwrens Lange voort
AMSTERDAM „Maar deze opera
-is helemaal niet van Mozart", consta
teerde een theaterbezoeker woens
dagavond in de Stadsschouwburg in
Amsterdam, toen hij een programma
kocht Het 8tudio-Ensemble van de
Nederlandse Operastichting voerde
in samenwerking met de Wiener
Kammeroper een andere „Don Gio
vanni op, door Giuseppe Gazzanlga
ongeveer een Jaar voor Mozarts ge
lijknamige werk gecomponeerd.
De Wiener Kammeroper bespeelt in
de zomermaanden het Slottheater
van Schönbrunn in Wenen, waar dan
doorgaans onbekende opera's in klei-
ne, bezetting over het voetlicht gaan.
In hun achtentwintig jarig bestaan
voerden ze werken op van onder meer
Dittersdorf, Haydn en Schubert; wer
ken waarvan een opvoering vaak wel
interessant is, maar waarbij je Je ook
afvraagt of dit nu de opera's zijn waar
iedereen op wacht.
Zo is het ook met Giuseppe Gazzani
ga's Don Giovanni. Je moet het stuk
vooral niet vergelijken met Mozart en
Da Ponte's meesterwerk, want dan
valt deze opera scène na scène ln het
niet. Opzet en uitgangspunt zijn to
taal verschillend. Gazzanlga en zijn
librettist Bertati schreven een éénac-
ter met veel burleske elementen,
waardoor hun opera meer naar de
Don Juan van Molière neigt, zoals het
opvallendst ln de scène tussen twee,
door de vrijlustige Don weer verlaten,
vrouwen.
Bertati geeft zijn toneelfiguren ech
ter nauwelijks diepgang, ze missen
elke ontwikkeling. Velen komen na
een eerste optreden de volgende scè-'
nes niet meer terug of verdwijnen
ongemerkt. Dat maakt deze opera
dramatisch volstrekt oninteressant.
De muzikale opbouw bestaat bijna
uitsluitend uit duetten en aria's en in
de scène na de dood van de comman
deur laat Gazzanlga zich ook nog
verleiden tot recitatieven.
Gazzaniga schreef voor klein orkest
strijkers, hobo's en hoorns, dat ln
deze uitvoering door een ad-hoc or
kest wordt gespeeld. Onder leiding
van Bruce Cohen houdt men zich erg
op de vlakte en wordt deze muziek
beslist niet speels en afwisselend ge
bracht. De regie van Nicholas Hytner
heeft wel vaart, maar verzandt af en
toe in erg voorspelbare grappen,
waarin het kostschooltoneel ook
sterk kan zijn. -»
Van dé zangers, die deze Andere Don
Giovanni gestalte geven kan Karl
Dumphart als de knecht Pasqtiariello
en Djoke Winkler Prins in naar rol
van de zeurderige Donna Elvira ge
noemd worden.
Deze Oazzaniga is nog te zien in Den
Haag (vanavond), Groningen (29).
Winterswijk (1 december), Bussum
(10), Tilburg (14) en Alkmaar (15), in
juli en augustus komt dit spektakel
ln de luisterrijke omgeving van
Schönbrunn.
Belgische week De Belgische
week die zich de komende da
gen in Muziekcentrum Vreden-
burg gaat afspelen bevat ook
een dosis muziek. Het puikje
van de hedendaagse volksmu
ziek met Wannes van der Velde
en Rum (Vrijdagavond). Zon
dagavond een popprogramma
met Raymond van het Groepe-
woud, Rick Tubbax en The
Taxis en Jo Lemaire Flouze.
"Uitgeverij Kok te Kampen zond de
volgende boeken: Chinese gedichten
van M. de Mérode, verzameld en toe
gelicht door J. Werkman (134 blz -
21.-). De vogel van het woord, ge
dichten van N. Benschop (52 blz -
7.90) Heilzaam egoïsme, door C.
Klapwijk (120 blz - 17.50. Stilte, ik
hou van je stem door D. Neetsonne
(128 blz - 19.90).
De natuurwonderen der aarde, is een
uitgave van Readers Digest. Amster
dam. 445 blz. met 354 kleurenfoto's en
170 kaarten. Prijs: ƒ64.90.
Van uitgeverij Elsevier te Amster
dam zijn: Smalfilmhobbyboek, van
,J. van Weeszenberg (225 blz. - 39,50),
Het grote Canonboek van G. Richter
(288 blz. - ƒ45,-) en het grote Nikon-
boek van F Meisnitzer (288 blz. - 45,-
De demon van Amsterdam roman
van M. van Gestel. Uitg. Strengholt.
Naarden 215 blz. - ƒ22,50.
Twee romans van uitgeverij Zomer
en Keuning, Ede: Storm over Fosta-
land door P. Terpstra (203 blz. - 9,90)
en een dubbelroman van M. van 't
Sant: Er is altijd een nieuw begin
(384 blz. - 27,50).
Gebroken vleugels, verhaal van K.
Olbran uitg. Servire, Katwijk. 92 blz. -
11.--
BIJ uitgeverij Kluwer te Deventer zijn
verschenen: Huur en verhuur van
woonruimte door mr H^E. M. Vrolijk
(93 blz. - ƒ22,50) en Echtscheiding en
fiscus van mr J. A. M. P. Keijser en
mr W. Aerts (143 blz. 32,50).
Uitgekomen bij Amphora te Amstel
veen Recepten uit de joodse keuken
van toen en nu, van B. Polak (130 blz.
- ƒ21,-) en Joodsche kinderliedjes
door C. Pinkhof (40 blz. - 15.-. Dit
boekje verscheen eerder in 1918 bij
Versluys, Amsterdam.
Maritiem journaal 1980 is van uitge
verij Unieboek te Bussum. 256 blz.
58,-. Van dezelfde uitgeverij is het
boek van R. Poortvliet: Van de hak
op de tak (Groot formaat boek. Prijs
op c
.ƒ59,
onder redactie van Cees Stn t|<j
met een bijdrage van Ger Kr i c
Na ruim 25 jaar bezig te zijn
geweest, met tientallen exposi
ties in galeries en culturele cen
tra nu een grote overzichtspre-
sentatie in Museum Van Bom
mel-Van Dam in Venlo: voor de
graficus Fon Klement is het een
enorme erkenning. Wanneer je
zijn nieuwe tentoonstelling over
ziet, blijkt die erkenning een lo
gische afsluiting te zijn van een
periode waarin Klement langs
zorgvuldig uitgezette lijnen in
een bijna altijd abstracte beeld
taal aan zijn gevoelens uitdruk
king gaf. Tevens gaf deze exposi
tie hem de aanzet tot een voor
hem geheel nieuw métier, name
lijk dat van het schilderen dat
hem plotseling andere, allang ge
zochte mogelijkheden biedt.
Klement als graficus begon in de
Jaren '50 met figuratieve hout
sneden. Hij zou echter spoedig
hoogdrukken gaan maken, waar
voor hij board ging aanwenden.
Afgezien van een korte periode
van gouaches, is hij dit mate
riaal voor iedere andere grafi
cus in feite afval trouw geble
ven en heeft hij er elke mogelijk
heid van onderzocht. Na een tijd
waarin hij groei- en klemvormen
(vruchten, gewassen steeds met
organische verwijzingen dus)
maakte en daarvoor al abstract
werkte, volgt rond 1970 een ont
wikkeling die veel concreter
r
vo
rd<
is
werk laat zien. De vormen i
ben op het oog geen symbol*
associatieve waarde meer,
wijzen louter naar zichzelf
knoopvormen zijn h<
nog psychisch te verklaren,
tuigend van een periode wafa,
hij een persoonlijk verlies o
verwerken. De lijnvoering
de graficus altijd van belang^ees
tot dan toe heel schoon,
krijgt vervolgens een contLeti
mee. later zelfs met een r
duwtje.
ene
In zijn huidige werk zijn mo
mentale tendenzen te zien, ,n
architectuur met landschaj
Ujke trekjes. Maar in zijn
derijen is hij ook daar al vi
gestapt: de architectuur
zich naar binnenruimtes
plaatst, de ruimtelijk aandonft
velden vouwen zich nu aant ïtc
De schilderkunst blijkt voor 8
ment een verrijking te zijn: c
de kleuren diffuus te houc
kan hij nu ook meer diepte c
gereren.
ale
c .00
Tot 5 januari in museum V M
Bommel-Van Dam, Deken |UI'
Oppensingel 8 in Venlo, rcr
pend van 10-17 uur. In het w*
einde van 14-17 uur, op Eei M
Kerstdag en Nieuwjaarsdag i
sloten.
di
Fon Klement: Horizon barré, boarddruk, 1980.
De Haarlemmer Michel van
Overbeeke is een der weinige
jonge kunstenaars voor wie het
Oude Testament een bron van
Inspiratie is. Hij vindt er een
aanleiding ln tot het uitbeelden
van zijn opvattingen over het
leven. Geen illustraties bij een
tekst maar al te vaak legt de
bijbel een figuratief dictaat op
dat tot bange en zielloze voor
stellingen leidt. Al eerder koos
Van Overbeeke het boek Esther
en nu, aan de vooravond van een
tentoonstelling bij De Beeren-
burght ln Eek en Wiel, nam hij
het boek Job voor een serie schil
derijen. Voor Van Overbeeke
zijn zowel Esther als Job „oer-
verhalen" die grondbeginselen
over het leven zelf bevatten en ze
op een hoger plan brengen. Van
Overbeeke voelt de waarde daar
van heel goed aan. hij geeft op
indrukwekkende wijze uiting
aan de „autonomie" van het ge
voel dat bijvoorbeeld uit Job
André Brasilier, een naam. die
hier niet veel zegt. maar die wel
in de Larousse staat, aan wie
in Frankrijk èn Japan rijk-
geïllustreerde plaatwerken zijn
gewijd en op wiens laatste over
zichtstentoonstelling dit jaar, in
het ChAteau de Chenonceaux,
meer dan 500.000 bezoekers
kwamen.
Zijn werk, schilderijen en aqua
rellen, is nu te zien bij de Kunst
handel Tjerk Wiegersma ln
Deurne. En één ding wordt op
deze tentoonstelling al direct
heel duidelijk: Brasilier is één
van die Franse kunstenaars, die
temidden van de overal oplaai
ende (modieus-)artistleke woe
lingen zijn stoutmoedigheid niet
verloren heeft.
Want juist ln een n tijd, waarin
de avant-garde op internatio
naal niveau gebruikt wordt om
vooral toch maar te benadruk
ken hoe progressief er gedacht
wordt, vereist het moed om
voort te gaan langs een weg van
traditie, van geleidelijke ontwik
keling.
Dat heeft niets te maken met
vastgeroeste idealen. Je moet
het zelf zien om er enig idee van
te krijgen. Eerst is er even enige
twijfel; als je je dan afvraagt
.waarom, ontdek je. dat het Bra-
slllers gemak van doen Is. zijn
spreekt. Verweven met pers» t
lljke ervaringen schept hij ({be
wereld die uitgroeit tot een
ikoon: de kunst ln dienst van e
doel die zich onttrekt aan ta
eigenlijke waarde
Samen met de olieverven
Poek Burman en de kleuret
van Jan Montyn, toont De BÈon
renburght daarmee een drie
kunstenaars die ieder met t
eigen stijl hun vertrekpunt
een gevoelsmatige benader
zoeken. Duidelijker had het
te kaartje van de galerie die hi
mee het expositieseizoen afsta q,
niet kunnen zijn. 1
K
C m;
1n
Galerie De Beerenburght, Wi j i
seweg 31 in Eek en Wiel (Gijn
tot 22 december, geopend
woensdag tot en met zatert
van 10-17 uur, op sondag van
17 uur.
IBI
virtuositeit, charme èn de i
verstaanbaarheid van zijn i
Het is dichterlijk, teder en. I
vaak, toch ook uiterst gewai
vooral in de overgangen va?
kleur of door de manier i
hij soms de helft van een s
rij maagdelijk blank laat. I
dat valt dan eigenlijk nauwer
op).
Daardoor brengt Basilier je
war: is het allemaal niet wi
decoratief, te verfijnd, te liel
te mooi? Schoonheid, 't is
een angstjagend begrip
den in de kunst.
De werken van Brasilier hebt
nog alles te doen met die
ne kunsten maar dan wel op
manier zoals Matisse (geen'
der dat die naam valt!) het
uitdrukte: „Mijn streven is
gericht een kunst te schep]
die voor de beschouwer, wie
ook moge zijn, een kalmer!
middel voor de hersenen is.
rustpauze, die hem een aangi
me zekerheid biedt en hem
en vrede verschaft."
't Klinkt (nu al) wat ouder*
maar soms kun je daar eet
weldige behoefte aan hebbel
Kunsthandel Tjerk Wiegen
Kasteel Deurne (N.B.) Totl
cember, dagelijks van 11-171