Henriëtte van Eyk en de raad van kerken
'Het gaat om de mens,
niet om structuren'
Diakonaat stiefkind van de theologie
f
r—--"i
Trouw
De
oaus a'
ls
puzzel
VAKATURE IN HET
PREDIKANTENTEAM
r-Z
m
Conferentie
feminisme
en bijbel
Ds. van den Heuvel op diakonale dag
De aard van het schriftgezag
VANDAiP
Geen diakonale
actie voor
Soweto-kaarsen
Feestelijke wijn hoeft niet duur te zijn.
Tenminste niet
bij de slijter-wijnhandelaar!
DONDERDAG 27 NOVEMBER 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Soms spot ik een beetje met de raad
van kerken. Ik weet dat 't verkeerd
is. maar de Heidelbergse
Catechismus leert ons dat de mens
geneigd is tot alle kwaad, dus wat
wil ik?
Welnu, laatst was het opnieuw
zover. Ik kreeg bericht dat de raad
van kerken weer eens een brief
geschreven had naar een verkeerd
soort president in Zuid-Amerlka.
waarin deze werd opgewekt zich
beter te gedragen.
Hoe gaat dat eigenlijk bij jullie?,
informeerde ik bij iemand van de
raad van kerken. Lezen jullie de
krant zorgvuldig en zegt dan op een
gegeven moment een lid. dat er nu
wel weer genoeg ellende is om een
brief te versturen of een ander
gezellig iets?
Hoe bedoel je?, vroeg de man van
de raad van kerken.
O niks. antwoordde ik, want als je
zoiets moet uitleggen, is de
aardigheid er af.
Hij kende blijkbaar „De kleine
parade" van Henriëtte van Eyk, en
daarvan het derde hoofdstuk niet.
Daarin gaat het over een féte-de-
bienfaisance. een
weldadigheidsfeest
Thérèse Wentinck (met ck en geen
familie van de Wentinks zonder c!)
en haar vriendin Betty lagen in
Thérèse's boudoir voor de open
haard naar het spel der vlammen te
kijken. Buiten woedde een
sneeuwstorm en Betty zei, dat ze de
krant twee dagen lang gevolgd had
en dat ze dach t dat er nu wel weer
genoeg ellende was om een fète-de-
bienfaisance of een ander gezellig
iets....
Goed. hier komt dus mijn
spottende opmerking over de
brievenschrijvende raad van
kerken vandaan Ik heb uit het
hoofd geciteerd, maar pak nu het
boek uit de kast om te kijken of het
klopt.
Het klopt en dat is geen wonder,
want ik heb sinds mijn
jongensjaren „De kleine parade" zo
vaak gelezen, dat ik sommnge
passages van bulten ken. Het boek
kwam in 1932 uiten ik herinner me,
hoe mijn moeder eens geestdriftig
thuis kwam van een
vrouwenvergadering,
waar„Rultjespak" was
voorgedragen: ook een fraai verhaal
over Thérèse en Betty, die examen
moesten doen „voor een soort acte;
niet omdat 't nodig was. maar
zuiver en alleen uit liefde"
Onderweg naar 't examen
ontmoetten ze in de trein een man
in een rultjespak. van wie Thérèse
luidkeels verklaart: „Ik houd niet
van dargelijke mannetjes. 'tZou
best een moordenaar of een
wielrenner kunnen zijn. Z'n model
hoofd bevalt me niet en zijn
dasspeld is niet echt, hij is dus niet
te vertrouwen Staat Je tasje er nog.
Betty?" La ter blijkt,.Rultjespak"
hun examinator te zijn.
Overigens spotte Henriëtte van Eyk
niet met de raad van kerken .die
bestond trouwens nog niet vóór de
Henriëtte van Eyk
oorlog...maar met de „hogere"
kringen en dat deed ze op een
meeslepende, dolle manier. Als ik
nog even op dat fête-de-
bienfaisance terug mag komen.
Thérèse belde terstond gravin Knal
op. die ook dol was op 't lenigen van
nood: „...O, overeen
liefdadigheidsfeest mevrouw.
Betty en ik hebben er zo'n zin in,
omdat er zoveel armoede is... O,
voor een arm gezin, mevrouw. Of
voor een goed doel. Wilt u ons
helpen?"
Het werd een mooi
weldadigheidsfeest. Het was
oorspronkelijk de bedoeling „dat er
geld zou overblijven, waarmee we
de stormrampkindertjes ten zegen
konden zijn, maar er is geen geld
overgebleven, dus dat moest
vervallen, hoewel t toch een prettig
gevoel blijft te weten dat we gedaan
hebben wat we konden.
Wil ik nu met het vertellen van de
afloop van het fète-de-bienfalsance
te kennen geven, dat ik weinig
fiducie heb in het effect van de
rondzendbrieven van de raad van
kerken?
Nee hoor. zo erg is 't ook weer niet,
al ben ik er nog niet van overtuigd
dat zo'n Zuidamerikaanse
president de schrik om de benen
slaat, wanneer de post hem een
brief van de Nederlandse raad van
kerken bezorgt.
Ik kom op „De kleine parade" en
zijn gebruik ervan In 't verkeer met
de raad van kerken, doordat ik in de
krant las dat Henriëtte van Eyk op
83-Jarige leeftijd is overleden.
Dit stukje is geen In memoriam. ik
weet te weinig van haar af.
Henriëtte van Eyk is voor mij de
vrouw van één verrukkelijk boek:
„De kleine parade". En. iets minder,
van het vervolg: „De intieme
revue"
In mijn exemplaar van „De kleine
parade" staat op het schutblad
haar handtekening. Ik heb het van
haar gekocht op 26 februari 1949, op
een boekenmarkt in De Bijenkorf.
Die datum kan ik noemen doordat
Henriëtte van Eyk hem erbij
schreef. Heel zorgvuldig.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT „Het is ten onrechte om de armen in de samenleving als vertegenwoordi
gers van de Messias te zien." Met deze woorden reageerde ds. P. van den Heuvel, plaatsvervan
gend voorzitter van de hervormde synode, gisteren tijdens de algemene diakonale dag op
kritische geluiden in de richting van het beleid van de Generale Diakonale raad (ODR).
Deze kritiek werd vorige week tijdens de ontmoetingsdag van diakenen in
de vergadering van de hervormde sy- Amersfoort met deze opvatting grote
node geuit door de rapporteur van de moeite te hebben. Volgens hem wordt
nodig dan wij. Hulpverlening gebeurt
pas goed vanuit Christus
vast commissie voor dtakonaat en ten onrechte de verbinding tussen de Vairhinalinir
samenleving, ds. A. Polhuis. Volgens kerkelijke gemeente en het lichaam ▼CrDinOing
deze Zaanse predikant is de visie van van Christus doorgesneden „Als
de GDR dat de diakenen de handen wordt gesteld dat in de armen in on2e
van het lichaam van Christus zijn een samenleving de gestalte van de Mes-
theologie van de rijke, bezittende sias oplicht, dan wordt tekort gedaan
klasse." aan wat de bijbel over armen zegt",
aldus ds Van den Heuvel, die onder
Ds. Van den Heuvel, predikant in meer de profeet Zefanja aanhaalde.
Harmeien en lid van de GDR. zei op „Armen hebben Christus niet minder
Het geref synodebesluit inzake
de2e week in „Waarheid Eenheid"
Neem kennis van dit artikel door onderstaande bon in te vullen en in te zenden
aan
J. P Wijsman. Kortonjolaan 22. 5644 KA Eindhoven (tel 040-113622)
Ondergetekende verzoekt
I O e©n gratis proefnummer Oeen abonnement op .W&E 24 p. halfj.)
O een proefabonnement (ca 3 m.) ad ƒ10 O stud speciaal tarief
NAAM/ADRES
Als u 10 gireert op giro nr. 3845401 t n.v. W&E te Eindhoven krijgt u.
zonder verdere administratie het proefabonnement
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met DordU Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leid se Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekemngnr 23 00 12 574
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
tel 070-469445
(abonnementen dn bezorging)
lel 070-469445 (redactie)
ie» 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen-
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven i
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur teJet 020-
5622797
Opgave mini-advertenties tel
020-5626262 of schriftelijk aan
Mini-Adv afdelmq. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schritieiijk aan4onze Amsterdam
se adressen
Oecumenische gebedsdagen Ro
me Reformatie-retraite, met
mevr. ds. W. Timmermans en pater
J. Rietmeyer SJ, 8-10 december,
Cenakel. Oirschot (tel. 04997-2254).
Charismatisch gebedsweekend
met pater A. van Corstanje. 13-14
december. Stoutenburglaan 5.
Stoutenburg (tel. 033-40848).
De predikant, vond dat de diaken
grote nadruk moet leggen op de ver
binding tussen getuigenis en dienst
betoon. op de verkondiging van het
evangelie in woord en daad. „Getui
genis en dienstbetoon moeten samen
gaan, willen ze vrucht dragen", aldus
ds. Van den Heuvel, die de diaken
opriep in relaties met mensen de dia
konale visie uit te dragen.
Hij waarschuwde voor een vervaging
van het dlakonaat. Het gaat hem te
ver om „alles wat er in de samenle
ving gebeurt" dlakonaat te noemen.
„WIJ moeten terug naar de kern van
het dlakonaat. Wij moeten om Chris
tus' wil mensen nabij zijn en in dienst
van onze Heiland in de wereld staan.
WIJ moeten als Invalshoek altijd de
mens zien: het gaat om de mens. niet
om de structuren. Het ls noodzakelij
ker dan ooit dat mensen die dreigen
ten onder te gaan aan talloze structu
ren geholpen worden door mensen,
die een hart voor hen hebben." „Gij
hebt aan mijn verdrukking gemeen
schap gekregen" is volgens de uit de
brief aan de Filippenzen citerende
predikant de opdracht van de diaken.
Ds. Van den Heuvel vroeg zich verder
af of de kerk in haar geheel wel ge
diend is met het groeiend aantal spe
cialistische „toerustere", vooral op
het provinciale vlak. Hij was bang
dat uit het oog verloren wordt dat de
gemeente als geheel geholpen moet
worden. HIJ vreesde dat specialisten
langs elkaar heen gaan werken.
door Pieter van der Ven
Waar ter wereld de huidige paus verschijnt, geeft hij een prikkel aan de
plaatselijke economie en wordt alle aanwezige smakeloosheid tot creati
viteit gewekt: bordjes, bekers, shirtjes, zakdoeken, theelepeltjes, wat
zeg ik, hele serviezen en linnenkasten met pausmotief worden aangebo
den en vinden gretig aftrek.
Nederland zou zichzelf niet zijn als het over deze paus niet wat
moeilijker deed. De paus ls voor velen een probleem, zelfs voor mensen
van zijn eigen kerk. Hoe kun je nu dat problematische van de paus toch
harmonisch combineren met de bovenvermelde smakeloosheid? Door
van de paus een reuzen-legpuzzel te maken, twaalfhonderd stukjes.
Moeilijk, vrij saai van kleur, met veel blauwe lucht en grauwe steen en
ook wat eentonig met al die zuilen van Bernini of van het Pietersplein
onder aan de puzzel. Aan de bovenkant geeft de paus met het bekende
handgebaar aan hoe groot de puzzel wordt als ie af ls: 73 centimeter.
De puzzel wordt in Nederland op de markt gebracht door 8electa Spel
en Hobby te Deventer. Adviesprijs ls 18,90.
ADVERTENTIE
De kerkeraad van de
Evangelische Streekgemeente
'MAAS EN WAAL' (omvattende 10 kerkdorpen)
vestigt hierbij de aandacht op de volgende
De man of vrouw die wij zoeken zal vanuit de
standplaats Druten, in een gedeeltelijk regionale en een
gedeeltelijke functionele taakverdeling werkzaam zijn
met drie collega's.
Een profielschets en informatiepakket is op aanvraag
verkrijgbaar. Als u geïnteresseerd bent richt u zich dan
tot de beroepingscommissie van de Streekgemeente
p/a dhr. E. Kaper, Christinestraat 3, 6658 BL Ben
Leeuwen, tel. 08879-2315.
Bij geen gehoor 08870-2055 (dhr Chr. Hulsbergen)
door dr. J. C. van Dongen
Het doet mij deugd, te lezen dat de
diakonale raad van de hervormde
kerk (GDR) in de synode naar zijn
theologische papleren is gevraagd.
Als medewerker van deze raad moest
lk mij met fundamentele vraagstuk
ken bezighouden en heb ik pijnlijk
beseft, hoezeer in een kerk die het
diakenambt in haar vaandel voert,
het diakonaat stiefkind ls gebleven
van de theologie. Geen wonder dat lk
de oren spitsje, toen synodeleden ui
ting gaven aan hun beduchtheid, dat
een bepaalde theologie het dlakonaat
belette tot vernieuwing te komen.
Ligt de wortel van het dlakonaat in
de dienst van Christus aan zijn ge
meente aldus het beleidsplan van
de GDR en treedt daarmee een
beperking op tot hetgeen de gemeen
te voorstelt en doet? Of wordt uitge
gaan van de Heer zelf en zijn dienst
aan de wereld? Licht de Messias op in
de naar de rand geschovenen en kan
sarmen, of in het samenzijn, samenle
ven en samen doen van de kansrijke
gemeente? Ligt in dit laatste geval
niet het farizeïsme op de loer?
In het zoeken van een antwoord op
deze fundamentele vraag, meen ik
van mening te moeten verschillen
met ds. A Romein, voorzitter van de
GDR, die zijn uitgangspunt neemt in
de gemeente overeenkomstig ge
noemd beleidsplan Reeds de calvi
nistische staatsopvatting moet ons
waarschuwen voor zo'n eenzijdig ver
trekpunt. Calvijn beleed dat de totale
samenleving, ja de schepping, aan
Gods Koningschap is onderworpen
Calvijn
Weliswaar kent Calvijns kerkorde
een heilzame drang naar vrijheid van
de kerk van overheidsinmenging. De
kerk is immers volstrekt aan haar
Heer onderworpen. Maar juist omdat
Calvijn dit onderscheid tussen kerk
en samenleving vertegenwoordigd
door de overheid zo duidelijk zag,
kon hij ze samen verbinden in een
gemeenschappelijke opdracht, het
openbare leven aan Gods Koning
schap te onderwerpen. Het ging hem,
evengoed als latere critici van de sa
menleving, maar vla een ander denk
patroon, om een levensorde in over
eenstemming met het beloofde heil.
Het is juist ln het dlakonaat, dat de
kerk haar grenzen overschrijdt en
vaak legitiem haar organisatorisch
dwangbuis kan verlaten. Wie de ge
schiedenis van het diakonaat in ons
land bestudeert, komt in de tijd van
de republiek vaak heel merkwaardige
overschrijdingen tegen, vaak helaas
leidend tot horigheid aan de staat.
Als we denken aan de geschiedenis
van het reveil en van het dlakonaat
van de Inwendige zending (bijv dlako-
nessenhuizen), dan komen we heel
wat sporen tegen van een theologie,
die los van de empirische kerk haar
uitgangspunt neemt in de nood van
de samenleving. Denken we maar aan
mannen als Heldring en Pierson! De
grootse diakonale opwekkingsbewe
ging ln de lutherse landen ln de vori
ge eeuw staat in hetzelfde teken.
Rolverwisseling
Toen we in de hervormde en gerefor
meerde diakonale organen iets gin
gen zien van de discriminatie en ver
eenzaming van de lichamelijk gehan
dicapte mens en we bijv. ln het F. D.
Roosevelthuls ln Driebergen een foy
er gingen scheppen, werden gehandi
capten zelf adviserend in de bouw
betrokken en gingen ze in toenemen
de mate dit vakantieoord zien als hun
tehuis. Een van de grootste geheimen
van het welslagen was te vinden in
het leren van de kunst van rolverwis
seling tussen zogenaamde „helpers"
en zogenaamde „op hulp aangeweze
nen". De ervaring heeft geleerd dat
zo'n samenspel niet berustte op een
diakonale vorming van de gemeente.
Het was veeleer zo, dat diakenen en
andere gemeenteleden vaak tot hun
verbazing ontdekten, dat er in Gods
.25£_
w
I J
HAfr
wereld iets tussen kansarmen en
kansrijken gebeurde, waar zij óók bij
mochten zijn.
Dit voorbeeld laat zich gemakkelijk
overbrengen in de werelddiakonale
dimensie. Wie durft nog te zeggen dat
het de gemeente is. die „voorbeeldig"
vla haar dlakonaat aan de gang gaat?
Veeleer ls het zo: er gebeurt iets on-
derdrukkends en Iets bevrijdends er
gens op de wereldakker. Daar licht de
gestalte van Jezus Messias op. Laten
we dan zorgen op afroep beschikbaar
te zijn!
Tegen de draad
In mijn boekje „Diakonla-Charitas"
(Uitgave Kok, Kampen, een vervolg
stuk op een rapport dat ik schreef
voor de raad van kerken, heb ik onder
het hoofd „herstel en vernieuwing" al
geprobeerd de betekenis van „Chris
tus voor de wereld" in het diakonaat
naar voren te brengen. Nieuwe aan
zetten zijn nodig tot het vormen van
diakonale gemeenschappen, tegeiu
de-draadse wegen. En ln de gelijkenis
van het oordeel (Mattheus 25 vers 31-
46) wordt het dienstgeheim ont
sluierd.
Ik schreef: „Wat deze beschrijving
van het oordeel tot een gelijkenis
maakt, ls de open vraag, met wie de
Mensenzoon zich identificeert. Soeve
rein en vrijwillig stelt Hij zich op één
lijn met zijn „minste broeders" of
„deze minsten". Hierbij moet niet bij
HELPT HET?
Van onze kerkredactle
AMSTERDAM De manier
waarop in sommige bijbeltek
sten over vrouwen wordt ge
sproken. past niet bij het
beeld dat vrouwen tegen
woordig van zichzelf hebben.
Daarover houdt de wereld
raad van kerken volgende
maand een studieconferentie
in Amsterdam.
De Utel van de bijeenkomst, in het
Tropeninstituut, luidt „Het gezag
van de bijbel in het licht van de
feministische kritiek"
In sommige gevallen leggen vrouwen,
met de anti-vrouwelijke teksten de
hele bijbel naast zich neer als een
patriarchaal boek, waar ze geen
boodschap aan hebben. In andere ge
vallen doen vrouwen verrassende
ontdekkingen wanneer ze de bijbel
op een nieuwe manier gaan uitleggen.
Dat gebeurt ln de feministische theo
logie.
Ten onrechte wordt wel eens gedacht
dat deze tegen de mannen ls gericht.
Wanneer de feministische theologie
evenwel ergens tegen ls. is het de
gedachte dat de bijbel enige groep wil
onderdrukken. De feministische
theologen hebben ontdekt dat de bij
bel mannen en vrouwen wil bevrijden
van het rolpatroon.
Over de manier waarop Je vanuit deze
gedachte de bijbel ook kan lezen gaat
de conferentie van de wereldraad. Er
worden ongeveer dertig deelneem
sters verwacht Uit ons land drs. Cat-
harina J. M Halkes, drs. Fokkeilen
van Dtjk-Hemmes en dr. Lucas Grol-
lenberg.
De wereldraaddelegatie wordt geleid
door dr. Connie Parvey, het hoofd
van het bureau „de gemeenschap van
mannen en vrouwen in de kerk". De
bijbelstudie wordt ingeleid door Ma
ria de Groot. De conferentie in Am
sterdam zal er één zijn ln een serie,
die tenslotte zal lelden tot een grote
conferentie, volgend Jaar Juli in Shef
field (Engeland).
Van uitzending tot uitzend!
laatste weken Frits Bom. de
ombudsman van de Vara, b«
geweest bepaalde „sect arisch
wantoestanden te ontmasker
hij aan het daglicht wist te bn 1
aan valse voorlichting en verl^*
van dit soort agressieve groej
grensde aan het ongelofelijke
Duidelijker kon met name de
Scientology Church niet ond<
kritiek worden gesteld. Datd
beweging niets met een kerki
maken had was reeds aan vel 'r
bekend, maar nog steeds blijk
mensen Inde fuik te lopen. Ik m
gezien hoe dat gaat. Je staat,i
vermoedend, even te kijken la
kleurige, overigens uiterst sai
etalage, met kruis en al. en voél
het weet staat er iemand naai 1
op z'n onvervalst Amsterdam
of Je niet even een „tesje" wi]
maken Het kost niets en het I
verplicht tot niets, pure
mensenvriendelijkheld. Uitd»
onderzoekingen van Frits Bo
gebleken dat het daarna binr
begint. Tegen een fabelachtig
bedrag wordt Je dan een soort
aangeboden. Volg Je die cursu
heb Je grote kans dat Je de Inn} II
per test ontdekte kwaal kwijt
Een beetje pienter mens zal
halverwege de cursus wel l
doorhebben dat het niets betfl
maar wie dat niet merkt, wort
vervolgens tot grotere bestedi
ten bate van zijn geestelijke h
gezondheid bewerkt Men kai i
de verhalen van de uitgeschu
mensen afvragen of zo n teler
uitzending eigenlijk wel helpt
bedrijf gaat gewoon door. Optf
zullen labiele mensen zich latq
ompraten hoe ongelofelijk!
klinkt door zo maar Iemand
straat. Het wachten ls intussd
onderzoek naar deze praktijkq J
zoals ons dat door de regerini
beloofd. Wanneer komen de
resultaten van dat onderzoek^
VOORBIJGANG
Beroeplngswerk Z
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Woerden: W
te Waddlnxveen
Aangenomen naar Stad aai'
ringvUet (toez.): O. C. Klok
Barneveld.
GEREF. KERKEN (VRIJG.
Beroepen te Dokkuin. K.
kand te Zwolle; te Let k-Rodei
Goedhart te Zwolle; te Mvisse]
Valthermond. J. W. v. d. Jagtl
Bunschoten.
Bedankt voor Helpman G. Z 1/
Rijnsburg.
GEREF. GEMEENTEN I
Beroepen te Dirksland A. 1
ken te Nieuw-Beljerland.
voorbaat aan de discipelen of de
zwakste christenen worden gedacht.
Het gaat hier onmiskenbaar om él de
volken van Oost en West, Noord en
Zuid. Deze universele identificatie
van de Mensenzoon met de minsten
gaat samen met een andere identifi
catie, namelijk met hen die „gedaan"
hebben wat Hij aan werken heeft
opgesomd. Andersom, wat aan een
van de minsten niet gedaan is' ls ook
aan Hem niet gedaan."
Er ls een oeroude Joodse spreuk der
vaderen „Wie weldadigheid beoefent,
ls als iemand die de ganse wereld met
Oods liefde vervult. Er staat immers:
de aarde is vol van de goedertieren
heid des Heren". Diakonaat ls onder
weg in een wereld, waar christenen
evenmin als kerken het monopolie
bezitten van dienst. Veeleer ontdek
ken zij welke krachten worden gemo
biliseerd om het komende maal van
vette spijzen en belegen wijnen tot
het grote feest van alle volkeren te
maken.
Er ls niet slechts een weg van de
avondmaalstafel naar de wereld toe,
maar er is ook een weg van de wereld
naar de tafel. Het dlakonaat ont
springt niet alleen aan de tafel, maar
wijst er ook heen, vanuit voor ons.
verborgen heggen en steggen.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - De landek
konale bureaus van de het
kerk en de gereformeerde
muieren dit Jaar niet de verkfl
kaarsen uit Soweto. Zuld-Afri
In 1978 en 1979 werden dezel
in de periode voor kerst met hi
diakenen ln het hele land ii
ge talen aan de man/vrouw gt
voor vijf gulden. Met de winst
van Nederland uit verschillen r
jecten van de zwarte bevolkli
den gesteund.
Omdat voor deze projecten
noeg geld binnen ls, voeren dt
nale bureaus geen actie meer
kaarsenverkoop. Kaarsen uit
worden echter nog wel ingew
wel vla de S08-wereldwinkel f
rade.
ADVERTENTIE
Dr. Van Dongen is oud-medewerker
van de GDR en schrijver op diako
naat terrein.
De Keizersgrachtki
gemeente
ie Amsterdam
zoekt voor de
zondagmorgend<onsten
DIRIGENT/MUZIEK'
COORDINATOR m/l
Informatie b i de muziekgroep, p/a 1
de Boer. 020-931376 ot bn de
Marion de Groot. Siaakstr 3' AO b
020-798022
Britse raad van kei
over homoseksuali
LONDEN (ANP) De Brltl
van kerken heeft zij het met
beperkingen zijn goedkeur!
hecht aan een rapport van
deskundigen, dat homoseksue
ties op hetzelfde niveau plai
heteroseksuele relaties. Het r
zal in 1981 worden uitgegeve
Collins onder de titel: „God zeg
de seksualiteit".
ADVERTENTIE