'Minister De Geus ondeskundig' boete tfecle voor regering ^/olk Protestantenbond mist elke drempel Hogebrink wijst op serie onjuistheden Trouw c PüM^cmêm Rwandees bezoek aan gereformeerde kerken voorbugankt KERK IN DE WERELD Gemeente zonder dominee moet mogelijk zijn Actie kerstkaarten kerken Guerrilla-leider bij kerk op bezoek Britse kerken tegen kernwapens VAN DA A Conferenties De blanken zijn net roofdieren Dominees iflfj opzet studie theologie onderzoek naar Ruim zes ton vif^ erfelijkheid Nieuwe boekt WOENSDAG 26 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET Van onze kerkredactie AMSTERDAM Drs. L. Hogebrink. een van de stafleden van de hervormde raad voor zaken van overheid en samenleving en mede-auteur van de pastorale brief over de kernwapens, wil dat minister De Geus zijn beschuldiging dat de hervormde synode een foute voorstelling van zaken geeft intrekt, omdat de minister de indruk wekt onvoldoende te weten waarover hij praat. Hogebrink zet dat uiteen in een arti kel dat deze week in Hervormd Ne derland zal verschijnen. De Geus schrijft naar aanleiding van de pasto- rale brief: ..Het is onjuist dat het aantal kernwapens in de komende jaren met duizenden zal toenemen Het Salt II akkoord hoewel niet geratificeerd wordt in feite nage leefd. Vorig jaar hebben de leden van de Navo besloten eenzijdig het aantal kernkoppen in Europa met duizend te verminderen. Dit feit verzwijgen duidt op z*n minst op vooringeno menheid." Hogebrink is het niet oneens dat het Salt-akkoord wordt nageleefd en dat de NAVO duizend kernkoppen uit Europa wil terugtrekken. Volgens Hogebrink zijn de kernkoppen echter sterk verouderd. Voor een groot deel zijn ze niet meer af te schieten. Salt n voorziet, schrijft Hogebrink. tot eind 1985 in de bouw van 6.000 strategi sche kernwapens. Behalve de her vormde handreiking noemt Hoge brink een rapport van de Amerikaan se senaat. toenemen. -Hogebrink zegt: ..Dit ls geen stelling, maar een waarheid als een koe „In elk overzicht van wa- pentechnologische ontwikkelingen is te lezen waarom de militaire bruik baarheid van kernwapens toeneemt Dat is onder meer vanwege de toene mende precisie, de kortere voorberei dingstijd voor het afvuren, de grotere snelheid, de mogelijkheid om te velde de explosiekracht van bepaalde kern wapens te regelen, de variatie die mogelijk is geworden in de verhou ding tussen hitte, luchtdruk en stra ling enzovoort De verbijsterendste passage uit de brief van De Geus is in de ogen van Hogebrink die waar de minister zegt dat de ontwikkeling van de NAVO- strategie wonderwel aansluit bij het neen dat de synode in 1962 tegen de kernwapens heeft uitgesproken „In 1967 verliet de NAVO de strategie van de massieve vergelding." zegt De Geus. „Met andere woorden: er wordt niet meer gedreigd met het gebruik van kernwapens en dat stemt over een met de synode-uitspraak van 1962. Ethisch gezien is deze stap van groot belang Hogebrink reageert: ..Als dit waar is is het wereldnieuws. De NAVO dreigt niet meer met kern wapens. al sinds 1967 niet meer Wat doen die wapens hier eigenlijk nog?" Hogebrink verwijst De Geus naar de kernwapennota van zijn voorganger Scholten. waarin wordt uiteengezet dat de plannen van de NAVO er op gericht zijn om ..door een uiterst be- Bruikbaarheid De Geus maakt in zijn brief bezwaar tegen de stelling dat de militaire bruikbaarheid van kernwapens zou HOOG EVE EN CPNHK) Het voort bestaan van een hervormde gemeen te moet niet langer afhankelijk wor den gesteld van de vraag, of men nog in staat is een predikant te beroepen Dit schrijft de hervormde provinciale kerkvergadering van Drenthe in haar jaarverslag over 1979 Van de 62 Drentse gemeenten hebben zestien een noodvoorziening moeten treffen doOr gebrek aan financiële- middelen. Ze beroepen een pfèüfltailtr met beperkte werktijd of sluiten een pastoraal verband met een naburige gemeente. Het ziet ernaar uit. dat dat in Drenthe steeds meer moet ge- betareit Al is een predikantsplaats „te slapen gelegd", zoals dat heet, het gemeente werk gaat toch door. De PKV Dren the is daarom van mening, dat een mondige gemeente zelf moet kunnen bepalen, hoe zij aan het gemeente zijn gestalte wil geven. In elke regio zouden dan voor zulke gemeenten zonder predikant een paar theologen als consulent ter beschikking gesteld moeten worden, aldus de PKV Drenthe Van onze kerkredactie RHEDEN De Nederlandse protestantenbond (NPB) heeft geen toelatingseis en mag die ook niet krijgen. Al leen zo kunnen wij functione ren als een van de weinige ontmoetingsplaatsen die onze maatschappij heeft. Dat zei voorzitter dr. J Knoester tij dens de algemene vergadering van de NPB in Rheden. Knoester noemde de NPB een open geestelijk tehuis, zonder kerkelijke structuur of hiërarchische organisa tievorm. gemeenschap van zo'n 13.000 christen-humanisten. Voorzitter Knoester zag voor de NPB een belangrijke taak in een tijd. waar in de mensen moeten leren leven zon der vaste, van bovenaf opgelegde nor men en waarden. ..Dat is voor ons. religieus-humanisten, niets nieuws Wij hebben het altijd al voor onszelf moeten uitzoeken en we kunnen to nen, dat daarmee zeer wel te leven valt." aldus Knoester. Eind juli 1981 houdt het internatio naal verbond voor geloofsvrijheid (LARF) een wereldcongres in Noord- wijkerhout onder het thema „Het ge tij der religie". De NPB gaat een financiële actie voeren om het meer De NPB is een religieuze mensen uit Oost-Eurgpa. Afrika en Azië mogelijk te maken voor dit con gres naar Nederland te komen. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammtnga HOOFDKANTOOR Postbus 859 >000 AW Amsterdam1 Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 iele* 13006 Postgiro 66 0000 'Bank Nad Crediatbank Rekerungnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (aboonèmentén en bezorging) tel 010-116588 (redactie) iel 115700 (uitsluitend vdtv advertenties) WestWaa* 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus tOt- 2501 CC Deh Haag te» 070-489445 (abonnementen en bezorging) te) 070-469445 (redactie) te) 070-468884 (uitsluitend voor advertenties) ParVstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwo«e J— te) 05200-17030 1Z UeHunarki 56 Z«vo»e w AbonnemeolspTifen Per maabd 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101.90 Per |aar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Te»etoni5che abonnementenop- Jracbten (zie adresten beveel Opgave (amtkebenchien 9-t9 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur leief 020- 5622797 Opgave mtni-adverteoiies tel 020-6626262 o( schrittel.iV. aan Min.-Adv afdeling posttfjs 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uisluitend scfiriheViV aan onze Amsterdam se adressen Van onze kerkredactie De Europa Commissie, uitgaande van de protestantse kerken en de Oud-Katholieke Kerk in Neder land stellen dit jaar. evenals in voorgaande jaren weer kaarten beschikbaar, die men kan sturen aan christenen die minder gefor tuneerd zijn dan wij. De kaarten hebben een kerstwens in het Russisch. Spaans of Engels en men ontvangt bij elke kaart een adres van een lijst van drie honderd mensen in de Sowjet- Unle, Brazilië, de Filippijnen en Zuid-Afrika. De kaarten kan men bestellen bij de Europa Commissie, Com. Houtznanstraat 17, 3572 LT Utrecht, tel. 030-710614. De tekst die wij hierbij afdrukken is de Russische gelukwens: „Ge lukgewenst met Christus' geboor te". die op een van de kaarten staat. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Oliver Tambo. de voorzitter van het Afrikaanse Natio naal Congres (ANC), een van de be vrijdingsorganisaties van Zuid-Afri- ka. Is deze week op bezoek bij de Nederlandse kerken. Maandag was hij bij de hervormde synode in Den Haag. gisteren bij de gereformeerden in het Diensterfcentrum in Leusden en bij de raad van kerken in Amers foort. Het ANC is verboden in Zuid-Afrika. Verscheidenen van zijn leiders, onder wie Nelson Mandela, zitten gevangen. De Zuidafrikaanse raad van kerken voert reeds een jaar actie voor zijn vrijlating. Het ANC ontvangt steun uit het Speciale Fonds van de wereld raad van kerken voor niet-militaire doeleinden. heerste en selectieve wijze van ge bruik" de aanvaller in te tomen. 8cholten schreef verder in deze nota: „Inzet van alle nucleaire middelen, waarbij zowel militaire als stedelijke en industriële doelen kunnen worden aangewezen, vormt de uiterste, meest extreme mogelijkheid". In de brief aan de synode bestreed De Oeus dat de nieuwe doelwitdoctrine van Carter een ontwikkeling naar een strategie van beperkte kernoorlogen kan worden genoemd. Hogebrink vindt dit een onbegrijpelijke uit spraak van de minister. „Snapt de minister werkelijk niet met welke strategische ontwikkeling hij een week voor de synodezitting in de nu clear planning group van de NAVO heeft ingestemd, zij het volgens persberichten met aarzeling? En vanwaar dan die aarzeling, als het zo'n goede ontwikkeling ls?" De minister noemt in zijn brief een verdrag over chemische wapens. Vol gens Hogebrink bestaat dat verdrag niet. Over zo'n verdrag wordt al tien tallen jaren lang tamelijk vruchte loos onderhandeld, zegt hij. Nieuwe strategie Volgens de minister zou de laatste jaren een hoopgevende ontwikkeling naar beperking van de rol van de kernwapens zijn ingezet. De Geus ..De Nederlandse regering, gesteund door bet parlement, heeft daartoe Ini tiatieven ontwikkeld en met deze na druk uitgedragen, die uitzicht bieden op resultaat Deze ontwikkeling zou worden afgebroken door eenzijdige Nederlandse stappen." Hogebrink re ageert „Dat wordt niet verder Inge vuld en ik zou ook niet weten hoe dat zou moeten. Dt zie wel een paar (ui terst bescheiden) initiatieven van de regering, maar ik zie geen enkele in vloed daarvan op de kernwapenwed loop." Volgens minister De Oeus moet wa penbeheersing berusten op de daar voor gemaakte afspraken tussen de VS en de Sowjet-Unie uit 1961 die willen dat ontwapeningsstappen evenwichtig moeten zijn. „De pasto rale brief van de synode stelt vast dat deze benadering niets heeft opgele verd." zegt Hogebrink. „maar minis ter De Geus komt met een andere boodschap: Amerika en Rusland heb- LONDEN. (ANP) De Britse raad van kerken wijst de kernwapens al als een groter gevaar dan dat waarte gen ze bescherming bieden. Dit zegt de raad in een besluit zidh te scharen achter de wereldontwapeningsbewe- ging. die de bevolking wil mobiliseren inzake het bewapeningsvraagstuk en die aandringt op een andere verdedi ging dan nucleaire afschrikking. De Britse raad van kerken besloot hiertoe op voorstel van de voorzitter van de methodisten, dr. Kenneth Greet De Anglicaanse aartsbisschop, dr. Robert Runcie. die wegens hel denmoed als tankcommandant in de Tweede Wereldoorlog onderscheiden is, was er enerzijds van overtuigd dat het begrip rechtvaardige oorlog zijn betekenis heeft verloren, gezien de verwoestende kracht van de kernwa pens. maar zag zo'n besluit toch als een verzwakking van het evenwicht in Europa, reden waarom hij tegen stemde. De leer van de wederzijdse afschrik king, gebaseerd op de mogelijkheid van wederzijdse vernietiging, is in strijd met het christelijk geweten, aldus de motie. De grondstoffen en de energie, die nu besteed worden aan de bewapening, zijn hard nodig voor de bestrijding van honger, armoede en analfabetisme. „De tijd is geko men dat christenen nieuwe Initiatie ven moeten nemen om de vrede te bereiken". ben in 1961 afgesproken hoe wapen beheersing ln zijn werk moet gaan en de rest van de wereld heeft zich daar aan te houden, inclusief de hervorm de synode." In het slot van zijn artikel zegt Hoge brink dat de minister de indruk wekt onvoldoende te weten waarover hij praat „Ik besef dat dit laatste arro gant klinkt Toch zeg ik het maar zo hard." Hogebrink wijst er op dat IKV secretaris Mient Jan Faber vorige week Den Uyl regelmatig moest corri geren tijdens een radio-gesprek „De tijd van de arbeidsverdeling tussen kerk en politiek als een verdeling tussen .ethiek' en .deskundigheid' is voorbij." zegt Hogebrink. „Het ge sprek tussen kernmensen en politici zal vruchtbaarder zijn, naarmate bei den hun huiswerk beter doen." ADVERTENTIE De KeizersgrachtkerV- gemeente te Amsterdam zoefct voor de zon dag morgendiensten DIRIGENT/MUZIEK- COÖRDINATOR mil Management in de gezondheids zorg en medicalisering, een christe lijke visie? Najaarsvergadering prot. chr artsenorganisatie, zaterdag 29 november 10.30 uur. Jaarbeurscon grescentrum. Utrecht. Inf. tel 05750- 19082 43 Als niemand meer met ronkende motoren ,f" staat te wachten voor het stoplicht, als het laatste vliegt ui verdwijnt in de mist xva id rr (tn laat dan wat hamert aan mijn wat slaat aan de kamc IT van mijn hart toegang vinden voordat het voorbij gaat en Ik alleen achterblijf. LEUSDEN, GKN Voor een bezoek van ruim twee_weken Beroeptngswerk aan de gereformeerde kerken zijn momenteel twee vertegéivweb. berv. kerk woordigers van de presbyteriaanse kerk in Rwanda ln ons Btroépen. té Hutten o land. Het zijn ds. M. Twagirayesu, president van deze kerk. en M. Habiyambere, secretaris van het synodebestuur. die in het dagelijks leven werkzaam is in het medisch werk van de kerk. die in Kirinda en Remera ziekenhuizen heeft. fni( Iflir 00» Igen dat Met deze kerk, die ongeveer vijftig duizend leden telt en uit het zen dingswerk van het Belgische protes tantisme ls voortgekomen, hebben de gereformeerden via hun zending al twintig jaar contact. Er wordt vanuit Nederland financieel geassisteerd door een bijdrage aan de kerkelijke begroting, die elk jaar met vijf pro cent wordt verminderd de zogehe ten afbouw waarbij de vrijkomen de gelden ten goede komen aan bij zondere doeleinden in de kerk. Er is ook assistentie in mankracht, die nu vijf, en straks zes werkers omvat. Dat geldt een financieel des kundige. een bouwkundige, alsmede specialisten op het gebied van vor ming»-. theologisch opleiding- en straks ook medisch werk. De afgevaardigden houden een aan tal werkbesprekingen ln verband met hun beleid, werken een intensief pro gramma af ln het kader van „Zending in Nederland" en zullen ook de ge meenten Tilburg. Vlanen. Sleeuwijk. Rotterdam en de classis Almkerk (Genderenj bezoeken. Begin decem ber zetten ze hun reis via Brussel, waar ze contact zullen hebben met de verenigde protestantse kerk in Bel gië. voort naar Zwitserland. ten Knegt t^Bamgveld; te Wei T Huizlnga te Nieuwe Pek. huisterveen H O R. werd. Aangenomen: naar BeetsU C. Nleboer te Wommels; naai «Uakonaal pred.) A. Dronki herv. jeugdraad te Driebei GEREF. KERKEN JT| Beroepen: te Culemborg D. schoor te Zeist. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Naaldwé te Oriffioen te D6n. Haag-Esc an Mr: «m.-| vH rij] GEREF. KERKEN (VRLIQl Beroepen: te BergschenhodjW Rougoor. k&nd. te Kampen" ADVERTENTIE Samenkomsten voor ver ootmoediging en ge bed op donderdag 27 november a.a. inde Lutherse kerk te C>«n Heao C- (Lutherse Burgwal 7) Deze samenkomsten vin den gelijktijdig plaats met het debet en de stem ming over het wets ontwerp tot legalisering van abortus provocetus in de Tweede Kamer. O, God, ontferm U over Nederland! Samenkomsten: 11.00uur. 16.00uur en 20.00uur. Zeg al uw afspraken af en kom door AMert Schipper In veel landen van de wereld, waar de kerk een maatschappelijke tegen kracht is, betekent dat lijden. Dat geldt zeker ook voor de kerk in de Middenamerikaanse staat Guatema la. In het dichtbevolkte centrum van het land. het hooggelegen plateau rondom Antigua wonen de mensen dicht opeengepakt op hele kleine boerderijen Het was dan ook een heel verstandig idee van de regerin gen uit de jaren zestig en zeventig om veel van de kleine indiaanse boeren te laten verhuizen naar het noorden, waar land genoeg was. Maar dat trof heel verkeerd, naar achteraf bleek. In deze noordelijke M001*0611 provincie werd korte tijd later ontr dekt dat je er prima grote plantages kon opzetten Bovendien bleek de bodem er tin en olie te bevatten. Reden voor de multinationale onder- nemeingen en grootgrondbezitters om hun oog op deze grond te laten vallen. Men dacht de indianen wei weer terug te kunnen sturen naar het dichtbevolkte plateau waar ze van daan kwamen beter maar als een ladlno gaan leven. Ladino is het indiaanse woord voor blanke. Maar blanken zijn roofdieren, zeggen de indianen inmiddels. Want zie. onder de indianen is een nieuw licht opgegaan. Er kwamen basis groepen. die soms georganiseerd wer den door priesters. En in die groepen greep men terug naar de waarden van de maja-cultuur. De priesters ontdek ten in de oude godsdienst diep-chris- telijke waarden, zoals de eerbied voor de schepping. In de ogen van de Indi anen is de aarde een gave van God. die je met respect moet benaderen. Een put zullen de indianen bijvoor beeld alleen slaan, wanneer zij de diepe overtuiging hebben dat Ood het er mee eens is. De mens heeft niet het recht om de aarde te verwoesten. Hij mag hem alleen gebruiken. De godsdienst van de indianen is christe lijk. maar anders dan ln Europa. In Guatemala draalt alles om de religie en die vormt een eenheid met de rest van het leven. Intussen had zich echter onder de indianen, die meer dan de helft van de bevolking vormen, een verande ring voorgedaan Vroeger waren de indianen zielige mensen, die een cul tuur bezaten waarvan iedereen, ook de indianen zelf. van aannam dat die tot uitsterven gedoemd was. Je kon Vroeger werd de godsdienst wel ge bruikt om de indiaanse boeren rustig te houden onder de armoede en on derdrukking. Maar de nieuwe priester staat niet langer aan de kant van de uitbuitende rijken. Net als in vroeger dagen Bartolomeus de las Casas neemt hij het weer op voor de india nen. Het velzet van de indianen tegen de gedwongen verlating van hun grond en 'boerenbedrijfjes heeft de regering verleid tot moorden. Twee priesters uit Guatemala, die mij het relaas van hun land deden, vertellen dat dit jaar tussen mei en eind juli duizenden niemand weet hoeveel duizenden indianen gedood zijn. Ze spreken van een ware volken- moord. De misdaden van de junta GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Gouda C. Dordrecht; te Westzaan A. te Nieuw-Beijerland; te Bod zi> J. van Haaren te Amersfi eft Zwijndrecht P. Honkoop te K 1 df OUD GEREF. GEMEEN1 1 4 NED. Bedankt: voor St. Philipslai van der Meer te Kinderdijk, osit b Uit DEN HAAG CPNHK) hervormde predikanten heem^, brief aan de commissie voor logisch wetenschappelijk oF (TWO) van de hervormde ka bezorgdheid uitgesproken ow u wikkelingen binnen de theoll»v opleidingen aan de rijks® t Cl ten. .Li •ft ♦- Op last van minister Pais bA college van bestuur van de a teil van Amsterdam de doet» geling van de theologische vernietigd, zo schrijft de gr^ overwegend Drentse Dit betekent dat theologisd denten niet meer kunnen afst in een „kerkelijk hoofdvak". Zij zeggen dat het daarmee a lijk is geworden geëngageerde gie op doctoraal niveau te be Zij zijn bang dat ook de ande logische faculteiten vroeg o f een dergelijke missive van d heid kunnen rekenen. TheolC zich kritisch wil oriënteren op meente van Jezus Christus all ge van het komende rijk deze wijze onmogelijk g«f Daarmee wordt de academisdf logie van een van haar mee® levensaders beroofd, schrijff theologen. Zij dringen er bij de commissi! op aan samen met andere f met behoud van de eigen veraa delljkheid van kerk en staat.I.. te zoeken om geëngageerde tMjj mogelijk te maken Maar ook op het protestantse erf is scheiding der geesten. Na de oorlog hebben verscheidene tientallen Ame rikaanse secten vaste voet in Guate mala gekregen. ZIJ hebben een heel andere theologie, maken de indianen wijs dat het Gods wil ls dat de groot grondbezitters en multinationale on dernemingen hun boeltje overnemen. Sec ten lijke godsdienst weer tot opium van het volk. En ze kunnen rustig door gaan. In Guatemala zegt men. het zijn olie-evangelicals. Ze krijgen geld van de oliemaatschappijen. Maar ze hebben veel succes vooral doordat de regering hen steunt. Deze zomer wer den vier katholieke priesters ver moord. Een van de secten ging met een geluidswagen rond om instem ming met deze moord te betuigen. AMSTELVEEN De Ziek« raad is bereid opnieuw geld b baar te stellen voor erfeLijkb (e{ derzoek. Dit onderzoek is ei richt meer inzicht te krijgen mogelijkheden aangeboren af gen bij kinderen tijdig te onUJ Indianen-kerk in Guatemala. van president Lucas zijn zo ten hemel schreiend dat de Verenigde Staten hun ambassade hebben gesloten en weigeren nog wapens te leveren. De junta moet nu terecht bij Israël en op de open wapenmarkt. Generaal Lu cas is verontwaardigd. HIJ schold pre sident Carter uit voor communist en knecht van Moskou. Een onderzoek commissie van de organisatie van Amerikaanse staten werd niet toege laten. De kerk is verdeeld. De aartsbisschop in Guatemala City Mario kardinaal Casariego staat aan de kant van de regering, maar de bisschoppen en vooral diegenen die wonen in het ge bied waar de massamoorden plaats hebben, staan achter het volk. Een van de bisschoppen heeft zijn bureau gesloten, twee anderen zijn met de dood bedreigd en tientallen priesters en nonnen zijn om diezelfde reden het land uitgevlucht en vormen een kerk in ballingschap. De „goede" kerk werkt met de protestanten in Guate mala samen in het oecumenisch co mité. dat in contact staat met de wereldraad van kerken. Nederland kan niet zoveel doen. „Jul lie moeten Je goed op de hoogte stel len", zeggen de twee priesters. En ze wijzen op de talrijke winkels van het Nederlands/Antilliaanse concern Ca- teco. Bedrijven met Nederlandse lei ding. „Een boycot van Guatemala is nodig. Philips schijnt zijn filiaal al te hebben gesloten En er komen min der toeristen. Maar de echte strijd moeten de indianen zelf leveren. Daarvoor hebben ze een guerllla-le- ger. Of de priesters voor de guerilla zijn? Een van hen zegt: 'Onze mensen zijn in beginsel vreedzaam. Ze verde digen zichzelf met de wapens die ze kunnen vinden. Het recht op verdedi ging past in de christelijke ethiek. De christenen hebben vaak meer oog voor het geweld van de onderdrukte dan voor dat van de onderdrukker'." Donderdag buigt de raad zk het voorstel ruim zes ton suta geven aan de stichting klinis< netlca in Lelden. In het rt heeft de Ziekenfondsraad ai )U( dergelijk onderzoek financi<jhr steund bij andere instituten tn land. tl? Werken met een handicap lichamelijk gehandicapte jor e 8-10 december. Hunneschans. Inf en aanm. Werkende Jo^u CNV. tel 030-941041 Jto Stervenshulp: opgave macht, over begeleiding van s i den. 8-9 december. Den Ale: n - T.aae Zuthem (tel. 05290-541) Jic irb

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2