De Geus beschuldigt synode van onjuiste voorlichting h Nederland moet eerste op de weg naar stap doen kernontwapening Kritiek op theologie van diakonale raad Trouw Instemming met synode besluit VAN DA A, Indonesische kerk over gevangenen Hervormde synode in pastorale brief: Rome stelt rege over kinderdoop MAANDAG 24 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET and Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft de brief, die minister De Geus van defensie ter vergadering heeft laten voorlezen, geen rol laten spelen bij haar besluitvorming. De Geus viel de hervormde brief aan als zou er een ontwikkeling naar een en beschuldigde de schrijvers van een strategie van beperkte kernoorlogen foute voorstelling van zaken, voor- aan de gang zijn „met de grootste ingenomenheid, onrechtvaardigheid klem tegen", tegenover mede-christenen die In het verleden verantwoodelijk waren voor GeVRRrliik het veiligheidsbeleid en van schone- J handenpoli tiek. Volgens de Geus is het niet waar dat het aantal kernwapens in de komen de jaren met duizenden zal toene men. Hij schrijft dat het Salt-n ak koord hoewel niet geratificeerd in feite wordt nageleefd, dat de Navo besloten heeft 1.000 kernkoppen uit Europa weg te halen, en hij tekent bezwaar aan tegen de stelling dat de militaire bruikbaarheid van de kern wapens zou toenemen. De minister van defensie meent dat de nieuwe Navo-strategie, die wil dat de wapens niet op bevolkingscentra, maar op militaire doelen gericht zijn, vooral op ethische gronden tot stand is gekomen. „Maar in plaats van deze ontwikkeling toe te Juichen," klaagt De Geus, „stelt de concept-brief dat hierdoor de militaire bruikbaarheid toeneemt." De Geus spreekt dit en In de ogen van de minister van defen sie is de laatste jaren juist een hoop gevende ontwikkeling naar beper king van de rol van de kernwapens ingezet Hij zegt dat de Nederlandse regering daartoe initiatieven heeft ontwikkeld. Eenzijdige stappen zou den deze afbreken. Bovendien zou den eenzijdige stappen leiden tot des tabilisering. Een conventionele oor log zou schrikbarende verwoesting als gevolg hebben. Kernwapens heb ben mede zo'n oorlog voorkomen, meent De Geus. Hij geeft toe dat hij als christen ook wel verlegen is met de kernwapens. „Daarom zullen we, vaak met klamme handen, blijven zoeken naar wegen tot verbetering van het poliUeke klimaat en wapen beheersing. Maar het is onjuist te beweren dat er niets werd bereikt." De Geus citeert Groen van Prlnsterer en zegt: „Looft de Heer en houdt uw krult droog!" Het was een lijfspreuk van onze voorvaders in hun strijd tegen de Spaanse tirannie. Ook van daag en morgen moeten wij bereid zijn ons te verdedigen tegen bedrei ging! De minister zegt „Wij zouden volkomen vrede, volle vrijheid en vol strekt recht willen, maar in de concre te situatie van iedere dag kunnen wij de boodschap van het evangelie niet waar maken". Algemeen werd de brief van De Geus door de verdere sprekers genegeerd. Drs. L. Hogenbrink, staflid van de synode, kwalificeerde echter hem als te optimistisch. „De minister heeft een andere kijk op de realiteit dan de kerk", zei Hogenbrink. Alle sprekers deelden de pessimistische kijk van de pastorale brief. Enkelen lieten blij ken dat zij niet in de consequentie van de brief, kernontwapening van Nederland konden meegaan. Verschillende sprekers legden de na druk op hun bezwaar tegen de dicta tuur in Oost Europa. Ouderling W. Jansen uit Heemstede zei echter: „Op het moment dat de bommen van oost naar west en van west naar oost vlie gen, wil ik dat mijn kerk zich daar tot het uiterste toe tegen heeft verzet". Applaus Even ontstond nog een discussie over de vraag of de pastorale brief niet beter „herderlijk schrijven" zou kun nen heten. De Zaanse predikant A. Polhuls was daar met een groep ande ren erg voor, maar hun voorstel daar toe werd met 24 tegen 28 stemmen verworpen. „Het verschil tussen die twee benamingen is niet aan te ge ven", zei de pasbenoemde scriba, dr. R. J. Mooi. maar Polhuis had toch liever „herderlijk schrijven" gehad. Mooi deed aan het eind van het debat nog een beroep op de synode met zo groot mogelijke unanimiteit achter de pastorale brief te gaan staan. „We spreken als kerk", zei hij. „We hebben geen regeringsverantwoordelijkheid en daarom kunnen wij spreken in volle duidelijkheid en concreetheid". Toen de brief tenslotte was aangeno men steeg een applaus op uit het talrijke publiek dat tot half twee de besprekingen had bijgewoond. Formeel is de brief gericht aan de gemeenten. Het is dus niet een stand puntbepaling van de hele kerk. Wie niet achter de brief staat hoeft nog niet bevreesd te zijn dat hij als een minder goed hervormde kan worden beschouwd. Maar hervormde leger- predikanten zullen er, zoals ds. P. Sierat opmerkte, wel op worden aan gesproken. ■laa: lp Iers 1 in op ■H 1 De beweging Stop de Neutronenbom, stop de kernwapenwedloop organiseerde zondag in Amsterdam een bijeenkomst met afgevaar digden uit de kleinere Europese landen. Op de foto de Poolse secretaris van de schrijversbond Szyndzielorz in gesprek met CDA- kamerlid Frinking en bisschop Ernst van Breda. Het verslag staat op pagina 3. Van een onzer verslaggevers DOORN Een aantal hervormde synodeleden vindt de generale diakonale raad (ODR) van hun kerk te veel een vormings- en toerustingsinstituut voor de bestaande diaken en te weinig een voorganger in de vernieuwing van het diakonaat. Deze kritiek werd zaterdag geuit tij dens de bespreking van het beleids plan 1980 van de GDR. Ds. A Pol huis, rapporteur van de vaste com- missie voor diakonaat en samenle- WortGl ving van de synode, schetste de visie van waaruit de GDR werkt. De voor onderstelling van dit beleid is, dat de diaken de helper is van hen die geen helper hebben. De diakenen zijn de handen van het lichaam van Christus. de oorzaak, dat men nauwelijks iets van de GDR merkt als maatschappij vernieuwende factor. GDR-voofzitter ds A. Romein zei in zijn reactie, dat de GDR Inderdaad kiest voor diakonaat in de gemeente en daarvoor „Christus" dienst aan zijn gemeente als wortel ziet. Zijn dienst gaat aan de onze vooraf en is ons tot voorbeeld, aldus ds Romein. De gemeente wordt dan geroepen tot diakonaat, als een van de eerste con sequenties van het leven uit Christus. Maar juist deze visie staat op het ogenblik in de wereldkerk onder zwa re kritiek, aldus ds. Polhuis. Deze kritiek komt erop neer, dat dit theolo gie van de rijke, bezittende klasse is, die „wel wat over heeft" voor de ar men. Deze kritiek komt vooral van hen die proberen te theologiseren vanuit de positie van de gemarginali seerden (zij die aan de rand van het bestaan geschoven zijn) zelf. Dat be tekent dat niet wij het lichaam van Christus zijn, betoogde Polhuis, maar dat in de gemarginaliseerden en de armen van de samenleving de gestal te van de Messias oplicht. Ds. Polhuis verweet de GDR eenzij digheid en het missen van een #at bredere visie. Daar ligt volgens hem In zijn beleidsplan zegt de GDR, dat. „de wortel van het diakonaat ligt in de dienst, die Christus zelf aan zijn gemeente bewijst". Dit beperkt vol gens Polhuis het diakonaat tot de concrete gemeente. Hij zette daar een theologisch vraagteken bij. Wordt in het Nieuwe Testament niet veeleer gesproken over de dienst van de Heer aan de wereld, in plaats van aan de kerk? Dat behoedt voor een al te kerkelijke aanpak. Fariteïsme Ds Romein waarschuwde er in dat verband voor, het werk van Christus aan de gemeente en zijn werk aan de wereld niet in mindering op elkaar te brengen. Christus werkt aan de we reld steeds in en door de gemeente, zei hij Daarom was hij niet bang voor een te kerkelijke aanpak van het dia konaat. als de kerk maar beant woordt aan haar roeping echt diako- naal kerk te zijn. Een gemeente, die inderdaad, zoals ds Polhuis zei, „wel wat over heeft voor de armen", valt in het zwaard van farizeïsme en het oordeel van Christus, vond ook ds Romein. Hij zag niet wat er verkeerd aan was. wanneer de GDR op deze punten de diakenen vorming, advies en toerus ting biedt. Dan komt er vanzelf ver nieuwing. Woensdag zullen deze vragen verder aan de orde komen op de algemene diakonale vergadering, de jaarlijkse ontmoetingsdag van de GDR met de diakenen uit het hele land, in Amers foort. Daar zal onder anderen ds P. van de Heuvel, plaatsvervangend sy nodevoorzitter, spreken over de plaats van het diakonaat in het ge heel van de kerk. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het nieuws, dat de hervormde synode zich had uitge sproken tegen het bezit en gebruik van kernwapens veroorzaakte een spontaan en langdurig applaus op de internationale conferentie in Amster dam van vertegenwoordigers uit de kleinere Europese landen. Thema van deze conferentie was „Wat kun nen wij doen tegen de kernwapen wedloop?" Bisschop H. Ernst van Breda sprak zijn grote vreugde uit over h^t besluit van de hervormde kerk en zei jaloers te zijn. Mevrouw Sinie Strlkwerda liet zich ontvallen er trots op te zijn, dat ze hervormd is. Kapitein Meindert Stelling, die als beroepsmilitair reeds openlijk ver klaarde elk gebruik van kernwapens te weigeren, verweet de politici geen, radicale keus te willen maken. „Als ze worden geconfronteerd met een uit spraak als nu van de hervormde syno de. of ook van het Humanistisch ver bond. verklaren ze een eigen verant woordelijkheid te> hebben. Maar dat „eigen" is een schild, waarachter ze kruipen. In een ethisch oordeel als van de hervormde synode zijn alle factoren opgenomen. Dat wordt ver geten." pre? de OP WEG NAAR HET LAATJ^St Als gij de koning der Joden zlj| intte red dan Uzelf. flfl (Lukas 23 vers 35-43) dl' Ook dit hoort bij de zondag va HS gisteren: de koning aan het kn l An hebben geen andere koning da en-0 gekruisigd is. Wij gaan het laar dagen in met niemand anders met Hem die hier de dood voi het kruis. Al eerder hadden d» „overheidsdienaars" gezegd: Anderen heeft Hij gered, laatf^J zichzelf redden. Hier zegt een kruiseling hetzelfde. Maar waff""" al die mensen van zijn wonder missie? Gekomen om zijn ziel 'ar geven tot een losprijs voor vel* 'e c gekomen om anderen te redde is de enige die zichzelf niet ree n /r' mag. Onder geen enkele ona' omstandigheid. Hij mag het le niet voor zich nemen. Hij is gel om het te geven. Dat is de n p achtergrond van Zijn koningsc En zoals Hij is. zo is het in Zijn Koninkrijk. Hij noemt dat zelf kruis op je nemen". Niet zomai ing verdriet, maar dat ene verdriet|*ar 1 leven wordt genomen. Dat vi waartegen een heel leven opwi maar dat is niet altijd zichtbai wordt heel vaak versluierd. Je geen zicht op en je probeert oo leven te redden terwijl Hij het gered heeft. Verbonden te zijn deze herder-koning is een vrei zaak. Altijd weer heb je 't noi Hij zich laatzien en dat je 't de weet komt: Hij heeft mij al Ik hoor bij die anderen, om wi redding Hij zelf moest afzien leven. Met dat uitzicht sluit h kerkelijk jaar. Alles is al g< de dagin. Ojrweg naar het Een nieuw begin. nt DRIEBERGEN De Indonesische raad van kerken zal met de rooms- katholieke bisschoppenconferentie op 10 december in een gesprek met president Soeharto pleiten voor het lot van de circa 10.000 vrijgelaten politieke gevangenen. Zij zijn bijna allen nog zonder werk en ontvangen geen pensioen of andere bijstand. Ook zullen de kerken aandringen op amnestie voor de niet berechte politieke gevangenen. „Een puist bij de militairen", aldus ds P. D. Lathuihamallo. algemeen voorzitter van de raad van kerken. Hij sprak vrijdag op de hervormde synode te Driebergen. Er bestaan in Indonesië misverstanden over de kerken die een minderheid vormen. Dit heeft geleid tot optreden van de overheid. Bij principiële vragen, zoals de godsdienstvrijheid, reageren de kerken heel krachtig. Bij minder principiële zaken wordt volstaan met een wijs beleid. De Indonesische samenleving gist en zoekt naar een eigen vorm, wat de kerken tot waakzaam heid noopt, aldus de Indonesische predikant. waarin opgenomen: Da Rotter dammer, mat Dortfta Dagblad, Nieuwe Haagaa Courant mat Nieuwe Leldae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12S74 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementei en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) lel. 115700 (uitsluitend voor WestWaak 4 REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 lel. 070-469445 (redactie) tel. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand f 10,98 Per kwartaal f 50,95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 16-20 uur tetet. 020- 5622797. Opgave mrv-advertenties lel. 020-5626262 of schriftelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM. Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk san onze Amsterdam- AMSTERDAM De hervormde synode heeft besloten een brief aan de plaatselijke hervormde gemeenten te sturen, waarin zij als stap op weg naar kernontwapening van de wereld voorstelt te beginnen met het verwijderen van kernwapens uit ons Asn de gemeenten Christus is onze vrede. HIJ heeft ons de weg van vrede gewezen door deze weg zelf te gaan. In de gemeenschap rondom de gekruisigde en opgestan- de Heer mogen wij elkander zoeken en vasthouden, en onze voeten laten, richten op de weg die HIJ heeft ge baand. Deze brief is geschreven vanuit de overtuiging dat de huidige bewape ningswedloop onze geloofsgehoor zaamheid op de proef stelt. Tegen over de steeds snellere uitbouw en vervolmaking van de nucleaire ver nietigingsmacht in de wereld kan de kerk niet zwijgen. Zij kan niet aan vaarden dat het bewaren van de vre de blijvend gediend wordt door het steeds hoger opstapelen van vemieti- gingsmiddelen die in staat zijn om in enkele uren tijds de aarde voor dui zenden Jaren onbewoonbaar en ont oonbaar te maken. De kerk kan even min aanvaarden dat door oost en west zoveel schaarse grondstoffen en vernuft worden aangewend voor de verdediging tegen elkaar, dat de be strijding van armoede en uitbuiting in grote delen van de wereld daaraan blijvend ondergeschikt wordt ge maakt. Herhaald „neen" In het uitvoerige nieuwe gesprek dat in onze kerk over de kernbewapening op gang ls gekomen willen wij ook als synode nu onze stem laten horen. Wij beseffen dat wij niet „namens" u al len kunnen spreken, wij willen tot u spreken, en daarom ook met u. In de afgelopen 30 Jaar ls door opeen volgende synodes met steeds meer klem gewaarschuwd tegen de voort gaande bewapeningswedloop. Wij be vinden ons thans op een tijdstip waarop velerlei nieuwe ontwikkelin gen zijn ingezet die deze wedloop nog weer onvoorstelbaar gevaarlijker en benauwender maken dan voorheen. De aantallen kernwapens zullen in de komende paar Jaar nog weer met dui zenden toenemen. Hun militaire bruikbaarheid neemt toe. Het aantal landen dat er over beschikt of kan beschikken neemt toe. Naar menselij ke berekening moet dit tot een kata- strofe leiden, temeer als wij zien hoe op allerlei gebied in onze wereld de conflictstof zich ophoopt. Als wij over deze ontwikkelingen spreken doen wij dit in het besef dat de zonde die zich daarin uit zich ook diep in onszelf heeft genesteld. WIJ verstaan de huidige bewapenings wedloop als uiting van een verstrek kende crisis ln onze cultuur, waarin sprake ls van ongehoorzaamheid te genover God en gebrek aan liefde jegens de naaste, van een neiging tot zelfbehoud tot elke prijs en van ver trouwen op eigen macht. land. Hieronder laten we de tekst van de brief vrijwel letterlijk volgen. In de uiteindelijke tekst zullen nog enkele ondergeschikte wijzigingen komen. zelfsprekend ls voorgehouden. Het ls een onbekende weg. Wij menen ech ter dat de huidige weg van nog altijd verdere uitbouw en vervolmaking van de kernbewapening geen uitzicht biedt. Lijden Tegelijk mogen wij weten dat onze eigen schuld, persoonlijk, als kerk, en als samenleving, niet de laatste werk elijkheid ls. Christus' gemeente leeft uit het geloof in haar Heer, die over winnaar is, niet door geweld of tegen geweld, maar door lijden. Zij weet dankzij haar Heer dat de vijandschap niet het laatste woord heeft. En van Hem hoort zij: „Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde" (Mat- theus 28 vers 18). Vanuit het geloof in de gekruisigde en opgestane Heer kan de gemeente leven. Zij kan zich, levend vanuit die werkelijkheid, te weer stellen tegen de machten en krachten die ln afschrikking met massale vernietiging het antwoord blijven zoeken op de tegenstellingen in de wereld. Het is nu achttien Jaar geleden dat de synode een „neen zonder Ja's" uit sprak tegen de kernbewapening, in het herderlijk geschrift „Het vraag stuk van de kernbewapening" van 1962. Kernwapens werden daarin aangemerkt als onbruikbaar voor enig doel waarvoor wapengeweld le gitiem zou kunnen worden aange wend. Christenen, zo werd toen ge steld, zullen het niet voor hun aan Gods woord gebonden geweten kun nen verantwoorden om aan een oor log met kernwapens mee te werken, ook niet als de overheid dat van hen zou eisen. De synode sprak zich toen niet even ondubbelzinnig uit over het bezit van kernwapens. De reden was niet dat het „neen" toch van een „Ja" werd voorzien, namelijk een „Ja" te gen de oorlogvoorkomende funktle van kernwapens. De reden was dat de „afschaffing" van deze wapens niet in de gebruikelijke zin van het woord mogelijk was: de vraag was langs welke wegen het „neen" kon worden gerealiseerd. WIJ moeten nu vaststellen dat de weg waarvan dp synode 18 Jaar geleden hoopte dat zij een uitweg zou zijn, niet is gegaan. Integendeel, de erva ring van de afgelopen 18 jaar toont ons hoe het bezit van deze wapens ons heeft meegesleept met de ver snelde opbouw en vervolmaking er van en met de ontwikkeling naar een strategie van „beperkte" kernoorlo- Vrijheid gen. Wij moeten daarom allereerst ons „neen" van 1962 herhalen en daarbij nu ook in alle duidelijkheid vaststellen dat dit „neen' ook onver kort geldt voor het bezit van deze wapens. Onderhandelingen WIJ willen aansluiten bij het blijven de belang van wat door de synode ln 1962 werd bepleit. Tevens stellen wij vast dat de weg die ln werkelijkheid is gegaan, namelijk de weg van tege lijk onderhandelen èn verder bewape nen, vooral heeft geleld tot heilloze vermeerdering van de bewapening. Daarom achten wij het nu noodzake lijk om te pleiten voor een benade ring waarbij het onderhandelen ge paard gaat met stappen die alvast op de weg van ontwapening worden ge zet. Nu het niet mogelijk is gebleken via meerzijdige afspraken tot zulke stappen te komen, dienen zij eenzij dig te worden gezet. Zij dienen on dubbelzinnig te zijn in hun Intentie. ZIJ dienen niet alleen een richting te wijzen, maar ook te getuigen van de bereidheid om zelf in deze richting te gaan. WIJ menen, dit betrekkend op onze verantwoordelijkheid in onze ei gen samenleving, dat denuclearise- ring van Nederland een dergelijke ondubbelzinnige stap zal zijn. Wij roepen op tot steun aan dit voorstel. Wij beseffen dat er grote risiko's schuilen in een weg die zo duidelijk afwijkt van wat ons steeds als van- Vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting zijn wezenlijke verworvenheden van onze samenle ving waarvoor wij dankbaar zijn. Wij maken ons geen illusies over politie ke systemen waarvan wij gevrijwaard willen blijven en die wij vrezen. Maar belijdend mogen wij zeggen: wij kun nen leven met onze Heer, desnoods ondanks het politieke systeem. In geen geval rechtvaardigt de bescher ming van onze vrijheden, dat wij onze veiligheid baseren op de mogelijke vernietiging van al wat ons en onze tegenstanders lief is en op de aanran ding van de Schepping. Wij beseffen dat wij allen grote moei te zullen hebben met het daadwerke lijk gaan op deze nieuwe weg. WIJ zullen daarom ln de komende tijd een indringend gesprek moeten voeren met hen die door hun werk direkt betrokken zijn bij dit vraagstuk, als politici, als militairen, als ambtena ren, of als werknemers in bepaalde industrieën. WIJ zullen deelgenoot moeten zijn met allen, die vanuit deze direkte betrokkenheid hun kennis en inzicht dienstbaar zullen hebben te maken aan het zoeken van een uit weg. Met name onze politici staan nu voor keuzen die zó ongewoon en in grijpend zijn, dat zij meer dan ooit de voorbede en de steun van ons allen nodig hebben. De Barmhartige Ons „neen" tegen de kernbewape ning en de keuze die dit Inhoudt spreken wij uit in het besef dat God de Barmhartige is. Als Hij zich niet ontfermt, zal er geen toekomst zijn. Maar als we om ontferming en toe komst bidden, ls de keerzijde daar van de gehoorzaamheid. Daarom roe pen wij de gemeente op tot het luiste ren naar het woord van de Heer en daarmee tot diepere gemeenschap onder elkaar. In het huidige tijdsgew richt van grote gevaren voor heel de mensheid zien wij uit naar de komst van Hem die tot zijn gemeente zegt: „Wees niet bevreesd. Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het doden rijk" (Openbaring 1 vers 17/18) Ontmoeting met de bash ging, 29-30 november, Den Ale: ufl Laag Zuthem (tel. 05290-541). Geweldloos verzet, 28-29 1 ber, Kontakt der Kontinenten terberg. Opg. Kerk en Vrede, t 10445. Feminisme en bijbel-ei voor vrouwen, bijbellezen vai^ ministisch perspectief, 28-29 I ber. Kerk en Wereld, Drieberg! 03438-12241). Opkikkerweekend voor ten, 28-30 november. VredeveW se (tel. 05921-1948). ROME (AP) Het Vatlca: een instructie uitgegeven overi derdoop. In de richtlijnen van! gregatie voor de geloofsleer gewezen op de noodzaak van <Jt zo spoedig mogelijk na de geba Ook wordt ervoor gepleit dat dt ouders zo intensief mogelijk I doopvoorbereidingen worden trokken. Een andere houding wordt ln genomen ten opzichte van oud« nauwelijks meer gelovig geacW nen worden. In die gevallen m niet worden gedoopt, tenzij doende garanties zijn voor eenk lieke opvoeding. Zo niet. dan! doop moeten worden uitgesttl het kind op (een katholieke) ziet. Het document antwoordt op genwoordige huiver in rooms! lieke kring tegenover de kindei die de vrijheid van de kindei Inperken. Die zuivere vrijheid I niet. meent het Vaticaan. „oud men vcor hun kind beslissing wezenlijk zijn voor zijn leven waardeoordeel. Een zogen» neutrale houding waar het de dienst beseft zou neerkomen 4 negatieve keuze die het kind zenlij k goed zou onthouden." Het zeventien pagina's tellende* ment eindigt met een aanspork grotere pastorale activiteiten 11 hoeve van verloofden en gehu* zij moeten worden gewezen öp verantwoordelijkheid voor delf sopvoeding.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2