|Bij dominee Schaap hebben ze er 'n kleintje bij CNV-; Onverwacht kritisch toespraakje tot paus JA' Pas gedoofd vuur van ds. H. G. Abma Trouw KERK IN DE WERELD Serie theologische 'proefschriften Conferenties C.D.B. AMBONEZENPROJECT Kerken praten over kernwapens VANDAAI VOORBIJGA Coördinatoren geref. jeugdwerk DÖNDERDAG 20 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET ii door A. J. Klei Bij dominee W Schaap te Leersum hebben ze J er een kleintje bij. Het is een meisje, ze heet Lydiaen in de pastorie heersen blijdschap en j dankbaarheid. Dit pastorale nieuws haal ik uit het Kerkblad van de hervormde gemeenten van 1 Amerongen. Overberg, Eist. Leersum en J Overlangbpoek 'kHadheteralweken achtereen op nagelezen, maar nu is het dan toch zo ver. De jonge vader schrijft in zijn igemeentebericht opgetogen: „De reacties zijn zo veel in getal, dat alleen al de tijd ons ontbreekt u allen persoonlijk te danken." 2 Er staat niet bij dat Lydia het levenslicht aanschouwde negen dagen vóór de 34ste verjaardag van haar eerwaarde vader. Deze treffende bijzonderheid kan ik bieden na raadpleging van Van Alphens Nieuw Kerkelijk Handboek. Ik vind 't een beetje dom van dominee Schaap dat hij dit aan zijn lezers onthouden heeft. Anders had hij ongetwijfeld nóg eens zoveel reacties i ontvangen dat hem alleen al de tijd, laat staan de lust. ontbroken zou hebben, allen persoonlijk te danken Overigens zou ik de blijde gebeurtenis in hervormd Leersum niet uit de betrekkelijke beslotenheid der kolommen van Het Kerkblad van de hervormde gemeenten van Amerongen. Overberg, Eist. Leersum en Overlangbroek tevoorschijn hebben gehaald, indien dominee Schaap in zijn herderlijk proza niet de opmerking had gemaakt, dat hij Lydia in zijn kerkbode ter sprake bracht „op gevaar af" dat ik er in Trouw „een sappig stukje" aan zou wijden. Het is me volstrekt onduidelijk hoe de heer Schaap ertoe komt het gevaar van een. wat hij noemt, sappig stukje van mijn hand te vrezen naar aanleiding van zijn vaderlijke ontboezeming in Het Kerkblad van de hervormde gemeenten van Amerongen. Overberg. Eist. Leersum en Overlangbroek Wat verwacht hij eigenlijk7 Dat ik hem op schalkse toon zal aansporen, op het ingeslagen pad voort te gaan? Of dat ik hem met een kwinkslag laat weten dat het nu welletjes is? Ik heb me echter nimmer met de gezinsvorming in onze vaderlandse pastorieën bemoeid, dus dit zal 't niet zijn. waar dominee Schaap benauwd voor is. Wat dan wel? Opnieuw heb ik de tekst van zijn sappig (mag ik wel zeggen) kerkbodestukje bestudeerd en ik ben tot het vermoeden gekomen, dat de Leersumse hervormde predikant mij aanziet voor een persoon, die het afkeurt wanneer geestelijken persoonlijke belevenissen toevertrouwen aan de kerkbode in plaats van, bij voorbeeld, de Russische overheid eens krachtig op de vingers te tikken of de Amerikaanse president tot de orde te roepen. De heer Schaap zal gedacht hebben, zo neem ik aan, dat ik hem van deze plaats een berisping zou toedienen, omdat hij niet de noden der wereld maar de gaven voor Lydia etaleert in zijn kerkbodembriek. Dat hij desondanks toch schreef, zoals hij schreef, getuigt van zedelijke moed en wij wensen de hervormden te Leersum van harte geluk met hun dappere voorganger. Alleen al de tijd ontbreekt me. u allen persoonlijk te feliciteren Uit het voorgaande kan inmiddels duidelijk geworden zijn. dat de heer Schaap en zijn kleine Lydia van mij geen enkel gevaar te duchten hebben Integendeel, ik betreurde immers dat deze predikant in Het Kerkblad van de hervormde gemeenten van Amerongen. Overberg. Eist. Leersum en Overlangbroek niet tevens melding had gemaakt van zijn eigen verjaardag. Ik juich het namelijk Juist toe, wanneer dominees in hun kerkblad te koop lopen met hun vierdagen, want aldus geven zij hun gemeente de kans. op gepaste wijze van genegenheid blijk te geven. Omgekeerd moeten de eerwaarde scribenten op gepaste wijze attenderen op hun komende verjaardag of jubileum Geschiedt dit te nadrukkelijk dan bestaat de mogelijkheid dat de leden der geliefde gemeente de schouders ophalen en zeggen: hij kan me nog meer vertellen! Er zijn predikanten die het zeer ver hebben gebracht in het zeer delicaat aangeven van gedenkdata. Er zijn er die kunnen volstaan met een paar puntjes aan het eind van een zin in hun wljkbericht. u begrijpt zeker wel, dat ik die avond moeilijk weg kan En voordat je 't weet, gaan ze in de gemeente al rond voor dominees verjaardag. Dat noem ik nog eens communicatie' Echter, dominee W. Schaap, hervormd predikant te Leersum. laat hen allen vèr achter zich. Hij heeft weten te bereiken, dat in de kolommen van een landelijk dagblad te lezen valt: Bij dominee Schaap hebben ze er een kleintje bij. MUNCHEN (AP, DPA) Op de laatste dag van zijn bezoek aan West-Duitsland heeft de paus de jeugd opgeroepen om niet hun heil te zoeken in .maatschappelijke utopieën, tin bedrieglijke jeugdsekten, in alcohol of drugs. In plaats daarvan was wel iets beters HAARLEM Onder de zeer weten- schappelijke klinkende titel Disser- t tationes Neerlandicae, Series Theo logies heeft de uitgeverij' Kok in Kampen een nieuwe serie opgezet, waarin Nederlandse theologische proefschriften zullen verschijnen. De Veerte twee titels gaan over oudtesta mentische onderwerpen en zijn di ssertaties verdedigd aan de Theologi- 4*sche Hogeschool (synodaal) te Kam pen. Het is echter niet de bedoeling. j&at deze serie een Kamper a an gele genheid blijft, noch dat alleen het Oude Testament aan de orde komt. Dijkstra schreef een proefschrift onder de titel Gods voorstelling (448 blz., 55,-). De auteur onderzocht de teksten in het tweede gedeelte van T "Jesaja. waarin God over Zichzelf spreekt en vergeleek deze met hym nen uit de wereld rond Israël. P. van der Lugt behandelde Strofi sche structuren in de Bijbels-He breeuwse poëzie, waarin het gaat om de vraag of er in het boek van de -■Psalmen strofen voorkomen en wat -fjroor gevolg dit voorde exegese heeft. Het boek telt 628 blz. en kost 77,50. - Nieuwe delen zijn ln voorbereiding. u w O «i waarin opganoman: De Rotter dammer. mat Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant mat Nieuwe Leid Se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Heoldredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR PosttJus 859 tooo AW Amsterdam Wibauistraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 teie* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 2300 12 574 Gemeentegiro Amsterdam xnooo REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) iel 010-115588 lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) iel 070-469445 (redactie) tel 070-468684 (uitsluitend voor Parkstraat 22 Den Haag REGIO NQORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Portbus 3 8000 AA Zwolle •el 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Pér maand f 16.98 Per Kwartaal 50.95 Pee half. (aar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Teieforvsche abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur leid 020- 5622797 Opgave mini-advertenties tel 020-5626262 of schrrfteli|k aan Mirw-Adv afdeling, postbus 433. tooo AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsierdam- te doen. meende de paus, die de jon geren het evangeliewoord voorhield „De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig. Bid daarom tot de Heer van de oogst dat hij arbeiders uitzen- de in zijn oogst." De laatste openluchtmis van deze reis werd gevierd op de Theresienwie- se, waar enige weken geleden bij een bomaanslag van neofascisten doden en gewonden vielen. Enige malen be zwoer de paus vooral de jongeren om geen toevlucht te zoeken in terreur en geweld. De paus maakte duidelijk dat hij best weet had van de proble men van Jongeren: met ouders, met werk en werkloosheid, de onzekere toekomst en de prestatiedwang van de studie „zoals jullie dat noemen," aldus de paus onder luid applaus van honderdduizenden aanwezigen Later verraste een jonge vrouw door in een korte begroetingstoespraakje van haar tekst af te wijken en de paus te manen meer te luisteren naar wat Jongeren vinden van sex buiten het huwelijk. De vrouw. Barbara Engl, merkte op dat de kerk „meer praat in termen van geboden dan van bereid heid om over dingen te discussiëren Wij kunnen ook niet begrijpen waar om de kerk, gezien het priestertekort, zo vasthoudt aan het celibaat". Zij wees ook nog op de geringe plaats van de vrouw in de r.-k. kerk. Het was de tweede keer dat de paus een kritisch geluld onverwacht moest aanhoren bij een buitenlands bezoek Eerder gebeurde dat in Amerika, waar hij vorig Jaar door zuster Teresa Kane werd toegesproken eveneens over de plaats van de vrouw. Net als toen luisterde de paus aandachtig, maar liet verder niets merken en ging niet op de opmerkingen in. gg door A. A. Spijkerboer Wanneer de televisie een kamerdebat uitzendt, probeer ik altijd ds. H. O. Abma van de SGP niet te missen: hij zegt dingen waar je niet zo gauw aan gedacht zou hebben en zijn beeldspraak is enig in haar soort. Tegelijk stemt het je weemoedig dat hij met zijn partij als een stukje typisch Nederlandse folklore wordt beschouwd. Vriendschap Ook in zijn laatste optreden sprak de paus tot de evangelische kerk. Gedu rende de hele Duitse reis heeft de paus gepoogd een klimaat van vriendschap met de andere grote Duitse kerk te scheppen Aan het slot van zijn preek in MQnchen wees de paus op de Bid- en Boetedag die de evangelische kerk gisteren hield. Hij vroeg de gelovigen van die kerk voor- Barbara Engl al ook te bidden „voor uw broeder Johannes Paulus en voor zijn dienst Als afscheldspresent kreeg de paus een cheque mee van 30 miljoen Duit se mark ten behoeve van de Sahellan- den. Dit bedrag is het resultaat van een geldinzameling ln de Duitse rk kerken. Geconfronteerd met kritiek op de hoge kosten van het bezoek, hadden de Duitse bisschoppen beslo ten om op deze wijze het bezoek van de paus ook de derde wereld ten goede te laten komen Wie is Allah? Conferentie van de stichting voor verbreiding van het evangelie onder moslims in Neder land, zaterdag 22 november 9.45 - 15.30 uur, chr. geref. kerk. Grote Haag 52, Amersfoort. Inl. en opg. tel. 033- 11949. Jezus volgen in de praktijk op het zendingsveld. informatiedag evange lische zendingsalliantie m.m.v wer kers van diverse zendingsgenoot schappen, zaterdag 29 november 10 - 16 uur. De Dageraad, Molenweg 38. Zwolle Inl. tel. 020-792547 Wat betekent „Pattaya" voor Ne derland? over de missionaire op dracht van de gemeente m.m.v. ds Wim Bouw en Teo van der Weele, zaterdag 22 november 10 - 15.30 uur. De Ark, Duivenkamp. Maarssen- broek. Opg. tel. 02155-18014. Waar zou dat aan liggen? Kom je daar achter wanneer je het boek ter hand neemt, dat hij aan de Tien Ge boden heeft gewijd? Wat Abma met dit boek wil is duidelijk: de Heidel- bergse Catechismus gebruikt de Wet van God om ons duidelijk te maken dat we zondaren zijn, en om ons te laten zien, hoe we. uit dankbaarheid voor de verlossing van onze zonden, mogen leven. Maar Abma is bang, dat we het leven in de dankbaarheid toch weer als een zuur karwei gaan zien en dat we de Tien Geboden dan als „een juk van dienstbaarheid" aan onze nek krijgen. Hij wil laten zien, dat de Heilige Geest de Wet niet alleen ge bruikt om „de vermaledijde oude mens' te doden, maar ook om „de gezegende nieuwe mens" levensruim te te geven. Dat lukt hem op de meeste bladzijden van zijn boek. en je krijgt het bij het lezen nooit be nauwd Het kan dus niet aan een eng wetti- cisme liggen dat Abma tot de folklore wordt gerekend. Is hij dan zelfge noegzaam en aait hij in de grond van de zaak zijn eigen partij en zijn eigen gereformeerde bonders over de bol? Volstrekt niet! Hij snijdt scherp in het vrome vlees: klagen de mensen over verafgoding van kampioenen uit de sportwereld? Laten ze maar eens nadenken over de verafgoding van gevierde predikers! Klagen ze over het vloeken? Laten ze maar goed be denken dat dat vloeken een kruimel- zonde ls vergeleken bij vroom ge praat en gepreek, dat „de wezenlijke word tel" mist. Zeer ter zake merkt Abma op. dat wie eens bekeerd is van geen ophouden meer weet en zich blijft bekeren. Dat snijdt de zelfge noegzaamheid bij de wortel af. Ligt het dan een Abma's taal? Zijn taal verraadt, dat hij van kindsbeen af vertrouwd ls met de Statenverta ling en dan schrijf je geen klef Neder lands. Daar komt dan zijn vermogen om puntig te formuleren bij: „Er is net genoeg waarheid om niet op staande voet te sterven, maar veel te weinig om er echt van te leven." Zul ke prachtige zinnen tref je wel meer aan in zijn boek. Of gaat men aan Abma voorbij om dat het evangelie nu eenmaal geen gewild artikel is op de markt van de wereld? Dat antwoord is me voorals nog te gemakkelijk en er is een punt waarop ik meen te begrijpen, waarom hij terzijde staat. Wanneer hij schrijft over het gebod „Gij zult niet doods laan" komt hij ook op de doodstraf te spreken. Hij zegt dan dat we ons niet ADVERTENTIE Binnenkort start aan speciale opleiding voor Ambonese jongeren en ouderen die onder drugsverslaafden willen werken Duur 7 weekenden, van nov '80 - juni '81 Aanmelding z s.m. bij Chr Drugsbestrijding, Postbus 12. Balkbrug (Ov). Telefoon 05230- 6764 U kunt dit project ook financieel steunen door middel ven een gift. Te storten op giro 3501922 ten name van C.O.B. Balkbrug. Ds. H. G. Abma op dit gebod kunnen beroepen wan neer we de doodstraf willen afschaf fen: „Bij de doodstraf gaat het om een opdracht van de Heere Zelf. Die beschikt over leven en dood." Maar wanneer je gelooft, dat Jezus Chris tus het lam van God is, dat de zonde van de wereld wegneemt, hoe kun Je dan willen dat de overheid bij voor beeld een moordenaar voor zijn zon de ter dood brengt? Ik zeg niet dat lk uit het probleem van de doodstraf ben. want voor iemand zoals Eich- mann zou ik geen andere straf weten, maar ik vind wel dat Je niet bulten het werk van Jezus Christus om over de doodstraf kunt spreken. Abma doet bij zijn bespreking van de dood straf een ogenblik alsof God bulten Jezus Christus om opdrachten geeft Zou Abma niet in het midden van ons volksleven komen te staan wanneer hij over de hele Unie zou laten gelden dat het koningschap van Jezus Chris tus alle mensen, bekeerd ën onbe keerd, geldt? Ik ben er namelijk van overtuigd, dat hij op de Dam in Am sterdam, ln het hartje van Nederland, gelezen behoort te worden, en niet alleen ln boerderijen die tegen de dijken van onze grote rivieren Uggen te slapen. Zo lijkt dit boek op een pas gedoofd vuur: onder de as zijn de kolen nog rood gloeiend. Laten degenen die om de 80P lachen maar uitkijken: een paar rukwinden zijn voldoende om de as eraf te blazen, en dan kan er een vonkenregen komen die wonderwat in brand zet. „Tien woorden ethiek" door ds. H. G. Abma; uitf. Kok, Kampen, 22.50. door Aldert Schipper De Nederlandse Hervormde Kerk zal, als zij zich deze week tegen het bezit van kernwapens uitspreekt, zeker niet de enige kerk in ons land zijn. die met de kernwapens in de weer is. De gereformeerde synode sprak ln 1978 uit dat massavernietigingswapens en -methoden ln strijd zijn met Gods heil voor deze wereld en dus uit den boze zijn en dat van alle christenen verwacht mag worden dat zij stappen ondernemen, die verder van de heillo ze weg van de kernbewapening af voeren. De rooms-kathoUeke bisschoppen in ons land hebben zich in navolging van de paus in soortgelijke termen uitgelaten. Het Interkerkelijk Vre desberaad, een samenwerkingsver band van de grotere en kleinere ker ken in ons land. benadrukt dat terwil- le van nucleaire ontwapening Neder land een eerste stap kan doen: kern wapens om te beginnen uit Neder land. Het IKV heeft de deelnemende ker ken gevraagd deze leuze te bestude ren en hun oordeel erover te geven. Als eerste heeft het dageüjks bestuur van de remonstrantse broederschap steun aan het IKV-voorstel gegeven. De hervormde synode heeft een ande re invalshoek, maar komt op een ver gelijkbaar punt uit. Het zijn niet alleen de Nederlandse kerken die met de kernwapens in de weer zijn. De belangrijke Reformed Church in Amerika heeft zojuist uitr gesproken dat „kernoorlog en zijn voorbereiding elke norm schenden waaraan de christenen vroeger een oorlog als rechtvaardig konden her kennen". De Amerikaanse vertegen woordigers in het centrale (beatuurs)- comité van de wereldraad van kerken hebben deze zomer besprekingen ge voerd met hun Russische collega's Hirosjima na de atoomaanval in 1945 (ill. uit. Kernwapens van Nigel Calder). De resultaten daarvan zijn ten dele bekend geworden. De twee delegaties (acht Amerikanen en negen Russen) spraken uit dat de supermogendheden beide onder een sterke morele druk staan, hun kern bewapening te verminderen. De dele gaties bevalen hun eigen kerken aan, ontmoetingsprogramma's te ontwik kelen om vla afbraak van het wan trouwen de weg naar ontwapening te helpen vrij maken. Het was de tweede ontmoeting van dit soort in anderhalf jaar en ook tijdens de dit voorjaar gehouden zendingsconferentie ln Melbourne hebben afgevaardigden uit Amerika en Rusland elkaar met een gelijksoortig resultaat ontmoet. Grimmig Hoe zorgelijk de situatie door de ker ken wordt ervaren bleek daarnaast uit de verklaring die het centrale co mité zelf in augustus aanvaardde Daarin werden de kernmogendheden met grote klem opgeroepen, het plaatsen van kernwapens te stoppen en te beginnen met onderhandelin gen over kemontwapening. De situatie ziet er inderdaad grimmig uit. Heel wat ernstiger dan in 1962. toen de hervormde synode haai „neen zonder Ja" tegen het gebruik van kernwapens uitsprak. Er bestond toen nog een „balans van afschrik king" tussen de kernmogendheden Dat is nu wel anders. Dat is vorige maand nog eens zorgvuldig uitgelegd door Frank Barnaby, de directeur van het Stockholmse vredesinstituut, tijdens een gastcollege aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij zette toen uiteen dat de waan groeit dat met de nieuwe wapens het winnen van een kernoorlog toch minder erg is dan het verliezen, de nieuwe wapens hebben zo'n verbeterde nauwkeurig heid dat het denkbaar wordt ln één eerste klap verreweg de meeste vijan delijke wapens buiten werking te stellen. Daarom komt er een einde aan de betrekkelijke evenwichtstoe stand die er nog was, toen de kernwa pens nog grof en kwetsbaar waren. Groot De Britse schrijver Nigel Calder heeft nog maar weer eens onderzocht wat er gebeurt wanneer de hel losbreekt Net als andere deskundigen sluit hij een beperkte kernoorlog uit. Als er een kernoorlog komt zal binnen de tijd van enkele uren het een grote kernoorlog zijn. Daarbij zal het noor delijk halfrond vrijwel volledig wor den vernietigd. De mensen die door de eerste salvo's van kernwapens niet worden gedood, zullen lijden aan de stralingsziekte en na een kortere of langere tijd toch sterven, na een on menselijk lijden. Hier en daar zullen misschien in de randgebieden, zoals Noord-Afrika nog mensen blijven leven, maar zij zullen worden besmet door de radio actieve fall-out. De samenleving zal ln het noorden voor lange tijd onmo gelijk zijn geworden en mede door het wegvallen van de industriële machten in de wereld zullen ook el ders. in de derde wereld, honderden miljoenen slachtoffers vallen. Dat en de te verwachten kllmaatwtjziging zullen leiden tot massale hongers nood ginds. Angst De Jaren rondom 1985 zijn volgens verwachting van Calder erg gevaar lijk. De voornaamste reden ls niet de dreiging van een eerste aanval van de Russen op Amerikaanse Minuteman- silo's, als wel de Amerikaanse angst daarvoor. Deze angst zal alleen geë venaard worden door de Russische angst voor een Amerikaanse eerste klap Het is voor de veiligheid van de we reld in de komende jaren een eerste HISTORISCH? in bij begrc Dinsdag jongstleden was heti prsta over het bezoek van de paus» w h West-Duitsland al niet meero j i voorpagina te vinden. Dat net 'n"s weg dat er desniettemin nogt-Kr< belangrijke uitspraken geval) De reformatorische leiders na iinist* ontmoeting met de paus dan egrol historische genoemd hebben, utfpn neemt niet weg dat enkele hei ückeli hangijzers wel aangeroerd zij» ïfgew verklaarde de paus dat er gee» rien v. gezamenlijke avondmaalsvlen ies w< plaats vinden voordat de eenh feit was en wilde hij Ook geent xgrot stap doen ln de erkenning van i nam gemengde huwelijken. Dezen te moeten bij de gelovigen in om jaar heel erg hard aankomen Mod focen dan alles wat in de richting va rond' oecumene wees weer terugdr» le be Waar zijn de dagen van Johan Tuiji XXm gebleven? Ik herinnert proce opgewonden we waren. Prota van naam woonden het concili rweec Het leek alsof de zon doorbrak mf yj gingen allemaal „catholica" bestuderen, de geschiedenis w nieuwere opvattingen. De paui er terecht op dat het niet om h T gaat. Maar'tis natuurlijk wel j n vraag welk getal je dan overho n "m Welk getal, van welke opvattic ^ldu van welke mensen? Mensen dit maar trouw aan het gezag van! zijn of werkelijk zelfstandig denkende en mee-denkende Bk itl6 Waar kijk Je naar als Je hier eet m00 gaat aanleggen: uitsluitend o« verleden en de trouw aan waia geweest en besloten is of kijkd vooral naar de toekomst vann Iln wereld? In dat opzicht ls iedert uitspraak van het grootste bei» Het is niet de vraag of de kerk a genoeg aanpast aan de mensn niet, maar of ze met het oog op roeping voldoende bereid is os '60 eigen beslissingen telkens opi tegen de achtergrond van het getuigenis kritisch te bezien. 'ff!' Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Streefkerk Mouthaan te Nuns peet Bedankt: voor Kootwijk P te Groot Ammers rk jEag ■Kam noodzaak dat de mens zijn krachten inspant om de ontwikkeling van de kernwapentechnologie tegen te hou den. De directeur van het Stockholm se vredesinstituut vindt eenzijdige ontwapening onverstandig, omdat die het gevaar verhoogt. Maar hij staat positief tegenover het IKV-idee om een klein en betrekkelijk onbe langrijk land als Nederland een eer ste stap te laten doen teneinde het klimaat te verbeteren en de grote landen te dwingen tot overeenkom stige evenwichtige stappen. Barnaby en andere polemologen heb ben veel hoop gevestigd op maat schappelijke organisaties zoals vak beweging en kerken als kanaal voor publieke acties tegen de kernwapens Het voordeel van zulke organisaties is dat zij grotere doeltreffendheid kunnen ontwikkelen, doordat zij niet verdacht worden van partijdigheid Politici zullen op eigen initiatief niet tot ingrijpende maatregelen komen, tenzij zij daartoe door de publieke opinie worden gedwongen, zegt deze polemoloog. Frank Barnaby, Vredesverwachtin gen, uiig. Meulenhoff, 1980; Nigel Calder, Kernwapens, uitg. Bosch en Keuning, 1980. Gedeputeerde Mr. dr. J. Meulink heeft besloten zijn functie als gede puteerde van Overijssel op 1 mei 1981 neer te leggen. Meulink (63) heeft steeds het plan gehad om voor zijn 65ste als dagelijks bestuurder van de provincie af te treden. Hij studeerde aan de Vrije Universiteit in Amster dam en vestigde zich daarna als ad vocaat en procureur ln Enschede. In 1949 werd hij lid van de Enschedese gemeenteraad voor de ARP. Van 1956 tot 1966 zat hij voor deze partij ih de Tweede Kamer. Sinds 1965 is hij ge deputeerde en vanaf 1978 waarne mend commissaris van de koningin. Meulink is ridder ln de orde van de Nederlandse LLeeuw. Ds IP e IZlttl GEREF. KERKEN (Vrtjg.) Be v Berge pen: te Neerlandia (Cu rpvl P van der Wal te Surhuisten Drachten E. Woudt te Den Hd r he Bergenthelm en te Dracht* oud Joosse te IJmuiden Aangenomen: naar Sliedi Kruitenburg, kand te Zw< dankte voor Alphen ad wijk. Doesburg-Doetim dijk, Vlissingen, Waardht Bedankt: voor Amstelveen- A. P. van Dijk te Tiel en Zal GEREF. GEMEENTEN »l« Beroepen: te Middelburg-C. J Eckeveld te Zeist. P< GERF. KERKEN Aangenomen: naar Kam Horst uit AmersfoortJH^H Bedankt: voor Barneveld Peddemors te Holten. Ds S. Schoon De gereformeerde synode hedlELZ vacature ds J. Dijk te Ami^J8^ voor het werk van kerk en li februari drs Simon Schoon Drs Schoon was sinds 1974 van de christelijke nedeizet Ammim in Israel. Hij heeft c__ geholpen aan de op- en uitbou deze nederzetting. Na de openiff het dorpscentrum, vijf jaar werd dit een trefpunt, waar ra verdiept in de joodse achterg van het christelijk geloof eo Ingewikkelde Joods-Arabisch houdingen Drs Schoon heeft rondreis door Amerika gemu daar met succes te pleiten zaak van Nes Ammim. MOLT V ER ECHT ZELF GEWEEST ZU Ze\f de armoede van de Derde sien, zelf ontdekken hoe hard 4 «nkkclinguamenwerking nodig CNV probeert met een eigen prof) en met een vooruitstrevend bek* '■doof tussen arm en rijk te U hoeft er van ons niet heen, steun kunnen we best 9ebn1ikan.il door lid te worden. Doen. Vaadagi d« tftevkl «M mi lk mrrd CNV I,<1 O Sfwui BUI U4M Naam: Straat:. Beroep. SAMEN OP DE GOEDE W I Christelijk Nationaal Vakvertc DRIEBEROEN Het algen** stuur van het landelijk centrufl gereformeerd jeugdwerk heeft Eduard Pijlman en 0« Velde benoemd tot coördi» van het LCGJ. Beiden waren»1' zaam bij deze organisatie, N# velljk als studiesecretaris werkbegeleider.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2