Van 'bestaand droombeeld' tot indrukwekkende werkelijkheid zoeken beleid i -J pj NOTITIE Geen Nederlandse tv-programma's uit buitenland n my fy Keulse Dom in de negentiende eeuw Nota kabelnet CRM: m Herhalende muziek Kee 80 Leonhardt met koor Toneelprijs vo( Eli Asser nnpMATic l 025102564^1 öViivic^ Nieuwe boel DINSDAG 18 NOVEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door G. Kruis KEULEN Er zal wel geen kerk, en ook geen enkel ander gebouw, zo 'n wonderlijke geschiedenis hebben als de beroemde Dom van Keulen. Vrijwel iedereen kent het beeld; die twee grauwe bijna honderdzestig meter hoge torens, die eigenlijk wel wat al te pronkerig aandoen, waarvan je, als je ervoor staat, je ogen toch niet kunt afhouden Trouwens je hoeft er echt niet voor in Keulen geweest te zijn, want iedereen die daar wèl was, stuurde bijna zeker een van de vele prentbriefkaarten en in dit geval mag je weer „ansich ten" zeggen naar familie en vrien den. En wat te denken van de honder den kitsch-souvenirs, lepeltjes, scha len. vazen, borden, asbakken, tabaks potten, bier- en wijnglazen, borduur werkjes en wat niet al En zelfs daaraan is uitgebreid aan dacht besteed op de grote tentoon stelling „De Kölner Dom im Jahrhun- dert seiner Vollendung", de Keulse Dom in de eeuw van zijn voltooiing, die door de gezamenlijke historische musea in de Josef- Haubrich-Kunst- halle in Keulen te zien is. Niet ter gelegenheid van het pause lijk bezoek overigens, al wil je dat bij het nuttigen van een glaasje Kölsch nog al eens horen, maar vanwege het feit, dat de Dom honderd jaar gele den. in 1880. eindelijk gereed kwam. „Eindelijk" is hier niet overdreven, want met de bouw van het koor met zeven kapellen was omstreeks 1250 begonnen. Dat gedeelte werd in 1304 door een scheidingswand afge sloten. Ze zijn toen ook nog begonnen met de bouw van de zuidelijke toren de rechter als je vóór de kerk staat maar ze kwamen, en dat was om streeks 1410, niet verder dan twee-en- een-halve verdieping, 59 meter hoog. Daarop stond de later veel geteken de, geschilderde en zelfs nog gefoto grafeerde 14-eeuwse houten Dom- kraan, die meer dan vierhonderd jaar. tot 1869, voor dat vreemde, 'n beetje agressieve silhouet zorgde. Tentoonstellingen, schrijft de samen steller Hugo Borger ergens in de cata logus, zijn geen studieboeken ten toonstellingen laten voorwerpen en en kunstwerken zien. Grondig Op deze expositie zijn er dat zo'n kleine tweeduizend. En 't is inder daad geen belérende aangelegenheid geworden, maar wèl een leerzame en duidelijke. Want die voorwerpen en kunstwerken illustreren- soms wel eens wat tè grondig een absoluut unieke geschiedenis. 't Gaat hoofdzakelijk over de „af- bouw"-werkzaamheden. die in 1842 begonnen en alles wat zich daar op technisch, religieus, artistiek, poli tiek en zakelijk gebied om afspeelde. In de eeuwen daarvoor werd er welis waar een enkele poging gedaan om de bouw voort te zetten, maar de tijd was veranderd en de mensen met hem, de mensen, die niet alleen de Antieken herontdekten (Renaissan ce), maar ook zichzelf. Het moderne individualisme ontwikkelde zich snel. En in die aldus ontstane levenssfeer paste een gemeenschapsaangelegen heid als de gotische bouwkunst nau welijks meer. Pas in de loop van de 18e eeuw ont stond weer belangstelling voor de go tiek en bij de wegbereiders voor de afbouw van de Dom waren kunste naars als Johann Wolfgang Goethe. FTiedrich Schlegel de grondlegger van de neogotiek en Sulpiz Boisse- rée, vooral bekend om zijn prachtige tekeningen van de Dom. Tekeningen en schilderijen, de Dom is oneindig vaak geportretteerd. Op de expositie is dat allemaal nog eens onderverdeeld: „De Dom in beeld", door de eeuwen heen. een gekleurde houtsnede uit 1499 waarop Je ook al dat vreemde silhouet ziet, dat (onze) Cornells Springer in 1855 nog roman tisch conterfeitte. Droombeeld En er is wat omheen gefantaseerd, kijk maar op de afdeling „Die konkre- te Utopie," een „bestaand droom beeld" dus eigenlijk, de Dom zoals hij er uit zou gaan (moeten) zien. Want er was iets wonderlijks gebeurd. Juist in de periode dat er steeds meer stem men opgingen de Dom af te bouwen, vond men in 1814 in een herberg in Darmstadt de helft van het „Fassa- denplan F", het ontwerp van de to rens. de voorgevel, kort na 1300 op perkament getekend. Dat stuk perka ment werd door de herbergier ge bruikt om fruit op te drogenKort daarna, in 1815, dook de tweede helft in de Parijse kunsthandel op. Nu hangen deze tekeningen op de tentoonstelling, prachtig gerestau reerd, meer dan 4 meter hoog en 1.70 meter breed: de grootste en waar schijnlijk ook wel mooiste architec tuurtekening. die uit de middeleeu- Een gekleurde houtsnede van Keulen uit „Die Cronii der hilliger Stat van Coellen" 1499. De Domkraan lijk zichtbaar op de onafgebouwde toren. opa door Riet Diemer WOLFHEZE Als het over kindertelevisie gaat kent de Nederlandse omroep geen le vend en goed verantwoord be leid. Er is vaak geen geld voor over en kinderprogramma's vormen de sluitpost op de to tale televisiebegroting 650 miljoen gulden per jaar. Ook wordt er veel te weinig aan dacht besteed aan de ver schillende leeftijdsgroepen, uitgaande van de vraag of het programma is bedoeld voor peuters, kleuters of lagere schoolkinderen of tieners Op een symposium voor kindertelevi sie kwamen deze conclusies gisteren naar voren. Voor deze bijeenkomst waren schrijvers, regisseurs en produ- ceres van kindertelevisieprogram ma's van alle omroepen uitgenodigd. Aanleiding was de prijs „De kinder kast" van de Stichting voor het kind aan de J.J.. de Bom-show Om te trachten tot een beleid te ko men werden drie voorstellen gedaan. Aart Staartjes had al in Vrij Neder land beweerd dat er voor kindertele visie alleen maar redding is te ver wachten als de overheid ingrijpt. Een deel van de omroeppot zou gereser-' veerd moeten worden voor kinderpro gramma's. Daar zou ook nieuw talent van kunnen profiteren, meende hij. Op het symposium lichtte Staartjes toe dat geld de continuiteit kan be vorderen. „Er is talent zat en een budget voor een periode van tien jaar kan een langdurig beleid opleveren. Nu is er sprake van willekeur Als een omroep in moeilijkheden komt, wordt het eerst het kinderpro gramma aangetast en worden er film pjes uitgezonden Staartjes Staartjes is sinds 1972 betrokken bij de Stratenmaker op zee-show, en de opvolger daarvan, de J. J. de Bom- show. die naar wordt aangenomen aan het eind van dit televisieseizoen stopt. Ook al zou het voor één jaar Speciaal vandaag zijn, dan vreest 8taartjes dat de con tinuïteit zoek is. Als freelancer is hij daarom toegetreden tot het redactie team van Sesamstraat Tweede voorstel gisteren kwam van Burny Bos, maker van de Zandbak show voor peuters en Lawaaipape- gaai van de Avro. Hij wilde alle Jeugd programma's onderbrengen bij de NOS in een gigantisch project waarin alle krachten gebundeld zouden kun nen worden. Zo zou rekening gehou den kunnen worden met doelgroepen en er zou een beleidsplan uitgezet kunnen worden. Dit ging Wim Koole, televisiedirec teur van IKON. toch te ver. Hij vrees de dat de Nederlandse kindertelevisie zo een aanhangwagen van de NOS zou worden. Hij stelde daarentegen voor dat er een centrum kon worden gesticht voor kinderprogramma's waar men met elkaar kan brain stormen. Ondanks dat werd althans op de eer ste dag van het tweedaagse symposi um geen van de drie voorstellen aan genomen. De discussie werd door de deelnemers als zeer positief ervaren. Voor de eerste keer in de geschiedenis waren makers van kinderprogram ma's van de verschillende omroepen op zo'n manier bij elkaar om ervarin gen uit te wisselen Dwarsdoorsnee Een samenvatting van kinderpro gramma's die de omroepen zelf had den ingezonden ging aan de discussie vooraf. Van verschillende kanten werd opgemerkt dat deze dwars doorsnee erg tegenviel. Burny Bos sprak van een grote treurnis en noem de de programma's over het alge meen bevestigend in plaats van ver kennend. Wat Aart Staartjes vooral treurig maakte was dat veel programma's zo fantasieloos waren en dat ze in het voetspoor van de Stratenmaker op Zee-show en de J J de Bomshow Burny Bos krachten bundelen Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De minister van CRM moet een buitenlandse commerciële zender, die zijn programma's speciaal op Neder land richt van het kabelnet kunnen houden. De ministerraad ging afgelopen vrijdag akkoord met deze beleidslijn, die in een nota van minister Gardeniers van CRM is verwoord. De Tweede Kamer deelt in meerderheid deze mening van de minister. Alleen de WD verzet zich er hevig tegen. In het kabinet heeft deze confrontatie tussen CDA en WD-ministers niet al te veel moeilijkheden opgeleverd. 3^ 1 Aart Staartjes talent zat leken te gaan. Hij miste de concur rentie. Willem Wilmink, een van de schrijvers van de J. J. de Bom-show, noemde de programma's echter heilig in vergelijking met de goedkope Amerikaanse filmpjes en de onderti telde slechte Pinokkio's die de kinde ren worden voorgezet. Voordat de nota naar de Tweede Ka mer gaat, moet de ministerraad in kleinere kring (de meest betrokken vakministers) nog overeenstemming bereiken over de uiteindelijke vorm van de nota. Minister Gardeniers kan en wil niets doen tegen de individuele burger, die met eigen apparatuur zo'n program ma opvangt. Naar haar mening kan de overheid, die zorg moet dragen voor ons huidige omroepbestel, ech ter niet meewerken aan de ontvangst van deze programma's. Daar waar de PTT nodig is voor het beschikbaar stellen van apparatuur of voor het doorgeven van programma's met straalverbindingen, kan de overheid dus ingrijpen. Het gaat bij dit alles duidelijk om commercieel op Neder land gerichte programma's en niet op „ideéle programma's" die buiten landse zenders voor eigen volk ver zorgen. In deze beleidslijn ligt ook het plan van staatssecretaris 8mit-Kroes van verkeer en waterstaat. Zij heeft als verantwoordelijke bewindsvrouw voor PTT-zaken een plan voor een landelijke distributie van buitenland se programma's voor het kabelnet. Dat al uitgewerkte idee houdt in. dat 34 straalverbindingen door het hele land er voor zorgen, dat de abonnee op kabeltelevisie zestien netten kan ontvangen. De zestien netten worden onderverdeeld in drie Duitse, vier Belgische, een Luxemburgs, drie Franse, drie Engelse en twee Neder landse. Het Luxemburgse net RTL en het Engelse ITV zijn weliswaar com mercieel. maar vooralsnog niet op Nederland gericht. In de Tweede Kamer zal naar ver wachting een meerderheid, bestaand uit CDA en PvdA instemmen met de nota van mevrouw Gardeniers. Al leen de WD zal zich er hevig tegen verzetten. De liberalen zien hierin de mogelijkheid dat de minister censu rerend gaat optreden. Mocht ons om roepbestel gevaar lopen door de com merciële buitenlandse zenders, die zich op Nederland richten, dan zal men zich binnen de grenzen daarte gen moeten harnassen. De WD meent dat zoiets kan gebeuren door in het Nederlandse omroepbestel commerciëler te werk te gaan. En dan nog De Prix Goncourt, de belangrijk ste Franse literaire prijs, is toegekend aan Yves Navarre voor diens boek Le Jardin d'acclimatation, dat bij Flam- marion is verschenen. Het is Navarres elfde roman, nadat hij In 1971 zijn debuut maakte met Lady Black. Na varre is ook als toneelschrijver be kend. Iri de Engelse stad Bath is dit weekeinde in de leeftijd van 77 jaar de Britse ballet-deskundige en -au teur Arnold Haskell overleden. Has kell behoorde tot de oprichters van het Royal Ballet in zijn land en advi seerde de Nederlandse regering toen destijds Het Nationale Ballet tot stand kwam. wen is overgebleven. Tussen al die soms wel eens al te pronkerige 19e eeuwse pronkstukken, hèt pronkstuk van deze manifestatie. Het „droombeeld", dat ze toen koes terden, mocht dan misschien uiterlijk nauwelijks verschillen, de grondmo tieven van de dromers liepen mijlen ver uiteen. De tentoonstelling be paalt je daar steeds weer bij. 't Ging óf om de Kerk, óf om het kunstwerk, óf om een nationaal gedenkteken. De Hohenzollerns zaten er niet voor niets bovenop; zonder de Pruisische ko ning Frledrich Wilhelm IV was er van de bouw niet veel terechtgekomen. HIJ is dan ook zeer nadrukkelijk aan wezig. Zijn enorme ruiterstandbeeld, dat normaal bij de Hohenzollernbrug staat, is met veel kosten en moeite naar het plein voor de Kunsthalle gesleept. Nationaal De leden van de Centrale Dombouw- vereniging trachtten uit die nationale gevoelens (pal na de Frans-Duitse oorlog) een slaatje te slaan. Ze vroe gen aan de Pruisische koning om 500 centenaren (50.000 kg) brons van de veroverde Franse kanonnen. Daar wilden ze de grootste klok van Euro pa van laten gieten, een monument voor de voltooing van de Dom en de totstandkoming van het Duitse Rijk (1871). Het werd de beroemde „Kaiser- glocke" versierd met het Rijkswapen de Heilige Petrus èn een schijnheilige inscriptie, waarop allereerst „des Kaisers Ehren" geprezen wordt en God in de laatste strofe ook terloops nog even wordt genoemd. En die klok. die door 28 man geluid moest worden, schonk het Domkapittel in 1918 aan de krijgsmacht. Hij was te zwaar om te verplaatsen en daarom hebben ze hem in de klok kenstoel aan stukken geboord en ge zaagd. Er hangt hier nog een kerst nummer van een geïllustreerd blad, waarin de klok wordt aangekondigd: Ere zij God, staat eronder en Vrede op aarde In dit soort klokken hingen klepels, zoals er nog een op de expositie staat, meer dan twee meter hoog met een gewicht van ongeveer 1050 kg. In ge val van een dergelijke expositie ont kom Je niet aan dit soort verhalen. Ik schreef al. ze worden hier geïllu streerd verteld. Aan ales is gedacht, de technische hulpmiddelen, die ge bruikt werden. Reuze-gereedschap pen: een engelse sleutel Schrau- benschlüssel in het Duitsvan 1.76 meter en een zaagblad van niet minder dan 2.84 hoog. Een heel grote plaats neemt ook de sculptuur in, eigenlijk is er te veel. honderden gips-ontwerpen, vaak op een derde van de latere grootte, er is glas, architectuurtekeningen, meubi lair, een schat aan oude en'nieuwe foto's, karikaturen, gedichten en arti kelen tégen de bouw, prachtig uitge werkte modellen, zelfs een van suiker, die een banketbakker in Aken in 1841-1842 maakte. Een tentoonstelling waar je wel uitge breid de tijd voor moeten nemen. Tot 11 januari 1981 in de Kunsthalle. Josef-Haubrich-Hof 1, Keulen (en niét in het Römisch-Germanisch Mu seum soals in sommige agenda's wordt vermeld). Dagelijks van 10-17 uur, dinsdag en vrijdags tot 22 uur Sipke van der Land trekt ten strijde tegen de bezoekers van de zondagmorgen: „De Je hova's Getuigen en hun ang stig koninkrijk". Benieuwd of de krijtcode op de deurpost nog onthuld wordt (horizon taal streepje: aardige maar standvastige weigeraars niet terugkeren; verticaal streepje: twijfelaar nog eens een keer bezoeken; kringetje: afgeblaft iedere zondagmor gen bezoeken). Ned. 2/19.25 In Hier en Nu een reportage over het toenemend vandalis me in Nederland en wat er tegen te doen? Verder: inter views met bemanningsleden van Rainbow Warrior, het schip van Greenpeace, en een gesprek met de eerste vrijgela ten IRA-gevangene die als po litieke gevangene aangemerkt wilde worden. Ned. 2/22.15 Wie was Aaltje van der Tuin, de vrouw die de sleutel rol speelde in de moorden te Grootegast in 1929? De letter M gaat dieper in op haar mo tieven om (gevangen) man en zes kinderen te verlaten. In de bioscopen draait de film „Het teken van het beest", die het drama uitbeeldt. HUv. 2/9.20 Neelie Smit-Kroes werkt in Kom 'ns langs op, slot Zeist, verder aan haar populariteit. Jan Smit, haar echtgenoot, is ook present. Hilv. 1/16.30 Wim Mertens vertelt op nogal dro ge en strikt wetenschappelijke wijze in zijn pocketboek (165 pagi na's) De Amerikaanse repetitieve muziek over het opgroeien sinds ongeveer 1960 van een muziekstijl die in bredere kringen beter be kend is dis „minimal music". In een inleidend hoofdstuk geeft hij aan dat dé term minimaal niet dekkend is; immers, de lengte van de stukken is zeker niet minimaal, ritmisch en harmonisch kan er sprake zijn van gecompliceerde ontwikkelingen eri het minimale is geen exclusief kenmerk van deze Amerikaanse muziek. Mertens houdt het op repetitieve muziek (de Nederlandse gelijkwaardige term, herhalende muziek ligt wat beter in de mond) waarbij het gaat „om het doorslaggevende van de herhaling als structuurprincipe in de hedendaagse Amerikaanse mu ziek omdat deze muziek alles her haalt. wat herhaald kan worden. Herhalingstechnieken komen ove rigens ook voor in de klassieke muziek die we kennen van plaat, concertzaal of zelf spelen. Maar in deze muziek is de repetitie (herha ling) bedoeld als een verwijzing naar achter; de ons bekende mu ziek is namelijk opgezet met een doelgericht einde, een slot, een synthese. De Amerikaanse repeti tieve muziek kent doel noch dra ma, spanning noch ontspanning, is geen werk, maar een proces, waarin de luisteraar op ieder ge wenst moment kan binnenkomen of weglopen. zijn portretten van de makers van deze muziek: La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich en Philip Glass. De laatste twee hebben wij- der bekendheied bekendheid ge kregen in ons land door opdrach ten (heel recent de opera 8atya- gr aha van Glass) en uitvoeringen in Holland Festivals. Het openei karakter van hun. stukken voor doorgaans grotere tot zeer grote ensembles heeft ook bijgedragen tot een zekere populariteit Mertens wijst inzake de repetitie ve muziek op banden (van her komst) met Aziatische en Afri kaanse volksmuziek en met de jazz en (van overeenkomst) met popmuziek. Hij besluit zijn boekje met hoofdstukjes gebundeld on der de titel Historische ontwikke ling van de grondbegrippen. Daar in aandacht voor de wortels bij Schönberg, Webern, Stockhausen en John Cage. Een bibliografie rondt de studie, de eerste in het Nederlands taalgebied, af. Het ontbreken van een discografie er vaar ik als een gemis. De auteur, geboren in Neerpelt- België 1935, studeerde zowel soci ale als muziekwetenschappen, pi ano en muziektheorie. In de func tie van muziekproducer schenkt hij bij de BRT veel aandacht aan de repetitieve muziek; hij is mo menteel bezig aan een boek dat de invloed behandelt op het werk van Westeuropese componisten. De Amerikaanse repetitieve muziek is een uitgave van W. Vergaelen, Bierbeek/België; prijs (volgens de uitgever) 325 franken, dat is onge veer 22,50 gulden De vier volgende hoofdstukken Een plaat, volgespeeld met eigen door Franz Straatman werk van toen en nu, en twee concerten (21 november. 20 uur Domkerk on 28 november. 20.30 uur Nicolaikerk, beide in Utrecht) versieren de tachtigste verjaardag (op 24 november) van Cor Kee. Een naam die onlosmakelijk ver bonden is aan het begrip orgelim provisatie, een kunst die hij met collega's als De Klerk en Van der Horst tot nieuwe bloei bracht en waarvan hij de waarde overdroeg op talloze binnen- en buitenlandse jonge organisten die jaarlijks deelnemen aan de Internationale- Zomeracademie in Haarlem. Het zijn leerlingen, onder wie zijn zoon Piet, die de beide concerten volspelen met werk van hun leer meester, of laten horen hoe bij hen de improvisatiekunst verder leeft. De meester zelf bereikt zijn pu bliek met een plaat die hij op 24 mei van dit jaar maakte op het hem zeer dierbare en bekende or gel van de Oude Kerk in Amster dam. Een contrastrijk programma waarvoor hij vooraf niet repeteer^ de. Een muzikaal feest dat zowel ontroert als vrolijk maakt, want Kee laat in zijn eigen-zinnig spel (of het nou uitgecomponeerd of geïmproviseerd is) horen een gees tig mens te zijn. Meestal heeft hij ook niet veel noten nodig. Miniaturen noemt hij dan ook de vijftien nummers op deze lp die een beeld geven van zijn zuiver kerk (liturgie) gerichte arbeid vanaf het moment dat hij als zestienjarige benoemd werd als organist van de doopsgezinde kerk in Westzaan, als van de peda goog en improvisator, maar deze Miniaturen getuigen vóór alles van ^le speelman in Kee. De plaat, een privé-uitgave, in enkele pla tenzaken te krijgen, is bestelbaar door overmaking van 24,50 gulden op Rabobank Naarden-Bussum nr. 38.37.19.488 (giro van de bank 57291) t.n.v. A. Riemens, Naarden. Het Leonhardt Consort mag dan wel naar de eigen woorden van de Cor Kee 80 jaar Co^puitio, ITto *7 \T«1y 1760 Compositie 1960 nr 7 van La Monte Young: één akkoord om gedurende lange tijd aan te houden; voorbeeld van Fluxus-beweging in muziek. naamgever niet meer bestaan (al leen ten behoeve van plaatopna mes), het reist, in versterkte vorm zelfs, komend weekeinde enkele concertzalen af, samen met het Nederlands Kamerkoor. Het be treft hier een lovenswaardig pro ject van het Kamerkoor om vocale muziek uit de tijd van de barok te presenteren in een opmaak die nauw aansluit bij de uitvoerings praktijk van toen. Er staan dit keer maar twee componisten op het programma: Purcell en Hump hrey. Van de eerstgenoemde een instrumentale chaconne, vijf kooranthems met orgel en de be roemde Ode for St. Cecilia's Day. Van de hier onbekende tijdgenoot Humphrey twee stukken op bij belse teksten. Op zaterdagavond 22 november in de Oude Kerk Scheveningen, op 23 november ('s avonds) in de grote Zaal Concert gebouw Amsterdam, en op 24 no vember in de Grote Doelenzaal. Rotterdam. Het „Fassadenplan F' plan voor de voorgeve Jse de Dom kort na 1300. rii MAASTRICHT (ANP) Hf tn meen Nederlands Verbond er loquium Nederlandse tone* vers hebben een aantal toni. toegekend. De Edmond Husti van het colloquium, groot gulden, voor 1979 is voor Jan aens uit Antwerpen; dezelfdi 1980 gaat naar Eli Asser in Bi Ze zijn toegekend uit voor het gehele oeuvre van de landstalige toneelauteurs De Visser-Neerlandiaprijzen het ANV zijn toegekend ai Geldhot uit Brugge voor N noch vlees, Michel Desmyter jL voor Godsenewarie, en Haye Heijden uit Utrecht voor Dl gens, drie meisjes. Alle prijzen worden 29 novel de Stadsschouwburg ln[~~ uitgereikt door drs. M. J A trich van het ANV en A. van het colloquium. ADVERTENTIE eer rdi u (geautomatiseerde) I omloopstelhngen voor I kantoor en/olmagazi|n I brengen rust èn dynamiek I m uw orqamsatie I AD-boekje nr 1839: Het Europa, aspecten van de Rijl ling met bijdragen van B.1 ten, 8. Eikelenboom. F. Houdt. Uitg. Stichting IVIQ| stad 20 blz. - 1.90 Van uitgeverij Gottmer in 1 zijn: Sam, een jongen met eenjj Poole vertelt het verhaal i moeder over haar zoon die e neeslijke hartziekte heeft (2i geen prijsopgave). Eiland, dan de sterren, roman van 1] (190 blz. - ƒ23.50) Bij uitgeverij Hollandia te Baij verschenen: Arts als parti» man van B. Wood en G. Woe- blz 34.50) en van V. peulvrucbtenboek (150 blz - Uitgekomen bij Loeb, Anuj Zonder schutkleur, van H. (246 blz 29.50) en Goed f verhalen van H. Dorrestijn, H. Knopper, G. Luijters, A'(J »B. Sljtsma en J.W. v.d. We( blz - 18,50) Het ongeluk in de kerncentfj Harrisburg (het Kameny-tf Voorwoord van prof. J deur. Uitg. Kosmos. Amsterdl blz 24,50). Alfred Mozer, „gastarbeid! ropa van A. Mozer-Ebbini Cohen. Uitg. De Walburg Per&I hen. 171 blz 29.50 Startklaar voor het voetbal van F. Schmölzer. Uitg. DeJL borch Haarlem. 86 blz. 1(>| De vrijheid roept de diepste roman van H. Wolf-Catz. f 25.50. Uitg. Nijgh en Van l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4