Een fraaie kalender en een bijzondere synode
Paus op bezoek bij de buren
Gesprek gemengd huwelijk stokt
Trouw
Na 218 jaar geen
Dorsman meer koster
S§L Neveda Kwaliteit
HUUR'S—-
nmrrnr,
VAN DA Ai
DER RAPST IN KÖLN
HERZLICH WILLKDMMEN
Theologen betreuren besluit bestuur
VOORBIJGA!
VRIJDAG 14 NOVEMBER 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Het huizenblok, waarvan de door mij
gehuurde woning deel uitmaakt, is
gebouwd in 1902 en een fraai tegeltableau
aan de zijmuur houdt de gedachtenis aan
dit jaartal levendig
Zijn er in dat jaar nog meer bijzondere
dingen gebeurd?, vroeg een collega van
elders, aan wie ik met enige trots deze
versiering liet zien.
De spot in zijn stem was onmiskenbaar,
maar ik liet me daardoor niet uit het veld
slaan en antwoordde prompt: ja. toen is de
synode van Arnhem gehouden en hing er
voor 't eerst een kalender van Theo van
Hoytema aan de wand
De ander keek me verbijsterd aan en geen
wonder, want mijn rappe reactie zou ook de
meest doorgewinterde kwismeester
versteld hebben doen staan.
Overigens was het natuurlijk meer geluk
dan wijsheid, dat ik die synode en die
kalender paraat had. Als Ik met de laatste
mag beginnen, de uitgever A. G
Schoonderbeek in het Noordhollandse
Laren had me Juist de dag vóórdat mijn
collega aankwam, de kalender voor 1981
van Theo van Hoytema gestuurd.
Ik vermoed dat ik deze zending te danken
heb aan 't feit dat ik op deze plaats al vaker
mijn ingenomenheid liet blijken met de
herdruk van de kalenders die de lithograaf
Theo van Hoytema (hij leefde van 1863 tot
1917) in het begin van deze eeuw gemaakt
heeft
Voor het volgend jaar kwam een herdruk
van de eerste door Van Hoytema ontworpen
kalender in aanmerking: die voor 1902. Ik
ben er nogal opgetogen over. Méér dan op
zijn latere kalenderbladen gloeien hier de
warme, herfstige tinten die zo kenmerkend
zijn voor het werk van Theo van Hoytema.
Nu ook niet de voorname weekheid, die me
altijd boeit bij Van Hoytema. eerder een
nauwelijks ingehouden uitbundigheid.
We zien natuurlijk weer tal van „kleurige
gevederde lijven", om een omschrijving te
nemen uit de recensie die Cornells Veth in
De hanen van Theo van Hoytema
1904 schreef over Van Hoytemas
..Vogelvreugd". Dit boek is trouwens
eveneens herdrukt en kost net zoveel als de
kalender: 21.90. De liefhebbers zijn thans
op de hoogte.
Ik begeef me nu snel weer naar het kerkelijk
erf, ik weet wat ik aan deze pagina verplicht
ben. Welnu, die synode van 1902 kwam ik
tegen toen ik een diepborend verhaal over
de honderd-Jarige theologische faculteit
van de Vrije Universiteit te Amsterdam aan
't voorbereiden was. De lezer behoeft niet te
vrezen dat ik hem ooit met dat relaas
vervelen zal, het is onvoltooid naar de
prullemand verwezen.
Maar goed. ik was dan toch al bij 1902
aangeland, het Jaar waarin de tien Jaar oude
gereformeerde kerken een synode hadden
te Arnhem, waarop besproken werd of het
geen zin had, de theologische faculteit van
de VU en de theologische school te Kampen
tot één predikantsoplelding samen te
voegen en te vestigen in een nette
provincieplaats.
Blijkens „Sola gratia", het door mij ten
gerieve van mijn onvoltooide artikel
opgeslagen gedenkboek bij het eeuwfeest
van de Kamper (hoge techool. waren de
gereformeerde kerken in 1902 in verband
met deze zaak „in rep en roer".
Het zal duidelijk zijn. waar ik heen wil: naar
de vraag of de gereformeerde kerken anno
1980 nog wel ééns in rep en roer geraken.
Neem nu dat pas door de gereformeerde
synode aanvaarde rapport over het gezag
van de bijbel. Voorzover ik 't bekijken en
beluisteren kan. is alleen de EO vanwege
dat rapport in rep en roer. Ik heb tenminste
al driemaal via die omroep vernomen, hoe
droef het bij de gereformeerderen is gesteld,
omdat het verhaal van David en Goliath
volgens de synode niet waar gebeurd is en
omdat, alweer volgens de synode, de
woorden van Jezus Hem later door de
schrijvende evangelisten In de mond 2ijn
gelegd
De EO wil kennelijk het vuur aanwakkeren,
er zijn meer uitzendingen over dat synodale
rapport In het vooruitzicht gesteld. Ik ben
benieuwd of 't lukt. Ik bedoel: de
gereformeerde kerken in rep en roer te
brengen.
DE PAUS WEER OP REIS
Het artikel van de heer A. J. Kfo
krant van woensdag werd
met de kop: Er valt niks te
W
door Pieter ran der Ven
AMSTERDAM Morgen vertrekt paus Johannes Paulus n naar de Bondsrepubliek voor een
bezoek van vijf dagen. Nog nooit in de geschiedenis ls een hoofd van de roomskatholieke kerk
zo dicht bij de Nederlandse grens geweest, Nederlanders moeten gewoonlijk een hele reis
ondernemen om de paus te zien. Maar dit weekend wordt het teruggebracht tot een
overzichtelijk dagtochtje, als de paus in levenden lijve in Keulen en Osnabrück is.
Zal het bezoek zijn glans tot over de
grens kunnen werpen? Er is rondom
dit gebeuren zoveel geharrewar ge
weest dat een prelaat sprak van een
„onverantwoorde stemmingmake
rij". De paus zal van alles moeten
doen om irritaties weg to nemen en de
ijzige verhouding met de evangeli
sche kerk op te warmen. Van een
ontspannen, alles en iedereen ontwa
penend. superieur, geroutineerd op
treden zoals in Polen of Ierland kan
geen sprake zijn, zonder de Iultse
werkelijkheid geweld aan te doen
Het bezoek van de paus zal langs
inmiddels vertrouwde lijnen verlo
pen. met missen, toespraken, ont
moetingen en enige pelgrimages. Za
terdag staan Keulen en Bonn op het
programma met een toespraak over
huwelijk en gezin, ontmoeting met
wetenschapsmensen en studenten en
met de Duitse overheid.
Zondag, in Osnabrück preekt de paus
over de kerk in de verstrooiing en in
Mainz over de mens In de arbeid. Op
maandag ontmoet de paus daar ver
tegenwoordigers van andere kerken
en de Joodse gemeenschap en buiten
landers. In Fulda wordt het graf van
Bonifaclus bezocht en zijn gesprek
ken voorzien met bisschoppen, pries
ters, seminaristen en actieve leken.
Dinsdag bezoekt de paus het Maria-
oord Al tóttin g bij Passau. woensdag
tenslotte is er in München een mis
met de jongeren.
Eeuwfeest
Aanleiding tot dit bezoek is vooral
het zevende eeuwfeest van de sterf
dag van Albertus de Grote, die in
Keulen begraven ligt. Bovendien
wordt herdacht dat de Keulse Dom
waarin oppenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant mei
Nieuwe Letdee Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jen ze Tarnminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
iel. 020-5629444
iele* 13006
Postgiro. 66 00 00
Bank Ned Cred-etbank
Rckenmqnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
3000 AX Rotterdam
lel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand f 16.98
Per kwartaal f 50,95
Per hall jaar 101.90
Per |aar f 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
dracMen (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797
Opgave mim-advertennes tel
020-5626262 of schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433.
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftetijk aan onze Amsterdam
se adressen
honderd jaar geleden eindelijk werd
voltooid
Om de stemming te schetsen: zelfs
deze aanleiding bracht al beroering.
De heilige Albertus, bijgenaamd de
Grote, was in zijn tijd een geleerde
van naam, een belangrijk theoloog en
kerkbestuurder. Hij was onder meer
de leermeester van de bekendste mid
deleeuwse theoloog Thomas van
Aquino en verdedigde hem toen deze
van onrechtzinnigheid werd beschul
digd Moet de paus. zo vroeg men zich
in de evangelische kerk af, nu uitgere
kend bij het graf van Albertus in
Keulen mooi weer gaan spelen? Pre
cies de Keulse aartsbisschop Höffner
was de grote drijver achter de veroor
deling van de theoloog Hans Küng. In
dat licht wordt de plechtige viering
van de paus en Höttner bij het graf
van Albertus weinig fijngevoelig ge
acht.
Maar ook van roomse zijde is tegen
deze aanleiding geprotesteerd. Alber
tus mag dan een groot theoloog zijn
geweest, hij was bepaald geen vriend
van de Joden. De paus. aldus de kri
tiek. had zeker voor zijn Duitse be
zoek een ander hoogtepunt moeten
kiezen. Albertus staat ten volle in de
lange christelijke traditie, die uitein
delijk tot antisemitisme en de gaska
mers heeft geleid, aldus de theologe
Uta Ranke-Heinemann. Vervolgens
werden veel mensen weer boos over
die uitspraak
Augsburg
Er was een gans andere aanleiding
mogelijk geweest en wel de 450-jarige-
Augsburgse Belijdenis. Afgelopen
zondag heeft de paus weliswaar met
een enkel woord aan dit jubileum
herinnerd, maar het heeft geen plaats
gekregen in het bezoek. Zowel de stad
Augsburg als vele protestantse kerk
leiders hadden gehoopt dat een be
zoek aan die stad de bladderende
oecumene weer had kunnen op
fleuren.
Nee, het bezoek van de paus begint
niet onder een wolkeloze hemel. Er is
ai ongenoegen geweest over de kos
ten, er waren protocollaire problemen
met de regering Schmidt, die ook de
verkiezingsbrief nog niet is vergeten
waarin de bisschoppen, achteraf met
kennelijk negatief effect, hun gelovi
gen praktisch aanspoorden om op
Strauss te stemmen.
Verder was er een boekje over Luther,
de kerkscheurder. waarover al eerder
werd bericht. En deze week kwam de
onvermijdelijke open brief van Hans
Küng aan de paus. Voor de achten
tachtigste keer bepleitte Küng (in
gezelschap van zo'n 150 vooral theo
logische prominenten) een andere
houding van zijn kerk tegenover za
ken als geboortenregeling, echtschei
ding. de vrouw In het ambt. enzo
voorts. Terecht liet het Vatlcaan we
ten dat de brief geen nieuws bevatte,
wellicht minder terecht voegde het
eraan toe dat op alle gestelde vragen
reeds uitvoerig en afdoende was ge
antwoord in verschillende kerkelijke
documenten
Opvallend was de kritische reactie
van de bekende politieke theoloog J.
B Metz uit Münster. Hij vond het een
teken van vermoeidheid en inflatie
als altijd maar weer dezelfde promi
nente lieden dezelfde soort open brie
ven schrijven. Hij zag meer heil in een
acüe van de basis, die dan naderhand
eventueel door vooraanstaande kerk
mensen kan worden gesteund. Bo
vendien zou. volgens Metz. niet zo
zeer aandacht gegeven moeten wor
den aan de liberalisering van de kerk.
maar aan een radicalisering.
Vergelijkbaar
15. November 1950
Duitse VVV-poster over de paus in Keulen.
In veel opzichten lijkt de Duitse situ
atie op de Nederlandse. De verhou
ding protestant-katholiek-onkerke
lijk Ls ongeveer dezelfde, met sterk
protestantse en sterk roomse land
streken en met vergelijkbare gevol
gen voor de kleine minderheid. Ook
in Duitsland heeft de rk kerk veel
priesters zien weggaan en weinigen
zien aantreden, nam het kerkbezoek
af en groeide het kerkvolk van zijn
leiders weg wat betreft de opvattin
gen over huwelijksmoraal
Verschillen zijn er ook: de als trauma
tisch ervaren opdeling in oost en
west; een sterke financiële positie
door de kerkbelasting, die voor veel
macht bij de kerkelijke top zorgt;
kerkelijke verbanden en organisaties
van jongeren en andere leken lelden
bepaald geeh zieltogend bestaan. Het
opvallendste verschil is dat de Neder
landse bisschoppen er vermoedelijk
niet over dromen om de paus naar
ons land te halen. Wat dat betreft kan
de schrijver van „Vandaag" gerust
zijn.
Skepsis over zo'n bezoek of ergernis
over de show zijn echter maar betrek
kelijk vruchtbare gevoelens. Juist het
feit dat de paus in een wat kritischer
omgeving komt kan hem stimuleren
om terzake te zijn en duidelijk te
maken wat hij van de vormen van
kerk en christendom in onze streken
begrijpt. Voor de verhoudingen bln-
nén en tussen de kerken en met de
buitenwacht kan dat verhelderender
en belangrijker zijn dan de dominee
in de rechterbovenhoek van deze pa
gina vermoedt.
Koster H. Dorsman
Van een onzer verslaggevers
OOLTOENSPLAAT Voor het eerst in 218 jaar moet de hervormde
gemeente van Ooltgensplaat het zonder een koster Dorsman stellen.
Sinds 1762 was steeds een Dorsman koster van de kerk. Gedurende vijf
generaties ging de functie steeds van vader op zoon. De vader van de
laatste koster, B. Dorsman, kreeg zijn aanstelling in 1912. In 1950 werd
hij opgevolgd door zijn zoon H. Dorsman, die nu. na dertig jaar. van de
kerkvoogdij op de meest eervolle wijze ontslag heeft gekregen
De laatste koster Dorsman heeft geen zoons. Het kosterschap raakt
overigens niet uit de familie. Hij is opgevolgd door zijn schoonzoon C.
Bogerman.
Deze kop viel mij op omdat de dj gjj
tevoren ongeveer op diezelfdepjLfla
op deze pagina een foto had gest
van de zeven, breeduit lachende
Nederlandse bisschoppen. Het vef
bijbehorende artikel mat echter^erk
misère uit van de onlangs geho« i
bisschoppensynode. Daar kun»
bisschoppen dus niet om gelacfc
hebben en zeker niet alle zeven le
tegelijk. Of speelt een bepaald jy
combinatievermogen mij partei erki
ik dan ga denken aan het bezoet i ui
de paus aan West-Duitsland dai cr?t
morgen een aanvang neemt? AWjti
het goed begrijp zal dat ook
allerminst een verheugende
gebeurtenis worden. „Een
oecumenische berg van gebrok? L
porselein." heeft iemand de n(je
entourage van dit bezoek ai R t
genoemd. Intussen zullen velen Dge
de hoogte zijn van de woordew; mif
die er in ons buurland rondom d rke
bezoek heeft plaats gevonden d
met het anti-Lutherboek toe fa
eenvoudig niet te begrijpen wa# mte
de rooms-katholieke kerk zulkt v
evenementen blijft doorzetten, 0&
Iedere katholiek die enige afflnfi
heeft met het Nieuwe Testamea
met de „breking des broods" nt
eerste christenen moet gruwen* f w
begrippen als massa-missen ops Uer
vliegveld of ln een stadion, afga ies
nog van de geldverslindende 7*en
evenementen daaromheen. WH( m
paus reizen, hij ga zijn gang, nla
misgunt het hem, maar dit zij:7
die schade aanbrengen aan het
gehele christendom. Eén dingt)
hopen, dat de lachende bissctt)
zich niet op het idee laten breaj
dat ook wij hier „bezocht" nw? ve
worden door de paus. Met nu»
laatste uitspraken lijkt het oei
maatregel die als allerlaatste Mmu
overwogen en nooit genomen*
moeten worden om het vertroi fflodi
de gevers van dit soort ultsprjf Ijl
weer wat op peil te brengen, genri
Daarvoor zullen andere dinget de V.
itpi
moeten gebeuren
ADVERTENTIE
Nieuw. Neveda Zinnia. Modieus, modem. Zuiver
scheetwol. Meerkleuren-eflect. Makkelijk te breien?
AMSTERDAM De faculteitsraad
van de faculteit der godgeleerdheid
aan de Universiteit van Amsterdam
is niet gelukkig met het besluit van
het college van bestuur van de uni
versiteit om de regeling voor docto
raalexamens bij de faculteit der god
geleerdheid te vernietigen. Deze rege
ling hield in dat het ook mogelijk was
de vakken dogmatiek, christelijke e-
thiek en prakttsch-theologische vak
ken voor het doctoraalexamen te be
studeren.
De faculteitsraad betreurt in een ver
kenning „ten zeerste dat het college
van bestuur het nodig heeft geacht de
wet op het wetenschappelijk onder
wijs van 1876 en het academisch sta
tuut, dat dateert van 1921, zo strin
gent toe te passen.
ADVERTENTIE
GENÊVE/ROME (ANP) De theologische gesprekken over het gemengde huwelijk, die al
tien jaar aan de gang waren tussen Rome en de reformatie, zijn afgebroken omdat de partners
het niet eens konden worden.
De gesprekken gaan tussen de Lu
therse Wereldbond en de Hervormde
Wereldbond enerzijds en het Vati-
caan anderzijds. De rooms-katholie
ke kerk houdt vast aan de eis dat het
gemengde huwelijk voor een katho
liek priester wordt gesloten wil het
geldig zijn.
In ons land is reeds jaren geleden een
overeenkomst tussen de synodes van
de protestante kerken en de rooms
katholieke kerkprovincie gesloten,
die als gevolg heeft dat een huwelijk
met een katholieke partner door de
rooms-katholieke kerk erkend wordt,
ook wanneer het in een protestante
kerk wordt ingezegend.
nisaties zijn begonnen in 1970. Toen
werd erkend dat de scheiding der
kerken het scherpst gevoeld wordt,
wanneer een katholiek en een protes
tant een huwelijk aangaan. Het zoe
ken van een oplossing werd als
belangrijkste punt op de agenda ge
zet. Nu de theologen niet verder kun
nen hebben zij in hun evaluatiebij
eenkomst besproken wat hun dan te
doen staat. Zij willen nu de aandacht
richten op de effecten die wederzijdse
erkenning van het ambt en van de
kerken kan hebben op het vraagstuk
van het gemengde huwelijk. Ook wil
len zij kijken naar de gevolgen van de
theologische en filosofische eisen, die
ten grondslag liggen aan de huidige
kerkrechtelijke praktijk inzake het
In 1970 gemengde huwelijk.
De gesprekken tussen de rooms-kat- De theologen willen er bij de wereld-
holieke kerk en de protestante orga- raacj van kerken op aandringen, dat
deze een onderzoek laat instellen
naar de niet-theologische factoren,
die bij een gemengd huwelijk een rol
spelen. Zij bevelen de kerken aan
eens een studie te maken van wat zij
van zichzelf denken. Dit ter voorbe
reiding op de oplossing van de oecu
menische hamvraag, de wederzijdse
erkenning *an elkaar als kerk.
Resultaat
Namens de r.-k. kerk namen theolo
gen van het Vaticaanse secretariaat
voor de christelijke eenheid aan de
gesprekken met de hervormden en
lutheranen deel. Van 1971 af kwamen
de theologen vijf maal bij elkaar. In
1976 legden zij het resultaat van hun
theologisch overleg voor aan de ker
ken. De 38 reacties uit de drie kerken
werden onderzocht in de evaluatlebij-
eenkomst in Rome van 27 tot 31 okto
ber. De reacties waren van dien aard.
dat tot afbreking van de dialoog be
sloten werd.
Uit het materiaal dat de theologen
meebrachten, blijkt, dat heropne
ming van het gesprek over het ge
mengde huwelijk pas zinvol wordt,
wanneer eerst tussen Rome en Refor
matie overeenstemming wordt be
reikt over het wezen der kerk. Ook
dient eerst een volledige en weder
zijdse erkenning van elkaar als kerk
en van het ambt te worden verwezen
lijkt.
Op een persconferentie van de luther
se wereldbond werd meegedeeld, dat
die wederzijdse erkenning gezien de
huidige stand van de theologische
dialoog niet mogelijk is. Dit betekent
aldus de lutherse woordvoerder
dat er voorlopig ook nog geen oplos
sing in zicht is voor het gemengde
huwelijk
U-Orgelï
tan
VOO'
HAMMOND
Dmr,-
1.745,-
WURtlTZER
JJH:-
2.175,-
HOWARD 337
juer-
1.525,-
NOWINA
1.975,-
EMINENT
jxeeer-
9.400,-
AMERIKAANS
1.695,-
tor waarde van
oor
YAMAHA
AW-
2.975,-
KIENIE
JM457-
1.695,-
IN STAAT VAN NIEUW——
vuaa'de
vOOt
COSMOVOX
1.995,-
WURLITZER
HIHA
AJmr-
AM97-
4.495,-
2.995,-
VISCOUNT
1.295,-
EMINENT
1.375,-
«HA
975,-
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Afscheid: op 16 nov. van
OoLs ber te Hoogeveen;
(NOP) A. Jonkers ber. te Dl
Intrede: te Breukelen A. W.
kand te Utrecht; te LJsseln
van Laar uit Meteren-Est; te
burg L. A. Nell uit Bol
pinged am H. de Noo uit
Westernljkerk.
Bevestiging: te Lelderdt
past. EUsabethzlekenhuis)
Brommel uit Amsterdam.
GEREF. KERKEN
Afscheid: van Oroningen-ZU |c)f
F Schoep, ber. te Gouda
Intrede: te Bussum P. E. R. B
Bazel (Zwitserland); te Ana
West H. Peper uit Renkum H c
GEREF. KERKEN (VRLJGJ
Beroepen: te ZwijndrechK
Lindt L. J. Joosse te LJmuida *e
Afscheid: van Bodegraven lar
dags) en van Alphen a/d W
vonds) J. Borgdorff ber. teA»
Intrede: te Zoe term eer J Hlf1*
uit Huizum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Hendrik Ido
N. W. Schreuder te Goes; te
sum R. Boogaard te Lelden,
dankte voor Rottei
Bedankt: voor B
Rijssen.
Os. H. Bardeloos t,
Op 61-jarige leeftijd is overl F
hervormde predikant H. Bart rj
Emmen. Hij was sinds 1975 a jf||
voor maatschappelijke la
voor de stichting welzijnsbeii
vanwege de hervormde kerkt wc
te. Daarvóór was hij van 1954* wr
teur van het vormingscenf Z1S
Klencke. Ds. Bardeloos is rt iisj
tot 1946 evangelist-h ul pprn
Emmen geweest. Van '46 tot to
hij predikant in algemene (MB 'Pn
werk onder geïnterneerde
ond hl) tot 1954 to LU#
art
•ce
der
llic
In de radiorubriek „Kleur"'
IKON is gisteren meegedeew
Haagse hervormde predikant Q|
van der Zee (50 jaar) de ven» P(
ke opvolger is van dr. A H- tne
Heuvel als secretaris generaal 0r
hervormde kerk. Ds. Vanderi llrf
nummer één zijn van de voflj ,.l£
genera* e
!t(
1*
die volgende week de g
de wordt aangeboden.
ADVERTENTIE
et
LINDENBERG
biedt meer!
Zaterdag 15 november in
winkel; van 13.00 tot 1tW
ENNY IJSKES-KOr
signeert haar dichtbundels
mei belangstellenden! - ld
ld.
Slaak 4-14, 3061 CS W* «de
Postbus 4209.
3006 AE Rotterdam. J10'
Tel. 010-111607 „rui
Een bezoek méér danJ^J^