Amsterdam is lastig voor de rest van Nederland R0LINC0 BEWIJST: NOTITIE Piet de Vries, een zorgvuldig architect BELEGGEN IN AANDELEN AANTREKKELIJK I Jan de Hartog over de stad van zijn jeugd Amerikaanse saxofonisten ontberen zelfvertrouwen *27% waardestijging in 12 maanden tot 31.8.1980 vermogen toegenomen tot ruim f 2V: miljard nadruk op energie- en grondstofTenfondsen verkopen in continentaal Europa ten gunste van het Verre Oosten *dividendvoorsteI: f 5 in contanten W( A Uchge-uchge Gewandhaus te gast ff 1/ Poëtisch verweer Belse Promenq KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Riet Diemer HILVERSUM Jan de Hartog, boer in Pennsylvania (VS), veelgelezen schrijver in Nederland en in Engelfc lezende landen. Betrekkelijk vaste verblijfplaats: „Quakerland" bij de stad Philadelphia. Hij is in het bezit van vijf paarden, die hij tijdens zijn bezoek aan Nederland, terwijl de Atlantische Oceaan hen scheidt, een stelletje ongeregeld durft te noemen. Chester, een verwilderd renpaard kocht hij van de slager. Eet- en drinkgewoonten: een voorkeur voor sigaretten, bier en pizza's. Als renpaard slingerde hij iedereen eraf en hij had besloten: ik wil geen paard meer zijn. Een compromis Fordt gevonden. De Hartogs buur man traint paarden voor wagentjes. Met het wagentje bezoekt De Hartog de samenkomsten van de Quakers. Weer een probleem: het paard wil niet blijven staan wachten. Advies van de buurman: geef hem een flesje bier Dat levert voor De Hartog de volgen de tweestrijd op: „In onze samen komsten wordt tegen alcohol ge preekt en om daar dan met een dron ken paard voor de deur te zitten." Waarheid en verdichting? Je weet het bij Jan de Hartog nooit, hijzelf ook niet. geeft hij met de nodige zelfspot toe. En dat maakt de zaak niet mak kelijk. als het je plicht als Quaker is, een dubbeltje gezwets om te zetten in een kwartje aan daden, zoals hij zegt Een kleine troost: alleen mensen met fantasie overdrijven. Komt de Hartog na zoveel lichamelij ke arbeid op de boerderij waar alles „organisch" wordt verbouwd nog toe aan schrijven. „Ja. 's winters als de aarde slaapt" is het antwoord op ge dragen toon. „Mijn werkkamer als schrijver is in de grote schuur, vlak boven de stal waar Je de urine kunt ruiken. Dat is natuurlijk niet leuk. maar nu heb ik een thee ontdekt die net zo ruikt Welbespraakt en om geen anecdote verlegen weet Jan de Hartog in dit gesprek de aandacht van zichzelf al te leiden en in het bijzonder van serieuze zaken. Hij is voortdurend aan het woord, nu eens pathetisch, dan weer komisch, dan weer tragisch. Het hele register wordt bespeeld tot hij bekaf is. Het hele register wordt ook bespeeld in ..Herinneringen aan Amsterdam", de tweewekelijkse kor te programma's voor de NCRV-televi- sie (de vorige was afgelopen zaterdag, de komende vrijdag 21 november). Daarin haalt hij jeugdherinneringen op uit de periode tussen zijn derde en negenentwintigste jaar, toen hij in Amsterdam woonde, tot hij in '43 als Engelandvaarder ons land voorgoed verliet. Van enig verband met het Amster dam van heden met zijn metrorellen, gekraakte panden, het regelmatig op treden van de Mobiele Eenheid is geen sprake. De Hartog leest Neder landse kranten als hij eens of twee maal per jaar in ons land is, maar daar moet hij het dan voornamelijk van hebben Ons land maakt in de publiciteit over de hele wereld nau welijks indruk. Onschuld „We hebben wel iets van onze on schuld verloren." gelooft hij. Dat geldt voor Amsterdam en hemzelf. „Ik was toen ik er woonde jong en ik heb er mijn eerste levenservaringen opgedaan. De wereld leek anders." Maar hij moet toegeven dat het aard- appeloproer indertijd zeker niet heeft ondergedaan voor de krakersrellen van de afgelopen tijd. „Amsterdam is Kwaliteitsaccenten in duf regionaal klimaat -door Peter Karstkarel LEEUWARDEN Er zullen weinigen zijn die van de architect Piet de Vries gehoord hebben. De architectuurgeschiedenis concentreert zich nog steeds op de theoretici en de avant garde als het om de ontwikkeling van het ontwerp gaat. Twee keer is er in Galerie Collection d'Art in Amsterdam beschei den aandacht aan zijn werk en toen vooral aan zijn meubelen geschonken. Plet de Vries (geboren 1897) is van 4920 tot 1970 vooral in Friesland ac tief geweest en de 8tichting Moderne Architectuur Friesland (kortweg MAF) heeft in samenwerking met het Fries Museum een overzichtstentoon stelling samengesteld. Het is net als de vorige tentoonstellingen van de Speciaal vandaag Vit „Bij wijze van spelen" de documentaire van Jonne Severijn die de NOS in op dracht van het Nederlands Theater Instituut maakte over acteermethoden en de ver schillende werkwijzen die Ne derlandse toneelgezelschap- 'pen hanteren, blijkt wel weer hoe moeizaam acteurs over hun vak kunnen praten. Je kunt je in dit geval afvra gen of dat aan. henzelf ligt of aan de interviewer die met zijn vragen wel de tot cliché verworden antwoorden aan zijn ondervraagden moest ont lokken. Wat dit betreft sloeg het slotbeeld alles. „Waarom ben je acteur geworden?" werd gevraagd aan Jack Vecht van Baal, Annet Nienwenhui- zen van het Publiekstheater en Herman Vinck van bet Werk- teater. Terwijl deze drie acteurs die de diversiteit binnen het Ne derlandse toneel vertegen woordigen in een eigen huise lijke spiegel keken, alsof het een zoeken naar de identiteit binnen een toneelstuk betrof, wrongen zij zich in de meest moeizame bochten om een maar zo integer mogelijk ant woord te bedenken. Nietszeg gend dus. Evenals de loze schijnanalyses van de rolopbouw. De enige die hier nog enigszins aan ont snapte was Jack Vecht van Baal, misschien ook wel om dat zijn uiteenzetting werd be geleid door gefilmde fragmen ten die de stadia waarin zijn rol ais Chopin in „George Sand" vorm kreeg, concreet maakte. Hij was de enige die zich niet tot prachtig gepolijs te antwoorden liet verleiden, zoals Annet Nieuwenhuyzen, die zoals ze zelf zegt „bij een kleine rol wat uitgebreider eet dan bij een grote rol". Zater dag nog gaf zij voor de radio toe dat het gedeelte van Moe der Courage van het Publieks theater. waarin zij de titelrol speelde, een wat gladde in druk maakte. Zij weet dit aan bet vergevorderde repetitie stadium waarin de fragmen ten werden opgenomen. Mis schien zou het aan te raden zijn niet drie gezelschappen in vijftig minuten te behandelen, maar elk gezelschap zoveel tijd te geven, dat een repetitie proces vanaf het begin ge volgd kan worden. Het totaal beeld zou dan grondiger zijn. wat niet alleen de kijke/, maar ook de toneelgezelschappen ten goede zou komen. D.H. Ned. 1/22.10 MAF (gebr. Kuipers. Nicolaas Mole naar. het architectengeslacht Ade- ma) een verkenning van een persoon lijkheid en van een interessant stuk omgeving geworden. Internationaal en nationaal bekeken is het werk van De Vries niet schokkend; voor het behoudende gewest was hij een van de meest vooraanstaande archi tecten Plet de Vries, zo blijkt uit de tentoon stelling. heeft het vrij duffe Friesland niet weinig verfrist, al is hij niet bepa lend geweest voor het gezicht van de provincie. Hij ontving aanvankelijk slechts opdrachten van particulieren en raakte niet betrokken bij grote projecten als woningbouwcom plexen. kantoorgiganten, fabrieken. Later kreeg hij meer omvangrijke op drachten en hij had zich toen al laten kennen als een architect die een door een zorgvuldige ruimtelijke organisa tie. materiaalgebruik en detaillering de gebouwen karakter gaf. De Vries liet gedurende zijn lange loopbaan een ontwikkeling zien die ongeveer parallel Uep aan de landelijke rich tingen. Opleiding ergens essentieel hetzelfde gebleven. De stad geldt voor de rest van Neder land als lastig en vervelend. Een stad met een eigen mentaliteit, een repu bliek. Ik vind Amsterdam ook niet mooi. Als je in een stad bent geboren of opgegroeid dan zie Je niet of die mooi is of niet." „Herinneringen aan Amsterdam" noemt hijzelf het terugkeren van een oude man op plaatsen die veranderd zijn. Hij raadt aan er niet te veel achter te zoeken. „Het zijn de pluizen van de paardebloem." Er zit ook geen chronologische volgorde In. „Ik herin ner me een episode, schrijf die op een strookje, stop dat in een koektrom mel en laat m'n vrouw die schudden en er een papiertje uit halen Ik heb meer boeken zo geschreven en wat mij als schrijver interesseert is dat zoiets gaat leven als een druppel op een gloeiende plaat." De markante plaatsen die hij bezoekt zijn er twintig in totaal. Genoemd worden de Magere Brug. de Wete ringschans. het Tolhuis, het Zand pad. Bij elkaar schrijft hij zestig van dergelijke impressies, die voorjaar 1981 bij Elsevier worden uitgegeven. Opvallend is het schitterende film werk. De meeste opnamen zijn ge maakt in de nevelige vroege ochtend als het nog stil is op straat. Filmer ls Jan Grijplnk. De Hartog „hij ziet het en levert de stad en ik geef de herin nering." De Hartog is weer terug in de rol van verteller, die hem vanaf de eerste recensie is toegeschreven. „Ik ben verteller en iets anders blijkbaar nietNiet tot de letterkundigen door Frits Lagerwerf! O RONINO EN/AMSTERDAM Jan de Hartog verteller gerekend te worden is oud zeer voor een man voor wie Holland met zijn benauwde indeling in hokjes en kast jes te klein werd. Kon hij zich vroeger fel verweren tegen critici die meen den dat zijn werk te verhalend was om letterkundig te zijn, nu geeft hij duidelijk blijk daarboven te staan „In Nederland is het zo", zijn stem krijgt iets galmends. „Oreshoff heeft het in een artikel in „Het spel der spelen" zelf geschreven, als van Hol- Foto: Erwin Vtrkfljn lands Olorie zoveel exemplaren wor den verkocht kan het niet goed Zijn. Och, je kunt niet alles hebben." Hij leest Nederlandse schrijvers van vandaag: „Heeresma. Jaap Harten, Gerard (van het Reve). 8chrijvers van internationale klasse noemt hij ze. Maarten "t Hart leest hij met liefde. Is de liefde van de auteurs, die hij per soonlijk kent. omgekeerd? „Welnee, mijn boeken liggen op de nachtkast jes van de logeerkamers." Aan de Druifstreek in Leeuwar den staat van Piet de Vries dit woonhuis met kantoor dat uit 1932 dateert. afsloot. In de tentoonstellingscatalo gus zegt De Vries er zelf van: „Ik heb ongeveer elf varianten gemaakt en daarna ben ik er weer heengegaan met de gedachte: op welke wijze wordt de maker geïnspireerd. Het was zo groots dat er geen „popperige' daken gemaakt moesten worden Maar wat dan wel. Mijn voorstel was uit te gaan van het gat in de dijk. want dat lag toch al vast. Door dat gat in de zeedijk werd ik geïnspireerd, daar moest wat overheen gemaakt worden. Een overspanning. Het door stromen van water heb ik tot uitdruk king willen brengen door de spleten, als van een rooster." Tot 25 november in het Pries Mu seum te Leeuwarden maandag - sa terdag 10-17 uur, tondag 13-17 uur. De catalogus met o.a. een interview en een oeuvrelijst en voonien van veel afbeeldingen kost 15 gulden. Rolinco: aantrekkelijk door wereld wijde spreiding, uitgekiende keuze van bedrijfssectoren en fondsen, snel inhaken op het economisch gebeuren. Uw exemplaar van het jaarverslag pcf 31 augustus ligt klaar. Doe de ingevulde bon in een open ongcfrankecrdc envelop Bellen kan ook: 010-650711. toestel 157. Rolinco. Afd.6425. Antwoordnummer 1957.3000 VB Rotterdam. Naam: Adres: Woonplaats: (a.u.b. in hkiklcltcrs) I nuuii|iiuiiu. DE ROBECO-GROEP: 50 JAAR VERTROUWEN die Europa en dan vooral Ne* aandoet, lijkt ook deze maand Kg' vloedig en wisselend van kleurt lecfl Na zelfbewuste grootheden als; ni Shepp en Sonny Rollins en de uit z'n slof schietende Ted* ,c'c wards was de afgelopen dag beurt aan twee timide, doch t r n volle jongeren, te weten j -.1: Moondoc en Chico Freeman. Moondocks Ensemble Muntup ccn teerde zich aan het begin v om toernee in het Groningse Jazzh eit Spieghel met een onverwacht* ón ting en een gewijzigd concept I groep, oorspronkelijk stammp cf13 een Cecil Taylor formatie, h la ril trompettist Arthur William >ord drummer Anthony Williams gemaakt voor respectievelijk n Campell en Rashid Bakr. Dat kent ontegenzeggelijk een vei libf king, te meer daar in composlt >olr opzicht van goeroe is gewissel L. c kele jaren geleden nog werd gei 1 viseerd op basis van thema's i "J een lichte Taylor-invloed herke pad was. Los uit de pols. in sterk n if euze lijnen musicerend, baarde p., tu opzien als het enige nieu* jazz ensemble dat allerlei nw conjuncturen overleefde. De )0 elpee First Feeding werd tem delijk verkocht en er was voon geen vuiltje aan de lucht. Daarna is het muzikale oor blij 1 omgegooid. Moondock zag 6. K"1 Coleman op het Northsea feith iets en informeerde zich. geïmpow^jchl lange leste over diens compc^ sche ontwikkeling Dat dit i enige vorm van zelfvertrouwen ,el beurd. mag blijken uit de h an band. die een aftreksl is van h« rat< ge re Coleman Kwartet, ove zonder schitterende compo maar wel met een trompeth meer fysiek dan techniek iet Dóódsimpele thema's werden en pleet met de fouten en slordij --r gebracht, die Don Cherry e maakte en daar kan ik eerlijk>3rl niet zo goed tegen. Daarna In aag zeer lange solo's, zonder kop ol waa die slechts door het magnlfie) h gende spel van contrabassist! 1 Parker enige allure kregen. 1 fcn eerder nerveus, geëxalreerd E riedeld dan nagedacht over i ren. Hopelijk is dit vanavon Kroeg anders. Wat te zeggen van de beek B Chico Freeman, drie Jaar geled dekt tijdens de Nancy Jazi ma, tions en daarna als talent voo rijpt in bands van vader Voc man en vriendje Cecil McBa 'g koord, de akoestiek in de Mee hal is verre van ideaal omd geluld daar alle kanten op oor maar dat vormt nog geen plau |C) verklaring voor de „tea and syi ny"-sfeer die hier bekokstoofd Een kwartet met pianist Kenny land contrabassist Buster W» st en drummer Danny Richmond! ïay, op papier toch uit als een j solide stoomwals waarop je i. c: list maar hebt mee te rijden K™ Wat de drie begeleiders (Kirt w ook deden. Chico was niet ul slaap, die tijdens de ballad It )f entered my mind bijna beklen Lf werd, te schudden. Het aantal eigen stukken was r en de saxofoonsound onherta n na het beluisteren van Enja en nd< Saint platen. In de laatste mai van Coltranes Mister P. G., tod het mooiste stuk van diens pla ant Steps, raakte Freeman e* WJ de vrije loop. maar ja toen w concert prompt afgelopen Dt qI; vaart zat vol. het publiek anus zich en over Freemans ontwik) maken we ons maar geen zorgr n i was gewoon een zondagmidda tge eert. jdr Omstreeks de eerste wereldoorlog ontving hij, zijn bouwkundige oplei ding aan de MTS in Leeuwarden en kreeg hij les van G. Stapenséa. A Baart en D. Meintema, allen architec ten die een degelijke 'eenvoud voor stonden. Om enige praktijkervaring op te doen ging hij vervolgens werken op bureaus in de randstad: bij Qrata- ma en Versteeg. Elte en Mastenbroek en bij Ed. Cuypers. Teruggekeerd in Friesland ontving hij zijn eerste op dracht in 1922 met hotel „De Aardap- pelbeurs" in de St. Jacobiparochie. Er volgden in de jaren twintig vele opdrachten, meestal tot het maken van woningen. Op een ingetogen wij ze wendde hij verschillende formele elementen van de Amsterdamse School aan. Zonder de traditionele indeling en een heldere structuur ge weld aan te doen, zonder ook tot een decoratieve applicatie te vervallen, was hij in staat om de gebouwen met vorm verrijkingen eigen karakters te geven: het zout op het eitje. In de grijze middelmaat zijn die kwalitei ten opvallend. Het belang van deze tentoonstelling is dan ook het feit dat die accenten in de regionale architec- tuurdocumentatie worden geopen baard. Geen historicisme In deze verkenning blijkt dat Plet de Vries in de jaren rond de wereldoor log onder invloed komt van de zoge noemde Delftse School, maar het res pect voor de traditie verwordt bij hem niet tot een historicisme. Daarna volgde een functionele aanpak, niet een visuele armoede van het commer cieel functionalisme, maar een me thode waarbij de zakelijke structuur door een aantrekkelijke ruimtelijke organisatie spanning is gaan bezit ten. Het gebouwencomplex van het zwembad De Grote Wielen bij Leeu warden (inmiddels gesloopt) en hotel „Paal 8" op Terschelling zijn schitte rende gebouwen (geweest) die bij een zakelijke eenvoud ook nog een zonni ge recreatieve sfeer uitstralen. Toen in 1968 de ingenieurs van de waterstaat niet tot een bevredigende vorm van het Hooglandgemaal bij Staverden konden komen, riepen zij Piet de Vries te hulp die er zijn loop baan als architect met allure mee „üchge-uchge-uchge, wij zijn hardstikke rijk." Dat schreeuwde de anti-rook magiër Robert -Jas per Grootveld begin zestiger jaren zijn publiek toe in de anti-rook- tempel in een zijstraat van de Am sterdamse Leidsestraat. De eerste ludieke acties waaruit Povo en Kabouter voortkwamen. Heeft de welvaartsmaatschappij de wijze les getrokken uit deze kritische boodschap? De feiten: er wordt veel harder gekucht, zeg maar ge blaft. tijdens uitvoeringen van het Concertgebouworkest. Het orkest met het betere publiek. Een heel verschil met de rustigere aan dacht van het volksere volk bij het Amsterdams Philharmonisch Or kest. In dezelfde, slecht geventi leerde concertgebouwzaal. Nog driester kuchvolk treft men aan tijdens de (dure) pianorecitals in de Grote Zaal. Waarom deze vingerheffing? Om dat we weer in de maanden ver zeild zijn, waarin vroeger lever traan werd geschonken, de maan den met de kuch. Ik beken het eerlijk: afgelopen zaterdag tijdens de Vara-matinee met een buiten gewoon fraai werk van Gustav Holst gehoest. Voor het eerst tij dens een concert. Met een hand voor mijn mond. maar toch Ik begrijp nu hoe die Japanse arts zich voelde die ln Tokio, luiste rend naar het Concertgebouwor kest een kriebeltje niet kon onder drukken. Hij schreef een excuus brief aan dirigent Haitink en de musici, die daarover zeer verrast waren, want zij hadden van deze „ordeverstoring niets gemerkt. Zou het Nederlands publiek, met name in Amsterdam, een zelfde beleefdheid in acht nemen, dan zou de PTT dag- en nacht brieven kunnen aansjouwen. Het ergerlij ke is evenwel dat het Nederlandse publiek in doorsnee hoest zónder hand voor de mond, bovendien zonder te letten op de aard van de gespeelde muziek. Och, in een for tissimo voor vol orkest in Mahler, hoort mytn één, twee hoestjes niet. Neen. men blaft gewoon middenin een subtiel adagio van Mozart. Men doet elkaar zelfs na! Al enke le Jaren probeert het Rotterdams Philharmonisch Orkest zijn pu bliek enige etiquette bij te bren gen met slim bedachte, soms zeer ironische tekstjes in het program maboekje. In deze maanden met de kuch zullen we die. zeer instem mend, in Notitie afdrukken Tot lering (en een klein beetje ver maak) Beter één kuch in de hand. dan tien in de lucht. Op symfonisch terrein heeft het Concertgebouw Amsterdam deze week weinig te bieden; de werk uren worden door het Concertge bouworkest gevuld met plaatop names. Het Rotterdams Philhar monisch Orkest is op tournee naar Engeland, maar heeft wel gezorgd voor een excellente vervanging in de Doelen Rotterdam, nl. het Qe- wandhausorkest uit Leipzig, on- Jr- tf r#- r£f- vwéS Kort Masur naar Rotterdam door Franz Straatman en Ralph Degens der leiding van Kurt Masur. Een ensemble met een rijke historie (Felix Mendelssohn en Wilhelm FurtwSngler om twee van de aller- prominentsten onder de dirigen ten te noemen), die teruggaat tot in de dagen van J. S. Bach. Oor spronkelijk werd gemusiceerd in de textielbeurs, het Gewandhaus. In het laatste kwart van de vorige eeuw kwam daar een nieuw con certgebouw voor in de plaats (ver nietigd in 1944) dat voor de archi tect van het Amsterdamse Con certgebouw, Dolf van Gendt, als uitgangspunt werd genomen bij zijn ontwerp in 1886 Het orkest van het Gewandhaus is beroemd geworden om zijn bui tengewone strijkerscultuur; tallo ze plaatopnames getuigen bier van. Maar indrukwekkender zal het zijn deze klankrijkdom in het echt waar te nemen. In de Doelen wordt op donderdag- en vrijdag avond Mozart (Parijse symfonie). Prokofjef (tweede pianoconcert) en Beethoven (vijfde symfonie), gespeeld. Nog interessanter lijkt het optreden in het Concertge bouw Amsterdam op zaterdag middag (Vara-matinee) met Franck (symfonie in d) en Brahms (eerste symfonie) op de lessenaars Wat Donemus (Documentaire Ne derlandse Muziek) vor onze com ponisten doet. wordt in het bui tenland afgunstig bewonderd. Be grijpelijk alleen al vanwege de in 1961 begonnen serie LP's waarop sindsdien bijna driehonderd ei gentijdse composities werden vastgelegd. Elektronische muziek is daarbij niet vergeten. Vorig jaar werd een voortreffelijk gedocu menteerd historisch overzicht (op vier LP's) van Nederlandse presta ties op dit gebied gecompleteerd, en de jongste plaat (Composers' Voice CV 8003) is helemaal volge speeld met werken van Ton Bruy- nel (geb. 1934). In zijn studio, „ln een van de laatste boerderijen in de omgeving van Utrecht", com poneert hij met de technische ver worvenheden van de moderne ci vilisatie muzieken waarvan som mige een wanhopig poëtisch ver weer tegen die civilisatie lijken te zijn. Dikwijls met een symbolisch aandoend gebruik van elektroni ca, traditionele instrumenten en natuurgeluiden. Zo laat hij het, ook op deze plaat vastgelegde, elektronische kunst stuk „Serène" (voor fluit en ge luidsband) aan het slot uitklinken op de melancholieke roep van een (echte) uil waarmee het ook be gon. Iets dergelijks gebeurt in het poëtische „Soft Song" (voor hobo en geluidsband) met meeuwenge krijs. En in zijn nieuwste stuk voor strijkers en geluidsband „Translu cent II" lijkt de op het eind ge wichtloos deinende klank vol fees telijk dierengeluid uit een betere wereld te komen. Wie het wil ho- melancholieke uil «Detail alt mi tekeaiac aan Paato ren moet de.CV 8003 voor/2l| bij Donemus ln Amsterdam halen. Voor vijl gulden komt-ie met de post. R -N. Ij Dat België zich 150 jaar geb vrij vocht als onafhankelijk I ninkrijk, zullen we weten in Promenos, aanstaande vrijt het Utrechtse Muzlekcent Vredenburg. Afgaande op het| gramma schijnt er bewezen gaan worden dat óf Belgtë bestaat, óf dat Belgische rot niet de moeite waard i» Utrechts Symfonie Orkest sp zelfs een stuk van een Nede der. Lex van Deldcn. Maar Belgen? De solist is Spanjas dirigent Roemeen. Het Radio! mer Orkest brengt van Nuyts (dat moet een Bclgzljnrt werk getiteld: „Alsof de nooit meer weg gaat", hand: den Ollanders klauw? Belgisch (en beroemd) is het! Jazz Orkest. Allemaal avond in Muziekcentrum burg, vanaf 19.30 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4