RK kerk zit
met een
na
synode
stevige kater
Uit brieven van lezers
W. G. Overbosch en de
koets van Blumhardt
Lutherse synode
wil met Pais praten
Trouw
Journalisten in spé
vinden Vredeskrant niks
VAN DA Ai
VOORBIJGANG!
Kerken De Krimj
tegen sluiting
Avebe-fabriek
NOVEMBER 1980
TROUW/KWARTET
door Pieter van der Ven
Vandaag komen in Den
Bosch de roomskatholieke
bisschoppen van Nederland
bijeen voor hun maandelijks
beraad. Aan de orde komen
de recente bisschoppensyno
de in Rome en de benoeming
van een nieuwe secretaris-ge
neraal van de rk kerkprovin
cie. De bisschoppen treffen
een stevige kater onder hun
gelovigen aan. Voor veel
foomskatholieken in Neder
land was het de tweede zeer
teleurstellende synode bin
nen een jaar een hoog ge
middelde. De nieuwe secreta
ris-generaal zal onder meer
moeten proberen het overleg
weer te stimuleren tegen alle
teleurstelling en moedeloos
heid in.
Mensen hebben ran de afgelopen sy
node hooguit twee dingen onthou
den: wie met lust naar zijn vrouw
kijkt pleegt overspel én gescheiden-
hertrouwde mensen mogen niet tot
de tafel des Heren naderen, tenzij ze
het bed van de partner mijden. Beide
uitspraken waren echter niet van de
synode maar van de paus. Het zegt al
iets zowel over de paus als over de
synode. De wat moeizame boodschap
Van de laatste werd volledig over
schaduwd door de niet mis te versta
ne duidelijkheid van de paus. Natuur
lijk kan men dat de pers verwijten die
het positieve, mooie en bemoedigen
de niet voldoende aan bod Iaat. Maar
daaruit valt slechts schrale troost te
putten.
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM Een werkgroep van studenten van de
School voor Journalistiek In Utrecht heelt kritiek op
vorm en Inhoud van de Vredeskrant, die het Interkerke
lijk Vredesberaad in september heeft uitgegeven.
ding van een radarinstallatie ln
Alaska weinig zeggend, ze vinden
de blauwe steunkleur te afstande
lijk en kil in combinatie met het
toegepaste bruin. De groep vindt
dat de koppen in de krant te veel
op abstracte begrippen slaan.
„Het IKV heeft het te vaak over
zichzelf," zeggen de studenten,
„de hele krant door is het zichzelf
aan het verdedigen. Een IKV dat
zichzelf steeds op de voorgrond
plaatst komt te betweterig over."
De studenten, allen behorend tot
de lesgroep Maatschappij en Reli
gie, vinden de Vredeskrant ver
warrend en afstotend voor niet
werkelijk godsdienstige mensen.
Zij wijzen op een gedicht op de
voorpagina van de Vredeskrant en
op het kerkelijk taalgebruik. Dat
is vaak te omslachtig. 'In de tek
sten worden vaak godsdienstige
uitdrukkingen en begrippen ge
bruikt die slechts weinig mensen
iets zeggen. Dit is tevens het geval
met zeer godsdienstige artikelen
over de 'maaltijd van de Heer' en
'In 's Heren naam hieuw ik de
heidenen aan stukken'.
De studenten vinden de afbeel-
De aankomende journalisten vin
den de artikelen in de Vredeskrant
te lang en de krant zelf te dik. Hij
versterkt naar hun mening het de
faitisme bij veel lezers.
De r-k bisschoppen van Nederland
sen het kerkvolk en hun plaatselijke
leiders, die geen zichtbaar punt heb
ben kunnen scoren. Vorige week pu
bliceerde Elsevier een NIPO-enquête
over de synode. Kort en goed kwam
het erop neer dat ruim vier vijfde van
de Nederlandse roomskatholleken
lak heeft aan de gewraakte pauselij
ke uitspraken. Elsevier sprak van een
„vernietigend oordeel" en het Joon
van de vervreemding".
Nu weet topcurieman kardinaal Feli-
ci gelukkig dat cijfers en statistieken
geen betekenis hebben en dat Neder
land beïnvloed en bevooroordeeld is.
ken. Heeft de kerk niets dringendere
en verstaanbaars te zeggen tot de
schare?
Vreemd volk
De bisschoppensynode is niet het
troetelkindje van de Vaticaanse bu
reaucratie. Ze houden daar niet erg
van zo'n hoop vreemd volk in huis,
dat er half-democratische of zelfs
half-protestantse opvattingen op na
houdt of dat zich pastoraal verplicht
voelt Jegens de kudde thuis: daar kun
Je geen kerk mee runnen. Van meet af
aan werden de voorzichtlg-open, ver- Tocht liggen de zaken in de omrin-
gende landen niet veel anders. Ook in
Frankrijk. Oostenrijk. Canada. Ame
rika en Engeland moeten de bis
schoppen uitrukken om hoongelach
of verontwaardiging te bezweren. De
Nederlandse bisschoppen Wllle-
brands en Ernst schreven kort na de
synode dat zij „graag het overleg
voortzetten om in gezamenlijke ver
antwoordelijkheid met gelovigen en
pastores wegen te vinden die in onze
samenleving kunnen bijdragen tot
het levensgeluk van mensen". De Ier
se bisschoppen zagen daarentegen in
de synode een aanleiding om artsen
te verbieden de „pil" voor te
schrijven.
sen willen wel overtuigd worden of in
ieder geval zinnige argumenten ho
ren. Precies daar schort het nu aan,
vooral bij de door de paus toegespit
ste punten. De vraag blijft knagen of Tpnpncnrflsk
de vervreemding van deze misschien 1 eyensprddK
net niet honderd procent loyale groe
pen van toch te kritische mensen
werd beoogd. Voor de Vaticaanse le-
kenraad en het comité voor het gezin
bestaan eigenlijk alleen de behou
dende, sterk paus-gerichte groepen
en bewegingen.
Wijsheid
nieuwende geluiden op de synode van
hogerhand weggedraaid. De pers
communiqués waren zo opgesteld
dat haast niemand enige smaak of
kraak aan het synodegebeuren kon
proeven. Daartegenover maakten de
grootscheepse „Dag van het gezin"
en enige kernachtige pauselijke uit
spraken duidelijk waar het zwaarte
punt lag en diende te blijven. Waar
om, vraagt de kater, zoveel aandacht
voor het symbool van de eenheid,
waarom zo weinig ruimte voor de
raeervormigheid, maar verdoezeling
van de tegenstellingen. Waarom durft
geen van de bisschoppen hardop te
zeggen dat ze voor spek en bonen
naar Rome kwamen, waarom reikt
hun geklaag nooit verder dan de mu
ren van de vertrouwelijkheid en het
„of f-the-record "-gesprek
Het gevoig is een vervreemding tua-
Er zijn nog meer vragen, ook naar
aanleiding van het onderwerp van de
synode. De r-k kerk behoedt een
schat van 2000 Jaar ervaring en wijs
heid ten aanzien van menselijke ver
houdingen binnen en buiten huwe
lijks-, gezins- en familieverband.
Waarom klinkt dat niet door in de
volle breedte en diepte? Waarom
vooral die smalle, dorre lijn van na
tuurrechtelijke seksuele oirbaar-
heden?
Een laatste vraag. Tijdens de synode
is gepleit voor een „positieve benade
ring" van de seksualiteit. De paus gaf
in zijn slottoespraak echter het stan
daardvoorbeeld van een „negatieve
benadering": de communie als belo
ning voor het zich onthouden van
seks (in het geval van de gescheiden
hertrouwde roomskatholiek). Seks is
„onrein", onthouding maakt rein. Het
lijkt een els van zindelijkheid en logi
ca dat de Nederlandse bisschoppen
deze tegenspraak oplossen. Een „ei
genlijk smoezelige" aangelegenheid
kan niet „positief benaderd" worden.
Vandaag wordt ook de benoeming
verwacht van dr. Hans van Munster
tot secretaris-generaal. Deze functie
is in de r-k kerk veel ambtelijker.
minder inhoudelijk, dan de gelijkna
mige functie tot voor kort in de Ne
derlandse hervormde kerk werd ver-
Belijdenis doen
Het is al hachelijk genoeg om zo'n
HAARLEM (ANP) De evan-
gelisch-lutherse kerk wil, zo
mogelijk met andere kerken,
met minister Pais praten over
wijziging van het academisch
statuut, zodat kerkelijke vak
ken in een doctoraalprogram
ma kunnen worden opgeno
men. De lutherse synode
heeft op aanraden van prof.
dr C. W. Mönnich hiertoe be
sloten.
Een commissie zal overleg voeren
met andere kerken en kerkelijke op
leidingen, alvorens een gesprek met
de minister aan te vragen. De synode
had met bezorgdheid kennis geno
men van het besluit van het college
van bestuur van de universiteit van
Amsterdam, waarbij de doctoraalre-
geling van de Amsterdamse theologi
sche faculteit vernietigd werd.
Prof. Mönnich, die meedeelde dat hij
aan het eind van dit academisch jaar
aftreedt, vond het heel bedenkelijk,
dat er momenteel binnen de hervorm
de kerk een stuk circuleert, waarin
volgens hem stemming wordt ge
maakt zonder dat argumenten vol
doende op tafel komen. Hij noemde
dat levensgevaarlijk voor het werken
binnen de faculteit Ook prof. dr C. H.
Lindijer distantieerde zich van deze
brief van vier hervormde predikanten
uit de Zaanstreek.
Prof. dr J. P. Boendermaker zei, dat
de studenten „goed leren exegetise-
ren" bij prof. dr J. Smit Sibinga.
tegen wie de open brief zich richt.
Deze had een klacht tegen de docto-
raalregeling ingediend.
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer, met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagae Courant met
Nieuwe Leldee Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 659
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
iel. 020-5629444
tele* 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned'Credietbank
Rekening™ 2300 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie),
tel. 115700 (uitsluitend voor
Middengroepen
Men mag aannemen dat na deze sy
node de behoudende en de midden
groepen in de rk kerk verder van
elkaar staan. Voor de behoudenden
geldt Immers bovenal de gehoorza
me, instemmende houding jegens het
leergezag. Voor hen is het onverteer
baar dat mensen zich "r-k" blijven
noemen, maar het r-k gezag verwer
pen of minstens betwisten. In de mid
dengroepen wordt weliswaar een ze
kere gehoorzaamheid of inschikke
lijkheid aangetroffen, maar de men-
ongehuwde 1
dan dient men toch minstens met
mensen te praten die kennis hebben
uit pastorale praktijk en moderne
literatuur, wetenschappelijk en an
derszins.
In dit verband kan ook worden ge
vraagd waartoe nu al een Jaar lang
die pauselijke toespraken over het
huwelijk dienen. Met geloofsverkon
diging, pastoraat of bijbeluitleg heb
ben deze woensdagse redevoeringen
weinig te maken. Het zijn zware, filo
sofische colleges, ver over de .hoofden
van de aanwezigen heen. Je ziet dan
ook haast niemand luisteren, ieder
een praat gewoon met elkaar tot het
moment van het juichen is aangebro-
maat voor overleg te verbeteren. Zijn
voorganger, dr. Piet Vriens, gaf deze De synode besloot de discussie over
taak na de synode in januari teleurge- doop en dooplidmaatschap voort te
steld op. Na de oktober-synode lijkt zetten. Veel gemeenten hadden be-
het er misschien nog minder dank- zwaren tegen het voorstel van een
baar op geworden, maar niet minder commissie om het onderscheid tus-
nodig. s^n leden en doopleden op te heffen.
De commissie trok daarom haar voor
stel in.
Deze commissie, met onder andere de
hoogleraen Boendermaker en Mön
nich. werd twee jaar geleden inge
steld om na te gaan of het begrip
dooplid niet in strijd is met de aard
van de doop en onjuist gezien de
formulering van het dienstboek. De
commissie kwam tot de overtuiging,
dat door de doop iemand lid wordt
van de algemene christelijke kerk en
tegelijk van de lutherse gemeente. Zij
pleitte derhalve voor opheffing van
het onderscheid.
De schriftelijke reacties van de ge
meenten waren in meerderheid tegen
afschaffing van de bevestiging (het
belijdenis doen). Sommige gemeen
ten zijn van oordeel, dat iemand pas
door de bevestiging lid wordt van de
gemeente. Andere gemeenten hech
ten blijvende waarde aan de bevesti
ging omdat daarmee bewust en open
baar gekozen wordt.
Jongerenverbond
wil gesprek met
Youth for Christ
LAGE VUURSCHE Het christelijk
jongerenverbond heeft besloten, con
tact op te nemen met Youth for
Christ. Het CJV neemt bij (organisa
ties als) Youth for Christ fundamen
talisme waar en zou daarover een
gesprek willen voeren.
Dit is meegedeeld op de te Lage Vuur-
sche gehouden jubileumdag van het
CJV. waarop herdacht is dat 125 jaar
geleden de wereldbond, waarvan het
CJV deel uit maakt (de YMCA) is
opgericht.
De actie van het CJV voor het vluch
telingenwerk heeft 29.000 gulden op
gebracht. Bovendien stelde men aan
een vertegenwoordiger van de we
reldbond een bedrag van 15.000 gul
den ter hand voor het vluchtelingen
werk in Jordanië. Een project voor
een dorp in Zuld-Italië zal worden
voortgezet.
REGIO DEN HAAG/LEIOEN
Postbus 101
2501 CC Deo Maag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
lel. 070-466864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
drachten (zie adrescen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797.
Opgave mini-advertenties tel
020-5626262 ol schritteWik aan
Mirv Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam-
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde
ren. Brieven adresséren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Veiligheid
De heer Neuman schrijft (Trouw 31-
10) „Het is duidelijk dat binnen deze
Russische conceptie alleen supermo-
gendheden bestaan en dat er geen
ruimte is vóór de bevrediging van
militaire veiligheidsbehoeften van
derden, in dit geval West Europa".
Iedereen kan weten dat een atoom
oorlog in West-Europa en zeker in
Nederland zonder overlevenden zal
eindigen. „Bevrediging van militaire
veiligheidsbehoeften" heeft dus niets
met veiligheid te maken. Iedere rege
ring, kerk. partij, vereniging van wel
ke aard ook. evenals iedere persoon,
die niet optreedt voor „kernwapens
Nederland uit" is medeplichtig aan
voorbereiding van massamoord. Het
gaat dus niet alleen om „geen nieuwe
Amerikaanse raketten op ons grond
gebied" maar ook om de hier reeds
veel te lang aanwezig zijnde kernwa
pens, terug afzender te verschepen.
Kernwapenbezit maakt ons doelwit.
In plaats van bondgenootschappelij
ke solidariteit (met Magere Hein) is er
alle reden voor Nederland om ons bij
de ongebonden landen te scharen.
zoeken. Keuze genoeg dus. Wat mij
zelf betreft loop ik niet zo hard voor
Den Uyl. Geef mij het NBBA maar.
Ook reageerde de heer Verhoog in
deze krant op mijn artikel. Mijnheer
Verhoog vindt u niet dat velen binnen
het CDA uiterst intolerant zijn opge
treden tegen de tien loyalisten (die
toch zelf zeer tolerant zijn) en prof.
Goudzwaard. „Verdraagzaamheid
t.o.v. medechristenen" schrijft u. Dit
heeft het CDA juist nodig maar is
dit er?
Wassenaar
Kees Hulsman
Amsterdam
Dirk Veenstra
Waarheen, Arjos (7)
De heer Van der Wiel reageerde in
Trouw (3 november) op mijn artikel
over de Arjos. Ter verduidelijking het
onderstaande. Het is mij niet lood ony
oud ijzer of de Arjos zou gaan samen
werken met NBBA. EPV, RFP, PvdA
of PPR. Het gaat erom dat er mensen
binnen de genoemde organisaties zijn
die het zeer op prijs zouden stellen ais
een aantal Arjossers of de gehele
club bij hun groep aansluiting zou
Hypotheekrente (2)
De bijdrage van J. Simons (Trouw, 3
november) lijkt mij iets te ongenuan
ceerd. Dat komt doordat hij geen
onderscheid maakt tussen „algemene
aftrekposten" (premies volksverzeke
ringen, giften, buitengewone lasten)
en „bijzondere aftrekposten" (die in
mindering komen op een bepaalde
inkomensbron). Inderdaad valt niet
goed in te zien. waarom bijvoorbeeld
een aftrekpost als betaalde AOW/
AWW-premie voor de één een belas
tingvoordeel van een paar honderd
gulden en voor de ander een voordeel
van een paar duizend gulden ople
vert. Maar met bijvoorbeeld hypo
theekrente ligt dat nu net anders.
Immers hier is sprake van kosten, die
in mindering komen op bepaalde in
komsten, die volgens het normale
(vaak hoge) belastingtarief worden
belast. Als de daartegenoverstaande
aftrekposten niet van de top, maar
van de basis van het inkomen zouden
worden afgetrokken, zou dat onlo
gisch en ook onrechtvaardig zijn.
Rotterdam J. v. d. Berge
door A. A. Spijkerboer
Blumhardt (1805-1880) had in het
koetshuis bij zijn pastorie altijd
een rijtuig klaar staan om bij de
eerste tekenen van de weder
komst onmiddellijk naar Jeruza
lem te kunnen vertrekken: daar
zou het gebeuren en dat wilde hij,
Blumhardt, niét missen. Buskes
betwijfelde de waarheid van dit
verhaal, maar Barth vertelt het in
een van zijn talrijke geschriften,
en omdat Bart het huis Blum
hardt nog zelf gekend heeft, houd
lk het in deze toch maar bij Barth.
Als we ons laten overtuigen door
het boek, dat de Amsterdamse
hervormde predikant W. G. Over
bosch aan Jeruzalem heeft gewijd,
had Blumhardt zijn plaid en zijn
dozen vol beschuit wel uit zijn
rijtuig kunnen halen. Voor Over
bosch is Jeruzalem namelijk niet
zomaar een stad op zoveel graden
noorderbreedte en zoveel graden
oosterlengte, maar ln de eerste, en
eigenlijk ook in de laatste plaats,
een visioen: de volkeren zullen
naar Jeruzalem toestromen om de
weg van de Heer te leren en hun
zwaarden en speren om te smeden
tot ploegscharen en snoeimessen.
Onderscheid
De christenen hebben natuurlijk
altijd wel een onderscheid ge
maakt tussen Jeruzalem als visi
oen en Jeruzalem als werkelijk
heid. Soms was dat laatste zo goed
als verdwenen: in de oude her
vormde gezangenbundel lag Jeru
zalem erg hoog en ver weg in de
hemel, en je zou al zingend niet
gauw op het idee gekomen zijn dat
er ergens op de kaart ook nog een
stad van die naam aan te wijzen is.
In het liedboek is dat wel anders,
maar toch niet zoveel: Overbosch
besteedt daar een heel hoofdstuk
aan. Ook de Joden maken een
onderscheid tussen Jeruzalem en
Jeruzalem: als ze elkaar toewen
sen: „Volgend jaar in Jeruzalem!"
horen ze daarbij te zeggen (dat
heeft althans een goed orthodoxe
Jood me verteld): „Door de hand
Ds W. G. Overbosch
van de Messias". Met andere woor
den: Jeruzalem is pas helemaal
Jeruzalem wanneer de Messias er
is, en daarom zeggen ook Joden
die al in Jeruzalem wonen, nog
steeds tegen elkaar: „Volgend jaar
in Jeruzalem!" Maar de Joden
denken dan wel aan de op de kaart
aanwijsbare stad.
Anders
Dat is voor Overbosch anders. Een
van de beslissende zinnen uit zijn
boek is: niet de plaats beslist over
het visioen, maar het visioen over
de plaats. Bij het visioen denkt
Overbosch aan de verzoening die
God door de Messias tot stand
brengt en Jeruzalem is voor hem
de stad van de zachtmoedlgen.
Daaruit mogen we dan wel de con
clusie trekken, dat niet alleen Am
sterdam, maar ook Leningrad en
Washington kandidaat zijn voor
de titel Jeruzalem: je weet tenslot
te nooit waar het visoen werkelijk
heid zal worden.
Het een en ander hangt nauw sa
men met Overbosch' visie op het
volk Israël. Uit het feit dat de
boeken van Mozes tijdens de Ba
bylonische ballingschap hun defi
nitieve vorm hebben gekregen,
trekt hij de conclusie dat Israël
pas in de ballingschap zichzelf is
geworden. Israël Is dus alleen Is
raël wanneer het onderweg is en ln
de verwachting leeft.
Ik meen dat Overbosch door alles
op de kaart van de verwachting te
zetten de Bijbel geweld aandoet:
de Bijbel en wat doet het er
eigenlijk toe in welke tijd welk
bijbelboek zijn definitiever vorm
heeft gekregen? vertelt toch
ook over tijden van vervulling?
Ten tijde van 8alomo heeft Israël
toch niet alleen met stenen en
hout voor de tempel gesjouwd
maar ook vrede gekend en onder
zijn wijnstok en zijn vijgeboom
gezeten?
Geleerdheid
Omdat Overbosch theologische
bezwaren heeft tegen een Israël
dat zich vestigt heeft hij ook geen
waardering voor het Zionisme.
Gelukkig komt hij niet tot een
hooghartige theologische veroor
deling van de Joodse staat, want
hij weet maar al te goed, dat de
volkeren, als het op nationale zelf
handhaving aankomt, het altijd
nog wel wat bonter maken dan
laten we zeggen Begin en de zij
nen. Daarom valt er van zijn reser
ves ten aanzien van het Zionisme
nog wel iets te leren.
Overbosch is een vat vol geleerd
heid en wie zijn boek doorleest
steekt veel van hem op. Maar zijn
gedachten houden iets ijls, iets
dat de aarde niet raakt en het
wekt dan ook geen verbazing dat
Jeruzalem als op de kaart aan te
wijzen stad bij hem al heel gauw
achter de horizon verdwijnt.
Toch blijft Jeruzalem de stad
waar Jezus terwille van de verzoe
ning naar het kruis is gegaan, en
daarom ligt het voor mijn besef
ook zo in de lijn van de verwach
ting dat déér het einde komt.
Dus als Blumhardt ln zijn koets
springt, hol ik toch maar achter
hem aan.
W. G. Overbosch, De Messias en
zijn stad. Uitg. Kok. Kampen,
24,50.
WINTERTJE
En daar stonden we dan de vor
week ineens weer in de s
auto schoon krabben waarhi
dat ding nou gelaten? Voorzie!
weg opschuiven. Daardoor e
straat waarin alle geluiden ani
klinken. „Wintertje", zeggen m.
tegen elkaar op straat. Er zit lefcf
van verrassing, zo vroeg al! Dep
bladeren zitten hier en daar
waarempel nog aan de bomen.
Kleuren lichten op. Een boomo|
circuit, donkerbruin, met een®
plek en daarnaast aangeplakte 1
sneeuw en even daarboven hetblf
bevroren neerhangend. In een*
liggen de schaatsen vooraan ii
etalage. Mensen hebben hun
ijsmutsen weer opgezocht en lo
met een tuitje van bevroren ade!
voor zich uit. Het is allemaal zo T
vertrouwd, ondanks de verrassiJ
Even verderop staat een auto.nl
beschadigd, op de stoep geduwd!
heeft het gevaar al toegeslagen.
witte wereld heeft z'n eigen
wreedheid. En wij mensen zijn nl
altijd berekend op verandering!
lange straat eindigt in de misteal
suggereert opnieuw de be per kin!
„het wintertje" aanbrengt. De
beperking van een kleine wereld
daar opzij torent het grote ziektn
als een enorme kolos van verdn«
tegelijk van zorg voor mensen bm
de dunner wordende bomen. Ev«
zijn het heel andere dingen dledt
aandacht vragen Er is een nieu*
president in Amerika, maar hier
sneeuwt het en moet je op je
ruitenwissers en op je schoenen
letten en doodvoorzichtig op h«t
fietspad zijn. Een andere wereld
vraagt andere gedachten, brengt
andere zorgen mee. Ook al is hei
herkenbaar en zijn alle dingend
eerder zo geweest toch moeten
mensen zich altijd weer aanpan
Het is opletten geblazen ln dit
veranderlijk bestaan.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Stad aan het Hl
vliet O.O. Klok. kand. te Bami
Aangenomen: naar Minnertsgtfl
Schoneveld te Sas van Gent enfl
kil. naar Middelharnis L. Qui
Opheusden, die bedankte voorf
sendam-Nederhardinxveld
Stolwijk.
Bedankt: voor Arnemuiden G.f
de Knegt te Barneveld. voor H
(toez.) A. de Reuver te Capelkl
IJssel: voor Hulzen A. w van del
te Rijssen.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Bennekom W. Bk
te Groningen-West, te Naaldwf
Griffioen te Den Haag-Escamp>
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Helmpan O. Zal
Rijnsburg. die bedankte voor H
veen; te Emmeloord en te Mid<fc|
A. van Houdt te Rozenburg.
Bedankt: voor Rijnsburg (mlai
re dienst Curasao) P. J Triij
Leerdam.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Utrecht-Noord Pl
Zonneveld te Doornspijk; te
de-West J. Westerink te Urk.
n
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Oosterland E. Vul
te Drachten; voor Scheveninp
Rietdijk te Vlaardingen.
GEREF. KERKEN
Benoemd door de gen. synod
catechetisch adviseur bij het
chetisch centrum ln Kampen: IpN
Lange te Dwingeloo
er
L'
Ter gelegenheid van zijn veertiioeiï
ambtsjubileum is ds. J. H Veld ft
Nunspeet benoemd tot ridder
Orde van Oranje-Nassau. Ds. Vi
neemt in de christelijke gerefot j
de kerken een vooraanstaande)
in. HIJ was praeses van de 1
generale synode.
Os. J. H. Velema
Kivengere
OENÊVE (ANP) Bisschop 1
Kivengere uit Oeganda, in onsf
o.m. bekend door zijn medewflf
aan de Evangelische Omroep, HF
derscheiden met de Browningi
voor evangelisatie voor 1980. Kr
derscheiding is hem uitgereikt J
dr Emilio Castro, directeur r
wereldraad-afdeling voor i
evangelisatie en zending, tijdenjF
bijeenkomst ln het hoofdkww
van de wereldraad van kerken tog]
nève.
Kivengere ls gekozen zowel v
eigen evangelisatiewerk in de fl
wereld, als om de christenen InJJ
ganda te eren die hun getulff
soms met de dood moeten bet»1
aldus dr Castro.
Van een onzer verslaggevers
DE KRIM In een telegram
Tweede Kamer hebben de
lijke kerken van De Krim ln 0i*
sel hun grote verontrusting ij
sproken over de plannen tot «lui
van de aardappelfabriek Onder L
onderdeel van Avebe te De
Sluiting zou de leefbaarheid w*
Krim volgens hen in groot pTJ
brengen, omdat er veel werkwft»,
en boeren bij betrokken ziJh C7
telegram is ondertekend domper
christelijke gereformeerde,
formeerde en de hervormde k
De Krim