CNV-
Bezoek wekt meer irritaties
dan gespannen verwachtingen
Steeds minder r.k. ouders
laten hun kinderen dopen
Javaanse kerk wil
band niet kwijt
met gereformeerden
JA
Emmers vol herfstbloemen
en gezang 273 uit 't liedboek
Trouw
y
m
Beraad over functie
raad van kerken
Geen Oostduitser
naar de synode
Herziene tekst
belijdenisgeschriften
Paus naar Duitsland
VANDAAt
VOORBUGANGE g
Bluyssen: l
werkgroep vrouw*
in de kerk
Zwaartepunten
diaconaal beleid
S
DONDERDAG 6 NOVEMBER 1980
TROUW/KWARTET
DEN HAAG (ANP) In de jaren vijftig liet 95 procent van de r.k. ouders hun kind dopen. In
1978 was dit nog tachtig procent. Dit constateert het katholiek sociaal-kerkelijk instituut
(Kaski) op basis van zijn onderzoek in 1979 onder Nederlandse katholieke ouders. Eenzelfde
ontwikkeling is internationaal waargenomen. Volgens het Vaticaanse bureau voor de statis
tiek daalde in de wereldkerk de dooppraktijk in de periode van 1973 tot 1978 van 22.6 tot 21 2
per duizend
Het Kaski-onderzoek, in opdracht
van de bisschoppen gedaan en gepu
bliceerd onder de titel „Dopen ja.
waarom eigenlijk?", constateert ook
dat bij de groep van trouwe gelovigen
in de r.k. kerk van Nederland een
proces van vervreemding gaande is.
Dit betekent dat actieve en overtuig
de gelovigen zich minder thuis voelen
in de kerk.
Dopen is voor alle r.k. ouders geen
vanzelfsprekende zaak meer. Dit
blijkt volgens het Kaski ook al uit het
feit dat ouders hun kind meestal niet Verschil
zo gauw mogelijk na de geboorte la
ten dopen, zoals tot kortgeleden ge
bruikelijk was. Doorgaans wachten
de meeste ouders een half jaar voor
dat zij hun kind laten dopen.
trekking heeft op een in verhouding
tot anderen zeer kerkelijke groep.
Vaag
AMERSFOORT (ANP) Het dage
lijks bestuur van de raad van kerken
heeft voorgesteld op 11 februari in
Leusden een breed overleg te houden
over het functioneren van de raad
van kerken.
De indirecte aanleiding tot dit over
leg is een brief van de raad aan de
leden-kerken over de aanstelling van
een adjunctrsecretaris. Deze zou de
secretaris prof. dr. H. Fiolet moeten
gaan assisteren. De hervormde kerk
en de gereformeerde kerken hebben
geantwoord, dat zij voorafgaande
aan deze benoeming een breed over
leg over de raad van kerken zelf
willen.
Op de vraag aan de doopouders waar
om zij hun kind laten dopen blijken
dezen vaak vage antwoorden te ge
ven. Het Kaski constateert, dat er in
de redenering ook niet zoveel verschil
bestaat tussen de ouders, die hun
kind wel en die hun kind niet laten
dopen.
De meeste ouders willen wel kiezen
voor een christelijke opvoeding. Ook
willen zij graag hun kind opgenomen
zien in de kerkgemeenschap, maar
een binding met de wereldkerk, met
het instituut kerk wordt vaak van de
hand gewezen.
Uit het onderzoek blijkt een opval
lend verschil met het onderzoek van
1977. maar dan onder pastores. De
meeste pastores zeiden toen met de
ouders een goed doopgesprek te heb
ben gevoerd, voordat het kind werd
gedoopt. Bij navraag onder de ouders
blijkt nu. dat veel ouders een derge
lijk gesprek hebben gemist. Blijkbaar
aldus het Kaski stellen ouders
hogere en andere eisen dan de pasto
res. De ouders blijken een echt ge
sprek te willen, waarin zij niet beleerd
worden maar waarin hun eigen vra
gen en overtuiging ter sprake komen.
Het Kaski noemt de resultaten van
zijn onderzoek, „in zekere zin onthut
send". Ouders die hun kind laten
dopen zijn dikwijls weinig gemoti
veerd. Dit klemt volgens het Kaski
destemeer omdat het onderzoek be-
LEUSDEN (GKN) De dele
gatie van de Javaanse christe
lijke kerken, die gedurende de
maand oktober een bezoek
bracht aan de gereformeerde
kerken in Nederland, is weer
vertrokken. Vlak voor het ver
trek is een verklaring opge
steld door de instanties van
zending en werelddiakonaat
van de gereformeerde kerken
en de Javaanse afvaardiging.
Daarin staat dat de steun van de
gereformeerde zending aan de Ja
vaanse kerk vooral ten dienste zal
staan van uitgesproken missionaire
taken, zoals de groei van de kerk.
toerustingswerk, theologisch onder
wijs, christelijke opvoeding en de vor
ming van leidinggevend kader
Initiatieven
Daarnaast zal aandacht gegeven wor
den aan initiatieven die de afstand
tussen arm en rijk verkleinen en
kansarmen nieuwe hoop geven. Ook
zal ernaar gestreefd worden de rol
van vrouwen in kerk en maatschappij
beter tot uiting te laten komen.
De beide partners zullen er op toezien
dat de Nederlandse steun niet leidt
tot afhankelijkheid, waardoor het'
functioneren van de Javaanse kerken
zou kunnen worden belemmerd. Ook
mag de directe band niet ten koste
gaan van oecumenische verhoudin
gen binnen Indonesië, aldus de ge
meenschappelijke verklaring.
03NABROCK (ANP) De synode
van de evangelische kerk in West-
Duitsland (EKD), die deze week in
Osnabrück vergadert, heeft in een
telegram aan de evangelische kerken-
bond in de DDR teleurstelling uitge
sproken over het feit dat de afgevaar
digde daarvan geen uitreisvisum
heeft gekregen. De wederzijdse be
zoeken zijn voor de EKD van grote
betekenis, aldus het telegram. De sy
node spreekt de hoop uit dat zulke
bezoeken mogelijk zullen blijven.
„Het is ook voor de buitenwacht
een teken van ontspanning en van
vreedzame uitwisseling van gedach
ten", zegt de synode.
ADVERTENTIE
HIJ EN ZIJ DA'S TOCH
GELIJK?
Voor u en voor ons van het CNV na
tuurlijk wel. Maar toch zijn er verschil
len, is er onderscheid in toepassing van
sociale wetten, bij scholing en vorming.
Het vrouwensecretariaat CNV werkt
hard om die verschillen weg te werken.
Daar kunnen we best een helpende
hand bij gebruiken. Juist, die vanu.Word
lid van het CNV. Doen. Vandaag nog.
Samen-op-weg
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned. Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORORECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel. 010-115588 (redactie),
tel. 115700 (uilsluitend voor
advertenties)
WestWaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIOEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen én bezorging)
tel. 070-469445 (radactie)
tel. 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:.
Per maand f 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aenvraeg
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adresoen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797.
Opgave mini-advertenties tel
020-5626262 of schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam
se adressen
Over het werelddiakonaat wordt ge
zegd, dat de samenwerking op dit
terrein nog duidelijker vorm zal moe
ten krijgen. Voorts zal de Intensieve
relatie tussen de Javaanse en de Ne
derlandse kerk ingebracht worden in
her proces van „Samen op weg" dat
zich tussen gereformeerden en her
vormden voltrekt. De beide partners
voelen er namelijk niet voor, de histo
risch gegroeide samenwerking op te
offeren terwille van verdere samen
werking tussen beide Nederlandse
kerken
Zullen trouwens wel alle leden van
beide kerken wel in een eventuele
eenwording meegaan?, hebben de Ja
vanen zich afgevraagd. Mochten er
drie kerken uit „Samen op weg" ont
staan in plaats van een, zo stelt de
slotverklaring vast, dan zou dit- de
relatie tussen Javaanse en Neder
landse kerken moeilijker en ingewik
kelder maken
Rechtstreeks contact
In eigen omgeving willeh de beide
partners zich beraden over hoe de
voortgezette contacten niet alleen
een praktisch-financieel maar ook
een principieel en geestelijk karakter
kunnen dragen. De Javaanse delega
tie denkt dit o m. te kunnen bereiken
door brede samenwerking vla een
rechtstreeks contact tussen de twee
kerken. De vraag dringt zich op in
hoeverre de zending daarbij tussen
schakel zou moeten zijn. In dit Ver
band moet ook de uitnodiging gezien
worden van de Javaanse delegatie
aan de gereformeerde kerken om de
synode 1981 van de Javaanse christe
lijke kerken te Salatiga bij te wonen.
Naam:
Straat:
Beroep:
SAMEN OP DE GOEDE WEG
Christelijk Nationaal Vakverbond
Van een onzer verslaggevers
De gereformeerde synode heeft een
herziene tekst aanvaard van de drie
zgn. formulieren van enigheid: de Ne
derlandse geloofsbelijdenis, de Hei-
delberger catechismus en de Dordtse
leerregels, welke als belijdenisge
schriften gelden.
Het ging hier niet om een inhoudelij
ke herziening maar om een taalkun
dige 'modernisering van de histori
sche 16e en 17e eeuwse teksten. Deze
herziening is het werk van een inter
kerkelijke commissie waarin gedepu
teerden samenwerkten van de her
vormde kerk.de gereformeerde ker
ken en de christelijke gereformeerde
kerken.
De christelijke gereformeerde synode
heeft de herziene tekst reeds in sep
tember aanvaard. Het is de bedoeling
dat deze geschriften in hun thans
herziene vorm in het kerkboek wor
den opgenomen.
f -
De dodenakker bij het kerkje in Paaslo (foto Ger Dekkers uit „Graven en begraven in
Overijssel", uitgave Waanders, Zwolle).
door Jac. B. Looijen
De domproost van Aarhuus was
lang niet ontevreden. Zeker, het
was met 't kerkbezoek in Dene
marken slecht gesteld. Maar. zei
hij met een zekere voldoening, van
Iedere familie komt jaarlijks toch
wel een vertegenwoordiger In de
kerk. En verder moest Ik eens op
de kerkhoven gaan kijken want de
graven werden zo mooi onderhou
den. Daaraan kon je zien: het
Deense volk is een diep godsdien
stig volk.
Tegen die wonderlijke redenering
wist ik zo gauw geen weerwoord
en ik ging dus een paar kerkhoven
bekijken. Ik moest de proost ge
lijk geven. Het zag er allemaal
heel netjes uit en er bloeiden veel
bloemen. Ik moest toegeven, dat
het in Nederland wat dat betreft
wel wat beter kon. Maar toch, onze
katholieken kennen hun Allerhei
ligen en Allerzielen en ga dan eens
kijken op hun kerkhoven. Ik heb
dat zondag gedaan en het was er
een drukte van belang. Met em
mers vol herfstbloemen liepen de
mensen der er rond. Ik zag veel
kleurige chrysanten, bloeiende
heidestruiken, winterviolen. De
bloemenman tegenover het kerk
hof moest extra personeel Inzet
ten om alle klanten te kunnen
bedienen. In de late middag was
het kerkhof een bloemenhof ge
worden. De dacht, wat zou de dom
proost van Aartius, die luthers Is,
zich over dit alles hebben ver
heugd.
Bidden voor doden
Nu weet ik wel, dat protestanten
in ons land en tot hen behoor lk,
nogal wat bezwaren hebben tegen
de folklore op deze katholieke her
denkingsdagen, want er worden
dan ook gebeden gezegd voor hen,
die ons met het teken des geloofs
zijn voorgegaan en die, zoals het
misboek zegt „Nu rusten In de
slaap des vredes". En tegen het
bidden voor doden hebben calvi
nisten vanouds veel bedenkingen.
Trouwens ze moeten van de hele
katholieke liturgie rondom de ge
storvenen niets hebben. De oude
Dordtse Kerkenorde verzet er zich
hevig tegen. Zij verbood het hou
den van .JiJkpredikatiën" en in
sommige andere protestantse
kerkbepalingen worden afkeuren
de dingen gezegd over het bidden
bij begrafenissen, ja zelfs het lui
den van kerkklokken wordt hier
en daar verboden. Men achtte dit
niet alleen een roomse, maar zelfs
een heidense gewoonte. Dat is In
onze tijd wel veranderd, nu er
sprake ls van diensten van Woord
en Gebed bij begrafenissen. Maar
vaak wordt ln rouwadvertenties
ook gezegd: geen bezoek, geen
bloemen. Wanneer dat laatste een
verzoek is geweest van de overle
dene moet men dat natuurlijk res
pecteren, maar ik vrees dat zulks
lang niet altijd het geval is. Nu
dan, waarom geen bloemen op het
kerkhof?
leven. In de kerk zijn ze één. Waar
het vagevuur dan blijft, is me niet
duidelijk. De dienst werd een feest
van een samen-zijn van allen. Er
gens in het offertorium kwam ik
nog wel een gebed tegen waarin
God gebeden werd om verlossing
van de zielen van alle gelovigen
uit de pijnen van de hel en van de
„diepe poel" en onwillekeurig
denk je dan weer aan dat vage
vuur. maar verder was er voortdu
rend sprake van het samen-zijn
van allen die op God hun vertrou
wen stelden.
Vagevuur
Insluipsel
Afgelopen zondag werden Aller
heiligen en Allerzielen tegelijk ge
vierd ln de kahtolieke kerk bij mij
in de buurt en ik dacht: hoe zou
den ze dat weten te combineren?
Immers vanouds is Allerheiligen
de biddag niet alleen, gelijk men
soms meent, voor hen die heilig
zijn verklaard, maar voor allen die
•in de hemel zijn, terwijl Allerzielen
speciaal bestemd was voor hen die
in het vagevuur vertoeven. Nu we
ten in onze dagen veel katholieken
ook biet goed raad met dat begrip
„Vagevuur" en dat Ls ook niet zo
erg, want het ls tenslotte geen
kerkelijk dogma. Niettemin het
speelt nog wel een rol ln het katho
lieke geloofsbesef, ook al duidt
men het dan wat vaag aan met een
tijd van loutering en van voorbe
reiding op de hemel.
Goed, lk koos zondag dus de hoog
mis in de katholieke kerk, waar
het koor ook de vaste Latijnse
gezangen zou uitvoeren, zoals was
aangekondigd in het parochie
blad. Dat Latijnse misgezang en
dan nog wel vierstemmig was voor
mij een reden temeer om de pre
dikbeurt in onze eigen kerk te
verzuimen, want waar hoor Je te
genwoordig nog goed gregoriaans
gezang?
Het lukte
Die combinatie van Allerheiligen
en Allerzielen ln één mis lukte
uitstekend en in zijn preek be
toogde de pastoor dat het eigen
lijk altijd zo moest. HIJ wilde wel
van dat verschil af, want beide
dagen horen bij elkaar; het gaat
dan Immers om het beleven van
de gemeenschap der heiligen, on
geacht of ze gestorven zijn of nog
Maar wat zag ik ook in de liturgie?
Niets minder dan het gezang
„Heer, herinner U de namen, van
hen die gestorven zijn, en vergeet
niet dat zij kwamen langs de stra
ten van de pijn". Is dat een gebed
voor de doden, ja of nee? Echter
de tekst was me zeer vertrouwd,
want het is gezang 273 uit het
„Liedboek voor de kerken", waar
mee de protestanten 's zondags
ter kerke gaan. Gaat het hier soms
om een rooms Insluipsel. Nu. dat is
dan wel dubbel en dwars in strijd
met de Dordtse Kerkorde. Nu het
zij zo. Ik beleefde er de gemeen-
schap in. waarover de pastoor
preekte. En 's middags genoot lk
erg van de levenden, die bloemen
brachten bij de gestorvenen en zo
met hen een gemeenschap
vormden.
Helemaal is de gedachtenis van de
doden nooit verdwenen uit de re
formatorische kerken. Ons wacht
deze maand nog de laatste zondag
van het kerkelijk Jaar en dan wor
den in de lutherse kerken de do
den herdacht. En worden op oude
jaarsavond ook niet in vele calvi
nistische gemeenten de namen ge
lezen van hen wier lichaam ln het
afgelopen jaar werden begraven
en wier ziel wij hebben overgege
ven aan Hem, die ons leven leidt?
Daarbij zou dan ook heel goed
gezang 273 passen, dat ln het Lied
boek voor de kerken wordt aanbe
volen voor 1 november en dat ls
Allerheiligen zo wordt vermeld
achter in het Liedboek. Allerheili
gen in de protestantse kerken? Ik
zie het er nog niet van komen al
staat het ln het Liedboek. Maar
toch die preek van de pastoor van
afgelopen zondag over de gemeen
schap der heiligen laat me in deze
tijd nu de bladeren vallen niet los.
door J. J. Moskau
BONN Als het vergeven van zonden en
beledigingen een hoofddeugd voor christenen
is. dan zijn Duitse roomskatholieken en protes
tanten de laatste tijd zeer in gebreke gebleven.
Menselijke, al te menselijke zwakheden heb
ben een verbazend grote wig gedreven in het
broze weefsel van de oecumenische verhoudin
gen, net nu Johannes Paulus n op het punt
staat om Duitsland het eerste pauselijk bezoek
sinds tweehonderd jaar te brengen.
Ruim honderd uren lang, vanaf de vroege
ochtend op 15 november, gaat de paus op
bijzondere wijze zijn Duitse rk „broeders en
zusters bevestigen in het geloof". Zijn aan
komst op het vliegveld van Keulen zal hopelijk
een eind maken aan een reeks van onbenullige
verwijten over en weer, die het aanzien van de
beide grote kerken ln Duitsland weinig goed
hebben gedaan.
Hoge autoriteiten van de evangelische kerk
betitelen de bisschop van Rome als „die nep-
vorst die eens moet horen dat het 1980 is". Je
hoeft geen helderziende te zijn om te begrijpen
dat dan de onderlinge wrijving weer wordt
aangewakkerd. In allerlei getouwtrek over tijd
en plaats van een ontmoeting tussen paus en
evangelische kerkleiders, is het gestelde doel
van deze reis: „de boodschap van Christus
verkondigen" langzamerhand aardig op de
achtergrond geraakt.
Problemen van protocollaire aard zijn gladge
streken, bij voorbeeld de vraag of Schmidt bij
de paus op bezoek moet komen of de paus bij
hem, en de roomse fijngevoeligheid om een
ontmoeting met de Joden vast te stellen op
zaterdag; en dan nog die rel om een boekje
waarin op de wijze van de contrareformatie
nog eens tegen Luther werd uitgevaren.
Afgewezen
Niet alle protestanten willen dit ongestraft
laten passeren. Sommige hooggeplaatste lu
theranen hebben uitnodigingen afgewezen om
bepaalde evenementen bij te wonen, zoals de
grote open-luchtmis op Butzweiler Hof bij
Keulen. Trouwens de ruim een miljoen mensen
die men daar verwachtte, daar hoor Je nu niet
meer over. Men hoopt nu op „misschien wel
300.000". De spoorwegen hebben alvast het
aantal extra treinen zeer sterk teruggebracht.
Hetzelfde geldt voor de overige pleisterplaat
sen van het pauselijk bezoek: Osnabrück,
Mainz, Fulda en München.
Oeen grote menigten, kwijnend enthousiasme,
een sfeer van het leven gaat gewoon door, het
duidt allemaal op hetzelfde. Met de optimisti
sche woorden van kardinaal Höffner: „Zijn wij
niet allemaal er hard aan toe om eens te
worden wakker geschud?"
Kloof
De afloop van de recente synode in Rome, de
opmerkingen van de paus over „overspel bin
nen het huwelijk" hebben opnieuw laten zien
dat er sprake ls van een groeiende kloof tussen
de officiële kerk en haar Duitse kudde. Aan de
GROMMENDE MENSEN
Hij (Zacheüs) haastte zich om ni„
beneden te komen en ontving Hei
(Jezus) met vreugde. En toen zij
mensen van Jericho) dat zagen
begonnen ze allemaal te gromi
zeiden: Hij is bij een zondige man
naar binnen gegaan om bij hem U
zijn. (Lukas 19 vers 1-10)
Dit is natuurlijk helemaal te dol.
Zacheus haast zich om uit de boon
op de grond te komen. Jezus gaat
hem mee en hij is reuze blij. Maar!
mensen van Jericho hebben wat
mopperen. „Hij is bij een zondige P
man naar binnen gegaan Je
je kunnen afvragen: waren er dan
andere mensen? „Welke andere?"
Wat zijn wij toch een enorm domr*
mensen. We zien iets gebeuren en
staan onmiddellijk klaar met ons
oordeel. Een tollenaar is een zondig13]
mens. Een buitenlander ls anderen
dus minder. Een mens met een
andere aanleg is ook zondig. Zwar "5.
mogen niet met blanken aan één tf^'
in de kerk zitten. Stel je voor!
Discriminatie is nie* alleen verk<
en zondig (en dan echt zonde en
ongerechtigheid) maar 't is ook zo d
verschrikkelijk dom en gebomeer
En dat gebeurt in Jericho. Binnen
muren die al eens eerder ineen zi
gestort toen de mensen van Jerii
de vreemden buiten wilden houc
De eerste christenen lazen dit
verhaal. En ze lazen dus ook van df68
houding tegenover een man die J(
zo graag wilde spreken. Het moetl
iets te zeggen gehad hebben. Het
moet de kerk van alle eeuwen ietsW
zeggen hebben. Weerzo'n irriteren^
spiegeltje in het evangelie.
P-
loefi
Kier
Trit
NED. HERV. KERK »df
Beroepen: te Schoonhoven P. vanp n
Vange, kand. te Groningen; te Wjdu
naar (partrtime) G. J. Wolters, ki
te Rijssen. 'an
Aangenomen: naar Uithuizen Forel
Gijzel, kand. te Groningen; naari
den A. Th. Kramer, laatstelijk f
dingspred. Timor, wonende te C
geest, die bedankte voor Vo<
(toez.).
GEREF. KERKEN (VRLJG.)
Beroepen: te Den Haag-Zuid-Lt# P
duinen R. Heida, kand. te Zwoll
f Ie
ene kant worden de zedelijke uitspraken van
het Vaticaan als onbelangrijk afgewezen door
de overweldigende meerderheid van zowel
Duitse katholieken als protestanten. Aan de
andere kant wordt de geloofwaardigheid van
de kerken niet groter doordat dingen die zij
doen in tegenspraak zijn met wat ze zeggen.
Op het hoogtepunt van de verkiezingsstrijd
schreven de roomskatholieke bisschoppen
over de onverantwoordelijk hoge staatsschuld.
Een mand later vinden diezelfde bisschoppen
het vanzelfsprekend dat de staat opdraait voor
de twintig miljoen mark voor de onkosten.
Geert show
Kardinaal Höffnef herinnert eraan dat alle
„statiebezoeken, wereldkampioenschappen,
festivals en Olympische spelen door publieke
gelden worden gesubsidieerd". Niet dat dit
bezoek van de paüs gezieh rnoet worden als een
„show", voegde hij er haatftlg aan toe.
Maar veel rooms katholieken zijn daar niet zo
zeker van. Zij hadden liever gezien dat al dit
geld de derde wereld ten goede zou komen ln
plaats van het uit te geven aan die „buiten
aardse witte reus".
Dé Duitse bisschoppen hebben bepaald dat er
voor het bezoek van de paus niet extra zal
worden gecollecteerd. Aanstaande zondag zal
een geldinzameling worden gehouden ten be
hoeve van projecten ln de Sahel. Op deze wijze
probeert men de kritiek te sussen. Ook van de
kant van het machtige comité van de Duitse
roomskatholieke lekenbeweging wordt gepro-
>beerd de vrede ook wat de oecumene betreft
weer te herstellen. Voorzitter Hans Maler sprak
van „een oecumenische berg gebroken porse
lein".
NIJMEGEN (ANP) Terwijl
samenleving de ontvoogding vi
vrouw terrein wint. lijkt daarvc
de kerk minder aandacht te zijn. HÉrü
wel de kerk in beginsel de gelijkw
digheid van man en vrouw verdedf"
ervaren zeer veel vrouwen het da
lijks handelen vanuit de kerk als
feitelijke discriminatie en een s
kenning van de eigen waarde vant
vrouw-zijn. „Zij lijden daar he
onder."
Dit zei bisschop Bluyssen van E
Bosch woensdagavond op een bijl
komst van het katholiek vrouwen
de te Nijmegen. Hij wijt deze acht
stelling van de vrouw in de kerk
de mannelijke sfeer, o.m. ln optret
en taalgebruik. Daarin moet naari
mening dringend verandering
men. Het hoogste gezag in de
heeft weliswaar de toelating
vrouwen tot het ambt en de opens
ling van leken-bedieningen („minli
ria") afgewezen, maar een discui
hierover acht bisschop Bluyssen
zijn plaats.
HIJ kondigde aan dat zijn bisdom
speciale werkgroep opricht die m
onderzoeken op welke wijze de vro
meer aan het kerkelijk handelen k
deelnemen.
UTRECHT (ANP) De generale
konale raad van dè hervormde 1
zal zich in de komende tijd g
richten op een aantal zwaartepur
van het beleid. Een paar van
zwaartepunten -zijn: het verbrt
van de aandacht voor het diakoD
in de theologische opleidingen,
ontwikkelen van richtlijnen voof
diakonale aspecten van „samen
weg" en de versterking van de san
hang ln het aanbod van vorming
toerusting aan diakenen in san
werking met hierbij betrokken <H
nen op landelijk, provinciaal en rei
naai niveau.
Dit verklaart de generale diakor
raad in een stuk voor de eerstvolg
de synodevergadering, op 20,21 en
november ln Hydep&rk ln Doorn.
Minder belasting voor
geestelijken in Ruslat
MOSKOU (ANP) - De regert
de Sowjet-Unie zal alle
belastingvermindering geven.
woordvoerder van de staatsco
sle voor religieuze zakêh zël i
dag dat met ingang van 1 Jai
1981 alle geestelijken een verlr
van vijftien procent in hun belai
tarief krijgen. Dit plaatst hen in»
zelfde belastingklasse als schrijf
artiesten en andere creatieve
roepen.
Het belastingtarief voor geestelijk]
is nu dertig procent of meer. Art1
ders betalen gemiddeld dertien W
cent