Van Zuthem: Leden baas in
welzijnsinstellingen
Uit de sfeer van de kleuterklas
Nederlanders als
vuisten van paus
Chr. Gereformeerden
krijgen voorlichting
van minister De Koning
Trouw
Neo Angin
als u last
van uw
keel hebt.
tc<
Vastgehouden in
Tsjechoslowakije
Pax Christi tegen bezit kernwapens
neo angiri
VANDAA(
Miljoenen
bijbels
naar China
Ontslag bij
stichting
voor Surinamers
Lefebvre verwach~
regeling met Rom
MAANDAG 3 NOVEMBER 1980
TROUW/KWARTET
[MA/
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Op een studiedag van het evangelisch welzijns-
beraad (ÉWB) heeft prof. dr. H J van Zuthem sterk gepleit
voor de verenigingsvorm voor de instellingen in het welzijns
werk.
welzijnswerk. Met de verzuiling ls ook
de eenheid tussen vrijwilligers, be
roepskrachten en cliënten weggeval
len. Er zijn nog wel bestuurders, maar VprlammPflH
zij vertegenwoordigen een achter- laniiiicuu
land, dat er niet meer is, zei zij.
Daardoor zijn identiteitsvragen een
persoonlijke zaak geworden.
Ter wille van een broodnodige active
ring van de bevolking en honorering
van het particulier initiatief gaf hij
aan de verenigingsvorm beslist de
voorkeur boven de stichtingsvorm
En in de vereniging behoren de leden
beslissende invloed uit te oefenen. De
zeggenschap van de leden moet pre
valeren boven de zeggenschap van
het personeel aldus prof. Van Zu
them
Hij keerde zich daarmee tegen de
commissie-Van den Burg, die ^cn ge
lijke verdeling van macht in de mstel-
lingen bepleit tussen cliënten, perso
neel en de stichters (met hun opvol
gers).
Activeren
Prof. Van Zuthem stond positief te
genover de decentralisatie van de
welzijnszorg, maar zag als keereijde
wel. dat het particulier initiatief en de
levensbeschouwing in toenemende
mate onder druk zijn gekomen. Dat
kan zijns inziens verholpen worden,
als de bevolking op plaatselijk niveau
voldoende geactiveerd wordt. Be
stuurders en werkers moeten naast Achtcrhuid
de klassieke vormen nieuwe wegen
vinden om de bevolking medeverant
woordelijkheid te laten dragen
weieens een van de belangrijkste vor
men van welzijnszorg kunnen zijn. zei
hij
Prof. Van Zuthem vond, dat er naast
de algemene ledenvergadering ook
een ledenraad zou moeten zijn, die de
meerderheid van de bestuursleden
aanwijst. Cliënten en personeel zou
den dan de rest van de bestuurszetels
moeten verdelen.
Hij meende ook, dat van het perso
neel bij de indiensttreding instem
ming met de grondslag van de instel
ling verlangd mag worden. Hij zei de
beseffen, dat dit een stap terug zou
zijn, maar achtte het niettemin nood
zakelijk om het particulier initiatief
in het welzijnswerk te kunnen hand
haven en de levensbeschouwelijke
kleuring ervan veilig te stellen. On
dernemingsraden zullen ook geen be
slissingsorganen, maar alleen overle
gorganen mogen zijn. Prof. Van Zu
them gaf de voorkeur aan een globale
kaderwetgeving op deze punten,
waarin zo min mogelijk geregeld
wordt.
Mevrouw Idenburg zei. dat zij zelf als
vertegenwoordiger van de hervormde
kerk in het PSVG-bestuur zit, maar
dat lang niet alle hervormden zich
door haar optreden vertegenwoor
digd weten. Dat kan ook niet anders.
Daarvoor lopen de opvattingen over
seksualiteit binnen de hervormde
kerk te ve uiteen. Maar ook ten aan
zien van de beroepskrachten kan
men niet meer verlangen, dat zij „de"
mening van hun achterland tot uit
drukking brengen.
De identiteit van christelijke organi
saties. van christenen, als duidelijk
herkenbaar, benoembaar en vanzelf
sprekend gegeven, bestaat niet meer.
De eenheid is verdwenen. Men leeft
niet meer als groep, als gesloten zuil,
met allemaal dezelfde boeken, dezelf-
*de krant, het duidelijk „wij-gevoel".
ADVERTENTIE
Het actief mee laten denken van de
mensen over wat welzijnszorg is. zou
Mevrouw mr M. A C. Idenburg-van
Iperen, voorzitter van de protestant
se stichting voor verantwoorde ge
zinsvorming (P8VG), sprak op deze
studiedag over de identiteit in het
AMERSFOORT (ANP) Ambtsdragers van de christelijke
gereformeerde kerken hebben zich op hun te. Amersfoort
gehouden conferentie laten voorlichten door drs J. de Koning,
de minister van ontwikkelingssamenwerking. Deze hield zijn
gehoor voor, dat kerkleden consequenties moeten trekken uit
de veranderingen die met een wijziging van de internationale
economische orde onontkoombaar samenhangen.
Hulp op korte termijn, aldus de mi
nister. kan veel leed verzachten, maar
belangrijker is een structurele wijzi
ging in de wereldeconomie. Dan zul
len de volken uit de ontwlkkelings
landen een heel eigen plaats in de rij
der volkeren innemen.
Tevoren had de heer De Kening uit
eengezet dat het westen bereid moet
zijn de concurrentie uit de ontwikke
lingslanden op zijn markten toe te
laten. Dit houdt in dat het westen
niet meer het monopolie heeft van de
produktie van goederen, waarvoor de
ontwikkelingslanden de grondstoffen
leveren. Deze landen zullen zelf de
produktie ter hand moeten nemen.
Dit zal gevolgen hebben voor de
werkgelegenheid hier. De minister
De Rotter-
met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Letdse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
te) 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Crediaibank
Reken.ngnr 2300 12 574
REGIO ROTTERDAM/OORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel. 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
te) 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar f 101,90
Per jaar 201,60
Advertantietaneven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vri|daa Op
zondag van 16-20 uur telei 020-
5622797
Opgave nvm-advertenties iel
020-5626262 ot schottel aan
Mmi-Adv aldeimg. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam
se adressen
wees op de taak van de kerk ten
opzichte van de mensen die hierdoor
in de verdrukking komen. De kerk
moet oproepen tot solidariteit en of
ferbereidheidwant het evangelie
dat elk mens recht heeft op een mens
waardig bestaan.
In zijn openingswoord zei de voorzit
ter. de heer D. Koole, dat het leven
naar en uit de bijbel consequenties
moet hebben voor het optreden naar
buiten. Er bestaan veel Ingewikkelde
situaties waarop de bijbel geen pas
klaar antwoord heeft. Maar de bijbel
dringt er wel voortdurend op aan na
te denken over de vraag of de concre
te situaties van het leven, ook van het
leven in de grote wereld om ons heen,
de wil van God is. Dat geldt ook ten
aanzien van de kloof tusen rijke en
arme landen
De aankoop van HiFi-apparatuur is een
zaak van vergelijken en dan beslissen
Ontdek daarom eerst wat Onkyo
verstaat onder: Quartz Lock. Accu-öias
en Super Servo
ONKYO
2 Jaar garantie O
-->^0
BON
U gelieve mij te zenden documentatie
over de ONKYO apparaten
Wbonplaats
U kunt deze bon opsturen in een
enveloppe zonder postzegel aan
Acoustical Antwoordnr. 93
1200 VK s-Graveland
Mevrouw Idenburg vond de identi
teitsvraag verlammend en onvruchtr
baar, zolang gezocht wordt naar het
wezen van de christelijke organisatie,
het christelijk welzijnswerk. Beter is
het om maar gewoon aan het werk te
gaan. dan komt de identiteit vanzelf
wel aan het licht
Lange tijd is het in het welzijnswerk
taboe geweest om over geloofsvragen
te spreken, maar mevrouw Idenburg
vond. dat men dit het welzijnswerk
niet te zwaar kan aanrekenen, zolang
er zelfs binnen de kerk zo'n grote
schroom bestaat om open en per
soonlijk over Je geloof te praten.
Tegelijk constateerde zij ook. dat het
levensbeschouwelijke karakter en
het levensbelang van deze vragen de
laatste tijd in het welzijnswerk weer
duidelijk wordt onderkend. In Neder
land groeit weer het inzicht, dat le
vensbeschouwing wezenlijk is voor
de mensen.
Platform
Sinds kort is prof. dr. P. A. de Ruyter,
hoogleraar speciale pedagogiek aan
de Vrije Universiteit te Amsterdam,
voorzitter van het evangelisch wel
zij ns be ra ad Dit beraad wil een plat
form zijn voor bezinning en overleg
ten aanzien van de plaats en functie
van christenen, christelijke organis-
tles en kerkelijke instellingen in het
welzijnswerk in brede zin van het
woord. Het wil dit doen door studie
dagen, studiegroepen, regionale groe
pen en de uitgave van het EWB-bulle-
tin. Het adres is Prins Hendriklaan
97. 3583 EJ Utrecht.
DEN HAAG (ANP) Een vijftigjari
ge Blaricummer zit sinds begin sep
tember in Tsjechoslowakije in arrest.
Het ministerie van buitenlandse zakn
wil echter op verzoek van de man, die
consulaire bijstand krijgt, geen nade
re informatie geven. Ook de Tsje-
choslowaakse ambassade kan niet
zeggen op welke gronden de Blari
cummer is aangehouden.
Deze tekening van een zouaaf is
uit het boekje De vuist van de
paus. de geschiedenis van de Ne
derlandse zouaven en het einde
van de Kerkelijke Staat, door
Wim ZaaL Een uitgave van de
Wetenschappelijke Uitgeverij; 155
blz, 28,50.
Wim Zaal heeft een voorliefde
voor de „onofficiële geschiedenis",
geschiedenis met een kleine "g".
het verhaal over. zoals Berthold
Brecht ergens schrijft, de kok van
Alexander de Grote, de stenen
sjouwers van de pyramlden, de
weduwen van de slag bij de Bere
zina.
Een dankbaar onderwerp was
voor hem de strijd van de Neder
landse zouaven, die met een IJver
en toewijding menig betere zaak
waardig het voortbestaan van de
pauselijke staat in de Jaren '60 van
de vorige eeuw een beetje wisten
te rekken.
Het aardige van Zaals aanpak is
dat hij zijn helden niet idealiseert
en ook niet al *te belachelijk
maakt. Het boekje is uiterst lees
baar voor wie houdt van een ge
meenzame woordkeus en een stijl
van toffe jongens krentenbrood
verteerbaar vindt. Het is Jammer
en overbodig dat de schrijver het
wil doen voorkomen alsof aan dit
boek diepgravende bronnenstudie
ten grondslag ligt. De oppervlak
kigheid ervan is veeleer net de
charme. (PvdV).
AMERSFOORT (ANP) - Pax Christi
Nederland wijst het bezit van kern
wapens af. Op een algemene leden-
ADVERTENTiE
Lees eerst de gebruiksvoorschriften.
24 pastilles voor de
e keet
■5 W'.v.
heilzaam voor keet
en keelholte bij slecht weer
en tegen slechte adem.
vergadering ln Amersfoort werd met
zeer grote meerderheid van stemmen
besloten dit standpunt in te nemen
en achter het standpunt van het in
terkerkelijk vredesberaad (IKV) te
gaan staan. Het standpunt van Pax
Christi Nederland is Inmiddels voor
gelegd aan de bisschoppenconferen
tie en de katholieke geloofsgemeen
schap.
Bisschop Ernst van Breda, de voorzit
ter van Pax Christi Nederland, zei op
de vergadering ten volle achter dit
standpunt te staan en meende dat er
een goede kans is dat de bisschoppen
ermee zullen Instemmen.
Op het gebied van de kernwapens
moet de katholieke kerk. aldus bis
schop Ernst, een concrete ethiek ont
wikkelen waarin wordt aangedron
gen op een proces van kernontwape
ning dat in etappes verloopt.
door prof, dr H. M. Kuitert
Hoe verschillend ook over de bijbel gedacht
wordt, er is geen enkele kerk of christelijke
beweging te bedenken die het zonder bijbel wil
doen. Dat is ogenschijnlijk een magere bewe
ring. maar wie zich verdiept in wat er allemaal
over de bijbel gezegd of juist niet (meer) gezegd
wordt, en in de onderlinge tegenspraak die
daarmee gegeven is, komt het als een ontdek
king voor. Er is dus iets wat groepen, kerken en
bewegingen met elkaar verbindt; ze willen de
bijbel, ook al drijven bijbelbeschouwingen en/
of uitleg van de bijbel hen tegelijkertijd uit
eikaar
Kun je bij dit dunne draadje aanknopen, als je
op zoek bent naar de eenheid van de christen
heid? Het is in elk geval geprobeerd; iets
anders valt <r ook niet te proberen, zeg ik er
meteen bij. Een poosje probeerden we het met:
„Leer verdeelt, dienst verenigt" maar denken
we aan de politiek, dan zien we dat dienst juist
die mensen verdeelt die door de leer nog vere
nigd zijn. Terug dus naar de ontdekking dat Je
tenminste allemaal de bijbel wilt, ook al wil Je
hem anders en voor andere doeleinden dan de
anderen
Laten we .kijken of Je dat gegeven niet kimt
uitbuiten om tot grotere eenheid van de chris
tenheid te komen. Men moet het in de wereld
raad van kerken prijzen dat hij met een voor
beeldige hardnekkigheid deze laatste weg be
wandeld heeft, vanaf het begin van zijn optre
den tot op vandaag, en dat hij besloten heeft
de documenten van deze weg in hun totaal uit
te geven in een bundeltje dat als titel draagt:
The Bible. Its authority and interpretation in
the ecumenical movement.
tie houdt ook een stukje gelijk: de 8chrlft blijft
in Montreal norm voor de traditie.
Waarom eigenlijk? Of liever: hoe kan de bijbel
dat zijn als hij zelf ook traditie is? Het zijn de
dagen waarin Willi Marxsen als antwoord
geeft: de nieuwtestamentische auteurs zijn de
Eerste Getuigen; wij hebben geen anderen, dus
zijn ze canon regel of norm) voor ons.
Het belangrijkste van Montreal (en de schakel
naar het volgende rapport); traditie is een
levende zaak. overleveren als beweging van
toeëigenen en doorgeven.
tol (1976), I»euven (1971) en Loccuro (1977),
allemaal over de plaats en de rol van de bijbel MGnSGlÜk
in de christelijke kerk. Ik geef in het kort
daarover wat informatie, maar raad de lezer
aan vooral zelf met de inleiding waaraan ik
hier aanknoop aan het werk te gaan.
Voortreffelijk
Het is een uitgave van de wereldraad zelf, in
Nederland uitgebracht door Kok, Kampen en
in elke boekwinnkel te krijgen. Een dominee of
pastoor die Engels kent, kan het gemakkelijk
vertalen en uitleggen voor de gemeente, en
rekenen we er nog de Introductie van Ellen
F1 esse man-van Leer bij. waar geen woord te
veel en geen woord te weinig (en dus geen
onduidelijk woord) in staat, dan hebben we een
voortreffelijk boekje in handen, in elk geval
een boekje dat je uit de sfeer van de kleuter- TCGditlG
klas haalt en je eert meedenken over hoe het
verder moet.
Eén kerk
Eén bijbel én kerk? Het rapport van Wad
ham College ziet dat wel zitten. Het is de tijd
van vlak na de oorlog, van nieuwe vergezichten
en nieuwe Inspiratie. De wereldraad is net
opgericht (1948), Suzanne de dltrich schrijft
over „Gods plan met de wereld", en het hand
tastelijke feit dat één bijbel vele kerken heeft
opgeleverd denkt het Wadhamrapport de baas
te kunnen met een theologische beschouwing
over de bijbel: zijn autoriteit als Woord Gods
staat vast en zijn verscheidenheid kan geen
roet in het eten gooien, want aan zijn eenheid
doet die verscheidenheid geen afbreuk.
Is dat waar? Waarom blijven dan alle confes
sionele verschillen de dienst uitmaken? Het is
de tijd waarin Ernst Kfisemann (in 1951), tegen
het optimisme van het Wadham-rapport in,
zijn beroemde artikel schrijft: „Fundeert de
nieuwtestamentische canon de eenheid van de
kerk?" en in de loop van zijn artikel zijn eigen
vraag beantwoordt met: nee, de nieuwtesta
mentische canon is de basis van de veelheid
van confessies die wij erop nahouden. De con
fessies zijn niet meer de bril waardoor wij de
bijbel lezen, maar hun aanzetten zijn zelf al in
het nieuwe Testament terug te vinden.
Zo moet je de bijbel zelf dus zien: óók een vorm
van toeëigening van het geloof, en dat bete
kent een veel menselijker boek, een boek waar
in in elk geval mensen zich over God uiten. En
dat betekent weer: het verstaan van die (men
selijke) teksten en boeken komt centraal te
staan, de hermeneutiek dus. als leer van het
verstaan. De verscheidenheid van het Nieuwe
Testament krijgt zodoende weer haar kans:
Marcus wordt niet meer weggestreept tegen
Lucas of omgekeerd. Kfisemann krijgt einde
lijk bijval, ook met zijn bewering dat de veel
heid van kerken zich op het nieuwe Testament
beroepen kan. Dat alles in het Bristol-rapport
van 1967.
Voor Leuven (1971) blijft dan de grote vraag
liggen naar de autoriteit van de bijbel: wat is
nu „gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift"?
Dat was al een vraag toen er om die éne bijbel
zo'n grote veelheid van kerken geschaard
stond; het werd een nog grotere vraag toen
vanuit de hermeneutiek de tijdgebondenheid
van de bijbelteksten goed doordacht werd.
Nieuwe wijze
Dat laatste hoe nu verder is niet eenvou
dig: ik kom er aan het eind op terug Maar eerst
het materiaal dat ons leert meedenken en dat
zowel uit de inleiding van Ellen Flesaeman
bestaat als uit de tekst van de rapporten van
Wadham College (1940), Montreal (1963), Bris-
Vandaar het rapport van Montreal (1963) waar
op het punt van bijbel en traditie (confessie)
gezegd wordt: die twee liggen niet zover uit
elkaar als Je (wel te verstaan: als protestant)
altijd denkt Het is de tijd van het tweede
vatikaans concilie en de r.k. broeders halen een
stuk gelijk binnen: zij hadden altijd al beweerd
dat de Schrift zelf traditie ls. Maar de Reforma-
Het rapport van Leuven zegt over die autori
teit merkwaardige dingen, die mij treffen als
even zoveel verlegenheden. Ik iaat ze hier
vanwege de toegemeten ruimte buiten mijn
verhaal. Er rest nl. nog het rapport van Loc-
cum (1977) en dat brengt ons bij discussies die
nog volop bezig zijn: over de waarde van het
Oude testament (het „tekort" en het „te goed"
ervan worden om in termen van Miskotte te
spreken aan de orde gesteld) en vooral over
benaderingen van de bijbel die anders dan
anders zijn, niet meer de historische benade
ring, maar bij voorbeeld ook de politieke le
zing, de liturgische lezing, de mystieke lezing
en vooral ook: de naïeve wijze van omgang met
.de bijbel van vele. zwarte kerken die van een
historische afstand helemaal niets voelen.
ONTMOETING
In die tijd ging Jezus Jericho bta
Terwijl Hij er doorheen trok p
een zekere Zacheüs. hoofdambt*
bij het tolwezen en een rijk man, ij
zien wie Jezus was. (Lucas 19 vei
10)
Eigenlijk hoort dit begin van het|
verhaal van Zacheüs bij het slot.
Daar zegt Jezus, als alles achter
rug is: „De Mensenzoon is immi
gekomen om te zoeken, en om te
redden wat verloren was." In de
Statenvertaling staat van Zacl
en hij zocht Jezus te zien. wiej
was." Twee zoekers gaan Jericho
binnen, wil Lukas zeggen. De Mi
die het verlorene zoekt en de mi
hier bij „het verlorene" gerekend
wordt, die Jezus zoekt. Dat kan
maar goed worden en op een
werkelijke ontmoeting uitlopen.
Twee mensen die elkaar zoeken. E
verschil. Jezus is arm, Hij heeft ge
vaste plaats om zich neer te leggei
Hij zwerft rond zoals Israël in de
woestijn rondzwierf. Zacheüs is
dubbel en dwars gesettled.
Hoofdambtenaar en rijk en zonde
dreiging van aftopping. Maar dat
komt nog. Een goed begin van dit
verhaal. Bij een ontmoeting moe tl
er minstens twee zijn, maar wil hel
goed komen moeten die twee elke
zoeken. Nu denk ik maar even aan
ons lezen van de bijbel of aan onze
kerkgang, 't Kan eigenlijk alleen
goed komen, nl. tot een ontmoetli4|~fr
als die twee allebei de ontmoeting
willen. Van Jezus staat het vast. H &lei
nu eenmaal, vooral daarin, anden'toe
dan wij. En hoe zit dat bij ons? Dalton
gewoon een vraag die Je je altijd w}
moet stellen en dan een beslissing
nemen. De ontmoeting kan Je wel
overkomen. Maar daar kan Je 't nl^ooi
op aan laten komen.
Serh
nr.?
bren
gen
nleu
prtj:
•lat
Vai
Die
mo<
inst
De
tenli
ERMELO (ANP) Het is in con
nlstische landen niet zo moeilijk
bijbels te verspreiden als in islai
sche landen. Na het ingrijpen Af
Rusland ln Afghanistan hebbelff/w
christenen daar meer vrijheid g|
gen. Er komen berichten binnen VI
de kerk daar Inmiddels is verdubt U
Dit vertelde evangelist Anne van
Bijl op een bijeenkomst van de c
nlsatie Kruistochten te Ermelo.
Er ls een verzoek uit China geko p
om een miljoen bijbels te zenden
zou Kruistochten boven haar gM Er
uitgaven twintig miljoen gulden I ®e 1
ten. Daarvoor is een actie onder
naam „Parel" opgezet In 1981 hc *n
men het bedrag bij elkaar te heb
Het is in China niet alleen moe J®1
bijbels te zenden vanwege de cor iet
le bij de grens, maar er wordt ook aa*
controle uitgeoefend ln de 8tedpwa
Anne van der Bijl heeft tijdens
verblijf ln China cntact gehad met
ondergrondse kerk. Veel christetjjj 1
durven er n China pas sinds 1 lor
weer openlijk voor uit te komen •erc
zij christenen zijn. n*1
rtud
der i
den
Het rapport beschrijft dat allemaal, opsom-
menderwljze zeg maar, en inventariseert daar
mee de grote, bijna verbijsterende verschei
denheid van bijbelgebruik. In zoverre kan het
gewoon niet eerlijker. Maar de vraag: hoe moet
het nu verder? wordt er nog moeilijker door
dan hij al was.
Gebruik
Ik zou op die vraag terugkomen, en doe dat nu
met een enkele afsluitende opmerking over het
bijbelgebruik zoals wij dat in Nederland kun
nen vaststellen.
Ik ben inderdaad vrij pessimistisch, als het
daarover gaat. En dat niet omdat mensen geen
kennis nemen van wat de rapporten van de
wereldraad aan informatie bieden, maar Juist
wegens het feit dat die liefde voor en die
gehechtheid aan de bijbel die alle christenen
met elkaar delen zoals ik aan het begin al zei
een lichtpunt is.
De keerzijde van dat lichtpunt is dat deze
gehechtheid zich meestal uitwerkt als een po
ging om de bijbel en daarmee zijn autoriteit
aan de eigen kant te krijgen: „Wat wij doen,
staat eigenlijk al in de bijbel." Ik spaar de lezer
een opsommlnge van de middelen die voor
deze annexatie kunnen dienen. Ze zijn meestal
onder de eenvoudige formule onder te bren
gen: handeling A (zeg: kernenergie toepassen)
is zonde; de bijbel is tegen zonde; dus ls
handeling A onbijbels (naar believen ook in het
positieve om te zetten).
De kans
Zolang het zo toegaat onder christenen, helpt
ook de beste hermeneutiek of bijbellezing niet
en zijn de rapporten van de wereldraad boter
aan de galg gesmeerd. De bijbel wordt niet om
zijn inhoud erbij gehaald maar om zijn autori
teit en zo krijgt Kfisemann nog om een heel
andere reden geijk: de ene canon resulteert in
een veelheid van groepen en kerken omdat
deze allemaal voor hun ontwerpen en stand
punten het gezag van de bijbel in stelling
brengen.
De enige manier om dat te voorkomen zie ik
hierin: laat de discussie niet gaan over wat de
bijbel zegt over handeling A, maar laat de
discussie gaan over handeling A zelf; waarom
ben je daar zo voor of waarom ben je daar zo
tegen?
Langs deze weg bij ft de kans bewaard dat
bijbelteksten op «en andere manier eraan te
pas komen dan als autoriteiten die argumen
ten moeten vervangen.
ivor
den
Voi?
is z
en i
fectic
la!
SOK
ROTTERDAM (ANP) - De dlrM
van de Stichting sociale belajit:'r *orc
rinamers in Rotterdam. Kern m
Woel-a-tsoy, is door het bestuur
de stichting op staande voet on
gen. Aanleiding is de bezetting jT
het kantoor van de stichting doe
22 personeelsleden, die een weel
rug begon. De actie wordt gehot ,u
als protest tegen het slechte final *di
le en personeelsbeleid van het d
stuur. De bezetters hebben geëist Wh
het ontslag onmiddellijk onged e v
wordt gemaakt. wei
J UL
-Prtx
at;
ECONE (AFP) Het hoofd «Dj
een groep afgescheiden tradlt
nele katholieken, bisschop LefiL.
vre, vindt dat er een volledl
sfeerverandering heeft plaatst
vonden tussen Rome en zijn tra -i
tionele kerk. Hij verwacht t
spoedige regeling van de onderl
ge geschillen. Lefebvre verklaai
dat verscheidene kardinalen n ran
wie hij de laatste tijd had gesp (EN
ken, deze mening deelden. I mu
van de punten van verschil betifcul
de mis. Lefebvre is voorsta» ore
van de traditionele Latijnse I con
en meent dat veel katholiel n i
graag daarheen terug zouden ten-
ren. HIJ verwacht niet dat de lu
zal willen terugkeren naar de t >e j
ditionele mis, maar zei hiero e v
nog ln correspondentie met iet
paus te zijn. Lefebvre lnstallefl )t
gisteren acht nieuwe diakenen oof
aanwezigheid van enkele hondeooi
den mensen. Hij sprak de ifcont
wachting uit dat zijn genootsd igei
vanaf 1982 jaarlijks er zo'n veeijtent
tot vijfenveertig priesters bij e
krijgen, gezien het aantal seml tan
risten dat momenteel in EcOe j
een priesteropleiding krijgt. *rt-s<