CNV. Kuitert niet in Schoorl, EO wel in Meppel Steun IKV-leus over kernwapens Vluchtelingendrama in El Salvador V "Tf - l Trouw PAX CHRISTI TOT RK KERK: 'Geef asielzoeker werkvergunning' fTvaUoOfi Ie lachen 070-46.95.71 UIT DE KERKBLADEN Het luthert weer op 31 oktober VANDAAG 1 Eerste doctorandus van Apeldoorn ZATERDAG 1 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei We reden door SchoorlMaar laat lk eerst vertellen hoe wij daar verzeild raakten. Mijn vrouw en ik brachten met onze jongste zoon de herfstvakantie door in een flat aan de kust. Daar ontmoetten wij een vriendin, die voorzien is van een gereformeerde overtuiging en een grijze automobiel. Zij nodigde ons tilt, met haar naar Bergen te gaan en daar koffie te drinken. Welnu, op de terugweg kwamen we door Schoorl. Onze vriendin wees ons aardige duinen en grappige huizen en wij bewonderden zowel de natuur als hetgeen de mens daarin had neergezet, conform de cultuuropdracht uit Genesis. Opeens bracht onze leidsvrouwe de auto tot stilstand. Zij wendde zich om en vroeg op enigszins opgewonden toon of wij het naambordje van die weg links, waar we net langs gereden waren, ook eezien hadden. We moesten ontkennend antwoorden, we hadden geen enkel naambordje in ogenschouw genomen. Er stond Harrie Kuitert op, verklaarde zij geestdriftig, of ik moet me al sterk vergissen. Harrie met ie. Zou er al een weg naar hem genoemd zijn? Ik achtte dit niet geheel onmogelijk. Het is, zo overwoog ik, denkbaar dat men hier in het vrijzinnige Noord-Holland, professor Kuitert als de eerste gereformeerde vrijzinnige of zou je moeten zeggen: vrijzinnige gereformeerde? heeft willen eren door een weg naar hem te noemen. Een bescheiden pad weliswaar, ze hebben 't niet willen overdrijven, maar toch! Onze vriendin gooide resoluut het stuur om. We gaan even terug, kondigde ze aan, ik wil zekerheid. Weldra waren we bij de bewuste zijweg, nieuwsgierig verlieten wij het voertuig om het bordje van nabij te kunnen lezen Harrie Kuijtenweg stond er. We keken nog eens, we liepen iets naar links en toen iets naar rechts om het bordje telkens vanuit een andere gezichtshoek te benaderen, maar het was en bleef Kuijten en niet Kuitert. •Verslagen stapten wij weer la We spraken niet veel, de aardigheid was er af. Onze vriendin probeerde dapper haarzelf en ons nog wat op te beuren met het verhaal, hoe zij in haar studententijd Kuitert eens had meegemaakt als taf elpraeses met een verband om zijn nek. We glimlachten flauwtjes. Teruggekeerd in de flat besloot lk wat te gaan lezen om mijn gedachten te verzetten. Ik had de keus tussen Privé, dat „ter kennismaking" In de bus was gedaan en waarin blijkens het omslag een zekere Blondie ons inlichtingen zou verstrekken over haar seksualiteit, en 't Kompas, het orgaan van de vrijgemaakte gereformeerde kerk te Meppel. dat me vlak voor mijn vakantie was toegestuurd en dat ik bij mijn bagage had gestopt. Zonder ook maar een ogenblik te aarzelen nam ik 't Kompas op, en zie: de deugd werd beloond. De trof daarin namelijk een boeiende verhandeling aan over de verhouding van de vrijgemaakte gereformeerden tot de EO. Om te beginnen kwam lk in het kerkeraadsverslag de volgende passage tegen: „Mede naar aanleiding van opmerkingen van een bezorgde broeder wordt nogmaals duidelijk gesteld dat alleen de kerkeraad de inhoud van de avond bepaalt. Dat de kerkeraad de E.O. toestaat een opname te laten maken, betekent allerminst dat hij de E.O. beschouwt als een gereformeerde omroep of dat hij zich kan verenigen met alle uitingen of doelstellingen van de E.O. De kerkeraad heeft trouwens niet de vrijheid dat te zeggen van enige omroep die zendtijd heeft." Het gaat hier om een op verzoek van de EO door de kerkeraad te beleggen samenkomst, waarop opnamen zullen worden gemaakt voor een radio-uitzending op zaterdagavond. In een afzonderlijk artikel in 't Kompas wordt het standpunt van de kerkeraad nog eens uitvoerig uit de doekjes gedaan. Ik citeer daaruit: „De voorzitter van de EO, ds.Olashouwer. Is een hervormde dominee. Dat betekent dat hij ermee instemt dat de waarheid van het Evangelie èn de leugen binnen één kerkverband van de hervormde kerk ongehinderd kunnen worden gebracht". „Op de EO-famllledag zei ds. Glashouwer letterlijk: „terwijl wij tot kerken behoren die ontrouw worden of misschien in kerken zijn die nog wel trouw zijn, hebben wij maar één opdracht: het Woord van Ood te verkondigen. Die opdracht heeft de EO- familie, waartoe Je niet behoort door geboorte maar door wedergeboorte. Deze woorden van ds. Glashouwer klinken heel vroom, maar zijn nergens uit de Bijbel te staven. En als Je een opdracht meent te hebben, zal de Opdrachtgever het toch moeten zeggen? Een omroep of wat voor club ook mag niemand stellen inplaats van of boven de kerk die de Zoon van God zich In de hele wereld vergadert „Niet alles wat vroom klinkt, Ls daarom ook goed in de ogen van de Here. Allerlei sekten en dwalingen komen ook binnen de EO aan bod. Tegelijk zorgt de EO ook voor een Schriftuurlijk geluid. Ten aanzien van zaken als de wereldraad van kerken bevrijdingsbewegingen, abortus, modeme theologie en dergelijke. Daarvoor kunnen we dankbaar zijn." „De kerkeraad had er geen bezwaar tegen daarvoor (voor die avond, ajk) het kerkgebouw beschikbaar te stellen. En er op deze wijze indirect aan mee te werken dat er een goed Schriftuurlijk geluld door de ether zal klinken. Tot zover uit wat ik las in 't Kompas. Ik ben Kuitert en Blondie helemaal vergeten. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De roomskatholleke vredesbeweging „Fax Christi" prsenteert vandaag haar adviesrapport „RK kerk, kernwapens en ontwapening". Daarmee geeft het bestuur van de beweging zijn visie op de IKV-actle „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland". Het rapport wordt aangeboden aan de roomskatholleke geloofsgemeen schap in het algemeen en de bisschoppen in het bijzonder ADVERTENTIE Hol boekennieuws In de 74 pagina's tellende brochure verantwoordt de Nederlandse afde ling van Pax Christi uitvoerig waar om zij het voorstel van het IKV steunt en wordt de rk kerk verzocht om zich hierbij aan te sluiten. Op de algemene ledenvergadering van Pax Christi zullen vandaag bisschop H. Ernst (voorzitter) en F. Trip (viCe- voorzitter) het rapport toelichten en wordt erover gediscussieerd. In af zonderlijke hoofdstukken geeft het rapport achtereenvolgens een aantal ethische, wetenschappelijke, politie ke en pastorale overwegingen die bij de standpuntbepaling een rol spelen. Eenzijdig Ethisch wordt i het gebruik van kern wapens binnen de kerken steeds meer afgewezen maar men wordt gaandeweg ook minder tolerant ten aanzien van het bezit van zulke wa pens. Pax Christi wil dat de bisschop pen deze ontwikkeling steunen om zo tot nieuwe wegen van ontwapening te komen. Evenals het IKV pleit Pax Christi voor eenzijdige initiatieven in de richting van tweezijdige ontwape ning. Eenzijdige ontwapening wijst ook Pax Christi af, omdat dit geen rekening houdt met de veiligheidsbe hoefte die onder mensen bestaan en er bovendien te weinig maatschappe lijke steun voor is. Eenzijdige stap pen hebben onder meer als voordeel dat er iets gebeurt voordat de ander waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haegae Courant met Nieuwe Leioae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned. Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel. 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO' DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA -Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 66 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101,90. Per jaar 201,60 Advertenveeaneven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur lelef 020- 5622797 Opgave mini-advertenties tal 020-5626262 of schriftelijk aan Mmi-Adv afdeling, poetbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzkjtngen uitsluitend schntieii|k aan onze Ameterdam- se adressen. belooft ook iets te doen en zonder dat hij door te antwoorden gezichtsver lies lijdt. Blijft echter een zinvol ant woord uit dan wordt zo'n proces stop gezet. Dat aan deze zaken nog allerlei haken en ogen zitten beseft ook Pax Christi. De brochure gaat nog ln op veel ge stelde vragen als: hoe loyaal ls Neder land nog tegenover de NAVO? Hou den wij recht van spreken ln de NA VO als de kernwapens hier weg zijn? „De kernwapens de wereld uit": komt dat dichterbij als Nederland begint? Pastoraal Uitvoerig spreekt het rapport over de taak van de kerk in deze, vooral dan van de rk kerk en haar ambtsdragers. Als de kerk Iets te berde wil brengen over kernbewapening, moet zij dit doen op een „politlek-relevante" ma nier, aldus het rapport, dat wil zeggen „concreet". Algemene, hoogstaande, voor ledereen aanvaardbare uitspra ken van de kerk zijn politiek, maar ook pastoraal niet van betekenis. De kerk zou moeten proberen het gevoel van machteloosheid te door breken. Ook hierbij gaat het advies ln op veelgehoorde tegenwerpingen: komt er zo geen vorm van neoclerica- lisme, bestaat niet het gevaar van scheuring van gemeenten en paro chies over deze zaak, loopt de kerk niet het gevaar als heuler met de vijand te worden gezien enzovoorts. „Laat er geen misverstand zijn", al dus besluit de brochure, „het zetten van eenzijdige stappen ls een beleids voorstel waarvan wij vinden dat het moreel, wetenschappelijk en politiek uitstekend te verdedigen ls. Maar het meest wezenlijke van het voorstel is dat het uitdrukking ls van geloof, hoop en liefde." „Vanuit het geweten en het geloof kan in onze samenle ving de onwil ontstaan om door te gaan met de kernwapening." BUBELSE THEOLOGIE DmI I, 1 Schrtft-fezing 176 bü 27.50 ding was. is in theologisch» kringen mal belangstelling uitgezien naar de start. V het eerste Cahier is nu verschenen CALVINUS ECCLESIAE DOCTOR herauegegeben von W. H. Miussr 240 blz.. f 36 Een bundeling van de volledige referaten september 1978 op het iweede internen CeMincongres te Amslefdam gehouden Dr. R. Krar (emdredeche) RELIGIEUZE BEWEGINGEN IN NEDERLAND I 86 blz 12.50 (B<j abonnement 2 nummers per jaar t 20) Feilen en visies. Dit nummer bevat o a b.jdra- gen over de Bhagwan-beweging. Het gemeng de huwelijk: raakvlak van rstigies. Hare Knshna Auteurs Dr. R. Kranenborg. Dra H j Hommes. Drs J. Slomp e.a IN RAPPORT MET DE TUO 280 Nr 29 50 100 teer theologie aan oe Vnje Don arseen 1880-1980 Terug naar de begintijd ls er nog wat overgebleven van Kuyper en Z'in ideaal van de theologie? Elf huidige docenten van de faculteit gaan op deze vraag ln en doen verrea- Verkrijgbaar ln de boekhandel. Van onze correspondent SAN SALVADOR Het Mld- denamerlkaanse kruitvat El Salvador beleeft momenteel' een vluchtelingenstroom van tenminste 10.000 boeren zon der middelen van bestaan die van het platteland naar de steden vluchten (40.000 vol gens legercomltés). Op de vlucht voor het moordend ge weld van het leger, zeggen de kerk, de commissie van de mensenrechten en andere organisaties. De militairen zoeken de oorzaak van deze uittocht bij de onderdrukking door linkse guerrillaorganisaties. KOK KAMPEN AMSTERDAM (ANP) Aslelzoe-* kers, in afwachting van de beslissing over hun vluchtelingschap, wordt steevast een tewerkstellingsvergun ning geweigerd. Daardoor worden ze gedwongen van de bijstand te leven. De Vereniging vluchtelingenwerk Ne derland stelt dit in een protestbrief aan de minister van sociale zaken, die voor de vergunningen verantwoorde-' lijk ls. Een groot aantal boeren bevindt zich ln militaire kazernes ln de steden. n Anderen hebben hun toevlucht ge- l)6inidd6ling zocht ln katholieke kerken. De apos tolische administrateur van het bis dom van San Salvador, mgr. Rivera y Damas heeft de junta van christen democraten en rechtse militairen om bescherming en hulp voor de vluchte lingen gevraagd. kingen meer. Honduras biedt boven dien sinds juli 1979 onderdak aan meer dan 6000 Nlcaraguanen, die tij dens de oorlog tegen Somoza hun land verlieten, onder wie 2000 So- moza-aanh angers In de provincie Morazan, vlak bij de grens met Honduras passen ongeveer 5000 soldaten van het Salvadoriaanse leger de vernietigingstactiek toe te gen mensen, dieren, huizen en bezit tingen van de boeren. Verschillende boerengezinnen proberen de grens met Honduras te overschrijden, maar de belde legers van Honduras en El Salvador zorgen ervoor dat de gren zen hermetisch gesloten blijven. On der de 22.000 bewoners van de provin cie Morazan zouden duizenden slachtoffers gevallen zijn, volgens be richten van het aartsbisdom van de hoofdstad San Salvador. Aartsbisschop Rivera y Damas Het hoge commissariaat voor de vluchtelingen van de Verenigde Na ties ls van plan duizend van de onge veer 15.000 Salvadorlanen die de af gelopen drie maanden naar het buur land Honduras uitgeweken zijn. naar Panama over te plaatsen. Sinds 1969 hebben Honduras en El Salvador geen diplomatieke en handelsbetrek- ADVERTENTIE Len Munmk ER VALT NIKS TE LACHEN Bijna honderd leuke cartoons' De leggingskracht van zijn cartoons is inmiddels bekend geworden aan de lezers van TROUW, Hervormd Nederland en verschillende andere bladen, ze zijn zo spreekwoordelijk dat in deze bundel geen letter tekst is opgenomen. Deze keuze uit zijn veie tekeningen waaronder ook niet gepubliceerde cartoons, geven een goed beeld van de zaken die hem na aan het hart liggen de kernbewapening, de onrechtvaardige verdeling van de welvaart en de zaken die ons welzijn in de weg staan EEN BIJZONDER SINT-KADO 16,90 (verkrijgbaar in de boekhandel) UITGEVERIJ Vj Poctbus 84176, 2906 AD 'a-Grav^nhaga. De bisschoppenconferentie ln El Sal vador heeft bij monde van haar presi dent mgr. Rivera y Damas bemidde ling aangeboden tussen de linkse guerrillaorganisaties en de regering Dit heeft tot nu toe weinig reacties gegeven, zodat de vraag blijft of de kerk niet te laat is met dit aanbod en of de politieke situatie van oncontro leerbaar geweld niet te ver gevorderd is ln El Salvador. De apostolische administrateur heeft het geweld van het leger „onevenre dig" genoemd. Volgens cijfers van het aartsbisdom zouden vanaf het begin van dit Jaar meer dan 5000 Salvadorl anen. van wie de meesten leden van revolutionaire volksorganisatles. door het leger omgebracht zijn. De commissie van de mensenrechten, waarvan Inmiddels enkele leden ver moord zijn, heeft het over 8000 doden. Andere bronnen spreken over één do de Salvadoriaan per uur. Zullen beide partijen doorgaan met deze uitputtingsslag, waarbij El Sal vador ln puin gelegd dreigt te wor den? Of is het nog niet te laat voor een politiek vergelijk? Deze vragen weet niemand in de Salvadoriaanse hoofdstad met zekerheid te beant woorden. De haat, de wraakgevoelens en de jarenlange onderdrukking lij ken een rechtvaardig vergelijk tussen leger en georganiseerde bevolking bijkans onmogelijk te maken. ADVERTENTIES KREMATIE OF BEGRAFENIS zonder winstoogmerk Volledige uitvaartverzorging Modern, eigen u tvaartcentrum Venroer in binnen en buitenland KOÖP. VERENIGING UrTV AARTVERZORGING DE VOLHARDING'UA (vh. Prinsegracht) Bautersemstraet 3 Den Haag ook buiten kantooruren Voor Leiden en omgeving: 071-12.24.94 SAMEN OP DE GOEDE WEG Christelijk Nationaal Vakverbond Wie gaat er eens een scriptie maken over de wijze, waarop Luthers kerk hervorming jaarlijks wordt herdacht in de diverse kerkelijke bladen? Wij doen een greep uit de bladen van deze week. Therapie In het lutherse blad ELK prof. dr J. P. Boendermaker: Misschien ls de reformatie wel ont staan niet omdat Luther een van de sterkste mensen van zijn tijd was. maar een van de zwakste! Het woord van Paulus „als lk zwak ben dan ben lk sterk" was hem op lijf en ziel geschreven. Als al zijn broeders al lang weer aan het werk waren of rustig liepen te mediteren lag hij nog op zijn knieën te biechten bij zijn geduldige biechtvader. Hij had zich zelf niet in de hand, hij kon zichzelf niet redden, de troost- en hulpwoor den ontglipten hem telkens weer. Nauwelijks sterk genoeg was hij om recht overeind te staan bij het bedie nen van de mis, oog ln oog met het geheim van Gods genade. Niet dat zijn vrienden onverschilliger waren of makkelijker, dat ls een veel te simpe le verklaring. Nee, het lag heus aan hem. Begrijpelijk, dat er neuswijze lieden zijn en geeest zijn die aan abnormaliteit denken, maar als Je nu werkelijk niets van de diepte van wat daar gebeurd is wilt begrijpen, moet Je op die lijn doorgaan. Zijn zwakte was niet afwijkend, maar ontdek kend. Zijn zwakte was zijn ambt. Zijn gevoeligheid maakte dat hij dingen ontdekte die anderen ook wel merk ten maar niet zo hoefden uit te vech ten en te doorlijden als hij. En zo brak bij hem door wat tot dan toe lange tijd niet echt duidelijk was geworden. Omdat hij ln staat was het te zeggen en op te schrijven kwam het ook anderen ter ore en die zelden toen: nu begrijp lk wat lk eigenlijk ook wel voelde en dacht, vandaar dat lk mij nu pas echt bevrijd voel, nu ik dit hoor, dit lees wege zijn zonden. Een volk. dat bij tijden gevoelig mag wegzinken in het gevoel van zijn walgelijkheid en ver lorenheid, maar dat ook met vreugde water mag scheppen uit de fonteinen des heils! Bijbel Tijdgeest Ds. C. den Boer in het blad van de gereformeerde bond, De Waarheids vriend: om de boodschap van de Refor matie nog weer eens helder en onver kort te laten klinken. Dat kan ln onze dagen geen kwaad. De boodschap van het Woord, dat onfeilbaar en be trouwbaar la, dat vrijspreekt en gezag wil uitoefenen ln harten van mensen en ln het leven van alledag. He laas, er ls ook ln de kerken der Refor matie zo eindeloos veel afgetrokken van het Woord. Het is beroofd van zijn historische betrouwbaarheid. Het is beroofd van historische hells- feiten (maagdelijke geboorte, opstan ding van Christus). Het is beroofd (ook onder ons) van zijn eisen (be keert u) ln een prediking, die valse lijdelijkheid voedde. Het is beroofd van zijn beloften ln een prediking, die verwettelljkt was. Ziel In de Zendingsbode van de Spaanse Evangelische Zending herdenkt ds. P. Beekhuls (chr. geref.) de refor mat! e: Hoe zit het vandaag met de leer van de vrije genade? Er zijn vandaag veel kunstbloemen. Er zit geen geur of smaak aan. Ze verspreiden niet de geur van de vrije genade! Veel „goe de" mensen. Veel vrome mensen. Veel doe-het-zelvers! Rechtzinnig in de be lijdenis en remonstrants ln de bele ving! Het zalig worden ls geen wonder meer, maar een vanzelfsprekende zaak! Maar ondanks de vervlakking en de donkere tijden, die we beleven, heeft de Heere ook nu nog een volk, dat zichzelf heeft leren mishagen van- Dr. C. Bezemer ln het Hervormd Weekblad (Confessioneel): Helaas moeten we thans meer dan eens spreken van kerken, die krach tens hun belijdenis behoren tot het Gereformeerd Protestantisme (het calvinisme), maar in werkelijkheid blijk geven van een steeds meer af stand nemen van datgene, wat we zenlijk tot het gereformeerd protes tantisme behoort. Hier en daar (ik denk niet alleen aan hervormd en gereformeerd) blijken ln meerdere of mindere mate goede contacten te zijn, maar over het algemeen kunnen we zeggen dat de reformatie zich thans in een crisissituatie bevindt, die des te meer aanleiding moet zijn om de Reformatie in de 16e eeuw weer met dankbaarheid te gaan ge denken. Maar dat niet alleen. Het zal er ook om gaan, dat opnieuw terugge grepen wordt naar het sola fide, sola gratia en sola scriptura, zonder dat deze reformatorische beginselen door allerlei verstandelijke redeneringen worden aangepast aan en omgebogen ln de richting van de geest van de tijd, zoals ln het heden maar al te vaak gebeurt. kerk van onze Here Jezus Christus liefhebben als een pijler en funda ment van de waarheid (vgl. 1 Timo- theus 3:15). Dan houden we met heel de Bijbel rekening, en niet met een paar teksten. Dan leren we tegelijk nuchterheid: de rust ls elders! Blijven bij het geloof houdt ook in, dat wij door vele verdrukkingen heb konink rijk Gods binnengaan. En dat er scheuringen moeten zijn, zal het blij ken wie de toetst kunnen doorstaan (vgl. 1 Corinthe 11:19). In de ene heili ge algemene christelijke kerk ls dit het wachtwoord: bewaren en bewa ken het kostbaar pand! Alleen de kerk die zó het pand conserveert, ls ook echt progressief. Zij gaAt van kracht tot kracht steeds voort, naar het einde, dat is naar de eeuwige toekomst. Om het geld Kerk In het Calvinistisch Jongerenblad (van de vrij gem a akt-gere formeerde jeugd) ds. Joh. Strating: Men betreurt het, dat sedert de eeuw van de grote reformatie het protes tantisme zich heeft verdeeld in een repeterende breuk. En men vraagt, of het conflict met Rome dan telkens weer naar voren gehaald moet wor den. Alsof er tussen de kinderen van de reformatie geen conflicten zouden zijn. Maar het gaat er om, dat we de Wereld Daarentegen Jos van Oord in Klvive, het nieuwe gezamenlijke blad van het christelijk Jongerenverbond. de her vormde jeugdraad en het gerefor meerde Jeugdwerk: Luther en Calvijn hebben het evange lie weer weggehaald uit de kerk en gegeven aan de wereld. Dat klinkt misschien raar. Maar het evangelie is nu eenmaal niet een binnenkerkelij ke aangelegenheid, maar is er voor alle mensen. De Reformatie heeft (althans ln het begin) de wereld be vrijd van kerkelijke overheersing en betweterigheid. De wereld moet niet naar de kerk komen, maar de kerk moet zonder arrogantie de wereld In gaan. Want daar gebeurt het: daar lijden én sterven mensen. Daar wordt gevochten en geruzied. En daar kun nen christenen laten merken wat ge loven in God betekent. Dat is iets waar de kerk tot op vandaag nog maar nauwelijks aan toe komt. Er is nog steeds een afkeer van alles wat met politiek en samenleving te ma ken heeft. Blijven we liever in onze eigen tempel de vertrouwde liederen zingen dan bulten, op straat en in de wereld hardop te dromen van en te ►vechten voor een Nieuw Jeruzalem? Het wonder Heer, Gij ontfermt u over allen, want Gij vermoogt alles: en GIJ let niet op de zonden der mensen, opdat ze tot Inkeer komen. Gij houdt immers van alles wat bestaat, en verafschuwt niets van wat Gij geschapen hebt.. (Wijsheid 11 vers 23-12,2 Ik heb altijd geleerd dat de apocriefe boeken (waartoe dit boek van de Wijsheid behoort) niet bij de echte bijbelboeken horen. Mag je bij de bijbelboeken bij sommige ultsprake f'1* van de apostelen Je vragen hebben AC (denkende: ik zal het wel niet goed 10g' begrepen hebben) de apocriefe boeken mag je tegenspreken. Daar krijg je geen moeite mee. Die neigin| *en: heb ik bij deze woorden van het boel van de Wijsheid. Het lijkt helemaal kloppen. Er staat zelfs bijals God ™°.ni ede Va RC uit hai hai iebl mn brie ia! .Ov >rke tiet d:; ierg ■b! iets haatte had HIJ 't vast niet geschapen. Dat vind lk nogal overtuigend. Alzo lief heeft Ood de wereld gehad, zegt Jezus bij Johannes. En toch denk lk dan, als God alles zo absoluut liefheeft, waarom dan dit en waarom dat? Ik denk toch dat hier net iets te absoluut gesproken wordt. De liefde van God ls groter. Gods liefde heeft lets van een wonder. Ondanks het felfehl dat de mensen en de dingen Hem vreemd zijn geworden, waardoor zlJnfenZl Zoon „ln den vreemde" moest gaan. houdt zijn liefde niet op. Zijn liefde meer gegrond ln zijn vreemde heerlijkheid, nl zijn ontferming, dan ln het feit dat Hij alles geschapen heeft. En bij die liefde die aan het wonder raakt horen wij mensen ook, Dat ls één van de diepten van het geloof en de verbondenheid met di Ood Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Wateringen: H. V. v^ Itterzon te Goyda. Beroepbaar: H Mast. De Iep 47. Niet werkerk a d. IJssel: L. W. C. Ruijgrol Zandpad 23. Nieuwersluis. GEREF. GEMEENTE Beroepen te Groningen T v Stuj venberg te Meliskerke Van een onser verslaggevers APELDOORN Deze week is i eerste doctorandus afgekomen va de theologische hogeschool van i christelijke gereformeerde kerkei Het is de heer M. H. T. Biewenga, dl morgen bevestigd ral worden a^ predikant van de Nederlands ger formeerde kerk te Zoetermeer. Bij Koninklijk Besluit van 1 septeo her 1978 kreeg de Apeldoornse hogi school het promotierecht en daai mee ook het recht om de graad va doctorandus te verlenen. De rectoi prof. dr. J. van Genderen, iel, dat d hogeschool niet alleen een predikan tenopleiding wil zijn, maar oo ruimte wil bieden voor theologisch studie in de ruimere zin van h< woord. Toch blijft de hogeschoo voluit een kerkelijke opleiding. ADVERTENTIE Niet alleen ln de actualisering (thera pie, bijbel, ziel, tijdgeest, kerk of juist de wereld) loopt men ver uit elkaar in de pas. Zelfs in de weergave van de historie spreken de getuigen elkaar 'vierkant tegen. Nog weer even Jos van Oord in Klvive: Luther deed het pijn dat het arme, gewone volk de dupe werd van de niet te lessen gelddorst van alle aflaatpre- dikers. De aflaat was tot handelszaak geworden. Het volk werd uitgemol ken. De aflaatverkopers wilden onge lukkige zielen laten geloven, dat het geld voor een stuk papier het heil waarborgt. De kerk stond op deze manier aan de kant van de uitbuiters. Niet om het geld Maar in ELK in een artikel van wijlen prof. dr. W. J. Koolman: weegt voor Luther zwaar, dat een man als Tetzel openlijk beweerde: wie aflaten koopt, doet beter dan wie aalmoezen geeft aan de armen. Maar dat alles is voor hem toch geen hoofd zaak. Wie zegt dat hier de oorzaak van het optreden van deze professor ligt, zoals dat vooral ln de Oost-zóne van Duitsland thans weer gepropa geerd werd, is er naast. Om het geld ging het waarlijk niet. Neen. het ging om het hart van de zaak. Dat kerkelijke straffen door de paus wor den vrijgescholden, la bonheur, (vooruit dan, red.) zelfs als ze tegen betaling worden vrijgescholden maar dat men dit in verband brengt met bevrijding van de schuld bij Ood, dat is een verschrikkelijke misleiding van de zielen Hoeveel verschillende Luthers en hoeveel Kerkhervormingen waren er eigenlijk0 Nü in de boekhandel SipkevanderLand WAT BEZIELT ZE? het handboek van sekten, stille krachten, bewegingen 390 blz., met veel foto's enz. Prijs geb. slechts 25,- Herziene en bijgewerkte uitgave in één band van de drie afzonderlijke delen. De verschijning van dit HANDBOEK, met duidelijke achter grondinformatie over alle actuele sekten en stromingen, valt samen met de NCRV-televi- sieserie 'Niet te gelo ven', van Sipke van der Land, die al de volle aandacht trekt. Volgende T.V.-uitzen- dingen: 18-11- 80, 6-1- 81. 3- 2-'813-3- 81. 31-3- 81 .KOK KAMPEN De kor De het Raj var eni| bot Dp rich De tul) ont Aai de har

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2