Remonstranten bezig
met leuze van het IKV
CNVS
Ik ben ik" of het gebrek aan mededogen
Uit brieven van lezers
941041
Trouw
T i
De kerk en de tweede woning
VAN DA/
VOORBUGAN
Geref. kerken:
vacante plaatse/»
Gijsen niet achte
'trouwe katholiek
DONDERDAG 30 OKTOBER 1980
TROUW/KWARTET
door Laura Reedijk-Boersma
De laatste tijd zijn me een paar
dingen opgevallen die me sympto
matisch lijken voor de verande
rende mentaliteit in onze samenle
ving. Er is in naam veel aandacht
voor „de lijdende mens", voor „de
zwakkeren in onze maatschappij",
voor de „onderllggenden". In
werkelijkheid zie ik een toene
mende verharding en een toene
mend egoïsme.
Het viel mij op in de grote adver
tenties van een bekend kledingbe
drijf: „Ik ben ik" (en daarom kleed
ik me zus of zo). ,Jk ben ik Het
klinkt zelfbewust en fier Wat is
daar tegen?
Mijn bezwaar ertegen is. dat je er
al te gemakkelijk toe komt om in
te vullen: „Ik ben ik en jij kunt
barsten." Of: „Ik ben ik en met jou
heb ik niets te maken." Vergis ik
me?
In de advertenties staan vrolijke
jonge mensen afgebeeld, die uit
dagend kijken.
Een ander symptoom
In revalidatie-oorden heten de pa
tiënten geen patiënt meer. maar
xevalidant" Een revalidant is ie
mand die bezig is weer valide te
worden, om zo snel mogelijk weer
terug te kunnen gaan naar de
maatschappij. Zo snel mogelijk
moet je je zonder hulp van ande
ren zien te redden.
Ik denk dat het goed is voor de
revalidanten om niet meer patiënt
te heten. Maar ik vind het wel een
onthullend teken voor de hard
heid. ja meedogenloosheid van de
tegenwoordige maatschappij, dat
het nodig is mensen zo te harden.
In wezen worden patiënten niet
geduld. Je moet jong zijn en ge
zond ..Ik ben ik en jij bent ner
gens
Patiënt betekent lijder. Er mag
niet meer geleden worden.
Ik overdrijf expres.
Een derde symptoom.
In de geestelijke gezondheidszorg
heerst de tendens om patiënten
..cliënt" te noemen. De lijder
wordt klant.
En weer vraag ik me af of dat goed
is.
In sommige gevallen wordt er een
..contract" afgesloten tussen de
cliënt en de hulpverlener. Men
gaat een juridische terminologie
gebruiken in plaats van een medi
sche of pastorale term. De gelijk
waardigheid wordt benadrukt en
de eigen verantwoordelijkheid
van de cliënt.
Misschien is het goed, dat rfiensen
op deze manier worden gedwon
gen zich te distantiëren van de rol
van patiënt, die onmondig is en
zelf niets kan. Maar lk vraag me af
of er nog geleden mag worden?
En of er nog mededogen is aan de
kant van de hulpverleners, als de
relatie zo zakelijk wordt.
De noem het woord mededogen
omdat het voor mij een van de
belangrijkste begrippen uit het
evangelie is.
Niemand wordt graag geholpen.
Ik heb het zelf vaak gezegd en
geschreven. Maar ls het wel zo
goed, dat mensen niet geholpen
willen worden?
„Geholpen worden" is een ver
zachtende term voor „geopereerd
worden". Is het mede aan dit
woordgebruik te danken dat dege
ne die geholpen wordt zo ln de rol
van „hulpeloze is gedrongen?
Hulpeloos zijn is een teken van
zwakte. Zwak zijn mag niet.
Weer een ander symptoom. De be
jaarde wil of mag geen bejaarde
meer heten.
Hij of zij heet ook niet meer „oud",
maar „ouder". Ik doe zelf van har
te mee aan dece „emancipatie van
de oudere mens". Maar ik vraag
me wel af. of niet een dieper lig
gende oorzaak van deze nieuwe
terminologie ls, dat ook oude men
sen nauwelijks meer geduld
worden.
En denk er non om dat je „revali
dant" segt ln plaats van „inva
lide"!
Oude mensen mogen niet meer
oud zijn. Het blad „Levensavond"
werd omgedoopt tot „Levensven
ster". Het blad „De Bejaarde"
heet tegenwoordig „Senior" (het
geen mij doet denken aan sigaren-
rokende mannen). „Op Leeftijd'
werd, aardig gevonden. „Leef
tijd".
Misschien is dit heel goed voor het
zelfbewustzijn van de ouder wor-
dende mens.
Aan de andere kant is dit taalge
bruik symptomatisch voor de toe
nemende meedogenloosheid van
onze maatschappij, waarin de my
the van het succes leeft, die leidt
tot een verstoten van mislukten,
gehandicapten en bejaarden uit
de maatschappij, een verstoten
van die mensen die aan de „strug
gle for life" niet kunnen deelne
men". zoals Simone Veil, voorzit
ter van het Europese parlement*
dit Jaar in Athene heeft gezegd.
De werkelijkheid van het oud wor
den wordt ook door ouderen vaak
ontkend. Oud worden betekend in
veel gevallen hulpbehoevend wor
den. In mijn pastoraat aan oudere
en zeer oude mensen merk lk dat
de meeste mensen oud worden erg
moeilijk vinden. Maar lk merk ook
dat men beter opgewassen ls te
gen de kwalen van de ouderdom,
naarmate men de realiteit van het
oud worden minder ontkent.
Als men krampachtig de ogen
sluit voor het oud en dus vaak
„gebrekkig" (ook een woord dat
niet meer „in" is!) worden, als men
zich vastklampt aan het jong wil
len blijven, ls het verval van
krachten een ramp waarop men
niet is voorbereid.
Wie de realiteit onder ogen ziet. en
dat geldt ook voor „revalidanten"
die invalide zullen blijven, kan be
ter aanvaarden, „dat men het al
leen niet meer redt". Die kan en
wil ook hulp aanvaarden, als dat
nodig is, zonder daardoor het ge
voel van eigenwaarde te verliezen.
Zodra mensen gaan zien dat er
andere waarden zijn dan de strijd
om succes, dan het „ik is ik", ver
liest het leven zijn krampachtig
heid.
Bij die andere waarden behoort
ook het aanvaarden van lijden,
ziekte en dood. als horend bij het
leven. Bij die andere waarden
hoort ook het mededogen. En daar
hoort bij het ruimte geven aan
patiënten, aan invaliden, aan ou
de mensen om zichzelf te zijn,
eventueel geholpen door anderen
Die anderen krijgen dan mis
schien de kans om te delen ln de
wijsheid die veel oude mensen,
veel invaliden, veel patiënten heb
ben gekregen, toen hun „actieve
ik" niet meer aan bod kon komen,
maar wel hun „contemplatieve be
schouwende ik". (Dit laatste heb
ik niet van mezelf, maar van een
ander.)
Dra Laura Reedijk-Boersma is
hervormd bejaardenpastor te
Zeist.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De remonstrantse broederschap wil komen tot een bepaling van haar standpunt
over de leuze van het IKV (interkerkelijk vredesberaad): „Help de kernwapens de wereld uit,
om te beginnen uit Nederland". Hierover zal, is de bedoeling, worden beslist op een
vergadering van de broederschap op 13 december.
Deze zaak wordt grondig aangepakt
Aan die buitengewone vergadering
gaat een voorbereidingsconferentie
vooraf «die 7 en 8 november wordt
gehouden, en bovendien is een speci
aal nummer van het Remonstrantse
Weekblad verschenen, waarbin ver
scheidene deskundigen aan het
woord komen, onder anderen prof. dr
H. J. Heering en dr. H. M. de Lange
Laatstgenoemde is ook te vinden in
een forum op het voorbereidingscon
gres
Inmiddels heeft deze maand een eer
ste gesprek plaatsgevonden tussen
het IKV en de commissie tot de zaken
(dagelijks bestuur van de remon
strantse broederschap).
Hiervan is
een „gespreksnotitie" gemaakt, die
behalve aan de deelnemers aan voor
bereidingsconferentie en buitenge
wone vergadering ook is gestuurd
naar kerkeraden, kringbesturen en
predikanten van de broederschap.
In deze gespreksnotitie merkt de
commissie tot de zaken van de broe
derschap over de verhouding tot het
IKV het volgende op (we citeren let
terlijk):
Voortrekkersrol
„Gezien de voortrekkersrol die het
IKV vooral de laatste Jaren door haar
campagne..Help de kernwapens de
wereld uit. om te beginnen uit Neder
land'. waarbij het gelukt te meer ge
meenteleden daadwerkelijk te be
trekken bij de zo Ingewikkelde pro
blemen van de (kem)bewapening.
zijn wij dankbaar voor het vele werk
dat doorhet IKV is verricht.
Onze commissie is daarbij van me
ning, dat er behoefte bestaat aan
meer duidelijkheid over de precieze
inhoud en strategie van de ln de IKV-
campagne vervatte voorstellen. Naar
het oordeel van onze commissie be
staat er voor de remonstrantse Broe
derschap geen aanleiding een wijzi
ging aan te brengen ln haar verhou
ding met het IKV. hoewel er wél be
hoefte bestaat aan een regelmatiger
overleg. Speciaal Indien het IKV een
meer uitgesproken koers inslaat, zou
eén consultatie van de ln het IKV
participerende kerken op haar plaats
zijn. Daarnaast is er een verduidelij
king van de relatie met de kerken
gewenst en zou er aandacht besteed
moeten worden aan de verhouding
tussen de IKV-doelstelling en de
campagne tegen de kernbewapening.
Onze commissie is van mening, dat
gezien de verwevenheid van het
vraagstuk van de kernbewapening
met andere wereldproblemen, het
IKV ook blijvend aandacht dient te
besteden aan andere onderwerpen,
zoals vredesopvoeding. de relatie tus
sen het oorlogs vraagstuk en de derde
wereld, wapenhandel en de tot stand-
koming van en de naleving op inter
nationale verdragen."
Van een medewerker
Dece cartoon uit The New Yorker laat Iets den van de nood der bezitters van een tweede huls(je). Lekker
rustig lezen in een lnie tuinstoel is er niet bij. De heg roept: knip me!, het hek vraagt: olie me!, het bloembed
smeekt: wied me!, de goot dringt aan: repareer me!Toch Is het, dankt ons, niet dese nood die ter sprake
zal komen op de werk- en studiedag die het interkerkelijk werkverband voor recreatie (IWR) donderdag 6
november in Doorn houdt en waarop onder meer het kerfcewerk In gemeenschappen van tweede woningen
aan de orde komt. „Het milieu van de tweede woningen in al hun verscheidenheid is voor de kerken en nog
volkomen braakliggend en onbekend terrein," aldus de IWR. Meer informatie bij IWR, Vermeerlaan 13,
Loosd recht.
waarin oppenomen: De Rotter
dammer. met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe LeWee Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-5629444
tele* 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Credietbann
Pekamngnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
V
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115568 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redact.9)
tel 115700 (uitsluitend voor
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten artikelen en commentaren, en met voor open boeven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gencht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000
AW Amsterdam. B'j publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
ie' 070-469445
(abonnementen en bezorging)
te! 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO
iabonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
iel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand f 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnemeritenop-
dracWen (zie adrescen boven;
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur lelef 020-
\J 5622797
Opgave mini-advertenties tel
020-5626262 ol schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam
se adressen
Niet te geloven (1)
In Trouw van 27 oktober jl. heeft A.
van der Meiden kritiek uitgeoefend
op de NCRV-uitzendingen over het
sektewezen, gemaakt door Sipke van
der Land onder de titel „Niet te ge
loven".
De opmerkingen van deze public-re-
latlons-deskundige zullen we niet zo
maar ter zijde mogen schuiven. Hij
heeft er telkens op gewezen dat de
public-relatlons-man een typische
glazenwassersfunctle heeft Hij zal de
ramen die uitzicht geven naar binnen
en naar buiten op mensen om ons
heen schoon moeten houden zodat
goede verhoudingen met mensen
stelselmatig bevorderd worden. In
het leiden van de informatiestroom,
in de presentatie en in de representa
tie kunnen fouten gemaakt worden.
Dr. Van der Meiden mag daar op
wijzen. Maar ten diepste gaat het
ddórover niet! Het gaat om de vraag
of wij ais christenen het recht hebben
allerlei sekten te toetsen aan de norm
van het Evangelie en aan het aposto
lisch getuigenis over de Christus der
Schriften. Ik bewonder de moed van
Sipke van der Land en van de NCRV
dat zij niet volstaan met het geven
van vrijblijvende informatie, maar
dat zij tegenover de dwaalleer van
deze sekten vrijmoedig wijzen op Je
zus Christus als de enige weg tot
verlossing en andere wegen als dood
lopende wegen van zelfverlossing aan
de kaak stellen. Sipke van der Land is
meer dan een public-relatlons-man,
hij is ook een getuige. En de NCRV is
meer dan een informatie-centrum, zij
is ook een omroep met een bood
schap.
Ermelo drs R. van den Berg
Niet te geloven (2)
Mef grote belangstelling heb ik het
artikel gelezen van dr. K. van der
Meiden. Wat ik niet begrijp is, dat hij
in zijn artikel enerzijds spreekt over:
..respect" en over „informatie ver
strekken zonder commentaar" en an
derzijds, om zijn woorden te gebrui
ken, „met een duidelijke vooringeno
menheid" het woord .Akela" MIS
BRUIKT!
Wanneer hij denkt te verwijzen naar
een begrip, dan moet lk hem teleur
stellen. Hij verwijst hier naar een
„onbegrip" In zijn „mooie" artikel
met als mottp „oordeel niet, maar
laat het publiek zelf oordelen" oor
deelt hij zelf over iets waar hij duide
lijk geen proefschrift over geschreven
heeft. Hij laat zodoende zijn artikel
kelderen tot dezelfde soort journalis
tiek. die hij in dit artikel denkt te
hekelen.
Rotterdam L. C. Versluis
Niet te geloven (3)
De heer Van der Meiden trekt in zijn
stukje fel van leer tegen de manipula
tie-methodiek die Van der Land zou
hanteren. Hij spreekt van eenzijdige
door hem verstrekte informatie over
de diverse sekten. Sipke van der
Land wil de bijbelse waarschuwingen
tegen dwaalleraars actueel maken.
Dat hij hierbij onzorgvuldig te werk
gaat, stelt Van der Melden terecht.
Echter Van der Melden hanteert puur
humanistische criteria bij de beoor
deling van de gewraakte tv-ui(zen
dingen. Hij spreekt onder andere van
wederzijds begrip en respect voor de
medemens. Dat te oké, echter hij ver
geet dat Gods mening hier ook in het
geding moet zijn. Bij zijn beoordeling
hoor ik Van der Meiden hier niet over.
In deze zin zou ik willen spreken van
eenzijdige manipulatie door Van der
Meiden. Hij is overigens niet de enige
die hieraan mank gaat, hij heeft de
tijdgeest mee; een proces van toene
mende autonomisering van de mens.
Laten wij alsjeblieft weer erkennen
dat God in zijn bijbel enorm veel
wijsheid, lering en waarschuwingen
heeft gegeven, waar wij eindige men
sen rekening mee moeten houden;
„Opdat het u welga" zegt de bijbel.
Van der Land en de NCRV gaan hier
met betrekking tot dit vaak vergeten
criterium vrijuit. Laat Van der Mel
den bij zijn kritiek uitkijken het kind
met het badwater niet weg te gooien.
Rotterdam Koos van Aller
Niet te geloven (4)
Het artikel van A. van den Meiden
over de programma's van Sipke van
der Land te 3ÜJ uit het hart gegrepen.
Je wordt misselijk van die indoe tri-
naire stukken. Bovendien strooit Van
der Land regelmatig met het begrip
fascistisch. Het fascistisch karakter
zou blijken uit de absolute gehoor
zaamheid die de meeste Bhagwan,
Hare Krtsjna of Mahartejl zou eisen.
Je vraagt je dan af of christenen,
gemeten aan dat gehoorzaamheids -
criterium, ook niet fascistisch geken
merkt zouden moeten worden. Im
mers ook Christus vraagt de gehele
persoonlijkheid van een mens. Er zijn
ln Zijn naam kruistochten gehouden
en slaven vervoerd. Ik geloof evenwel
niet zo heel erg ln die absolute ge
hoorzaamheid. ook al zijn er wel per
sonen binnen die sekten die dat zelf
zo beleven. Heel erg gevaarlijk vind
ik de programma's van Sipke van der
Land omdat ze latente onlustgevoe
lens kunnen oproepen in een bevol
king. vooral in een crisistijd. We heb
ben eerder meegemaakt dat joden,
zigeuners en vrijmetselaars door een
dictatuur vermoord werden onder ge
juich van een groot deel van het volk.
De programma's van Van der Land
dragen ertoe bij dat straks niet alleen
de genoemde categorieën maar ook
de leden van oosterse scholen de kans
lopen opgeknoopt te worden als de
echte fascisten nog eens de baas zou
den worden.
Borae B. H. Kraai jenbrink
Niet te geloven (5)
Ontzettend flauw om een kennelijk
niet verwerkt verleden (JV) of niet
juist verwerkt, te projecteren op Sip
ke van der Land met betrekking tot
„Niet te geloven". Het te wat anders
als je kiest voor een fenomenologi
sche benadering van de sekten, zoals
Van der Meiden wil. Dat doet ook
„wetenschappelijk" aan bij sommi
gen. Sipke van der Land koos voor
een benadering uit christelijke gedre
venheid. Mag dat niet meer bij een
NCRV? Maak er dan NF(enomelo-
gie)RV van! Sipke van der Land com
municeert inderdaad niet zoals de
massa dat wil en heeft waarschijnlijk
een andere visie op de public rela
tions.
Nunspeet J. W. van Gronden
Niet te geloven (6)
In zijn betoog in de krant van 27
oktober tegen het programma van
Sipke van der Land vergeet dr Van
der Meiden één ding, namelijk dat
ook Paulus de mensen in Efeze, en
daarmee aan ons. tegenover al de
afgoden van toen de onbekende God
stelde; namelijk de Ood die ons Zijn
Zoon gezonden heeft Om ons uit de
duisternis van ons ongeloof en ons
geloof ln al die afgoden te redden,
door ons Zijn licht te schenken zodat
wij de ware Ood leren kennen. En
daarom te het Sipke van der Land
zijn goed recht en zijn plicht om op
grond daarvan de mensen in naam
van Gods Zoon, Jezus Christus, te
waarschuwen voor deze duistere
praktijken.
Delft H. W. Langstraat-Den Donner
Niet te geloven (7)
Wanneer een gestudeerd persoon als
Van der Melden zo minachtend zich
uitlaat over het NCRV-programma
„Niet te geloven" en dit plus de pre
sentator Sipke van der Land tracht in
een sectarteche hoek te duwen, kan
met recht gezegd worden: niet te ge
loven, dat op een objectieve en glas
heldere doorlichting van secten en
dwaalgeesten zoals ln genoemd pro
gramma zo zeer bedenkelijk gerea
geerd wordt zoals Van der Melden.
Een bewijs te meer. dat er dringend
behoefte bestaat aan de Bijbelse op
dracht: Beproef de geesten of zij uit
God zijn. Als dit gebeurt worden vele
grieberig, als door Van der Meiden.
Zijn artikel begint al zo ongeloof
waardig Inzake het vormingswerk op
de JV ln vroegere dagen en weet bU
gebrek aan feiten niet anders dan een
zekere spot te hanteren inzake deze
jeugdstudie en in zijn verwrongen
gedachtengang brengt hij dit over op
„Niet te geloven" en de presentator.
Daar te in dezen geen enkel verband
aan te wijzen. En Van der Land wijst
op het grote gevaar onzer dagen, dat
vele Christussen zich melden en ver
kondigen: er zijn verschillende wegen
buiten Golgotha om, om rust en blijd
schap te vinden. Met bezieling en
grote overtuiging mogen we horen
Jezus' uitspraak: „Ik ben de weg, de
waarheid en het leven". Rustig door
gaan NCRV en moedig getuigen Sip
ke van der Land. Eén Naam te onze
hope.
Oidebroek H. Boeve
Niet te geloven (8)
De discussie tussen dr Anne van der
Melden en J. F. van Maanen ln Trouw
van 27 resp. 28 oktober geeft mij
aanleiding tot de volgende opmer
kingen.
Mijn eerste indruk van het artikel
van Van der Meiden was en is nog
steeds hier te doen te hebben met
een onbevooroordeelde en weten
schappelijk gefundeerde beschou
wing. Dit in tegenstelling tot de sug
gestie van Van Maanen, dat er niets
wetenschappelijks zou zijn aan de
WORD LID,
SAMEN OP DE GOEDE WEG
Christelijk Nationaal Vakverbond
n<
va
de democratie in ami ,nst
Wat wij gisteren schreven otèver^
communisme komt natuur!] e V<
dcic
is g
geen enkel opzicht in minde n
de open ogen die mensen in(
westen moeten hebben voor
en laten van hun bloedeigen
broers over de grote plas. In
komende dagen zullen we di lA-di
enkele duidelijke proefjes m eren
kunnen smaken. De wijze w deba
daar door het volk een pollti it de
leiding wordt gekozen, moet wgei
mijn mening bij een echte dl Ms t
geen Jaloezie kunnen wekke «ebri
ergens dan kan men daar ziefe di
vrijheid van meningsuitingi
niet alles uithaalt. Formeeli
wel in orde zijn. De burger hjHi) c
inspraak met zijn eigen ene n
stem. HIJ kan zich in verlani
uitbreiding van die stem in
vereniging met anderen insp eht
om zijn man naar voren te sc def
Maar daar houdt het dan oo^n C
dat moment maken allerlei
machten zich meester van dAude:
procedure Op de achtergroi Ink
de sponsors, lobby 'ers bij he men
niet te vergeten heel het app dat
van de angst dat met grote k
de strijd geworpen wordt Ze
Amerikaanse fundamentalii
zich dit keer niet onbetuigd,
hebben zich in grote massa
achter Reagan. Waarom? Isl
zelf ook een „wedergeborene
hier gaat het om zijn consen
politiek, die voornamelijk op
sociale en anti-communistis*
„mérites" wordt beoordeeld,
zal iedereen duidelijk zijn <te
Reagan zich niet gaat brandt
kwesties als abortus. homofT
vrouwenemancipatie. Maar
spreken de materiële belangt
een beslissend toontje mee. I
ons dan allemaal zo goed? Hc
daaraan mankeert zal iederet
kunnen constateren.
niet
fil I
rc
,tyon2
Hi
,we
ICM
lert
ider
TP'1
leu
pk c
endt
Beroepingswerk
ned. herv. kerk
Beroepen: te Oene. W Vei el
Waddlnxveen; te Oiessenda
hardlnxveld: L. Quist te Op
te Kootwijk: P. Molenaar I
Ammers; te Rhenen (toez.)
Quak te Vianen; te Wassc
van Waas bergen te Baarn?
dankte voor Dordrecht
Bedankt voor Bodegraven
Hoed te Sliedrecht. voor
a.d. Rijn (toez.). j. l.
Dongen.
geref. kerken vrijg. jjjj
Beroepen te Brouwerehaven
da. kand. te Zwolle
geref. gemeente
Bedankt voor Kapelle-Bieze
M. Kleppe te Woerden
ran
oör<
taal
Jyl
Ds. J. H. Velema
bijdrage van Van der Melden. Hier
mee vervalt dan het argument van
Van Maanen tegen de keuze van Van
der Meiden voor een discussie vla de
krant in plaats van voor een interne
behandeling binnen de NCRV, waar
van de meeste TV-klJkers niets te
zien of te horen krijgen.
Van Maanen kan best gelijk hebben,
wanneer hij bij Van der Meiden aller
gie veronderstelt; maar dan toch al
lergie tegen die geestelijke luchtver
ontreiniging. die door vooroordelen
wordt veroorzaakt.
Het is niet mijn bedoeling op alle vijf
de argumenten ln te gaan waarom
Van Maanen vindt, dat de redenering
van Van der Meiden onjuist te; ik wil
slechts constateren, dat het het goed
recht van de NCRV te (zoals onder 2
en 4 wordt meegedeeld) om tegen de
psychische en economische gevaren
van bepaalde religieuze stromingen
te waarschuwen; al had de NCRV
deze bedoeling wel wat duidelijker
kenbaar moeten maken. Maar dan
moet toch ook geconstateerd worden,
dat Van der Meiden ook het recht
heeft (ik kan mij voorstellen, dat hij
van uit zijn verantwoordelijkheid
zelfs de plicht meent te hebben op de
gevaren te wijzen van een zo bevoor
oordeelde presentatie als die van Sip
ke van der Land en die men wel van
de EO, maar niet van de NCRV zou
mogen verwachten.
Of de NCRV niet te opgericht voor de
fenomenologische benadering kan ik
niet beoordelen, maar het te mij niet
duidelijk wat Van Maanen bedoeldt
met z'n slotzin. „Het ging bij de op
richting en gaat ook nu maar om een
naam. „Wanneer het maar om een
naam gaat en dus slechts om een
vlag. die de lading moet dekken,
waarom kan dan b.v. niet eens Van
der Land door een gerechtvaardigd
verontwaardigde tegenstander voor
de TV worden geïnterviewd? Waarom
moet dat dan aan de VARA worden
overgelaten?
Amsterdam Gerard H. Faddegon
ADVERTENTIE
BEL DE BOND
WAAR JE STEM
WORDT GEHOORD.
De Nunspeetse christelijke,
meerde predikant J. H. V( tar1
redacteur van en meditator
het christelijke ge reformeert
blad De Wekker als het vet i
opinieblad Koers. BIJ Kok
pen te nu onder de titel „On(
lamp" een bundel van 52 ima
meditaties verschenen. Het
181 pagina's.
Ds. H. J. Hegger
Ds. H. J. Hegger, directeurF
stichting „In de rechte straa 'n
het getuigend gesprek met R< Jr
bij deze stichting een 160 er
.tellend boekje verschijnen, d
te geloven" heet. Daarin ri
voormalige priester, zich in d
plaats tot rooms-katholiel en
voorts tot anderen, die niet of
lijks met het evangelie in aa -de
zijn gekomen; voorts beschc
zijn boek als handreiking vex
gellsatiewerk. „Wat te gelovï
6.90 Het adres van „In d«
straat" te: postbus 131, Velp
in
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN In de gerefa
kerken zijn 171 vacante
plaatsen. Dit ln tegenstelling
een jaar of zes geleden wei
speld: toen dacht men dat er
een overschot van 21 predikai
zijn.
Dit bericht Kerkinformatie,
ciële blad van de gereforme
ken. De (extra voorzichtige)
ting is nu, dat het aantal
plaatsen in 1985 verminderd
en om en nabij de 87 zal bet
Nog twee cijfers uit Kerl
in vijf Jaar leverde de theoi
hogeschool van de gerefi
kerken te Kampen 118
en kwamen er 85 van de theoi
faculteit van de Vrije Univi
Amsterdam.
HAARLEM (ANP) Bisschop!
van Roermond heeft nad
verklaard dat hij niet veranti
lijk te voor en ook niets te mal
hebben met een advertentie f
actiegroep van „trouwe kat)
Deze advertentie in enkele d
riep de katholieken van Nedei
hun missie bijdrage te sturei
het „kerkgetrouwe" missie!
van het bisdom Roermond l
naar de andere Nederlandse I
bureaux
trie