Video-experiment op
festival moderne dans
Eindhoven in teken
van het eigentijdse
■ss-"-
Balletgroepen willen
meer duidelijkheid
over vakopleiding
Tanzprojekt München treedt op in HOT
Oe^roe°-e J*
Der Brotladen^
van Brecht
op toernee liS
WOENSDAG 29 OKTOBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Van onze kunstredactie
DEN HAAG Traditiegetrouw vindt ook dit jaar een dansfestival in het HOT plaats,
namelijk van 29 oktober tot en met 15 november. Daarin zal aandacht worden besteed aan
moderne en post-moderne dans, zowel in het binnen- als buitenland.
Het festival wordt geopend door de
Springplank, de aspirantengroep van
het Nederlands Dans Hieater, die al
aan haar derde lichting toe is. Dat
betekent dat vier nieuwe dansers zijn
aangenomen: Cathérine Ailard, Ma-
thilde van Meerendonk, Robert Ben
schop en Jos Willems. Naast Mirjam
Diedrlch. Lia Bol te, Yvette Olof, Mar
tin Oelpke en Peter Schetters zullen
zij twee premières brengen, waarvan
de eerste, Subterraneans (muziek Da
vid Bowie) van Ed Wubbe. een ex-lid
van de Springplank is. Het tweede
nieuwe werk (nog geen titel) is van
Nils Chris te. op muziek van Sjostako-
witsj. Twee jaar geleden maakte
Christe voor deze aspirantengroep
het ballet Quartet en schoot toen zo
direct in de roos, dat hij daarmee
tijdens het internationale choreogra
fieconcours te Keulen de eerste prijs
(1979) behaalde.
Op 4 en 5 november komt de Bewe-
gingsgroep Bart Stuyf (vroeger Multi
Media) met zijn laatste produktie
Grey naar Den Haag. Het is de zeven
de fase in hun onderzoek naar dans
vormen waarbij beweging als vorm
verandering in tijd en ruimte wordt
benaderd en deze keer hebben zij
daartoe een uiterlijk kader gecreëerd
met een uit zeven delen bestaande
achterwand, die in de toneelvloer
overloopt. Hierdoor ontstaat het ef
fect van een toneelruimte zonder ho
rizon, waarin zeven in het grijs en wit
gestoken dansers houvast proberen
te vinden.
Abstract
Nieuw voor Nederland is het optre
den van de Duitse groep Tanzprojekt
München, onder leiding van Birgltta
Trommier tot en met 8 november).
Deze danseres en choreografe die een
groot deel van haar opleiding van
José Limón, Katherine Dunham en
Eleo Po mare in New York kreeg, ver
wierf zich zowel In de Verenigde Sta
ten als in Duitsland bekendheid door
haar produkties als Night Passage en
Makrokosmos, waarin zij een ab
stracte benadering van dans blijkt
voor te staan Vanaf 1975 leidt zij
haar Tanzprojekt München, één van
de 33 zogenaamde margetheater
groepjes uit die stad, die met elkaar
een kleine miljoen mark (circa een
miljoen gulden) per Jaar te verdelen
hebben.
Haar laatste project. Ich Höre Auf Zu
Trfiumen, wordt hier door zeven le
den van Tanzprojekt gedanst en
neemt, althans volgens de program
ma-toelichting, de toeschouwer mee
op reis door het menselijk bewust
zijn. Trommier wil uitbeelden hoe het
aannemen van een vorm zonder lijf
en gezicht tot de creatie van iets
onverwacht nieuws kan leiden. Deze
metamorfose van één en dezelfde
danser in een andere persoonlijkheid
vindt plaats op muziek van Steve
Reich en in een toneelbeeld met veel
doeken en lappen van Judith Vassal-
lo en Trommier zelf.
Nederlands aandeel
De afgelopen Jaren is het Tanzpro
jekt München één van de weinige
moderne dansgroeperingen in Duits
land gebleken, die zich in het conser
vatief ingestelde Beieren kon hand
haven. Dat gebeurde vooral door de
originaliteit en vakkundigheid in hun
zogenaamde environmentprojecten.
door Eefje v. Schaik
AMSTERDAM De drie grote balletgezelschappen in ons
land (Het Nationale Ballet, het Nederlands Dans Theater, het
Scapino Ballet) zijn verontwaardigd over het beleid van de
regering ten aanzien van het rapport over de aansluitingspro
blematiek tussen de balletscholen de groepen.
Onenigheid tussen de gezelschappen
en de dansaeademles eneraljds en een
verschil van mening tussen de minis
teries van onderwijs en erm zijn er
volgens hen de oorzaak van dat het
hele opleidingsvraagstuk voorlopig
niet zal worden opgelost.
De groepen zullen de komende maan
den bij het parlement aan de bel
trekken en bij de komende bespre
king van de Kunstnota, half decem
ber, in de Tweede Kamer vragen la
ten stellen. Zij willen alles in het werk
stellen om te bereiken dat de voor
stellen tot verandering van de huidi
ge dansvakopleidingen door Den
Haag worden overgenomen.
Deze voorstellen zijn terug te vinden
in de lijst van vijftien aanbevelingen
van het rapport „Aansluitingsproble
matiek". dat in 1979 door een depar
tementale werkgroep (CRM) werd ge
produceerd.
Hoofdpunten daaruit zijn:
Speciaal vandaag
Kenmerk gaat over „kleur
lingen" scholieren In Zuid-
Afrika die dit jaar een sehool-
boycot begonnen. Hoe de leer
lingen radicaliseerden en na
openlijk voor hun mening dur
ven uitkomen. Over de solida
riteit die de „zwarte" scholie
ren toonden. De boycot is nu
afgelopen. Maar duizenden
jongeren kunnen geen onder
wijs meer genieten omdat de
regering een aantal scholen
beeft gesloten.
Ned. 2/19.25
Toespraak van koningin
Beatrix in de buitengewone
vergadering van de Staten van
de Nederlandse Antillen.
Rechtstreeks.
Ned. 1/21.40
Panoramiek ook in het te
ken van het koninklijk bezoek
aan de Antillen. Gesprek met
mr Biesheuvel over bet rap
port van de Koninkrijkawerk-
groep. Belangrijkste discussie
punt: de onafhankelijkheid
van de Antillen.
Ned. 1/22.10
Extra: het debat tassen de
Amerikaanse presidentskan
didaten Jimmy Carter en Ro
nald Reagan. Om de gunst van
de twijfelende kiezers, mooi
weer spelen. Een samenvat
ting van een half uur. Dat
moet genoeg zijn.
Ned. 1/23.20
handhaving van huidige scholen
voor vooropleiding (tot 12 jaar) en
opleiding tot dansdocenten en dan
sers die niet naar de drie balletgroe
pen willen;
oprichting van twee nieuwe ballet
opleidingen (Den Haag en Amster
dam), gericht op de eisen van de drie
groepen en verdeeld in twee fasen: de
vakstudiefase (12 tot 16 jaar) en de
eindstudiefase (16 tot 18 Jaar) met een
stage bij één van de drie ballet
groepen-
Op deze wijze wordt volgens de werk
groep het talet beter gebundeld en
ontstaan er Instituten waar zowel de
groepen als de scholen zeggenschap
hebben.
Over de mate en vorm van Inspraak
zijn belde belangengroepen het overi
gens nog lang niet eens. Na publika-
tie van dit rapport voelen veel scho
len zich bedreigd, vooral door een
mogelijk eigen kwaliteitsverlies door
de komst van de twee superscholen.
Ook vrezen zij bij een mogelijke her
verdeling van de onderwtjsgelden
aan het kortste eind te zullen
trekken.
Brief
Vooralsnog hebben zij weinig te vre
zen. Minister Pais heeft in een brief
aan zijn collega van CRM laten weten
dat hem uit de kritische commenta
ren van de scholen gebleken is, dat
het voorstel van de werkgroep 'onvol
doende draagvlak in het onderwijs'
vindt Bovendien ontbreken hem de
financiële middelen. Wel toont hij
zich bereid een ambtelijk waarnemer
aan te wijzen indien een 'gestructu
reerde vorm van permanent overleg*
gewenst mocht blijken. Zowel bij de
groepen als het ministerie van CRM
is deze brief in het verkeerde keelgat
geschoten. J. Klopper, hoofd van de
directie kunsten van CRM, heeft be
vestigd veel voor de vorges telde con
centratie van de vakopleiding te voe
len, ondanks zijn begrip voor de be
zwaren uit de onderwijskundige
hoek.
Onder deze bezwaren vallen ook de
reacties van de VLOT (Vereniging
Landelijk Overleg Theater Onder
wijs) die er op wijst dat de werkgroep
te weinig ondersoek heeft gedaan
naar de redenen waarom de dansvak
opleidingen niet aan de eisen van de
groepen zouden voldoen. Bovendien
wordt bezwaar gemaakt tegen de no
gal rigoureuze concentratie, waar
door kinderen van 12 Jaar uit hun
omgeving worden gehaald.
Er is meer te zeggen voor specialisa
tie na de dansopleidingen, die ge
spreid moeten blijven, vindt de
VLOT. De Opleidingsraad van de gro
te drie meent echter dat de concen
tratie snel moet plaats vinden. De
huidige situatie heeft er alleen maar
toe geleld dat van de 153 dansers bij
de drie balletgroepen er maar liefst 98
uit het buitenland koenen.
rond de stadions van de Olympische
Spelen ln München.
Het derde Nederlandse aandeel in het
dansfestival woedt gevormd door
twee avonden Produktie Danscon-
tact (11 en 12 november). Door nauwe
samenwerking tussen de Rotterdam
se Kunststichting en 8tichting Dans-
contact wordt sinds een Jaar een cho
reograaf gevraagd een eigen voor
keursprogramma samen te stellen
(met een budget van ten hoogste 8000
gulden en dit jaar was de beurt aan
Bianca van Dillen, lid van Stichting
Dans Produktie. Als thema koos zij
„Dans en Video", waarvoor zij de
choreografen Matthljs Wils en Vivien-
ne Deddes vroeg een dans te maken
waarbij video als medium tijdens het
werk wordt gebruikt. Al geruime tijd
ls Van Dillen ln gebruik van video bij
choreograferen geïnteresseerd, om
dat het volgens haar een bepaalde
manier van kijken naar beweging mo
gelijk maakt en het choreograferen
als zodanig kan veranderen. Zo kun
nen bijvoorbeeld sfeerbepalingen van
buitenaf worden Ingebracht, zoals
luchten, zee, zandvlaktes. Ook zij is
benieuwd wat Matthljs Wils en Vi-
vienne Deddes met respectievelijk
Henk van Dijk en Jacob Sulskens als
cameramannen met dit medium ln
dans doen. Het festival wordt afgeslo
ten door de Engelse groep Emma
Dance Company, met twee verschil
lende programma's waarin acht pre
mières voor Nederland zijn opgeno
men. Deze groep die ln 1976 in Lough
borough (ten noorden van Londen)
werd opgericht, wordt geleld door Gi
deon Avrahami, oorspronkelijk een
Israëlische danser tilt het Batsheva-
gezelschap (Tel Aviv), die als choreo
graaf en danser bij het Ballet R&m-
bert en het London Contemporary
Dance Theatre werkte. De Engelse
moderne dans staat er om bekend dat
ie zo'n tien Jaar achterloopt op de
Amerikaanse en continentale trends.
Ook voor de vier choreografen van de
Emma Dance Company, (Avrahami,
Tamara McLorg, Royston Maldoon,
Nicholas Carroll), gaat dit etiket wel
op, ondanks het feit dat zowel Mal
doon als McLorg een Oulbenkian
Award kreeg om nieuwe balletten te
maken.
Wat zij aan bewegingsstijl hanteren
is te zien als een afgeleide versie van
de gevestigde Graham-code, via En
gelse interpretatie. Voor de Neder
landse, verwende smaak is dat een
tikkeltje te ouderwets en gedateerd,
maar meestal getuigt het wel van een
sympathieke expressie en benade
ring van dans. Misschien kunnen we
in dit opzicht een verrassing verwach
ten van de choreografie Atolen, van
de ex danseres van het Nederlands
Dans Theater. Lenny Westerdljk, die
er ondertussen een erkende loopbaan
bij Ballet Ram bert en andere Engelse
groepen heeft opzitten.
In het HOT zal de produktie Ich höre auf zu traumen van de Duitse choreografe Birgitta Trommier e
het Tanzprojekt München te zien zijn. Foto Ach(m BÉto
Joor Frits Lagerwerf!
Het gaat hier ln feite om een opmer
kelijk particulier initiatief. Twee
beeldende kunstenaars, Paul Pan-
huysen en Remko Scha. hebben een
voormalige sigarenfabriek opgekocht
en deze omgebouwd tot woonruimten
en ateliers, maar ook tot een drietal
ruimten dat voor muziekrepetities,
concerten, voorstellingen en tentoon
stellingen gebruikt zal worden.
Panhuysen en 8cha interesseren zich
naar verluidt bijvoorbeeld voor de
relatie tussen beeldende en mathe
matische gegevens ln formele visuele
kunst, maar ook voor de wisselwer
king tussen minimal music en het
rock-element in de New Yorkse No
Wave (Joe Bowie, Ronald Shannon
Jackson, Billy Bang, James Ulmer
e.a.).
Zij opteren in dit verband voor een
samenwerking van kunstenaars die
kan leiden tot nieuwe ontwikkelin
gen, uitgaande van het feit dat diver
se kunsten een sterke onderlinge sa
menhang vertonen en dat de span
ning tussen de kunstmarges groot is.
Zoals de festlvaltltel suggereert zijn
contacten gelegd met The Kitchen,
een centrum voor avant-garde kunst
in de New Yorkse Wooster street.
'Doorgeefluik'
Dit podium fungeert als een soort
„doorgeefluik", waar een selectie uit
de bedrijvige New Yorkse subcultuur,
zoals die zich ln de lofts van 8oho
manifesteert, onder de aandacht
wordt gebracht van de meer officiële
kunstwereld. Dat dit met succes ge
beurt mag blijken uit de fenomenale,
stimulerende rol die the Kitchen ln
de kunst van de laatste jaren ge
speeld heeft.
De componisten Terry Riley, Steve
Reich en Philip Olass konden hier
stukken uitvoeren, en recente ont
wikkelingen die bevorderd worden,
omvatten onder meer de nieuwe vor
men van muziektheater van Robert
Ashley (Perfect Lives, private parts,
onlangs In Mickery) en Laurie Ander
son, op rock geënte minimal music,
alsook de met Improvisaties door
spekte composities van trombonist
George Lewis en pianist-vocalist Juli
us Eastman.
Een aantal van deze Kltchen-kunste-
naars Is door het met CRM vergelijk
bare ICA uit Washington uitgenodigd
voor een Europese toernee die behal
ve naar Stockholm. Berlijn en Parijs
naar Eindhoven voert. Beeldend kun
stenaar Robert Longo doet vanavond
om acht uur een performance (een
kunstenaar ls daarin zelf beeldend
voorwerp) ln het Van Abbe Museum.
Uit zijn drieluik Surrender doet hij
het middenstuk Empire.
Na afloop worden videotapes van een
aantal New Yorkse kunstenaars ver
toond. Bill Jones Arnle Zane pre^
senteren morgenavond om 20.30 uur
in de Stadsschouwburg hun program
ma Monkey Run Road, een duet dat
Nieuw
Moorkoppen bij Brandpunt, zater
dagavond. Dat ondoenlijke taar
tje. met of zonder vork, het wordt
kliederen. Brandpunt vierde twin
tig Jaar ln de ether. Toen de intro
ductie van het lang weer verdwe-
nen kangoeroevlees, nu een mis
lukt schilderij van de koningin ln
het kader van de „tijdgeest".
De aktuallteitenrubriek van de
KRO heeft voor dit seizoen eens
per maand een andere formulé.
Mensen op het randje van het
nieuws, toch ln het zonnetje. In de
zaal twee bussen met KRO-leden,
voor het applaus. Aan de voor
wand een muzikaal decortje dat
twintig jaar geleden ook al dezelf
de deunen speelde. Voor de zaal
Ad Langebent en zijn assistente.
Monique Moritz.
bedenken
doenlijk. 1
Iets nieuws bedenken met het
nieuws, is moeilijk. Iets anders
met het nieuws, on-
ijk. Tenminste, zo lang er
feitelijk niets veranderd. Brand
punt andere formule. Brandpunt
oude formule. Het blijft toch Ad
Langebent aan de knoppen. En
Monique Moritz ln een bijrol-
Zoals ze ook met het gewone we
kelijkse produkt omgaan. Hooguit
mogen de vragen nu ietsje vrijer
zijn.
De presentatie van de actualitei
tenrubrieken ls een ondergescho
ven kindje. Bijna alle hebben te
lijden van hetzelfde euvel: de baas
moet op de buis. Jaap van Meek-
ren, Wlbo van de Linde, René Eij-
bersen, Ad Langebent 8tuk voor
stuk, ln soorten en maten, aanzeg
gers, geen dragers van het pro
gramma. De hoofdredacteur
brengt zelf de krant rond.
Nieuwsshows komen maar niet
van de grond. Degelijkheid in het
kielzog van het Journaal; dat weer
wel met specifieke presentatoren
werkt Maar die moeten dan weer
niet doen alsof ze bij een actuali
teitenrubriek zitten.
Brandpunt-thuis? Inderdaad,
geen voet buiten de deur gezet
door Ruud Verdonck
Klachten
Het zijn er inmiddels genoeg om er
maar even een rijtje van te ma
ken: de klachten bij de Raad voor
de Journalistiek. Sinds Herman
van Run ln de Alles is Anders
Show van Aad van den Heuvel,
uitlegde hoe die raad werkt en wat
precies het doel ls, valt er een plek
te registreren ln aangebrachte
zaken.
Het leek ook te makkelijk alle
maal. Klagen bij de raad. Het kost
geen cent en het ls het proberen
waard. De aangeklaagde Journa
list zal bij ongelijk, altijd zijn ge-,
lijk blijven benadrukken. Ieder
een tevreden.
De piek van nu, de raad heeft het
over een aardige toeloop, wordt
vooral aangedragen door de om
roepen.
Slpke van der Land staat aange
klaagd ln twee zaken. Hoewel,
twee? De Scientology Kerk heeft
aangekondigd met een klacht te
gen Van der Land te zullen komen,
maar bij de Raad voor de Journa
listiek ls het stuk nog niet gearri
veerd. De uitzending ls dan ook
nog niet geweest.
De Hare Krishna beweging heeft
wel al officieel geklaagd over Van
der Land. Hij zou gemaakte af
spraken niet zijn nagekomen bij
het vervaardigen van zijn tweede
uitzending van „Niet te geloven".
Van de Scientology Kerk is wel
een klacht binnengekomen tegen
VARA'S Ombudsman. Vorige
week werd in dat programma, met
behulp van verborgen camera en
microfoon, onder meer getoond
hoe de kerk twijfelende aspirant
leden over de brug tracht te
trekkken.
De VARA ls met een klacht geko
men tegen collega-omroep TROS,
en ln het bijzonder tegen Wibo van
de Linde. In TROS-Aktua tv
maakte Van de Linde opmerkin
gen over het doen en laten van een
VARA-veraiaggever, bU de ontrui
ming van de kraakpanden aan de
Prins Hendrikkade in Amster
dam, op 19 augustus. De verslag
gever zou informatie het huls is
kraakhelder achter hebben ge
houden. Klacht.
De klachten zijn nieuws. De al-
handeling zelden. Het is ook een
kwestie van wachten. Vier maan
den tot een half jaar duuurt het
wel voor er een uitspraak is. Tegen
die tijd weet niemand meer waaro
ver het ging. Al helpt 't niet, het
lucht wel lekker op.
Weten
t niet?
let al-
„Wat Qube is weet u
Een kabeltelevisie u
leen tv ontvangen, nu
puters op aangesloten kunnen
worden, waarmee men zijn huls
elektronisch kan laten bewaken
en waarmee men antwoorden kan
op per televisie gestelde vragen.
Van alles kan. Het is een commer
cieel systeem, dat in Columbus, in
de Amerikaanse staat Ohio, ai eni
ge tijd in proefbedrijf ia In janua
ri, toen Qube waren ex
30.000 hulshoudends op aangeslo
ten. Daarvan hadden er 2000 een
alarmsysteem tegen brand en in
braak. De bouw van het Qube
systeem heeft tenminste 50 mil
joen gulden gekost."
Deze wervende tekst stond maan
dag te lezen op de varia pagina
van de Teletekst. De proef met
nieuws en ander handigs op de
televisie. Er zijn al wachtlijsten
voor.
Een blikje in de toekomst zoals de
maatschappij aan de stekker zich
die zou wensen.
Kijk nou toch, CWumbus. een
voor de statistieken interessant
doorsneestadje met 560.000 Inwo
ners. leeft al ln 1986. Wat is er mis
met Qube weet u dan wellicht ook
niet?
Qube begon helemaal niet bi janu
ari, maar drie jaar geleden al. In
Januari van dit Jaar werd het
grootste aantal aansluitingen ge
registreerd: 30.000. Daar zijn er
inmiddels al weer 7300 van afge
vallen. Vanwege de kosten zal dat
niet zijn geweest: drie dollar op de
kosten voor de kabelnetaanstui-
ting.
Maar wel, omdat gebleken ls dat
per jaar gemiddeld vijfentwintig
procent van de aansluitingen ge
stoord is. Of vanwege efTrnrip met
de drukknopkaatjes Daarmee
kunnen de vragen aan de Qube
computer opgesteld worden. Bin
nen een jaar moesten die kastjes
al weer vervangen worden. De
aangesloten huishoudens ontdek
ten hoe de kastjes te ontregelen
Welk een voordeel in de aanloop.
De computer die de aanvragen
moest registeren raakte van slag
af. Aangeslotenen kregen rekenin
gen voor diensten en programma's
die ze helemaal niet gevraagd had
den. Maar, zo weten de eigenaars
van Qube, alles zal beter gaan.
In de toekomst, uiteraard.
ADVEPTEiliTIB
on-11 w
EINDHOVEN De komende vijf avonden zal in respectievelijk het Van Abbe Museum de
Stadsschouwburg en het Apollohuis het festival The Kitchen in Eindhoven plaats vinden. Een
manifestatie die performance-kunst van Robert Longo en Eric Bogosian. dans van BUI T
Tones. Arnle Zane en Mollssa Fenley, alsmede avant-garde muziek van Julius Eastman.
Jeffrey Lohn, Oeorge Lewis, Douglas Ewart en Rhys Chatham omvat.
nfOQran^ bt^ne :sc
Voe\icnT''n5ecolumns. rrl
00',enl!na,6leu9,dP
P°Pp39c\er
s»
gebaseerd ls op een dramatische en
niet zelden vrolijke choreografische
stijl. Vervolgens presenteert Molissa
Fenley haar nieuwste stuk Energlzer,
een driedelig duet, begeleid door syn
thesizerklanken. De rest van de show
ls ln Het Apollohuis. steeds 's avonds
om acht uur
Julius Eastman zal vrijdag twee pta-
nowerken spelen die door ritmische
patronen en uitgebreide harmonische
perloden worden gekenmerkt. Daar
na is er kamermuziek van Jeffrey
Lohn. die een Unk legt tussen Europe
se gecomponeerde muziek en de he
dendaagse rock. Zaterdag zal George
Lewis een aantal delen laten horen
uit zijn serie Chamber music for Hu
mans and Non-Humans, free j«z7- op
de trombone, met behulp van een
microcomputer en een synthesizer
Douglas Ewart zal New Beings uit
voeren, muziek met exotische invloe
den, uitgevoerd op zelfbouw-instru
menten, samengevoegd met bandop
namen. Zondag is tenslotte de beurt
aan Eric Bogosian, met zijn door Len
ny Bruce beïnvloede Ricky Paul
Show, en Rhys Chatham, die net als
Lohn avant-garde elementen uit de
rock en de gecomponeerde muziek
verbindt. Wie de smaak van perfor
mance. video, dans en theater hierna
te pakken hebben staan aan het eind
van november vijfdaagse festivals te
wachten ln Utrecht Ct Hoogt). Rotter
dam (de Lantaren) en Breda (de
Beljerd)
[ie
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM Vanavond
ln het Shaffy-theater een Ne<
se toernee van de 1
tertrupp uit Frankfurt met e
nig gespeeld, want onvolt
ven stuk van B er tolt
Brotladen
Een opmerkelijke voorsteilii
dens het Festival of Fools al
zien geweest, tot stand gekoi
der leiding van de Netferfanf
Blnnerts. die met Brechts 1
ken een nieuw eoflectief i
ontwikkeld heeft
De acteurs spelen op een
clowneske manier een
lozen, die als straatmuzlka
publiek voorspelen, wat zij
aan de kost te komen, ei
daarmee tot een broodge
men met kleine mlddensta
ook in de knel zijn gekomen
De voorstelling ia tot en met 1 i%nt
ber in 8haffy, daarna in Krt
Groningen (2), Rasa Utrecht C
neelschuur Haarlem (4). De Lai rs«
Rotterdam (5. 6, 7, 8 novembel ebl
semgu
tretten van 8. van Schaik en A ei
Praktische aanwijzingen: C. r
beck en H. Baggerman. Fot
Nienhuis. Uitc Van flnrrnm tf
Nienhuis. Uitg. Van Oorcum te
met financiële steun van mir
van Onderwijs en Wetenschapèst
de Bernard van Leer Foundatii »ti
blz. - 17.50
lev
Langs oude drentae beerderije C
J. Jans. Uitg. Van Oorcum Ass
blz. - 17,90.
Bij uitgeverij Querkfo te
verschenen de volgende boel
verschrikkingen van het
verhalen van A. Burnier
19.50; 5e druk) De ruraebo
J. Be mie f met tekeningen v
der land (175 blz 39) ga
Albert Speer, eerst Hitlers
later de minister van
Van O. Krol is Hoe sit
oil? 13 blz 12.50) Nieu
gedichten van L. Vroman
17.50). Avontuur met Titia,
van Byk en 8. Vestdijk (230 bi
overnachting van J
Ling en 8. Vestdijk (227 bU),
39 per deel. Kijk, A. M. de
schrijver in beeld.
J. v.d. Bol en M. A. de Jong. (1
7-50).
Loflied, de strijd van
tegen het verlammend co 11
door A' Rand. Uitg. Lultingh. fl
96 blz 12.50.
De vreemde a
ter broek-Du tachun Uitg.
Keuning, Ede. 224 blz 8
druk.
Adriaans VI, de Neder la
van dr J. Bijloos. Uitg. Unl
Bussum. 128 blz 24.50
Van Deltas la Harderwijk i
Nederlandse recepten, van
merlaan (64 bis ƒ7,95). Gal
en versieren van schotel en t
bis - ƒ14.90; na 1.1.1981;
Sprookjes-omnibus,
door W. van Gelder, 214 bis
Een vredig uitricht is eenr
J. Taschau. Uitg. Bruna, Y
blz. Geen prijsopgave.