Meer onbevangen
omgang met bijbel
Aantal hervormden daalt,
maar overtuiging groeit
Methodisten leggen raciale
wetten naast zich neer
Trouw
We nerveus
is slaapt
slechter!
1
Pleidooi gereformeerd rapport
Conferenties
KERK IN DE WERELD
Hoe de kerk in
Bolivia veranderde
en dezelfde bleef
VAN DA A
VOORBUGAN<
Nieuwe boekt
mikrografie
WOENSDAG 29 OKTOBER 1980
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN Deputaten kerk en theologie van de gereformeerde kerken hebben hun synode
een rapport aangeboden, waarin zij pleiten voor een meer onbevangen omgang met de bijbel.
Het is het rapport over „De aard van
het Schriftgezag", waarnaar al enkele
jaren in de gereformeerde kerken
wordt uitgezien. Allerlei ontwikkelin
gen in de theologische bezinning had
den aanleiding gegeven tot spannin
gen en daarom besloot de synode in
1974 tot de instelling van dit depu-
taatschap, dat de communicatie tus
sen kerk en theologie zoveel mogelijk
ten goede zou moeten komen.
Men kwam al direct tot de conclusie,
dat alle theologische spanningen te
herleiden waren tot dit fundamentele
probleem, wat de erkenning van het
gezag van de bijbel over leer en leven
thans, in de twintigste eeuw, nog kan
betekenen. Het duurde echter zes
jaar, voordat dit lijvige rapport (84
pagina's) voltooid werd. Het zal vol
gende week dinsdag in de synode in
Lunteren besproken worden. Als de
synode ermee instemt, zal het gaan
dienen als basis voor een breed ge
sprek in de gemeenten over dit onder
werp.
Aan de samenvatting, die geschreven
is door een der deputaten. prof. dr J.
C. de Moor, ontlenen wij het vol
gende:
Het rapport begint met een hoofd
stuk over „veranderingen in het
waarheidsbegrip" Veel van de ver
warring in de discussies over de waar
heid in de Bijbel wordt veroorzaakt
door het feit, dat wij er. meestal onbe
wust. verschillende voorstellingen op
na houden van wat „waar" is. De
meest gangbare opvatting is deze,
dat „waar" heet, wat objectief vast te
stellen is. Een verhaal is „waar" als
het de feitelijke toedracht heel pre
cies weergeeft.
Tegenover dit „objectieve waar
heidsbegrip staat het „subjectieve".
Daarbij is. zo zou men kunnen zeg
gen, alleen maar „waar", wat de mens
(het subject) zich via moeizame denk
arbeid aan voorstellingen verworven
heeft. Niet het feitelijke verloop der
gebeurtenissen, maar de bedenksels
van de verteller bepalen het waar
heidsgehalte van het verhaal
Innige relatie
Naast deze beide stromingen tekent
zich in de nieuwere wijsbegeerte een
waarheidsbegrip af, waarbij men er
meer de nadruk op legt. dat zich
alleen via een innige relatie tussen
subject en object waarheid open
baart. Dit „relationele" waarheidsbe
grip lijkt volgens het rapport meer
mogelijkheden te bieden voor de the
ologische bezinning op de aard van
het Schriftgezag dan de twee andere
benaderingen. Het relationele waar
heidsbegrip sluit goed aan bij wat de
Bijbel „waarheid" noemt.
In het tweede hoofdstuk wordt een
overzicht gegeven van het historlsch-
kritisch bijbelonderzoek en in het
derde hoofdstuk het verzet van de
gereformeerden daartegen. Aan het
objectief-historische gezag van de
Bijbel mocht niet getornd worden. In
de Jaren na de Tweede Wereldoorlog
gingen echter ook de gereformeerden
zich er meer in verdiepen, dat de
Bijbel in veel opzichten evenzeer een
boek van mensen is als andere oude
boeken. Men kwam tot het inzicht
dat niet alles verwerpelijk was. wat
door het hlstorisch-kritisch bijbelon
derzoek bereikt was.
Menselijke factor
Het vierde en langste hoofdstuk pro
beert dan aan te geven, in welke zin
de belijdenis van het gezag van de
Schrift in deze tijd opgevat zou kun
nen worden. De Bijbel is het produkt
van een bijzondere relatie tussen God
en uitverkoren mensen. Het blijkt
onmogelijk die menselijke factor weg
te cijferen.
Dat mag zelfs niet, want
dan zouden wij loochenen, dat de
Heilige Geest Ingegaan is in déze we
reld, in ónze geschiedenis. Juist dat is
het. kenmerkende van al Gods han
delen
Deputaten wijzen dan weer op het
„relationele waarheidsbegrip". De
Heilige Geest werkt zowel vla de
Schriftinspiratie als via het hart en
de waarheid Gods wordt pas open
baar. als die innige relatie tot stand is
gekomen. Zo min als aan de gevende
Kerk en theologie: een lijvig rapport.
kant van de mens buiten spel ge-
plaast werd (de sprekers en schrijvers
van de Bijbel), zo min kan dat het
geval zijn aan de ontvangende kant
(de hoorders en de lezers van het
Woord).
Het rapport is zeer uitvoerig over de
historische betrouwbaarheid van de
Bijbel. Daarbij komen ook de wonde
ren aan de orde. Voor een goed ver
staan van de bijbelse opvatting van
de geschiedenis blijkt het relationele
waarheidsbegrip goede diensten te
bewijzen.
Niet pasklaar
Kan de bijbel nog fungeren als norm
voor het leven van vandaag? Onze
situatie is niet meer dezelfde als in
bljBelse tijden Daardoor geeft de
bijbel vaak geen pasklare antwoor
den op ethische vragen. Het rapport
spreekt van afgeleide antwoorden,
die in dialoog met de Geest der
Schriften voor iedere generatie weer
opnieuw zullen moeten worden gefor
muleerd. Dit wordt toegelicht met
voorbeelden als echtscheiding, sla
vernij, de positie van de vrouw, kern
bewapening.
Waar het rapport de mens een wat
minder passieve rol toedenkt, zowel
bij de totstandkoming van de Schrift
als bij de uitleg van die eeuwenoude
boodschap, komt als vanzelf de vraag
op: Hoe is te voorkomen dat de mens
zichzelf boven de Schrift stelt? Het
blijkt wel degelijk mogelijk de gren
zen aan te geven, waarbinnen de the
ologie zich zal hebben te bewegen.
Maar die grenzen zijn ruim en zullen
slechts in het uiterste geval beperkin
gen mogen omleggen aan de vrijheid
van de uitlegger.
Bevrijdend
Van onze correspondent
JOHANNESBURG De Zuidafrikaanse methodistenkerk
heeft zijn leden vrij nauwkeurige richtlijnen gegeven voor het
plegen van burgerlijke ongehoorzaamheid tegen rassenwet
ten. Hiermede is opnieuw een bladzijde omgeslagen in de
lange geschiedenis van tegenstellingen tussen kerk en staat in
Zuid-Afrika
ADVERTENTIE
I
De methodistenkerk is de grootste
van de multiraciale kerken Drie
kwart van zijn leden zijn zwart en de
kerk heeft veel jonge leden. Onder
druk van hen moet de kerk nu af
stand nemen van de lippendienst aan
de strijd tegen de apartheid. Op een
bijeenkomst dit voorjaar eisten de
jongere kerleden dat de kerk zich
duidelijker zou inzetten voor de be
vrijding van de zwarten. Indien de
kerk dat niet zou doen, zou zij haar
betekenis voor de jeugd verliezen.
De jaarvergadering van de kerk heeft
zich dit kennelijk niet tweemaal laten
zeggeh. want zij heeft besloten dat de
kerk nu ook geestelijk-verzorgers zal
leveren aan de zwarte guerrilla-strijd
krachten aan de grenzen van Zuid-
Afrika. Tot dusver waren legerpredi-
kanten alleen te vinden in het Zuid-
afrikaanse leger, dat tegen deze guer-
rilleros vecht.
Gods wet gaat uit boven de mensen-
wet en daarom riep de kerk unaniem
op tot het overtreden van wetten die
openbare gelegenheden rassenschei
ding afdwingen.
Op de blanke kerkle
den deed de jaarvergadering een be
roep op dit punt het voortouw te
nemen, omdat zij minder kwetsbaar
zijn dan de zwarte kerkleden.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Oordts Dagblad.
Nieuwe Haagae Courant mat
Nieuwe Leidee Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned. Credietbank
Rekemngnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnement»
en bezorging)
tel 010-115588
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORP/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 ZwoUe
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adresoen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur telel 020-
5622797
Opgave mim-advertenties tel
020-5626262 ot schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
se adressen
De kerk sprak steun uit aan de
schoolboycots, die de laatste tijd veel
zijn voorgekomen en aan de stakin
gen die deels nog voortgaan.
Alle
kerkelijke opleidingen, scholen en be
jaardentehuizen van de kerk worden
voor alle rassen opengesteld, ook
wanneer de staatswetten zich daarte
gen zouden verzetten.
En om alle
besluiten te bezegelen koos de verga
dering een zwarte predikant, ds.
Stanley Mogoba. tot zijn secretaris
generaal.
Mogoba heeft enkele jaren als gevan
gene op Robbeneiland gezeten, om
dat hij een actief lid was van het
Afrikaans Nationaal Congres ANC.
Wie nerveus is verbruikt nutteloos te veel
energie. Nerveuze mensen zijn dan ook
vlugger uitgeput en kunnen zich moeilij
ker concentreren. Zij voelen zich vaak
loom en lusteloos en kunnen daardoor
's avonds slecht in slaap komen. Zij moe
ten proberen weer de nodige rust in hun
leven te brengen. Vaktisperi kan hen
daarbij helpen. Vaktisperi is een zuiver
natuurprodukt uit de valeriaanwonel.
Vaidtsperi brengt u weer tot nist maar
maakt niet loom of slaperig. Vaktisperi
dragees zijn gemakkelijk in te nemen.
Vraag nadrukkelijk Vaktisperi.
Uitsluitend bij apotheker en drogist.
Lees vooraf de gebruiksvoorschriften.
Kaderdagen ter voorbereiding
van de wereldgebedsdag 1981, dins
dag 4 november, Marturlakerk, As
sen; zaterdag 8 november. De Schut-
se, Jac. Loisstraat 37. Rotterdam. Lnl.
tel. 050-777777
Open studiedagen Ned. Christen
vrouwenbond: 4 november, geref.
kerk. Heiloo, .Jongeren, kerk en ge
loof" (ds. E. Th. Thijs); 6 november.
De Schouw. Uden, „Zambia, model
van een ontwikkelingsland (mevr.
Beukema-Blom); 13 november, De
Ontmoeting, Emmeloord, „Zending/
missie-ontwikkelingssamenwerking"
(mevr. C. Visch-Tonsbeek). Inl. tel.
070-451370.
DEN HAAO (ANP) In het pas ver
schenen tweede nummer van „Kijk
op de kerk", informatiekrant van de
hervormde kerk. verklaart ds A. W.
Kranenburg, dat het aantal hervorm
den weliswaar daalt, maar dat hun
overtuiging groeit
Ds Kranenburg is voorzitter van het
landelijk college van visitatoren-ge
neraal. en hij zegt in een interview
over het kerkelijk leven binnen de
hervormde kerk: „De kerk mag dan
getalsmatig achteruit gaan, er groeit
een veel bewuster en d oord ach ter ge
meenteleven. Degenen die hun kinde
ren laten dopen, doen dat vaak van
uit een sterk doorleefde geloofsover
tuiging, zozeer zelfs dat ik me afvraag
of we die stap niet als een vorm van
belijdenis moeten gaan erkennen. De
deelname aan het heilig avondmaal
neemt toe, ook in de kring van de
gereformeerde bond. De actie .Kerk
balans' maakt duidelijk dat hervorm
den veel over hebben voor hun kerk.
Het aantal sluitingen van kerkgebou
wen en opheffingen van predikants
plaatsen is niet zo groot gebleken als
vijf Jaar geleden gevreesd werd."
Daarbij komt, aldus ds Kranenburg,
dat de belangstelling voor samenle-
v ln gs vragen sterk toeneemt binnen
de hervormde kerk. met als gevolg
dat er ook meer behoefte ontstaat
aan vorming en toerusting
Het eerste nummer van „Kijk op de
kerk" verscheen vorig Jaar om deze
tijd. Het doel van de informatiekrant
is de landelijke structuren doorzichti
ger te maken voor de mensen in de
plaatselijke gemeenten en om diege
nen die bij de landelijke kerk betrok
ken zijn „een gezicht" te geven..Kijk
op de kerk" wordt verspreid door de
plaatselijke gemeenten van de her
vormde kerk. De oplage is 800.000
exemplaren. Ook voor visueel gehan
dicapten is de krant beschikbaar. De
christelijke blindenbibliotheek heeft
van deze kranten een gesproken edi
tie gemaakt.
door Aldert Schipper
In Bolivia heerst sinds de staatsgreep
van augustus een ware kerkvervol
ging. De methodistenleider bisschop
Mortimer Arias is het land uitgewe
zen, de vice-president van de Baptis-
tenkerk werd gevangengenomen en
naar het buitenland gestuurd en on
geveer honderd priesters en religieu
zen zijn iq arrest In gevangenissen
wordt gemarteld.
Honderden gemeenten zijn van hun
geestelijken beroofd, doordat veel
priesters ondergedoken zijn of naar
het buitenland hebben moeten vluch
ten. Een evenwichtige en pastoraal
ingestelde bisschop als mgr Manri-
que, de aartsbisschop van La Pax. de
hoofdstad, wordt de rol opgedrongen
van een staatsgevaarlijk crimineel en
via de radio wordt het als een daad
van mensenliefde voorgesteld om
Manrique de weg te laten gaan van
zijn collega Romero, die dit jaar in El
Salvador werd vermoord
Bolivia wordt bevolkt door mensen
die gewend zijn aan de armoede en
die een langdurige traditie hebben
van verzet tegen onrecht. Het is nog
niet zo lang geleden dat de kerk in
Bolivia de mensen voorhield dat de
armoede nu eenmaal een gegeven
was en dat de opeenvolgende dictatu
ren die over de mensen heersten dat
met Gods zegen deden en dus gehoor
zaamheid en respect verdienden
De naar Europa gevluchte priester
Rafael Puento (40) vertelt hoe de kerk
Rafaél Puente
m Bolivia langzaam maar zeker dich
ter bij het eenvoudige volk van mijn
werkers en boeren is komen te staan.
Puente is leider geweest van de CIP-
CA. een organisatie die onderwijs
voor de kleine boeren in de buurt van
Santa Cruz verzorgde. Behalve mel
ken en zaaien leerden de boeren ook
welke rechten zij bezaten en dat
wordt door de huidige regering in La
Paz zo weinig gewaardeerd, dat Puen
te naar het buitenland moest vluch
ten. indien hij niet, zoals zijn broer
Alvaro. in een kamp, of zoals zovele
anderen in een gevangenis terecht
wilde komen. „Ood is de Heer van de
geschiedenis. Zijn woord moet niet
alleen gepredikt worden, maar ook
worden gedaan. Die opdracht heeft
elke christen en in het bijzonder een
priester, die een openbare christen
is." Puente vertelt dat de kerk ver
volgd wordt omdat zij de armen helpt
aan ontwikkeling en hen bewust
maakt van hun burgerrechten.
Zo herinnert Puente zich hoe in de
jaren zestig kerken door arbeiders
werden dichtgetimmerd, omdat de
geestelijken met de mijneigenaren
mee protesteerden tegen de pogingen
van de toenmalige regering de tinmij
nen te nationaliseren. De arbeiders
wilden de uitbuitende priesters niet
meer. Maar ze bleven toch katholiek
en ze wilden hun kinderen laten do
pen. De kerkleiding besloot toen Ca
nadese en Belgische paters oblaten in
het mijngebied toe te laten. De lei
ding van de oblaten stuurde de pries
ters met het doel en de opdracht
tegen het communisme te strijden.
De mijnbazen dachten: Deze pries
ters kunnen we rustig toelaten, want
ze zullen wel politiek neutraal zijn.
Hun hoop werd volledig bewaarheid.
De oblaten bleken ware reactionairen
te zijn. Ze preekten tegen de vakbe
weging. Puente vertelt hoe een Belgi
sche pater. Lefebre, met een geweer
vanaf de kerktoren schoot op Jonge
ren die een studiegroep naar Maxim
Gorki hadden genoemd. De pater zag
het als zijn opdracht dat in Gods
naam te vernietigen
'Verdiende loon'
Deze zelfde pater Lefebre kreeg van
de regering een stuk grond om een
nieuwe kerk te bouwen Maar de ar
beiders wilden daar nu net een ge
bouw voor de vakbond neerzetten.
Voor het grondwerk voor de kerk
kwamen bulldozers, maar de arbei
ders probeerden die tegen te houden.
Een van de vakbondsleiders ging op
de grond zitten. „Als ze die kerk wil
len bouwen, zullen ze mij eerst moe
ten doden," riep hij. Pater Lefebre
beklom zelf de bulldozer om de man
zijn „verdiende" loon te geven. Hij
moest rennen voor zijn leven.
Toen de kerk er na enkele jaren toch
stond, hebben de arbeiders een pop.
die op Lefebre leek. op het kerkplein
COMMUNISME EN DEMOC! 1
Ik denk dat het voor die
communisten die nog steeds
sympathiseren met de system
het Oostblok hoe langer hoe
moeilijker zal worden om and
hun werkelijk democratische
gezindheid te doen geloven. C
moet natuurlijk uitgaan van
enorme blinde vlek. Maar ditl
moet dan meteen wel weer
geacht worden voor iemand
politiek mee wil praten, laatst
regeren. De voorbeelden liggei
tegenwoordig voor het grijpen
Afghanistan mag ook andere
achtergronden hebben dan dir
meestal in de kranten lezen, dt
neemt niet weg dat de wijze va
optreden van de communist»
Het slothoofdstuk is bedoeld als pas
torale handreiking om wederzijds de
angst te overwinnen (bij de een voor
het traditionele, bij de ander voor het
nieuwe). Wij kunnen daar, aldus het
rapport, alleen bovenuit komen, als
wij bereid zijn steeds weer samen
naar de bijbel te luisteren, zonder
elkaar voortdurend in de rede te val
len. Gods Woord zet niet klem, maar
bevrijdt Juist van angsten.
i
Het rapport Is Samengesteld door de
hoogleraren T. Baarda. J. Firet, J. C.
de Moor, C. A. van Peursen, J. Veen-
hof en de doctores J. Davidse, C. J.
den Heyer, J. Vlaardlngerbroek en H.
B Weljland
lie
upucucil VIUIUC UGII1IIIIUUM«H
land weinig te maken kan heb >f,(
met respect voor de democrat1^
staan voor het zellbeschikkiai
van een volk. Maar die dingen
we natuurlijk allang. In Polen
weer eens heel duidelijk gewoi
De ene en uitsluitende politie!
partij laat zich geen duimbrea I
afnemen. Datzelfde zal het gef
als straks ook in de andere
Oostbloklanden mensen wat
geëmancipeerd worden en om
werkelijke inspraak in het beli Pg
gaan vragen. Ik vraag me vaal
welke bochten men zulke
onderwerpen als discriminati
emancipatie, vrijheid en pen
verantwoordelijkheid in die k
moet verwringen zodat iemai
brood van lust. Ik wil aannemt
zij die zich in onze eigen omget "V^
communist noemen en voor di J±
politieke verantwoordelijkheu
genomen hebben niet alleen
sympathieke mensen zijn. ma
aanspraak kunnen maken op<
zekere integriteit. Ook dat is
Pie'
meermalen bewezen. Des te r
IL
blijf Je Je afvragen hoe lang taf?
moet voordat zij Inzien dat zij
hun grote broers in feite allang >ler
steek gelaten zijn en het zeker
worden zodra die ooit hun ma
over onze grenzen zouden
uitstrekken.
kte.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Meerkerk: J Vl^
en Neder Andel; te Danti
(toez T M Haitjema te M$
Aangenomen naar Dalfsen:
Embden te Dieren a
o
Bedankt voor Amersfoort en
Folkertsma te Huizum (verbp
GEREF. KERKEN
Aangenomen benoeming tcA km
vormingspredikant te Man Wijs
Irian Jaya, Th. M. Middelkoop b d<
gen (N.-H.). jBloe
Iwei
CHR. GEREF. KERKEN td
Beroepen te Oud-Beijerland: stiji
Klomp te Zwaagwesteinde. te an
dijk: J. W Schoonderwoerd. k an
Vaassen >k ix
ede'
Bedankt voor Barendrecht: %tho
stra te Bunschoten
rd e
GEREF. GEMEENTEN jüek
Beroepen te Herkingen: J. Ki
Opheusden; te Werkendam: 4To'
gerland te Krabbendijke alle
Kde
Ds. P. de Hoop
Op 64-jarige leeftijd is overh i er
hervormde predikant P. de r
Nijbroek. Ds. De Hoop begihij
loopbaan als hulpprediker te Je
burg; daarna was hij evangeli ets1
prediker te Franeker en in 191 94$
hij bevestigd als predikantf^
hervormde gemeente te
Voordat hij in 1976 naar
ging. stond hij nog te Gramtf""
en te Dokkum.
™jrdal
Sr»!
verbrand als teken van de kloof die er
tussen kerk en arbeiders was ge
groeid.
Sindsdien zijn 11c impulsen van het
Tweede Vaticaanse Concilie geko
men. De militaire onderdrukking
ging voort maar langzaam, stapje
voor stapje, veranderde de houding
van de kerk daar tegenover. Veel van
de oblaten vertrokken. Anderen „be
keerden" zich en gingen inzien dat
het volk gelijk had.
Dezelfde pater Lefebre werd later
door soldaten van generaal Banzer
(een vroegere dictator) doodgescho
ten, omdat hij zich te veel van de
armen had aangetrokken. Een ander
oblaat, pater Roberto, werd gevan
gengenomen en zwaar gemarteld,
omdat hij mijnwerkers toestemming
had gegeven in 2ijn huis een vakbond
op te richten. De kerk verandert in
Bolivia, concludeert Puente. niet
doordat zij nieuwe Vaticaanse richt-
lijnen ontvangt, maar door de massa
beweging van het volk
Maar niet alle priesters gaan deze
weg. glimlacht Rafael Puente. Je
hebt ook priesters, die onder druk
van de situatie aan de charismatische
beweging gaan meedoen. De toe
stand om hen hedn is zo vreselijk, dat
zij hun blik ten hemel slaan en in
tongen gaan pralen. Puente vertelt
dat de Amerikaanse dominicanen,
die onder de diqtatuur van Banzer
nog aan de kant yan de arbeidersbe
weging stonden in die dagen een
volledig horizontaal evangeliepre
dikten, nu vrome liederen zingen en
in hun handen klappen. Puente: Ban
zer heeft hun getbond hoe fout het
was om aan de vakbonden mee te
doen en daarom zijn zij bij de pink
sterbeweging terecht gekomen. Het is
gewoon treurig.
ïS>ï
HA
aan
rrr-i
e 01
Tussen herkenning
een verkenning van
zaken in de ontmoeting tussed
en de reformatie, samengeste
de betreffende taakgroep var
reformeerde kerken in Net
Een uitgave van de centrale v e F
mingswerk, de hervormde vipth
dienst, de Horstink en het
tingscentrum van de gerefottper
kerken. Besteladres: postbus
Driebergen; bestelnr 264, blz.|)en
boekje is niet toevallig rondi
vormingsdag verschenen. He
danig van opzet, met vragen
gesties ter bespreking, dat he
van dienst kan zijn voor oeA ve
sche gesprekskringen van
fthf
Brieven aan de parelvisser, 0 Bad
en eeuwigheid, leven en sten ef
den en toekomst, door Ferdiifen
Grijs. Uitg. Ambo. Baarn.
12,50. Persoonlijke bespieJreet
over „het lot van de mens' D< voet
ver is rk priester en doceert tilda
aan de katholieke theologisch doo
school in Utrecht chij:
sect
ters
itvoi
var
T-r
)n 1
en
lanc
k I
dis
tter
rr-i
Van
e
mei
las
>per
Vt
ADVERTENTIE
fffii
kompleet mikrofilm-
programma
brengt rust in dynamiek
in uw organisatie
02510-2564!)
OPINIO