Weinig
gesprek
kans op verder
kerk-Botha
Synode komt met
brief aan gezinnen
Diakonaal centrum op
s plaats Rotterdamse kerk
Trouw
Bijbelsmokkel nadelig
voor bijbelverspreiding
A
Nieuw blad over
Bijbelvertaling
Kerk bezorgd over
besluiten DDR
VOORBUGANC
predikant
Waarheid Eenheid"
OOK EEN BLAD VOOR U
VRIJDAG 24 OKTOBER 1980
TROUW/KWARTET
door Hennie Serfontein
van burgerlijke ongehoorzaamheid.
°m zWn weigering om naar Namibië
te komen te verklaren zei Buti: „Ja
JOHANNESBURG Er moet aan getwijfeld worden of er ooit wel een tweede gesprek komt we zUn beschaamd om te komen zien
tussen de Zuidafrikaanse regering en de raad van kerken (SACC) in dat land. Na de eerste ï"..?1
gesprekken, in augustus, zou men eind volgende maand opnieuw bijeenkomen, maar dit staat dige wetten te verdedigen we hoe-
op losse schroeven, nu de spanning tussen kerk en staat tot ongekende hoogte is gestegen, ven niet n*«r Namibië, omdat Sowe-
Enkele weken geleden kreeg de
SACC een uitnodiging van premier
Botha om eens een kijkje te komen
nemen in het noordelijke grensgebied
van Namibië. De brief wekte de in
druk dat zo'n bezoek door Botha be
schouwd werd als een voorwaarde
voor een volgend gesprek. De meeste
kerkelijke leiders weigerden de uitno
diging evenwel.
Vorig weekeinde schoot minister van
politie Louis Le Grange uit zijn slof
met een waarschuwing aan de metho
disten, die in hun synode juist over
legden over burgerlijke ongehoor
zaamheid, dienstweigering en steun
aan de wereldraad van kerken. Tege
lijk deed hij een uitval naar de SACC
en de steun van de raad aan geweld
dadig protest en ongehoorzaamheid.
„De kerk is bezig geweest met een
programma dat de regering verveelt,"
zei Le Grange en: „Zij hebben nu
genoeg kwaad gedaan en er zullen nu
drastische maatregelen volgen om
gehoorzame zwarten te onder
steunen."
Dominee Sam Buti, de voorzitter, en
bisschop Desmond Tutu, de secreta
ris van de SACC, reageerden boos op
Le Granges verwijt dat de zwarte
kerkelijke leiders te bang waren om
te komen kijken aan de Namiblsche
grens. Buti die scriba is van de Neder
duitse gereformeerde kerk in Afrika
zei dat de uitingen van Le Grange een
nieuwe reeks van bannings tegen ker
ken inluidden die voorstanders zijn
ROME Vandaag besluit de bisscoppensynode over het
gezin haar werkzaamheden; morgen wordt het geheel met de
gebruikelijke plechtigheden afgesloten. Afgezien van alle
voorbereidingen hebben de deelnemers vier weken lang verga
derd over zaken als huwelijk, ouderschap, geboorteregeling en
de taken van de rooms-katholieke kerk en haar ambtsdragers
met betrekking tot deze onderwerpen. In een maand tijd
hebben ze wel tweehonderd toespraken aangehoord, vieren
twintig uur in kleine groepjes gediscussieerd, teksten opge
steld, gewijzigd, becommentarieerd en erover gestemd.
to, Elslesrivier (waar kortgeleden
scholleren gedood werden in verband
met de schoolboycot) en alle zwarte
woongebieden in Zuid-Afrlka feitelijk
oorlogsgebieden zijn."
Tutu daagde vervolgens Botha uit
om Le Grange tot de orde te roepen
over zijn onverantwoordelijke uit
spraken. De bisschop zei verder: „De
kerken praten niet over misstanden
aan onze grenzen, maar binnen onze
grenzen." „Als zwarten goed genoeg
zijn om aan onze grenzen te sterven,
waarom zijn ze niet goed genoeg om
binnen onze grenzen op een aan
vaardbare manier te leven?"
Het hangt nu van premier Botha af.
of er een tweede ontmoeting tussen
kerk en staat zal komen. Indien de
premier er op staat dat de delegatie
eerst het oorlogsgebied zal bezoeken,
dan zijn verdere gesprekken van de
baan.
Op de plaats waar nu nog Putsepleinkerk staat, zal straks het
Missionair Diakonaal Centrum verrijzen.
BISSCHOPPENSYNODE
IN ROME
door Pleter van der Ven
Het directe resultaat is drieledig. Een
boodschap aan alle gezinnen, een lijst
van beleidsadviezen aan de paus en
een synoderaad, die uit de deelnemrs
wordt gekozen om op het vervolg toe
te zien. Een verwijderd resultaat zal
zijn het schrijven waarin de paus
naar zijn goeddunken de bewuste be
leidsadviezen verwerkt, voorzover hij
ze al niet geheel letterlijk overneemt.
De synode moet echter niet geheel
beoordeeld worden op wat er aan
bedrukt papier uitkomt. Er is als het
ware ook sprake van een dubbel ni
veau. Enerzijds het contact, de uit
wisseling van mensen die zich op een
of andere wijze inzetten en verant
woordelijk voelen voor hun thuis
front. Zij hebben zo verzekeren ze
vooral de eerste twee weken veel
van elkaar opgestoken, ervaringen
gehoord uit alle hoeken van de we
reld, verschillen, punten van herken
ning.
Doods
Anderzijds is daar het apparaat, de
Vaticaanse machine, die alles geheim
wil houden dat naar verschil van me
ning of controverse riekt, die boven
dien alles in dezelfde geoliede taal wil
stellen, liefst in het Latijn, of anders
hoe dooier hoe mooier. Deelnemers
aan de synode die niet „uit de machi-
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordta Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned. Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lel. 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797.
Opgave mmi-advertenties tet
020-5626262 o» schriftelijk aan
Mmi-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schnfteiijk aan onze Amsterdam
se adressen.
ne" maar „uit het veld" komen kla
gen erover dat zowel de boodschap
als het beleidsadvies eigenlijk alle
glans en leven verloren hebben, geen
recht doet aan wat de deelnemers ln
de gesprekken en in hun voorstellen veizachten en aanpassen aan de tjd.
hebben geïnvesteerd. Voor het
vastigheid niets valt af te dingen. De
sunode zal dus niet gaan goedpraten
wat ze als fout ziet en zij zal zich
verzetten tegen tendensen die de
moeilijke eisen van het geloof willen
leidsadvies vinden ze dat niet zo erg:
de paus is er de hele tijd bij geweest
dus die weet precies wat er gaande is
geweest. Maar „het volk", dat bij deze
onderwerpen toch zeer betrokken is.
zal door de boodschap niet erg wor
den aangesproken, vrezen ze.
„Waarom pikken Jullie dat dan?" Het
is een kwestie van tijd, zo wordt ge
zegd. er is geen gelegenheid om uit
eindelijk meer te doen dan de tekst al
of niet aan te nemen.
Leerstelligheid
Op de laatste persconferentie giste
ren is gezegd dat de synode geken
merkt is door standvastigheid in de
leer enerzijds en pastoraal begrip an
derzijds. De traditionele rk leer, zoals
laatstelijk uiteengezet in de ency
cliek. „Humanae Vitae" (1968) wordt
gehandhaafd. Onverkort. Op mijn
vraag of dit een heksenjacht gaat
inluiden tegen theologen en pastores
die hier anders over denken, of er nu
een reeks Schillenbeeckx-Kueng-
Curraen McNeill-processen komen,
antwoordde de Argentijnse kardinaal
Primatesta niet met een duidelijk ja
of nee. Maar hij liet er geen twijfel
over dat aan deze leerstellige stand-
Maar tegenover deze leerstellige on
buigzaamheid wil de synode vier din
gen duidelijk stellen: begrip voor de
zondaar, hulp voor moeilijke situa
ties, besef dat niemand volmaakt is
en een positievere benadering van
seksualiteit.
Banvloeken of veroorde
lingen zullen derhalve niet gericht
worden aan het adres van mensen die
bijvoorbeeld aan kunstmatige ge-
boortenbeperking doen.
De belangrijkste uitkomsten van de
ze synode zullen dan ook niet zijn dat
er voortaan iets wel of nog steeds niet
mag. Meer nadruk zal worden gelegd
op wat pastores en de rk kerk voor
het welzijn van verloofden, gehuw
den, gescheiden mensen en voor ge
zinnen kunnen doen. En omgekeerd
hoe de gézinnen kunnen worden aan
gespoord om van nut te zijn voor kerk
en wereld.
Het moge dan allemaal niet al te
schokkend zijn, er moge voor velen
niet veel veranderen, wat er gebeurt
zal thuis, aan de basis moeten gebeu
ren en niet in de synodezaal. Veel
bisschoppen hebben duidelijk ge
maakt dat zij zich dat zeer wel be
wust zijn.
Deze behoren tot die Rotterdamse
wijken, waar de uittocht van de au
tochtone bevolking en de toeloop van
buitenlanders het grootst is. Wijken
dus. die in de loop der jaren specifie
ke problemen hebben gekregen. De
gereformeerde kerk probeert op deze
ontwikkeling in te spelen met het
Stichten van een centrum met ver
scheidene functies.
De aanzet tot het centrum werd drie
jaar geleden gegeven met het oog op
de sterke terugloop van het aantal
gemeenteleden (van ruim vierdui
zend in 1968 tot bijna 1800 in 1979) en
de daaruit voortvloeiende financiële
problemen, moest de gereformeerde
kerk een van haar twee kerkgebou
wen afstoten. De keus viel op de ln
1901 gebouwde Putsepleinkerk, die in
aanzienlijk slechtere staat verkeert
dan de vijftig jaar oude Breeplein-
kerk. Overigens had men in 1968 al
noodgedwongen de
pleinkerk afgestoten.
Sandelingen-
Aanvankelijk zag het er niet naar uit
dat de Putsepleinkerk gesloopt zou
worden. Al snel ontsproot het plan
om de kerk te renoveren en het ge
bouw als algemeen kerkelijk centrum
dienst te laten doen. Een technisch
onderzoek wees echter uit, dat het
gebouw in zodanig slechte staat ver
keert, dat renovatie te kostbaar zou
worden. Besloten werd de kerk te
slopen en te vervangen door een ge
heel nieuw gebouw, bestemd voor
kerk en wijk. Ds P. Reedijk, als evan
gelisatie-predikant werkzaam in Rot
terdam-Zuid: „Als kerk willen we
graag aanwezig blijven in deze wijk.
Daarbij gaat het niet zozeer om het
gebouw, maar meer om de filosofie
die achter het project schuilgaat. In
de wijk is een groot gebrek aan goede
voorzieningen. Als kerk willen we
ADVERTENTIES
Van een medewerker
De Protestantse Stichting tot Be
vordering van het Bibliotheekwe
zen komt volgende maand met
een nieuw tijdschrift op de markt
dat voornamelijk gaat over nieu
we vertalingen van de Bijbel. Het
nieuwe blad heet „De eerste le
zing" De redactie van het blad,
dat twee maal per jaar zal ver
schijnen. signaleert onvrede met
de nu in gebruik zijnde vertalin
gen van de Bijbel. Zij wil nieuwe
vertalingen in het nieuwe blad
doorgeven. „Het veelzeggende feit
dat predikanten en andere predik
heren zelf proberenderwijs aan
het vertalen slaan, onderstreept
de noodzaak aan andere vertalin
gen". aldus de redactie.
De redactie wil aansluiten bij wat
in het blad „De eerste dag" aan de
orde komt. „De eerste dag" is een
uitgave van de sectie eredienst
van de Raad van Kerken, het blad
zal iedere keer zo'n 120 pagina's
tellen, gebundeld in groot formaat
muitoband. Naast proefvertalin-
gen, wil men ook informatie over
liturgische zaken doorgeven. De
redactie typeert het blad als een
„ruilbeurs en doorgeefluik". „Al
de resultaten van creatieve arbeid
te behoeden voor een roemloze
ondergang, ze te bewaren, te bun
delen en ze zo ook voor anderen
dan de auteurs vart dienst te laten
zijn" is het ideaal dat de redactie
voor ogen heeft.
Bijbelleesglds 1981
Een praktisch hulpmiddel bij de da
gelijkse bijbellezing aan de hand
van het rooster „Vandaag lezen wij
1981"
Met korte toelichtingen voor de
werkdagen en een iets langere voor
de zondag.
Gezamenlijke uitgave van BKV.
KBS en NBG
Omslag in kleur
Formaat 11x18 cm
Bestelnr. 415 - Prijs f 10,50.
Vandaag
1981
lezen wij Bijbelleesrooster
is ook los verkrijgbaar
Bestelnr 414 - Prijs 2.-
\c^-oO&veY-
Een praktische gids om in zes jaar
tijd vrijwel de hele bijbel door te
lezen.
Met inleidingen op de bijbelboeken.
Uitgave in samenwerking met BKV
en KBS
In gekleurde band
Formaat 11,5x21.5 cm
Bestelnr. 413 - Prijs f 12.50.
Prijzen exclusief verzendkosten.
Verkrijgbaar bij de boekhandel en
het
Nederlands
Bijbelgenootschap u
Postbus 620 - 2003 RP HAARLEM
Tel. 023-259501.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Zondag wordt de laatste dienst gehouden in de gereformeerde Putseplein
kerk in Rotterdam, die gesloopt zal worden. Als echter alle plannen doorgaan komt
binnenkort op het leegkomende stuk grond een missionair diakonaal centrum, dat dan een
eerste instelling van die soort zal worden in kerkelijk Nederland. Behalve een kerkelijke
functie zal het centrum ook hulp verlenen aan de bewoners van de Rotterdamse wijk
Bloemhof en de Afrikaanderwijk.
probeten op die behoefte in te spelen.
Zeker ln deze sterk veranderde wijk Is
voor de kerk een taak weggelegd."
Volgens ds Reedijk gaat de kerk niet
met pretenties de wijk in: „Bovenal
willen we ons bescheiden opstellen.
Het is als kerk gemakkelijk te zeg
gen: wij zijn solidair. Dat moeten de
wijkbewoners maar zelf zeggen. Als
kerk willen wij slechts een bijdrage
leveren om meer begrip en tolerantie
te kweken tussen de verschillende
bevolkingsgroepen (bejaarden, stu
denten. „kansarmen" en buitenlan
ders).
De plannen voor het Missionair Dia
konaal Centrum zijn al in een verge
vorderd stadium. Centraal in het ge
bouw komt een zaal van 250 vierkan
te meter, die behalve voor eredien
sten ook voor andere doeleinden ge
bruikt gaat worden. Verder is er ruim
te voor andere kerkelijke activiteiten,
missionair-diakonaal werk. cursus
sen. vrijetijdsbesteding, gespreks
groepen, opvang voor kleuters en
scholieren, diensten- en informatie
centrum e.d. Ook zijn er plannen om
bij het centrum een complex van
ongeveer veertig bejaardenwoningen
neer te zetten.
Voor de financiering van het centrum
(kosten ongeveer twee miljoen gul
den) hoopt de gereformeerde kerk
een groot aantal bronnen te kunnen
aanboren. Daarbij wordt onder meer
gedacht aan de classis, de particulie
re synode, landelijke kerkelijke
steunverleningsinstanties en de ge
meente Rotterdam. De gemeente
heeft zich bij monde van wethouder
Schmitz (sociale zaken) zeer enthou
siast getoond voor het centrum. Ook
denkt de kerk aan erfpachtopbreng
sten van de Putsepleinkerk en de te
bouwen bejaardenwoningen, die de
kerk niet zelf in eigendom zal nemen.
Het interieur van de kerk wordt in
zijn geheel verkocht. Voor het orgel is
al een koper gevonden: de gerefor
meerde kerk van Berkel en Roden
rijs
BERLIJN (ANP) De conferentie
van evangelische kerkbesturen in de
DDR is gisteren in een buitengewone
zitting in Oost-Berlijn bijeen geweest
om zich te beraden over jongste be
sluiten van de DDR-regering en de
daaruit voortgevloeide spanningen.
Verder mochten geaccrediteer
de Weterse journalisten vorige week
de synode van de Saksische kerk in
Dresden niet bijwonen. De kerken
zijn ten slotte bezorgd over de rege
ringsmaatregel die het verplichte wis
selbedrag voor bezoekers aan de
DDR kortgeleden verhoogde van
12.50 naar 25 westduitse marken per
dag.
BETON EN LIEFDE
„We denken niet in beton, mlji ni
liefde," schrijft een lezer mij
voor de derde keer. Hij zit me r zai
woningnood. Hij denkt in bij ujti
termen over de nood van mei erny
zonder huis. En dat terwijl de ais e
ons ruimte gegeven heeft, vo< ernv
op de ganse aarde. Is er geen n
voor een kleine mus, bij God sver:
hij vertwijfeld. Maar we denk wec
beton en niet in liefde! Pas al de v
dingen zien en ernaar handel
gebeurt het omgekeerde en d ltjen
we niet meer in beton maar eTeu
De tegenstelling is duidelijk. n dt
ln beton is strikt-zakelijk.zoi «ne,
mensen erbij te betrekken. U j V:
dat beton-denken overal teg«
de discussies over de econoni jsirs
recessie en het terugdringen) Zijn
toe. De recessie heeft iets van
betonblok op de weg naar r ge
levensontplooiing. Het ligt di ,n Uj
wie duwt het opzij? Je kunt j< De
afvragen of het wel opzij moe p da
ieder geval niet door een j VO(
ongerechtigheid it la de Fara< |et z
uitgehongerde arbeiders de b ns h,
voor hun paleizen en graf tom
voort lieten duwen met de zw
erop. We moeten terug. Ik dei eite
die uitspraak terecht is. Het b ou(j(
ook geen ramp. Als we maar i mij
mensen terug willen dringen r tn
meer terug kunnen. Er zijn er gev
voldoende die met het groots!
gemak ter wereld heel wat me
procenten terug kunnen dan i us
voorgesteld wordt.
Dat laatste schijnt men vanwt
bepaalde partners in de regerl UIT
aan te durven. Beton-denken
mijn briefschrijver zoiets en i| [:rtf
dathijernietzoveelnaastis. j
dit
onei
he
te l)
t hi
NED. HERV. RERK |»kt
Beroepen: te Noordwolde (Fr Uve
der Vange kand. te Groningi
■W]
Toegelaten: tot evangeliebe iker
mevr. E. S. Burger, Fletweide
ZM Bunnik; T. Nieuwenhuis,
pel 53. 5683 AD Den Ham en
baar gesteld; W. Oosterhof, V( en
arei
n gi
iet
oge
weg 18, 9477 RC Zuidlaren en
baar gesteld; H. Poot, Dorpsi ig" jj
5256 PH Doeveren et n
pen
Benoemd: tot past. medew
denpast.) te Bodegraven c
Groot, hulpred. wonende te 11
Lekkerland; te Vlissingen (bij
vrljz. herv.) en Middelbu bbe
monstr. Kringen) W. de W
Sleen.
Afscheid: op 26 okt. van i
(past. Binnengasthuis) F.
met benoemd tot part-ti
verz. Elisabethziekenhuis te
dorp; van Beetsterzwaag-C
Nijbeets L. A. Snijders wegen]
taat; van Woerden J. van derfi
wegens emeritaat.
Intrede: te Arnhem P. E. C. 1
Veendam; te Julianadorp J. Q.|
man uit Oost-Vlieland; te Aai
Brouwer uit Lunteren; te
(t.b.v. stadszending, part-timt (ff!
Nlcolai uit Oostzaan.
GEREF. KERKEN
Afscheid: van West-Terscf"
('s morgens) en van I
('s avonds) mevr. J. H. van Hai
ber. te Hoogeveen; van Mi
Cs morgens) en van West-Te
ling ('s avonds) W. Oomkes,
eervol ontslag uit het ambt vi
van Renkum en Heelsum H.
ber. te Amsterdam-West.
eret
der
D
Aangenomen: naar Breda dr12
Boer te Zoetermeer, die bef^r
voor Hoorn.
Intrede: te Enschede C. W. de B
uit Enkhuizen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt: voor Bergentheim
Goedhart te Zwolle.
Intrede: te Zuldhorn K.
voorh. zendingspred. Suriname
,CHR. GEREF. KERKEN
Intrede: te Leiden G. C. den
uit Kornhorn; op 31 okt. te 1
ven J. Vogel uit Rozenburg.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Brakel J. 5
Rijssen.
Bedankt: voor Aalst J. van Has fr
Amersfoort.
Intrede: op 30 okt. te Ridderlef!
Verweij uit Hendrik Ido Ambii gi
lb
VRIJE EV. GEM.
Afscheid op 26 okt. van Den Hat,
'de Goede wegens emeritaat.
Vl rtei
Ike
eci
de
Iwe
trsi
u
Van een onzer redacteuren
BOEDAPEST/HAARLEM De
Hongaarse staatsdrukkerij lijdt scha
de doordat zljj wordt beconcurreerd
door een Westeuropese organisatie
die zich bezig houdt met het „smok
kelen" van bijbels naar Hongarije.
Het Hongaarse bijbelgenootschap
klaagt hierover en een woordvoerder
van het Westduitse bijbelgenoot
schap in Stuttgart heeft gezegd dat
de concurrent in Nederland of Zwe
den gevestigd is. Kruistochten en
Vervolgd Christendom, twee in ons
land gevestigde instellingen die zich
wel eens met dit soort activiteiten
inlaten, zeggen echter van niets te
weten. Ook het Nederlands Bijbelge
nootschap meent niet dat Nederland
een aandeel in de smokkel heeft
De Hongaarse staatsdrukkerij heeft
kort geleden voor het Hongaarse bij
belgenootschap een uitgave van de
bijbel verzorgd. Deze bijbels zijn nu
in alle boekhandels te koop. Een
exemplaar van deze bijbel is foto
mechanisch in het Westen gekopi
eerd en wordt nu, na Hongarije te zijn
binnengesmokkeld, goedkoper ver
kocht. De staatsdrukkerij loopt daar
door een strop, die toekomstige
bijbeluitgaven in Hongarije nadelig
kan beïnvloeden.
Het Nederlands Bijbelgenootschap
denkt dat de overdruk van de Hon
gaarse bijbel door een Zweedse pink-
stergroep wordt uitgevoerd, die ook
al Russische en Roemeense bijbels
drukt. De officiële bijbelgenoot
schappen hebben geen enkel vertrou
wen in dergelijke drukkerijen, omdat
zij geen accountantsonderzoek toe
staan. Het is daardoor onduidelijk
hoeveel geld er aan de strijkstok
blijft hangen, aldus het Nederlands
Bijbelgenootschap
Graag zullen wij in contact komen met een
die een beroep naar onze wijkgemeente Nieuwendam/Schellingwoude
in overweging wil nemen.
Het gaat om een part-time dienstverband van 50%. Wij zijn een
wijkgemeente in de Amsterdamse Hervormde Gemeente.
Onze gedachten gaan uit naar een voorganger, die bereid is te werken
in een grotendeels confessionele kerkelijke gemeenschap. Wij verzoe
ken gegadigden vriendelijk, zo spoedig mogelijk contact op te nemen
met J. A. Lattmann, Wijkergouw 33. Schellingwoude 1023 NV Amster
dam. telef. 02904-330
Bemiddeling bij het verkrijgen van een woning zal worden verleend.
Weekblad van de Gerei.
Vereniging „Schrift en Getuigenis"
aarzel niet en zend onderstaande bon in aan:
J. P. Wijsman. Kortonjolaan 22, 5644 KA Eindhoven (lel. 040-113622)
I Verzoeke mij te zenden:
een gratis proefnummer
I een abonnement op „W&E 29 p half j.)
een proefabonnement (ca 3 m ad f 10
Stud, een speciaal tarief
Naam/adres:
Als u 10 gireert op gironr. 3845401 t.n.v. W&E te Eindhoven krijgt u zot
verdere administratie het proefabonnement