Hoe waar is prawda en hoe vreedzaam is mir? wonen op stand Samen-Spel: kind en Bijbel bij elkaar Koren actief met gevarieerd program UITGAAN Muziek, gehoo en ongehoord RABOBANK „NOOTDORP" eerste medewerker VRUDAG 24 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET door H. Bax Het ls bij alle problemen tussen Oost en West altijd weer opvallend hoe weinig het Westen weet over Rusland en omgekeerd. Wij weten wel weinig over de Russen eigenlijk een verkeerde benaming gezien de menigte volken ln de Sowjet-Unie maar we kunnen daar Iets aan doen door ons zo evenwicht mogelijk te Informeren. In de Sowjet-Unie ligt dat wel even anders. Legale Informatie wordt daar ver schaft door één centrale bron, die Je „prawda" kunt noemen. Prawda ls een oer-oud Russische begrip dat niet alleen „waarheid" betekent, maar veel verder gaat. Het houdt ook ln datgene, wat rechtvaardig ls, wat goed is voor ledereen. Zo ls het dus eigenlijk onjuist de Russische kran tenaam Prawda te vertalen met „De Waarheid". Je kunt Je trouwens ook niet één krant voorstellen die niet eens flink Jokt Taalprobleem En dan ls er meteen het grote taalpro bleem. Wij willen misschien wel met de Russen praten, maar we kunnen het nauwelijks. Vrijwel niemand ln het Westen spreekt Russisch, zoals de Russen weinig Engels of Duits spre ken. Dat veroorzaakt vaak enorme misverstanden, die onschuldig en zelfs vermakelijk kunnen zijn op het alledaags niveau van toerisme. Zo vloekt een Rus beslist niet als hij zoiets zegt als „Kotvedomme!" Hij zegt dan alleen maar „Er ls een kat ln huis!" Op hoger niveau echter kunnen er moeilijkheden ontstaan, die zelfs on heilspellende vormen kunnen aanne men. Zo wordt op vredesbijeenkom sten die goede wil van de Sowjets wel aangetoond door te zeggen, dat ook zij vrede willen en vreedzaam naast elkaar bestaan. Na particuliere be zoeken, zoals onlangs nog dat van de Amerikaanse industriemagnaat Ar- mand Hammer aan Breznjew, aan vaardt de westerling opgelucht de terugtocht ln de naive overtuiging dat de Russen vrede willen, of peace, of FTieden. Maar dat ls niet Juist Zij willen MIR (spreek uit: mier), het Russische woord, dat ln blijmoedige slotcommuniqués wel vertaald wordt met „vrede" of „peace", maar dat een geheel andere inhoud heeft. Ook mir ls een oeroud Russisch begrip. Het betekent ln de eerste plaats (zie het verklarende Russische woordenboek van S. L Ozjegow): het geheel van alle vormen van materie op aarde en ln de ruimte; verder afzonderlijk deel van het heelal, planeet; de aarde en de mensen er op wonend; maatschappe lijk milieu of groepering van volgens bepaalde kenteken en bij elkaar be horende mensen; afzonderlijk gebied van leven, fenomenen of voorwerpen; het wereldse leven (tegenover bijv. het kloosterleven); landbouwgemeen- schap ln verouderde, voor-revolutio naire zin. Nog steeds dus heeft deze Inhoud weinig gemeen met ons be grip vrede. Pas ln de tweede plaats betekent mir: overeenstemming ln de betrekkingen, rust, afwezigheid van vijandschap, oorlog of twist, wat wij in de eerste plaats met vrede be doelen. Na 1917 kreeg mir een meer leninisti sche inhoud: de Sowjet-samenlevlng Nederland, een land leert men ln de Sowjet-Unie van uitbuiting, ar moede en woningnood; met aparte winkels voor rijken en voor armen en met aan het hoofd een koning of koningin, die, volgens de Grote Sow- Jet Encyclopedie (welke niet zoals bij ons de Winkler Prins of de Grote Oosthoek een mening geeft, maar „de" officiële mening, tevens staats- standpunt) grote volmachten geniet HIJ benoemt ministers en rechters, heeft het recht het parlement te ont binden en ls opperbevelhebber van de strijdkrachten. Het systeem van sociale voorzieningen ln Nederland, verzekert de encyclopedie, ls een van de meest achtergeblevene van de hele kapitalistische wereld Hoe het doel, die mir, op de gehele wereld te bereiken? Het gaat er de Sovjets niet zozeer om hoe het doel bereikt wordt, maar dét het bereikt wordt. Om de mir te vestigen moet Je nooit afzien van strijd tegen de bour- geols-ideologle. Oorlog dan? Lenln maakte al verschil tussen „goede" en „slechte" oorlogen. Slechte of onrechtvaardige oorlogen zijn die welke door de imperialisten (lees: het Westen) worden begonnen. Goede of rechtvaardige oorlogen zijn die oorlogen die volkeren bevrijden van imperialistische en nationale maar ook. en dat ls een hele stap verder, van sociale onderdrukking. Daarbij bepaalt de partij waar die bestaat. Russen het woord mimoje gebruiken, heeft een heel andere Inhoud dan de gedachten die daarover ln het Westen - bestaan. Het gaat er niet om de ver- fiLfiK-SJïSïSïttïüïïS1 «sternen naast elkaar te Het spreekt vanzelf, dat Je als Rus En. d?r?ken' dat de SowJf141e daaraan wat wil doen. Die roeping ™df rd™kkuigaanwezig ach- heeft zijn neerslag gekregen ln de ten ln bij voorbeeld de landen van de grondwet (art. 89). Het vesUgen van 2"ït.Wertld Is ®fn lïufiewDI* onder* mir op de hele wereld ls de plicht van °P in jLet pesten, de SowJet-Unle. Ook het begrip °°k hle,r 111 Nederland. Wij hebben vreedzame coëxistentie, waarin de Been nür, maar de massa smeekt er bestaat deze mir alleen ln de Sowjet- Unie en haar broederlanden. Niet ln de derde wereld, maar ook niet in het Westen, waar de massa het volgens de Sowjet-lnformatlebronnen slecht heeft en wordt onderdrukt Ook ln laten bestaan en naar elkaar toe te laten groeien. Het gaat om het ver krijgen en het behoud van mir op de gehele aarde, een situatie waarbij ie dere reden voor het ontstaan van oorlogen ontbreekt om. Dat krijgen de Russische burgers en in de eerste plaats de Jongeren ln de Sowjet-Unie dagelijks te horen vla hun media en leermiddelen en via de televisie. Akelige beelden, die een be roep doen op het ln leder mens aan wezige gevoel om een ander te helpen. Geweld Mir komt niet vanzelf. Er moet voor worden gestreden en geweld kan daarbij een positieve rol spelen. De Sowjet-kinderen leren op school, dat vechten niet erg ls. Het kan zelfs zeer romantisch zijn. De verschrikkingen van een loopgravenoorlog, de nacht merries van een Rilke, worden voor de SowJet-Jongeren verborgen en om gezet ln een alleszins aantrekkelijk milieu, getuige de tekst voor het ge ven van een dictee op school: „Iedere schuttersput, Iedere versterking, ie dere loopgraaf werd al meteen voor AlekseJ een woonruimte. Hij voelde zich er best, alsof hij thuis was, en hij maakte het er zich gemakkelijk. Hij zou er geen uur, niet alleen een nacht, maar wel altijd ln kunnen blijven Het Sowjet-boekje voor de actieve beheersing van de Russische taal door scholieren, geschreven door I. Barannikow, Moskou 1977, bevat ge spreksstof voor het houden van spreekbeurten. Een van de vragen is: Wat willen de Jongeren in de SowJet- Unle graag worden? Het antwoord geven de kinderen aan de hand van vijf afbeeldingen: niet dokter, ijsco man. of Ingenieur, maar: tankbes tuurder, straaljagerpiloot, gewapen de marinier, grenswacht ofde man die achter het paneel zit met zijn hand boven de rode drukknop, ge reed om atoomraketten af te vuren! In het Westen leren wij dat het toch eigenlijk verschrikkelijke dingen zijn en er wordt terecht gewezen op het afschuwelijke gevaar van straling. In de SowJet-Unle worden raketten echter voorgesteld als wonderen van schoonheid, geheel passend bij de mooie natuur, zodat Je er als Sowjet- burger vanzelf alleen maar bewonde ring voor kunt krijgen. Stralingsge vaar? Dat valt best mee, leren de Russen. Het land heeft al een uitge breid net van kerncentrale ff vanzelfsprekend nooit fo, I maakt worden. En de gen op school het lied van IJsbreker, gekomponeerd Reitman en E. ZJarkowskij gen „in waardig en enei erd •ski) U rgiel Tablet Bij een atoomoorlog zorg Ji_ schermende kleding zoals Lg y sen en sportkleren, zegt het fr de militaire opvoeding van ren, ouders en onderwijzen neel „Wojennye Znanija" 8C Kennis). Dat helpt uitsteke ^'a ook een tablet, goed tegen ra ve neerslag. Het ls tablet i .el3' krijgbaar in staatsapotheek winkels ln de SowJet-Unle 5 Z meestal geen namen, ma: mers). En sinds kort bestaat lingsvrije reiswieg voor zul beoefent de gehele bevoU Jeugd incluis, het schuilen ii kelders tegen atoomaanvalk*^-»- en moet je na een atoomai douchen en netjes schoo «jf Daarna breng je ze naar eet wei. Zo verliezen de Sowjet the hun angst voor deze dingen e aiii gaarne hun instemming gev fr t gebruiken.g vi .zijn Praten met goede bedoel Nu goed. maar niet met oogklep g \i zonder kennis van de Sowj iee Het westen moet meer weten oosten, waar ook zoveel goed Vas zijn, en omgekeerd. Isolen e ls belde kanten is levensgevaar dei] ten en schrijven, want de pe Zi licht een veel beter wapen d raket ook. Na Drs. H. Bax is slavist en j°P vertaler Russisch. pde door A. J. Onstenk De Unie School en Evangelie heeft haar serie cahiers ver rijkt met Samen-Spel, een uit gave over de godsdienstige vorming van het Jonge kind. Ik bedoel dit niet als een cli ché, maar in letterlijke zin. Dit cahier, een vervolg op het eerder verschenen BliJ-Spel, draagt weel aan dat van waar de is voor de godsdienstige vorming van het Jonge kind. De titel ls niet een speels aardigheid je maar weerspiegelt de bedoeling van de auteurs. Er wordt een krachtig pleidooi gevoerd voor Integratie van de godsdienstige vorming met alle andere opvoeding en onderwijs. Het gaat om de beleving van de samen hangen. Het schoolwerkplan zal dit doel zichtbaar moeten maken. De godsdienstige begeleiding dient aan te sluiten bij de leefwereld van het kind. Binnen een veilige vertrouwens- fase heeft het kind behoefte aan het spelend bezig zijn met de dingen en de mensen om zich heen. In het spe lend vragen en praten worden ant woorden ontdekt en gevormd die pas sen ln zijn leefwereld. Zo bouwt het totaliteitsonderwljs. Godsdienston derwijs. spel, expressie enz., moeten op natuurlijke wijze met elkaar zijn vervlochten. Deze wijze van onder wijzend bezig zijn behoort bij de tota- kind aan zijn eigen filosofie of dog- liteit van het kind. Ook de godsdien- matiek. Intussen kiezen de auteurs stige vorming moet daarom het kind de leefwereld van het kind niet uit- „heel" laten. Alleen op die manier ls sluitend of overtrokken als ultgangs- het mogelijk de godsdienstige bege punt. Ze willen zowel blbliocentrisch leiding aan te passen aan zijn bele- als pedocentrisch te werk gaan. De vingswereld. Een bijbels gegeven of onderwijsgevende heeft daarbij de verhaal kan heel goed en verant- taak bemiddelaar te zijn tussen het woord benaderd worden vanuit een bijbelse gegeven en de wereld van het spel, een lied, of een project over een kind. Met de tweezijdigheid van het onderwerp dat niet direct met de bij- uitgangsdpunt ls het gestelde leer- bel te maken lijkt te hebben, bij voor- doel ln overeenstemming: Met de kin- beeld een project over water. FILMS IN DEN HAAG APOLLO 1 (46.03.40): De duivel kent geen genade; 3.30. 7. 9 15. ZO. 2. 4.15. 7. B 15. 16 J APOLLO 2 (46.03.40): De bloot-bom. 2. 7.30. B 45. zo. ISO, 7.30. 9.45. aL A8TA (46-35.00): Xanadu; 2. 7. 9.30. zo. 1.30. 4. 7. 8.30. al. BIJOU (46.11.77): D;i long- temps que Je falme; 2.7.15. B.45. zo. 1.45.4.13.7.15, 8.45.16 J. CALYPSO (46.35.02): Being there; 2.15.7. B 30. zo. 1.30. 4, 7. 8.30. al. BABYLON 1 (47.16.56): Xanadu; 2. 7. B.30, zo. 1.30. 4.7. 8.30, al. BABYLON 2 (47.16.56): The big red one; 2. 7.15. 8.45. zo. ook 4.15. 12 J. BABYLON 3 (47.16.56) All that Jazz; 7. 6.30. ma dl ook 2.13. aL CAMERA (46.72.00): Everything you always wanted te know about sex; 1.45. 6.45. 9.15. ZO. 1.15. 4. 6.45. 9 15. 16 J. CINEAC (63.06.37): The sea wolves; 2. 6.43. 8.30. ZO. 1.15. 4. 6.45. B.30. aL CINEAC 2 (63.06.37): When a stranger calls; 2. 6.45. BSO. zo. 1.15. 4. 645. 8.30. 16 J. CINEAC 3 (63.06.37): Bad timing. 6.45. B.30. ma.. dL ook 2.15. 16 J. CORSO (46 72 00): Platvoet aan de N1J1; 1.45. 6.45. 8.15. ZO. 1.15. 4. 6.45. B.15. aL DU MIDI (83 57 70) National lampoons animal house: rr.. za. 7. 6.30. zo ook 3.30. aL EUROCINEMA (66.70.66): De dolle dwaze waaghalzen van de scherpe bochten; za.. zo., wo. 3.45,7.45, ov. dg. 1.45, 7 45. aL METROPOLE 1 (45.67.56) Ooldflnger 2, 6.45. 8.30. ZO. 1.15. 4. 6 45. 8 30. 12 J. METROPOLE 2 (45.67.56): Caligula: 2. 8.30. 18 j. METROPOLE 3 (45.67.56): Vrouwenatad; 2, 6.30. 16 J. METROPO LE 4 (45.67.56) The good, the bad and the ugly; 2. 8.30. 16 J. METROPOLE 5 (45 67.56) The end; 2. 6 45. 8.30. zo 1 15, 4. 6 45. 8 30. 16 J. ODEON 1 (46.24.00): Can't stop the music; 1.45. 6 45. 8.30. zo. ook 4.15. al. ODEON 2 (46.24.00): NlJlnsky; 2. 6.45, 8 15. zo. ook 4.30. 16 J ODEON 3 <46.24 00): In de greep van de zombies: 2. 6.45, 8.15, zo. ook 4 30,16 J. ODEON 4 (46.24 00): PapUlon. 2. 8. 12 J. ODEON 5 (46.24.00): The black hole; 1 45. 6.45. 9.30. zo. ook 4.15. al. LE PARIS 1 (65.64.02): InUeme pornorela- tles; vanaf 12 u„ zo. vanaf 1 45. 18 J. LE PARIS 2 (65.64.02): La nymphomane perverse; vanaf 12.15. ZO. vanaf 2 u.. 16 J. LE PARIS 3 <65.64 02): Cry for Cindy; vanaf 12.30, zo. vanaf 2.15,18 J. PASSAGE (46.09 77). Voor een paar dollars meer. 2. 6.45.9.30. ZO 1.15. 4. 6 45. 8.30. 12 J. ROYAL 3 (60.11.92): Het meisje met de fluwelen tong; ma dL. wo. 2. 8. ov. dg. 2. 7. 8.30. 18 J. ROYAL 4 (60.11.82) Go tell the spartans; ma., dl.. wo 2. 8. ov. dg. 2. 7. 8.30. 12 J. ROYAL 5 (60.11.82): The tatoo connection; ma., di.. wo. 2. 8. ov. dg 2. 7. 9.30. 16 J. STUDIO 2000 (54.22.88): Being there; 2. 8. ZO. 1. 8. aL De uitkijk (54.22.88): The changeling; 8.15. ma.. dL 2 u.. 16 J. Films In Delft CITY (015-1242.51): The big red one; 7.8.1S.ZO. Vm wo. ook 2 30. 12 J. CITY SELECT (0.15-12.32.51): The graduate; 8.15. ma., dl. ook 2.30. 16 J. DOE LEN KINO (0.15-12.6742): Phantasm; do. t/mzo. 7. 8 15. zo. ook 2.30. 16 J. DELFIA (0.15-1248.55): De vrek; 7. 8 15, zo. ook 3.30. m«> dl. ook 2.30. al. FLORA (0.15-12.08.14): Spel zonder remmen; 7, 8.15. zo. ook 2.30. 18 J STUDIO D (015-12 32 80): Can't atop the music. 7. 8.15, do. t/m zo. ook 240. deren luisteren naar de bijbel en zoe ken naar een manier waarop bijbel verhalen kunnen doorwerken in hun eigen leven en ln de relatie met an deren. De grondhouding voor de godsdien stige vorming ls luisteren en horen maar evenmin mag het xien verwaar loosd worden. Het hele denken van bet kind voltrekt zich ln associatieve samenhangen, ln symbool-denken en denken ln beelden. Een tweede accent hangt hiermee sa men: het wijzen op de noodzaak van KOFFIEHUIS: Harald Jean Jaaaoy. tot 7 nov. RIJSWIJK TOLLENS MUSEUM. Tollens penne- VTUChten. tot 1 nov. OALERIE ARTLSHOCK: Heieen Wolbert, tot 7 nov. BIBLIOTHEEK: Mar tin Korft. Anton Machlelse. tot 6 nov. LEID SCHEND AM DE SLUIS^Eduard Liennard. tot 21 nov. ANTONIUSHOVE: Ingeborg Re lier. Kitty HackerUAssies, tot 28 nov. VOORBURO SWAENSTEYN „Prooat". tot 10 dov DB TOBBE: Jaap Pauwe. tot 23 nor WASSENAAR: BIBLIOTHEEK: Kitüe Markus, tot 8 nov. AUBERGE DE KIEVIET; Claire vU Graaf-Dullth. tot 7 nov LEIDEN: ACADEMIEGEBOUW Ura Pfannemul- ler. tot 1 nov. LAKENHAL: Leldse kunstenaars, tot 1 dec. OALERIE DE OUDE RIJN: Lucia Stelnbach. Jetty Wery. tot 16 nov. GEMEENTE ARCHIEF: Joden en Leiden, tot 8 nov GALERIE VD VLIST Rob Clous, tot 1 nov LAKGALERIE: Saskla Slinter. tot 1 nov. OPENBARE BIBLIO THEEK: 8peelgoedtentoonstelling, tot 26 okt VOLK ENK UNDIO MUSEUM: Bazaar, tot 5 Jan. Een derde en nadrukkelijk accent krijgt dan ook het thematisch onder wijs als alternatieve aanpak van de godsdienstige vorming. Door zo'n thematische aanpak kunnen de leer lingen op een bij hun leeftijdsfase aangepaste manier geïntroduceerd worden tot kernbegrippen als ver bond en verzoening, waarheid en ge rechtigheid. Het thematisch onder wijs sluit rechtstreeks aan bU „het kind ln zijn relaties". Dit bevordert niet alleen de motivatie maar maakt het mogelijk de vragen naar God en de zin van het bestaan levensechter tot hun recht te laten komen. The ma's kunnen ontleend worden aan bijbel en theologie, ethische vraag stukken en de leefwereld van het kind. Naar mijn mening wordt er te recht voor gewaarschuwd, dat wij (Jonge) leerlingen niet mogen belas ten met grote maatschappelijke pro blemen en onze visies daarop, waar van zij de omvang beslist niet kunnen overzien. En, zou lk er aan willen toevoegen, waarmee wij zelf vaak geen raad weten. Het pleidooi voor de thematische methode ls tegelijk een afwijzing van een chronologische be handeling van de bijbelse stof. Deze zou een ernstige belemmering vor men om ook de nlet-verhalende stof binnen het bereik van welke leeftijds schrijver blijkbaar niet gedacht heeft aan de mogelijkheid van een themati sche èn chronologische behandeling van de bijbelstof. Er zijn een aantal goede theologische en pedagogische gronden aan te voeren om de chrono logische behandeling op een zinvolle manier te handhaven. Dat voorkomt bovendien, dat thema's een eigen le ven gaan lelden of gehanteerd wor den als kapstok voor een bijbelver haal Dit doet niets af van mijn waar dering voor de positieve aspecten van de thematische aanpak en vooral voor de wijze waarop de thema's praktisch worden uitgewerkt Uitwerking Zo'n uitwerking heeft op zorgvuldige wijze plaats ln het hoofdstuk over „De opzet van een project". Een pro ject als dat over het thema „Zorgen voor de ander" acht lk een juweeltje van didactiek. Hier worden inder daad bijbel en kind bij elkaar ge bracht terwijl beide „heel" worden gelaten. Aandacht verdient nog de vermel ding, dat de werkgroep „Nieuwe Op leiding" een compleet uitgewerkt voorstel heeft klaarliggen voor opzet en programma van een Diploma Bij bels Onderwijs voor de geïntegreerde basischool Het ls verheugend te con stateren, dat het godsdienstonder wijs nu eens niet achteraan komt hinken. Samen-Spel ls naar mijn mening een waardevolle uitgave die voor velen een verantwoorde handreiking kan zijn bij de godsdienstige vorming of begeleiding van het Jonge kind. Het komt mij wel voor, dat het wachten nu ls op een derde deel, dat zich richt op het wat oudere kind. Dr. Onstenk, docent godsdienston- groep ook te brengen. Dit argument derwijs aan het Menso Alting Colle- Dagelijks VRIJDAO 24 OKTOBER DEN HAAO: APPELTHEATER: De overschoe nen van het geluk; 20 15 u. THEATER AAN DE HAVEN. Proces ln Praag; Protest. 20.30 u. HOT- THEATER: Landschap zeezicht. 2040u. NIEUWE KERK: Haags tram mannenkoor. 20.15u. KLIK- HUIS: Neon; 22u. CONORE8GEBOUW: Count Basle. Joe Pass. 20u. PROVINCIEHUIS: Oeweste- 11]k Orkest Z-HoUand. 12.30a CIRCUSTHEA TER: La valse, ballet. 20.15a DIUOENTIA: Fons Jansen. 20.15a THEATER IN DE 8TEEO: Inkeep In konsurt; 2040a KOOMAN: Snars de scharens liep 14.30a VOORBURO: DE TOBBE: Ik wist niet dat Enge land zo mooi was; 20.30u. 016: Jam session. 20a Zaterdag 25 oktober DEN HAAO: APPELTHEATER: De overschoe nen van het geluk; 20.15a THEATER AAN DE HAVEN: Proces ln Praag Protest. 20 30u. LAETI- TIAZAAL: De Korenaar; 3 eenakters. 20 a DILI- GENTIA: een piano ln het gras; 20.15a HOT- THEATER Landschap zeezicht; 20.30a CON GRESGEBOUW: Pas op dat Je geen woord zegt. 20 15u. SCHOUWBURG: Er valt een traan op de tompoes. 20.15a PARADIJS: Ik heb Je liever. 14a PIERROT: Land der ontmaskering, 14.30a CON- GRESOEBOUW. Brasll Tropical. 20.1Su. OOU- DEN WIEKEN: Entre nous. zang. 20a DOOPS GEZINDE KERK: Hofstadkoor. 20a THEATER IN DE STEEG: Inkeep ln konsurt. 20.30a KOO MAN: Snars de scharensliep. 14.30U. VAN DETH: De verdwenen prinses, 14 30u VOORBURG: 0RIFS008: Bojoband. 21u. 0'16: The Kelvin Henderson Band. 20.30a OUDE KERK: Niko van den Hoven. 20.I5U. RIJSWIJK: KLEINE SCHOUWBURG: Maskera de; 20 15a acht lk weinig steekhoudend. Als de nlet-verhalende stof niet aan de orde komt, ligt dat aan het gebrek aan interesse of het tekort aan vakkennis van de docent. Het ls Jammer, dat de ge te Hoogeveen, is bestuurslid van de Federatie Chr. Kleuteronderwijs en was vele Jaren inspecteur en con sulent van het chr. lager- en kleuter onderwijs. door Adr. Hager DEN HAAG De Haagse koren zijn weer bijzonder actief. „Entre Nous", de politiemannenzangver- enlglng, vierde in het Congresge bouw het zeventigjarig bestaan en in samenwerking met het Dor- drechts Dameskoor Onderling Kunstgenot en solisten wist men het publiek (men mocht zich ver heugen ln de aanwezigheid van bur gemeester Schols en hoofdcommis saris Peijster) uitstekend te verma ken. Dirigent Aad Vos zou best meer politiezangers bij zijn koor kunnen gebruiken. En waarom ei genlijk ook geen politiezangeres- sen? Gezamenlijk op naar het 75- Jarlg jubileum! Eduard Nieland leidde het chr. ge mengd koor Asafeen koor dat ln de loop der Jaren vele opzienbarende concerten heeft gegeven. Asaf bouwt voort op die rijke traditie, daarvan getuigde dit concert met werken van Bach, Haydn en Dvo rak. Niet alleen een degelijk pro gramma, doch ook een gedegen voorbereiding zodat men de mate rie beheerste. Terecht mag men trots zijn op het bereikte resultaat. Den Haag kent nog een Asaf. name lijk de Chr. Geref. Zangvereniging. Dit koor zingt o.l.v. Daan Dekker op zaterdag 25 oktober ln de Petrakerk ln een zeer veelzijdig programma en met medewerking van Ben FeiJ en Marry Stegenga. De alt Sylvia Schlüter is één van de solisten bij de uitvoering van Bachs cantate BWV 97 „In allen meinen Taten" ln de zondagochtenddienst van de Kloosterkerk. Bach compo neerde deze cantate ln 1734 op tekst ui Couperin, Blavet, Mozart, Ba< Krebs Nico v.d. Hooven bespeelt opi dag 25 oktober het orgel vi Oude Kerk te Voorburg. Reed rijke malen heeft deze organist gegeven een Bachspeciallst t en terecht heeft men hem ui: \l digd deze componist wed r; de lessenaar te plaatsen De vele vrienden van de ch: mengde zang- en oratoriumvi l ging „Zanglust" in Leidsehei st( zullen ongetwijfeld aanwezig op het concert ln de Andreai refc op donderdag 30 oktober. Dit [>u een gevarieerd concert met we ins van Franck, Telemann en Bri en met orgelspel van K. van De Andreaskerk ls aan de Gr w taan t Op 26 oktober en 29 oktober ze c_ivi. Residentie Orkest de serie „Virl( Sylvia Schlüter Ma* Reger" voort. Op hel eï programma onder meer de can van Paul Fleming, een werk waarin „Die Nonnen", een werk uit 1 het accent op de aria's ligt. Gerard voor gemengd koor en groot ori Akerhuls leidt de weergave, liturg ls op tekst van Martin BoeliuJ ds W. R. van der Zee. Vanavond. 24 compositie met een mystieke ii oktober, zijn er twee concerten en en een lyrisch karakter. On wel in de Nieuwe Kerk en in de tweede programma speelt hetJ. Loosdulnse Abdijkerk. Het Haag- een belangrijke rol. Rlchardl sche Tram Mannenkoor bestaat 63 speelt onder meer de Phanti Jaar en onder aanvoering van Thijs Puge über B-A-C-H en de 1 Slkking geeft men ln de kerk aan de. het Residentie Orkest t het Spul een concert met werken ter afsluiting Bachs tweede van Perosl en Glessen met na de pauze een luchtig geheel. Het één na laatste concert ln de serie kaars lichtconcerten in Loosduinen wordt gegeven door de organist Jacques •van Oortmerssen en de fluitiste Lu cie van Oortmerssen. Op hun pro gramma werken van Telemann. Ook Bach immers ls één componisten die van Invloed op het componeren van Reger d is Reger nooit een tweede r geworden zoals hem voorspeld de samenhang tussen beide c nisten is bijzonder groot. Films in Leiden LUXOR (071-12.12.38): De pelsjager; 2.30. 7. 8 13. ZO. ook 4.30. 12 J. CAMERA (071-12.48.18): AU that Jan; 7. 8.15. al. LIDQ 1 (071-12.4140): Xanadu; 7. 8.16. za.. zo. ook 2.30. zo. ook 4.45. al. LIDO 2 <071- 12.41.30): Can't stop the music: 240.7.8.15. zo. ook 4 45. aL LIDO 3 (071-12.41.30): What's new pussl- cat; 7. 8.15. ma., dl. ook 2.30. 16 J. STUDIO <071- 13.32.10): Vrouwenstad; 8 u.,"ma.. dl. ook 2.30.16 J. TRIANON (071-12.38.75): Zwerftocht ln het duis ter; 2 15. 7. 8.15. zo ook 4.30 REX '071-12.54.14): O Iris of pleasure. 2 15. 7. 8.15. zo. ook 440. 16 J Films In Alphen a/d Rijn EUROCINEMA 1 (01720-20800): Ooldflnger. 1.45. 6.45. 8 15. zo. ook 4 15. 12 J. EUROCINEMA 2 (01720-20800): Het laatste ultimatum; 7. 9.30, ma, dl., do., vr. ook 2 u.. zo. ook 4.30.16 J. EUROCINE MA 3 (01720-20800): De bruid van de hulk. 1.30. 6.30. 9. zo ook 4 u al. EUROCINEMA 4 (01720- 20800): The sound of music; 1.30, 8. zo. 3.45, 8. aL Tentoonstellingen DEN HAAO: AMROBANK: Marton v. Nleuw- poort. Lies Lobatto. tot 14 novAPPELTHEA TER Jawlk Krudde. tot 20 nov. ARTLINE: Louis Cane, tot 20 nov Cy Twombly. tot 31 dec BABY LON: Tlmo Sarpaneva. tot 8 nov. CIRCUSTHEA TER: Kea Tan. tot 12 nov. CONGRESGEBOUW: Anneke Bovl. tot 4 nov. GALERIA STAHLEC- KER: Gerard Havekes. tot 14 nov. IVNASER: Indiase hof- en volkskunst, tol 6 nov GALERIE M: Sylvia Emmens. Vojo Radolclc. tot 8 nov. OBMEENTEMUSEUM. "Vrouwen op de bres. tot 13 dec.. Constant, tot 24 nov KUNSTKRING: NaJaarstentoonsteUing. tot 16 nov PULCHRI Ineke Engels, tot 17 nov CENTRUM VOOR AK- TUELE KUNST Martin 8jardljn. tot 1 nov. ON DERWIJSMUSEUM: Bewaar het land. tot 9 nov.. In de groene ruimte, tot 20 nov.. Energie en wij. NOUVELLES IMAGES: Jeroen Henneman. Mar kus Raetz. Impressions d'Afrlque. tot 6 nov. OREZ: Pieter Engels. Jan Schoonhoven. Yvonne Kracht. Jan v. Munster, tot 1 nov. PANDER: Produzione ItaUana. tot 30 nov. POSTHOORN: Anja Mul. tot I nov. DELFT: ABTSWOUDE: Jan Rot. Reggie Scherp- bier. tot 7 nov. SEELE: Ton Pape. tot 7 nov. PLOEMP: Bien Koekebakker. Willy Ttjsen. Aad Leemans. Jan Onnekes. Jan Radercma. Peter Wjllemse. tot 7 nov. VOORHEEN HET STADS- Zondag 26 oktober DEN HAAO: THEATER IN DE STEEO: Het verhaal van Scheurbuik. 14 30a THEATER AAN DE HAVEN: Salza. 14u HOTTHEATER: Drama- morgana. 14u. PIERROT: Wie speelt de baas. 14.30U. SCHOUWBURG: Er valt een traan op de tompoes: 20.15u Niet geloofd, wel gedaan. 14u. DILIOENTIA: Trio Pasquler. 14 30u. NIEUWE KERK Debussy. 14u KLOOSTERKERK: Resi dentie Bachkoor, lOu THEATER AAN DE HA VEN: Shequl; 14u. THEATER THUIS RIOUW- STRAAT: Joodse sprookjes en verhalen door Pe ter van der Linden. 20.30u. HOTTHEATER: Rod ney Jones Quintet. 20.3ÓU. VAN DETH: De ver dwenen prinses. 14.300. RIJSWIJK. STEENVOORDECENTRUM: En semble Musischleren; 11a Maandag 27 oktober Dinsdag 28 oktober DEN HAAO: THEATER AAN DE HAVEN: Pro ces ln Praag. Protest 20.30U. Pyramus en This be; 20.30a SCHOUWBURG: The caretaker, 20 15u. THEATER IN DE STEEO: Over HoUand. 20.30a DILIOENTIA: Fons Jansen. 20.15u. Woensdag 29 oktober; DEN HAAO: THEATER AAN DE HAVEN: Pro ces ln Praag. Protest. 20.30u Pyramus en Thlsbe; 20.30a SCHOUWBURG. Antonlus en Cleopatra; 20 15u. THEATER IN DE STEEO: Over Holland; 20.30u. HOTTHEATER: De springplank, dans; 20 30a DILIGENTIA: Fons Jansen. 2015u KOOMAN: SUk de slak. 14.30u. Donderdag 30 oktober DEN HAAG: APPELTHEATER De overschoe nen van het geluk: 20.15u. THEATER IN DE HAVEN: Proces In Praag. Protest. 20.30U. Pyra mus en Thlsbe. 20.30a SCHOUWBURO: Antonl us en Cleopatra. 20.15u THEATER IN DE STEEO: Over HoUand. 20.30u. CONGRESGE BOUW: Marinekoor. 20u. BROADWAY show-1000 Jaar Jazz, 20.15U HOTTHEATER: De spring plank; 20.30a DILIGENTIA: Fons Jansen; 20.1 lSu CONSERVATORIUM: Lunchconcert; 12.30a en 14u ANDREASKERK: Concert. 20u. in de edelsteen wijk in Berkel In 't landelijke Berkel, met steden als Den Haag. Rotterdam en Delft binnen handbereik, worden zeer karaktervolle woningen gebouwd. Geprojekteerd tussen singels, veel groen en tegenover een blijvend vrij polderlandschap. Villa'* Herenhuizen Zo vindt u aan de 'Saffier' een grote variatie aan herenhuizen met 3, 4 of 5 slaapkamers, 'n zolderruimte, zeer luxe keuken kompleet met veel inbouwapparatuur enz. Zeer hoog afwerkingsniveau. Prijzen vanaf 261.000,>v.o.n. Aan de 'Robijn' worden heel bijzondere villa's gebouwd met veel extra's. Vloerverwarming, 'n muurkluis, 'n op afstand te bedienen garagedeur, 'n riante living, een zeer luxe keuken, kompleet met inbouwapparatuur en meer dan één badkamer is hier bijvoorbeeld standaard. Prijzen vanaf 460.000,- v.o.n. Infocentrum Eurowoningen Hoek Saffier/Edelsteenweg. Telefoon 01891-2430. Geopend: werkdagen van 1-5 uur. zaterdag van 2-4 uur. Inlichtingen en verkoop: VAN DER HAMMEN VASTGOED DE HAAN MAKELAARDIJ Wijnkade 82. Rotterdam. Kerksingel 14, Telefoon 010-121957. Berkel en Rodenrijs Telefoon 01891-4455 'n Projekt ^S5f/Muuntwaji3\ Rotterdam, tel. 010-332011. De Rabobank „Nootdorp" vraagt voor spoedige indiensttreding een Na een inwerkperiode wordt deze functionaris belast met het beheer over de administratieve werkzaamheden en vervan ging van de directeur bij diens afwezigheid. Hij geeft daartoe leiding aan 6 medewerk(st)ers. Het beheer houdt ondermeer in het regelen van de werkver deling. de controle op de computeroutput en het opstellen van begrotingen, maand- en jaarstukken. Van kandidaten voor deze functie verwachton wij: een opleiding op HAVO/MEAO-niveau, bij voorkeur aangevuld met MBA; voldoende administratieve ervaring; leeftijd tot circa 30 jaar. De bank biedt u naast een goed salaris prima secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een dertiende maand salaris, een aantrekkelijke spaarregeling en indien gewenst gunstige hypotheekfaciliteiten. Schriftelijke sollicitaties worden gaarne binnen 10 dagen ontvangen door de directeur van de bank, de heer A. van Luijk, Dorpsplein 3, 2631 BH Nootdorp, tel. 01731-9210.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 14