IKV neemt het op voor atoompacifisten in leger Uit brieven van lezers Kerstboek voor de schooljeugd Trouw 1 Zelf Gebreid S5i Neveda Kwaliteit KERK IN DE WERELD Kerk zorgt voor huis voor kamerbewoners Nes Ammim krijgt gastenhuis Conferenties Zendingsdagen over Melbourne Nieuwe opzet van bijbelleesrooster Vredesleerstoel aan de VU? Trinidad weer J doopsgezinden Indiase gereformeerden breken met 'moederkerk' WOENSDAG 22 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET Van onze kerkredactie AMSTERDAM De kerkelijke vredesorganisaties Interker kelijk Vredesberaad en Pax Christi hebben samen met de Vereniging van Dienstplichtige Militairen aan de Kamercom missie voor Defensie gevraagd om het minister De Geus onmogelijk te maken om de discussie over de kernbewape ning uit de krijgsmacht te weren. De drie organisaties vinden dat de carrière-mogelijkheid van militairen niet door hun opvatting inzake kern wapens beïnvloed mag worden. En zij vragen de Kamercommissie te bevor deren dat er een diepgaande en open discussie over kernbewapening in de krijgsmacht kan worden gevoerd, zonder dat de militair die daaraan meedoet schade ondervindt De organisaties schrijven de commis si e omdat deze morgen met de minis ter van defensie overleg heeft over diens brief van vorige week. Daarin zei de minister onder meer dat kern wapens niet behoeven te worden ge bruikt. zolang we maar bereid blijven ze wel te gebruiken. Op deze manier wordt volgens De Geus oorlog voor komen. De minister reageerde, zonder dat met zoveel woorden te zeggen, op de aankondiging van luchtmachtkapi tein M. Stelling, dat hij niet bereid is atoomtaken te verrichten. De minis ter liet daarop weten dat loyaliteit aan de krijgsmacht betekent dat de militair ook kerntaken, als die hem worden opgedragen, uitvoert. De mi nister schreef hierop geen uitzonde ring toe te laten. Volgens De Geus behoren militairen vrijwillig of desnoods onvrijwillig de krijgsmacht te verlaten, wanneer zij weigeren kerntaken uit te voeren. De drie organisaies vechten de stel ling aan dat je kernwapens niet hoft te gebruiken als je maar bereid bent ze wel te gebruiken. Zij vinden dat deze stellin misschien vroeger, in de periode toen de strategie van de gega randeerde wederzijdse vdemietiging nog gold. maar nu veel bewijskracht heeft verloren. Nu achten militaire strategen de kernoorlog mogelijk. De drie organisaties wijzen op de door presiden Carter uitgevaardigde richt lijn 59. waarin wordt aanbevolen de raketten van de Verenigde Staten te richten op de vijandelijke wapens. Zij herinneren er aan dat de plaatsing van de rketten voor middellange af stand voo gebruik te velde in West- Europa is aanbevolen met het argu ment dat deze „beheerste" nucleaire klappen kunnen uitdelen tegen vijan delijke militaire doelen. De organisaties trekken de conclusie dat de onbruikbaarheid van kernwa pens niet meer algemeen aanvaard wordt in de NAVO Zij menen dat minister De Geus dit feit onder ogen moet zien en niet met een verouderde voorstelling vn zaken de groeiende ongerustheid ook binnen de krijgs macht juist vanwege deze ontwik kelingen op het gebied van de kern bewapening. weg te poetsen en uit te doven Loyaliteit De organisaties merken op dat de loyaliteit, die de minister van de mili tairen vraagt, niet mogelijk is zonder oprechtheid en eerlijkheid. Volgens de briefschrijvers moet in De Geus" visie de individuele oprechtheid als het er op aankomt wijken voor de trouw aan eenmaal gemaakte afspra ken. De organisaties vinden dat be denkelijk omdat die afspraken vol gens hen stoelen op achterhaalde vooronderstellingen. Zij maken er be zwaar tegen dat de minister de per soonlijke oprechtheid van de militair ondergeschikt maakt aan de bevelen die hij ontvangt „Dan is bevel: be vel". zeggen de drie Dat de minister stoompacllisten wil laten afvloeien verraadt volgens de briefschrijvers dat hij de tegenstellin gen rondom kernbewapening niet binnen de krijgsmacht aan het dag licht druft te brengen. De miniser is niet ln staat om protest te honoreren en fundamentele kritiek ter harte te nemen. Hij overdrijft de uitdaging die voor hem ligt tot een gevaar voor de krijgsmacht en ontloopt zo zijn verantwoordelijkheid, aki us de drie. UTRECHT Op zaterdag 22 novem ber organiseert de stichting Evangeli sche Huisvesting een open dag in haar eerste opvanghuis voor kamer zoekenden in de Boomstraat 2a bis te Utrecht. De bedoeling van deze nieuwe stich ting is. Jonge woningzoekenden maxi maal twaalf maanden onderdak in Utrecht te geven, zodat zij de gele genheid hebben te zoeken naar ge schikte woonruimte. Om de continu ïteit te waarborgen, wordt het pand blijvend bewoond door een Jong echt paar Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000 AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld De Klokkenberg (2) Als Pais zou besluiten „De Klokken berg" in Nijmegen te sluiten, gaat hij voorbij aan de grote waarde van dit instituut. „De Klokkenberg" vervult een voorhoede-positie in verschillen de maatschappelijke ontwikkelin gen. Ten eerste denkt zij bewust na over onderwijsvernieuwing, teneinde recht te doen aan het concrete, indivi duele kind. Daarnaast is De Klokken berg een democratische school. In de Akademie Raad hebben alle geledin gen de kans om samen het beleid te bepalen. Belangentegenstellingen tussen studenten en docenten komen niet voor als het gaat om het schep pen van een goede leef- en werksfeer. Tot slot is De Klokkenberg een waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordta Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraal 131 Amsterdam tel 020-5629444 tele* 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Crechetbank Rekenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) lei 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand .16.98 Per kwartaal f 50.95 Per half iaar 101.90 Per jaar f 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vri|dag Op zondag van 18-20 uur teiet 020- 5622797 Opgave m«m- advertenties W 020-5626262 ol schritteli|k aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen school die openstaat voor iedereen. Juist in een maatschappij waarin zo veel minderheidsgroepen, culturen en levensbeschouwingen elkaar ont moeten is die tolerante, open identi teit heel belangrijk. Als Pais en het LAPCOO deze eigenschappen niet waarderen, moeten ze besluiten het instituut van de spreidingskaart te vegen. De Fabel dat „goed onder wijs" hoog in hun vaandels staat, is dan voorgoed de wereld uit. Als zij wel de waarde van de vernieuwende eigenschappen inzien, kan kunnen ze net als ik. alleen maar de conclusie onderschrijven: De Klokkenberg dient in Nijmegen te blijven! Apeldoorn Kees Posthumus Gewetensbezwaren (4) Bravo, minister de Geus! Dank voor uw brief aan de krijgsmachtonderde len! Men weet nu, waar men aan toe is en degenen, die gewetensbezwaren menen te hebben, wordt nu een dui delijke weg gewezen. We kunnen geen leger hebben, waarbij in moeilijke omstandigheden enkele officieren het meteen al af laten weten! Goor P. Westerhof Gewetensbezwaren (5) Toen na de zwarte Jaren '40-'45 de onmensen, .die, zoals wij het nu noe men misdrijven tegen de mensheid hadden bedreven, voor hun rechters stonden, kwamen zij. vanaf Elch- mann tot en met de kleinere man met de rotsmoes. dat zij zo hadden gehan deld, omdat het hun van hogerhand was opgedragen: Befehl ist Befehl. Zij meenden dan zelf niet meer aan sprakelijk/verantwoordelijk te zijn. Met verachting hebben wij dat toen kunnen horen en lezen. Het hanteren van de norm van eigen eer en geweten was onder de Nazi's een heel moeilij ke zaak. Vele van onze landgenoten, die hebben gemeend, dit recht wél te moeten hanteren hebben dat met de dood moeten bekopen. Onze regering meent nu. dat ambtenaren ln bepaal de overheidsdiensten hun eigen ge wetensbeslissingen maar op de vuil- nisbelt moeten gooien en de hun ge geven opdrachten onverkort dienen Uit te voeren. Op straffe van ontslag, met alle ellende daarvan voor hun gezinnen. Discussie en overleg hier over vinden niet plaats: gehoorza men. En al zullen de opdrachten an dersoortig zijn dan in '40-*45 door de bezetter gegeven, aanvallen met kernwapens en de' gevolgen daarvan gaan die nog wel te boven. Het is anno 1980 een zwarte bladzijde in de geschiedenis van onze democratische RECHTS8TAAT, die wel de akkoor den van Helsinki heeft getekend. Im mers, anno 1980 is in Nederland Be fehl weer Befehl. Woerden Kor. M. Deisting-Z waan Gewetensbezwaren (6) Minister De Geus is aan de oorzaken van het kernwapenprobleem, dat ook binnen de krijgsmacht aanleiding geeft tot veel gewetensvragen, volle dig voorbijgegaan. Hij verwijst de betrokkenen gemakshalve naar de Wet Gewetensbezwaren Militaire Dienst en op het vrijwillig nemen van ontslag. Hetgeen De Geus met „loya liteit" aanduidt, kan gemakkelijk lei den tot een „Befehl ist Befehl"-men- taliteit, waarmee de democratie ver der wordt uitgehold. In een maatr schappij met volwassen individuen ligt de laatste verantwoordelijkheid, zeker waar het de inzet van onmense lijke kernwapens betreft, bij elk indi vidu zélf; deze inzet zou immers lei- Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Als de dagen gaan korten slaan veel mensen ln het onderwijs een vermoeide blik in hun boekenkast om eens te zien of daar in hemelsnaam iets te vin den is om rondom kerst „te doen" met de kinderen. Vaak komt men niet tot een aanvaardbare vondst en sommigen bellen wanhopig de jcrant. Dat mag best, maar het is dit jaar niet nodig. Onder de titel „Kerst, een verhaal apart" hebben het Landelijk Cen trum voor Gereformeerd Jeugd werk, het Christelijk Jongeren Verbond, de Hervormde Jeugd raad en de Doopsgezinde Jeugd- centrale een nieuwe kerstmap uit gegeven. Een greep uit de Inhoud: Na een bijbelstudie volgt een hoofdstuk met een aantal kerstspelen. Deze worden voorafgegaan door tal van tips en suggesties voor de opzet en de uitvoering van zo'n spel. Het derde hoofdstruk biedt een aantal kerstverhalen, eveneens voor de diverse leef tij dskategorieèn. Het hoofdstuk daarna geeft een flink aantal suggesties voor kers til tur- gieén voor op de club, ln de kerk, met of zonder gemeente en toekij kers. Een aantal suggesties voor handenarbeid staat ln het vtjfe hoofdstuk, en de map wordt afge sloten met een opsomming van beschikbaar materiaal, zoals grammofoonplaten. dia's en boeken. Deze meer dan 100 pagina's tel lende map kost 6,50 (excl. porto kosten 3,-). De map is te bestel len door 9,50 over te maken op het gironummer van één van de organisaties. Het nummer van de LCGJ (om er een te noemen) is: 475060, Driebergen. De illustratie komt uit een liturgie voor een kerstviering van Eveline Stern. den tot de volledige vernietiging van alles wat ons dierbaar is. Er zijn mili tairen die zich op wetten, verdragen, resoluties van de VN, e.d. beroepen. De Nederlandse regering steunt voor het oog van de wereld weliswaar de „Algemene Verklaring voor Ontwa pening". aangenomen tijdens de tien de Speciale Zitting van de Verenigde Naties over ontwapening op 30 Juni 1978, maar weigert daaruit de conse quentie te trekken, dat de Nederland se wetgeving daarmede in overeen stemming dient te worden gebracht. Verzuim van deze aanpassing kan immers leiden tot de paradoxale situ atie dat iemand die gehoor geeft aan de oproep van de VN, op grond van de nationale wetgeving tot gevangenis straf kan worden veroordeeld, als de betrokkene bijvoorbeeld een bevel om onmenselijke kernwapens ln te zetten, negeert (zelf zie lk zo'n recht zaak na een nucleaire holocaust niet plaatsvinden, maar goed, het gaat om het principe). God zij dank worden steeds meer mensen zich van deze ernstige negatieve Invloed van het afschrikkingsdenken op het maat schappelijk leven bewust. Het is dan ook te hopen dat het parlement, wil dat niet geheel verworden tot een farce. De Geus terugfluit en hard ook. Rijnsburg A. J. Vermond. Gewetensbezwaren (7) Hoewel ik me verwant voel met de stelllngname van met name Stelling, vind ik toch de botte reactie van minister De Geus op de kernwapen- bezwaarden logisch. Ons leger is ge baseerd op een strategie met kernwa pens Wie daar (voor mij vanzelfspre kende) bezwaren tegen heeft, kan niet functioneren in die strategie. Vanuit de vooronderstellingen van het Nederlandse leger ligt het voor de hand dat militairen wel mogen pra ten over de bezwaren tegen kernwa pens, maar dat ze bereid moeten blij ven kernwapens te gebruiken. Over dat laatste kan binnen de kaders van het leger geen meningsverschil be staan. Dat heeft niets te maken met inperking van de vrijheid van me ningsuiting. Wie (al of niet vrijwillig) dienst doet in het Nederlandse leger heeft zichzelf een beperking opge legd, nl. dat zij/hij instemt met het kader waarbinnen dat leger opereert. In dat kader spelen kernwapens een essentiële rol. En wie vindt dat het gebruik van kernwapens niet strookt met internationale verdragen of haar/ zijn geweten, moet zich niet binnen de kaders van een kernwapens aan vaardend leger begeven. Zolang het Nederlandse leger uitgaat van het dreigen en eventueel gebruiken van kernwapens, horen mensen die zich ..atoompacifisten" noemen niet in dat leger thuis. Zwolle Harry Pals Betaald werk (2) Ik ben erg gelukkig met het gezegde van premier Van Agt. Ik ervaar aan eigen leven hoeveel geluk er te ver werven is door vrijwilligerswerk. Het is namelijk ook werk, maar dan heel anders dan betaald werk. Waarom zou alleen betaald werk geluk bren gen? Ik geloof daar juist helemaal niet ln. Ik doe al vanaf 1953 vrijwilli gerswerk, wat telkens wat anders is vanwege het klimmen der jaren. U moest eens mee kunnen maken, hoe wij met een hele grote groep dames, nu als Johannlterhulpen hier vrijwil lig werken met ontzettend veel ple zier ln het ziekenhuis en bijgebouwen en hoe wij ook als vrijwilligsters een grote Inbreng hebben ln de gang van zaken daar. Ook je inzetten voor ker- kewerk en verenigingswerk brengt veel geluk en bevrediging. Ik zou de mannen graag vrijwilligerswerk gun nen, maar zij moeten het vaak doen na een dag lang gedwongen betaald werk Bennekom A. B. Rothuiseu-Geleynse Antisemitisme Waarom toch steeds het gebruik van het woord antisemitisme, wanneer het alleen om Joden gaat? Arabieren en Egyptenaren zijn toch ook Semie ten? En niet alle Joden, zoals sommi ge proselieten, zijn Semieten. Is het niet beter om te spreken van anti- Joods in plaats van anti-Semitisch? (Het is natuurlijk heel erg afschuwe lijk dat de aanleiding om deze woor den te moeten gebruiken, er is). Rijswijk P. ten Cate-Kroon Van een onzer verslaggevers UTRECHT Door een grote inzame lingsactie wil het bestuur van de stichting Nes Ammim Nederland de ze winter een half miljoen gulden bijeenbrengen voor de bouw van tien huizen in Nes Ammim Nes Ammim, de internationale kib boets in het noorden van Israël, waar christenen in solidariteit met het volk van Israël willen leven, wordt uitge breid met een gastenhuis. Om de vele bezoekers beter op te kunnen vangen, wordt er een gastenhuis met 96 bed den, annex restaurant gebouwd, dat volgende zomer klaar moet zijn. Deze bouw is grotendeels mogelijk ge maakt door de Nes-Ammim vereni ging in Duitsland. De tien woningen zijn bestemd voor de mensen die het gastenhuis gaan runnen. Moeilijkheden en mogelijkheden bij een leven in geloof, 0.1.v. pater L. Loosen SJ, 24-26 oktober, bezinnings centrum Mater Amabilis, Deventer. Opg tel. 05700-22063 Die rebelse vakbeweging, over de strijd voor recht en gerechtigheid van vakbondsleden en vakbondsleiders ln Azië, Afrika en Latijns-Amerika, m.m v André Bal, Gerrit Pruim, Piet Nellssen en ds. P Jansen, 31 oktober 2 november, Talmahoeve, Garde ren. Opg. en inl. Werkende Jongeren - CNV, tel. 030-941041 Het gezag van de Bijbel, het Woord van God, appèl-studiedag on geruste christenvrouwen, spreker dr. W. Aalders, dinsdag 28 oktober 10.15- 15 uur. Opstandingskerk. Woerden. Inl. tel. 01877-1635. Het gezag van de Heilige Schrift en de levenspraktijk, toogdag her vormde mannenbond op g.g„ spre kers ds. P. Koeman, ds. H. Veldhuizen en ds. J. van Wier, zaterdag 25 okto ber 10 uur. Jaarbeurs-congreszaal, Utrecht. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Dit jaar zijn alle twaalf door de Nederlandse zendings raad georganiseerde regionale zen dingsdagen gewijd aan de wereldzen- dlngsconferentie, die in mei in Mel bourne gehouden werd. Evenals in Melbourne wordt de bede „Uw Koninkrijk kome" bezien naar vier aspecten: goed nieuws voor de armen; Oods rijk en de strijd om een betere wereld; de kerk als getuige van het Koninkrijk; de gekruisigde Chris tus en menselijke machten Melbour ne-gangers leiden het onderwerp tel kens in. Op deze zg. missionaire werkdagen worden vragen en mogelijkheden uit andere werelddelen ln relatie ge bracht tot de situatie ln eigen land en gemeente. De zendingsdagen worden gehouden op 25 oktober (Nljverdal), 1 november (Alphen aan den Rijn, Hee renveen en Heerlen), 8 november (Eindhoven. Hoogeveen, Maassluis en Utrecht), 15 november (Apeldoorn, Goes, Groningen en Santpoort). Van een onzer verslaggevers HAARLEM Het bijbelleesrooster „Vandaag lezen wijkrijgt voor 1981 een heel nieuwe opzet. Het zal uitgaan van het liturgisch rooster, dat is opgesteld door de sectie ere dienst van de raad van kerken. „Vandaag lezen wij wordt Jaar lijks ontworpen door het Nederlands bijbelgenootschap, in samenwerking met de bijbelkioskvereniglng en de katholieke bijbelstichting. Het leesrooster wordt zo ingedeeld dat 's maandags gelezen wordt uit de profeten, dinsdag uit de boeken van Mozes, woensdag uit de psalmen, donderdag uit de nieuwtestamenti sche brieven, vrijdag uit een evange lie. zaterdag weer uit de brieven en zondag opnieuw uit een evangelie. De lezing op donderdag is dezelfde als die volgens het rooster van de raad van kerken op de volgende zon dag in de kerkdiensten wordt gehou den. De lezing van vrijdag komt over een met de r.k. liturgie en die van zaterdag en zondag met de lutherse liturgie. Tot deze vaste daglezingen is beslo ten, omdat het rooster ook gebruikt wordt ln het programma „Het leven de Woord" van de NCRV en de KRO De meeste luisteraars blijken dit pro gramma slechts op bepaalde dagen te volgen. Op deze wijze komt er ook voor hen lijn ln de lezingen AMSTERDAM De Vrije Universi teit ln Amstevdam zou haar honderd jarig bestaan niet beter kunnen mar keren dan door een leerstoel ln te stellen voor het onderwijs in gerech tigheid. bevrijding en vrede. Dit zei Dom Helder Cam ara, aartsbisschop van Ollnda en Recife (Brazilië), giste ren tijdens een gastcollege in Amster dam. Als een der eregasten sinds 1975 is hij eredoctor van de VU woonde hij gisteren de feestelijkhe den bij. Een leerstoel voor gerechtigheid zou zich moeten concentreren op de on rechtvaardigheid van de consumen tenmaatschappij. die aan steeds meer verspilling lijdt. Behalve de in terne kolonisatie (door de rijke elite) zijn de landen in de derde wereld ook het slachtoffer van de multinationals. Deze beloven moderne technologie, meer werk. meer geld, meer ontwik keling. Wat zij brengen is echter de verspilling van veel grondstoffen, stijgende schulden en werkloosheid. Een leerstoel voor gerechtigheid be staat sinds april van dit jaar aan de r.k. universiteit van Notre Dame (In diana). Verenigde 8taten. Nieuw. Neveda Zinnia. Modieus, modem. Zuiver scheerwol. Meerkieu ren-effect. Makkelijk Ie breien! 't Was toch nog even zoeken» we het gerechtsgebouw in dei 1 achter het station gevonden 1 Alles was hier anders geword* Vo] Verdwenen waren de lange 1 burgerlijke straten uit het vei verdwenen ook de grauwe spo ll met al die obstakels die daart ffn C horen. Nu alles even clean en pr£j opgeruimd. Een zwarte kolosi de verwaten naam Babylon. 1 ineens waren we er. De betere waren kennelijk gespaard in< r d® vemleuwingswoede. Ze stond nog met hun erkers en voortu R We waren te vroeg voor de zit) ptuk waar de adoptie van onze t de kleindochter nu wettelijk gen «kis zou worden. We vroegen daan de kantine Daar mochten we eigenlijk niet heen, maar een D. rt duidelijke inwoner van dezesl 1 de ons het advies om er toch mi#1''1 a te gaan: „U doe maar net of ui ken hoor," voegde hij ons ln vertro <>nde toe. Boven was alles heel andi we ons hadden voorgesteld. W et dit paar toga's, maar verder niets e IK* herinnerde aan een zitting wa t*2* recht gesproken zou worden. huiselijke wijze werd alles noq A he geverifieerd en door onze kind eWI de wederzijdse grootouders t«n toegestemd. De geadopteerde stevig tegen haar moeder aani e10 en dook zelfs even ineen toen i «rtu oorspronkelijke naam hoorde, k Vl haar kennelijk aan somberder id V herinnerde. Van de vier official eigenlijk alleen de voorzitter h woord, de anderen vonden a trokken hun toga's uit en dei mee aan het feliciteren met t schudden en kussen. Toen gebeurd, t Was net alsof ze t echter bij haar ouders en bn ons allemaal hoorde. En m'r gedachten gingen heen naar toekomst en naai Hem die al mensen houdt, ln zijn hand g VOORBIJGA Ni Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Middelharnis L. OL:— Opheusden. te Huizen (toez.) 11111 Reuver te Capelle a/de IJssel; A.jr nertsga P. O. Schoneveld te 8 he Gent; te Leeuwarden H. U. Ou Den Bosch, die bedankte va n g terdam-Zuld an, Aangenomen: naar Hoogland Berkhof te Holten; naar Wllp| Leeuwen te Neede. GEREF. KERKEN (VRUG Beroepen: te Enschede-Noot Houdt te Rozenburg; te Be C. V. Krijtenburg kand. te Beroepbaar: E. Meijer laan 2, 8024 ZB Zwolle NED. GEREF. KERKEN Beroepen: te Baam M. Bal Haarlem. Aangenomen: naar Urk P. VQblo zen te Maassluis. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Almelo BAüe Leerdam en voor IJsselmoi dit Hoogerland te Krabbendijke. j d he< ad PORT OF SPAIN (AFP) 0U( Omdat zij de nationale vl niet erkennen en tegen dienstplicht zijn, wil de BI denamerikaanse repubU Trinidad de doop i :ndf" niet erkennen als kerkgeno schap. De groep is overig» erg klein: één gemeente sa' geleid wordt door een Amt *r kaanse dokter die in een lepi 113 serie werkt. od Ook een versoek van den M monen werd door het pat °P ment van Trinidad afg< wes Beide groeperingen laten I er niet bij zitten. d bij door Aldert Sc Volgens de Johannesburgse Rand Daily Mail is de (blanke) Nederduitse Gereformeerde kerk in Zuid-Afrika als door een ontploffing getroffen bij het vernemen dat de Reformed Church ln Africa vaste relaties aan knoopt met de NG Sendingskerk en dat zij zich wil richten op oecume nisch gezinde kerken overzee, zoals de Gereformeerde Kerken ln Neder land en de Nederlandse Hervormde Kerk De Reformed Church in Africa (RCA) is de kleinste van de NG kerkenfami- Lie in Zuid-Afrika. Zij heeft ongeveer 1500 belijdende leden, niet meer dan 14 predikanten van wie de helft blan ken en negen gemeenten, voorname Ujk in Natal. De RCA komt voort uit het volijveri ge zendingswerk van de blanke NG kerk onder de uit India aangevoerde werklieden, dat ln 1927 ln TYansvaal en in 1950 in Natal begon. Pas in 1968 vestigde deze kerk zich zelfstandig. De spaarzame evangelisten werden predikant en er werd een eerste syno de gehouden. In 1976 besloot deze de naam te veranderen van Indian Re formed Church in Reformed Church in Africa. Daaruit alleen al sprak ver zet tegen de apartheid en dat verzet heeft er nu toe geleid dat deze kerk uitgerekend met alle organen waar de blanke apartheidskerk van gruwt contact opneemt. ZIJ heeft zich aan gemeld bij de raad van kerken en stevige banden aangeknoopt met de Nederlanders en zij heeft haar lid maatschap van de Gereformeerde Oecumenische synode opgezegd. Voor de blanke NO Kerk is dat inder daad om te gruwen Voordat de RCA banden met de Ne derlanders kon aanknopen moest zij eerst een clausule in haar akkoord met de blanke NG kerk veranderen. Daarin staat dat de RCA geen rela ties zal aangaan met andere kerken zonder dat zij elkaar raadplegen Afhankelijk De RCA is voor haar financiën in hoge mate afhankelijk van de blanke kerk en de stap die deze kleine kerk nu heeft gezet kan je best moedig noemen. Een van de meest begaafde Indiase predikanten van de RCA stu deert op het moment in Kampen. Het is ds. Shun Govender. Hij is enerzijds wel te spreken over de besluiten van zijn synode, maar aan de andere kant vindt hij het jammer dat de RCA niet tegelijk een band heeft aangeknoopt met de zwarte NG Kerk in Afrika. 'Govender beschouwt het besluit dat zijn kerk nu heeft genomen als een eerste stap naar de bevrijding van de koloniale banden. Hij vertelt dat de predikanten in zijn kerk zonder uit zondering een „blank" salaris ont vangen. Dat maakt het voor een do minee erg lastig om contact te heb ben met zijn gemeente, die veel armer is. Ook theologisch is de kerk erg afhankelijk van het blanke denken De bevrijdingstheologie is er taboe. Hoe subtiel de blanke invloed in zijn kerk nog is bleek een tijdje terug, toen de blanke gemeente, die finan cieel opkomt voor de noden van een vacante RCA-gemeente royaal mede deelde dat de RCA-gemeente zelf mocht weten wie zij als haar nieuwe predikant zou beroepen. Toen puntje bij paaltje kwam bleek evenwel dat de blanke gereformeerden alvast maar een pastorie hadden gekocht in een gebied, waar alleen blanken mo gen wonen Vermetel Ds. Govender bevestigt dat de stap van de RCA van vermetelheid ge tuigt. Hij raakte zelf, kort voor zijn vertrek naar Nederland ln conflict met de blanke gemeente, die zijn ei gen gemeente subsidieerde en weiger de om het salaris nog langer aan te pakken. Govender legt uit dat vooral de breuk met de Gereformeerde Oe- cumenische synode nodig was, toen Uit KGFk deze in augustus besloot een studie over mensenrechten te beginnen. tot deze groep) zich niet lange nen opwerpen als de bemiddeil f Zuid'-Afrika. Ze zeggen: We wlQ [1 je ons om een mandaat tot btl ling vraagt". ..Als je nu een kerkelijk lichaam bent, waarvan ook nota bene alle blanke apartheidskerken lid zijn en je be sluit anno 1980 nog eens over de men senrechten te gaan studeren dan is er Iets fundamenteels fout aan zo'n or ganisatie. We weten immers heel goed wat ons te doen staat? Zo'n studieproject betekent alleen maar dat je niet wilt tegemoetkomen aan wat de Bijbel van je vraagt". Goven der vindt dat het voorbeeld van de RCA door de Nederlanders gevolgd hoort te worden. De breuk met de apartheidskerken is volgens Goven der des te noodzakelijker, omdat de jongeren ln Zuld-Afrika niet langer begrijpen hoe de kerken aldoor hun boodschap van een nieuwe wereld verkondigen zonder er zelf voor te vechten. „De jongeren hebben de kerk nog niet afgeschreven. Ze ver wachten nog iets van ons, maar de tijd dringt", aldus Govender. „De jongeren menen dat de zwarte gere formeerden (hij rekent zichzelf ook Govender vreest dat de kert aantrekkingskracht snel H doordat zij te veel bezig is persoonlijke heil. „Je moet^ zoals Beyers Naudé, uit de k J als Je ln Zuld-Afrika als gerei christen wil leven. Teveel men dat de kerk er niet is voor] zelf. Het maximum waar we oog op de doorbreking van de heid toe komen is het orgr" van ontmoetingen van bla zwarte gemeenten. Maar dat zinloos, want die houden hun heid. De blanke kerk moet ons. zwarten, vereenzelvigen' Govender. De Indiase dominee is niet i volle honderd procent gerust o| handen zijnde samenvloeiing ij kerk met de kleurlingen' vreest dat daar de echte zwaï te weinig aan te pas komt. ken zullen alles doen om te v men dat die tweede stap I zwarten toe gezet wordt en da- het ons Juist om begonnen zijn IN(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2