Prijsvraag levert geen
verbeterd omroepbestel
Liszt-marathon groot succes
NOTITIE
Weather Repoi
te gemakzuchti
Nounou,
wél een verschil
die kopieën nu.
Komt omdat we
sinds vorige week
een nieuwe hebben.
EenVeenman
'P
Bekende oplossingen voor bekende problemen
O
Bombastische klanken
Vluchtig
Nogmaals
Penderecki
Messiaen in
Groningen
Keerpunten
van ASKO
Nieuwe boel
Nieuwe boeli
OINSDAG 21 OKTOBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
G 2
Van onze radio en tv-redactie
HILVERSUM Kort voor de
omroepwet en dus ook de
NOS. op 29 mei 1979 tien jaar
zouden bestaan kwam NOS-
voorzitter mr Eric jurgens
met andere leden van de
Raad van Beheer (dagelijks
bestuur) op een lumineus
idee.
Er moest een prijsvraag worden uit
geschreven voor een nieuw ontwerp
van een toekomstige omroepstruc-
tuur Want hoewel het Nederlandse
omroepbestel alom geprezen schijnt
te worden vanwege het unieke karak
ter. is na het eerste decennium wel
gebleken dat er nogal wat mazen in
de wet zitten. Met de huidige omroep
wet in de hand kan bijvoorbeeld niet
passend worden gereageerd op de
nieuwste technische ontwikkelingen.
Hoewel Jurgens c.s. dat niet openlijk
hebben willen toegeven, werd het
prijsvraag-plan toch om zeep gehol
pen. Een aantal bestuursleden van de
NOS. meestal afkomstig van de om
roepen. vond dat zoiets niet op de
weg van de NOS lag. Zij kwamen met
argumenten als „een broze materie",
„politiek kwetsbaar" en „leken kun
nen niet oordelen"
De VPRO vond het idee echter te
aardig om te laten verpieteren en
annonceerde zelf de prijsvraag, waar
in om ontwerpen voor een gewijzigde
of een totaal vernieuwd omroepbestel
werd gevraagd. Dat was april 1979.
Gisteren werd de uitslag bekend ge
maakt: geen eerste prijs, wel tweede
en derde prijzen en eervolle vermel
ding voor werkzaamheid.
De VPRO kreeg dertien inzendingen
binnen, voor het merendeel groeps
werk. In totaal waren achtendertig
mensen betrokken bij het bedenken
van een nieuw bestel.
Het briljante plan voor een zeer werk
bare toekomst met radio en televisie,
leverde de wedstrijd dus niet op Wel
een inventarisatie van de problemen
met een bijna voorspelbare uitweg.
De oplossingen van de prijswinnaars
blijven dicht bij de bestaande struc
turen en de eerder al voorgestelde
vernieuwingen.
De meest opvallende afwijkingen val
len te vinden in de bijdrage van twee
16-jarige HAVO-scholieren uit Assen,
werk dat bekroond werd met de eer
volle vermelding. Zij stellen voor dat
AVRO. TROS en VOO moeten ver
dwijnen omdat ze niet voldoen aan
het criterium: een geprofileerde om
roep. De andere omroepen moeten
evenzeer worden omgezet. VARA
moet VSO worden (Vereniging Socia
listische Omroep). NCRV wordt
NPCO (Nederlandse Protestants-
Christelijke Omroep) en VPRO wordt
ALVO (Alternatieve Linkse Vrije Om
roep).
Omroepverkiezingen, drie televisie
netten. vier radiostations en commer
cie tegen de commercie, vormen de
basis van de twee bekroonde inzen
dingen. Niet nieuw, want het zijn be
kende oplossingen van oude knutse
laars aan de omroepwet.
Zwartkijkers
De tweede prijs werd door de Jury
(prof. dr M Brouwer, hoogleraar mas
sapsychologie. prof. dr S. J. Door
man. hoogleraar wetenschapsfiloso
fie, mr dr F. Klaver, wetenschappe
lijk hoofdmedewerker massacommu
nicatie en de journalisten Peter van
Bueren en drs Suzanne Piet) toege
kend aan een ontwerp van een stu
dentencollectief van de werkgroep
massacommunicatie van de Rijksu
niversiteit in Utrecht. „Visie van
zwartkijkers op een nieuw bestel",
gaat uit van de ontkoppeling van het
abonnement op een omroepblad en
het lidmaatschap van een omroep.
Verder zouden er in die visie drie
televisienetten moeten komen. Ne
derland 1 voor de NOS en kleinere
zendgemachtigden als IKON. Huma
nistisch Verbond en Teleac. Samen
zouden ze algemene serviceprogram
ma's moeten maken, inclusief de
journaals.
Nederland 2 wordt de informatie/cul-
tuur/Nederlands-trots-zender Die
programma's worden geleverd door
de omroepen. Op Nederland 3 verzor
gen die omroepen de verstrooiende
programma's. Op de eerste twee net
ten blijft het aanbod aan reclame
boodschappen zo beperkt als nu al
het geval is. maar op het derde net
zou er reclame tussen de program
ma's moeten gaan komen.
Grootste kopzorg in die opzet vormen
de omroepverkiezingen voor de net
ten 2 en 3. Iedere Nederlander, of er
nu wel of geen omroepbijdrage wordt
betaald, krijgt een stembiljet thuis en
kan per post stemmen. De verkiezin
gen worden eens in de vier jaar ge
houden. De omroepen zelf hebben te
maken met een kiesdrempel van vijf
procent. Radio en televisie verheven
tot de uitslag van een populariteit
spoll. Maar ook die verkiezingen be
horen tot bekende voorstellen.
Voor de radio voorzien de studenten
nauwelijks wijzigingen, in ieder geval
weinig afwijkend van de bestaande
kleuring van de zenders.
waarvoor de COS (Commerciële Om
roep Stichting) moet tekenen. Deze
op te richten COS moet zendtijd gaan
verkopen aan bedrijven of Instellin
gen die met een afgerond programma
komen. De niet verkochte zendtijd
moet de COS dan zelf gaan vullen:
„hiervoor kunnen tekenfilms, korte
films of NIOS produkties gebruikt
worden".
De NIOS is in dit plan ,3ester81" de
produktieve poot van de oude NOS:
de Nederlandse Informatieve Om
roep Stichting. De andere poot wordt
de FVO, de Faciliteiten Verzorgende
Organisatie. De FVO levert de facili
teiten voor de omroepen die program
ma's moeten blijven vervaardigen
voor hun zendtijd op Nederland 1 en
2.
Dankzij de omroepverkiezingen kun
nen die omroepen zich gaan concen
treren op het maken van goede pro
gramma's die hun identiteit duidelijk
uitdragen. De verkiezingen moeten in
de visie van „Bestel'81" iedere twee
jaar worden gehouden. Maar wel met
de aantekening dat het aantal zend
gemachtigde omroepen aan een
maximum wordt gebonden om ver
snippering tegen te gaan. Dat wordt
nog versterkt door ook hier een kies
drempel op te werpen tegen al te
ambitieuze omroepen zonder grote
achterban.
Kunstgrepen
Regio
ADVERTENTIE
Opvallend, en dat geld voor de drie
licht bejubelde inzendingen, is de
grote ruimte die wordt gegeven aan
de regionale omroepen. Zo voorzich
tig als daar nu nog mee wordt omge
sprongen, wat betreft zendtijd en fi
nanciering. zo ruim zouden ze in de
toekomst in hun Jasje komen te
zitten.
Ook de derde prijs werd toegekend
aan een groep studenten. In het ka
der van hun studie elektrotechniek
hebben zes studenten aan de Delftse
TH een werkstuk over het omroep
bestel gemaakt. In hun visie moet er
ook een derde televisienet komen
Geen van beide studentengroepen
hebben het ei van Columbus gevon
den voor het Nederlandse omroep
bestel. Dat is ook alleen maar moge
lijk met een volstrekte afwijzing van
het huidige systeem. Wie de bestaan
de omroepen blijft handhaven, blijft
ook bezig met een omroepwet waarin
kunstgrepen moeten worden toege
past
De nieuwste technieken, kabels en
satellieten, komen er nog bekaaid af
af bij de prijswinnaars. Een commer
ciële zender tegen commerciële satel
lieten. om geld in Nederland te hou
den. is toch een iets te makkelijke
oplossing voor een probleem dat al
leen nog maar op papier bestaat.
Zoals ook het uitspreken van niet
meer dan een wens dat de Hilversum-
se omroepen gelijke tred zullen blij
ven houden met de technische ont
wikkelingen. typerend is voor de op
lossingen van deze prijsvraag, maar
ook voor het huidige bestel.
door Franz Straatman
UTRECHT De organisato
ren van het eerste Liszt-festi-
val (de Nederlandse Llszt
Kring) mogen dik tevreden
zijn Trok de eerste avond
(vrijdag) in de Nicolaikerk
met een interessant ratjetoe
van koor-, orgel- en kamermu
ziek maar een bescheiden pu
blieke belangstelling, de pia
no-marathon zondagavond in
het Muziekcentrum Vreden-
burg daarentegen zat behoor
lijk vol. Maar de winst reikt
verder, want NCRV en Tros
maakten opnames voor uit
zending op de radio te zijner
tijd. Kostbare opnames, want
zo vaak komen bij voorbeeld
koorwerken van Liszt niet
aan bod.
Evenmin de historische portretten
die Liszt schreef voor piano, waarmee
hij verschillende leidende figuren wil
de eren uit de Hongaarse politieke en
culturele wereld, allemaal revolutio
naire nationalisten die Hongarije
trachtten los te scheuren uit de klau-
Speciaal vandaag
wen van de Oostenrijkse keizerlijke
adelaar. Soms verrassend boeiend
van muzikale inhoud, zonder dat er
voor de luisteraar van nu sprake was
van herkenning.
Alle deelnemende pianisten (Toos
Onderdenwijngaard. Martijn van de
Hoek. Ronald Brautigam. Alwln Bfir.
Reinbert de Leeuw en Daniel Wayen-
berg) speelden er een of twee, in com
binatie met een ander werk. Begon
nen met een smakelijke opwarmer
(een galop voor vier handen) werkte
het programma naar een geweldige
climax, namelijk de bewerking voor
twee piano's van het symfonisch ge
dicht Mazeppa en van zo'n bewerking
van de orkestversie van de beroemde
Hongaarse Rapsodie. Alles bij elkaar
2'/> uur pianomuziek en dat is nog
maar een fractie van het oeuvre van
Llszt
Totaalindruk: een concert dat voor
herhaling vatbaar is, want Liszt blijft
boeien. De wijze waarop hij zich uit
drukt in toonopeenvolgingen en me
lodische lijnen kan zeker geavan
ceerd heten voor de negentiende
eeuw. maar is nog spannend voor
oren van nu. De gecontracteerde pia
nisten leken ijverig genoeg en tech
nisch voldoende toegerust om Liszt
alle eer te doen. Toch lijkt mfj ijver
minder nodig dan een zeker vermo
gen om het duivelse, het extreme na
te voelen en zonder schaamte weer te
geven. Voor mij wisten Alwin Bfir
(met twee schitterende historische
portretten en een meeslepende Fran-
ciacus-over-het-water-lopend legen-
delen Reinbert de Leeuw door con
centratie en pianistische kwaliteit de
figuur van Liszt het sterkst uit te
beelden. Martijn van de Hoek leek
ook lichamelijk (door op te springen
of zijn handen op te heffen) van Liszt
bezeten.
ADVERTENTIE
Een van de tekeningen van
Breyten Breytenbach die
ook is opgenomen in het
boek Vingermaan.
Gevangenistekeningen
van Breytenbach in
boekvorm en galerie
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM Van 20 juni
tot 15 Juli 1977 stond de Zuid-
af rikaanse schilder en schrijver
Breyten Breytenbach voor de
tweede maal in Pretoria te
recht. Hij werd er tijdens dit
tweede proces van beschul
digd, vanuit de gevangenis
contacten met de buitenwereld
te hebben gelegd, die een be
dreiging vormden voor de
staatsveiligheid van Zuid-Afri-
ka. Ook zou hij plannen heb
ben beraamd om uit de gevan
genis te ontsnappen. Daartoe
zou Breytenbach contact heb
ben gezocht met zijn bewaker
Pieter Groenewald.
Deze Groenewald, een man van
zeer beperkte geestelijke ver
mogens, moest de schakel tus
sen gevangenis en wereld daar
buiten vormen. Vla Qroene-
wald wist Breytenbach gedich
ten. brieven en tekeningen
naar adressen binnen en buiten
Zuid-Afrika te sturen. De be
waker bleek echter ln opdracht
van de veiligheidspolitie te
handelen. De meeste stukken
werden wel doorgestuurd,
maar pas, nadat ze als bewijs
stukken gekopieerd waren. Het
proces eindigde met vrijspraak
op de belangrijkste aanklach
ten en een boete van 150 gul
den voor het uit de gevangenis
smokkelen van brieven.
Tijdens het proces werd duide
lijk. dat Breytenbach Qroene-
walds spelletje had doorzien,
maar dat hij van de cipier ge
bruik maakte om zijn vrienden
buiten (en ook binnen) de ge
vangenis te bereiken: Ook een
aantal potloodtekeningen van
Breytenbach „smokkelde"
Groenewald naar buiten. De te
keningen werden na het proces
aan de familie vrijgegeven.
Breytenbachs gevangenisteke
ningen zijn tot 2 november bij
Galerie Espace. Keizersgracht
548. Amsterdam, te zien. De
volledige opbrengst van de te
keningen wordt aan Breyten
bachs vrouw Yolande ter be
schikking gesteld. Tevens pu
bliceerde uitgever Meulenhoff
samen met Galerie Espace een
boek met een keuze uit de teke
ningen onder de titel „Vinger
maan". Naast de tekeningen
bevat het boek poëtische bij
dragen voor Breyten Breyten
bach van Luce bert, Kouwe-
naar, Schierbeek. Kopland en
Ten Berge.
ADVERTENTIE
ide»
eet
door Frits Lagerwertf
AMSTERDAM Nadat de Amerikaanse jazztrot e
Miles Davis aan het eind van de Jaren zestig had besli J n
een lichte roek-beat aan zijn muziek toe te voegen li
groot aantal leden van zijn muzikale gevolg geen
keuze dan de meester te volgen. Zo ontstond gaai
Jazzrock, rockjazz, lusion jazz ol hoe 't ook maar het) ar
een synthese van elementen die alleen Davis zelf lai da
bleek te beheersen.
Het door zijn saxofonist Wayne Shor
ter en pianist Joe Zawinul gestichte
Weather Report streek zondagavond
in de Jaap Edenhal neer met een
muzikale bagage die weinig met Jazz
of rock, maar alles met edelkitsch te
maken had. Na de saaie concerten
van voorgaande jaren leek de groep
wel meer tot spelen gemotiveerd, al
leen ging het enthousiasme nu ten
koste van de muzikale uitvoering, die
ongewoon rommelig en gemakzuch
tig was.
De groep dankt haar grote populari
teit nu voornamelijk aan de melodi
euze en sfeervolle hits die de Oosten
rijker Zawinul schijnbaar losjes uit
de mouw schudt en de fenomenale
roek-impulsen die de jonge basglta-
rist Jaco Pastorius aandraagt De
eens als de „deken" van de moderne
jazz geafficheerde Wayne Shorter
komt er in de groep nauwelijks aan te
pas en Is slechts een schaduw van de
begaafde Jazzcomponist die in New
York de tongen los maakte. Achterin
valt Peter Ersklne met houthakkers-
gedrum zodanig uit de toon dat de
roep om zijn voorganger Chester
Thompson steeds luider wordt en rest
de sensationele nieuweling Bobby
Thomas met handgeslagen drum- en
bekkenwerk ritmisch niets anders
dan te redden wat er te redden valt.
Van platen bekende nummers als
Birdland, Badia en Boogie woogie
waltz werden ln de matig gevulde
schaatshal weinig swingend afgeraf
feld of nog liever in medley-vorm ver
tolkt. Succes was daarbij verzekerd,
de Amerikaanse kunstenmakers we
ten het Europese publiek nog veelvul
dig van hun bedoelingen te ovgr-
tuigen.
Uit dit routine-optreden van de „Pink
Floyd van de Jazz" waren slechts
twee hoogtepunten ln solovorm te
zeven. Pastorius parafraseerde mag
nifiek op Jlmi Hendrix' Purple Haze
en etaleerde en passant een aantal
technische mogelijkheden op de bas
gitaar. Bobby Thomas stond daarna
borg voor een adembenemend hand-
drum-expose' dat helaas kort mocht
duren.
Daarentegen viel Weather Report als
groep diep tegen waar het op zuiver
heid, synthesizergebruik en het ar
rangeren van een compositie aan
kwam. Wat op de platen de indruk
van ingehouden spanning wekt werd
hier op deerniswekkend bombasti
sche en zweterige wijze als een arme
tierig concept gepresenteerd. En dan
hebben we 't maar niet te lang over de
hommage aan jazzcomponisten en
solisten, van Fats Waller tot Charlie
Parker, die op de tonen van Duke
can
he
mot
hCH
chri
iop
Moeders van drugsverslaaf
den vertellen over hun erva
ringen, angsten en problemen
in De letter M.
Hilv. 2/9.20
Sipke van der Land en Jaap
van den Hurk gaan de „Trans-
cedente Meditatie" te lijf. In
het Zwitserse hoofdkwartier
werden de makers met harde
hand de denr uitgezet, terwijl
bovendien een aanklacht we
gens huisvredebreuk tegen
hen werd ingediend. De goeroe
Maharishi Mahesh Yogi is nu
eenmaal wat opvliegend.
Ned. 2/19.25
Paul Zahl „links-anarchis
tisch schrijver, praat vanu—it
zijn cel ia de Westberlijnse ge
vangenis Tegel, over een keuze
uit zijn werk. In het kunstma
gazine Op Zicht ook het bewe
gingstheater van Bart Stuyff.
Ned. 1/22.25
In Hier en Nu over het
eeuwfeest van de Vrije Uni
versiteit en een reportage over
de situatie rond Dodewaard,
zo daar nog een situatie is.
Ned 2/22.15
Een kerncentrale in Pfaf-
fenhofen, even boven Mün-
chen? Christof Schade laat
zien hoe de plaatselike bevol
king op het plan reageert.
Dld.'2/21.20
Het concertbedrijf is even vluch
tig als de muziek die het produ
ceert. Recensies zijn als mosterd
na de maaltijd, want de meeste
der beschreven concerten zijn een
malig. Treiterig eigenlijk om te
schrijven hoe interessant het was.
terwijl niemand er meer heen kan;
in tegenstelling tot film. toneel,
muziektheater en dans. Zonder de
muziekrecensie af te schaffen, wil
Trouw in een regelmatig verschij
nende rubriek de balans verleg
gen. In Notities zal worden uiteen
gezet wat voor belangwekkends er
gaat komen op het gebied van de
klassieke muziek; de doorsnee
abonnementsconcerten laten we
overigens onvermeld. Verder staat
de rubriek open voor platen-
nieuws. eveneens een keuze op ba
sis van belangrijkheid. Ook klein
nieuws dat de concertganger kan
interesseren. Kortom: notities in
alle betekenissen van het woord.
Voor de héél nieuwsgierigen: de
noten in het vignet zijn van Franz
Schubert, begin van de Finale, Ze
vende symfonie, de hout- en ko
perblazers.
Aansluitend bij de informatie over
het Penderecki (spreek uit: Pende-
retskD-project van het Rotter
dams Philharmoni8ch Orkest op
de kunstpagina van vorige week
woensdag, nog de volgende tips.
De manifestatie „Penderecki in
Rotterdam" begint morgenmid
dag om kwart voor een met een
(gratis) koffieconcert in de hal van
de Doelen; studenten van het Rot
terdams Conservatorium spelen
onder andere een strijkkwartet en
de solo-cellist van het RPhO, Ma
rien van Staalen, brengt het Ca
priccio voor Siegfried Palm ten
gehore. Donderdagavond speelt
het RPhO. zijn Pendrecki-pro-
gramma (De Natura sonoris nr 2.
Adagietto uit de opera Het verlo
ren paradijs, Anaklasis, en het Vi
oolconcert) in Den Haag-Congres
gebouw als gast van het Residen
tie Orkest, waarna vrijdagavond
de herhaling in De Doelen. De
componist dirigeèrt zelf. Op zon
dagmiddag 15 uur confronteert
het Ensemble M Pendrecki, met
werk van andere Polen: Kontons-
ki, Gorecki en Serocki. Composi
ties met koorinbreng zondag
avond om 19 uur ln de Laurens-
kerk. De Laurenscantorij, de slag
werkgroep van het Conservatori
um en bassisten van het orkest
plus vier vocale solisten voeren de
Psalmen Davids (1958) uit. Opera
van Penderecki is te zien op vi^eo.
nl. Die Teufel von Loudun uit
1969, geproduceerd door de Ham-
burgse Staataopera; zaterdag orh
15 uur ln de gehoorzaal van de
Doelen en om 21 uur ln de Lanta
ren. Voorafgaand aan het concert
van vrijdagavond licht de compo
nist zijn stukken zelf toe; aanvang
half acht in de Doelen.
Maltre Olivier komt wel niet zelf
naar d'Oosterpoort. donderdag-,
vrijdag- en zaterdagavond, maar
daarom is het Messiaenproject
van het Noordelijke Filharmo
nisch Orkest niet minder belang-
door Franz Straatman
rijk. Vooral begin zeventiger Jaren
heeft het NFO de weg gewezen
door zijn leider en Messiaen-pro-
motor Charles de Wolff veel
muziek van de Franse grootmees-
Olivier Messiaen
drieluik
ter uitgevoerd. De tijd dat hij be
kroond werd met de Erasmusprijs
(1971). „Messiaen is Messiaen",
schreef de criticus Toon Vranken
destijds naar aanleiding van het
huldigingsconcert. Bondiger ka
rakterisering van een volstrekt
uniek kunstenaar is niet mogelijk,
gebiologeerd als hij is door God en
diens natuur, met name de vogels
die de zang van de hemel ver
tolken.
In Groningen aandacht voor zijn
kamermuziek (donderdagavond)
met onder andere het indringende
kwartet „Voor het einde der tij
den". voor de symfonische muziek
(vrijdagavond) met Couleur de la
Cité célèste, Poémes pour mi en
Trois petites liturgies, en voor de
orgelmuziek (zaterdagavond) met
als enig nummer, de tachtig minu
ten durende meditatie over de ge
boorte des Heren. Charles de Wolff
speelt het zelf op het twee klaviers
(21 stemmen) Leeflang-orgel dat
een half jaar geleden in d'Ooster
poort werd geplaatst. Een Frans
getint orgel, afgestemd op de inte
resse van De Wolff en op samen
spel met orkest.
De letters ASKO stonden vroegei
voor Amsterdams Studenten Ka
mer Orkest. Nu betekent ASKO-
ensemble: eeng groep overwegend
jonge musici die zich zeer gemoti
veerd bezig houden met de muziek
van de twintigste eeuw. Een tijd
perk waarin de ontwikkelingen op
maatschappelijk, cultureel en
technologisch gebied zich op dui
zelingwekkende wijze voltrokken,
ook ln de muziek. In drie program
ma's probeert het ASKO daar een
beeld van te schetsen, getiteld
Keerpunt I (Anno 1910). n (de vijf
tiger jaren jaren) en IH (Anno
i960)
Uiteraard Schönberg (van hem
ook de bewerking uit 1920 van
Debussy's Prélude l'après-midl
d'un faune, wat een wereldpremiè
re schijnt te zijn) maar ook Von
Zemlinsky. Busoni, Roslawets
(een van de Russische avant-gar-
disten) en Ives. Zondagavond kan
men voor deze muzikale terugblik
terecht in het cultureel centrum
De IJsbreker, Weespereijde 23.
Amsterdam. In Schönbergs tijd
een uitgaanscentrum, na de Twee
de Wereldoorlog een plek waren
kleding tegen afbraakprijzen ver
kocht werd (het pand heette dan
ook De Prijsbreker) terwijl de
laatste twaalf jaar de deuren
dichtgespijkerd waren. Heront
dekt tijdens het laatste Holland
Festival als wijkplaats voor de
moderne dans em muziek. Het
pand, waarin een goed klinkende
zaal, wordt thans gerestaureerd;
het werd ontworpen door dezelfde
architect die ook het Concertge
bouw schiep: A. L. van Oendt. Het
A8KO herhaalt zijn Keerpunt I op
30 oktober in de IJsbreker en op 6
november in Alkmaar (De Vest).
In de genoemde IJsbreker op za
terdagavond aanstaande een
spektakel voor twee piano's met
stukken van John Cage en Erik
Satie; keerpunten op hun eentje.
In het Concertgebouw Amster
dam op zondagmiddag het eerste
concert in de C-serie, met veel
aandacht voor Schönberg, behal
ve keerpunt ook de grootvader
van de muziek der XX-ste eeuw.
Ellington's Rockin' and
bracht werd.
Dat was met alle gepro js
showfoto's erbij, de wai A
kroon d P-
pet
Uitgeverij Elsevier stuurdei
de boeken: drie natuur!
Onkruid van ing. H. Git
men van G. Zauner Wilde]
en kruiden v?n M. Pahlot
tje van 79 pagina's is del
C Dericum schreef Maxi
keizer tussen Middeleeu-
we tijd (176 blz - 23
niek een vrouw, het
een transseksueel hoe een
„vrouw" werd. is van M. vi
len (192 blz - 24.50». H
echte liefde, roman van D
Frank (186 blz 17.90). Ia
liefde Is een roman van E. xC^.
blz - ƒ29.90) Krijgsraad (a
het Finse front) van S. Has« cr
ƒ24.90). Langlaufen kan
door H. Brinkman (118 blz
Ontmoetingen met Cornell]
rel Appel, door H. Claus
ƒ11.90). Noem het duister
man van.N. Zaroelis (373 blz
Pygmalion in de sneeuw, ro
H. Waterschoot-118 blz-ƒ18
het wolkje af, gedichten vai
liers <52 blz 14.50) Het bl
roman van A. Rosseels (1
22.50). Wurgtechnieken
W. Ruyslinck (205 blz
gen en liegen, gedichten
Maele (50 blz - 14.50).
Van uitgeverij Christofoor
dam zijn Blindheid <-ei|ls"
manier van zien (tegen de
van het ik) door J. Lussey:
Het teruggevonden licht,
schrijft J. Lusseyran de eei
van zijn leven nadat hij opl hur
leeftijd door een ongeval bib t in
(244 blz). Geen prijsopgave.
Distels in 't weiland. Ovef
sche vertellingen, ingeleid do [Mt
Eijssens. Van Kruseman in D%erei
ls deze fotografische herdruk L-ne
in 1865 bij Sljthoff verscheel Bh
242 blz - ƒ37 50
«Je»
SC
n'
.en ra i
m
e
Leren en onderwijzen met d« Fett
Kroeze, Lelden 231 blz -
ter, door B. Camstra. Ult^j u
Bij uitgeverij Meulenhoff te<
dam zin verschenen de vljft
van De sleutel, roman van J.
ki (162 blz - ƒ24.50) en Vb t
tekeningen uit Pretoria van
tenbach, met bijdragen vn L.
G. Kouwenaar. B. Schierb 0lg
Kopland en H. C. ten Berge U Che
Van Zomer en Keuning te
stap-voor-stap-gids: Planten
kweken van P. McMillanBi
blz, geen prijsopgave). Hulj
hoorgestoorde kinderen d<
scher. Uitg. Intro, Nljkerk.
geen prijsopgave
Lekker groot kookboek is v
verij Futile te Rotterdam. 1
slaat niet op de omvang (92
maar op de grootte van
zodat het makkelijker lei
voor slechtzienden. De prijs Ij
Brieven van en aan Betje I
1892-1894 (deel II). De
geselecteerd en gerangsch
J. Veenhoven. De spelling 1
hedendaagse enigermate
Druk: Domstad, Montfooit
Geen prijsopgave.
'Het ABC van tekstverwerk!
ratuur, bediening, criteria l
schaf) door J. Geenen en f
Uitg. Kluwer. Deventer.
24.50.
Zaanstreek in bezettingsjafi
W. Swart. Uitg. Typhoon. 3~J
266 blz. Geen prijsopgave.
Bij uitgeverij Thleme verscM
volgende boeken: De idei"
aapvan J. G. Thieme.
heeft drie delen. Deel I: de fl
toestand van de ideologie!
De oorsprong en de ontwikkt
de ideologieën en deel III: Vofl
ideologie. (237 blz - 27.50). 1
planten, van H. Nielsen (|4J|
17.50) en Zeldzame huisdf
door A. T. Clason (215 blz -
«e