Meer duidelijkheid
nodig over de bijbel
Mondigheid leidt
totbuitenkerkelijkheid
Onrecht en armoede
grootste uitdaging
Baptisten blijven in
Oecumenische Hulp
r
"BOVAG
Trouw
rseoangih
Voorbereiding kerkenconferentie
Conferenties
Maak uw caravan tijdig rijklaar.
Bijbelactie
HGJB
Paus komt
Vrijgemaakt-geref.
opvangcentrum
voor verslaafden
Dr. Beyers Naudé in preek:
VAN DA
Lefebvre opent p
universiteit m
optiplanj
Moslem gedo
in Marseille
NeoAngin
als u last
van uw
keel hebt.
MAANDAG 20 OKTOBER 1980
TROUW/KWARTET
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM De huidige onduidelijkheid over hoe de bijbel gebruikt kan en mag worden
kan de voortgang van de oecumene in ons land bemoeilijken. Dat is een van de opmerkingen,
die dit weekeinde in Lunteren werden gemaakt, toen daar de kwartiermakers bijeen waren
voor de afsluiting van de tweede kerkenconferentie, half november.
Onder de deelnemers aan het overleg
bleek zorg te bestaan over het func
tioneren van de bijbel. Over wat je
met de bijbel kan en mag doen moet
meer helderheid komen, zo meende
men.
Er werd in de voorbereidingsbijeen
komst over de volgende thema's ge-
sproken: eigentijdse geloofsbeleving,
I parochie en gemeente als gemeen
schap. menselijke relaties, maat
schappelijke gerechtigheid, politiek
pastoraat en modellen van kerkelijke
Z eenheid.
In Lunteren bleek enige bezorgdheid
over het gevaar dat de beweging die
de kerkenconferentie op gang ge
bracht heeft na afsluiting zal verzan
den. Men wil tijdens de afsluiting
garanties trachten te vinden om zo
iets te voorkomen.
Bij het punt menselijke relaties werd
o.a. aanbevolen dat de raad van ker
ken de oprichting moet bevorderen
van een werkgroep, die studie gaat
verrichten inzake de in deze tijd ge
groeide nieuwe relatievormen en de
consequenties die deze voor de ker
ken hebben.
GRONINGEN (ANP) De unie van baptistengemeenten
blijft vertegenwoordigd in de stichting Oecumenische Hulp
(SOH). De algemene vergadering van de unie heeft uitgespro
ken, dat er geen enkele grond is om de relatie met SOH te
verbreken.
De groep die zich in deze voorberei
dingsconferentie bezig hield met poli
tiek pastoraat was van mening dat
politiek pastorale activiteiten in ge
meenten en parochies voortdurend
aandacht moeten hebben Met deze
vorm van pastoraat bedoelt de groep
het beklemtonen van samenlevings-
vragen binnen het geheel van het
pastoraat. Zij zouden ruimte willen
'hebben in de plaatselijke kerk om
mensen, die het ten aanzien van de
maatschappelijke en politieke vraag
stukken niet eens zijn met elkaar in
gesprek te brengen.
Over de weg via welke eenheid be
reikt dient te worden werd uitgespro
ken, dat het daarbij gelijktijdig om
drie groepen gaat: de oecumene ter
plaatse, waarbij de kerken betrokken
zijn, groepen die buiten het officiële
kerkelijke gebeuren actief zijn, zoals
kritische of basisgroepen en ten slot
te de grote groep van de kerk ver
vreemde gelovigen die als zoekers,
ongebondenen en zelfs als rancuneu-
zen bekend staan.
ook ds. J. ter Braak, voorzitter van de
linie-zendingscommissie, meende dat
er geen enkele grond voor was. Toen
Eindhoven merkte, dat zij voor haar
voorstel vrijwel geen steun kreeg,
trok zij het bij monde van ds. A. J.
van de Wetering in.
Een andere zaak die op de algemene
vergadering aan de orde kwam. was
de vestiging van een centrum voor
vormings- en toerustingswerk. Daar
er de eerste jaren geen geld voor is,
besloot men af te zien van het bou
wen of kopen van een dergelijk cen
trum. Wel zal nu een overlegorgaan
de mogelijkheden voor een vormings
centrum onderzoeken.
Die uitspraak werd gedaan naar aan
leiding van een voorstel van de ge
meente Eindhoven om de SOH te
verlaten. De Nederlandse baptisten
zitten niet in de wereldraad en ook
niet in de Nederlandse raad van ker
ken. Eindhoven vond het inconse
quent, om dan wel met SOH mee te
doen. Ook had Eindhoven bezwaar
tegen het beleid van SOH, met name
ten aanzien van Zuid-Afrika. Liever
ging Eindhoven met organisaties
zoals EO-Metterdaad en TEAR Fund
in zee.
De commissie (dagelijks bestuur) van
de unie had aanneming van het Eind-
hovense voorstel ernstig ontraden en
Deze en andere aanbevelingen zullen
dus op de beleidsconferentie in no
vember besproken worden door nog
meer plaatselijke vertegenwoordi
gers alsmede de raad: in totaal ruim
honderd mensen. De uiteindelijke re
sultaten zullen het toekomstige be
leid van de raad van kerken bepalen
en ook op het plaatselijke vlak hun
doorwerking krijgen.
Het gehele proces van de kerkencon
ferentie zal op 29 november in der
Nieuwe Kerk in Amsterdam met een'
manifestatie worden afgerond. Tij
dens de voorbereidingsconferentie
werd besloten alle plaatselijke deel
nemers aan en meelevenden met dit
gebeuren tot het bezoeken van deze
slotmanifestatie op te wekken.
Van een onzer verslaggevers
ERMELO Op de ontmoe
tingsdag van de gereformeer
de mannenbond heeft ds. H.
Koetsveld uit Sliedrecht het
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagae Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned. Credietbank
Rekenmgnr 2300 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
I X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel. 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westbiaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en-bezorging
Postbus 3
0000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen-
Per maand 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telet 020-
5622797
Opgave mmi-adverlenties tel
020-5626262 of schri«teli|k aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433.
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
'schnfteiiA aan onze Amsterdam
se adressen
subjectivisme (persoonlijk ge
voelen) aangewezen als een
fundamentele oorzaak waar
om zoveel mensen de kerk de
rug toekeren.
Eerst signaleerde ds. Koetsveld in
zijn referaat voor de gereformeerde
mannen (er waren overigens ook veel
vrouwen met hun mannen meegeko
men naar deze jaarlijkse hoogtijdag
voor de mannenbond) een aantal an
dere oorzaken voor buitenkerkelijk
heid, zoals gemis aan Godservaring,
gemis aan warmte en liefde in de
kerk. verwarring over de boodschap
van het evangelie en terugdringing
van de godsdienst in het privé-leven.
In de kerk heeft men dan weinig
vertrouwen meer. Ds. Koetsveld zag
dat ook in veel gemengde huwelijken,
dat zelfs in zo'n kleine gemeenschap
godsdienst als een privézaak wordt
beschouwd.
Dat alles bracht hij terug op subjecti
visme: de moderne mens acht zich
mondig genoeg om zelf uit te maken
wat goed is. Daar meent hij geen kerk
of dominee voor nodig te hebben. Het
gevolg is een vaag Godsbeeld en ook
een vage bijbelbeschouwing. Want ei
gen subjectivisme schrijft men toe
aan de bijbelschrijvers en ook de bij
bel wordt gezien als een veraameling
ervaringen, hoe mensen hun geloof
beleefden.
Geduld
Ds Koetsveld ried de mannenbroe
ders aan, om tegenover degenen die
rand- of buitenkerkelijk worden, ge
duld te oefenen en attent te blijven
op signalen. Ook is het subjectivisme
op zichzelf niet verkeerd en men moet
inderdaad in de kerk meer bedacht
zijn op warmte en liefde. Ds. Koets
veld pleitte voor de kleine groepen.
Dat het subjectivisme onder gezag
gesteld wordt van Gods openbaring,
was zijn pleidooi.
Over liefde sprak ook bondsvoorzit
ter dr. B. van Oeveren uit Rijnsburg
in zijn openingswoord. Hij hield de
mannen het beeld van de gemeente
van Efeze voor uit Openbaring 2, die
haar eerste liefde verzaakt had.
„Kennen wij nog de verbazing om
Gods genade in Jezus Christus? Of is
het voor ons allemaal zo gewoon ge
worden? Onze mannenverenigingen
staan en vallen met de eerste liefde."
aldus dr. Van Oeveren.
Nieuwe mensen, charismatisch
weekend m.m.v. ds. F. Rosingh. 31
oktober-2 november. Zwanenhof.
Zenderen. Opg. en inl. tel. 053-333566
De strijd om een atoomvri je Stille
Oceaan, m.m.v. Ruth Lechte uit Fiji,
dinsdag 28 oktober 10 uur, Bergkerk.
A Kuyperlaan 2, Afnersfoort Inf en
opg. „Vrouw. kerk. 2/3 wereld", tel
030-710614.
ADVERTENTIE
Wacht daar
mee niet tot
het voorjaar.
De winter is het beste
moment om uw caravan op een -
aantaJ vitale punten te laten inspecteren. Voor zo'n
inspectie moet u bij een goed. betrouwbaar adres zijn. Dat is de
BOVAG-vakman. herkenbaar aan het BOVAG-schild op de pui.
Maak nü een afspraak met hem. Juist in de winterperiode kan hij de
controlebeurt plus eventuele reparaties makkelijker inpassen in zijn
werkschema. En kunt volgend seizoen
weer met een veilige caravan op stap.
BOVAG. IIKTBLS141.22HO AK RUSWIJK
De veifige caravanner brengt zijn caravan
bij de BOVAG-vakman.
In West-Duitsland bereidt men de komst van de paus voor. Kardi
naal Höfner toont een affiche in afwachting van het bezoek.
Van een onzer verslaggevers
BILTHOVEN De hervormd-gere-
formeerde Jeugdbonden (HGJB). de
jeugdorganisatie in de kring van de
gereformeerde bond in de Nederland
se hervormde kerk, bereiden een pro-1
Ject voor over „bijbellezen en bijbel
verspreiding". Dit project, in het
voorjaar van 1981, zal zich vooral
richten op het werk van de wereld
bond van bijbelgenootschappen. Het
materiaal wordt voorbereid in samen
werking met het Nederlands bijbelge
nootschap.
Er komt in januari een informatie
boekje met speciale aandacht voor
bijbellezen en bijbelstudiemethoden
voor Jongerengroepen vanaf veertien
jaar. Bij het project hoort een finan
ciële actie voor bijbelverspreiding in
de Middenamerikaanse staat Costa
Rlca.
KAMPEN (ANP) De gereformeerde
vereniging ter voorkoming en bestrij
ding van verslaafdheid aan alcohol
en drugs <GVAD) wil in Kampen een
opvangcentrum stichten. Een pand
daar. dat reeds onderdak biedt aan
een klein aantal ex-verslaafden, zal
worden verbouwd. De capaciteit zal
twintig bedden bedragen.
De OVAD werd in 1977 opgericht. De
initiatiefnemers waren ontevreden
over de aanpak van de verslavings
problematiek in andere klinieken.
Bovendien bleek het aantal verslaaf
den van vrij gemaakt-gereformeerden
huize groter te zijn dan men veron
derstelde. De kosten van verbouwing
worden geraamd op ruim 550.000 gul
den, die uit eigen kring moeten wor
den opgebracht. De OVAD hoopt te
zijner tijd in aanmerking te komen
voor overheidssteun.
door Hennie Serfonteln
JOHANNESBURG De
gehande Zuidafrikaanse
predikant dr. C. F. Beyers
Naudé heeft gisteren In een
kerkdienst een beroep ge
daan op alle christenen en
christelijke kerken in de
wereld te strijden tegen on
recht en armoede.
De theoloog, die enkele dagen te-
voren had vernomen dat hij geen
toestemming kreeg om de viering
van het eeuwfeest van de Vrije
Universiteit in Amsterdam bij te
wonen, sprak in een kerkdienst in
de presbyteriaanse kerk in Vrede-
dorp (Johannesburg), waar men
sen van verschillende raciale groe
pen aan deelnamen. De dienst was
georganiseerd ter herdenking van
de sluiting op 19 oktober 1977 van
een aantal zwarte organisaties en
organisaties die tegen de apart
heid waren, waaronder het Chris
telijk Instituut, waarvan dr. Bey
ers Naudé directeur was.
Beyers Naudé beperkte zich in
zijn preek niet tot Zuid-Afrika. Hij
zei dat de christenen over de hele
wereld worden uitgedaagd door
twee grote problemen, dat van het
onrecht en van de armoede in het
bijzonder.
Oorzaken
Sinds oktober 1977 is het debat
over de betekenis van de verboden
organisaties ondanks hun sluiting
doorgegaan, aldus Beyers Naudé.
Daarbij ging het vooral over de
zwarte bewustwording, maar er is
tot dusver te weinig gezegd over
de dieper liggende oorzaken voor
de tegenstellingen in de wereld en
over de rol die de kerken in Zuid-
Afrika daarin zouden kunnen en
moeten spelen. Hoewel in Zuid-
Afrika de problemen van onrecht
en armoede door het politieke sys
teem van rassenscheiding en ras
se nonrecht worden verergerd, be
staan deze vraagstukken over de
hele wereld. Alle kerken worden
door deze vraagstukken uitge
daagd. Dat geldt in het bijzonder
voor de kerken In het Westen.
„Wat is de boodschap van de ar
men en onderdrukten?" vroeg dr.
Beyers Naudé. „Ik noem alleen
hetgeen ik beschouw als de kern
van de waarheid zodat u het ern
stig kan overwegen en er over kan
nadenken als een eerste stap voor
eventuele daden". De kem van
hetgeen de massale gemeenschap
pen van armen m onderdrukten
(christenen en nietrchristenen) te
zeggen hebben kan als volgt wor
den samengevat: De goede bood
schap van de bijbel, waar de ker
ken zoveel over spreken is In de
eerste plaats bedoeld als goed
nieuws voor ae armen en onder
drukten. Terecht wijst de kerk er
op dat het oude en nieuwe testa
ment vol staan met uitspraken,
waarschuwingen, opdrachten en
goddelijk oordeel over onrecht,
onderdrukking, armoede en hon
ger". Beyers Naudé vroeg: „Hoe is
het mogelijk dat de wereldkerk op
basis van haar eigen belijdenis en
geloof kan zwijgen bij, zich op een
afstand kan houden van of zelfs
vijandig kan staan tegenover de
massa's hongerenden, stervenden
en onderdrukten?"
Liefdadigheid
Beyers Naudé zei verder: „De ker
ken van het Westen hebben opzet
telijk of zonder het te weten de
boodschap van het evangelie aan
gelengd tot iets dat te maken
heeft met een andere geestelijke
wereld. Zij zijn voorstander ge
weest van een individualistische
en piëtistische benadering van
problemen via paternalistische
liefdadigheidsprogramma's. die
voorbij gegaan zijn aan onrecht
vaardige economische structuren
en iystemen en zij hebben het
vermeden hun stem te verheffen
tegen onrecht waar christenen
van mee profiteren.
Kerk van armen
De kerkleden in de VS, in Europa
en het Westen zijn hoofdzakelijk
welvarend en horen in meerder
heid tot de middenklasse en de
economisch bevoorrechten, ter
wijl de miljoenen arbeiders, boe
ren, handwerkers buiten de kerk
gesloten zijn of ongeïnteresseerd
zijn in heh kerkelijk leven. Door
dat de meeste christenen welva
rend zijn, zal dat hun verstaan van
het evangelie beïnvloeden. Zij ont
beren de noodzakelijke correctie
van een leven in armoede. De ker
ken kunnen alleen evangelisch
worden als zij ophouden een kerk
vóór de armen te zijn en een kerk
vèn de armen worden. In plaats
van een kerk van de bevoorrech
ten moet zij een kerk van het volk
worden".
Dr. Beyers Naudé trok de volgen
de conclusie „De bijbel zegt ons
duidelijk dat Christus is met de
armen en onderdrukten. De kerk
behoort dus bij de armen te zijn.
Men kan zelfs zeggen dat een kerk
zonder armen geen echte kerk kan
zijn. Er is voor de rijken wel plaats
in de kerk. maar dat hangt af van
de manier waarop zij reageren op
Christus' eisen ten aanzien van
hun bezit."
Verder zei hij: „Er is genoeg voor
ieder in de wereld, maar er is niet
voldoende voor ieders hebzucht."
Beyers Naudé citeerde uit een do
cument dat de Nederlander dr. H
M. de Lange kortgeleden voor de
wereldraad van kerken schreef on
der de titel „De economie van het
genoeg"
..Zelfs als alle materiële menselij
ke behoeften gedekt zijn, blijft de
diepste nood van de mens van
onstoffelijke aard. De mens kan
en zal niet bij brood alleen leven.
De diepste behoefte van de mens
is waarheid, rechtvaardigheid,
liefde, begrip en vergeving, het
geen tenslotte betekent dat we
ontdekken hoe we God kunnen
dienen met ons hele hart, onze
hele geest en onze hele ziel".
In 1970 werd dr. Beyers Naudé (rechts) ere-doctor van de Vrije
Universiteit te Amsterdam. Op deze archieffoto zit hij naast
zijn ere-promotor prof. dr. G. C. Berkouwer.
DDE
ul
lode'
Eest
BRON OF KRAAN
hoe gij van kindsbeen af
vertrouwd zijt met de heilig®
geschriften; daaruit kunt giji fijn
wijsheid putten die u lledt tót
heü
(UTlmothem
voc
va
ge
In
lid e
Eé
»ti
De vertaling van dit stukje \i Drdt
Paulus'brief aanzijn leerllnj nd
Timotheus is genomen uit die
Katholieke Bijbelstichting^
een vrije vertaling, want le
staat er.de heilige gei
die in staat zijn u wijs te m
redding Er is een klein
dat een ander misschien heel
fundamenteel zal noemen, nl
„putten" is 't de mens die het *<>rd
bij dat „wijs maken" zijn heti tst*
geschriften zelf die wijsheld(
Maar om dit verschil zullen de ik z\
katholieke bijbelvertalers nk kdigi
hun weergave gekozen hebbe k*1
vonden het, denk Ik. een mooi
dat van die put. En dat is 't oo
heilige schriften een bron van het
wijsheid. Het beeld is ons vertfgere
De Geest doet levend water
opspuiten (Johannes 7). De s
een put. Je moet er je emmerl
zakken. Soms ls de put diep g*c
ophalen eist volharding. Jew
moe van. Volhouden dus. BUJ pbi
vragen wat de woorden beteb
blijven luisteren naar de Stem
woorden. Dat ls natuurlijk
anders dan de kraan opend
Soms gaan mensen zo om
bijbel. Oaat het ergens ov(
kraan wordt opengedraaid
spuiten de teksten Je om dei
Soms blijft zelfs de kraan loi
zonder dat iemand meer om
vraagt of de kraan lekt! Mi
schriften zijn wat anders, i
die aangeboord moet wordt
moeite is heel groot. En wie
boven de grond heeft kijkt
ermee te morsen. Toch een
beeld van de Katholieke
Bijbelstichting, ook al staatl
dan niet letteriiik
ieci
PARUS (ANP) Met dertig br
ten ls vorige week in Parijs h
tuut Pius X begonnen, de unfc "p
van de traditionalistische b llei
Lefebvre. Twintig hooglerare tS€
er les ZIJ zijn voor het me «p
verbonden aan andere im Jl
voor hoger onderwijs.
Rector magnificus pater
rans rekent op nog eens
denten voor de avondcu
binnenkort beginnen. De
heeft een faculteit van w
geschiedenis en klassieke
dan de helft van de nu
studenten zijn meisjes.
Lorans is met zijn 27 Jaar
rector magnificus in FrankA c
doceert filosofie. Zelf is hij sgf
deerd aan Lefebvres groot t
in Econe. Zwitserland. Dertig^fci
raren hadden volgens hem
stelling getoond. Tien moest
afwijzen omdat er voorlopig w
geen ruimte is. De wijsbegeafem
Thomas van Aquino, van ArMpge
en van de kerkvaders krijgt
Instituut Pius X een bel
plaats.
tjk
lent
ADVERTENTIE
riTTTi
brengt rust èn dynamiek I
m uw organisatie I
02510 2564^1
c-irao
levering
MARSEILLE (AFP. AP) - ET<
jarige franse politieman is g
gevangen gezet op beschuldig!
doodslag nadat hij zaterdagavo J*
Marseille „per ongeluk" een
islamitische jongen had door'
ten. Bewoners van de wijk. a
Noordafrikaanse gastarbeideiif
nen. beschuldigden de politie Jjj
togingen gisteren van racisme.
De moslemwijk van Marseille isi
matig het toneel geweest vani
tisch getinte gewelddaden. Del
ners trokken zaterdagnacht es
dag de straat op en vernielden® n,
auto's van CRS-agenten. F
ADVERTENTIE
Poltieke lezing van de bijbel.
m.m.v. Boudewijn Koole, 31 oktober-
2 november. Kerk en Wereld, Drieber
gen (tel. 03438-12241).
Werkgroep voor moderne theolo
gie. sprekers dr. R. M. Nepveu (Gods
dienstwetenschap op nieuwe wegen)
en ds. B. van Ginkel (Hooglied in
ander perspectief), woensdag 29 okto
ber 11-15 uur, De Oude Tram, Amers
foort. Opg. tel. 02153-14930.
Lees eerst de gebruiksvoorschriften.
24 pastilles voor de keet
heilzaam voor keel
en keelholte bij stecht weer
en tegen slechte adem