De synode en de stoofpeertjes op zondag
Synode niet bang om
onaangenaam te spreken
V
k
Koningin Elizabeth
op bezoek bij paus
APPÈLDAG
Trouw
UITNODIGING
UIT DE KERKBLADEN
Hekel aan
beierse
broeken
Nederland 50 ct
VANDAA
VOORBUG ANC
ZATERDAG 18 OKTOBER 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
De gereformeerde godgeleerde die lk over
de vloer had, was een jaar of twintig jonger
dan ik. maar toen bleek dat wij beiden in
onze jeugd zondags altijd gestoofde
peertjes hadden gegeten, voelden wij
terstond een hechte band. We hadden
immers niet slechts de belijdenis der
vaderen, maar ook hun stoofpeertjes
gemeen.
Overigens was het niet ons oogmerk, elkaar
te onderhouden over ons consumptief
gedrag iti het verleden, we hadden wel wat
anders aan ons hoofd. Maar mijn gast zag
op mijn bureau het speciale nummer van
het studentenblad Pharetra liggen, dat is
vervaardigd ter gelegenheid van het
eeuwfeest der Vrije Universiteit, en op het
omslag daarvan staat: Stoofpeertjes op
zondag.
Over het Jubileumnummer van Pharetra zal
ik het misschien later nog eens hebben, ik
wil thans kwijt dat die stoofpeertjes op het
omslag ertoe leidden, dat wij in een mooi
gesprek over het gereformeerdendom
verzeild raakten. We wisten wel dat het bij
de gereformeerden tot ver na de tweede
wereldoorlog koekoek één zang was, maar
we hadden er nooit bij stilgestaan dat dit
zich uitstrekte tot de eetgewoonten.
Stoofpeertjes, en dan róód gestoofd,
vormden de zondagse lekkernij bij
uitnemendheid in een ordentelijk
gereformeerd gezin. ZIJ werden verorberd
naast of na de gewone groente, meestal
sperziebonen, en ik herinner me dat er soms
in de schaal nog een gedeelte van een pijpje
kaneel te vinden was. Het aantal
gereformeerden daalt, stond er onlangs in
de krant. Ja, dat heb Je ervan als Je de
stoofpeertjes loslaat, maar déór hoor Je de
synode nooit over
Over de synode gesproken, verleden week
zaterdag las lk dat dit eerwaard gezelschap
niet wenst dat gereformeerden, die zich in
hun eigen gemeente niet thuis voelen, lid
kunnen worden van een gereformeerde kerk
in de buurt, die hen in geestelijk opzicht
beter ligt. Op die manier worden de
gereformeerde kerken opgedeeld in clubs
van gelijkgezinden, aldus de synode.
Ik snap niet wat daar tegen is. Er is een tijd
geweest dat de gereformeerde kerken één
grote, door zondagse stoofpeertjes mild en
wel gevoede club van gelijkgezinden waren.
Iedereen vond dit maar wat fijn en wie
andersgezind was, kon vertrekken. Het
voordeel van die eensgezindheid was, dat er
veel van de grond kwam en overeind
gehouden werd.
Bij 't verdwijnen van de eensgezindheid
verdween ook de slagvaardigheid. Een
kloek geluld, waar gereformeerden van huis
uit zo dol op zijn, maakte plaats voor een
aarzelende stem. Dat kwam en dat komt
doordat vanachter de moderamentafel
steeds als hoogste wijsheid wordt verkocht,
dat gereformeerden elkaar moeten
vasthouden, want anders lijk Je wel een
kerk met richtingen.
Daarom worden In de studiecommissies en
deputaatschappen altijd mensen van
verschillende richting pardon: van
verschillende ligging gestopt. Dit heeft
echter als enig gevolg dat er eindeloos veel
tijd wordt vermorst met meer of minder
stichtelijk gebakkelei en dat er laffe
compromissen uit de bus komen, waaruit
iedereen pikt wat hem in zijn kraam te pas
komt
Dit moet dus blijkbaar plaatselijk ook.
Elkaar vasthouden. Net doen alsof er geen
richtingen zijn. Neem nu Nel en Kees (van
wie ik alleen de namen verzin). Ze hebben in
een IKV-kem gezeten en meegedaan aan
acties tegen apartheid, maar nu wonen ze in
een plaats waar de dominee zondags
scheldt op het IKV en waar een affiche
tegen de neutronenbom voldoende ls om
een bezorgde ouderling op Je dak te krijgen
'k zou dat ding maar van het raam halen,
want van zoiets moeten we hier niks
hebben
Nel en Kees hebben door de verhalen van
Herman Wierslnga weer enig Inzicht op het
bijbelse begrip verzoening gekregen, maar
hun tegenwoordige herder en leraar
verkondigt van de kansel, dat Wierslnga
dwaalt en dat het een schande is, dat de
synode hem en een man als Kultert niet
aanpakt.
Nel en Kees hebben aangeboden, iets voor
en met de jeugd te doen, maar de kerkeraad
heeft verklaard dat daar niets van komen
kan Stel Je voor, we stellen onze kinderen
niet bloot aan linkse ideeén!
Redeneren, nog eens redeneren, kwaaie
koppen, huilbuien, nog eens praten en
van beide kanten weten ze: dit loopt
nergens op uit, het kost alleen maar tijd, het
brengt alleen maar ergernis en
verwijdering. Nel en Kees zijn best bereid
hun dominee als méns te accepteren,
maar En de dominee ziet hun goeie
bedoelingen wel. maar
Nel en Kees gaan voortaan naar een
gereformeerde kerk in de buurt die (om ons
bericht van zaterdag te citeren) hen in
geestelijk opzicht beter ligt. Daar draaien
ze nu weer volledig mee. O nee. toch niet, ze
zijn geen lid van deze kerk en mogen dat
ook niet worden van de synode. Die noemt
geharrewar tussen mensen van volstrekt
verschillende geloofsbeleving „de
gezamenlijke worsteling om het ene geloof"
en heeft liever dat Nel en Kees daaraan
meedoen, dan dat ze zich ergens anders
compleet kunnen Inzetten.
De synode denkt dat nog steeds alle
gereformeerden zondags achter een bord
met stoofpeertjes zitten
door Pieter van der Ven
ROME De bisschoppen In de synode over het gezin zijn nu privé of in taalgroepen bezig met
het bestuderen van eindvoorstellen, stembepaling en eventuele wijzingen en aanvullingen. In
een ontmoeting met Duitse bisschoppen vroeg aartsbisschop Saier en Freiburg er alvast
begrip voor, dat de synode niet een geweldige meeslepend stuk zal opleveren.
De synode wil besluiten met een
„boodschap aan de gezinnen", maar
dat zal een theologisch en In wat
ADVERTENTIE
KOSMOS
OEKUMENE
Verslagboek
Tweede
Kerkenconferentie
Nummer 8: Het zachte verzet
van de hoop (eindverslag) elf
regionale impressies kerken
en oekumene twee manifes
ten over het Koninkrijk Gods
Jaargang 1980: 1. Missionair
Pastoraat, 2. Midden-Oosten. 3.
Bisschoppensynode. 4. Leer
ambt, 5. Augsburgse Confessie,
6 Joden en Christenen, 7. Ra
cisme, 9. Eenheid en Vrede, 10.
Vrouw in het ambt.
Losse nrs. ƒ5,- (+/1.90 porti);
abonnement (10 nrs.) 35,-.
Giro 801919 t.n.v. St. Willibrord
Vereniging, Walpoort 10. "s Herto-
genbosch
abstracte termen gevat stuk zijn, al
dus Saier, dat overal ter plaatse moet
worden uitgelegd en concreet ge
maakt. Hij ging daarmee in op een
veelgehoorde vraag: Waar hebben
Jullie het over. spreken Jullie voor
gewone, redelijke, gewetensvolle
mensen, over mensen met problemen
of in uitzlchtsloze situaties of hebben
Jullie het over bewoners van een an
dere planeet?
Verscheidene bisschoppen verzeke
ren dat het hun echt alleen om de
mensen gaat. zoals die zijn en zoals ze
die ook kennen. Zij weten dat ze niet
thuis kunnen komen met een lijst
regels en een hoop onzin. Vooral de
Afrikaanse kerk wil thuis iets anders
kunnen vertellen dan een herhaling
van wat de paus daar gezegd heeft
over huwelijk en familieleven.
Maar niet alles kan veranderen, zegt
Saier. „Wij willen bij voorbeeld niet
het vaak zeer oude. culturele gebruik
erkennen, dat de familie bepaalt wie
met wie moet trouwen. Wij houden
vast aan het vrije Jawoord van de
echtelieden, wil er sprake zijn van een
christelijk huwelijk." Ook het proef-
huwelijk, om te kijken of de vrouw
vruchtbaar is, wordt afgewezen, om
dat het de vrouw vernedert tot louter
een al of niet deugdelijk kinderprodu-
cente.
Politiek
Op het politieke vlak wil men verzet
tegen de onderdrukking van totalitai
re systemen, multinationals en de we
reldbank. Economisch wil de synode
het blinde geloof in de pil ontmaske
ren: daardoor worden de belangen
van de vrouw en de gevaren voor de
erfelijkheid zonder voldoende onder
zoek opgeofferd aan de winstbelan-
gen van de industrie. Bovendien
wordt de verantwoordelijkheid voor
zwangerschap helemaal op rekening
van de vrouw geschoven „zoals
steeds meer mensen ook bulten onze
kerk beginnen in te zien", wordt nog
gezegd.
Mï Jé'/'*»
ADVERTENTIE
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagae Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbar*
Rekenmgnr 2300 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
iel 010-115588 (aboone merite
en bezorging)
tel. 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorgtng)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468664 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
drachten (zie adresaen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur tdel 020-
5622797.
Opgave mini-advertenties tel.
020-5626262 ol schriftelijk aan
Mini-Adv. afdeling, postbus 433.
1000 AK AMSTERDAM.
Adreswijzigingen uitsluitend
'schottelijk aan onze Amsterdam-
ledereen welkom
ledereen welkom
Het Confessioneel Gereformeerd Beraad hoopt zaterdag 25 oktober
1980 in de IJsseihal te Zwolle de jaarlijkse
THEMA: „JONG EN OUD IN ÉÉN KERK"
Sprekers:
Ds. P. Boomsma. direkteur Youth for Christ Nederland. Ds. C. Mak,
Oud praeses gen. synode der geref. kerken in Nederland.
Muzikale medewerking:
„The burning candles" uit Zwolle
Chr. gem. zangvereniging „Eben Haèzer" uit Rhenen,
Orgel: B. van Stempvoort uit Veenendaal,
Trompetten: Gebr. Brouwer uit Laren.
Kinderfeest en crèche o.l.v. fam. Wijsmuller uit Wezep
Voor giften (de kosten zijn hoog!) houden wij ons warm aanbevolen
Postgiro 2069746 t.n.v. Administratie Credo, Ermelo.
Is hier sprake van een opening tot een
ernstig gesprek met alle „mensen van
goede wil", tot wie de r.k. kerk zich in
de Jaren '60 nogal eens richtte? Zou
dat niet fantastisch zijn, een krachti
ge organisatie met honderden miljoe
nen leden, die het voortouw neemt in
een wereldomspannende strijd tegen
de onderdrukking, geesteloosheid,
wanhoop en alle misère die ermee
samenhangt? En als dat wat voorba
rig ls. zou het dan niet al mooi zijn als
er een bescheiden begin mee wordt
gemaakt?
Eigen gelijk
Wat deze synode betreft is scepsis
nog steeds gerechtvaardigd, vooral
vanwege het breed uitgemeten abso
lute vertrouwen in het eigen gelijk en
de onderlinge eenheid. Iedereen
prijst om het hardst Paulus VI en
„Humanae vitae". Niemand zegt. dat
diens solistische optreden onnodig
veel ruzie en vervreemding heeft ver
oorzaakt. Niemand vraagt zich hard
op af. of de r.k. kerk misschien te
bezorgd ls om van standpunt te ver
anderen. Curiekardinalen als Fellcl,
Knox en Vagnozzi houden de meest
onvoorstelbare reactionaire verhalen.
Sommigen halen er hun schouders
voor op, maar niemand zegt dat deze
topmensen van t t centrale apparaat
nletó anders verwgenwoordigen dan
het zwartste tntegralisme
Velen spreken erover, dat de kerk
niet bang moet zijn om onaangena
me, veeleisende taal te spreken, om
dat dat bij haar profetische opdracht
hoort. Maar niemand merkt op, dat
niet ieder onaangenaam woord profe
tisch is en niemand lijkt op zoek naar
woorden, die voor de kerk onaange
naam. maar profetisch zouden kun
nen zijn.
Er zijn al teksten in voorbereiding
over hoe prachtig deze synode onder
leiding van de Heilige Geest en de Ook koningin Elizabeth zei zich ero-
helllge vader van dienat is geweest ver te verheugen, dat de groeiende
voor het gezin. Daarop mag voorlopig dialoog zo vruchtbaar was De belan-
wel enige Latijnse overdrijving in gen van de r.k. kerk en van de kerk
mindering worden gebracht. waarvan zij als koningin het hoofd is,
ADVERTENTIE
Koningin Elizabeth en prins Philip kijken toe, als de paus de
cadeaus uitpakt, die hij net van de Britse vorstin heeft gekregen.
ROMELONDEN (UPI) Het Vaticaan heeft geen commen
taar willen geven op een bericht uit Londen, dat paus Johan
nes Paulus II gisteren met koningin Elizabeth van Engeland
zou hebben gesproken over kroonprins Charles, die zou willen
trouwen met de rooms-katholieke prinses Marie-Astrid van
Luxemburg.
De Britse vorstin was gisteren met
haar man prins Philip op bezoek bij
de paus. Volgens het officiële commu
niqué zei de paus. dat hij er erg blij
over is, dat anglicanen en rooms-kat-
holleken zo goede voortgang maken
op weg naar christelijke eenheid. Hij
prees daarbij vooral het baanbrekend
werk. dat gemeenschappelijke theo
logencommissies verricht hebben
A. Forrer, O. Mulder en H. Rietman
VOOR LIEFHEBBERS
Het tweede deel ven de catechisatie-methode voor jongeren van 15 en ouder dat
verscheen onder de naam WAT GELOOF JU DAN WEL?
In dit project willen de auteurs de jongeren onderscheid leren maken tussen datgene wat
mensen beweegt in hun doen en laten
Zij willen jongeren in contact brengen met de werking van de Geest van God. welke m de
Bijbel en in het bijzonder in de mens Jezus Chnstus zichtbaar wordt en herkenbaar in
de gemeenschap van mensen, die Hem navolgen
Zij willen hen stimuleren hun geestelijke levenshouding at te stemmen op deze Geest
Centraal staat bet thema LIEFHEBBEN
Handleiding, mduswf werkbladen 27.50. werkbladen f 9,50
(verknjgbaar in de boekhandel
urroEVERu
Poatbua 84176, 2508 AO 'a-Qravwthaga.
Ds. L. J. G. IJkel in het gereformeerde
Kerkblad voor Haarlem en omge
ving:
Zowel ter rechter als ter linkerzijde
heeft men ongetwijfeld grote bezwa
ren tegen beierse broeken Ik moet
dat uiteraard even toelichten. Hoewel
niet gezegd kan worden dat zulks
geldt voor de gehele mannelijke be
volking van de westduitse deelstaat
Beieren, tóch lopen daar nog mensen
rond die hun onderstel opbergen in
van die groenachtige leren broeken.
Broeken van leer zijn duurzaam en
kostbaar. Men is er zuinig op en ze
gaan generaties lang mee. Er zit ove
rigens ook een nadeel aan deze kle
dingstukken: dat leer wordt op den
duur hard. Wanneer een beierse jon
gen op een kwade dag de leren broek
van zijn betovergrootvader aange
reikt krijgt; kan die inmiddels stijf
geworden broek bijna rechtop wor
den neergezet; en de beierse jonge
man in 1980 dient zich geheel te wrin
gen in en te voegen naar de maten en
de vormen van de betovergrootvader-
zaliger uit het midden van de negen
tiende eeuw Het zal duidelijk zijn dat
het niet altijd als aantrekkelijk wordt
ervaren om dergelijke broeken aan te
trekken. Ik vermoed, en eigenlijk
weet ik wel zeker, dat talloze mensen
die de kerk verlaten om over te lopen
naar basisgroepen of pinksterge
meenten, de gevestigde kerken ook
als zo'n beierse broek beleven. Of zo u
wilt als een keurslijf. Z$ voelen zich ln
die kerken netzomin thuis als David
indertijd in het harnas van Saul.
Coalitie
In Uittocht, het blad van de basisbe
weging, een nabeschouwing op de
zaak-Ter Schegget van de hand van
Rochus Zuurmond:
De hervormde kerk. althans haar be
stuursapparaat. vertegenwoordigt
thans ongeveer een coalitie den Uyl-
van Agt, op kerkelijk vlak. Alles wat
ideologisch daar binnen valt levert in
de kerk geen problemen op. alles wat
daarbuiten valt heeft in de kerk de
wind tegen. „Hervormd Nederland"
aan de ene kant en „Trouw" aan de
andere kant, zijn in de huidige situa
tie zo ongeveer de uiteinden van de
ellips waarbinnen men aanvaardt
wordt. (Nota Bene: Ook de Raad van
Kerken moeten we m i. politiek en
ideologisch déér plaatsen. Wie maakt
daarvan eens een goede analyse, ten
behoeve van de basisbeweging?).
Maar dit soort posities verschuift
voortdurend, politiek. Het lijkt mij
daarom voorbarig de kerk definitief
op haar kleinburgerlijkheid vast te
leggen. Er zijn in de kerk eerder door
braken vertoond in schijnbaar vast
liggende fronten. Het is niet aan ons
het laatste oordeel uit te spreken over
de kerk. De rol van de basisbeweging
zal in ieder geval moeten zijn: andere
dan de vastgeroeste elementen, in de
polltiek-economische verhoudingen
zowel als in de kerken in Nederland
hun volle gewicht te geven zo bezien
ls de zéék Ter Schegget nog lang niet
afgesloten.
Koken
Nog even in Uittocht. José Höhne-
Sparboth vertelt over het bezoek van
de Amerikaanse theologe Rosemary
Reuther, waaruit blijkt welk effect
een toevallige krantekop kan krijgen:
In het dagblad Trouw van 12 septem
ber werd ze aangekondigd met de
uitspraak: „Vertrouw geen theoloog
die niet kan koken Over dat koken
hebben we doorgepraat, vooral ech
ter in combinatie met dat vertrou
wen. Theologie is geen zaak van we
ten, een goede theoloog is niet een
wandelende encyclopedie, maar is
een betrouwbaar persoon. Aan Rose
mary werd duidelijk dat materialisti
sche benadering echt iets met keuken
en voedsel en aarde te maken heeft,
wellicht meer dan met hoogweten-
schappelijke maatschappijanalyses.
Hoewel Juist zij ook daarvoor sterk
pleit. Maar een analyse die aan de
keukentafel gemaakt wordt, is wel
licht betrouwbaarder dan een die in
de wat steriele ruimte van een univer-
siteltscomplex ontstaat. Sinds haar
opmerking in Trouw hoorde ik al ver
schillende theologen stralend zeggen:
„Ik kan koken." Wellicht wordt het
een gevleugeld woord in die wereld,
het zou niet de slechtste erfenis zijn
die we overhouden aan het bezoek
van Rosemary.
Kuyper op postzegel.
GOS
De scriba van de gereformeerde syno
de. dr H. J. Kouwenhoven. in Kerk
informatie:
Nu het overduidelijk gebleken is. dat
de gereformeerde oecumenische sy
node ten enenmale geen om in haar
eigen taai te spreken „feeling"
heeft voor de wijze, waarop onze gere
formeerde kerken hier in Nederland
menen verantwoord hun weg te moe
ten vinden en gaan, lijkt de vraag
almeer onontwijkbaar, hoe wij met
hiér verder moeten. Zij vraagt een
duidelijke uitspraak over de homo
filie. Onze synode had het als een
verrassing ervaren heel dit voor onze
homofiele naasten soms zo benau
wende levensprobleem te kunnen uit
tillen boven valse dilemma's en een
versleten benaderingswijze vanuit
een nauwgezet luisteren naar het
evangelie en naar de evangelische
opdracht tot aanvaarding van elkaar
in de gemeenschap van de Heer. Daar
blijkt de GOS niet aan toe te zijn.
Misschien is het méér dan tijd eens
na te gaan. met welke doelstelling ze
destijds is opgericht. Heeft het wer
kelijk zin als kerken elkaar zó te
vermoeien, als nu al jaren lang is
gebeurd? Soms eisen staten, dat men
elkaar niet afstraft wanneer ergens
getobd wordt met „Interne kwesties".
Naar analogie daarvan lijkt de vraag
gewettigd, of pakweg Nieuw Zeeland
Nederland niet eens met rust moet
laten? In de kerk leg je andere crite
ria aan. Maar hopelijk vooral die van
het vertrouwen, dat je elkaar hebt te
geven. De bereidheid tot luisteren
bleek op de GOS niet groot, vertelde
men. We zitten op verschillende golf
lengten. Of mogelijk nog méér: we
staan niet overal voor dezelfde pro
blemen en opdrachten Vandaar de
dwingende noodzaak tot ophelde
ring: wat willen we met en in de
GOS?
Postzegel
5TÏ
ER ZIJN MEER MENSEN MF
HETZELFDE BEZIG |ttl
(At
Tenslotte verden Moze.v armn
moe tTU
i Exodus 17. vers 8-13)
,t ds
Amalek ls de naam van de erf-vj r
van Israël. Er zou een verhaal tt
schrijven zijn van de gebeurtem
dit verhaal Inde woestijn tot Ir. rt
toe. waarin telkens opnieuw
..Amalek" Israël de weg tracht!^
versperren. Het gaat hier voon
volk om leven en dood. Mozes i
Jozua de opdracht om manschXjn.'
uit te kiezen en de vijand tegen
gaan. Zelf gaat hij met de staf a VN1
handen de berg op om die staf of1^
geheven handen als 't ware tenl
te dragen. Daarvandaan moeti
hulp voor Israël komen Zolanglwe
Mozes dit volhield was Israël as Ist
winnende hand. lezen we Een 6
onwaarschijnlijk verhaal. Maar
komt er ineens een heel menselj
trekje ln. Mozes' handen word»
Er wordt een steen gehaald en A
en Chur ondersteunen zijn armt 'e Vl
zien het voor ons. Die man daarin
hoogte verschijnt ineens
„lngezoemd" ln een heel mensel
beeld en van dichtbij. De strijdliede
eindigt ln Israëls overwinning.
dem
Dorotheé Sölle heeft in haar las: -vaa
inU
me!
dit
rVD
(vertaalde) boek weer het pielt
gevoerd voor het „vechten" als
behorend bij het geloof. Gelotrq o
leüjl
«pe
ch
lopen volgens haar dikwijls parallel.
Bij de uitwisseling van cadeaus gaf
de paus een pronkstuk uit de biblio
theek van het Vaticaan weg: een zeld
zaam verlucht handschrift van Dante
Allghleri uit 1375
Het bezoek van koningin Elizabeth
aan de paus heeft de geruchten ln
Engeland over een huwelijk van prins
Charles doen toenemen. Overigens
worden de 32-jarige kroonprins vele
jonge vrouwen toegedicht
Thomas Orr. grootmeester van de
grootloge der orangisten in Schots
land. heeft in Glasgow gezegd, dat
Humphrey Atkins, de minister voor
Noord-Ierland in het kabinet van
Margaret Thatcher, „kategorisch ver
zekerd" zou hebben, dat de huidige
regering de Act of Settlement niet zal
herroepen. HIJ zou dit gezegd hebben
op een bijeenkomst van Noordierse
en Schotse Oranjemannen in Belfast.
De Act of Settlement, de Engelse
erfopvolgingswet. werd in 1701 onder
stadhouder-koning Willem III aange
nomen. Er ls in bepaald, dat de troon
opvolger en zijn of haar echtgenoot
allebei lid van de Enfeelse staatskerk
moeten zijn.
Een woordvoerder van minister At
kins heeft ontkend, dat de minister
een dergelijke verzekering zou heb
ben gegeven
betekent ook: de strijd aangaan
tegen de machten die ons bezet
houden, onderdrukken en vandt
toegang tot het land van God «j
afhouden. In dat vechten is oen
Mozes betrokken. De betekenu, yfn
die stad ln zijn omhoog geheva
handen is die van het bidden. ty
God bespreken van wat hier g
Ook daarvan kan een mens n
worden. Je benen en je armen,
zo'n lijfelijke zaak is dat gespi^
houden het niet meer uit. Geef
Je staat er niet alleen voor Erzj
meer mensen met hetzelfde b
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te 's-OravenzandeLna
Keljzer te Dongen: te Zui fen
Nieuwaal P J. Teeuw kand. I
kerkerk; te Hengelo (O) H J
te Den Bosch: te Voorthuizei
A W. van der Plas te Rij^
Dordrecht W. van Waasb
Baarn.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Huizen
Prinzen, kand. werkzaam als 1(
Utrecht, wonende te Hilveflj
bedankte voor Varsseveld
CHR. GEREF. KERKEN
Emeritaat verleend om gezd
redenen aan W. J Buljs te X
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Hendrik Ido .Aai
R Boogaard te Lelden: voor! ter
waal Th van Stuyvenberg te 1
kerke.
Aangenomen: naar Capelle aa
IJssel P Blok te Dirksland
Mgr. Descamps |S
De Belgische theoloog mgr.
Descamps (64) is deze week
leven gekomen bij een verkeert
luk in Louvin la Neuve Hij was
hoogleraar aan de Franstalige
lieke universiteit. Omdat hij v*
Nederlands sprak, speelde hij
langrijke rol in de Vaticaai
moeienissen met de Nede
kerkprovincie. Zo was hij als tl
gisch expert toegevoegd aan df
ale synode van de Nederlandi
schoppen in januari van dit f
Rome. Hij maakt ook deel uit
jury in het Vaticaans proces teg
Nijmeegse theoloog E Schillet*
Mgr. Descamps was secretaris i
pauselijke bijbelcommissie en
seur van de congregatie voor
loofsleer
ADVERTENTIE
dl
0^20 boekennieuw
GOD ZOEKT MENSEN
144 blz., 22.50
Met Paulus en Johannes op leis Wt o
wereld van toen en nu Een fa»-
verslag van deze reis do
de eerste christenen MeJ vee' praC
lotos
Sipfce ven der Land
WAT EEN WERELD
76 blz 22.50
Op avontuur met de zending D»
boeiende verhalen van ontmodl
met indianenen. clochards, karwojtfnij
enz. Verhalen die tegeli|k een avo
ke reportage zijn ml vele landen 04^ö(
CfrMfH ITMl inMb
In het Kerkblad voor de gerefor
meerde kerken van de classis Am
sterdam van 15 oktober citeert ds.
Bob Ledegang een mopperende ken
nis van hem „Voor Abraham Kuyper
geen standbeeld en geen monument,
niet eens een postzegel naast Troel
stra. Oud en De Savornin Lohman!
Was dan de hele emancipatiestrijd
toch tevergeefs geweest?" De PTT
kan ook weieens heel snel reageren:
daags tevoren, op 14 oktober, kwam
de postzegel ter gelegenheid van het
honderdjarig bestaan van de Vrije
universiteit uit met daarop (einde
lijk) een portret van de grote man.
ELI
Ba
streerd mei uniek fotomateriaal
M. Goot*
HET EVAMQEUE IN DE GRIEKS-
ROMEINSE WERELD
174 blz 22,25
Op boeiende wijze knigt de lezer
in de religieuze wereld waarm hel e»
geile in de eerste eeuwen van 9
laartelling verkond«qd werd
Dr. G. J. O. Aalders
VAN HUISGEMEENTE TOT
WERELDKERK
140 blz 17.90
De eerste dne eeuwen chnste -
buitengewoon interessante öoek lis
zien hoe na de vervolgingen deIdw
enkele eeuwen later bijna op een s»»1 )do
met de machthebbers waarna des® Joaj
lansate begmt
Verknrgbaar in de boekhandel
rrr