kmerika's fundamentalisten builen kansel voor politiek 31 'Kernenergie voorwaarde voor vrijheid' JGÏ8 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET ■BUITENLAND! Bert van Panhuis een blij geloof, stoelend op zeer traditionele waarden, trekken merika's „born-agains" ten strijde tegen alles wat boos en lelijk is, iriërend van abortus en homoseksualiteit tot te grote overheidsmacht emancipatie van de vrouw. aaide Nixon destijds in zijn campagnes regelmatig de „silent lajority" van stal die door te zwijgen zijn zijde heette te kiezen, nu ngen alle belangrijke kandidaten naar de gunst van de bepaald jnder zwijgzame „moral majority". scheiding van kerk en staat II altijd een belangrijke rol peeld ln de politiek en de «schappelijke structuur van Voenigde Staten. Niet alleen de vlucht voor de Britse :erk ten grondslag aan de kolonisatie van oostelijk ia. maar toen bijna hon- jftig jaar later de Founding hun constitutie voor de republiek opstelden, was I godsdienstig al zo gevarieerd |in het eerste amendement op [rondwet werd gesteld: „Het ires zal geen wet aannemen voorziet in de vestiging van bepaalde godsdienst, noch bet de uitoefening van een dienst verbieden". tekent niet dat godsdienst geen rol [betekenis speelde en speelt in de |rikaanse samenleving. Maar het is d algemeen gehouden dat de door- pierikaan meer „godvrezend" dan end" was. Het semi-volkslied |düess America" moet dan ook eerder beschouwd als verheerlijking van le dan als een bede. Veel van Ameri- dienstigheid is zeker in het pu- leven eerder een dienst geweest aan zienigheid" dan aan God. «.«atien moesten dan ook eeuwen- I jk mets hebben van politici, laat staan J^iidenten. die hen mogelijk voor een -konden stellen: die tussen hun land Jfcuji godsdienst. Vandaar dat funda- Vitalistische protestanten in 1960 hun vasthielden toen John F, Kennedy Jidaat voor het Witte Huis werd en lts VO won Kleurrijk werd geschilderd hoe ge rial I Vaticaan paus Johannes XXIII zich gaan in de handen wreef over de religieuze inname van de belangrijkste westerse natie. Niet minder bezorgd was „vrijzinnig" Amerika toen vier jaar geleden het presi dentiële paleis aan Washingtons Pennsyl vania Avenue betrokken werd door Jim my Carter, een fundamentalistische zui delijke baptist en, in tegenstelling tot zijn extravagante broer Billy en moeder Miz Lilian, nog wel een wedergeboren chris ten. Men zag de verplichte kerkgang al weer voor zich. Zoals Kennedy de VS niet uitleverde aan Rome, zo is ook in het geval Carter de „schade" beperkt gebleven tot de trouwe kerkgang en gebed als persoonlijke ge loofsbelevenis van de Amerikaanse bur ger Jimmy Carter, en stilte voor het (zelfs officieelste) eten als regel van het huis. Bekering. Niettemin, de „bekering" is in de Verenig de Staten in Jimmy Carter is „bom- again". John Anderson zegt hetzelfde van zichzelf en ook Ronald Reagan voelt zich wèl onder het etiket. De wedergeboren heid die nu zo'n twintig procent van de Amerikanen zegt te ondergaan, moet min der worden vereenzelvigd met de oude orthodoxe calvinistische opvatting dan wel met die van de praktijk van de Ameri kaanse opwekkingsbewegingen, die in Ne derland het duidelijkst tot uiting komt in wat gemakshalve maar „het EO-geloof" wordt genoemd: het aannemen van Jezus als persoonlijke verlosser en dat uitdra gen in een blij geloof dat echter stoelt op zeer traditionele waarden. De born-agains, de fundamentalisten. ;vangelicalen of hoe men ze wil noemen, hebben de afgelopen jaren „the old time religion" met groot succes gekoppeld aan de moderne techniek. Wie zondagsmor gens of zondagsavonds wat speelt met de knoppen van de Amerikaanse televisie kijkt zijn ogen uit. De opwekkingen stro men. om een bekend lied te parafraseren, gemeente, huis en hart binnen. Het is fascinerend om predikers door bij bel en over podium te zien wandelen als professionele acteurs en entertainers, ernst en kwinkslagen afwisselend in een enorm tempo. De een doet het wat subtie ler dan de ander, maar zeer regelmatig terugkerende thema's zijn: weg met de evolutieleer, de abortus, de invloed van de federale regering, geen vrouwenemanci patie of rechten voor homofielen, weg met welzijnsprogramma's, SALT en pornogra fie, en terugkeer van het vrijwillig gebed in de openbare scholen. Beperkte de fundamentalistische bewe ging zich tot vorig jaar tot kansel of het katheder voor het uitdragen van de bood schap. sinds enige tijd houden verscheide ne organisaties zich ook bezig met de grote politiek. De meeste invloed heeft Moral Majority, een geestelijk kind van tv-prediker Jerry Falwell. Falwell leidt vanuit Lynchburg in de staat Virginia een op het baptisme stoelende organisatie van kerken, school en welzijnswerk en presenteert zich iedere zondagmorgen in het „old time gospel hour" op ruim driehonderd tv-stations in Noord- en Midden-Amerika. Falwell heeft in Lynchburg alleen zo'n duizend mede werkers en de begroting bedroeg in 1979 ongeveer honderd miljoen grilden. Missie Vorig jaar september vond Falwell de tijd aangebroken om zijn missie uit te breiden tot de politiek. Algemeen weliswaar met de nadruk op het positieve en het patriot tisme. Onder het motto „I love America" nam men zich voor om binnen anderhalf jaar alle vijftig Amerikaanse staten en de hoofdstad Washington aan te doen met de boodschap „Geen SALT. geen emancipa tie, geen homorechten, enz." Daarbij zou men zich vooral keren tegen die politici die niet pasten in het plaatje van Moral Majority. Sindsdien heeft Falwell met zijn Liberty Baptist koor de Verenigde Staten afge reisd en de plaatselijke afdelingen van Moral Majority van de grond geholpen. Moral Majority zegt de steun te hebben van zo'n 70.000 geestelijken, voornamelijk de zuidelijke baptisten, mormonen en de zevende dags adventisten. Kracht. De politieke kracht van Moral Majority schuilt vooral in haar samenwerking met seculiere conservatieve organisaties als de Conservatieve Unie, De Amerikanen voor Constitutionale Actie en Amerikanen voor een Vrij Congres. Deze organisaties hebben zich ten doel gesteld om niet alleen Jimmy Carter uit het Witte Huis te verdrijven en Ronald Reagan erin te helpen, maar ook een aan tal als „progessief" be- en vooral veroor deelde senatoren en Congresleden te wip pen. Er is een lijst opgesteld van promi nenten die koste wat het kost verslagen moeten worden. De acties zijn vooral gericht tegen Frank Church, de Democratische voorzitter van de commissie voor buitenlandse zaken, en John Culver, de invloedrijke senator voor Iowa. Mocht Culver de komende verkie zingen verliezen, dan is dat de tweede overwinning van de conservatieven in de ze staat. Twee jaar geleden wist men Dick Clark, een expert in Afrikaanse zaken, te verslaan, met name op grond van zijn progressieve opvattingen inzake abortus, opvattingen die haaks stonden op die van de plattelandsbevolking van deze graan- staat. Het zit Moral Majority niet overal mee. Verscheidene acties zoals die tegen de vroegere presidentskandidaat George McGovem zijn verslapt omdat de conser vatieven het onderling oneens zijn over de aanpak. De vrees groeide dat de agressie ve campagne zich tegen de eigen kandida ten zou gaan keren. Daarnaast hebben door Moral Majority gesteunde kandidaten de afgelopen tijd op voor hen niet al te gunstige manier de publiciteit gehaald. Allereerst is er het geval van Richard Kelly, een Republi keins congreslid uit Florida, die een ideale score haalde op veertien punten, die Mo ral Majority als maatstaf hanteert voor een goed moreel gedrag. Kelly haalde 100 procent op zaken als de abortus, het schoolgebed, de afschaffing van het mi nisterie van onderwijs, het begrotingste kort en steun voor de defensie en de neutronenbom. Maar helaas voor Moral Majority heeft Kelly ook een flink smeer geld aanvaard in „Abscam", het door de FBI uitgelokte omkoopschandaal van Congresleden. De meeste schade voor Moral Majority is aangericht door de affaire-Bauman. Bob Bauman is een conservatieve Republikein voor een district in Maryland. Tot voor kort gold hij als de onofficiële Republi keinse leider in het Huis van Afgevaardig den. Bauman was een all-round conserva tief, niet alleen in economische kwesties of die van buitenlandse politiek of defen sie. maar ook in morele zaken. Bauman heeft de steun van de door hem geleide Conservatieve Unie behouden, maar de Moral Majority in Maryland heeft hem afgeschreven als „een zondaar". Bauman heeft zich namelijk schuldig gemaakt aan een van de ergste zonden in politiek Ame rika: homoseksuele handelingen. In de jaren zestig riep een Congreslid uit Texas trots uit dat zijn positie zó stevig was dat slechts twee dingen hem konden ruïneren: in bed te worden aangetroffen met een dode vrouw of een levende jon gen. Wel, Bauman heeft toegegeven om gang te hebben gehad met een minderjari ge jongen. Op een bijna typisch Ameri kaanse manier zijn de afgelopen weken het privéleven van Bauman en zijn activi teiten in de Washingtonse homocultuur voor het hele land uitgestald, niet in de laatste plaats door zijn eigen openhartig heid. De Republikein uit Maryland heeft zijn „homofiele aanleg" geweten aan alco holisme en blijft vechten voor zijn zetel, al is hij de steun van Moral Majority in zijn stem kwijt. Voorzichtig» Het heeft er veel van weg dat Falwell voorzichtig ig geworden onder invloed van de tegenslagen. Afgelopen zondag was hij op de tv de gematigdheid zelve. Hij wilde geen oordeel uitspreken over Robert Bau man en nam zijn kritiek terug op Carter naar aanleiding van diens personeelsbe leid waarbij homofielen een plaats kregen in de staf van de president. Belangrijk was Falwells distantie van een onderhand beruchte uitspraak uit het fun damentalistische kamp. Enkele weken ge leden zei dominee Bailey Smith, de voor zitter van de zuidelijke baptisten-conven tie: „God verhoort niet de gebeden van Joden en nietrchristenen". Niet alleen Jimmy Carter en Ronald Reagan hebben zich onomwonden van dit standpunt ver wijderd. ook Falwell beschouwt ieder ge bed tot God verhorihgswaardig. Het is niet duideljk in hoeverre de cam pagne van Moral Majority in het voordeel van Reagan zal uitvallen. Vier jaar gele den stemde „bom-again" Amerika in gro ten getale op Carter en ook nu heeft de „Evangelical" president in deze groep nog veel aanhang. Men weet dat ook hij in veel morele kwesties behoudend is en daarom rekent men er mee dat Carter uiteindelijk de steun van de meeste fundamentalisten in de VS zal krijgen. Blijft de vraag in hoeven* organisaties als Moral Majority de scheiding van kerk en staat in gevaar brengen. Vrij algemeen heeft men zich op het standpunt gesteld dat als de kerken zich in de jaren zestig en zeventig mochten inzetten vvoor „linkse" zaken als de burgerrechten, Vietnam en de armoe bestrijding, de fundamentalisten nu evenzoveel recht hebben om zich sterk te maken voor hun specifieke kwesties. Maar over één ding is men het eens. de fundamentalisten lopen met hun opvat tingen en de presentatie daarvan dikwijls langs de rand van wat nog wel kan en wat niet. bead b-wij] het Westen soms bitter verdeeld is over nut of onnut an de kernenergie, gaat Oost-Europa in alle rust en stilte sen cert met de opbouw van zijn kerncentrales. Andrej Sacharow, in 1950 een van de vaders van de Russische waterstofbom, is het in vele opzichten oneens met de machthebbers in het Kremlin een onenigheid waar hij in zijn ballingsoord Gorski over mag nadenken. Maar op één punt hebben de atoomfysicus en de Russische leiders elkaar gevonden: kernenergie moet. e ekc CU aa orend oor Andrej Sacharow jelsbe wezen md loeieft M lang verbaas ik mij over de frato 11335316 demonstraties, over de ?rkers *devoeringen van politici, over siding mogelijke campagnes in de Westelijke landen tegen de ont- perso rtkkeling van kernenergie en te- ton de bouw van kernreactoren it Socf n kweekreactoren. Ik was daar >ok een beetje boos over. maar tob mij onthouden van openlij- to uitspraken, temeer omdat phft reacties in de Sowjet-Unie totuurlijk nooit voorkomen -angzamerhand ben ik echter tot de overtuiging gekomen dat it thema de aandacht verdient n dat ik daar ook wel iets over zeggen heb. oorzaak van de anti-atoomstemming Waarschijnlijk de ontoereikende infor- 'atie over gecompliceerde specialisti- he kwesties. Het is heel moeilijk een ek uit te leggen dat een kernreactor atoombom is. dat een kolenmijn of leboortoren een groter gevaar voer de Sieving en de gezondheid van de men- 80,1 kan opleveren dan een kerncentrale Van gelijke capaciteit of een kweekreac tor. Nu pas zien vele westerse politici, industriëlen en kerngeleerden in dat technische gegevens op grote schaal moeten worden bekendgemaakt. Informatie Ruime wetenschappelijk-technische in formatie is inderdaad van het grootste belang. De Nobelprijsdrager Hans Bethe heeft een goed geargumenteerd artikel geschreven onder de titel „De noodzaak van de kernenergie". Hij schreef ook belangrijke werken over kernreacties in de sterren, over kwantum-elektradyna- mica en over kernfysica. Misschien kent de Europese lezer ook de nu in Zweden werkende fysicus Frantisek Janouch. die zich herhaaldelijk met deze proble matiek heeft beziggehouden. Ik ben het geheel eens met deze en vele andere auteurs. Bij de ontwikkeling van kernenergie moet- nóg meer aandacht worden be steed aan veiligheid en milieubescher ming dan bij de ontwikkeling van metal lurgie. mijnbouw, chemische industrie of landbouwchemie. Het principiële onder scheid tussen kernenergie en de energie uit conventionele brandstoffen is ener zijds de zeer hoge concentratie van de kernbrandstof en anderzijds de geringe omvang van het gevaarlijke afval en van het hele proces als zodanig. Dat maakt het gemakkelijker en goedkoper om te beantwoorden aan de eisen van veilig heid en milieubescherming dan bij het gebruik van kolen- en olie-energie Tegelijkertijd is versnelde uitbreiding van de kernenergie klaarblijkelijk een uiterste noodzaak, omdat dit in de laat ste tientallen jaren het enige weten schappelijk verantwoorde surrogaat voor olie is gebleken. Volgens de meeste schattingen zal olie reeds aan het eind van deze eeuw schaars worden. Een van de technische problemen die telkens aan de orde komen is de moge lijkheid van diefstal van het splitsings materiaal en het benutten daarvan voor het produceren van primitieve atoom bommen. Wat de mogelijkheid van dief stal betreft ben ik van mening dat men met de juiste organisatorische en techni sche maatregelen de kans daarop tot een minimum kan terugbrengen. Bovendien hoeft men een dief die een bestraalde staaf uit de kernreactor haalt, niet te benijden. Hij zelf zal als eerste door de straling om het leven komen. Over de mogelijkheid van de fabricage van een „doe-het-zelf-bom" moet ik. van de veronderstelling uit dat de kwali teit van de economische ontwikkeling van een land en zijn economische soeve reiniteit, behoren tot de voornaamste factoren die zijn politieke onafhanke lijkheid. zijn militaire en diplomatieke macht en zijn internationale invloed be palen. Zo'n mening moet des te meer beteken als er twee wereldsystemen tegenover elkaar staan. Het niveau van de econo mische toestand op zichzelf wordt echter bepaald door de energie, dat wil zeggen door de benutting van olie. gas en steen kool nu, van uranium en thorium in de toekomst en mogelijk zelfs van deuteri um en lithium. waarschijnlijk net als Bethe. zwijgen op grond van geheimhoudingsvoorschrif ten. Maar evenals hij kan ik de lezer verzekeren dat dit een bijzonder moeilij ke kwestie is en zeker niet eenvoudiger dan bijvoorbeeld het zelf in elkaar knut selen van een ruimteraket. Afhankelijk» Kwaliteit. Het kernenergieprobleem heeft niet slechts technische en economische as pecten. maar ook politieke. De staatslie den gaan altijd en niet zonder reden Daarom beweer ik. dat de ontwikkeling van kernenergie een van de noodzakelij ke voorwaarden is voor handhaving van de economische en politieke onafhanke lijkheid van een land. ongeacht of dit een hoog ontwikkelingsniveau heeft be reikt of nog in het ontwikkelingsstadium verkeert. Vooral voor Japan en de landen van West-Europa is de kernenergie van groot belang. Als de economie van deze landen ook in de toekomst min of meer van de levering van brandstoffen uit de Sowjet- Unie en de andere landen in die in vloedssfeer afhangt, zal het Westen le ven onder de constante dreiging dat deze leveringen worden stopgezet. Dat zal een vernedérende. politieke afhanke lijkheid met zich meebrengen. Een con cessie in de politiek brengt altijd weer een volgende met zich mee. Het is een politiek belang van de Sowjet-Unie de energiemoeilijkheden van het Westen uit te buiten. De mensen moeten de mogelijkheid heb ben, maar ook de kennis en het recht om de met elkaar samenhangende economi sche. politieke en ecologische poblemen nuchter en verantwoord tegen elkaar af te wegen. Problemen die de ontwikke ling van de kernenergie en de alternatie ven van de economische ontwikkeling betreffen, moeten zonder onberedeneer de emoties en vooroordelen kunnen wor den opgelost. Het gaat niet alleen om comfort, om behoud van de welvaart. Het gaat om veel belangrijker zaken, de economische en politieke onafhankelijkheid, om de garantie van de vrijheid voor onze kinde ren en kleinkinderen. Ik ben ervan over tuigd dat de juiste oplossing uiteindelijk zal wordert gevonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 17