Als uw caravan op non-actief staat,
is voor u het moment aangebroken
om in actie te komen.
enovAi
Uit brieven van lezers
a
De veilige caravanner brengt zijn caravan
bij de BOVAG-vakman.
"VRUDAG 17 OKTOBER 1980
TROUW/KWARTET
P 18 - R 22 - 5^5
Sekten (2)
Deze rubriek Is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wt| helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000
AW Amsterdam. Bi) publikalie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Gouden horloges
..Wij dragen in de kerk onze gevoe
lend angstvallig als gouden horloges
in onze vestjeszak", aldus prof. Hart-
velt (Trouw, 11 oktober)
Ik zou prof. Hartvelt willen vragen
wat hij bedoelt met het woord „wij",
aangezien het verschijnsel vestjeszak
bij minstens tweederde van de gelovi
gen ontbreekt, namelijk de vrouwen
en de jongeren.
Toch is wat prof. Hartvelt zegt zeer
beeldend voor de situatie waarin we
ons als kerk bevinden. Het is duide
lijk dat prof. Hartvelt met de gouden
horloges iets heel kostbaars bedoelt
waarmee „we" op geen andere manier
weten om te gaan dan het te ver
stoppen.
Nu is het vestjeszakje onderdeel van
het eenheidskostuum dat door het
overgrote deel van de mannelijke vol
wassen gelovigen gedragen wordt.
Symbool van het fantasieloze en het
rationele wat tot op de dag van van
daag de godsdienstige beleving ln de
kerk overheerst?
Als we het artikel verder lezen wordt
het ons duidelijk dat het kostbare dat
„we" angstvallig zouden verbergen te
maken heeft met de creativiteit van
de Geest en het gevoelsleven van de
gelovigen. Terecht. Opvallend is ech
ter dat wordt nagelaten te zoeken
naar de ooizaken van dit ver
schijnsel.
Zolang de man het vrouwelijk in zich
zelf niet wil herkennen en dus onder
drukt (met andere woorden in het
eenheidskostuum blijft zitten), zo
lang zal hij ook de vrouwelijke mede
mens niet de ruimte geven wat be
treft haar godsdienstige beleving
waarop zij recht heeft; het rationele
zal de overhand houden in de kerk en
alles wat met het gevoelsleven te ma
ken heeft (intuïtie, fantasie, emotie)
zal „in onze vestjeszak" blijven.
Of wil men zolang wachten dat de
uittocht van de vrouw uit de kerk (zie
Trouw 7-5-1979) en die van de jonge
ren zo. groot is geworden dat zelfs het
praten over gouden horloges zinloos
is geworden?
Amsterdam A. Vis
Medezeggenschap
Met commentaar in „Trouw" van 7
oktober j.l. „Medezeggenschap in Eu
ropa" 2 en 1 noopt tot een feitelijke
rechtzetting die wel niet zonder ge
volgen zal kunnen blijven voor de in
dit commentaar ontvouwde beoorde
ling van het voorstel van de Europese
Commissie voor een richtlijn dat on
dernemingen met een complexe
-structuur zal verplichten, de werkne
mers van hun diverse filialen en vesti
gingen in te lichten en te raadplegen
over ontwikkelingen die het belang
van hun onderneming als geheel ra
ken. Ten onrechte wordt immers in
dit commentaar als een van de beper
kingen van dit initiatief van de Com
missie aangemerkt dat het uitslui
tend grensoverschrijdende onderne
mingen zou gelden. Dit is niet juist.
De richtlijn telt twee afdelingen; de
ene stelt regelingen vast voor grenso
verschrijdende ondernemingen, de
tweede bevat vrijwel identieke bepa
lingen die op de nationale onderne
mingen van toepassing zullen zijn. De
titel van de voorgestelde richtlijn die
gewag maakt van „ondernemingen
van een complexe structuur, zowel
transnationaal als nationaal",
spreekt al voor zichzelf. De richtlijn
zal dan ook voor alle ondernemingen
in Europa gelden die er, buiten hun
hoofdvestiging, één of meer filialen of
nevenvestigingen op nahouden. Zelfs
ondernemingen die buiten de Euro
pese Gemeenschap gevestigd zijn
maar waarvan daarbinnen twee of
meer vestigingen draaien, ontsnap
pen niet: van die twee Europese ne
venvestigingen wordt er één als
hoofdzetel beschouwd en daarmee
als drager van de eerste verantwoor
delijkheid die de richtlijn aan de lei
ding van de betrokken onderneming
oplegt.
Brussel P. L. van Enk
CDA-test
Door middel van een soort test in
„TROUW" van 11 okt. een scala van
gegevens gepresenteerd, met behulp
waarvan de doorsnee-Christen (uw le
zers) zouden kunnen uitmaken hoe
ver de sympathie voor het CDA reikt.
Tot mijn stomme verbazing wordt
daarbij de mogelijkheid van het drin
ken beperkt tot; bier, genever of oran
jebitter. Van de „evangelische Chris
ten" (want dat dient hij toch te zijn,
anders kan de „C" er zó al af) wordt
botweg aangenomen dat hij of zij een
bepaalde hoeveelheid alcohol ver
bruikt! Wat is dit voor waanzin? Het
tnoge een feit zijn dat op dit punt de
kerken helaas steeds meer tolereren
of zelfs bewust invoeren (Het borrel
tje na de kerkelijke vergadering
wordt steeds belangrijker), de and-
sersdenkenden, of zo u wilt, de ge
heelonthouders zoals wij. voelen ons
daardoor steeds minder op onze
plaats en ondervinden deze gang van
zaken als een treurige degeneratie.
Amsterdam
C. H. L. van de Neut Kolfschoten
liefde. Natuurlijk weet ook hij dat het
niet om genoemde theologen als per
sonen gaat, maar dat hun visies
over de Bijbel, over Jezus Christus de
Zoon van God, over de verzoening
door Hem, en over de betrouwbaar
heid (waarheid) van het Evangelie en
dergelijke de kern van het christelijk
geloof en het bestaan van de kerk
aantasten. Daarover „liggen de men
sen wel wakker" en ik meen soms ook
de heer Klei. Hij spreekt van veront
ruste gereformeerden, om aan te ge
ven „uit welke hoek de wind waait".
Daarmee verspreidt hij rookgordij
nen om wat die verontruste gewo
ne) gereformeerden (honderdduizen
den) in oprechtheid voorstaan, buiten
discussie te stellen; en zo mogelijk
buiten werking. Ik meen met mijn
boekje een bijdrage tot de discussie
over de vele open vragen gegeven te
hebben. Daarom moet hij het met
zijn geweten klaren, dat hij de „he
dendaagse kerkmens" niet opwekt
tot overweging en discussie maar met
een fatale dosis valse gerustheid een
dienst meent te bewijzen
Rotterdam E. Masselink
Overspel
De jongste uitspraak van paus Jo
hannes Paulus n over overspel wordt
door velen ten onrechte uitgelegd als
een hernieuwd bewijs voor zijn be
houdzucht. Dat men de genoemde
uitspraak als progressief kan inter
preteren. kan gemakkelijk aange
toond worden. Een verantwoord han
delen in het huwelijk met betrekking
tot de huwelijksgemeenschap is al
leen te beschouwen als het resultaat
van een door liefde geïnspireerd ge
drag. De term „overspel" wordt in het
algemeen gebruikt als er huwelijk
sontrouw in het geding is. Hierbij
bepaalt een zichzelf zoekende inten
tie het gedrag van een huwelijkspart
ner onverschillig of deze nu man of
vrouw is. Er wordt heden ten dage
veelvuldig geprotesteerd tegen het
misbruik dat vele mannen bij dag en
nacht van hun vaak grotere fysieke
kracht maken om daarmee hun vrou
wen tot een van haar kant ongewilde
coïtus dwingen. Is dit niet het onver
mijdelijke gevolg van een voortdu
rende verontachtzaming van de
waarschuwing van Christus, waarop
de paus nu de aandacht vestigt? Ook
uit niet-confessionele en met name
socialistische kringen is er bijval
gegeven bij dit standpunt, door pro
test aan te tekenen tegen het ge
noemde harteloze, overweldigende
optreden van mannen tegenover hun
echtgenoten.
Ni jmegen G. J. Tesser
Overspel (2)
Trouw 11 okt.: „Met begeerte kijken
naar een vrouw, ook naar mijn eigen
vrouw, is overspel in het hart." Ik ben
75 jaar, maar ik had nooit gedacht
dat ik van mijn leven nog eens zoiets
zwart op wit in een krant zou aantref
fen. Dat is je reinste ketterij tegen het
leven. Hier wordt de Schepping aan
geklaagd. Uit de bovengenoemde uit
spraak van de Paus en r.-k. kerk kan
men definitief concluderen dat deze
geestelijke heren in Rome niet het
flauwste benul hebben van de schep
ping, van het leven, van de mens en
dat „sacrament" van het huwelijk
met deze roomse opvatting in lijn
rechte tegenspraak is. Zonder in
stinct, zonder aantrekkingskracht,
zonder begeerte, geen nageslacht,
dus weer in lijnrechte tegenspraak
met de wens van de r.-k. kerk, name
lijk zoveel mogelijk kinderen. Weer
dat aloude kweken van het schuldge
voel door de kerk. Zelfs als men naar
zijn eigen vrouw kijkt en haar dien
tengevolge begeert, moet men zich al
schuldig voelen. Wat een waanzin! De
tekenaar van Ferd'nand weet beter
hoe de mens is geschapen. Het enige
middel tegen „het overspel in het
hart" is castratie van de mensheid en
dan natuurlijk ook van de vrouwen,
anders blijven die maar gefrustreerd
voortleven en komen bij de (geca
streerde) psychiater terecht. (Apro
pos, Uwe Heiligheid, hebben de vrou
wen geen begeerte?) Ziezo, en nu ga
ik naar mijn eigen vrouw kijken en ik
„bezondig" me aan overspel in het
hart en ik ga begeren. Maarik
denk aan de paus, ik krijg een schuld
gevoel, ik denk aan biecht en peniten
tie, ik draai dus mijn hoofd om en de
begeerte verslapt weer. Gij zult niet
begeren Uw eigen vrouw.
Beverwijk A. Teljeur
Overspel (3)
Het verslag van de bisschoppencon
ferentie met daarin de passage over
de mogelijkheid van overspel binnen
het huwelijk en de reactie daarop van
drs Symons heb ik met verbazing en
eigenlijk toch ook met enige verbij
stering gelezen. Hoe is het mogelijk
dat in deze tijd een dergelijke uit
spraak van Paulus nog letterlijk
wordt geciteerd en besproken. En
dan doel ik niet op het begrip over
spel, maar op het feit dat ook drs
Symons ervan uitgaat dat alleen de
man overspel kan plegen. Spel, spe
len zit er in dit woord, doe je dat in Je
eentje? Dat ik 't idee heb dat de paus
overspel en verkrachting door elkaar
heeft gehaald, is een heel andere zaak
en déérover zou veel méér te zeggen
zijn.
Den Haag G. Oorthui js-Donner
Rookgordijn
Politiek (2)
In Trouw van 13 okt. doet de heer
Klei mijn publicatie „Vragen maakt
vrij" de eer aan van een brede vermel
ding. Op zijn manier. Hij meent, „dat
de meeste vragen niet leven bij de
hedendaagse kerkmens", dat die „er
niet wakker van ligt", want velen
„weten niet eens wie Kuitert, Baarda
en Wiersiriga zijn" en je moet zoge
zegd al „verontrust" zijn om daarvoor
belangstelling te hebben'. Klei werkt
meer met rookgordijnen, vaak kolde
riek opgezet, maar als die de echte
zaak versluieren, mag je niet leuk zijn
ten koste van waarheid, eenheid en
Zou het zo zijn als de heer Vroom in
Trouw van 9 dezer ons wijs wil ma
ken? Neen, er zijn heel veel mensen
die bewust kiezen en zullen laten
merken zo niet door te gaan. Dus
geen Wiegel of Van Agt maar Den
Uyl, Van den Doel, Terlouw en andere
verstandige mensen. Wij willen geen
uitbreiding van moordwapens en
geen vrouwen in vliegtuigen als mili
taristen. Laten de christenen de
moed hebben nee te zeggen tegen
uitbreiding van de kernwapens en
deze uit Nederland en later uit heel
Europa en de rest verwijderen.
Hilversum C. van Rijn
Wij zijn blij dat F. L. Stolk uit Rotter
dam zo zeker is van zijn geloof. Het
blijkt echter steeds weer dat er vele
jonge mensen, maar ook ouderen, op
geslokt worden door sekten. Wij gelo
ven dat we niet moeten bagatellise
ren wat er gebeurt met Jonge mensen
die verblind worden door „liefde",
„vrijheid", „vrede", „verlossing",
enz., welke binnen deze sekten ook
verkondigd worden. Wij, als kerken,
hebben mijns inziens deze mensen
niet zelden in de armen van deze
sekten gedreven, door onze eigen te
genstrijdigheden over Gods Woord.
We hebben elkaar verketterd en zijn
sterk geïnstitutionaliseerd als ge
meenschap van de Heer. Daarmee is
veel warmte en liefde verloren ge
gaan. Wij geloven ook, dat alleen het
werkelijk voorleven van een persoon
lijke relatie met onze hemelse Vader,
waarin het gebed voor onze kinderen
een voorname plaats heeft, de kinde
ren op de weg naar God toe zet.
Daarbij niet voorbijgaande aan de
persoonlijke strijd die je steeds weer,
op alle niveaus, te voeren hebt. Alleen
daarin kunnen onze zekerheden, van
uit het woord van God, levend wor
den naar onze kinderen toe. Dit is
mijns inziens wat anders dan heel
rationeel de dingen naast elkaar leg
gen. wat op zich goed is, maar van
enige gevoelswaarde weinig te be
speuren valt. Voor ons is belangrijk,
dat er ruimte is voor verdriet om je
zonden en blijdschap om de verge
ving. Verdriet om de pijn van de
strijd, maar ook de dankbaarheid van
de hulp in die strijd. Veel mensen
hebben er behoefte aan deze dingen
tegen elkaar uit te spreken en geza
menlijk tegen God. Als die liefde,
warmte en wederzijdse acceptatie
van elkaar weer plaatsvinden in ons
geloofsleven zal er geen behoefte zijn
dit elders te zoeken.
Hoenderloo R. en H. Nobel
RPF
Tot mijn grote verbazing las ik in
Trouw van 13 oktober een verslag van
de federatie-raadsvergadering van de
RPF De heer Meindert Leerling stel
de, dat met de oprichting van CDA de
politieke onduidelijkheid vergroot
wordt. Hier ben ik het volledig mee
eens. De uitspraken die hij deed over
abortus en herstel van het gezag la
ten niets aan duidelijkheid te wensen
over. Ze geven mij dan ook het idee
dat de RPF het alternatief is voor de
CDA-onduidelijkheid. Het getuigt
van moed om in deze tijd, waarin
abortus „normaal" is en het over
heidsgezag met voeten wordt getre
den. een duidelijk andere mening te
verkondigen. Ik denk dat veel bijbel-
getrouwe christenen met mij. deze
partij als een alternatief gaan zien
voor het CDA, een partij die, in mijn
ogen, slechts streeft naar macht en
naar datgene wat politiek haalbaar
is. De RPF wil daarentegen, volgens
mij, zich laten leiden door de vraag:
„Wat wil God dat wij zullen doen?"
Dïe vraag heb ik al heel lang niet
meer gehoord binnen het CDA.
Groningen Joop Vogel
Anno 1986
Anno 1980: Twee agenten hadden
principiële bezwaren tegen kernener
gie, hoorden, dat mede-bezwaarden
het voornemen koesterden om een
kerncentrale te blokkeren, zagen aan
komen, dat deze onderneming uit de
hand zou lopen, en weigerden, eraan
mee te werken, aan deze acties paal
en perk te stellen. De regering was
van oordeel, dat agenten niet behoe
ven op te treden tegen vernielingen
en andere gewelddadigheden, wan
neer deze door hun geestverwanten
om principiële redenen bedreven
worden.
Anno 1981: Drie agenten hadden
hartgrondige bezwaren tegen Eros-
centra, hoorden dat buurtbewoners
het voornemen hadden om een derge
lijk perceel te blokkeren, de ruiten in
te gooien en verder te doen, wat hun
hand zou vinden om te doen. Hun
weigering om dat te helpen stuiten
vond begrip, hun beroep op de getole
reerde weigering van 1980 werd als
juist erkend.
Anno 1982: Vier agenten hadden
grondige bezwaren tegen alcohol-ge
bruik, hoorden, dat leden van de Ge
heelonthouding het voornemen had
den om een befaamd proeflokaal te
blokkeren, de ruiten in te gooien
Hun beroep op het regeringsstand
punt van 1980/1981 werd als gegrond
beschouwd.
Anno 1983: Zeven agenten waren van
oordeel, dat 2000 Jaar Christendom
2000 jaar ellende had ontketend,
hoorden, dat hun geestverwanten een
kerk wilden binnendringen om ban
ken en stoelen kort en klein te
slaan Hun beroep op 1980/1981/
1982 werd onaanvechtbaar geacht.
annol984: Twaalf agenten hadden
bezwaar tegen het rijden van treinen
op zondag. Zij hoorden, dat geestver
wanten de lijn in de nacht van zater
dag op zondag onklaar zouden ma
kenBeroep op 1980/1981/1982/1983
werd geëerbiedigd.
Anno 1985: Vierentwintig agenten
hadden principiële bezwaren tegen
bioscopen, schouwburgen en casi
no's. Hun geestverwanten zouden
zo hoorden zij met dorsvlegels en
hooivorken gewapend deze oorden
des verderfs te lijf gaanBeroep op
1980/1981/1982/1983/1984 acceptabel
verklaard.
Midden september 1986: Er vindt een
Grondwetswijziging plaats: naast de
vanouds bestaande gebrekkige de
mocratische rechtsorde wordt, als al
ternatieve wijze van samenleven in
de Nederlanden, aan de anarchie de
haar passende en be tarnende ruimte
geschonken.
Ede C. A. de Leeuw
Tendentieus
Ik heb bezwaar tegen de tendentieuze
kop „Wildgroei in reformprodukten
en kruidenhandel" in de Consumen
tenrubriek van woensdag 8 oktober.
Mijn grootste bezwaar geldt echter de
ongenuanceerde wijze waarop een
heer. Petiet genaamd, wordt geci
teerd. Ik kan daar ook iets ongenuan
ceerds tegenover stellen namelijk dat
de drogisten er nooit bezwaar in heb
ben gezien om bijvoorbeeld maag
bloeding bevorderende asperines te
verkopen Waarom niet gewoon ge
zegd dat er een omzetdaling te be
speuren is en dat dat de reden is van
de opwinding en niet de gezondheid
van eventuele cliënten Natuurlijk
moeten ook krulden- en reformzaken
aan wettelijke bepalingen voldoen,
maar in het artikel wordt bijvoor
beeld ook niet genoemd de Stichting
alternatief warenonderzoek van de
heer A. van Genderen. Indien er be
zorgdheid bestaat (die overigens niet
geheel onterecht is) zou het dienstig
zijn eens een interview met hem te
hebben.
Amsterdam A. Messbauer
Betaald werk
Van Agt heeft het weer mooi gezegd
op de CDA-dag. Er moet grote aan
dacht besteed worden aan de gezin
nen en aan het vrijwillige werk. Hoort
u er ook iets in dat ik hoor? Bij elke
economische inzinking en grote werk
loosheid, wordt de vrouw weer ge
drukt op de plaats waar vele mannen
vinden dat ze thuis hoort. Ik ben óók
voor een fijn gezin en daar besteed ik
ook veel tijd en energie aan. maar er
zitten ook zoveel vervelende kanten
aan en die deel ik heel graag met m'n
man en grotere kinderen (worden ze
bovendien erg flink van) dan kan ik
ook een paar uur iets anders beleven
bijvoorbeeld een paar uur betaald
werken. Ik voel erg voor het idee: per
persoon vijf uur werken per dag; in 't
begin voor hen die dat willen en als
het bevalt dan uitbreiden. Is deeltijd
arbeid ook misschien iets voor minis
ters kamerleden (ze werken nu 10-
12 uur per dag) dan hebben ze vast na
het stofzuigen en spelletjes doen ook
nog tijd om zich met het gewone volk
op te houden en te horen wat er echt
in de politiek zou moeten gebeuren.
Zeist Wil Lagerwerf-Mast
Betaald werk (2)
Volgens premier Van Agt is hetgeen
aan onbetaalde diensten te verrich
ten v§lt, gemeten aan de maatstaf
van de bevordering van mt
geluk, veel belangrijker. Dg i
ook voor de toewijding aan he
gezin. Dat klinkt heel mooi. W;
ven willen die belangrijke ont
diensten graag voor de helft as
nen overlaten, zodat ook hut
bevorderd wordt. En wat is er
dan een gezin waarin de toe
van beide ouders komt! Van
oogpunt gezien kan de opvoer
het aandeel van de vrouw in
taalde arbeid niet snel genoeg 3atst
Amsterdam
Mart-Ottr
rfetv
okt
de
r.oc
N<
bei
Ui, ka<
•rat i
Brandverwekkend
De heer Neuman schrijft onfca11
venstaand opschrift (Trouw swac
dat ondanks de geschatte 400.(
napalmbommen, die door de 1 t op
Vietnam zijn gegooid de indm s1**1
daardoor duizenden dorpel
kinderen zouden zijn verbi
Juist is, gezien het onderzo*
twee commissies in 1967. Dit nser
verbazingwekkende conclusj kker
oorlog begon immers in 1964 wa
digde in 1973. Pas na 1967 leve^
Amerikanen op grote schaal i
plam en fragmentatiebomme BS61
smijten en kreeg de oorlog gele wier
een dermate smerig karakter
Amerikaanse soldaten (gro
pen) er zelf een eind aan hebb
maakt. Ze verdwenen in 1970
luchtoorlog ging door. Nog q
beweerde Luns voor de televj r.
de Vietnamese oorlog niet zo in
geweest, omdat slechts 60.000 j tbe
kanen sneuvelden. Ook hij va
paar miljoen dode Vietna
Door de efficiency van bovengi n he
de smerige wapens, het guenful* 1
rakter van de oorlog, en het
het land bezaaid is met gel
(nu ook bomkraters), zullen
feld geen duizenden, maar zei iirijv
of honderdduizenden dorpella
vend zijn verbrand. De gash
van de nazi's waren daarbij n
ken nog humaan. Waartoe dis
toch steeds weer de smeerlappa et
elke oorlog met zich mi
verhullen.
Lunteren
IrH. van
nat'
laflo
Aan
blij)
natie
K
We hopen dat uw
caravan nooit losschiet
van uw auto, maar èls het
gebeurt kan een goed afgestelde hulpkoppeling of los-
breekinrichting de ergste brokken voorkómen.
Vergeet ook het remsysteem niet. Ook de remmen van
de caravan n loeten goed
zijn afgesteld. Extra
aandacht voor de
oplooprem dus!
Herfst- en winterseizoen zijn de beste tijd om
uw caravan te laten inspecteren op een aantal
vitale punten die vrijwel allemaal direct te maken hebben met uw veiligheid. Hier zijn
een paar nuttige tips voor het onderhoud van uw caravan in de winter. Niets is zo nadelig voor
een caravan als te lang stilstaan op één plek. Nadelig voor de banden, omdat ze uitdrogen.
Nadelig voor de lagers, het zou kunnen dat ze blijven vastzitten. Daarom: minstens éénmaal per
jaar laten controleren!
We hoeven u natuurlijk niet te
vertellen dat de gasfles buiten hoort
te zitten. Maarop veel
caravans ontbreken
deugdelijke schotdoorvoeren,
dat zijn de plaatsen waar
de leidingen naar binnen
gaan. Een nuttige
extra veiligheidsvoor
ziening is de
gaslekkage-detector.
Vanzelfsprekend is
de verlichting in orde
en beschikt u over
reservelampjes.
Men ziet tegenwoordig al
heel wat caravans die zijn uitgerust met
tenminste één mistachterlicht. Aan zulke details
herkent men de veilige rijder.
he
«are
Vanzelfsprekend zijn het voornamelijk üw
rijtechniek en üw manoeuvreerkunst die de
veiligheid op de weg bepalen. Maar de
technische staat van uw caravan speelt ook
een niet geringe rol. Een veilige rijder brengt
zijn caravan vóór elke winter naar een
BOVAG-caravanbedrijf. Want juist in die
periode kan de BOVAG-vakman de con-
Irolebeurt plus eventuele reparaties
makkelijker inpassen op zijn werkschema
Het BOVAG-caravanbedrijf. Een betrouw
baar en veilig adres. Met professionele
monteurs. Daar wordt uw caravan tip-top in
orde gemaakt voor het volgende seizoen.
Maakt u even een afspraak?
BOVAG geeft u kwaliteitsgarantie op onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Dat zijn beslist geen
holle garanties. Als u onverhoopt een klacht mocht hebben, dan kunt u het BOVAG- bemiddelingsbureau
inschakelen. Wordt daar geen oplossing gevonden, dan kunt u uw klacht in behandeling geven bij een
geschillencommissie die een bindende uitspraak doet, waarbij de BOVAG borg staat.
BOVAG. POSTBUS 441.2280 AK RUS
cor
i
12
enh
ur.
I» I
*m
toul
ergt
I st
1.4
n
tlca
Mi
ZU'
Hl
12
Pri
ra.