Vluchter in verheerlijkt verleden
'Niet te geloven' stuit
weer op tegenwerking
ssgjss»-
TVI50
Zelfs Amerikanen zijn do!op hamburgers van Albert van Zoonen
Vertrouw op
Overzicht van Antoon Derkinderen in Den Bosch
imss/ö
mevietkw
•SgSS*-
Popdagen
En dan nog
Toneelfeuilleton,
goed en leuk
voor de lunch
Duitse literatuurprijs voor Christa Wolf
NOS dreigt
blad met
rechtszaak
Nieuwe boeke
DONDERDAG 16 OKTOBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
0I
IV
door Cees Straus
'S-HERTOGENBOSCH
Dezelfde Sint Janskathe
draal. die momenteel met de
steigers hoog om de schou
ders getrokken in het cen
trum van de Noordbrabantse
hoofdstad staat, is gedurende
een tijd de hoeksteen geweest
in het werk van de Bossche
naar Antoon Derkinderen, die
leefde van 1859-1925.
In een periode waarin de schilder
kunst in ons land met de Haagse
School en het Hollandse impressio
nisme ingrijpende vernieuwingen on
derging. oriënteerde Derkinderen
zich op de grote gebeurtenissen uit de
Middeleeuwen. Hij zag daarbij de ka
thedraal als voorbeeld en middelpunt
van een ambachtelijk tot stand geko
men kunstschepping
Aan hem wijdt het Noordbrabants
Museum in Den Bosch een
óvereichtstentoonstelling. Daarmee
wordt niet alleen licht geworpen op
het oeuvre van een heel specifiek
kunstenaar, maar tegelijkertijd ook
op een vertegenwoordiger van een
stroming die zich terzijde van de gro
te ontwikkelingen aan het einde van
de vorige eeuw en in een tamelijk
geïsoleerde omgeving voordeed
Symbolisme
Derkinderen wordt gerekend tot het
symbolisme, dat de laatste jaren van
veel musea ruime aandacht heeft ge
kregen. Naast enkele thematische ex
posities zijn het vooral schilders als
jan Toorop. Roland Holst en Thorn
Prikker geweest, die bij deze gelegen
heden werden uitgediept. Net als Der
kinderen zochten zij naar een uitbeel
ding van de ..Idee" die als een on
zichtbare waarheid achter het leven
van alledag staat
Stellig kan het werk van Derkinderen
een vergelijking met de drie genoem
den niet doorstaan daarvoor s zijn
belang niet genoeg op landelijk ni
veau gekomen maar wie hem be
oordeelt op de hoogtepunten van zijn
oeuvre, zal moeten toegeven dat Der
kinderen zijn theoretisch deugdelijk
onderbouwde pretenties heeft kun
nen waarmaken
Drie accenten
Het Brabants museum legt drie ac
centen op het werk: dat wat als mo
numentale kunst tot stand kwam, het
vrije werk en de toegepaste grafiek
Daaruit blijkt dat Derkinderen voor
al als monumentaal werkend kunst e
naar belangrijk moet worden geacht,
hoe knap hij ook is geweest als „vrij"
schilder en hoe technisch beheerst
ook als ontwerper van gebruiksgra-
fiek.
Zijn grootste iaam ontleent hij aan
enkele opdrachten die zich over de
eerste decennia van zijn loopbaan
uitstrekken: een tweetal wanden voor
het stadhuis van Den Bosch (korte
lings gerestaureerd en ter plekke zeer
de moeite van een bezichtiging
waard), een aantal decoraties voor
diverse (bank)gebouwen in Amster
dam en Utrecht en zijn ..debuut", de
processie van het Heilig Sacrament
van Mirakel voor de Begijnhofkerk in
Amsterdam.
DüOBÜr, CliORÏS UX2RT2
YIKK2KI2 rtini ORHSI2I j1fC;
gorcedtu aurraaoa
ooCDPostirr «i-ptk asü» joh
isnnea auxm piMwrnkoc*
iéESfc.
rum expends Mi&zaxtDi
jtawrrtt
fDJisrv «sccdjpixxv
In een opzet voor de eerste wandschildering in hel
raadhuis van Den Bosch maakte Derkinderen in 1884 in
potlood en waterverf deze studie die de stichting van
de Brabantse hoofdstad in 1185 laat zien. Uit het
Bossche Gemeentearchief.
Versiering van Diepenbrocks Missa. de titelpagina uit
1895. Afkomstig uit het museum Meermanno-Westraae-
nianum museum van het boek in Den Haag.
In de uitvoering van al deze opdrach
ten. maar nog het meest in de eerste,
zogeheten Bossche wand (een groep
van schilderingen die werd aange
bracht op linoleumpanelen) zijn Der-
kinderen's opvattingen terug te vin
den ten aanzien van wat hijzelf noem
de de „gemeenschapskunst"
Anders dan zijn meeste tijdgenoten
stond Antoon Derkinderen geen
„kunst om de kunst" voor. Het indivi
dualisme van de Tachtigers was hem
vreemd, zijn kunst moest wortelen in
brede lagen van de bevolking en
moest vooral ook een ideaal belicha
men dat het belang van diezelfde
kunst bepaalde.
Om zijn werk bevattelijk te maken
voor een groot publiek, schilderde
Derkinderen in naturalistische stijl.
Hij is naar de vorm beoordeeld dan
ook niet vernieuwend te noemen. Je
kunt hem zelfs reactionair vinden,
want ook voor zijn thematische in
houd ging Derkinderen terug In de
geschiedenis.
Nog verder dan de Romantici die
veelal naar de glorietijd van de 17e
eeuw keken, kwam Derkinderen uit
op de Middeleeuwen. Als middelpunt
van die tijd stond daar de kathedraal
kern van de samenleving, niet alleen
door haar religieuze betekenis, maar
ook vanwege het culturele leven dat
zich eromheen afspeelde
Harmonie
Bij Derkinderen ontstond een alles
zins verheerlijkt beeld: mannen werk
ten eendrachtig en in volledige har
monie aan de bouw van de kerk. In
feite hebben we hier te doen met een
vertegenwoordiger van de zwartste
reactie, maar dit geïdealiseerde den
ken was niet anders in het Brabant
van de vorige eeuw waar Derkinderen
toch zijn wortels had liggen.
Het moet hem verschillende keren
duidelijk zijn geworden dat niet
iedereen zijn ideeën apprecieerde. In
een enkel geval ging dat zelfs zover
dat zijn ontwerpen die uit opdrach
ten voortkwamen, niet werden aange
nomen.
Zo verweet bouwmeester Berlage
hem dat hij niet aansloot bij de actu
aliteit van zijn tijd toen Derkinderen
het ontwerp klaar had voor muur- en
glasschilderingen die in het nieuwe
Beursgebouw in Amsterdam zouden
komen. Dat project, dat rond de
eeuwwisseling zijn beslag moest krij
gen. is nooit uitgevoerd.
Veelzijdigheid
Is het gedeelte over de monumentale
bijdragen op de expositie zo aardig,
omdat het de ideeën en studies die
voorafgaan aan de uiteindelijk le'
werking zo helder in beeld h Pt
minstens evenveel valt te ge
daar waar Derkinderen zijn vik,
digheid bewijst met zijn grafie
Onder invloed van de Engel» oö
strator Walter Crane maakte h ia
slagen voor boeken en prograi
(onder meer voor de muziek vi
phons Diepenbrock die als Der! aC
ren's grote stimulator kan n:
gezien), exlibri en zegels.
In het werk van Crane zijn de;
terug te vinden van de toen
zwang zijnde Art Nouveau en
Derkinderen zie je een voorkeu
florale motieven, voor sierlijke
die nimmer lijken te eindigei
stijl op zich was de Art No
echter geen vooruitgang en gn
eerder terug op de nadagen y ElK
rococo. Ook in die zin liet
ren zijn voorliefde voor het v»
zien.
Dat alles tezamen schept het
van een kunstenaar die vluchtl
bijna mystiek te noemen soort
ticisme. dat met zijn eigen tijd
van doen had. Het belang vT'
Bossche tentoonstelling ligt vot
het historiserende karakter, et
lang dat nog groter zal worden
kijker in staat is om een rehfte
leggen naar het hedendaagse sj
lisme dat al even reactionaire
ken begint te vertonen
Tot 30 november in het Noot
bants Museum. Bethaniestnut
Den Bosch, geopend op mi
en met vrijdag van 10 ot
het weekeinde van 13-17 uur.
van 19 december tot 1 februarij
Amsterdams Historisch Muscrf^
van 13 februari tot 29 maart 1
het Drents Museum in Assen.
naandi
»t 17»
uur. Di ici
P
ns
Van onze radio- en tv-redactie
AMSTERDAM Het be
stuur van de Scientology
Kerk zal zich bezinnen op ver
dere medewerking aan de te
levisieserie ..Niet te geloven",
van de NCRV.
In die reeks programma's
wordt, vanuit de overtuiging
van de NCRV en met com
mentaar van Sipke van der
Land toe. kritisch gekeken
naar sekten of geestelijke be
wegingen. Naar aanleiding
van de tweede uitzending,
kondigde de Hare Krishna-
beweging aan een klacht te
gen de makers van het pro
gramma te zullen indienen bij
de Raad voor de Journalis
tiek.
De Scientology Kerk vreest op dezelf
de manier aangepakt te zullen wor
den als de Hare Krishna-beweging.
..Van der Land is bij ons gekomen
met de woorden dat hij een kritisch
maar objectief programma wilde ma
ken. Uit de tot nu toe uitgezonden
programma's en uitlatingen van Van
der Land over de grote gevaren van al
deze groeperingen is duidelijk, dat
Van der Land geen eerlijke voorstel
ling van zijn bedoelingen heeft gege
ven. tijdens de voorbesprekingen en
de opnames van het programma."
Sipke van der Land vindt die be
schuldiging onjuist. „De opnamen
zijn klaar, maar het programma moet
nog in elkaar gezet worden. Dat gaat
volgende week gebeuren. Dan zouden
we nog eens met hen over alles pra
ten. Ze kunnen nu niet zeggen: daar
doen we niet aan mee. Alle opnamen
zijn in overleg gemaakt. Dat was ook
de afspraak."
Vraag is bij die procedure dan nog
De makers van „Niet te geloven" in de studio. Links Sipke van der
Land, rechts Jaap van den Hurk.
wel. in hoeverre hier sprake is van een
journalistiek produkt waarover ge
klaagd kan worden bij de Raad voor
de Journalistiek. Tot de goede jour
nalistieke gebruiken behoort het in
ieder geval niet om een produkt in
overleg en in samenwerking met het
onderwerp te maken.
Toch vindt Van der Land de uiteen-
ADVERTENTIE
Speciaal vandaag
ide*'»"
Weer terug: Ho» Wstaat bet.
Nederland nog st- As op zijn
smalst. Plus lichte satire.
Ned. 2 l 20.27
Het schijnt „week van het
Nederlandse lied" te zijn.
Daarom weinig wel en onge
twijfeld vrachten wee over dit
zorgenkindje van de cultuur.
„Platen, piraten, promotie en
posities".
Ned. 1 I 20.40
De Amsterdamse wethou
der drs. G. J. Wolffensperger is
hoofdgast op de NOS Tribune.
Kraken in Nederland is het
onderwerp. Discussie met een
uitkomst woningnood is een
schande.
Ned. 1 22.10
Opwarmertje voor NOS
Tribune: Teletips. Wat doen
we met hun kamertjes als de
kinderen het huis uit zijn?
Ned. 1 18.59
Achter het Nieuws over: an
tisemitisme in Frankrijk,
nieuw vervolg op onthullin
gen over het kernbrandstof-
opwerkingscontract met het
Franse bedrijf Cogema en
„blankmaking" van kleurlin-
genwijken in Zuid-Afrika.
Ned. 2 22.10
Popv Ite.< Pu
dingen van „Niet te geloven" wel de
gelijk journalistieke produkten. Ge
maakt vanuit de overtuiging van de
NCRV. „En tot slot geef ik daar zelf
dan nog persoonlijk commentaar op.
Nee. als de Raad voor de Journalis
tiek mij vraagt om uitleg te komen
geven, tenminste als er een klacht
komt, dat moeten we nog afwachten,
dan zullen we natuurlijk komen."
Na de Hare Krishna beweging klaagt
nu ook de Scientology Kerk dat er
iets anders is voorgespiegeld dan er
uiteindelijk gebeurt. Van der Land:
..Daar is al zoveel controverse over
gemaakt. Bij de Hare Krishna bewe
ging zouden wij het uiteindelijke pro
dukt nog aan hen laten zien. Dat is er
niet van gekomen, ook omdat we op
het laatste moment de faciliteiten
niet hadden. Maar het is wel zo, dat
alles steeds in overleg is gegaan."
Steeds in overleg, ligt toch dicht bij:
samen een programma maken. Van
der Land: „Je wilt in zo goed mogelij
ke samenwerking zoiets maken. Want
je moet ze serieus nemen. Daarover
zijn afspraken gemaakt. Ze hebben
de kans gehad om hun mening te
geven. Alle anderen zullen nu ook wel
gaan komen. De serie komt toch pitti
ger aan."
De Scientology Kerk. een Ameri
kaanse sekte, denkt er in ieder geval
over om niet meer mee te werken aan
zo'n uitzending. En dus ook niet meer
aan dat overleg dat erbij schijnt te
horen. Van der Land verwacht echter
dat de scientologen zich volgende
week toch gewoon zullen melden voor
het overleg. „Het kan natuurlijk dat
zij zich harder zullen opstellen. Maar
we kunnen ze natuurlijk niet het pro
dukt laten maken. Zo'n dreiging is
vervelend, maar we zullen nog wel
zien. Ze komen wel, zo redelijk zijn ze
wel. Al is het maar om ruzie te
maken."
Waarschuwen
Afgelopen zaterdag trad Van der
Land op in het KRO programma „De
Alles is Anders show". Daarin voerde
hij aan, dat hij met de programma's
wilde waarschuwen tegen de gevaren
van deze sekten. Hij haalde daarbij
het voorbeeld aan van de negenhon
derd doden die vielen bij de collectie
ve zelfmoord van de sekte van Jim
Jones in Guyana
De Scientology Kerk noemt het nu
jammer dat hij met dat voorbeeld
kwam aandragen, omdat deze groep
Van der Land al eerder had laten
weten, dat de People's Temple
Church van Jim Jones een mind-con
trol experiment (hersenspoelings ex
periment) van de Amerikaanse inlich
tingendienst CIA was.
Van der Land: „Ach. je moet ontzet
tend oppassen als ze over die geschie
denis met Jonestown beginnen Daar
zitten ze al lang mee. Ze liggen steeds
overhoop met de CIA. Dat moet dan
in de publiciteit. Nu doen ze het via
een bericht aan de kranten."
U 2 In het uitgebreide muziekaan
bod dat komende week de Neder
landse podia zal bevolken moet
het Ierse kwartet U 2 ais grootste
verrassing aangemerkt worden
Althans, dat is de enige conclusie
die men kan trekken uit alle in
superlatieve gestelde recensies
van de Britse muziekpers. Nieuws
gierige oren kunnen vanavond te
recht in Vera-Groningen, vrijdag
avond in de Gigant-Apeldoorn, za
terdag in de Piek-Vlissingen en
zondag in de Lantaarn-Rotter
dam.
Madness. Aanvangstijd voor iede
re avond is 19 uur.
Countdown live Als afsluiting van
een reeks concertregistraties orga
niseert Veronica's Countdown een
driedaags festival in de Jaap
Edenhal te Amsterdam. Donder
dagavond treden op: Massada.
Randy Crawford en The Crusa
ders. Vrijdagavond: Sniffin' The
Tears. Pat Benatar en The Cure.
Zaterdagavond: Raymond van
het Groenewoud. The Specials en
The Cure Deze Engelse band heeft
met haar Integrerende muziek een
breed publiek weten te bereiken.
Een onverwacht succes wegend de
eigenaardige structuur die daarin
valt te bespeuren. Ondanks de
koele presentatie zijn hun concer
ten enerverende gebeurtenissen.
Jaap Eden-Amsterdam (vrijdag).
Vredenburg-Utrecht (zaterdag).
Vereeniging-Nijmegen (zondag) en
Evenementenhal-Groningen
(maandag).
Heather Report De jazz-rock
maakte het achterliggende decen
nium een grote bloei door die lang
zaam ten einde schijnt te lopen.
De Amerikaanse band Weather
Report was door de jaren heen een
van de belangrijkste vertegen-
woordiges in dit genre. Na twee
jaar zijn ze terug in Nederland
voor één concert en wel zondag
avond in de Amsterdamse Jaap
Edenhal.
Girlschool Een dames new wave
band uit Engeland die drie optre
dens komt verzorgen in Grand
Theater-Groningen (17). Paradiso-
Amsterdam (18) en Z.O.P.-Horst
(19).
Yellow Magic Orchestra De tech-
nische verworvenheden van de Ja
panse electronica-industrie blij
ken zich goed te lenen voor een
muzikaal concept. Het trio met de
naam Yellow Magic Orchestra
vermengt disco, pop en rock ele
menten tot een dansbare mecha
nische computer-output. Met vier
elpees stonden ze dit voorjaar in
de Japanse elpee top twintig, met
zijn drieën volgende week dinsdag
in de Lantaarn te Rotterdam.
D
1
ADVERTENTIE
Zeker op ie belangrijkste dag.
De Vlaamse priester, filoloog en
dichter Anton van Wilderode (pseu
doniem van Cyriel Paul Coupé) is
onderscheiden met de Joost van den
Vondelprijs. Deze onderscheiding
wordt verleend voor bijzondere cultu
rele prestaties binnen het Neder
lands-Nederduitse taalgebied en is
een initiatief van de FVS-stichting
uit Hamburg.
De prijs is ruim 20
duizend gulden groot. Van Wilderode,
die leraar is aan het kleinseminarie in
Sint-Nikiaas in België, krijgt de prijs
voor zijn vertaling van de Vergüius.
Hij heeft in het Nederlandse taalge
bied de eerste volledige vertaling van
de verzamelde werken van de Ro
meinse dichter gepubliceerd
Italiaanse archeologen hebben in
Toscane een Etruskische stad uit de
vierde of vijfde eeuw voor Christus
gevonden. De mogelijkheid bestaat
volgens hen dat het hier gaat om de
stad die de Griekse geschiedkundige
Polybios (circa 200 tot 120 voor Chris
tus i met de naam Kalousion aan
duidde.
Op 71-jarige leeftijd is in Buenos
Aires, de hoofdstad van Argentinië,
de gitarist Oscar Aleman overleden.
Aleman trad onder meer met de or
kesten van Duke Ellington en Louis
Armstrong in Europa op. In de jaren
twintig speelde hij in Parijs in een
orkest dat Josephine Baker bege
leidde
door André Rutten
HAARLEM In de tweede afleve
ring van hun toneelfeuilleton voor de
lunchpauze ..Loopbaan en liefde'
voeren de schrijvers-regisseurs enke
le smakelijke nieuwe elementen in
Maar het hoofdthema wordt tegelij
kertijd verder ontwikkeld.
Hardien de Wit. gespeeld door Ellis
van den Brink, blijft vastberaden ij
veren voor de roem van de man. die
zij met haar liefde achtervolgt, de
media-filosoof dr. Axel Prakke-Jules
Hamel, maar de roem. die zij hem toe
wil spelen, wordt opnieuw haar in de
schoot geworpen. Weer op een ver
bluffende manier, waarin leuk de
draak wordt, gestoken, dit keer met
de gang van zaken op de redactie van
een nieuw weekblad „Nieuws Nu",
met het modewereldje, met het ver
schijnsel van de internationale con
gressen
Wederom gespeeld in de lichtelijk
clowneske stijl. Met bijdragen aan
uitstekend getekende types van Inge
borg Elzevier. Egbert van Paridon.
Henk Rigters. Marjan Berk. Het zou
jammer zijn er meer van te verraden.
De première werd woensdagmiddag
in de Toneelschuur in Haarlem gege
ven. waar deze aflevering nog enkele
woensdagen terugkomt In Amster
dam in Beilevue op donderdagen en
vrijdag in lunchtijd
Van onze kunstredactie
DARMSTAD Aan de van origine
Oostduitse schrijfster Christa Wolf is
de Büchnerprijs toegekend. Deze
prijs geldt als de belangrijkste literai
re onderscheiding in de Bondsrepu
bliek. De schrijfster krijgt de prijs
voor een oeuvre dat ze sinds 1959
heeft opgebouwd en dat hoofdzake
lijk uit romans bestaat.
Christa Wolf werd in 1929 geboren.
Op 16-jarige leeftijd, toen de Tweede
Wereldoorlog ten einde was gekomen,
moest ze samen met haar familie
haar geboorteplaats Landsberg an
der Warthe verlaten dat toen in Polen
kwam te liggen. Ze kwam in dat ge
deelte van Duitsland terecht dat toen
nog Sowjetische Besatzungszone
heette, de latere DDR. In 1949 werd
ze lid van de SED. de Sozialistische
Einheitspartei Deutschlands. die uit
een fusie van KPD en SPD werd
geboren
Aanvankelijk identificeerde ze zich
met de partijlijn wanneer het om
kwesties rond de kunsten ging. Haar
eerste boekpublicatie. Moskauer No
velle uit 1959. bracht het cultuurpoli
tieke programma nog in praktijk.
Maar haar volgende boek. de roman
Der getilte Himmel uit 1963 over de
liefde van een jongen en een meisje
die aan de tweedeling van Duitsland
te gronde gaat, maakt menselijke
problemen en sociale tegenstrijdighe
den zichtbaar. Het boek leidde tot
hevige discussies
Werken die ze vervolgens schreef zijn
onder meer Nachdenken über Christa
T. (1968). het filmverhaal Till Eulen-
spiegel uit 1972 en de roman Kind-
heitsmuster (1976). Dc laatste roman
van Christa Wolf dateert van vorig
jaar en heet Kein Ort. Het boek gaat
over een gefingeerde ontmoeting van
Heinrich von Kleist en Karoline von
Günderrode op een theemiddag aan
de Rijn. De schrijfster uit daarin een
onverhuld pessimisme met betrek
king tot het leven van de kunstenaar
in de maatschappij.
Van onze radio en tv redactj
AMSTERDAM Het weekb|
deren, een uitgebreide agei
het uitgaansleven, is deze i
nieuw verschenen met de i
magegevens van de televisie v
gende week. Afgelopen vrijdi
vingen de uitgevers. Maarten ij
Biggelaar en Martijn Kleijwei
brief van de juridisch adviseur^
NOS. waarin gesommeerd
publikatie van het tv-program
middellijk te staken.
De NOS beroept zich daarbij d
auteursrecht voor deze gegev(
berust bij de omroepen en wi
waarborgd door de omroepw.
deren, in verband met de tegeni
de verkoopcijfers is de oplage!
gebracht van 40.000 naar 25.000J
inmiddels via een advocaat i
van maatregelen voor een i
van twaalf dagen gevraagd,!.
Martijn Kleijwegt. BIJ de N0*|
gisteren van zo'n aanvrage r
bekend.
In de verdediging zou het I
beroepen op het recht infon
elijk door te mogen geven.
vens zijn afkomstig uit de om_
den. die gewoon te koop ziiaftl
het alleen nog de vraag wat
rechter zwaarder weegt: het tl
van de omroepen op hun aul
recht of het beroep van Bladen
het vrij nogen doorgeven vani
matie. Volgens het Verdrag i
me is het recht op het vrijelijk!
geven van informatie wel gebo
aan beperkingen.
In Bladeren verklaarde de Anfhre
damse hoogleraar auteursrecht
H. Cohen Jehoram, vorige weel
het een waagstuk is die confroni
aan te gaan. „Maar het is de m
van het proberen waard"
Inmiddels zoekt de advokaat
Bladeren naar de kansen ia
rechtszaak tegen de NOS. M)
Kleijwegt: „Als we een kans ifl
dan bekijken we de zaak nader
ben we meer dan tien procent
dan gaan we naar de rechter".
Het auteursrecht op de progra
gegevens is van levensbelang
het bestaan van de omroepblad
daarmee van de omroepen zelf
gens onderzoekingen zoud«
meeste van de huidige abonnee!
de omroepbladen, die daan»
vens lid van een omroep zijn.
pen als de programmagegeven»
gebreid in weekbladen te vinden
den zijn.
Dieren in en om het huis. Tek
T. de Joode en prof. dr A. Sta
illustraties van K de Kief tel
Zomer en Keuning. Ede. 2081
ƒ54 50
Van uitgeverij Elsevier te
dam zijn de boeken: Nieuw kd
halenboek, samengesteld door!
zeu. 256 blz. - 26.50 Java, gtffl
Java Samenstelling en
van H. J. Hoefer. 200 kleurenfoti
schematische landkaarten en 5
beschrijvingen en een beknor
formatie tekst in het Engels. a
35 gulden. Hamsters H. Fritz
telt van alles over dit knai
blz. - 14.90 Prinses Daisay,*
van J Krantz 525 blz - 34.90
lijf en leden, historische kijkjj
medische kennis van ons
door J. Miller 352 blz. 49J
Lute, het relaas van EleuUJ
chez. 447 blz. 29.9(1 ZielH
roman van M. Walser 239 blz.-/!
ADVERTENTIE