NAVO-gesprek over nieuwe vredesethiek 'Die mensen zijn niet christelijk genoeg' Beyerhaus sprak met de paus Paus moet afzien van onfeilbaarheid Trouw Legerpredikanten en officieren Moonies in wapenfabricage One Way Dag in Antwerpen Conferenties Kerk getuigde niet tegen Jakoenin VANDAAG 5 't Aardige van die Strippenkaart: Samenwerking humanistisch verbond en raad van kerkei DINSDAG 14 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Op initiatief van het bureau voor zielzorg in de Bundeswehr hebben 54 hoge NAVO-militairen en legerpredikanten zich begin deze maand in Bossey bij Oenève gebogen over een oecumenische vredesethiek. De bijeenkomst was de vierde in zijn soort en stond onder leiding van de Westduitse legerbisschop Sigo Lehming. Nederland was vertegenwoor digd door ds. W. F. Jense, de hoofdlegerpredikant. kanselarij van de Evangelische Kerk, Erwin Wilkens, heeft in zijn voor dracht gezegd dat eenzijdige ontwa pening zonder dat een staat in de rug gedekt wordt door een effectieve vre desorde ondenkbaar is. Hij stelde voor dat de wereldraad een speciale commissie vormt om de bijdrage van de raad aan het vredesgesprek te onderzoeken. Ook Wilkens plaatste zich op het denkmodel van de „Hei- delberger Thesen". Er werden enkele inleidingen gehou den en verder werd gesproken op basis van de in 1959 geformuleerde „Heidelberger Thesen", waarin zowel ruimte wordt geschapen voor onge wapende dienst voor de vrede als voor kernbewapening. Verder speelde de verklaring van de Wereldraad van Kerken uit augustus van dit jaar over kernwapens een belangrijke rol. In deze verklaring is een ernstige waar schuwing tegen de gevaren van een kernoorlog vervat. De vroegere vice-voorzitter van de Martin Niemöller BENSHEIM (epd) Terwille van de eenheid van het christendom zou de paus moeten afzien van de door de eeuwen gegroeide pretentie van de onfeilbaarheid. Dit zeggen vijftig vooraanstaande Westduitse protestanten in een verklaring met het oog op het komende bezoek van de paus aan West-Duitsland De groep pleit voor eenheid van de christenen door middel van een proces van oecu menische gemeenschap. In de verklaring zeggen de protes- tanten dat de verschillen tussen rooms-katholieken en protestan ten van minder belang zijn dan de reeds bestaande geloofsgemeen schap. Tot de groep behoren Bar bara Brandes (voorzitter Kirchen- tag), Dietrich Goldschmidt (Max Planck Instituut), Gerhard Grohs (lid centraal comité wereldraad van kerken) en Martin Niemöller (de vroegere voorzitter van de kerk van Hessen Nassau en voor zitter van de wereldraad). Volgens de verklaring hoeft niet langer te worden gekozen tussen omverwerping van of onderwer ping aan het pausschap. Bijna alle kerken erkennen op een of andere manier de gedachte van een een heidsambt, maar over hoe dat ambt moet worden vervuld be staat nog onenigheid. Vooral het dogma van de onfeilbaarheid kan niet worden aanvaard. De opstel lers van de verklaring vragen de paus concreet omwille van de een heid van de christenen van die Dretentie af te zien. In de verklaring wordt de paus gevraagd samen met de wereld raad van kerken te streven naar een nieuwe vorm van universele conciliariteit. De opstellers wijzen op de positieve ervaringen met oecumenische kerkdiensten die hebben geleid tot een oecumeni sche geest onder de deelnemende christenen. Volgens de verklaring zouden echter sommige vormen van Maria- en heiligenverering verder gaand begrip in de weg staan. De opstellers van de verkla ring noemen vooral de Maria-dog- ma's van 1854 (de onbevlekte ont vangenis) en 1950 (de lichamelijke ten hemel opneming). waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartat BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 6000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16.98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar f 101,90 Per jaar 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop- drachtén (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telef. 020- 5622797 Opgave mini-adverlenties lel. 020-5626262 of schriftelijk aan Mim-Adv. afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schrifteli|k aan onze Amsterdam se adressen Weet U dat 1 op de 20 Nederlanders problemen heeft met de alcohol? Help mee om het drankgebruik te verminderen. Doorbreek de drinkgewoonte m Uw gezin, in Uw werk. Laat zelf alle alcohotioudende dranken staan en word geheelonthouder Als U er vanaf kunt blijven, bemoedigt U ande ren het ook te doen NATIONALE CHRISTEN GEHEEL-ONTHOUDERS VERENIGING Nederlandse Vereniging van Het Blauwe Kruis Mgr. Nolen«straat 7 5802 AR Venray Hij toonde zich sceptisch over de zogenaamde .Actie Zonder Bewape ning Leven", die totale ontwapening bepleit. Deze actie heeft volgens Wil kens slechts betekenis voor zover er kans is op effect binnen het politiek bedrijf. Met alleen „zorg over de men taliteit en morele verontrusting" over de situatie in de wereld is volgens de vroegere kerkelijke leider niets ge wonnen. Zulke alternatieve vredes- modellen kunnen lelden tot een een zijdige onderwerping aan politieke gewelddaden. Wapenbeheersing Wilkens zei: .Als aan christenen ver boden zou worden deel te nemen aan bewapening en oorlog zou dat In de praktijk het waarschijnlijk voor christenen onmogelijk maken dat zij zich ethische bemoeien met het inter nationale verkeer der volkeren." De Westduitse ambassadeur voor ontwapeningsvragen Friedrich Ruth pleitte in Bossey voor een met wapen beheersing en ontwapening samen gaande afschrikking. Ruth verzeker de de hoge officieren en legerpredi kanten dat er geen gegarandeerde veiligheid bestaat zonder een effec tieve mogelijkheid tot het inzetten van wapens. Ruth verzette zich tegen overdreven pessimisme met betrek king tot de kans op wapenbeheersing. Hij wees op het Salt-I-verdrag, op de besprekingen in Wenen inzake troe penvermindering in Europa en op de ontwapeningsbesprekingen in het VN-kader. Een ratificatie van het Salt-n-verdrag achtte Ruth in het belang van de militaire blokken. LONDEN (ANP) Een wapenfabriek in Zuid-Korea, een dagblad in New York en een titaniumfabriek plus theeplantages in Zuid-Korea zijn de meest opvallende onderdelen van het zakenimperium der „Moonies", sinds 1971 bekend als de „Verenigings kerk" (vroeger Unified Family). Dit verklaarde Dennis Orme, leider van de Britse afdeling van de beweging, tijdens de behandeling van het ge ding te Londen dat hij tegen de En gelse krant Daily Mali heeft aange spannen. De krant had de sekte ten onrechte, volgens Orme afgeschil derd als een „sinistere, wereldwijde organisatie die jongeren hersenspoelt en van hun ouders vervreemdt". Hij bevestigde dat de Tong Hill Engi neering Company in Zuid-Korea een onderdeel van de Verenigingskerk is. De fabriek maakt Vulcan Luchtaf weergeschut, onderdelen van het M 16-geweer en granaten. In New York bezit de beweging het dagblad News World (oplage 72.000) met kantoor op de Fifth Avenue, het „New Yorker"- hotel, een restaurant en een bont zaak. Ook in Japan bezit de sekte een dagblad. Van een onzer verslaggevers PUTTEN Evangelist Ben Hoekendijk verwacht zesduizend jonge mensen uit Nederland en België op zijn One Way Day, die komende zaterdag in Antwerpen wordt gehouden. Deze jeugdmanifestatie werd acht jaar in Utrecht gehouden, met op het laatst 15.000 bezoekers uit alle kerken. Nu is het Sportpaleis langs de autosnelweg bij Antwerpen afgehuurd. Naast evangelisatie en bemoediging van jonge christenen is deze manifestatie tevens bedoeld als een ontmoe tingsdag tussen Vlamingen en Nederlanders. Onder de medewerkers aan deze dag zijn Anne van der Bijl, Elly en Rikkert, Carel Heinsius, The Burning Candles en ds. A. Kleijne. Op het programma staat een openlucht-actie in het centrum van Antwerpen, gecombineerd met een optocht met trams van het sportpaleis naar de binnenstad en terug. De jongens van Kennies Mill. door Aldert Schipper In talrijke gereformeerde kerken betekent de naam 'Rennies Mill' nog iets. Het is een groot kindertehuis in de Britse kroonkolonie Hongkong waar een paar honderd jongens een dak boven het hoofd hebben. Gedurende de jaren zestig en zeventig hebben Nederlandse gereformeerde kerken een bedrag van zo'n zes miljoen gulden opgebracht voor dit huis, dat de laatste jaren onder leiding stond van de Nederlander Jan Kleijn. Kleijn en zijn vrouw Heieen Jon ker zijn kortgeleden teruggekeerd uit Hongkong, nadat ze Rennies Mill hadden overgedragen aan Chinese leiding. Ze wonen nu tij delijk in De Bilt, een beetje displa ced persons na tien jaar Hong kong. Kleijn en Jonker hebben via het Algemeen Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken het zgn adoptiesysteem tot grote glorie gebracht. Ze vertellen hoe de jon gens in Rennies Mill trots waren „een vriend" In Holland te hebben en hoe een mevrouw ergens in Nederland naar haar adoptiefzoon in Hongkong schreef wat voor. soort trui hij wilde hebben. Dan zou zij hem breien. Ten slotte liep de jongen met een rood-wit-blauw gestreepte trui rond, want dan kon iedereen zien dat-ie uit Hol land kwam. Brits De kritiek die er wel eens op het adoptiesysteem is geweest kun nen Kleijn en Jonker niet meevoe len. Het heeft goed gewerkt en zij hebben er geen schade van gezien. Toen Jan en Heieen Kleijn in Hongkong aankwamen troffen zij een naar Brits model gediscipli neerde kostschool aan. Zij hadden juist een aantal jaren achter de rug als „vader en moeder" In een Amsterdamse jeugdherberg en waren In de laatste jaren zestig overspoeld met kritiek op het au toritaire model. Aangekomen in Rennies Mill wilden ze het zojuist in Amsterdam geleerde in prak tijk brengen, maar botsten daar bij op de onverzettelijkheid van de zeer Britse directeur van Ren nies Mill. Kleijn: „In de eetzaal hing een groot bord met de 23 regels waar de jongens zich aan te houden hadden. De Tien Geboden waren onvoldoende om de huisregels in te vangen. Zondags, na de ver plichte kerkdienst werd de lijst voorgelezen van de Jongens die straf hadden. Meestal moesten die werken. Maar er werden ook lijf straffen gegeven. Mijn eerste con flict met de leiding kreeg ik, om dat Ik weigerde een van de boete lingen met de rotting zijn opgelo pen straf toe te dienen". De directeur van Rennies Mill wil de de familie Kleijn met zijn veel te vrije opvattingen terugsturen naar het verdorven Nederland. „Die mensen zijn niet christelijk genoeg," meende de directeur, die vanouds gewend was het Evange lie er bij de jongens in te timme ren. Maar tenslotte gaf de direc teur het op. Het bestuur vroeg Jan en Heieen terug te komen en de laatste vijf jaar hebben ze Rennies Mill omgevormd tot een kin dertehuis dat aan de hedendaagse normen voldoet. Er kwam meer personeel en dat was beter opge leid dan de mensen die i waren. padvinderachtige r oorspronkelijk Vluchtelingen Rennies Mill vond zijn oorsprong in de tijd dat er veel vluchtelingen uit de Volksrepubliek China naar Hongkong kwamen. Onder hen waren jongens, die bij niemand hoorden en die zwervers werden In de grote stad. Toen zij werden opgevangen leidde dat tot dank baarheid. In die tijd konden de grotere Jongens de kleintjes hel pen opvoeden. Maar inmiddels is het aantal vluchtelingenkinderen veel geringer geworden. Rennies Mill wordt nu bevolkt door kinde ren uit gebroken gezinnen, zoals het harde, kapitalistische Hong kong er vele kent. Het huis is helemaal door plaatselijke be stuurders overgenomen en de Ne derlanders durfden hun taak nu overdragen. Ze laten in Hongkong een goed draaiend en modem kinderhulp werk achter. Heieen Jonger heelt de laatste jaren hard gewerkt aan het opzetten van een telefoonlijn kindermishandeling, die met vier vaste krachten werkt en veel me dewerking krijgt van de radio en televisie in Hongkong. „Het enige is nu in Nedertand weer mijn draai te vinden", merkt Jan Kleijn op met een glimlach. TUBINGEN (Idea) Prof. Peter Beyerhaus, de bekende leider van de Westduitse evangelicalen, is dit voorjaar in privé-audiëntie ontvangen door paus Johannes Paulus. Bey erhaus heeft dit pas nu bekend gemaakt. Tegenover het evangelicale persbureau Idea heeft Beyerhaus gezegd dat hij het bezoek, dat veertig minuten duurde, niet aflegde als voorzitter van de Conferentie van de Belijdende Gemeen schappen, maar als hoogleraar missiologie en oecumenica. Beyerhaus heeft de paus geïnfor meerd over de oecumenische situatie en over de theologische en sociaal- ethische zorgen van de Westduitse evangelicalen en in de rest van de wereld. Er bleek bij dit gesprek vol gens Beyerhaus een verregaande overeenstemming In hun oordeel over de tegenwoordige bedreiging van het gemeenschappelijk bijbels geloofs goed van de evangelische en katholie ke kerk. Volgens Beyerhaus heeft de Confe rentie van Belijdende Christenen geen bezwaar tegen informatieve contacten, theologische gesprekken en gemeenschappelijke protestacties inzake maatschappelijke vragen. De ze acties gelden vooral verzet tegen pornografie, abortus, bepaalde soor- den paedagogiek en het losser wor den van huwelijk en gezin. Open studiedagen Ned. Christen- vrouwenbond: 16 oktober, Paulus- kerk, Rotterdam: Kernbewapening (ds. J. Goumare); 23 oktober. Coe- hoorn, Arnhem: Vrouwen in ontwik kelingslanden (prof. G. Thomas-Ly- cklama Nijeholt); 23 oktober, Ge meentecentrum, Oegstgeest: Geloofsoverdracht aan Jongeren (ds. E. Th. Thijs); 28 oktober, Atrium, Rotterdam: Gezondheidszorg in Ghana (mevr. J. M. van Heest). Inl. tel. 070-451370. GENÊVE (EPD) De Russische or thodoxe kerk heeft officieel tegen de secretaris van de Europese Kerken- conferentie (CEC) gezegd dat zij niet tegen de orthodoxe priester Gleb Ja koenin heeft getuigd. Twee leden van de orthodoxe kerk zijn wel als privé- WEDERGEBOORTE EN 'NIEUW RECHTS' 'ai P' In zijn campagne van vier jaar geleden heeft de huidige Amerikaanse president, Jimmy Carter niet zelden gebruik gemaakt fes van het „argument" als zou hij een een wedergeboren mens zijn. Dit begrip wedergeboren speelt thans opnieuw een rol in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Niet, zoals vier Jaar geleden, ten aanzien vandt te kiezen man, want, voor zover Ik weet laat Reagan zich daar niet op voorstaan. Wel echter zijn achterba la van een bepaald soort )f fundamentalisten en evangelicals. Wedergeboorte schrijnt daar een sleutelbegrip te gaan worden. Datifer zeggen: als het zo uitkomt. Eén van de meest barre uitspraken in dat opzicht is gedaan voor een National ógt Godsdienstige Omroepvereniging! Virginia: „God hoort alleen de gebeden van hen die wederom geboren zijn door het geloof in Christus". Jerry Falwell maakt hel m nog erger door te stellen, datGod jf gebeden van ongelovigen, zoals joden, niet verhoort". Ik denk dat zulke uitspraken zelfs onze eigen „nieuw rechtse" politiek-bedrijven gortig zullen zijn. In dit denken gaai men ervan uit dat wedergeboorte* iets is als een ommekeer bij toversli Je bent het of je bent het niet. De scheidslijn tussen hen die het wel tt hen die het niet zijn, is haarscherp waar te nemen. Ik herinner mij dal eenzelfde soort „mensenkeurder"n jf, eens na een bezoek de groeten voor J mijn echtgenote meegaf, vergezeld van de wens „dat ze nog maar eens wedergeboren mag worden". Ik heb I hem toen ins tan te lijk de vraag gesteld of hij dat dan op die afi kon zien. Wedergeboorte is voor^ besef iets dat altijd doorgaat. Het staat op één lijn met menswoi Een proces dat ons hele leven in beslag neemt. Paulus wist van dal proces toen hij zei dat hij het gegrepen had. Hij was nog ni« Het is een kwalijk soort verei om de wereld in te delen in mei die er zijn en die er niet zijn. En gevaarlijker is het om daar poli! mee te bedrijven. VOORBUGANi Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Klundert J. lemsen te Stad aan het I" GEREF. KERKEN Beroepen: te Nijega-Opeinde H. ij stra te Joure te Bennebroek F. Jf te Badhoevedorp. Aangenomen: naar Gramsber^ Velthoen te Augustinusga-Sij zum; naar Joure J. Wagenmal Oud-Beijerland; naar Wetslr werd A. C. Hogenhuls, Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Biezelinge H. vcifj Heuvel, kand. te VeenendaaL GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Arnhem B. te Hardinxveld-Giessendam; Haarlem J. S. van der Net te U voor Apeldoorn en voor Terwoldt^ei Hoogerla.id te Krabbendijke. Sedlacek Het Tsjechische predikante paar Joseph en Susanne f dat vorig jaar naar het westen w ontkomen, houdt de tweede helft lft,( deze maand een tournee door land. Sedlacek was in Tsjechos kije methodistenpredikant. Toe veel mensen door zijn prediking J;eloof kwamen (onder wie enkele essoren), werd hem zijn preek ee gunning ontnomen en hij werd hulparbeider te werk gesteld, stopt met zijn gezin in een can van Zwitserse vrienden, week hij naar het westen. In een serie s komsten, georganiseerd door dec w nisatie Vervolgd Christendom in mi schillende plaatsen in ons land ta het echtpaar vertellen over de »?i standigheden, waarin christen! Tsjechoslowakije leven. De bi komsten worden gehouden in V dam, Siddeburen, Veenwouden, "al selkanaal, Groningen, Leeuw» Heemstede, Rozenburg, Holttt Eindhoven. Ds. J. Heidinga UC UIUIUUUAK Atl» UiJit WH OM persoon bij het proces tegen Jakoe- Op 70-ja/ige leeftijd is in Al» ife Met één kaart in de hand kom je door pqnscb het land. ationale Strippenkaart is nl. een landelijk bus- en tramkaartje. U kunt er dus overal in Nederland mee terecht. En als u bijvoorbeeld van Duiten de stad komt, dan hoeft u voortaan in de stad geen ander kaartje te kopen." nin betrokken geweest. Hun is echter alleen gevraagd of Jakoenin mede auteur is geweest van de brief die in 1975 door hem en zijn vriend Regel- son aan de assemblee van de wereld raad van kerken in Nairobi is ge zonden. Jakoenin werd op 28 augustus we gens agitatie tegen de SowjetrUnie tot vijf jaar dwangarbeid en vijf Jaar speciaal belast was met het pasti "et aansluitende verbanning veroor- onder de vrijzinnige hervormde ft deeld. °c ied vrij onverwacht overleden de vormde emeritus-predikant J dinga. De crematie is vandaag in sen. Ds. Heidinga was eerst lu1 predikant, van 1935 tot 1939 in lingen, maar ging toen over na hervormde kerk. Vervolgens stof U1e in Donkerbroek, Beetsterzwaa tfr van 1946 tot 1974 in Haarlem, vol- en g De 15-strippenkaart kost f 5,35 en is uitsluitend in voorverkoop verkrijgbaar. De 6- en 10-strippenkaart kosten respectievelijk f 2,85 en f 4,75 en zijn alleen op het voertuig te koop. Let wel: een kaartje kost nu dus minimaal f 2,85, maar dat is altijd nog voordeliger dan de prijs die u betaalde voor drie enkeltjes van één zone. Den Haag kent een bijzondere regeling. Met de Strippenkaart kom je overal.. Openbaar Vervoer, Postbus 55,2501CB Den Haag. lui ten UTRECHT (ANP) Binnen een Jaar zal een door het humanistisch ver bond en de raad van kerken ingestel de commissie een advies uitbrengen over mogelijke vormen van samen werking. Het advies van de commis sie zal onder meer betrekking hebben op het standpunt van beide organisa ties inzake nihilisme en dogmatisme, verzuiling en neutraliteit, vredesbe weging en scheiding van kerk en staat. Binnen de taakopdracht aan de com missie komen ook zaken als registra tie van kerkelijke gezindte, subsidie van geestelijke verzorging, hug tisch vormingsonderwijs en k ke opleidingen aan de orde. „Ik hoop dat de verkeerde b ming over en weer kan worden! nomen, bij voorbeeld dat het! nistisch verbond antikerkeliT zijn en dat zonder verschillen! doezelen waar mogelijk kan«f samengewerkt, bij voorbeeldj de herziening van de arbeids aldus drs. Rob Tielman, volj van het humanistisch „Humanist", een veertiend# gave van het verbond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2