Een voorbeeldige reconstructie Marijnen raakt Shakespeares menselijke werkelijkheid e Interland op tv onzeker blijft Psalmensymfonie feilloos vertolkt 1» Mons toont 'Vincent van Gogh in België' KNVB beslist vanmiddag Overleg over omroep CAO afgebroken Publiek midden in Midzomernachtsdroom Debuut Concertgebouwkoor Nieuwe boeken! N ZATERDAG 11 OKTOBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET =3 Rein de Graaft krijgt de Boy-Edgarprijs 1| Van onze kunstredactie AMSTERDAM De grote prijs voor M jazz en geïmproviseerde muziek ij Nederland, de Boy Edgar-prijs, jj voor dit jaar toegekend aan de Gro ningse pianist-componist Rein ;n Graaff. Deze prijs bestaat uit ee* ind plastic van Jan Wolkers en een geld. bedrag ter grootte van 5000 guides h dat jaarlijks door het BUMA-foSS 1J-: beschikbaar wordt gesteld. iptr Een door de Stichting Jazz en Ge Improviseerde Muziek benoemde ju. ry prijst de winnaar in haar rapport als „een musicus die de traditieset verworvenheden van de Afro-Amerv |c( kaanse muziek op geheel eigen wib L heeft uitgewerkt. Hij heeft zich c; hoog niveau bezig gehouden metdr lCrl ontwikkeling van een muzikale taai waarbij zijn enorme harmonische b cr c tultie en melodische vindingrijkheid ,t[.\ opvallen. Daarnaast is hij uitblinkt! ln de kunst van het begeleiden." Rein de Graaf, ln 1942 in Gronlnge JW geboren en daarna ln Veendam g«o isst gen, raakte reeds op jeugdige leefUj ,n als jazzmuzikant bekend, omdat k; ,n met zijn trio op de festivals van Lo» drecht, Zilrich en Duinkerken in fc prijzen viel. Daarna zou hij een groit a" reputatie als begeleider opbouwen q rid na het Mlcha Mengelbergkwartet dt" oversteek naar de Verenigde Staten wagen. In New York speelde hij ma de Art Blakey-sollsten Henk Moblty itii" en Lee Morgan en Jamde waar dg r>| maar mogelijk was. Behalve aan l. r ropese toemees met Johnny Griffia Art Taylor, Clifford Jordan. Dexta 1 Gordon. Clark Terry, Buddy Tat» Sic Sonny Stitt, Philly Joe Jones en vel 3| d anderen werkte hij met saxofonii ,rr Dick Vennik aan een eigen kwarto dat Inmiddels reeds zestien Jaar staat. tn e In de ruim 20 Jaar dat Rein de Qrn n ,c actief is ln de Nederlandse Jazz hert pmf hij, aldus de Jury, nimmer aan de mKn getimmerd als bevlogen vernieuw j .i. omwille van de vernieuwing. Zijn n» zikaal uitgangspunt was en bleef dt °'el: Amerikaanse bop en neo-bop van dei-a! e jaren 50. L <j{ De prijsuitreiking vindt op zatenhjr1^ 15 november ln het BIM-huis plaaüP Ter gelegenheid hiervan music* het Rein de Graaff-Dick Ver kwartet en de Internationale col natie van musici met wie De Incidenteel heeft samengespeeld. door Coes Straus MONS Wie ter hoogte van het Belgische Mons (of Bergen) vanuit trein of auto een blik slaat op het Waalse landschap, loopt goede kans daar een of meer van die nog altijd zo merkwaardig gevormde heuvels te zien. Het zijn in feite kunstmatig tot standsgebrachte steenbergen die de restanten bevatten van de schachtkool die hier ter plaatse werd ontgonnen. Deze streek is de Borinage, die hpe weinig inspirerend ook in haar verregaande troosteloosheid, voor minstens één grote schilder van centraal belang ln zijn leven is geweest: Vincent van Gogh. Honderd jaar geleden liep Van Gogh daar rond en mede dat feit is de aanleiding geworden voor een ten toonstelling in het Musée des Beaux Arts in Mons. Het is een expositie die ingaat op de periodes die Van Gogh in België heeft doorgebracht: eerst in de jaren 1878-1880 in de mijnstreek, later ook in Brussel en Antwerpen. Vooral de eerste periode is van groot belang voor de ontplooiing van het talent Van Gogh: vanaf die tijd gaat hij zich immers met hart en ziel voor de schilderkunst inzetten. In de Borinage rijgen de treurigste dorpjes zich aaneen. Even buiten Mons begint het al in volle omvang. Is Mons nog een aardige stad, met een fraaie kathedraal, een even mooi bel fort en een charmante grote markt plaats, wie de stad uitgaat wacht droeve treurnis. Jemappes. patura- ges. Cuesmes. Dour. Wasmes, Homu en Frameries, ze doen niet voor el kaar onder in verveloosheid en uit zichtloosheid. Soms zijn de huizen in de „corons", de werkmanswij ken. wat opgekalefaterd, maar dan nog is het kleurpatroon met opgewekte wan smaak aangebracht. Hardgroen wis selt vuilwit of suikerzoet-roze af: Bel gië op zijn smalst. Souvenirwinkel Een eeuw geleden toen Van Gogh hier als hulpprediker bij ontstentenis van een spoorwegverbinding te voet ging. moet het allemaal nog erger zijn geweest. De kunstheuveltjes waren nog niet met bomen beplant, de ar moede was nog niet versierd met tele visie en luxe auto op afbetaling. Veel van toen is nu verdwenen, zoals ook veel wat aan Van Gogh zou vermogen te herinneren is verloren gegaan. Er gens bij een oude baas is nog een gedeelte van de muur in zijn huiska mer te zien die vroeger de afscheiding vormde van een ruimte waar Van Gogh voorging in gebed. In Wasmes staat een onooglijk beeldje, gemaakt door Zadkine, op zo'n slechte plaats, dat het een aanfluiting is voor zowel het talent van de beeldhouwer als dat van Van Gogh. Even verderop is een gelukkig gerestaureerd huls te vin den waar de schilder geruime tijd heeft gewoond, nu omgedoopt ln het Maison Van Gogh. Dan denk je dat daar iets aardigs mee wordt gedaan, maar het interieur herbergt slechts een souvenirwinkel: er worden repro- dukties van de beroemdste schilderij en verkocht, van de postbode tot de brug bij Arles. Het feit dat Van Gogh het geloof bracht onder de inwoners vande Bori nage, deze protestantse enclave in het verder zo katholieke zuiden, is terug te vinden op een enkele pla quette op een ander woonhuis. Voor wat hij voelde voor deze mensen, af stammelingen van de Hugenoten uit het nabijgelegen Frankrijk, met hun typische streektaal het Borin, kun je alleen in zijn brieven aan broer Theo terecht. Leermeesters Een tentoonstelling over Van Gogh, kan die nog een nieuw licht werpen op deze schilder? Mede door die brie ven Is Van Gogh Immers geen onbe kende meer voor ons. Elke overwe ging die tot een schilderij heeft ge leid, iedere gemoedsstemming kan ln die brieven worden getraceerd. De samenstellers van de Monse exposi tie, onder wie dr. A. Hammacher, oud- conservator van het museum Kröller- Müller ln Otterlo, hebben niet naar nieuwe feiten gezocht. Wat ze deden is Van Goghs kortstondige verblijven in België, reconstrueren aan de hand van zijn brieven. Die reconstructie is voorbeeldig in beeld gebracht. Niet alleen is de ontwikkeling van Van Goghs eigen werk aan de hand van een voldoend groot aantal schilderij en en tekeningen op de voet te vol gen, je ziet ook zijn grote voorbeelden Van onze radio en tv redactie HILVERSUM De KNVB zal pas vanmiddag beslissen of de vriend schappelijke voetbalwedstrijd tussen Nederland en West-Duitsland, van avond rechtstreeks op de televisie mag worden uitgezonden. Gistermid dag waren er nog 10.00 plaatskaarten voor het PSV-stadion onverkocht. Als de voetbalbond het licht op groen zet. zendt de NCRV de wedstrijd van af half acht op Nederland 1 uit. De film „De hofnar" komt dan te ver vallen. De laatste jaren hielden de KNVB en de NOS zich aan de afspraak dat uiterlijk 24 uur voor de aanvang van een wedstrijd een definitief besluit zou worden genomen. Dat gebeurde om te voorkomen dat de televisie zou worden gebruikt om de kaartverkoop te stimuleren. De onverkochte 10.000 kaarten vertegenwoordigen samen een waarde van ruim 300.000 gulden. Als de wedstrijd in z'n geheel op de televisie wordt uitgezonden, betaalt de NCRV ruim 80.000 gulden aan de KNVB. De Duitse omroep die het programma overneemt, zuivert dat bedrag aan tot de prijs die de KNVB tot 115.000 gulden heeft laten zakken. In het PSV-stadion is met het oog op Speciaal vandaag deze interland speciale reclame aan gebracht. Bij PSV is voor het begin van het seizoen het verbod op recla me in het stadion afgeschaft. Adver teerders hebben per tijdelijk bord een bedrag van 25.000 gulden moeten be talen. Toch maakt de NOS geen be zwaar tegen de sluikreclame, „omdat de borden voornamelijk op Duitsland zijn gericht". Ook de Duitse televisie ziet in de overtreding van de EBU- regels tegen sluikreclame, geen aan leiding om bezwaren te maken. UTRECHT (ANP) De onderhan delingen over de CAO voor omroep medewerkers voor 1980 tussen de om- roepwerkgevers en de .tonden zijn afgebroken. Tot nu toe hebben de omroepwerkgevers niet willen ingaan op de door de bonden voorgestelde eisen over arbeidsplaatsen, het her stel van de prijscompensatie en een verlaging van vervroegde uittreding tot 61 jaar. Speciaal morgen Nieuw: Schrikdraad. Een programma dat moet prikke len maar geen pijn mag doen. Waarin opgenomen de onge noegen-meter: een interview kan gestopt worden als het pu bliek er genoeg van heeft. De terreur van de kijkcijfers in de praktijk. Ned i/20.40 De aktualiteitenrubriek Brandpunt duikt in de aan koop van de Groote Keyser, de opening van de Amsterdamse metro en de definitieve tot standkoming van het CDA. Hopelijk weer met die KVP- komiek van vorige week. Ned. 2/21.20 Herman van Run (over de Raad voor de Journalistiek), politiek tekenaar Kees Wille men (door Elsevier verket terd), Sipke van der Land (Ha re Krishna boosheid) zijn gas ten in De alles is anders show. Ook Aad van den Heuvel. Ned. 2/22.20 Om zelf het goede voor beeld te seven een windmolen tje op de radiowagen waarmee' de VARA de blokkade van de kernenergiecentrale in Dode- waard volgt. „Kernenergie ja of nee" is het onderwerp in de meeste bestaande rubrieken. Vandaag begint het al in Din gen van de dag met het ver haal van Dodewaard: over het denken over kernenergie 15 jaar geleden, de omwenteling in het denken, de manier waar op regering en industrie daar op reageerden. Morgen in Vroege vogels een gesprek met Mansholt. Volgende week in deze natuurrubriek directe re portage van de blokkade. Hilv. 1/18.11 Nieuw: Kunst op het spoor, ofwel Openbaar Kunstbezit. Twee jaar weggeweest omdat de NOS het niet meer zag zit ten, nadat de kijkers het af hadden laten weten om naar de NOS-programma's voor Openbaar Kunstbezit te kij ken. Een concentrische cirkel, waar beide toch uit zijn geko men. Met jeugdig elan de programma's mikken vooral op jongeren gaan NOS en OK er eens in de vier weken tegenaan. Niet dat de naam Openbaar Kunstbezit sinds 1956 „standaardwerk" iq me nige boekenkast ook maar één keer in het tv-programma wordt genoemd. OK is uitge ver en de NOS mag niet een door uitgevers of reclame be zoedelde omroep zijn. Van- Veel meer is Tekens aan de wand, de eerste aflevering van Kunst op het spoor, reclame voor de Nederlandse Spoorwe gen. Jef Rademakers maakte er een pret- in plaats van een kunstprogramma van. Kees Schilperoort in de hoofdrol als reiziger in een trein die leger, schoner en kabelgeler is dan wat de meeste passagiers ge wend zijn. Schilperoort ais de modale provinciaal stuit bij zijn uitje naar Amsterdam op volge- klodderde muren. Hij noemt het verloedering. Een aan hangster van deze uit New York overgewaaide rage/kunst helpt hem echter uit de droom. De naam is graffiti. Ze wijst op tekens die met elkaar in verband staan en een verhaal vertellen. En passant pleit ze voor subsidie, want verf kost e"d' Ned. 2/18.05 en werken van leermeesters, vrien den, collega's en andere tijdgenoten. Van Gogh. die begon te schilderen in een periode toen de Haagse School al ln een vergaande staat van ontwikke ling was, dweepte met de schilder kunst van Anton Mauve, zoals trou wens ook Herman van der Weele deed. Beiden werkten aanvankelijk heel getrouw naar hun meester, maar het wordt op de tentoonstelling heel aardig in beeld gebracht, toen hun wegen uiteindelijk uit elkaar liepen. Zoals dat ook gebeurde met de (artis tieke) vriendschap tussen Van Gogh en Anthon van Rappard, de laatste even verdienstelijk als Van der Weele. maar net als deze te kort schietend om zijn kunst te verheffen boven het behaaglijke-esthetische. Met Van Gogh wordt de opkomst van het Hollandse Impressionisme ge toond: de Haagse tak met de Maris- sen, de Amsterdamse met Breltner. Er worden uitstapjes naar Antwerpen en Brussel gemaakt, met Félicien Rops, Cons tan tin Meunier, Charles Verlat en Henri de Braekeleer en en passant worden ook Van Goghs grote Japanse voorbeelden (Hlroshlge. Ei sen. Kunisada) ten tonele gebracht. De tentoonstelling sluit af met het begin van de Franse, beter gezegd de Parijse periode Ook daar doen de organisatoren niet kinderachtig, de Moulin de la Galette Is er, de papa- vervelden, een restaurant-interieur. Na alle aanlopen begint hier natuur lijk de interessantse periode uit de schildersloopbaan van Van Gogh. maar de aanzetten ertoe zijn min stens even belangwekkend. Al blijkt dan wel dat Van Gogh ook slechte schilderijen kon maken, zoals een si- garetrokende schedelkop toont, een monstrueus werkje. Jeugdzonde Het zijn juist dergelijke Jeugdzon den" die zo'n expositie het gewenste reliëf geven. Afbreuk aan het niveau van Van Goghs werk doen ze niet. Integendeel, want wat deze expositie ln alle duidelijkheid laat zien is dat Van Gogh, geplaatst tegen het decor van zijn volstrekt niet ln kwaliteit tekort schietende tijdgenoten, te voorschijn komt als een onverbidde lijk genie. Tot 30 november, met uitzondering van maandag steeds geopend van 10- 18 uur, bovendien op woensdag tot 20 uur. Er is voor ruim 21 gulden (300 frank) een kleurrijke catalogus be schikbaar. Portret van de zouaaf Milllet, Arles, 1888, olieverf op doek, afkom stig uit het museum Kröller-Müller in Otterlo. 'ot* u»rr« door André Rutten ROTTERDAM Het opmer kelijkste aan Franz Marijnens voorstelling van Shake speares „Een midzomer nachtsdroom" in een nieu we vertaling van Cees Bud- dingh is eigenlijk niet eens, dat hij het publiek midden op het toneel op een draaibare tribune zet, die naar voor-, achter- en zijtonelen kan wor den gewend, waar de verschil lende scènes zich afspelen. Het opmerkelijkste Is dat hij zijn publiek, natuurlijk ook doordat het er midden ln en met de neus boven op zit, in de manier van spelen heel ge woon laat zien. wat er zich ln vrouwen en mannen gaat roeren als zij verliefd worden. Hij en zijn spelers doen dat heel genuanceerd, zonder ingrepen in de tekst, voortdurend op zoek naar de natuurlijke Impulsen, die Shake speare in zijn spel der verbeelding onderbrengt, bijgestuurd door de graad van beschaving ln de figuren, bij wie die impulsen optreden. Theseus, de hertog van Athene, en Oberon. de koning der elfen, beide gespeeld door Lou Landré, zijn twee facetten van een autoritaire dwinge land met zeer beheerste felle manie ren, die met ijzeren wil zijn zin door drijft. Hippolyta, de door Theseus overwonnen koningin van de Amazo nen, en Titania, beide gespeeld door Pauline van Rhenen, tonen de ont wikkeling van een aanvankelijk on getemd natuurwezen, dat in bezit ge nomen wordt. De twee Jonge min naars René van Asten en Evert de Jager zijn tamelijk gewone Jonge mannen, de een wat vlotter, de ander wat stijver, maar hij raakt minstens zover uit de plooi als de ander. De twee meisjes Thea Korte rink en Marieke van Leeuwen zijn ook ta melijk alledaags, de eerste zelfs wat trutterig, de tweede feller en uitda gender. maar ln de verwarringen van hun verliefdheden vergeten zij alle- twee het decorum, waaraan ze als nette jonge meisjes gewend zijn. Als het meisje Henmia en haar min naar Demetrius elkaar op de afge sproken plek ln het bos ontmoeten heeft zij een rugzak en een rubber kampeermatras bij zich, hij een plaid. Die open plek Is een onverbloemde hoek van het kale toneel. Daarnaast, op het tamelijk ruime zijtoneel, is de plek waar Titania zich met haar elfen zal vermeien. Daar spuiten waterfon teinen op, tot zij er met een handge baar een einde aan maakt. De belich ting is er ook irreëler Daar zie Je wat de begoocheling maakt van de werke lijkheid, die in de scènes tussen de gewone mensen onverbloemd de to neelwerkelijkheid is. Puck, als The seus' ceremoniemeester, gespeeld door Peter Tuinman, zegt wel dat hij rent en vliegt, in tien minuten vier keer de wereld rond, maar hij be weegt zich daarbij sloom. De handwerkslieden zien er ook uit als arbeiders van ongeveer nu, behal ve als zij, achter een oud vaandel van de muziekvereniging Veni Vidl Vlei, op trommels slaande, aan het hof van Theseus verschijnen, keurig in het zwarte pak. In hun scènes Is de ge bruikelijke komische werking verme den. zonder dat de humor verdwijnt. Die wordt nu vooral tekenend voor hun wat naïeve, maar wel eerlijke grote Inzet. De manier waarop de hertog en zijn gasten op hun spel reageren kwetst hen dan ook zicht baar zeer. Bij hun „boerendans" drin gen zij ln gesloten front, luid tromme lend op de feestvierders in. die hen verstijfd van schrik nastaren als zij zich terugtrekken. Opmerkelijk hier bij John Kraaykamp als Spoel/Pyra- mus, Paul Rötger als Wind/This be, Fred Vaassen als Dissel/spelleider. Een zeer originele, overtuigende voorstelling, die alleen ln de Rotter damse schouwburg te zien Is; een bewuste keuze. door Jac. Kort pilt K) AMSTERDAM De hoofd stad ls en oratoriumkoor rij ker: het „Koor van het Con certgebouworkest" waarover eerder van de week ln deze rubriek al het epn en ander is medegedeeld. Donderdag avond stonden er op het podi um ln de Grote Zaal ongeveer 225 zangeressen en zangers, twee derde dames en een der- Model Dit is dan het reservoir, het water loopt door dit pijpje, wordt hier verwarmd, stijgt naar boven en druppelt dan in de filter, hier on geveer. daar zit de koffie, daar gaat het dan doorheen en komt zo uiteindelijk ln deze kan terecht. Duidelijk genoeg? Dat is het ge heim van het koffiezetapparaat. Wim Bosboom frutselde er wat met z'n handen bij, want dat prachtige opengewerkte model van modem vernuft hadden ze niet voor niets laten maken. Over kalkaanslag een andere keer. Want het ging nu over het begin van een stukje, het Intro van een item, over prijsverschillen tussen dit soort apparaten. Twee maan den geleden is gepubliceerd (Ver gelijkend Warenonderzoek) hoe dat eruit ziet. Kieskeurig, klanten- programma van de TROS, noem de nu even het adres waar men de bijbehorende informatie wel kan krijgen. Nu maar hopen dat de TROS- familie donderdagavond op oor logssterkte was uitgerukt om Wim Bosboom zijn schouderklopjes te bezorgen. Want dat was er bij de VARA nooit bij. Wel hetzelfde pro gramma, nooit zo'n opstekertje toe. Letty Kosterman heet in deze op stelling Yvonne Habets. Ze goo chelt niet met een balpen, maar spreekt de wereld bestraffend toe: nog één woord en je kan een lel van me krijgen. Tenzij ze ln een milde bui een briefje van een was- middelenfabriek heeft voor te le zen, waarin deze aankondigt ook erg hard te werken. Oud en vertrouwd, zelfs het decor verklapte niets. Studio Sport schafte tenminste een bankstel aan. Bosboom zit nog achter een afdankertje van Koning Klant. Hij heeft de ene arbeidersomroep verwisseld voor de andere, vindt hij. door Ruud Verdonck Dat van die koffiezetapparaten moeten we zeker ook nog geloven? Kans Een beetje behoorlijk kansarm persoon bezit nog wel een zwart/ wit televisie. Een minderheid, in middels. De lobby voor de kleu- renbakken heeft gewerkt. Wie niet om is heeft nog maar één keuze: naar de bank voor lening of naar de oogarts. Berlin Alexanderplatz, aflevering één, om maar wat te noemen. Driekwart speèlde zich af ln onge twijfeld kunstzinnig obscuur, waar geen beeld aan vast te kno pen was. Anders teisterde een knipperlicht wel zodanig, dat je de andere dag een slachtoffer van de kleurenbakkenlobby moest vra gen, of ze daar ook zo'n hoofdpijn hebben gekregen. Nee, dat niet, wel zeer genoten. Een tijdje terug. Tatort, dat ls dus dat Duitse politiemannen soms zo menselijk kunnen doen De ont knoping speelde zich af in het vol strekt duister. Schieten in het donker. Maar weer de verkeerde geraakt, kon Je aan de volgende aflevering merken. Go Ahead-FC Twente. Wie er van links naar rechts speelt moet er per se bij. Want voor velen mag dan rood tegen blauw spelen, voor de kansarme loopt alles maar wat door elkaar. Vanwege de televisie iets anders aantrekken is al lang voorbij. Ook nog eens op moeten letten op iemand ln een blauwe Jas. Gemist, natuurlijk. Vanwege de groene, zwarte, bruine en rode jassen ln zijn buurt Allemaal blauwe jassen. Soms komt zwart/wit nog wel uit Bij Kick Stokhuyzen bijvoor beeld. Van die quiz; hij schilderde, z'n naam begint met een R en eindigt op embrandt, wie bedoe len wij hier? Stokhuyzen zat ln een kunstzinnig decor. Voor de kleurenkijkers. Want Jan Minimaal zag een opge wekte aanspreker ln een uitvaart centrum. Kick zelf zat achter de fraai bewerkte kist voor een wat klein gebleven persoon. Achter hem stonden twee grotere geval len. te wachten tot de man-vrouw polis over de brug zou komen. Het geheel werd afgemaakt met licht beelden in stemmig grijs, medede lingen waar ook gehoorgestoorden bijzonder weinig mee konden doen. Waarschijnlijk tijdens de re petities uitgelegd als visualise ring. Een mooi woord, dat reeds ln de wieg snoepjes aangeboden kreeg van enge mannen. Maar toch. Kick in het morato rium. Eindelijk een lichtpunt voor de kansarmen. Veen Aber nein. Nu heeft ook Heintje het loodje gelegd. De AVRO heeft z'n meest fantastische vondst van de maandag op Hilversum 3, de nek omgedraaid. Het schlageruur tje ls vervangen door Cees van Zijtveld. Paal, mast, lat, stok. Dat ls 't. AVRO's eigen Herman 8tok. Het lukt maar niet met de AVRO, op wat bedoeld wordt als popzen der. Wie daar buiten Jan Steen- man, Cees van Zijtveld, Krijn Tor- ringa en de firma Onzin Si Co van de nachtelijke uren, nog een pro gramma mag maken, weet twee dingen zeker: binnen een half jaar weer op straat en de popmuziek is Iets voor bijna veertigers. De hele zaak is nu voor de zoveel ste keer opnieuw aangekleed. En wie ls er de grote coryfee? Jawel, Jan van Veen. Twee jaar terug door de AVRO ontslagen als hoofd amusement, wegens te Inni ge commerciële banden. Dat zegt wel wat, als je bij de AVRO bent. Veen vult nu Hilversum 3. Ander half uur Bingo ln de morgen, twee uur Rondjes voor Nederland tij dens de lunch, een uur rijmpjes tegen middernacht en nog een uur aan de andere kant van twaalf uur, als Hilversum 3. Hilversum 1 heet. Bij elkaar vijfeneenhalf uur. Nog even en de AVRO maandag op Hilversum 3 heet weer gewoon Minjon. Vandaag Woensdagavond, een buitenkans je. Algemene beschouwingen ver daagd. Eindelijk kan Den Haag Vandaag eens journalistiek uit pakken. En inderdaad, stukje muziek om gezellig bij te wachten op het vol gende programma. Koos speelde er lustig op los en Sorgdrager en Mulder waren ook in topvorm. Als je voor het eerst een piano na mag doen, niet? pnr de heren, die de koorpassagdk'/' ln Strawinsky's PsalmensynFrirv fonie en Beethovens Neg Symfonie voor hun reken namen. Het betrof hier een bulten concert, aangeboden aan de sp van het koor en tevens een i optreden na een studieperiodo onderj11 leiding van de Engelse koorleidffjlr- thur Oldham, die circa negen o den heeft geduurd. Om met de positieve dingen te betfa- nen: De leden van dit door Beraad! Hal tink zo vurig begeerde koor zeer Jong. Naar schatting ligt de ge middelde leeftijd ver beneden de der tig jaar, hetgeen tot gevolg heeft, dat de koorklank helder, fris en tot op grootste hoogte (Beethoven!) mi loos klinkt. Voorts is de verhi tussen het aantal vrouwen- en nenstemmen (bij vele oratorii nigingen een zwak punt!) bij dit uitstekend. „Tenslotte ls er door Arthur Old) in de afgelopen periode zeer I gestudeerd met zijn vocalisten, l geen voor de pauze bleek uit 1 feilloos uitvoeren van Straw moeilijke Psalmensymfonie, alsm door het gemak, waarmede het k de koorpassages uit de Negende t Beethoven geheel uit het hoofd z De klankkleur van het, koor vlei n deze eerste keer nogal tegen. Er vrij ruw en ongenuanceerd gezongï waarbij de toonsterkte moest vergil den wat er aan klankgehalte te k kwam. Zelf zo, dat niet alleen ln Stij winsky met zijn grote blazers t> ting, maar zelfs in Beethoven, wal het orkest zo'n honderd man f ogenblikken waren, dat het orto letterlijk werd overschreeuwd. F nard Haltlnk genoot kennelijk vantil mogelijkheden, die uit dit koor zijn® halen, maar voor mij blijft het r vraag of er behoefte bestaat aan er ensemble van een dergelijke i ting. Van de wetenschappelijke Uil te Amsterdam zijn de volgende ken in de synthese-serie: van Bolhuis: Over De Wandelaar Martlnus Nijhoff (118 blz - 14. Over Het land van herkomst vi de Perron, door F. Bulhof 12.50). Emanuel van Portugal en van Nassau, door mr. dr. J L J de Kamp. Uitg. Van Gorcum als <k l<fc|||i||, VI van de werken uitgegeven door koninklijk Nederlandsche gene r ;j| schap voor geslacht- en wapenkufl 284 blz - 89.50. Dope-ceel, een wetenschappelijk derzoek naar gevolgen van rnarill nagebruik door G. G. Nahas. Uitg. Groot. Goudriaan. 288 blz - 29.5 Maatschappelijke gelijkheid, een ciaal-ethische studie door J. Sin* Uitg. Samson, Alphen a d. Rijn. blz - 26 75 AO-boekje nr 1834: Crisis in de reld van de Islam, door len. Uitg. Stichting IVIO. blz - 1.90 r D. v.d. M Lelystad!]

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4