geeft steun lan Molukse cultuur SCHOOL De winterschilder lomt. En niet met lege handen. Jit brieven van lezers sport£ vereniging 4/Iolukkers in Bovensmilde Drie-en-dertig gulden premie per man per dag! DE KLEURRIJKE Proces tegen Kiss om contractbreuk EfgRDAG 11 OKTOBER 1980 BINNENLAND TROUW/KWARTET 31 or piet Hagen (SEN Joop Metiary .zoon van een niet onbekend Moluks predikant, is sinds oktober vorig ir onderwijzer aan de christelijke lagere school te Bovensmilde. De school telt acht klassen ongeveer twintig procent van de kinderen is van Molukse afkomst. Joop Metiary is speciaal ngesteld voor extra (Nederlandse) taallessen aan Molukse kinderen en voor lessen in de ilukse cultuur aan alle kinderen van de school. -nds werkt Metiary met kleine Molukse leerlingen, die zo 'taalvaardigheid in het Neder- lcunnen verbeteren. Vooral kin die thuis uitsluitend Maleis jn hebben daaraan behoefte. Er wel Molukse kinderen die het ids beter beheersen, maar "zij krijgen extrataalles. Joop Me- vindt het wel een bezwaar dat ie kinderen voor zijn lessen klas gehaald moeten worden, voorlopig ziet hij geen andere ;n in de Molukse taal en cul- len per klas gegeven, elke uur per week. In de vorm van n behandelt Joop Metiary irwerpen als de herkomst de Molukkers. de voeding, kle- cn de hoogtijdagen. Tussendoor It hij ook aandacht asm de tussen de Molukse en Ne- ;se taal. Nederlandse kinderen zich dan best voor het Maleis iteresseren. En ze begrijpen ook waarom hun Molukse klasge- tjes met bepaalde dingen (bij rbeeld lidwoorden, die in het Ma- ontbreken) zo'n moeite hebben. ithousiast ooral de Molukse kinderen zijn erg thousiast over deze lessen," zegt itiaiy. .Ze zijn honderd procent interwsferd. Eindelijk krijgen ze kaniom iets te laten zien van ld»Nederlandse kinderen vinden door Johanneke Leestemaker het leuk iets meer te begrijpen van die voor hen vreemde wereld. Je hoort een kind wel eens zeggen: „M'n vader zegt dat we niks met die Moluk kers te maken hebben," maar dat is een uitzondering. De meeste kinde ren, en ook hun ouders, stellen zich positief op. „We hebben op een ouder avond trouwens uitvoerig over alles gepraat." De voorbereiding van de lessen in de Molukse cultuur vergt veel tijd. Joop Metiary heeft nog het geluk dat hij van huis uit tamelijk goed op de hoogte is van allerlei bijzonderheden. Maar er zijn ook veel dingen die hij zelf moet uitzoeken. Er staat weinig op schrift en Joop heeft zichzelf aan gewend om als hij iets van oudere Molukkers hoort, dat schriftelijk vast te leggen. Verder laat hij veel voor werpen zien in de klas en ook dat moet je allemaal verzamelen. Ten slotte betrekt hij soms ouders bij de les, met wie hij dan van tevoren de les moet doornemen. Maar Metiary doet al dit werk met plezier. „Zelf heb ik dat vroeger op school niet gehad." zegt hij. „Achter af besef je pas hoeveel je gemist hebt." ADVERTENTIE Onderwijzer Joop Metiary in „zijn" school in Bovensmilde. samenwerking tussen docenten, stu- docenten en (oud)studenten druk be- denten en afgestudeerden is toen een zig met het verzamelen van lesmate- Geen toegift De komst van een Molukse ta aki eer kracht heeft ook gevolgen voor de rest van het schoolteam. Bicultureel onderwijs is niet een soort toegift bij het gewone onderwijs, maar het heeft invloed op de hele schooL Voor de gewone klasseleerkrachten is dat nog wel eens moeilijk. Maar Joop Metiary is tevreden over de samenwerking. Het gesprek met Joop vindt plaats in de pedagogische academie „De Eek- horst" te Assen, waar Joop anderhalf Jaar geleden zijn opleiding voltooide. De Eekhorst heeft nogal wat Molukse studenten. Na de treinkaping is er uitvoerig gepraat over de verhouding tussen Molukkers en Nederlanders en over de vraag hoe het verder moest. Dat gesprek heeft ertoe geleid dat „De Eekhorst" zich ging toeleggen op het bicultureel onderwijs. In nauwe programma ontwikkeld. Alle studenten krijgen nu tijdens hun opleiding een basisprogramma bicul tureel onderwijs. Daarbij wordt aan dacht besteed aan algemene aspec ten (bij voorbeeld het Nederlandse minderhedenbeleid), maar er wordt ook concreet ingegaan op de situatie van de Molukkers. Studenten die in deze richting willen doorgaan kunnen in een volgend jaar de specialisatie „bicultureel onderwijs" kiezen. Ze moeten dan hospiteren op scholen met Molukse kinderen en hun werk stukken maken over onderwerpen die hiermee verband houden. Maleis Naast het basisprogramma en de spe cialisatie biedt de Eekhorst ook de mogelijkheid om lessen Maleis te vol gen. Die worden gegeven door een Molukse docent, mevrouw J. Nanlo- hy-Manuruw. En eerder is een groep riaal. Molukse verhalen en liedjes worden vastgelegd, er worden ideeën voor lessen uitgewerkt, en in het Eek- horst-bulletin wordt daarvan verslag gedaan. Hierdoor en door veelvuldige contacten met collega's elders, heeft de Eekhorst behalve een regionale ook een landelijke functie. Niet te algemeen „Bicultureel onderwijs is meer dan wat extra-aandacht voor de taal en cultuur van een groep leerlingen," zegt docent Hans Straver. „Het blijkt een stimulans te zijn voor heel de bevolkingsgroep. Het versterkt de be langstelling voor de eigen taal en cultuur, het geeft de mensen het ge voel van eigen waarde terug, en in die zin is het een bijdrage aan de emanci patie binnen de Nederlandse samen leving. Een van de ouders in Boven smilde zei terecht: Als ze hier twintig Jaar geleden mee begonnen waren, hadden we misschien nooit treinka pingen gehad." De concentratie van de Eekhorst op de Molukse cultuur is ingegeven door het feit dat in Assen en omgeving vrij veel Molukkers wonen. „Maar dat is niet het enige motief," zegt Aeilt Boe lens. een van de directieleden. „We hebben gemerkt dat je niet te alge meen over bicultureel onderwijs moet praten. Dat is het bezwaar van veel conferenties over dit onderwerp en in zekere zin ook wel van de nota van minister Pais. Je kunt de Turken en de Molukkers niet over één kam scheren. Niet alleen omdat hun cultu rele achtergrond verschilt, maar ook omdat him situatie in Nederland zo anders is. Daarom hebben wij bewust gekozen voor specialisatie. Het is al moeilijk genoeg om van een vreemde cultuur iets te begrijpen. Andere aca demies kunnen zich dan weer op an dere minderheidsgroepen richten." Dit is het laatste artikel van de serie „De kleurrijke school". De vijf vori ge artikelen stonden in de krant op 3, 6, 7, 8 en 10 oktober. leze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen [richten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, proepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te orden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover o! over Et met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde- m Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 W Amsterdam. Bij publikalie worden naam en woonplaats van de schrijver ermeló. tap voor leerplanontwikkeling niet voor niets, dat personen met zakelijke be langen geen leden kunnen zijn van adviescommissies voor leerplanont wikkeling Dr. R. Schöndorff dreigt met het uitgeven van een nieuw leer boek voor economie voor het voortge zet onderwijs het ook onderwijs kundig bezien volstrekt verkeerd getrokken spoor te volgen van dr. A. Heertje, van tien jaar geleden met zijn boek „De kern van de economie". Schande! Amsterdam Herman Hartkamp wgd en seks (7) elukfeels er commentaar gekomen p hel artikel over „Seksualiteit jon- erkennen" in Trouw van 25 Ik heb mij er hevig aan dat een blad als Trouw dat (neemt. Het wil toch een christelijk ad zijn, neem ik aan. Iedereen moet h inzien, dat het al verkeerd gaat Nederland op zedelijk gebied. Moe de scholen het nog erger maken? zijn toch al veel verontruste ou- s. Laten de scholen maar wat meer iels onderwijs geven. Daar kun- we uit Ieren, hoe we moeten le- Dat is niet maar je gang gaan en het huwelijk, maar onze kln- n leren, dat ook het seksuele le- een gave Gods is. waar we niet mogen spotten. lebroeck rooi J. Bruggem ugd en seks (8) verbijstering hebben wij gecon- erd. hoe u het vraaggesprek met hn de Regt. zonder commentaar uw kant plaatst. Ook mijn man k „ontmoedigen onze kinderen ledzaam" door hen voor te hou- dat het intieme lichamelijke et slechts dan beleefd mag wor- waar God twee mensen heeft igevoegd en zij tot één vlees 'zijn. Paulus zegt hierover: „Dit nenis is groot". Laten Jongeren «haam rein bewaren, zodat ze met „de ware Jacob" dit grote T mogen beleven. Laten we de verantwoordelijkheid en res- voor elkaar bijbrengen en haar ijks opdragen aan onze hemelse bij Duurstede W. van Staverden-Eelink ugd en seks (9) 'Ijk ben ik niet de enige, die eert op het artikel van gezinsso- ictifl Willem de Regt in Trouw van iptember. Als biologieleraar aan middelbare school moet je je niet Ken, wanneer een leerling(e) één eer zinsneden aanhaalt hieruit, el zéér goed te pas komen in zijn relatie En dan te bedenken, H.met j°n8® mensen te doen r» de h die °P m'Jn school niet ouder °an zestien, zeventien jaar. Is het bedroevend als christen in een chr dagblad te moeten lezen, van net, een „gewone zaak" gaat wor- van om de jeugd aan te moedigen idenfueel te gaan experimenteren. Het el maakt op mij de indruk, dat A cdaftie niet meer bij machte is -Q puur" uit te oefenen en Trouw (in 'ervolg) voor dergelijke artikelen iet: hoeden. De krant dient juist best te doen de steeds groter lende seksuele chaos tegen te i en haar stem te verheffen tegen enen die de christelijke mo piet meer kennen. Hen moet het len worden opgelegd, want het °m onze jeugd. frpenzeel (Gld.) II. R. A. Westerveld J>heffing ARP en CHU Protestants christelijke partij en zijn ontbonden en tot opsmeltlng in het CDA hebben besloten, ziet het reformatorische volksdeel in ons land zich genoodzaakt een andere partij politieke keuze te maken. Zoals ook de heer Ruppert sprak, dat hij zich niet automatisch laat overschrijven in het CDA, zo dienen de leden en kiezers van ARP en CHU, die naar hun confessionele levensvisie nog vragen naar beginselpolitiek krach tens schrift en belijdenis, zich nu op nieuw af te vragen welke partij zich daarbij aansluit. Welnu, dan is er voor hen, die getrouw wensen te blij ven aan deze vaste koers in politiek denken en handelen naar schrift en confessie en de daarop gebaseerde programma's: nu de keuze naar de Reformatorische Politieke Federatie De RPF is ontstaan uit noodzaak als een alternatief voor hen wier levens overtuiging niet kan overeenstem men met het uitgangspunt en poli tiek handelen van het CDA. Wagcningen W. Berghuis Nieuw record In Trouw van dinsdag 30 september 1980 staat: „Pais vestigt nieuw re cord". In dat stukje schrijft u onder meer: En bij al het rumoer moet men niet vergeten dat er tienduizenden zijn die morgen gewoon doorwerken omdat zij denken: Wat minder salaris kan best. Waarom hebben tiendui zenden op 1 oktober doorgewerkt? Zou misschien het belang van de leer lingen een roi hebben gespeeld? Zou misschien de dubbelzinnige positie van docenten bij het bijzonder onder wijs een rol hebben gespeeld? Door uw enkele zinnetje geeft u wel een erg simpele voorstelling van zaken en doet u degenen, die na langdurige overweging op 1 oktober doorwerk ten onrecht aan. Bovendien steunt u hiermede Pais in zijn waanidee, dat zijn voorstellen door onderwijsgeven den zouden worden gesteund. Wij wil len wel inleveren maar dan iedereen. Wij willen niet bestolen worden. Armoedzaaiers (2) Inderdaad komt dit woord niet voor in het WNI, dl H (1884). dat het laatste deel van de letter A behandelt, maar de heer Thijs heeft niet geraadpleegd het Suppl. I (1956), waarin armoed zaaier wèl voorkomt. Daar wordt ver meld, dat het blijkbaar is overgeno men uit het Fries (aermoed-saeijer), waar armoede ook ruzie betekent en armoedzaaier eigenlijk een onrust stoker is. Deze betekenis is niet in de algemene taal overgenomen. Kuipers Woordenboek (1901) geeft er de vol gende definitie van: „schimpnaam voor kalen menheer, vooral van een, die zich in de zaken der arbeiders mengt, hen opzet en werkstakingen tracht uit te lokken." Thans is de gewone betekenis: „Niemand die door en door arm is, die behoort tot de klasse der altijd armen." Minder eigenlijk is het ook de familiaire be naming voor iemand die altijd gel dgebrek heeft zonder bepaald tot de armen te behoren (Van Dale 1914). Het WNT noemt o.m. bewijs-, vind plaatsen bij Querido (1912), Ter Laan in Hand. der St.'Gener. (1925-'26). Walschap (1940), Kath. Illustr. (1950). Thijs heeft dus gelijk, dat het geen oud woord is. Blijkbaar was het in de 19de eeuw nog onbekend, ofschoon Kuipers het in 1901 al kent. De vbb. In WNT dateren alle uit de 20ste eeuw. Naar onze eigen tijd toe worden ze talrijker. Zeist G.J. Uitman Kwast en Israël Als lezer van Trouw tjind ik het erg smartelijk dat u het stukje van ds. L. H. Kwast uit Centraal Weekblad (dat lees ik ook) in Trouw citeert. Daarin wordt telkens vragenderwijs gesteld of een staat Israël nu een uitgedroom- de droom ls geworden? Of zelfs tot een nachtmerrie is geworden? En dan gaat Kwast verder en stelt (niet lan- ger vragenderwijs) zonder meer dat OGZUiniQ^n het ideaal Herzl en anderen het te gendeel is geworden. En dan komt het meest smartende en diep won dende weer in vraagvorm (dit citeer ik letterlijk): Was de zesdaagse oorlog van 1967 al een zondeval waarbij een verbijsterde wereld moest aanzien dat Israël een geperfectioneerde oor logsmachine had opgebouwd? En zo wordt in vraagvorm de staat Israël totaal tot ramp voor de Joden en voor de wereld verklaard? Is dan ds. Kwast niet op de hoogte van de plan nen die een groot deel van Arabische volken toen hadden en nu nog heb ben om Israël te vernietigen. Had en heeft het land Israël dan geen recht op een plaats In de vijandige wereld? Immers hoe was West-Europa even als de Arabische wereld een en al vijand, uitgezonderd mensen die zich het lot van de Joden aantrokken? Tot die groep behorende is het mij bang te moede als er zo geschreven wordt door een van onze eigen predikanten. En nu (wat onze zondeval is) dat ons land als natie met vele landen samen Israël verraadt terwille van olie? Wij als vrienden van Israël hebben na die doodsworsteling van dat kleine land de God van Israël gedankt dat zulk een wonder kon gebeuren, dat die ongekende overmacht werd ver slagen. Zuid-Scharwoude J. Rustenburg Als in een gezin besloten wordt dat er bezuinigd moet worden omdat er minder geld inkomt, géót dat. omdat iedereen weet dat het moét Het wordt een sport om dingen zelf te bereiken of te maken, die je eerst kocht bijvoorbeeld. Als nu een rege ring. die verantwoordelijk is voor de goede gang van zaken in een land, besluit, zuiniger leven aan te bevelen, moeten we luisteren, en de (toch nog lichte) last op ons nemen. We zijn allemaal gewend aan bepaalde leef gewoonten en luxe, die we nu moeten herzien Hoge inkomens hebben ook hoge lasten. De mensen met lage(re) inkomens moeten niet gaan eisen dat de hogere inkomens meer moeten in leveren dan zij. Kapitaal ontstaat het meest door hard werken, veel stude ren, zuinig leven, waardoor anderen aan 't werk kunnen, en leren, en le ven. Al dat wederzijds gescheld wekt zo'n ontevredenheid en stort ook ons land in de revolutie. Ende beste stuurlui staan (zoals gewoonlijk) aan Rotterdam J. G. Labots-Klaver Von Meyenfeldt In Trouw van 3-10-'80 laat H. Schol ten ons weten dat hij de opstelling van Von Meyenfeldt inzake Namibië schandalig vindt. VonMeyenfeldtzou hiermee een nieuw „communistisch slachthuis" mogelijk maken. Nu is het echter zo dat Namibië, evenals Zuid-Afrika zelf, reeds een racistisch, zo niet fascistoïde, slachthuis is. Ook is het zo dat het westen Zuid-Afrika hiermee behulpzaam is door wapenle veranties en het verstrekken van nu ADVERTENTIE. Zwolle D. J. Reiding Schoolboeken Naar aanleiding van het artikel van de onderwijsredactie in Trouw van 24-9-1980, over het schrijven van schoolboeken door van overheidswe ge benoemde-adviseurs voor leerplan ontwikkeling, zou ik graag enige op merkingen willen maken. Hoewel ik vind dat onderwijs en commercie niet bij elkaar horen, kan ik mij toch voorstellen dat de inbreng van schoolboekenschrijvers in advies commissies waardevol kan zijn op grond van hun ervaringen. Wanneer echter zo'n adviseur misbruik gaat maken van vóórinformatie, die ande ren, die niet in zo'n adviescommissie zitten, ontberen, ontstaat er een ern stige situatie. Zo'n „adviseur" gaat dan. door de voorsprong wat de infor matie betreft, de markt monopolise ren en krijgt zo de gelegenheid de in onze grondwet verankerde vrijheid van onderwijs tot een fictie te maken. De examens worden immers afge stemd op de bestaande methodes. De oud-minister van onderwijs dr. J. A. van Kemenade schreef destijds in het instellingsbesluit van de commissies Als u deze winter de schilder laat komen, zorgt hij Voor een premie die niet kinderachtig is. En die ditmaal zelfs met tien procent verhoogd is. Wat dacht u van drie-en-dertig gulden per man per dag? Da's toch zeker prachtig mooi? Maar het allermooiste is het wérk van de schilder. De slaapkamer die weer helemaal fonkelnieuw is. De strakke glans van de verf. Of't puur natuur van kurk aan de muur. Vakmanschap en fantasie, dat is een schitterende combinatie. Dus als 't even kan: laat kómen die winterschilder. Uw huis wordt er alleen maar rijker van. De premie wordt verleend door het Bedrijfschap Schildersbedrijf voor ondcrhoudsbinncnschilder- en bchangwerk djt minstens 3 mandagen vergt, dat wordt uitgevoerd tussen 17 november 1980 en 6 maart 1981 en waarvoor de aanvraag vóór het begin van de werkzaamheden is ingediend. De premieregeling geldt niet jllcen voor pamculieren. maar ook voor bedrijven, scholen, ziekenhuizen, instellingen, gemeenten en andere lagere overheden. Uw schilder kent de voorwaarden en regelt de janvraag voor u. Publikatie van het Bcdri|tschap Schildersbedrijf te Rijswijk (ZH). Het eerste nummer van Sport Vereniging is verschenen! Dit voorlichtingsblad voor het sportkader zal met ingang van 1 januari a.s. maandelijks ver schijnen. Allerhande zaken worden behandeld: automati sering (leden)administratie, bouw, inrichting en exploitatie van de eigen sporthal/kantine, cursuswerk. sportkeuring, sporttechnisch kader, fiscale en juridische problemen bin nen de vereniging, recreatie sport. kortom: een écht voor lichtingsblad voor de sportver eniging, die bij de tijd wil blij ven. U kunt dit nieuwe blad ter ken nismaking bestellen door 6,50 over te maken op post giro 43.58.766 t.n.v. Uitgeverij De Hoven BV. Postbus 1313, 5602 BH Eindhoven. ZWOLLE Het Nederlandse thea terbureau Circle Promotion heeft een proces aangespannen tegen de Ame rikaanse hard-rock formatie Kiss. Het bureau eist een schadevergoe ding van 150.000 wegens contract breuk. Het Amerikaanse muziekge zelschap zou in april van dit jaar een concert geven in Zwolle, waarvoor de entree-kaarten al waren verkocht. Duizenden popliefhebbers betaalden 25 maar hebben dit geld tot nu toe niet terug gekregen, hoewel het con cert in Zwolle en later in Rotterdam werd afgelast. Kiss trad afgelopen zondag op in Leiden voor 8000 en thousiaste fans. Na dat concert legde de politie beslag op instrumenten en costuums. cleaire gegevens. Natuurlijk ben ik het met Scholten eens dat een bevrij dingsbeweging, die door de Verenig de Naties erkend is, zoals de SWAPO, steunen veel schandelijker is dan het steunen van een stelletje, weliswaar westerse georiënteerde, racisten die de rechten van millioenen mensen in Namibië en Zuid-Afrika vertrappen. Overigens is er m.i. geen geweld no dig voor de bevrijding van deze gebie den. Als het westen in navolging van vele andere landen de oliekraan naar Z-Afrika dichtdraait, zijn onze vrien den in Pretoria wel gedwongen om bakzeil te halen! Esch F. Vergouwe Goudzwaard Bas de Gaay Fortman gaat het weer maken. PPR zoekt contact met Bob Goudzwaard. Er komt weer goed „Niet bij brood alleen" Jan Terlouw kan weer concurrentie verwachten. Nieuw redelijk alternatief, maar meer principieel gefundeerd, is in aan tocht. Evangelische Progressieve Volkspartij onder leiding van Jan Re- nes (Van der Sluys is exit) neemt resolutie aan. Aan de andere kant is Meindert Leerling druk in de weer met Reformatorische Politieke Fede ratie. Goudzwaard, waarheen gaat gij? Het wordt weer leuk in de poli tiek in het kleine landje aan de Noordzee Ook in het CDA Voorburg J. Keijzer Kamerleden Kamerleden slaan politieke kennis kiezers laag aan, lees ik in Trouw van dinsdag 30 september. Vraag aan de Kamerleden en aan al die andere politieke geweldenaren die het met die uitspraak eens zijn: Meent u werkelijk dat alle kiezers zulke enor me domoren zijn op politiek gebied als u aangeeft? Of mogen die kiezers stellen dat de ook brood etende poli tieke profeten, niet in staat zijn hun werk de broodnodige duidelijkheid te geven? Naar mijn mening en die is in deze niet bescheiden zullen vele kiezers het met die tweede vraag vol ledig eens zijn. Want, gezien alle te genstrijdigheden, geharrewar en ge stuntel van de politici, (ons dagelijks voorgeschoteld) mogen wij, kiezers, toch wel aannemen dat politici van de wensen van kiezers niet veel be grijpen. En wij betalen ze nog wel zo goed Hoogeveen J. Bolhuis Sölle Naar aanleiding van uw verslag van de lezing van dr Dorothee Sölle het volgende: Het is waar wat zij zegt, als het gaat over de Pax Americana, waardoor onder meer Zuidameri- kaanse volkeren lijden onder de on derdrukking van de door de VS ge subsidieerde regimes. Dit moet door dringen in de Amerikaanse Senaat, net zoals tenslotte de Amerikanen het hebben leren inzien dat de oorlog in Vietnam een grote vergissing was. Toch vind ik dat het leveren van kritiek op het kapitalistische systeem zoals Amerika dat hanteert, voor ve len inhoudt dat het communistische systeem dan beter zou zijn. Waarom wordt, om deze hopelijk kwade sug gestie te smoren, dan niet in hetzelfde betoog kritiek geleverd op dat com munistische systeem, dat 't behalve in bij voorbeeld Tsjccho-slowakije en Afghanistan, zelfs bestaat in eigen land de vrijheden van de mens te onderdrukken Dr Dorothee Sölle kan hier in Amsterdam en ook in New York zeggen wat ze denkt, in Moskou kan ze haar mond houden, behalve als ze spreekt zoals ze nu in Amster dam deed. Daarom raad ik dr Doro thee Sölle aan om grote misverstan den te voorkomen haar gerechtvaar digde kritiek te uiten niet alleen op ons Westers systeem, maar 't even eens te doen op de regimes van het communistische blok. Hardcnberg D. R. Rollcma

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 31