Een beste kerel, maar gezellig néé
weer
woord
GIRO 70730
Tilburgse theologische
studenten in verzet
voorlopig
Trouw
MOED
Afrikaanse kerk uit
GOS en naar wereldraad
"thhk
Berlijn krijgt
Airlift '81
UIT DE KERKBLADEN
Ondenkbaar
verhaal
VANDAAG
VOORBUGANGE
ZATERDAG 11 OKTOBER 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
De beide oude heren die vóór me in de tram
zaten, praatten nogal luid en ik kon hun
conversatie woord voorwoord volgen. Ze
waren op weg naar het ziekenhuis, waar ze
een zekere Kees zouden bezoeken.
..Een beste kerel, die Kees." sprak de een.
„Zeg dat wel!", beaamde de ander, ..maar om
nou te zeggen: een gezellige ventnéé
„Och. wat wil je." hernam de ander, „hij is
immers afschaffer
Ze keken elkaar vol begrip aan.
Afschaffereen mooi ouderwets woord
voor geheelonthouder. Ik vroeg me af hoe het
zou komen, dat mensen die geen alcohol
wensen te gebruiken, zo gauw als saai te boek
staan. Misschien komt het door dat malle
woord geheelonthouder Net alsof het gaat
om iemand die niets anders weet dan raak
niet en smaak niet. Maar een
geheelonthouder onthoudt zich niet geheel
van alles, hij mag rustig roken of vrijen, hij
neemt alleen in het geheel geen alcohol tot
zich.
Dit behoeft geen belemmering te zijn voor
gezelligheid. Een principiële
geheelonthouder die ik goed gekend en jaren
lang meegemaakt heb, was collega W. C. F
Scheps van het blad Kerknieuws. Hij speelde
een vooraanstaande rol in de gereformeerde
vereniging voor drankbestrijding en was het
tegendeel van saai.
Wanneer wij 's avonds na een synodezitting
bij elkaar zaten, hij met een of ander sap voor
zich en wij met geestrijker vocht in het glas.
vormde hij vaak het middelpunt van de kring
met zijn smeuïge verhalen over opmerkelijke
predikheren en hun streken. En hoewel hij
zijn standpunt inzake drank geenszins onder
stoelen of banken stak. zat hij nooit te zeuren
over wat of hoeveel de anderen dronken.
We hebben wel eens geredetwist over het nut
van de geheelonthouding. Ik zag dat niet zo
„Ik rook niet." zei ik dan. „omdat ik denk dat
het bar ongezond is. maar ik heb niet het
gevoel dat ik nu een lichtend voorbeeld ben
voor rokers en een steunpilaar voor rokers die
ermee willen stoppen
Op één punt waren we eensgeestes. We
konden ons samen opwinden over
eerwaarden, die in de synodale vergadering
bekommerde verhandelingen hielden over
losse zeden en zo. maar na afloop rustig het
ene glas na het andere naar binnen sloegen.
Scheps had nooit moeite, zich kernachtig uit
te drukken en ik herinner me dat hij bij een
dergelijke gelegenheid tegen me zei: „Je kunt
beter hebben dat een jong stel ongetrouwd in
het bed duikt dan dat ze zich een stuk in de
kraag drinken.
Maar om op die beide heren in de tram terug
te komen, hun gesprek bracht me te binnen
dat ik nog twee brochures van de
gereformeerde vereniging voor
drankbestrijding moest aankondigen. Dat
had ik de administrateur Jos Elshout
beloofd. Ik ga daartoe thans over.
De ene brochure (vier pagina's tekst) heet
„Bijbel en alcohol" en is geschreven door J.
Wartena. Hierin wordt onder meer betoogd
dat de wijn in het joodse land zwak
alcoholisch was en met water gemengd werd.
De andere brochure: „Balans van tachtig
jaren. 1900-1980" (elf pagina's teksten
voorzien van een aantal foto's) is eveneens
van de hand van de heer Wartena. Beknopt
en levendig beschrijft hij de historie van zijn
vereniging, die interkerkelijk is en (das»
onder haar bijna zeshonderd leden en talrijke
begunstigers gereformeerden van
verschillende snit telt. Van 1951 tot april van
dit jaar Ls er nog een afzonderlijke
vrijgemaakte vereniging geweest.
Interessant zijn de bezwaren die vooral in de
begintijd tegen de vereniging werden
ingebracht door geloofsgenoten. De
gereformeerde drankbestrijders, die hadden
gekozen voor persoonlijke onthouding,
werden krachtig gewaarschuwd voor
„heidense ascese" en „doperse neigingen".
Deze argumenten heb ik in mijn discussie
met de heer Scheps echter nooit gebruikt!
Beide brochures zijn letterlijk te geefwie ze
aanvraagt bij de heer Jos Elshout. Loolaan
41-120 te Apeldoorn, krijgt ze gratis
toegestuurd.
TILBURG (ANP) Een aantal studenten van de theologische
faculteit in Tilburg heeft de opening van het nieuwe gebouw
van de faculteit aangegrepen als gelegenheid om hun kritiek
te uiten op de gang van zaken bij hun opleiding. Zij verzetten
zich namelijk hevig tegen de aanpassing die de opleiding
moet ondergaan als gevolg van de besluiten van de bijzondere
bisschoppensynode in Rome.
De studenten beschouwen het aan
passen van de leerstof aan de kerke
lijke leer als een wereldvreemde en
niet van deze tijd zijnde ontwikke
ling. Ook nemen zij het op voor hun
docenten, die over niet al te lange tijd
een nieuw arbeidscontract te onder
tekenen krijgen, waarin onder meer is
opgenomen dat zij niet mogen trou
wen en dat zij recht in do kerkelijke
leer moeten zijn. Houden zij zich niet
nan deze twee bepalingen, dan wor
den zij ontslagen.
vragen rond arbeid,
economische crisis,
inkomen, coöperaties,
arbeidsloos inkomen,
vrije tijd,
aroeidsorganisatie,
werkloosheid,
deeltijdbanen enz.
In hel oktober nummer hierover
bijdragen van Bram van Noord
(econoom). Jan Stroes (journalist),
prof. dr. L. 0 de Siller (T H.-Eindhoven),
dr. Henk Thomas (Inslilale of Social
Slndies), F. H. P. Trip (ood-minister
wetenschapsbeleid). FNV-vrouwen,
rabbi Jochanan.
Naam
Adres
Enige weken geleden hebben Tilburg
se docenten in de theologie inzage
gekregen in de stukken die de grond
slag gaan vormen voor hun nieuwe
arbeidscontract Zij lieten toen al een
unaniem „neen" horen op de twee
bijzondere ontslaggronden. Volgens
een voorlichter van de katholieke ho
geschool te Tilburg, waarmee de
theologische faculteit tot voor kort
nauw gelieerd was. is het niet denk
beeldig dat „Rome" de ambtsoplei
ding bij de faculteit zal weghalen als
de docenten volharden in hun nega
tieve houding. In dat geval gaat de
vraag spelen of de overheid nog lan
ger de theologische faculteit wil fi
nancieren. Zij doet dat namelijk op
grond van het feit dat aan de faculteit
een ambtsopleiding is verbonden.
een nieuwe bundel van de bekende hoogtezonpredikant
ds H. A. Visser
Over de MOED om alléén te zijn; om jezelf te zijn; om
oppervlakkig te zijn; om ongelukkig te zijn; om opstandig te
zijn; om ongelijk te hebben; om getuige te zijn; om te
twijfelen; om jezelf lief te hebben; om tot een kerk te behoren;
om te sterven; om tóch te leven.
BESTELBON
Rechtstreeks te zenden aan UITGEVERIJ BOEKENCEN
TRUM B.V.. POSTBUS 84176. 2507 AD s-GRAVENHAGE.
of via boekhandel
voor de toezending van:
ex. Visser-Moed tegen de normale verkoopprijs a
12.50
ex Visser-Moed tegen de prijs van 10.1.90
(per ex.) verzendkosten OMDAT IK LID BEN VAN DE
N.C.R.V
Aktienummer 164-025 Geldig tot en met 31 december 1980
Naam:
Adres:
Postcode/Woonplaats
DURBAN (ANP) De Reformed Church in Afrika (RCA. een
der jonge Nederduits-Gereformeerde Kerken in Zuid-Afrika)
verlaat de gereformeerde oecumenische synode (GOS) uit
teleurstelling over de weigering van de GOS „leiding aan de
lidkerken te geven over politieke kwesties als de apartheid".
De kerk wordt volledig lid van de
Zuidafrikaanse raad van kerken. Tot
nu toe was zij slechts waarnemer. Een
commissie zal de toetreding tot de
wereldraad van kerken bestuderen.
Hiertoe heeft de synode, die tot van
daag in Durban wordt gehouden, be
sloten. De RCA was oorspronkelijk
een dochterkerk (voor Indiërs) van de
blanke Nederduits-Gereformeerde
Kerk. die geen lid is van raad van
kerken en ook niet van de wereld
raad.
vraagt proefnummer/wil abonnement
a f 32.60 per jaar (studenten f 23.0S).
Opzenden (in open envelop) aan
Maandblad VOORLOPIG. Antw.no. 101.
2600 VC Delft. Geen postzegel.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Oordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgava: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
lel 020-5629444
tflex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Pekenmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
WestWaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
iel 070-469445 (redaclie)
lel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERIANO
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half iaar f 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag l/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur tele! 020-
5622797
Opgave mmi-adverlent.es lel
020-5626262 ot schnftel.^ aan
Mim-Adv aldelmg. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schnfleli|k aan onze Amsterdam
se adressen
Verklaring Gijsen
is misleidend
Van onze correspondent
HEERLEN Drs. R. van Rossum.
rector van de Hogeschool voor Theo
logie en Pastoraat (HTP) te Heerlen
noemt een eerder deze week uitgege
ven verklaring van het bisdom Roer
mond misleidend. In die verklaring
werd volgens Van Rossum gesugge
reerd dat paus Johannes Paulus n de
visie van bisschop Gijsen ten aanzien
van de theologische opleiding zou
delen.
Volgens Van Rossum en dat wordt
ook door het bisdom Roermond toe
gegeven mag mgr Gijsen eigen
uitspraken doen zolang er binnen een
in ons land ingestelde commissie over
de theologische opleidingen nog geen
duidelijkheid bestaat. Bisschop Gij
sen ziet de HTP niet zitten en weigert
ook afgestudeerden van deze oplei
ding te benoemen in zijn bisdom.
Rector Van Rossum is van mening
dat deze gang van zaken weer eens
benadrukt hoe nodig het is dat er op
korte termijn een onderzoek begint
over de aard van de verschillende
opleidingen. Dit onderzoek wordt
steeds uitgesteld, omdat de Neder
landse bisschoppen het niet eens
kunnen worden omtrent de werkwij
ze van het onderzoek.
boekennieuws
Prof. dr. G. Th. Rothuizen
ARISTOCRATISCH CHRISTENDOM
392 btz geb 55.90
Over Dietrich Bonhoetter Leven verzet
oecumene —theologie Een boeiende
studie over een man. die de daad zou
verkiezen boven het woord of de daad bij
het woord zou weten te voegen en dwars
door het gebral van zijn dagen heen de weg
van de meeste weerstand zou gaan
Prof. dr. G. Th. Rothuizen
DE SPEERS BLIJVEN
188 Wz. 24.25
Politieke meditaties De notoire schurken m
deze wereld (Hitier. Himmler enz.) zijn er
niet altijd. Maar zij die de reusachtige
machinerie leiden waarop zij steunen ver
dwijnen niet Zij doen met aan politiek,
maar de politiek doet altijd weer aan hen
Vandaar de Speers blijven.
Dr. G. Puchlnger
EEN THEOLOGIE IN DISCUSSIE
152 biz. 19.25
Over Prol dr K Schilder, profeet-dichter-
potemst Met als bijlage het debat Schrf-
der-Noordmans uit 1936. Een positieve
bijdrage m de bezinning op de betekenis
van een groot theoloog mei een uitzonder
lijke spiritualiteit
Dr. G. Puchlnger
THEOLOGISCHE PERSOONLIJKHEDEN
228 btz 1 25.50
De historicus Puchinger schrijft in dit boek
over het leven en werken van verschillende
theologen, die hij deels door studie, deels
door oorspronkelijke omgang heeft leren
kennen en waarderen Achtereenvolgens
komen aan de orde Becket. Erasmus.
Kuyper, Bavinck. Lindeboom. De Jong.
Poets. De Hertog. Barlh. De Groot. Van
Rhijn, Van de Pol, Schilder. Noordmans.
Berkhouver, Hampe. Bultman, Van Ruler
Verkrijgbaar in de boekhandel
U^njKOK KAMPEN
De Theologische Hogeschool van de
Gereformeerde Kerken in Nederland
te Kampen
houdt op
zaterdag 8 november 1980
haar jaarlijkse
VOORLICHTINGSDAG
voor a s. studenten
De biieenkomst vindt plaats in het
gebouw Koornmarkt 1. De aanvang is
10 00 uur
I Aanmelding bij het bureau van de Theo-
I logische Hogeschool. Koornmarkt 1.
il Postbus 5021. 8260 GA KAMPEN.
Van een medewerker
BERLIJN .Airlift '81" is
naam van een massale evange
lisatiebijeenkomst die van 5
tot 7 juni 1981 in het Olym
pisch Stadion van Berlijn zal
worden gehouden.
Initiatiefnemer Volkhard
Spirstzer, predikant in Ber
lijn, rekent op zo'n 100.000
deelnemers uit de gehele we
reld. De werving is dan ook al
in volle gang, met name in de
Verenigde Staten. Uitgeno
digd zijn onder anderen de
zanger Bob Dylan, die zijn we
reldse repertoire onlangs inle
verde voor een geestelijk, en
Nicky Cruz, hoofdpersoon uit
het Inmiddels al bijna 20 jaar
oude boek „Het kruis in de
asfaltjungle".
Spintzer is van mening dat
juist in een stad als Berlijn,
die het toonbeeld is van ver
deeldheid van nensen, ge
tuigd moet worden van „de
Heer die eenheid geeft en de
hoop is voor de tijd waarin we
leven".
STOP KINDERSTERFTE
OEGANDA
16 oktober vliegt een
chartertoestel i.o.v.
Internationaal
Christelijk Steunfonds
noodhulp naar
Oeganda.
ICS - SOEST
Ds. T. van Weelie van het hervormde
werelddiakonaat in Woord en Dienst:
„Rond de hoofdstad Amsterdam
heerst onder de mensen een sfeer van
moedeloosheid en apathie. Niemand
komt er meer toe om een behoorlijke
dagtaak te vervullen. De zwarte han
del tiert welig. Er heerst een grote
onveiligheid. Om het minste of ge
ringste staat men elkaar naar het
leven. Voedsel transporten vanuit de
haven van Rotterdam naar Drente
komen vaak niet verder dan Zwolle
Op de Veluwe opereren een aantal
roversbenden, die niet voor wapenge
weld terugschrikken. In het meren
deel van de dorpen en steden komt
men 's avonds niet meer op straat.
Dagelijks worden opslagplaatsen
overvallen en geplunderd. Met dege
nen. die het maatschappelijk bestel
nog een beetje overeind proberen te
houden, maakt men korte metten. De
kerken stellen alles in het werk om de
nood van duizenden te lenigen, met
name in Groningen en Friesland
waar 170 000 mensen volledig moeten
worden voortgeholpen met voedsel,
onderdak, kleding en dekens In het
gebied rond Eindhoven valt niet te
voorspellen hoe de mensen de winter
moeten doorkomen. In het voorjaar
heerste er een grote droogte, daarna
braken er in en ond de stad rellen
uit. praktisch al het vee stierf aan een
nog onbekende ziekte en tenslotte
liepen duizenden mensen een lon
gontsteking op tijdens de regentijd,
die veel te lang aanhield
Voor ons is dit verhaal ondenkbaar
In Oeganda is het de harde werkelijk
heid, die men de laatste maanden
voor ogen heeft. Wie kan nog aan op
wie? Waar halen wij morgen de vol
gende hap eten vandaan? Afrika is op
weg één groot rampgebied te worden
Begin augustus heeft de genera
le diakonale raad een brief gestuurd
aan alle diakonieèn. Daarin is uitge
legd voor welke verantwoordelijk
heid de Afrikaanse kerken thans
staan. Gevraagd is om na te gaan
welke financiële middelen in de ge
meenten aanwezig zijn om een con
creet antwoord aan de Afrikaanse
kerken te geven. De diakonieën rea
geerden in zes weken tijd met een
bedrag van 500.000- Verwacht
wordt ook dat de gemeenteleden, die
op 12 oktober gevraagd worden bij te
dragen voor het lopende pakket van
werelddiakonale verantwoordelijkhe
den voor 1980 op gelijke wijze willen
deelnemen in de diakonale opdracht
van onze kerk in de wereld.
Vrijplaatsen
Het afgelopen jaar fungeerden ker
ken als schuilplaatsen voor buiten
landers zonder verblijfsvergunning.
In Rekenschap, tijdschrift van het
humanistisch verbond (en dus feite
lijk in deze rubriek niet thuishorend),
betoogt de VU-criminoloog prof. Her
man Bianchi, waarom de rechtsstaat
permanente vrijplaatsen nodig heeft:
In onze moderne rechtsstaat zijn ze
niet meer nodig zegt men dan, ja ze
vormen zelfs een ondermijning van
die rechtsstaat Nu heb ik zo straks al
gezegd dat dergelijke opmerkingen
vrijwel altijd komen uit de mond van
de mensen die inderdaad aan de zon
nige zijde van de rechtsstaat en de
samenleving wonen mogen. Het zijn
de mensen die niet strafrechtelijk
vervolgd worden en dat waarschijn
lijk ook nooit zullen worden (dan zou
den ze anders spreken), mensen die
nooit met uitzetting uit het land be
dreigd zullen worden (ook dan zou
den ze maar wat blij zijn met een
enclave waar ze een toevlucht zouden
kunnen vinden). Het voordeel van
onze rechtsstaat is inderdaad dat
men altijd rechters kan vinden, die
het. zo mogelijk ook nog wel op zullen
rond Eindhoven heerst grote
droogte
nemen tegen de macht van de over
heid en je de bescherming van de wet
geven. Maar hun molens malen lang
zaam en dat kan ook niet anders,
ondanks de kort gedingen. En men
moet over een enorme dosis sociale
en juridische know how beschikken
om de molens aan het malen te krij
gen In die tussentijd kan de uitvoe
rende macht allang haar slag gesla
gen hebben. Groot is het aantal ge
vallen in onze eeuw waar asielzoeken-
de buitenlanders in ons land al lang
de grens overgezet waren voordat
hulp kon komen dagen. Duitse joden
in de dertiger jaren en Portugezen in
dc zestiger jaren. Asielverlening in
een Vrijplaats opdat de vervolgden
zich beter kunnen verweren en hun
verdediging beter kunnen voorberei
den is geen ondermijning van de
rechtsstaat maar een hoogst noodza
kelijke verbetering daarvan Want
onze rechtsstaat staat in het kwaad
gerucht dat ze de kanslozen minder
rechtszekerheid biedt dan de kans
hebbenden. Dit is al zo geweest se
dert de komst van die burgerlijk par
lementaire rechtsstaat in het midden
van de negentiende eeuw. De vervol
ging van de kansarmen zit in dat
systeem van rechtsstaat ingebakken
en het is schijnheiligheid dat te ont
kennen En nu hebben we het alleen
nog maar gehad over illegale gastar
beiders. Maar de Vrijplaatsen waren
er ook en moeten er opnieuw zijn voor
strafrechtelijk vervolgden. Ook hier
blijkt het weer dat strafrechtelijke
vervolging de kansarmen onevenre
dig veel vaker treft dan de anderen.
Kanshebbenden zijn niet moreel be
tere mensen maar lieden wier gedrag
nu eenmaal minder vaak als misdaad
zal worden gedefinieerd. Want straf
rechtelijke definities hebben weinig
met moraal te maken maar veel meer
met de instandhouding van bestaan
de machtsverhoudingen. Daarom zit
het hier in het strafrechtelijk systeem
ingebakken dat de kansarmen de du
pe worden: het strafrecht is doodge
woon opgericht om hen te treffen.
Uit een en ander blijkt natuurlijk wel
ten overvloede dat Vrijplaatsen niet
„gerund" zullen mogen worden door
machtige organisaties: noch kerkelij
ke. noch wereldlijke, noch de justitie,
noch de reklassering. Vrijplaats be
woners moeten zich zelf emanciperen
en niet geëmancipeerd worden. Ker
kelijke enklaves zijn welkom, te meer
omdat zij kunnen wijzen op zulke'
oude tradities. Maar ze zijn niet wel
kom indien ze een nieuw beoorde
lingsorganisatie zouden gaan wor
den. Vrijplaatsbewoners moeten zich
zelf besturen: het moeten immunitei
ten zijn waar de toevluchtzoekers tij-
Latijn
t va,
i Binjl
lisa.
Ds. Roos
Ter synode heeft de Amsterdamse ds.
C. B. Roos, die als voorzitter van de
hervormde synode die van de RCA
toesprak, over het terugzenden van
gastarbeiders naar hun land van her
komst, waar zij geen bestaansvoor-
uitzicht hebben, gezegd: „De econo
mie van Jezus Christus is zo anders
dan de economie van mijn land."
Tegen die achtergrond bepleitte hij
internationale solidariteit van chris
tenen in hun profetische taak. Een
van de synodeleden merkte op dat
deze hand-in-eigen-boezembenade-
ring veel effectiever in de Zuidafri
kaanse situatie is dan hooghartige
terechtwijzingen van Nederland uit;
wat vroeger gebeurde. Ds. C. Mak.
oud-praeses van de gereformeerde sy
node. vroeg de voorbede van de syno
de voor het probleem van de seculari
satie. waarmee zijn kerk te kampen
heeft.
J. J. A. Kahmann
„Schrift in veelvoud" ls de titel van
een bundel die dr. J. J. A Kahmann.
hoogleraar aan de hogeschool voor
theologie en pastoraat te Heerlen zal
worden aangeboden ter gelegenheid
van zijn afscheid aan de HTP op 22
oktober. Dr. Kahmann doceert exe
gese van het Nieuwe Testament, bij
belse theologie en bijbelse hermeneu
tiek.
Pater Piet Vriens
Pater Piet Vriens wordt pastor en
teamleider van de parochies van de
H. Gregorius en de H Laurentius in
IJmuiden. Dit heeft het bisdom Haar
lem bekendgemaakt. Tot eind sep
tember was Vriens secretaris-gene
raal van de r.k. kerkprovincie Neder
land.
Meer kerknieuws op
pag. 29.
DE GENEZING IS EEN GEHEIM
In die dagen ging Na&man. de Syriër
naar de Jordaan en dompelde zich
zeven maal onder, zoals Elisa de ma
Gods gezegd had
(II Koningen 5, vers 14-17)
Naaman is zoiets als de minister vj
defensie van Syrië. Tegenwoordig
gaat zo'n man naar Moskou, hij
naar Israël. Hij is melaats en
verwacht heil van de profeet Elisa.
van wie hij gehoord heeft. Elisa laat
hem aan de duer staan en geeft hem
de opdracht om zich zeven maal in*
Jordaan te dompelen Naümnn wor
boos. Hi had iets anders verwacht®
is al op de terugweg als zijn
ondergeschikten hem wijzen op de
eenvoud van de behandeling Het»
toch altijd te proberen! Goed, hij
doet het dan toch maar en wordt
„gezond als het lichaam van een
kleine jongen" Oenezing is een
geheim De therapie die wij in ons
hoofd hebben of die we bestudeerd
hebben is daarbij niet beslissend. Dt
therapie, als je dat hier zo mag
noemen, is hier een bevel van de
Gods. De profeet gedraagt zich bijna
als een ayatollah. De vergissing van
de ayatollahs van allerlei religie is dj
ze na de verschijning van Christus
de verbreiding van zijn evangelie
menen de wijsheid in pacht te
hebben. De genezing van de werelds
een geheim dat geschreven staat in
de woorden van Ood. welk geheimm
samen door geduldig luisteren
moeten aan de weet zien te komen
Daarvoor is meer nodig dan het
uitspreken van toverspreuken of het
herhalen van oude recepten. Ood ij
de levende en zijn woorden gaan met
ons mee door de geschiedenis heen
Ze liggen niet ergens kant en klaar
Ze moeten in een bijzondere zin
gehoord worden. Met geloof in zijn
kracht.
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Benoemd: tot docent bijbelse etA
en antropologie aan de Chr.
Academie te Kampen C. M Bo<
te Huizen <NH).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Sliedrecht J. C. V. 1
tenburg, kand. te Zwolle.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Rotterdam-Zuid
Hoogerland te Krabbendijke.
Ds H. R. Juch
De gereformeerde synode heeft drs!
R. Juch. gereformeerd predikant
Bennekom, benoemd tot
schappelijk medewerker aan dea/i
ling praktische theologie van de th«
logische hogeschool in Kampen ft
Juch. die gespecialiseerd is in tkate-
chetiek. waarin hij in 1972 zi ja docto
raal haalde, zal zich voomamAJkbe-
zighouden met catechetiek enpasio
raat.
Ds V. M. Rafransoa
De 46-jarige ds Victor M Rafransoa
tot secretaris van de Afrikaanse n
van kerken (AACC) gekozen. Hierr
is een twee jaar durende crisis mi
leiding van de AACC beëindigd.
Rafransoa studeerde theologie enÉ
ciologie in Genève. Van 1973 tot
werkte hij voor de FAO (de werti
voedselorganisatie) in Afrika. Sim
dien is hij staflid van de wereldra
van kerken (interkerkelijke hulp)
ADVERTENTIE
delijk kunnen wonen tot de omstan
digheden weer wat verbeterd worden
ot de hemel opgeklaard. Konflicten
tussen mensen, of die nu uit illegale
arbeid dan wel uit delicten voortko
men kunnen alleen maar door onder
handeling geregeld worden, dat is de
enige uitweg, zowel voor de eisers als
voor de verweerders. Het zal overi
gens nog een lange strijd zijn om de
Vrijplaatsen weer een goede plaats in
ons rechtssysteem te doen innemen.
De paters dominicanen hielden hun
algemene vergadering („generaal ka
pittel") in Walberberg bij Keulen. An
dre Lascaris in De Bazuin:
Een nieuwigheid op dit kapittel was
dat er een dag werd uitgetrokken om.
onder leiding van een Nederlandse
vormingswerker. J. Essing. eveneens
een dominicaan, van mens tot mens
te praten over wat ledereen beroerde
en bezighoudt. Elkaar „met het hart"
ontmoeten vóór er met het verstand
beslissingen worden gemaakt en
plannen getrokken! Het „paper" dat
tot het gesprek moest uitnodigen,
was opgesteld in het Latijn: bij mijn
weten de eerste keer dat er vormings
werk in het latijn gedaan is.
Likken
Een Joods probleem in de vragenru-
briek van het Nieuw Israelietisch
Weekblad:
Vraag: Mag aan een postzegel of een
plaketiket gelikt worden?
Antwoord: Los ervan, dat het likken
aan een postzegel of etiket niet onder
de term eten valt, staat dat als er een
niet kosjere substantie aan de gum is
toegevoegd, dit al lang zijn smaak
verloren heeft. Een niet kosjere sub
stantie die onsmakelijk is geworden,
is tdegestaan. als het met een kosjere
substantie vermengd is.
een ANDER blad
Hé, onder de
vallende bladeren
Weerwoord lezen!
In het oktobernummer
O. O.:
Herman Wiersingo
over Sodom en
Gomorra
de religieuze
rafelrand: een serie
over sekten
het nieuwe boek
van Yvonne Keuls
en voor iedere
nieuwe abonnee is er
in deze grauwe tijd
gratis de uitgave
"plaatsen van hoop".
Een abonnement kost
f 18,50 per jaar.
Ons adres:
Weerwoord,
Postbus 99,
3970 AB Driebergen,
tel. 03438-16341.
landelijk centrum voor
gereformeerd jeugdwerk