Bij Europese christen-democraten ligt de Bijbel niet op tafel Niet wie, maar wat het CDA leidt is van belang „TERDAG 11 OKTOBER 1980 IBUITENLAND TROUWKWARTET Bouke Beumer gold in de Tweede Kamer als een wat steile, zeer beginselvaste CDA'er van het calvinistische slag. Tegenwoordig oefent hij zich in Straatsburg in de kunst van comprimissen sluiten. Soms loopt hij zelfs arm in arm met een Italiaan over straat om de Europese problemen te bespreken. Nederlandse idealen blijken in de weerbarstige werkelijkheid van het Europese parlement zeer betrekkelijk te zijn. door Theo Koelé en Ferry Mingelen de Nederlander is natuurlijk Bouke Beumer. „Een wereld vreemde wereld verbeteraar," zoals hij in Straatsburg soms spottend genoemd wordt. Vol gens Beumer zelf was dat beeld niet onjuist, maar in middels wel achterhaald: „In het begin heb ik veel invloed verloren, zat als een steriele getuige aan de kant. Ik hield vast aan mijn Ideeën, maar raakte daarmee geïsoleerd. Binnen de CDA-groep rees de vraag of ik zo nog wel voorzit ter kon blijven. Dan zou ik toch bereid moeten zijn bre dere opvattingen te vertolken. We hebben daar toen over ge praat en sindsdien ben ik ver anderd. Ik zie ook meer dat lobbyen af en toe noodzake lijk is om wat te bereiken. Persoonlijk ligt me dat overi gens niet zo. Ik moet er ook aan wennen om arm in arm lopend met een Italiaan op straat de Europese problemen te bespreken. Ik realiseer me nu dat Je de wereld niet kan verbeteren door steilheid en blijven vasthouden aan kei harde standpunten. Met wik ken en wegen, met compro missen bereik Je meer." Kernenergie tmmmmm Dat kan ver gaan, blijkt. Neem de kernenergie. Vorig Jaar dreigde Beumer in de ver kiezingscampagne uit Europa te zullen stappen indien de EVP zich voor uitbreiding van het gebruik van kernenergie zou uitspreken. De EVP-frac- tie heeft dat inmiddels ge daan. maar Beumer zit er nog. „Ja, ik heb toen wel tegen gestemd, maar niet deze uiter ste stap gedaan. Dat is ook een teken dat ik flexibeler ge worden ben. Ik praat nu ook meer over maatregelen om dat gebruik van kernenergie veiliger te maken. Dat lijkt vreemd als Je er zo tegen bent, maar anders verlies je iedere invloed op die zaak. Ik moet inderdaad nu soms meer inle veren dan waartoe ik dacht bereid te zijn, maar dat bete kent nog niet dat ik me nu tot het puur pragmatisme be keerd heb. Mijn ideeën over de nationale politiek veranderen in Europa ook wel. Het Nederlandse be leid vind ik vaak zo in zichzelf gekeerd, zonder met interna tionale. Europese standpun ten rekening te houden. Daar maakte ik mij vroeger ook schuldig aan. Ik heb eens in de EVP-fractie de CDA-uit- gangspunten voor de kernwa penmodernisering uiteen ge zet. De CDA-loyalisten, waar toe ik zelf behoorde, vonden die eigenlijk lang niet ver ge noeg gaan. Als je dan merkt dat diezelfde uitgangspunten in Europa als uiterst radicaal worden beschouwd, dan ga je er toch wat anders tegen aan kijken. Ik zie het hele CDA- beleid nu ook wat milder, je schuift toch een stukje op." V: Bestaat er eigenlijk nog duidelijk politiek verschil tussen de Nederlandse en an dere Europese christen-de mocraten? Penders: „Nee, we onderschei den ons niet echt van de ande ren. Bij ons ligt de bijbel heus niet op tafel, wel het EVP- programma. De discussie over de evangelische grondslag speelt in Europa geen rol." Beumer: „Naar mijn indruk komen de Nederlanders, on der invloed van het CDA-pro- gramma, toch altijd nog wat linkser uit. Dat geldt voor so ciaal-economisch beleid, vre de en veiligheid, kernenergie. Er worden in de EVP nu werk groepen op gericht om te be kijken of we het politiek eens kunnen worden over belan grijke concrete punten. Het zal een tijd kosten om de vraag of die overeenstemming mogelijk is. te beantwoorden. Maar ik ben niet pessimis tisch. Er is genoeg ruimte voor ontwikkeling. Onder druk van uitspraken van kerken in Ita lië. België en Nederland ont staat er in het EVP-overleg meer gevoeligheid voor de Ne derlandse opvattingen. Er is meer drang bij de jongeren om politiek te vertalen, wat de kerken zeggen. V: Vond u de brief van de Duitse bisschoppen in dit verband een gelukkige steun in de rug voor uw CDU-CSU vrienden. Penders: Het was zeer ontac tisch. leverde eerder verlies dan winst op. Beumer: Nee. die brief was veel te partijdig. Maar ik vind het heel goed als de kerken politici erop wijzen dat ze nog ver afzitten van de vervulling van de bijbelse idealen. der angst om het eventuele resultaat bij verkiezingen. Dan zal het CDA minder zor gen hebben over de vraag wie de partij leidt, maar meer over de vraag wat de partij leidt: welke Bijbelse noties, welke uitgangspunten, welke doel stellingen. Dan zal het CDA duidelijk maken dat het wei gert te zwalken tussen rechts en links en dat het liever de strijd om gerechtigheid dan de strijd om de macht voert. Dan zal het CDA gevoelig zijn voor de unieke radicaliteit van het Evangelie. Dan zal het proberen een kanaal voor vre de en gerechtigheid te zijn, in gelukkige gehoorzaamheid aan de God van Vrede. Invloed Zo'n politiek zal een sterk ef fect hebben op de kiezers in eigen land. Het zal tevens een enorme aanmoediging zijn voor de belangstellenden in het buitenland, want of de voorlieden van de christelijke sociale, economische en poli tieke actie in Nederland zich dat nu bewust zijn of niet. de Nederlandse christelijke soci ale en politieke beweging, in het bijzonder de ARP en het CNV. hadden en hebben een stimulerende invloed op chris tenen in andere landen die proberen het Bijbelse liefdes gebod in de praktijk te bren gen. Voor mij persoonlijk zijn veel van de sociaal-economi sche en politieke inzichten die in Nederland zijn ontwikkeld, van Abraham Kuyper tot Bob Goudzwaard, een ongeëve naarde bron van inspiratie ge weest. Deze ongewone getui gen zijn, met in achtneming van de verschillen in cultuur en geschiedenis, ook voor Ca nada van grote betekenis. Volgens mij bestaan er veel parallellen tussen Nederland se en Canadese problemen, omdat zij deel uitmaken van dezelfde wereld. Wij leven al lemaal in hetzelfde, wereld omvattende „dorp", waar nie mand in eerlijkheid zijn ogen kan sluiten voor het sociale onrecht, de schade aan het milieu en de verspilling van grondstoffen die de bijpro- dukten zijn van het egoïsti sche streven naar economi sche groei. Wij hebben alle maal te maken met een onzin nige bewapeningswedloop die meer dan vierhonderd miljard dollar per Jaar kost, terwijl er honderden miljoenen naasten op de rand van honger leven. Wij mogen niet leven „van brood alleen". We mogen ons vertrouwen niet vestigen op economische voorspoed, be schermd door militaire veilig heid. Nee, we hebben de op dracht te leven „van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat" (Mattheus 4 vers 4). zo dat „het recht als water (zal) golven, en gerechtigheid als een immer vloeiende beek" (Amos 5 vers 24). Wij moeten recht zoeken, vooral voor de zwakken, de onder drukten, de armen en de machtelozen in de gehele we reld. Moge het CDA een drager èn een uitvoerder worden van Gods bevrijdende en verzoe nende Woord voor al het men selijk leven. Ik hoop oprecht dat elf oktober een gedenk waardige dag zal zijn een dag die lang zal voortleven in de herinnering van allen die proberen de consequenties van het Goede Nieuws in een gebroken wereld uit te werken. Wie kent ze nog. de tien CDA-ers die sinds de Europese verkiezingen in juni vorig jaar in het Europese parlement in Straatsburg zitten. En wat voeren ze daar ei genlijk uit. die Beumer. Boot. Van der Gun, Janssen van Raay, Jon ker. Malj-Weggen, No tenboom, Penders, Tol man en Vergeer? Met hun 400 collega's uit de negen landen en tien politieke groeperingen binnen de Euro pese Gemeenschap, proberen ze het parlement een eigen gezicht te geven en enige in vloed uit te oefenen op het beleid van de Europese Minis terraad en Commissie. BIJ gebrek aan werkelijke be voegdheden (verdeeldheid zelfs over de vraag of die wel nodig zijn) en met al die ver-* rhillende nationale, politieke en soms persoomlijke belan gen, ls dat geen eenvoudige mk Wie iets wil bereiken aoet grote meerderheden or- fuüseren en daartoe sterk, maar meer nog, slim zijn. pat vergt lobbyen, invloed uitoe fenen. onderhandelen, mede- itanders zoeken soms met een droge witte, of een robuuste rode fles op tafel. Het is de «feer van: „voor wat. hoort wat", de Italiaanse „Combina- ziones". het Britse „back-slap ping". de schouderklopjes, en ouwe Jongens krentebrood. De tien CDA-ers vormen met nog 97 andere christen-demo craten de fractie van de Euro pese Volkspartij, na de socia listen met hun 113 zetels, de grootste eenheid in l et parle ment Organisatorische een- beid wel te verstaan, want owt de werkelijke politieke «Wjdpunten is men het aller minst eens. De meningsver- «tlllen worden echter platge- jnat. de „strijkijzer ziekte" tiert welig in een eeuwige dring naar „concensus"- over stemming. Dat is ook niet rwwonderlijk In een gezel- ichap. dat varieert van Duits- C8U op rechts tot antl-revolu- tionalr-CDA op links, in Ne derlandse verhoudingen dus vin boer Koekoek tot Hans de Boer. Wie ter gelegenheid van de ho#t CDA-fusie in Haagse CDA- kringen Informeert naar het wel en wee van de zo vaak vergeten broeders in Straats burg. krijgt gemengd bericht: De mensen met enige invloed in Straatsburg zijn „lepe". Ja zelfs ..schurkachtige" figuren, die „compromissen sluiten tot ze plat vallen". De anderen, zoals groepsleider Bouke Beu mer met name, maken daar niks klaar, het effect van hun optreden beperkt zich nood gedwongen tot „een beetje „CDU-pesten". Omdat het In zicht van Haagse CDA-ers niet altijd even zuiver ls, vroe gen we het twee van de be trokkenen zelf maar eens: Bouke Beumer. links AR, sympathie voor de Ideeën van Goudzwaard en Niet bij Brood Alleen, en Jean Pen ders, KVP-reallst. voormalig medewerker van KVP-fractie- leider Andriessen. Het werken in Europa blijkt met name Beumer nogal te hebben ver anderd. Eten en drinken Beumer deelt het cynisme over Straatsburg niet: „Het wordt teveel beoordeeld van uit de inderdaad wat over vloedige eet- en drinkgewoon ten." (Beumer zelf maakt zich daar overigens zelden en dan nog met duidelijke tegenzin aan schuldig. Liever trekt hij zich terug op zijn hotelkamer om zich In het vioolspel te bekwamen" meldt Straats burg). „Dat eten en drinken vertekent het beeld De ma nier waarop we in Europa wer ken verschilt niet veel van de werkwijze in het Nederlandse parlement. Wat men ook van ons zeggen moge. we zijn hard werkende mensen. Zolang het parlement onder druk van de grote landen zulke beperkte bevoegdheden houdt, kan het werk natuurlijk nooit hele maal bevredigend zijn, maar er valt toch veel nuttigs te doen." Penders lijkt minder enthou siast: „Er ls een duidelijk ver schil tussen het Europese en Nederlandse politieke kli maat. Wij werken hier geïso leerd. staan minder onder druk van buiten af. omdat het er hier allemaal minder toe doet. We adviseren alleen maar. Nationaal heb je rege ring en oppositie, dat geeft spanning. Die mis Je hier, de zaken worden hier niet uitge vochten, alles is veel vager." veau* tol et i aan ng. M De geboorte van een po litieke beweging of de oprichting van een nieu we partij wekt natuur lijk verwachtingen. Dat is des te sterker het ge val als Christenen een politieke organisatie vormen om beleid te be vorderen dat is geïnspi reerd door rentmeester schap, liefde, gerechtig heid en vrijheid voor allen. Veel mensen, ontevreden over de oude partijen met hun tra ditionele politiek, hopen dat die nieuwe organisatie echt nieuw en dynamisch beleid kan stimuleren. Zij verlangen naar het soort politieke visie en profetisch leiderschap dat wn duidelijke breuk mar keert met de doelmatigheid en het pragmatisme van het verteden en een nieuwe koers van principiële actie inzet Anderen, diep teleurgesteld door de kennelijke onmoge lijkheid van veel eigentijdse Politici om ook maar iets waardevols tot stand te bren gen, durven nauwelijks nog hoop te vestigen op zo'n ge meenschappelijke poging een nieuw. fris politiek initiatief te lanceren. Zij betwijfelen ern- •tig aan de mogelijkheid een normen stellende politiek te voeren. Zij zijn er door ont moedigd dat het zelfs op pa- Pier nauwelijks lukt een nieu we koers te ontwikkelen. Een derde groep heeft het ver bouwen in het hele politieke ««drijf al opgegeven en gunt de nieuwe organisatie zelfs niet eens het voordeel van de twijfel. Voor die mensen ls de hele poliUek slecht en failliet, onbekwaam tot enig goeds. Gescharrel: De eerste groep wil niet opge ven en zal haar steun geven aan een nieuw politiek ver bond met een overtuigend programma. De tweede groep zal die steun pas geven als de nieuwe club heeft bewezen dat waard te zijn. De eerste groep is vol hoop, de tweede vol twijfels en de derde ls mis schien helemaal niet te berei ken. Alle drie zijn echter sterk geïnteresseerd in de plicht èn de mogelijkheid van de nieu we organisatie een program ma met visie voort te brengen en uit te voeren. Alle drie wil len een breuk zien met het gescharrel en de koehandel die zo kenmerkend zijn voor de moderne politiek. Deze interesse raakt het be staansrecht van een partij. Hier wordt de partij uitge daagd om te laten zien hoe haar specifieke uitgangspun ten en doelstellingen ten prin cipal e verschillen van wat an deren zeggen; en hoe dat ver schil resulteert in een werke lijk andere praktijk, die leidt naar sociale vrede, economi sche zegen en politiek „sjalom". Zelfs in deze fase van de ge schiedenis kan een partij die onomwonden uitkomt voor haar beginselen en de politie ke betekenis daarvan het ver trouwen winnen van een groeiend aantal mensen die zoeken naar een politiek te huis dat niet is gebouwd op zand, maar op rotsen. Dit Bouke Beumer V: Zullen de kiezers een par lement dat zo weinig kan dóen, over vier jaar niet ver geten zijn? Beumer: Er ls binnen de be staande mogelijkheden heus wel wat te verbeteren, we kun nen meer naar buiten treden. Het parlement ontwikkelt nu al, ondanks alle nationale ver schillen een eigen benadering, bijvoorbeeld in de resoluties ovèr Afghanistan en Polen. V: Betekenen al die resolu ties eigenlijk geen papieren strijd, zonder belang bulten Straatsburg? Beumer: Binnen Europa kan dat wellicht zo zijn. maar daarbuiten kent men groter gewicht toe aan uitspraken van ons parlement. V: Het Is natuurlijk ook ge makkelijker het eens te wor den over zaken waar men toch geen directe tnvloed op heeft. Beumer: Dat is waar, hoe meer de zaken zich politiek toespitsen, des te groter de kans op politieke meningsver schillen. Er bestaat natuurlijk spanning tussen het streven naar grote meerderheden in het parlement en het politiek herkenbaar blijven. Om steun te krijgen moet Je politieke scherpte inleveren. Dat vindt natuurlijk ergens zijn grens, absolute eenstemmigheid leidt tot absolute nietszeg gendheid." Dominees Penders ls één van de mensen die in de politieke commissie proberen grote meerderheden mogelijk te maken. Vaak moet hij daarvoor optornen tegen zijn christen-democrati sche broeders uit Duitsland en Frankrijk vooral. Penders: „Die voelen niet zoveel voor samenwerking met de socia listen. Dat zijn ze thuis ook niet gewend, en daarom komt het ze ook politiek vaak slecht uit. Toch lukt het wel ze van het nut van brede samenwer king te overtuigen, als je je Nederlandse dominees-vin gertje maar thuis houdt. V: Domineesvingertje? Penders: „Ja, internationaal heeft men Nederlanders altijd gezien als van die moralise rende lieden, maar vroeger presteerden we daarnaast nog wel wat. Toen waren onze Na- vo-bijdragen, onze economi sche prestaties nog in orde. daar had men ontzag voor. Nu zijn de prestaties minder, maar het vingertje ls geble ven. Dat ls althans ons natio nale imago en dat ls voor alle Nederlanders die in Europa werken, erg lastig. Onze in vloed is daardoor minder groot dan die zou kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld het veilig heidsbeleid. De Nederlandse opstelling ten aanzien van de Navo-kernwapens heeft veel achterdocht gewekt Door dat Nederlandse imago is het nu ook veel moeilijker de Duitse christen-democraten ervan te overtuigen dat veiligheid niet alleen te maken heeft met de fensie-uigaven maar evenzeer met wapenbeheersing en ont spanning. Als je dat als Neder lander zegt, denken ze meteen dat Je een pacifist bent. Als Nederland zich zakelijker zou opstellen ten opzichte van de kernwapens, zouden we ook veel meer voor de wapenbe heersing kunnen bereiken." Het voorbeeld van een gelijk hebberige. steile, moraliseren „Nog altijd kan een partij, die onomwonden uitkomt voor haar beginselen ©n voor de politieke betekenis daarvan, rekenen op een sterke aanhang." Een aanmoediging van een Canadees, zoon van Nederlandse immigranten en in zijn land bezig met christelijke politiek. Een Kuyperiaan in Canada die met belangstelling en twijfels het ontstaan van het CDA volgde. door Gerald Vandezande geldt voor Canada. Het geldt zeker voor Nederland waar principiële politiek zo diep ge worteld is in de geschiedenis. Het ls mijn oprechte hoop dat het CDA niet de weg zal op gaan van sommige christen democratische partijen in an dere landen en meer reactio nair dan reformatorisch zal worden. Ik hoop dat het CDA het beste van de anti-revolu- om recht te doen, genade te tonen en nederig te wandelen met God. Dan zal het CDA de politieke betekenis van het Evangelie uitwerken voor on ze woelige tijden, zonder kwartiermeester te zijn voor de verdedigers van de onwrik bare bestaande orde en zon- I tlonaire tradities zal voortzet ten en gelovig gevolg zal ge- I ven aan de Bijbelse oproep

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 17