Amerikaanse televisie-opera in toneelversie in Mickery 1 E Subsidiestop zou nekslag zijn voor Stichting de Ombudsman Slichling Kamer voor subsidie i Ibe rtva n Zoone n Hardman-Cook kwintet vermoeide clubmusici Min dercahrie ën:grill'nloempt >a Programmaformule nog aantrekkelijk Helft van het werk blijft bij kunstenaars Perfect Lives van Robert Ashley A< Popdagen Proef met BKR: En dan nog Pogingen seizoen 'MET' te redden niet gelukt Nieuwe boek 1 SgsaSss.; u DONDERDAG 9 OKTOBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten AMSTERDAM Dinsdagavond werd in Mickery de Europese première gegevan van „Perfect Lives (Private Parts)", een theaterversie van de televisie-opera in zeven periodes van Robert Ashley. Van die zeven periodes werden er dinsdagavond maar vier getoond. De vierde zou woensdagavond worden herhaald, gevolgd door de drie overige. Op vrijdag en zaterdag zijn ze alle zeven achter elkaar te zien, beginnend om half acht, na een ruime pauze verder gaand om tien uur. Elke episode neemt een goed half uur in beslag. Samen duren ze dus ruim drie en een half uur. In elk ervan ls de Amerikaanse componist Robert Ash ley, een goede veertiger, schat Ik. vrijwel onafgebroken als verteller aan het woord. Hij staat daarbij vrij wel onbeweeglijk achter twee micro foons, gekleed in een glimmend blauw Jack met een paar witts stre pen en in witte letters de titel van zijn opera op de rug, de handen ln de zakken van een bruine pantalon. Hij zegt zijn teksten ritmisch, de woord klanken tegen het zingen aan verte kenend, in een voortdurend samen spel met de eender geklede pianist „Blue" Oene Tyrannie, die ln levende lijve de plano bespeelt, zijn handen voortdurend bespied door een video camera, waarvan Je de beelden kimt waarnemen via twee van de zeven monitoren, die op het toneel zijn op gehangen. Eén op de voorgrond, de zes andere wat meer naar achteren ln twee reeksen van drie. Op de twee buitenste de plano spelende handen, op de vier andere tweemaal video banden met beelden van een park, een autoweg, een stad in de avond, wuivend gras. mensen in een moes tuin Maar tegelijk met die videobeelden. en tegelijk met de echte, sterk ritmi sche pianomuziek, komen er uit ge luids boksen ook soms kalme, soms opzwepende electronische klanken, waarmee niet alleen de pianist, maar vooral ook de pratende, declameren de Robert Ashley voortdurend in de pas moet blijven. Bovendien zitten er. van de zaal uit gezien links van hem, een acteur en een actrice, een der gekleed als hij, op twee krukjes, die hem, min of meer zingend, zo nu en dan bijvallen, korte vragen stel lend, opmerkingen makend, een door hem Ingezette zang vergrotend uitr werkend. Voor mijn in het luisteren naar Ame rikaanse woordklanken niet zo sterk geoefende oren waren de teksten van Robert. Ashley, waarin hij de nadruk op de klanken van de klinkers legde, zodat je de medeklinkers min of meer moest raden, slechts gebrekkig te vol gen omdat Je ze ook nog van de bijkomende muzikale geluiden moest onderscheiden. Toch vermoed Ik, dat zij het bindmiddel zijn tussen woor den, klanken en beelden, waarvan Ik de samenhang eigenlijk niet heb kun nen vinden. Toch ben Ik gefascineerd de vier delen blijven uitzitten, mij enigszins verbazend over mensen, die tussen de delen ln wegliepen Het samenspel tussen al de Inge brachte elementen is boelend ook als de samenhang Je niet duidelijk wordt. Voor een belangrijk deel, denk lk, omdat de muziek, die mij nauw verwant lijkt met hedendaagse amu sementsmuziek. iets uitdagends heeft, herkenbaar ls, aanspreekt, meesleept zonder in cllché's te ver vallen J A R, V y) r- iw «"C iasfia* t tp- Concerten in Utrecht en Amsterdam door Ralph Degens De i KI gen wild UTRECHT De formule van de Rondomconcerten (then programma's rondom een componist of een stijlperiode) nijJL' dan wat verwaterd zijn, de aantrekkingskracht is er nog SL al. Dat bleek dinsdagavond in de propvolle kleine zaal van| u,jC Muziekcentrum Vredenburg waar het eerste concert van A Utrechtse Rondom-serie werd gegeven °chl Leden van het Rondom Kwartet (Vera Beths. Anner Bijlsma, George Pieterson en Reinbert de Leeuw) speelden daar werken van Alban Berg. Maurice Ravel en Olivier Messi- aen. Een van de weinige werken waar in het kwartet ln zijn geheel voor het voetlicht kon komen is Messiaens „Quator pour le fin des temps", want wat er verder voor de combinatie viool, cello, klarinet en plano is ge componeerd, is op de vingers van één hand af te tellen. Messiaens „Quator" behoort dan ook tot het zeer beperkte „IJzeren repertoire" van het Rondom Kwartet dat er deze avond een vertol king van gaf die de toehoorders waar schijnlijk niet „dichter bij de eeuwig heid" bracht, zoals de componist on der veel meer bedoelde, maar hen wel (de perfecte en bezielde uitvoering er van liet bewonderen en toejuichen. Robert Ashley als de verteller in Perfect Lives door Frits Lagerwerf! want Bebop is allang een gezellig curiosum dat staat en valt bij de solistische prestaties van de uitvoe rende muzikanten AMSTERDAM De komst van het Bill Hardman-Junior Cook kwintet naar het etablissement De Kroeg betekende een vrolijk avond voor de liefhebbers van de zogenaamde hard- bop, de bebop van de haren vijftig. Hun favorieten, inmiddels klassiek geworden akkoorden-jazz laat zich immers tamelijk gemakkelijk herkennen, vooral als deze in bekende standards vervat is. Bill Hardman beseft dit maar al te goed. In afgekloven stukken als All the things you are. Round midnight. Joy Spring en Blues Walk had deze vroegere trompettist uit het Art Bla- key kwintet een striemende aanzet. een afgebeten .agressieve toon en een overtuigende, vloelende frasering. Dit ln tegenstelling tot tenorsaxofo nist Junior Cook die zijn eerder bij Horace Silver en Woody Shaw opge bouwde faam door middel van plicht matige. met bordkartonnen toon ge speelde chorussen niet kon waar maken. Hoewel pianist Walter Bishop met in blokakkoorden gespeelde soli Impo neerde kon ook hij niet voorkomen dat deze groep als een stel vermoeide clubmuslcl, dat economisch met de energie omspringt, overkwam. De rit metendens was nog het minst gemo tiveerd. Zou men drummer Leroy Wil liams door Iemand als Louis Hayes en Hoge eisen bassist Paul Brown door Stafford Ja mes vervangen, dan was van deze Hardman-Cookgroep een heel ander geluld, drijfkracht en Inspiratie uitge gaan Met diverse duo- en trio-combinaties uit het Kwartetbestand kan overi gens veel Interessants ten gehore worden gebracht. Zoals dinsdag avond gebeurde met de bewerking die Berg maakte van het Adagio uit zijn „Kammerkonzert" (1926). HJi re duceerde destijds de grote bezetting daarvan tot een voor viool, klarinet en piano om uitvoeringen ln Schön- bergs besloten „Prlvataufführungen" mogelijk te maken. Een uitermate knappe bewerking waarin veel van de oorspronkelijke schoonheid bewaard bleef. met zijn vaak dissonante polyfi#rac het premlèrepubllek ln 1922 hên noej schokte. Het publiek van dinWpais avond heeft er intens van genoteai-jit het heeft dat met veel bijval duldt]} V gemaakt aan Vera Beths en An&sW Bijlsma voor wie de extreem ha eisen die het stuk stelt geen beled Alk voor een meeslepende vertolking ken te zijn K 2 In de Amsterdamse Rondom se» uori die op zaterdag 18 oktober (Itlêfcjo'n zaal Concertgebouw) begint met e5wa^i concert door het Consortium - quum (muziek uit de 16e en 17e komt het Rondom Kwartet pas maart met dit programma Messiaen dan wordt vooraf door „Canapé" dat Diederik W( naar speciaal voor het schreef. Het volgende Utrechtse Rondom «I eert brengt op 4 november de lyrt^'u comedle „Paris nous deux" i F Jean Francais; ln Amsterdam wo ner die vier dagen later gespeeld. Dt Mini ven programma's van Utrecht er A nK| sterdam lopen niet helemaal parafe maar gemeenschappelijk hebben - onder andere „De Nachtegaal" t l>cl werken van Theo Loevendie (18 retdat ren c Een werk dat Je niet alleen vanwe ge de ongebruikelijke bezetting ook maar weinig hoort is Ravel's' Sonate pour vlolon et violoncelle" die Leeuw (4 mei). 21 februari), en „Rondom Dallapia tjaai la" door het Nederlands Blazers^ semble onder Reinbert de Leeuv en 18 april). Uitsluitend in Utre I komen: Vera Beths, Reinbert jnmi Leeuw en de sopraan Rota tri ji Alexander met werken van Ives, öl-Ji en Antheil (4 maart), en „Koormia r. Bebop, improvisatie op basis van har monische en ritmische schema's, is moeilijk aan- en af te leren. Zitten alle „changes", de schema's ergens in Je onderbewustzijn opgeslagen dan kun Je deze als muzikant, maar ook als competent luisteraar moeilijk van Je af zetten Toen de eerste free-jazz generatie zich ln Amerika aandiende, werd deze véelal verweten zomaar wat aan te stakkeren. Die jonge free-jazzers wa ren volgens oude musici zo verzot op het nieuwe, eigentijdse geraas omdat ze de klassieke akkoorden niet ken den en omdat ze niet in de maat konden spelen, laat staan swingen Het vreemde Ls nu. dat de discussie tussen de trotse aanhangers van oude en nieuwe muziek nog altijd door- woedt. alsof de twee stromingen met elkaar vergelijkbaar of verenigbaar zouden zijn. Een bopmuzlkant ls ver liefd op „zijn" vorm en lnraming, is veelal een matig vrij Improvisator, en de avant-gardist heeft doorgaans gro te moeite met het schematische en onvrije thema-soll-thema-stel. Een complicatie is nu echter dat het gras bij de buurman altijd groener ls. dus de aanhangers van belde stromingen leven in haat en nijd en met stil ontzag voor elkaar. Wat de één kan kan de ander immers niet. Thelonious Monk heeft al ln de jaren veertig gezegd dat Bebop voor hem net dixieland was Het was allemaal prachtig wat Charlie Parker en Dizzy Gillespie speelden, maar ze begaven zich op een doodlopende weg. Deze toen enigszins profetische uitspraak is Inmiddels gedateerd geworden. Robert Palmer Na een Jaar komt deze Engelsman weer terug, die zoveel stijlen in zijn muziek verenigt. Zijn recent verschenen elpee Clues laat sterke synthesizer-Invloeden horen die wonderlijk genoeg uitstekend pas sen In Palmers aanpak. Net als vorig jaar bezoékt hij een groot, aantal zalen. Stadsschouwburg- Slttard (12). Carré-Amsterdam (13), Vredenburg-Utrecht (14). Ver eeniging-Nljmegen (15). Ooster poort-Groningen (16). Casino-Den Bosch (18) en Congresgebouw-Den Haag (19) Steppen wolf Van tijd tot tijd worden succesvol le formaties uit het verleden nieuw leven Ingeblazen. Steppen wolf maakte eind jaren zestig met onder andere Born to be wild veel indruk. Gedreven rock vol span ning en dynamiek. Of daar nog iets van over is, zal moeten blijken in Para dis o-Amsterdam (11) en De oude beurs-Middenmeer (12). Siouxie the Banshees Opgekomen in de punkbeweging heeft deze Engelse groep met zan geres Siouxie zich aangepast aan de huidige synthesizerrock waarin zwaarmoedigheid en doemsfeer overheersen. Aanstaande zondag geven ze een concert in Paradiso Adam The Ants Eveneens Engels en voortgeko men uit de punkbeweging. Hun concerten zijn volgens sommigen Indrukwekkende gebeurtenissen Wie zich daarvan wil overtuigen kan terecht in De Melkweg-Am sterdam (14), Wageningen (15), Groningen (16), De Piek-Vllssin- gen (17) en EksitrRotterdam (18) Nasmak/V andale/Noodweer Drie Nederlandse groepen die door het Buma-fonds ln staat wor den gesteld een tournee door Ne derland te maken. Vooral Nasmak maakt een bezoek al waard aan de Stadsschouwburg Haarlem dl). De Nobelaer-Etten/Leur (16), De Fllnt-Amersfoort (22) en Orpheus- Apeldoorn (23) van de Weense School" door het|W,ni derlands Kamerkoor en het 8ctogrij| berg Ensemble onder Reinbert i AB< X Aaiim tA mail look ken Ki DEN HAAO (ANP) De gemeentebesturen is gevraagd t te doen aan een proef met de Beeldende Kunstenaarsregel (BKR) Doel is dat de grote toevloed van werkstukken bijl overheid wordt Ingedamd, terwijl tevena de kunstenaar» weg naar (hernieuwde) zelfstandigheid over de helft van tf' werk kan blijven beschikken Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Met de regel maat waarmee onze (onbe stendige) zomers terugkeren verschijnen er ieder jaar om streeks die tijd dreigementen van het ministerie van CRM dat de subsidie a vier ton aan de stichting de Ombudsman zal worden stopgezet Speciaal vandaag Frits Bom gaat weer vele soorten ongenoegen te lijf in de Ombudsman. Gedeeltelijk tegelijk woedt aan de andere kant Kieskeurig met onder an deren Wim Bosboom. Bom de ze week tegen de Haagse Post: „Hij is het slachtoffer gewor den van een aantal processen, waarvan ik waarschijnlijk ook nog eens het slachtoffer word". Tijd dat de ombuds man ingrijpt. Ned. 2/81.20 Achter het nieuws kijkt uit naar de Amerikaanse presi dentsverkiezingen, terug naar de algemene politieke be schouwingen en op van de si tuatie rond de kerncentrale in Dodewaard. Ned. 2/22.15 „Besiegt, bezetzt, geteilt". drie jaar Westduitse geschie denis (1946-1949) bekeken door de Westdeutscbe Rundfunk. Ned. 1/22.25 Fred Oster is al opgeklom men tot speciale gast in NCRV-Globaal. Mensen uit Freds omgeving vertellen hoe zij hem zien en limericks van luisteraars over het idool. Kortom, wie wil er mijn mar motje zien, het is zo'n aardig beestje. Hilv. 1/13.20 Aangezien subsidie nu eenmaal bete kent het in staat stellen een instelling in stand te houden zou het dicht draaien van de kraan door staatsse cretaris Wallis de Vries de nekslag betekenen voor deze bijzondere vorm van hulpverlening. Tevens zou het gevolg zijn het ontslag van de 25 medewerkers. De vraag rijst of met dat laatste al niet een afvloeiingsre geling gemoeid zou zijn die in de tonnen loopt. Over de werkzaamheden van de stichting bestaan nogal eens misver standen omdat deze op de achter grond werkt, in tegenstelling tot het programma van Ombudsman Frits Bom. Vorig jaar hebben de medewer kers van de stichting 40.000 individu ele aanvragen om hulp of advies be handeld. Vaak zijn dat gevallen van mensen die er in de complexiteit van de maatschappij niet meer uitkomen. Ze zijn al bij de officiële instanties geweest, zoals sociale zaken, maar ze zijn er niet wijzer van geworden Omdat televisie en radio een lage drempel hebben komen ze makkelijk De Stichting Kempische Kerkcon- certen organiseert in het komend sei zoen voor de vijfde maal een kamer muziek- en orgelconcertcyclus. De uitvoeringen worden gegeven in de St. Willibrorduskerk en het Rytho- viuscollege. Het eerste concert, dat wordt verzorgd door het Arkiosen- semble met medewerking van Ber nard Bartelink, vindt plaats op 12 oktober In het kader van een internationa le tournee verzorgt The Kitchen uit New York een aantal voorstellingen in Eindhoven. The Kitchen houdt zich vooral bezig met nieuwe vormen van theater, dans en beeldende kunst. In New York functioneert The Kitchen als „doorgeefluik" dat een selectie uit de subcultuur onder de aandacht brengt van de meer geves tigde kunstwereld. The Kitchen is in Eindhoven te zien van 29 oktober tot en met 2 november. Er worden voor stellingen gegeven in de Stads schouwburg, het Stedelijk Van Abbe- museum en het Apollohuis bij de omroep terecht. Het werk van de stichting op het gebied van de individuele hulpverlening bestaat uit het in behandeling nemen van klach ten door verwijzing en het geven van advies. Daarbij is er voor de stichting een functie op het gebied van voor lichting: het geven van schriftelijk en telefonische informatie, het uitgeven van boekjes (zoals het zwartboek AWW) en het geven van medewerking aan radio- en tv-programma's. Stille armoede Veel noodkreten komen uit de hoek van mensen met een mlnimuninko- men, de hoek van de stille armoede, waar maar heel weinig mis hoeft te gaan of deze mensen staan helemaal met de rug tegen de muur. Wanneer de Sociale Dienst dan niet meer weet te zeggen dan „jullie leven te luxe", of „ga maar op klompen lopen" dan komen deze mensen bij de stichting terecht. De medewerkers bekijken dan wat eraan te doen zou zijn. Ge tracht wordt de mensen mondiger te maken zodat ze weten wat hun rech ten zijn. Vragen komen aan de orde over verzekeringsproblemen, echt scheidingsrecht. familierecht, huur subsidie. kinderbijslag. WW-uitkerin- gen Behalve de 25 vaste medewerkers is er in het land een team van 114 vrij willigers actief. Als iemand 's mor gens tien uur de stichting belt dat de deurwaarder hem over een uur uit zijn huis komt zetten moet het moge lijk zijn dat een vrijwilliger uit zijn directe omgeving naar hem toe komt Ten onrechte wordt wel eens gedacht dat als de stichting de Ombudsman er niet meer zou zijn ook het gelijkna mige programma (naast Achter het Nieuws het enige overgebleven iden titeitsprogramma) niet meer kan be staan. Niets is minder waar De Stichting Ombudsman is zeven jaar geleden opgericht toen het tele visieprogramma de Ombudsman al bijna drie jaar bestond. Uit de tien duizenden reacties in de vorm van brieven en telefoontjes die naar aan leiding van het televisieprogramma (later kwam er ook een radioprogram ma bij) binnen waren gekomen, bleek dat er grote behoefte bestond aan hulpverlening en informatieverschaf fing. Inzamelingsactie Omdat de VARA zelf niet was toege rust voor de verwerking bleek dat er op de achtergrond een vast team van deskundige hulpverleners moest ko men. De grote inzamelingsactie van Marcel van Dam (toenmalig Ombuds man) maakte het mogelijk dat men enige Jaren een team in stand kon houden. In een aantal houten barakken in het zand gelegde woonboten ves tigde zich de stichting, die los van het programma een eigen leven ging lei den. Slechts een fractie van de bin nengekomen vragen kunnen in het programma terecht. Daarbij wilde Frits Bom het programma zozeer in eigen handen houden dat de samen werking met de stichting sterk ver minderde. Hoewel de statuten zo zijn gewijzigd dat de banden met de VARA losser zijn geworden en hoewel contact is gezocht met de federatiegenoten van Staatssecretaris De Graaf van sociale zaken volgt met dit experiment, na overleg met minister Gardeniers van CRM, een advies van de Centrale commissie complementaire arbeids voorziening beeldende kunstenaars De landelijke regeling wordt door de gemeenten uitgevoerd, die ongeveer vijf procent van alle kosten voor ei gen rekening nemen. Ongeveer 2.900 kunstenaars lopen in de BKR Om de VARA (KRO en NCRV), IKON en NOS en de regionale omroep zuid, vindt de staatssecretaris dit allemaal niet voldoende uit de verf gekomen. De staatssecretaris wijst de subsidie louter en alleen af op formele gron den. Hij gaat geheel voorbij aan de aard van het werk. Bij enig doorden ken misschien een begrijpelijke zaak. Veel problemen die bij de stichting de Ombudsman terechtkomen zijn aan klachten tegen afgeleide Instanties van het ministerie van CRM: met name Sociale Zaken NEW YORK (DPA) Theaterkrin gen in New York achten het onwaar schijnlijk dat het winterseizoen van de beroemde Me troll tan Opera te New York nog zal kunnen worden gered. Ook een nieuwe onderhande lingsronde die ln het weekeinde na ,een persoonlijk beroep van president Carter tussen vertegenwoordigers van de directie en het orkest werd gevoerd, heeft geen resultaat opgele verd. De directie heeft het winterseizoen afgezegd nadat het orkest had geëist het aantal voorstellingen van vijf tot vier per week terug te brengen. Het schrappen van alle voorstellingen voor deze winter kan de opera weer in de rode cijfers brengen. Volgens een woordvoerder van de opera zal de instelling ongeveer 19 miljoen dollar (ongeveer 37,5 miljoen gulden) aan inkomsten moeten derven Van onze parlementsredactle DEN HAAG Het ziet er naar uit dat staatssecretaris Wallis de Vries van CRM op nieuw een nederlaag zal moe ten lijden in zijn pogingen om de Stichting Ombudsman subsidie te onthouden. Het Kamerlid De Boer (CDA) heeft gisteren een mondeling overleg met de staatssecretaris aangevraagd over de brief die hij de stichting en de Tweede Kamer heeft gestuurd over zijn voorgenomen subsidiestop aan de ombudsman. „We willen de staats secretaris de kans geven zijn argu menten in de Kamer nog eens uiteen te zetten over zijn naar mijn me ning betreurenswaardige beslis sing. Ik vrees echter nu al dat die argumenten niet, voldoende zullen zijn. Naar verwachting zal er een ple nair debat over deze zaak volgen, zodat we bij motie de bewindsman tot andere gedachten kunnen dwin gen," aldus De Boer Argumenten Ook de PvdA vecht de argumenten van de staatssecretaris aan, zo stelt een van de CRM-woordvoerders van de PvdA, de heer Worrell. Vorige week liet de staatssecretaris weten niet langer te voelen voor sub sidiëring van de stichting, omdat naar zijn mening een eerder ingedien de motie van CDA'er De Boer niet voldoende is uitgevoerd. Verder voer de de bewindsman aan, dat de bezui nigingen op zijn departement hem er toe dwingen af te zien van het jaar lijks storten van vier ton op rekening van de stichting Aanleiding voor het debat over de ombudsman was vorig jaar een brief van de staatssecretaris, waarin hij stelde geen grond meer te zien voor subsidiering van de stichting. De Ka mer heeft hem daarvan kunnen weer houden en gevraagd eerst een onder zoek in te stellen, opdat de stichting eerst kan omzien naar mogelijkheden om meer uit eigen middelen te putten en zich onafhankelijker te kunnen opstellen ten aanzien van de VARA. Bovendien moest samenwerking tot stand komen met andere welzijnsin- stellingen. De stichting heeft inmiddels „naar vermogen" gewerkt aan de vervulling van deze wensen uit de Kamer en een aantal zaken ook al geregeld. Noch- thans meent Wallis de Vries dat dat niet voldoende uit de verf Ls geko men, en heeft besloten de stichting voor 1 Januari van het volgend jaar geen subsidie meer te verlenen voor een uitkering ln aanmerld komen, moet werk worden a kocht Van het aangekochte werk gln( gar helft naar het rijk en bleef de de gemeente. Staatssecret Graaf heeft nu aangegeven, kunstenaar de helft kan houde de andere helft gaat eenderdel het rijk en blijft tweederde gemeente. Het rijk heeft thans naar meer dan 200.000 werken van] BKR. Deze werkstukken zijn geregistreerd en daarom niet toegankelijk Het experiment is mede oi de toevloed van nieuwe werk tel perken. Begin 1982 wil men naprji wat de prolef heeft uitgehaald kunnen bekijken of ermee gaan kan worden. Van uitgeverij Elsevier in dam zijn: Kijk op Suriname vai Tj. Wassing (127 blz. 34.5T Inka's van M. Stingl (304 ƒ37,50). Uit de geschiedenis vaa fotografie, een verzameling! woorden en beelden beschreva samengesteld door A. Scharf (1651^ - 32,50). De zesde winter, roman jg nc D Orgill en J. Gribbin (327 »ter 27,50). Astma in de serie sprefj? thuis door prof. dr D. Nolte (96f|jlj|j| 14,90). Het onbestemde MmH|| boek, lichamelijke en emotionelfffllf blemen in de dagen voor de meD atie, door J. Lever, dr. M. Brush( Haynes (136 blz ƒ17,90) Ondi wolkenwals roman van B. B. (182 blz. - 18,90). Zalig zijn de len. Verhalen van H. P. de Boer v Garrel (244 blz. - 16,90). Valt nummer onbekend, oorlogst van W. Berthoid (236 blz. ƒ3 Mensen in 't hotel, van V. BaU M. A. Ludolph-Van Everdingen deze bekende roman vertaald^ blz. - 16,90). Het grote offer rj van R. Crowley (382 blz. - 32,5ff J. Cleary zijn de romans Vr« vogels moeten sterven (300 5 ƒ22,50) en De zusters Beau] blz. -ƒ 22,50). De mandel der Hel een roman van C. Cookson (2081| 27,50). U en de wet, wijwijzer voor h lijks leven is van uitgeverij I Digest. (671 blz. - ƒ74,90). Bij Van Goor zijn de volgende Jjj boeken herdrukt: Schimmels v«# koets van N. van Hichtum (7el 281 blz. - 19,50) en van A. D. f brand Wolle Wasbeer (92 blz lj Wasbeer en de slinkse otters (li en W«lle Wasbeer en het nieuvrt (86 blz.). 2e druk. Prijs per deel ADVERTENTIE (02240) 13044 j® écht pTOfft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4